skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Indukcna cievka
-> wattanen: ...ovsem hodnoty ss odporu merene multimetrem s mericim napetim radu malych jednotek voltu toho moc nereknou o chovani vinuti pod pracovnim napetim, navic s velkym dU/dt...
-> wattanen: Primární vinutí 4 Ohmy, sekundární v řádu kOhmů
Zdárek hoši. víte někdo jaké jsou parametry indukčky na škoda 100 až 120. Potřeboval bych proměřit civky civky co mám doma. Díkes za odpověd
-> Toušík: Do škodáren vrtám od r.1974, ne že bych se tím živil, ale mám to jako koníčka, takže rád se s každým, kdo má problém, podělím se svými zkušenostmi a hledáním závad, na které jsem během těchto let narazil. Mou poslední škodovku 120M, Mazlíka, mám od novoty a snad na ní není nic, co bych neměl rozebrané za těch 31 let. Mám zkušenosti s 1000 MB i s Š 100, které jsem měl předtím. Nehraju si na všeuměla a všechnoznala, pouze bych se chtěl podělit s těmi, co o to stojí, se svými postřehy a zjištěními za ta léta.



-> srdcar 120L: Vůbec není za co se omlouvat :D Tento problém může mít kdokoliv a konečně jsem se dočetl zas něco rozumného a k problému :)
-> Toušík: Omlouvám se ti, v tom fofru jsem přehlídl, že to je o tvém problému.







-> srdcar 120L: Já jsem moc rád že řešíte můj problém!! Jinak na rovinu ono v tom kalupu když na to zapomenu tak nějaké světlo asi nepomůže :/ Ale i přes veškéré info díky! Pořád uvažuji o tom relé ale asi nechám dlouhé kabely když bych to chtěl natáhnou na přímo :)
-> King: Máš pravdu, to se nehádám. Ať si schrenkie dá velkou kontrolku k vypínači, aby nezapomněl vypínat zapalování a bude mít klid.
-> srdcar 120L: Pokud je tvoje prvni veta otazkou, pak odpovidam, ze kontakt ve spinacce je pomerne robustni. Nicmene porad plati, ze prerusim-li proud tekouci inducnosti, musim pocitat s tim, ze si to civka, jednim koncem "oprena" o zem, nenecha jen tak libit. Pro jistotu opakuju, ze se bavime o pripadu, kdy se rozdelovac zastavi se sepnutym kontaktem.
-> King: A tím jsi chtěl říci, že spínací skřínka odejde poměrně brzy, přotože se při vypnutí zapalování vytváří oblouk, který ji zničí. Já tedy nevím, mám ji ve škodovce jednou vyměněnou po asi 20 letech, ale z důvodu prasknutí vratné pružiny pro startovací kontakt, nikoliv, že by se vypálily kontakty. Po drobné opravě by fungovala dál.
-> srdcar 120L: Prosim?! :-) Ten kond tam sice je i kvuli zhaseni oblouku, ale pokud se motor zastavi v poloze, kdy je kontakt rozdelovace sepnutej, tak je nam platnej, jak mrtvymu zimnik. Vypinac/rele pak skokove prerusuje proud "plne nabitou" zapalovaci civkou a cast naakumulovany energie zkonci v oblouku na kontaktech vypinace.
-> King: No a kvůli zhášení oblouku je ten kondík v rozdělovači.
-> Toušík: Pořád ti tam teče max.5 A, můžeš dát relé a bohatě stačí, třeba na mlhovky, jsou běžně k dostání, snesou 30A. Ale dej si k vypínači pořádnou kontrolku, aby tě bacila do očí, když vystupuješ z vozu. Pak ti postačí běžný vypínač, protože ten ovládá jen spínací cívku relé, kde jde proud pár desítel mA.
-> Toušík: Pořád ti tam teče max.5 A, můžeš dát relé a bohatě stačí, třeba na mlhovky, jsou běžně k dostání, snesou 30A. Ale dej si k vypínači pořádnou kontrolku, aby tě bacila do očí, když vystupuješ z vozu. Pak ti postačí běžný vypínač, protože ten ovládá jen spínací cívku relé, kde jde proud pár desítel mA.
-> Toušík: To by mohlo bejt ok.
-> King: Tak pokud bych tam dal 70A relé tak by to mohlo vydržet nebo je nějaké lepší řešení? Co by bylo bez poruch? Nebo jaký vypínač použít ??
-> Toušík: Problem je obvykle v tom, ze udaj max. proudu kontaktu spinacich prvku udava proud, kterej muze pres kontakt tyct v sepnutym stavu. Pokud je potreba takovej proud i spinat nebo rozpinat, uz je pruser, protoze se kontakty opalujou, oxidujou a vypinac jde do kopru. A vubec nejhorsi je rozpinani indukcni zateze (civka). Ono tam sice vic nez 3-5A nepotece, ale pri rozpinani se tam dela oblouk, kterej to casem znici. Bylo by dobry ten spinac poradne predimenzovat. Ja mel na spinani proudu do el. zapalka 40A rele v mot prostoru a par mesicu to prezilo :-)
-> darabos: I to je možné, ale kolik tam teče když mě vypne motor kladívko zůstane sepnuté a vypínač zapnutej. A jak je to u klíčku tam to jde ze spínačky taky rovnou na cívku??
-> Toušík: zrejme niekde bola chyba, možno vadný vypínač, alebo aj nejaký iný pripojený spotrebič, no bežná cievka s predradným odporom nemá taký odber, možno tak do 5A +-
-> Toušík 11.02.16 13:02:49: však odpověď máš - nevymejšlej nesmysly :-) A hlavně se odpoledne cestou k nám zas neztrať, žena je informovaná, že tě bude hledat 

