Dobíjení - Š105 + 55a alt + elektronický reg.

prohledat
50 příspěvků (zobrazeno 1 až 50) od 19.11.2014 do 02.09.2020, založil/a mikihans
řadit dle data
16:30:02
02.09.2020
StepaNoFUN
Tak problem vyresen. Jak jsem starej, tak jsem blbej. Novej altik jsem zapojil tak, jak predtim byl. Nenapadlo me, ze se v tom nekdo predtim mohl rejt. Nebo mel ten puvodni altik prehozeny svorky M a R (coz nepredpokladam). Dneska jdu merit rotorovy vinuti a konstatuju, ze to je nesmyslna hodnota. Jdu merit regulacni diody a ejhle - je tam hodnota co by melo nit rotorovy vinuti... Cumim poradne na ty skoro necitelny popisky a jsem doma. Pak uz to bylo na 5 minut...
Majitel tvrdi, ze s tim nic nedelal a ze to predtim tak rok jezdilo. Ale stalo to na ulici, tak leda ze si nekdo hral...
11:42:58
02.09.2020
Borderer
-> StepaNoFUN: Takhle mne zlobil regulátor a nový neznamenalo dobrý. Vysral sem se na to, dal sem altík z Felicie a mam klid.
11:36:53
02.09.2020
radekra
-> StepaNoFUN: Zapojené to máš dobře, vypadá to na alternátor nebo relé.
upraveno 1x, naposled 02.09.2020 11:44:25
20:25:53
01.09.2020
StepaNoFUN
-> radekra: tak to nevim...Pokracuju zejtra. Vzal jsem si na pomoc Andrta. :-)
19:56:46
01.09.2020
radekra
-> StepaNoFUN: Koncové číslo nevíš, jestli 060 nebo asi 070?
19:52:07
01.09.2020
StepaNoFUN
-> radekra: Je tam magneton. Podle svorek to mám zapojený dobře. 54 + s klíčkem (svorka 15), D+ na kontrolku a R na altíku, DF na M na altíku, B- na kostru.
19:32:11
01.09.2020
radekra
-> StepaNoFUN: Co tam máš za relé? Jsou dva typy, každé se zapojuje jinak.
19:19:55
01.09.2020
StepaNoFUN
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Nenašel jsem závadu na kostrách... Každopádně na traktor fakt nebudu mordovat Bosch...
19:09:04
01.09.2020
Matthes, záškodník z TechWebu
-> StepaNoFUN: Kostry mas dobry? Jinak bych se na to vysral a dal Bosch z Fabie 3
18:31:10
01.09.2020
StepaNoFUN
Vytáhnu jednu mrtvolu...
Dneska jsem řešil dobíjení na zetoru. Nedořešil. Alternátor 42A (stejnej jako ve škodovce) elektronickej regulátor. Na volnoběh to dobíjelo normálně, čím víc se přidával plyn, tím víc svítila kontrolka - dobíjelo to nějakejch 16-18V.
Vyměnil jsem regulátor - dobíjelo to (málo - max. 5A), kontrolka svítila. OK. Zkusil jsem nabudit alternátor víc (vyzkratoval jsem žárovku), začalo to dobíjet znova asi 16V.
Dobře. Tak alternátor.
Vyměněn za repas. Znovu zapojeno, na ten druhej regulátor. Dobíjíme 16-18V, kontrolka zhasne. Dal jsem druhej (novej) regulátor - nedobíjíme vůbec, kontrolka svítí... :-/
Někdo nějaký nápady, než to zapálím? Průser je, že nemůžu věřit ani jednomu dílu. Kabely jsem zkoušel měřit a závadu v nich nevidím.
15:24:13
21.09.2016
Tomaso435
-> King: aha :) no to nevadí, pomalý otáčky neřeším, na vítr to nebude :)
08:33:03
21.09.2016
King
-> Tomaso435: Dynamo potrebuje vlastni spesl regler, kterej navic odpojuje aku pri malejch otackach, protoze v dynamu nejsou usmernovaci diody a stojici/pomalutocicici dynamo by vymlatilo aku. Navic je myslim regulace u dynama delana ukostrovanim budiciho vinuti na rozdil od alt. regleru.
20:48:34
20.09.2016
Tomaso435
-> King: myslíš že by nestačilo to zapojit skrze to škodovácký PAL?
-> Sejki: kókni po něm :)
20:24:05
20.09.2016
King
-> Tomaso435: Točí se podobně těžce jako altík tzn. úměrně zátěži, ale měl jsem na mysli nastavení vibračního regulátoru.
20:17:54
20.09.2016
Sejki - zrušená registrace
-> Tomaso435: dynamo mozna mam clovece, predfcirem jsem nasel motor z kilca a mozna na nem jeste je...
20:01:28
20.09.2016
Tomaso435
-> King: já nevim, to dynamo se netočí snad nijak těžce ne ?
.. kdyby někdo měl za levno na pokusy fungující set s regulátorem? ... :)
19:56:29
20.09.2016
Tomaso435
-> minno: néé jen takovej pokus .)
19:50:21
20.09.2016
King
-> Tomaso435: A hlavně si připravit barvu na šedivý vlasy až se tu starou shnilou vibrační past budeš snažit najustovat :-) Tedy, ne že by to byla nějaká raketová věda, ale... :-) -> minno: Sím, na kolech jsou snad už WW2 mini-alternátory s permanentním magnetem v roli rotoru.
18:28:58
20.09.2016
Tomaso435
-> Markop: když vemu z litra onen regulátor vč dynama a zapojím to. bude to stačit? bude to sloužit jen jako dobíječka baterie.
18:24:36
20.09.2016
Markop
-> minno: Na bicyklu žádné dynamo není.
-> Tomaso435: Samozřejmě že tam musí být regulace a v případě dobíjení aku i omezení max. proudu a zpětného proudu. Neregulované dynamo by mělo napětí podle otáček a odběru.
13:11:52
20.09.2016
Sejki - zrušená registrace
13:06:50
20.09.2016
Sejki - zrušená registrace
-> Tomaso435: tak bydlis na kopci, ale mas tam les proto se ptam a potoku jsem si nevsiml :) jedine ze by nekdo u vas doma slapal na kole
13:02:36
20.09.2016
Tomaso435
-> zajoch: však píšu že použijí i regulátor
-> Sejki: a jak vis že větrnou 3
12:57:20
20.09.2016
Sejki - zrušená registrace
-> Tomaso435: to by me zajimalo kde chces delat vetrnou elektrarnu...
12:50:40
20.09.2016
zajoch
-> Tomaso435: co ja vim, tak k dynamu taky musi byt regulace, ne?? Jinak by to přebijelo... 1
12:26:20
20.09.2016
minno
-> Tomaso435: dynamo by nemalo byť potrebné budiť...ani na bicykli dynamo nebudíš :)
Chceš dať na fobiu? 3
19:52:47
19.09.2016
Tomaso435
Kuci, alternátor vs dynamo..
když roztočím altík aniž bych jej nabudil proudem tak nenaběhne a nedává..
když roztočím dynamo z tisícovky bude dávat tech nějakejch 14V a ampéry dle otáček? nebo je ho taky nutno nějak nabudit aby začlo dávat? Pokud to dává samo o sobě jen když se to točí, skrze regulátor předpokládám, tak bych jeden koupil :D
upraveno 1x, naposled 19.09.2016 21:24:53
16:00:50
21.12.2014
srdcar 120L
-> mikihans: Pokud ti můžu poradit, dej mezi kabel, který jde z kontroly napětí altíku do regulátoru do fastonu "D+" diodu. Stačí křemíková, 5-ti ampérová, v propustném směru k regulátoru. Tím docílíš oblbnutí výstupního napětí na altíku asi na 14,3 V. Pokud jsem měl ve škůdce 55 A altík a elektronický regulátor, tak jsem to používal v zimě. Baterce to neublíží, protože stejně v zimě používáš dost spotřebičů-světla, topení, mlhovky, vyhřívané sklo a pod. a rezerva napětí je dobrá. Měl jsem udělán mezikus, který jsem před zimou jen dal na ten kabel a v létě ho zase sundal. Většina křemíkových diod má ve vodivém směru úbytek napětí asi 0,5 V, tolik na vysvětlenou.

Teď tam mám 70 A altík z Feldy nebo z čeho to je, přesně nevím, uvedená úprava není potřebná.3 3
14:40:36
15.12.2014
mikihans
Tak se po delší době hlásím, konečně jsem se k tomu dokopal, alternátor jsem rozdělal, komplet vyčistil (a že tam teda byl nános), odmastil co se dalo, proměřil diody (v zátěži - všechny OK, z toho jsem radost neměl, doufal jsem že to bude nima), očistil veškeré vodivé spoje a podotahoval, uhlíky byly taky OK.

S minimálním očekáváním úspěchu jsem alternátor zase složil a namontoval do auta, očistil pořádně držák, dal nové šrouby, vše řádně podotahoval, vyčistil očko kabelu, fastony a nastartoval... A hle, už mi to na volnoběh (850 - 900) v pohodě utáhne i zapnutá tlumená světla, napětí cca 13,6V, při zvýšených otáčkách 13,8V.

Je to paráda a děkuju všem za trpělivost a rady 6
21:14:36
20.11.2014
King
-> Markop: Mno....budiž :-)
18:22:22
20.11.2014
Markop
-> King:
Cituji: "... pretizenim rozumim stav, kdy se snazime z altiku dostat proud vetsi, nez je jmenovita hodnota vyrazena na jeho plasti..."

Přetížení je stav, kdy se z alternátoru snažíš dostat proud větší než je jeho okamžitý výkon. Pokud ti 300A alternátor bude schopen při nízkých otáčkách produkovat max. 20A, je to jeho aktuální výkon. Zatížíš-li ho větším proudem, přetížíš ho. V tu chvíli bude stejně výkonným zdrojem, jako kdyby to byla hodnota jeho maximálního konstrukčního výkonu. Napětí mu klesne a zbytek proudu poteče z baterky.
Ty máš na mysli přetížení při maximálním výkonu, to je něco jiného. Proudově alternátor totiž přetížit nelze, právě díky reaktanci vinutí statorových cívek z něj nejde o moc větší proud, než na jaký je dimenzován. Ani do zkratu.
Naopak dynamo přesně tímto způsobem přetížit šlo. Proto muselo mít v regulačním relé omezovač proudu.

Zkrátka a jednoduše: Alternátor který "nestíhá", je přetížený. Přetížený ve smyslu, že nedokáže kvůli proudovému zatížení dosáhnout regulačního napětí. A je úplně jedno, zda je to při 15% jeho max výkonu, nebo ve chvíli kdy běží na plný výkon.

Ovšem pojem "PŘETÍŽENÍ" lze nahradit pojmem "NULOVÁ PROUDOVÁ REZERVA". Jak je libo ;-)
upraveno 3x, naposled 20.11.2014 18:39:31
09:19:20
20.11.2014
King
-> Markop: Ok, na tom ze altiky 35-55A jsou specialne pri volnobehu naprd se shodnem - to mam prakticky odzkouseno :-)
Je to mozna jenom zbytecna semanticka diskuse, ale pretizenim rozumim stav, kdy se snazime z altiku dostat proud vetsi, nez je jmenovita hodnota vyrazena na jeho plasti - na tom se snad shodnem? K tomu ale pri nizsich otackach NEDochazi (priklad: 1500 otacek motoru a kompletne zapnuta el. vybava auta), protoze podle notoricky znamych grafu zavislosti max. proudu na otackach, je altik schopen dodat jenom zlomek proudu jmenovityho - cili o zadny pretezovani ve smyslu prekracovani proudu, na kterej jsou komponenty statorovy casti dimenzovany, nejde. K necemu jako pretizeni muze dojit az nekdy pri 4000rpm alternatoru (nechce se mi to hledat), kdy je uz podle grafu schopen vygenerovat jmenovitych napr. 55A a pri vyssim odberu pak skutecne napeti klesne kvuli pretizeni. Altik ma ale diky reaktanci stat. vinuti ve vysokych otackach "obranu" proti proudovymu pretizeni.
00:26:09
20.11.2014
Markop
-> King: Ale ten alternátor se takto pomalu netočí.
Psal jsem o otáčkách o něco vyšších než 1000ot/min a ty jsou na volnoběh dosaženy prakticky vždy. Při nich už by altík udržel regulační napětí, jenže je zatěžován odběrem zapalování apd. Takže otáčky od kterých produkuje regulační napětí jsou vždy o něco vyšší. Čím víc altík zatěžuješ, tím víc musí točit, jinak napětí klesne skoro na úroveň akumulátoru. To že je u škodovek v tomto případě proudová rezerva sotva pár ampér, je jiná věc.
Ty píšeš o stavu, kdy altík nedosáhne ani těch cca 1000ot/min, nebo maximálně tyto otáčky, to samozřejmě ještě nevyrábí žádný proud a má napětí akumulátoru. To je ale něco jiného, v provozu k něčemu takovému nedochází, svítila by při něm kontrolka dobíjení.
Taky je otázka, čemu ty říkáš "přetížení". Z elektrotechnického hlediska je přetížení zdroje takový stav, kdy zdroj kvůli vysokému odběru nedokáže držet nominální napětí. Přesně k tomu u autoalternátoru dochází vždy, když nestačí krmit spotřebiče ve voze a klesne mu napětí. Což je hlavně na volnoběh. Proto jsou moderní alternátory zpřevodované tak, aby se točily i na volnoběh dostatečně rychle.

Zkrátka se smiř s faktem, že alternátor ve škůdkách je na volnoběh slabý zdroj proudu, který lze snadno přetížit i zapnutím světlometů. Je to dané tím, že vždy, i na volnoběh, točí více než jsou jeho minimální provozní otáčky, ale ne zase tak rychle, aby měl dostatečný výkon.
upraveno 7x, naposled 20.11.2014 01:04:00
22:29:46
19.11.2014
King
-> vhml: Vibracnim reglerem bych si fakt uz hlavu nelamal. U tranzistorovyho regleru se da jednoduse vrazenim diody mezi vystup pomocnyho usmernovace a vstup regleru ojebat regulacni smycka a pridat na vystupu par desetin V.
22:24:33
19.11.2014
King
-> Markop: Racej prominout, ale neda mi to :-) Pri tech rekneme 1000rpm se zadny "pretizeni" altiku proste nekona. Regulator normalne funguje a protoze vystupni napeti altiku je vyrazne nizsi nez reference regulatoru, regulator samozrejme funguje a budi altik naplno. Jestlize v takovym stavu se vystupni napeti altiku mota na urovni napeti aku, tak se proste dobijeni nekona, pripadne altik par symbolickych amper do site auta dodava, ale to ma do jakyhosi pretizeni daleko.
Ale je to jenom moje predstava fungovani alternatoru v siti auta a rad si ji necham vyvratit :-)
21:13:50
19.11.2014
Markop
-> vhml: Na prázdno 15V, při světlech 14,2V a při větším zatížení ještě méně? Tam bude přechoďák, takhle silný pokles napětí není normální.
upraveno 1x, naposled 19.11.2014 21:15:52
21:05:41
19.11.2014
vhml
Kluci poradte mi jak upravit regulator aby daval víc. Mám teď mechanickej s prisponovanou pruzinkou, na prázdno sice dává přes 15V , ale s povinně zapnutejma světlama příjemných 14,2V. Problém je, že se zapínáním dalších spotřebičů to pak dál padá. Lze tam ještě něco ,,ohnout"? Baťa píše o štelování napětí v zátěži, ale nepochopil jsem ho.

Když jsem použil elektronický regulátor, tak vždy dával jen trapných 13,5V a méně. I když jsem četl, že se tam snad nechá odpájet nějakej odpor a nahradit trimrem?
21:00:48
19.11.2014
Markop
-> King: Já to myslel trochu jinak. Když altík točí těsně nad 1000ot/min z důvodu nízkého volnoběhu, nevyrobí dostatek proudu ani pro zapalování a nabíjení. Do buzení jde maximální proud, ale nestačí to na udržení regulačního napětí - alternátor má v tu chvíli menší výkon než je potřeba - je přetížen.
Pokud netočí ani 1000 otáček, je to tak jak jsi napsal ty. Jenže to by tam musel mít opravdu velkou řemenici, nebo ještě nižší volnoběh, jemu se altík na volnoběh určitě přes 1000ot/min točí.
20:42:42
19.11.2014
King
-> Markop: Jenom bych si dovolil podotknout, ze altik neni pri volnobehu rozhodne "pretizen". Proste rotorovy budici vinuti ma jistej odpor a pri buzeni plnym napetim aku (tj. 12V minus ztrata na regulacnim prvku) pri tak nizkych otackach nevygeneruje potrebny napeti na statoru.
17:01:44
19.11.2014
Markop
No samozřejmě že se připekl kontakt. Tyto altíky mají větší budící proud a relátkový regler na to není dimenzován. Proto pouze elektronický.
16:46:35
19.11.2014
mikihans
Díky, mrknu na ty diody. Ano, je tam velký rozdíl B+ vs D+, na D+ se drží i při zátěži těch 13,9V, na B+ to letí dolů (měřeno přímo přímo na výstupu alternátoru).

Mechanický regulátor tam právě byl nechaný od původního majitele i s tímto alternátorem, dobíjelo to asi nastejno jako teď, akorát se mi jednoho krásného dne připekl kontakt a přebíjelo to, pak mi to pro změnu v zimě přimrzlo na druhý kontakt a nedobíjelo to, dokud jsem tomu nedal ránu, tak jsem se rozhodl vyměnit jej za elektronický.
16:10:16
19.11.2014
Markop
-> mikihans: Chápej, že na takto nízký volnoběh ti to nedobijí, měřit cokoliv kdekoli při volnoběhu je nesmysl. Regulátor není schopen držet regulační napětí, když je altík přetížen. Kde nejsou dostatečné otáčky, není výkon.
Pokud ti prosvěcuje kontrolka, napětí na D+ je cca stejné a na B+ a na baterce prudce klesá se zatížením, je to dioda a není co řešit.
Může to být teoreticky i uklepaný přívod jedné fáze ze statorového vinutí, ale to by byla hodně neobvyklá závada.
P.S. Mechanické "relé" k těmto alternátorům nepatří. Pouze elektronické.
upraveno 2x, naposled 19.11.2014 16:19:12
14:32:39
19.11.2014
mikihans
Tak když to nechám bez zátěže při zvýšených otáčkách, napětí jde až na těch 14V, ale jak zapnu světla+větrák, spadne to na nějakých 12,8, když pustím plyn tak ještě níž, tedy očividně to nestíhá dobíjet. Pak jsem měřil napětí na D+(R) kontaktu, při zvýšených otáčkách se v závislosi na zatížení pohybovalo napětí mezi 13,9 - 14 V, při volnoběhu ale skákalo mezi 12,6 a 13,9V. Jiný regulátor doma nemám, možná nějde najdu původní mechanické relé, ale otázka v jakém stavu, takže s tím bych si taky musel pohrát abych z něho dostal správné napětí.

Co poradíte dál? Rozdělat ten altík a proměřit diody? Přijde mi prostě že dává strašně malý proud, jako by jela jenom jedna nebo dvě fáze. Bez zátěže je to OK, ale cokoliv zapnu, napětí letí dolů až pod "jmenovité" napětí baterky.
13:19:04
19.11.2014
dragon_cb_cz
-> minno: Jasně, ale i kdyby měřil na pojistkách, tak napěťový úbytek bude +- pořád stejný, a píše, že mu to na volnoběh bez spotřebičů dává 13.8V...
12:50:24
19.11.2014
minno
-> dragon_cb_cz 19.11.14 11:19:38: Tak práve preto som písal, že záleží, kde to napätie meria. Iné bude na baterke / altíku, iné niekde vpredu na poistkách....
A otáčky nevieme tiež ako meria, ak podľa ručičkového otáčkomera v aute, tak to je potom tiež jasné, že je to nepresné....
12:16:03
19.11.2014
Markop
Napětí měříš kde? Na baterce nebo na altíku?
Změř napětí na neodpojené svorce D+(R) při zvýšených otáčkách. Musí tam být regulační napětí přes 14V i při zapnutí světel. Ale spíš to vypadá na brutální přechoďák v kabelech nebo diodu v háji. Hlavně vadná dioda se přesně takhle projevuje.

750ot/min je děsně málo, ani s 60mm řemenicí ti to na volnoběh prakticky nemůže dobíjet.
upraveno 1x, naposled 19.11.2014 12:17:44
11:43:28
19.11.2014
Jozka
-> mikihans: Tyhle regulátory používám taky - odhadoval bych, že to v něm nebude, když už mají chybu, tak spočívá v brutálním přebíjení (stalo se mi u 2 ks, že dávaly asi 13,5 na volnoběh a 16 při 2000..). Ale začal bych u něj tedy taky, neb co kdyby -pověsit vedle jinej je to nejsnažší.
11:19:38
19.11.2014
dragon_cb_cz
-> minno: To že to ve zvýšených otáčkách pod zátěží sotva drží 13V teda podle mě vlastnost není. A otáčky volnoběhu 750 jsou myslím "v klidu", na sériovém otáčkoměru stejně nemá možnost poznat, jestli má 750 nebo 820...

-> mikihans: Začal bych tím, že bych na zkoušku vrazil jiný regulátor - je to přeci jen o dost jednodušší než rozborka altíku. Nejlépe origo PAL.
upraveno 1x, naposled 19.11.2014 11:20:23
11:04:50
19.11.2014
minno
Povedal by som, že všetko čo popisuješ je u týchto alternátorov úplne normálne, čiže to je vlastnosť, nie chyba. Teda až na tú poblikávajúcu kontrolku dobíjania. Záleží pri akej veľkej záťaži na voľnobehu to bliká.
A ten regulátor je vhodný na 55A altík, mám ho tiež.

Ono hlavne záleží, kde to napätie meriaš, či priamo na baterke, alebo niekde "vpredu" na poistkách, alebo spotrebičoch.

Zvýš si otáčky voľnobehu, majú byť 780 - 820; 750 je trochu málo.

Baterku ti to tak rýchlo vybíja preto, lebo asi jazdíš často na krátke trasy, to je potom jasné že ti to nemôže stíhať dobíjať.
A tiež záleží, v akom stave je baterka.
upraveno 1x, naposled 19.11.2014 11:11:21
10:51:46
19.11.2014
mikihans
Ahoj, už delší dobu mám problém s dobíjením na své stopětce. Ve vyšších otáčkách to jakžtakž dobíjí, na volnoběh prakticky vůbec. Ale ani v těch otáčkách to není žádná sláva na to, že tam mám 55A alternátor. Regulátor dobíjení mám elektronický, takovou tu černou kostičku (viz obrázek), bohužel si nejsem jistý, jestli je vůbec vhodný pro použití s 55A alternátorem, nebo byl jen pro 35/42A verze. Jako druhá věc mě napadá nějaká špatná dioda na můstku v alternátoru - v nejbližší době ho rozdělám, protože je to neúnosné.

Na volnoběh to bez spotřebičů drží napětí kolem 13,8V, ale stačí zapnout světla a hned to letí hluboko pod 12V, při zapnutí ventilátoru je evidentní že to živí baterka, protože napětí stále klesá a klesá. Při zvýšených otáčkách to i při zatížení kolem těch 13V drží, ale zdá se mi to dost málo. Ukostření motoru je v pořádku, řemenici na alternátoru mám menší (z favorita), ale stejně to moc nepomohlo. Volnoběžné otáčky motoru kolem 750.

Je to tohle "vlastnost", nebo se jedná opravdu o chybu? S takovou musím co chvíli baterku došťouchnout nabíječkou a stále jsem poněkud v nejistotě, jestli vůbec druhý den nastartuju (včera jsem stál asi 5 minut na křižovatce s blinkrem, světlama a ventilátorem a dneska jsem nenastartoval).

A zaměřit se spíš na diody v alternátoru, nebo ten pochybný regulátor dobíjení? Jaká by byla místo něho dobrá náhrada? Díky

Ještě bych chtěl podotknout, že při zatížení např. ventilátorem topení nebo stěrači kontrolka dobíjení lehce svítí (více při větším odběru)
zvětšit Dobíjení - Š105 + 55a alt + elektronický reg. - obrázek od mikihans vložen 19.11.2014 10:51:46
upraveno 1x, naposled 19.11.2014 10:58:54
Extreme Tyres