-> vhml: Václave tohle není úplně normální odpověď!! A ano všecha elektrika je venku a jsou natahané nové kabely...
-> Toušík 11.02.16 12:02:13: ty tu elektriku vytrhnej, udělej ji jak byla v originále a nevymejšlej nesmysly :-) Není důvod aby se ti něco roztejkalo.
Já pokud mohu tak se tu taky poptám protože elektrikou v autě nejsem příliš políbenej :) Jde mě o to že jsem ve svém autě měl danou cívku přímo na vypínač kterej měl přenést cca 25A. Ale když jsem na závodech zastavil a zapomněl vypnout, tak se mě vypínač při sepnutých kontaktech roztekl. Bylo by řešení dát před cívku cca 70A relé které bych spínal pouze tím vypínačem v kabině a relé by šlo na cívku nebo to bude poruchové? Samozřejmě vím že to musím stále vypínat, ale nemuselo by to být tak náhlé ne? Nevím zda jsem popsal dobře nebo ne ale snad někdo pochopí :)
-> david 105: Shořela by kladívka.
-> Stepan FUN: jaj tak nič no ďakujem za radu. Chcel to len kamarat do škodovky na rozbitie.
-> david 105: Pokud dáš i ETZ a příslušnej rozdělovač tak ano. Jinak nikoli.
Prosím o radu. Pasuje indukčná cievka z favorita do š 120?
-> schrenkie 27.06.14 09:27:57: prestavaj si zapaľovanie na ETZ z favorita a cievka sa ti pri zapnutom zapaľovaní a vypnutom motore už nebude zahrievať :)
-> dragon_cb_cz: Ono je to dokonce jeste min, nez by odpovidalo stride 50:50, protoze po sepnuti kontaktu se civka "nabiji" proud dosahne maxima az po nejakym case danym casovou konstantou R/L. S rostocima otackama pak tepelny zatizeni civky jeste klesa. Svyho casu jsem provozoval ten el. krumpl od Fojtika, kterej rozpinal vystupni tranzistor zapalka jenom na 1,2ms a to pri volnobehu a beznych otackach zralo jaxvin, ale civka to prezila.
neřekl bych že jízdou, ta cívka se nenachází někde kde by extra profukovalo,, prostě se chladí přirozeně
-> schrenkie: Jde o to, že při běhu motoru prochází cívkou proud jen cca 50% času (když jsou sepnuté kontakty v rozdělovači) a navíc se jízdou cívka ochlazuje.
Dakujem za rady, aj za tu "kouzovou" od Peta Klic ;) Sranda je fajn, ja som sa ale pytal celkom vazne ;) Takze je tym padom vsetko v poriadku, to ste ma potesili, vlastne ked motor bezi tak sa inducka nezahrieva, ak tak len prevadzkovo. Asi si hold budem musiet obohatit svoje vedomosti o indukcnych cievkach a zapnutom zapalovani, ako pise Bukaj, toto som vazne nevedel ;)
-> Peťa Klíč, záškodník z Brnéčka:
-> schrenkie: Nesmíš ladit tak dlouho, resp. mít sepnutý kontakty rozdělovače dýl, nežli je nutný - kamarádovi explodovala kdysi při četbě mapy ve svitu couvaček..


-> schrenkie: Nesmíš ladit tak dlouho, resp. mít sepnutý kontakty rozdělovače dýl, nežli je nutný - kamarádovi explodovala kdysi při četbě mapy ve svitu couvaček..
-> Peťa Klíč:
Nech toho, ještě to někdo vezme vážně...

Nech toho, ještě to někdo vezme vážně...
nech to dalších deset minut, z cívky se uvolní kouř, ten kouř uvnitř cívky způsobuje její ohřívání. jakmile z ní ten kouř unikne, přestane se hřát.
Je to uplne normalne, nenechavaj zapnute zapalovanie. Kamosovi takto po tom ako zabudol zapnute zapalovanie asi po hodine vybuchla, bol to celkom pekny humus cistit motorovy priestor
Přečti si manuál k vozu a naštuduj si něco o kontaktním zapalování, člověče...

zapojena je dobre ... tak napis ako ju mas zapojenu
Ahojte, mam taky problem s indukcnou cievkou na skodovackom motore, konkretne to ze na zhasnutom motore a pri zapnutom kluciku sa zacne nenormalne zahrievat (10minut a uz sa neda dotknut-dlhsie som radsej neskusal). Prisiel som na to len nahodou ked som doskladaval motor a nastavoval predzapal a nahodou som sa jej dotkol. Neviete mi poradit kde by mohla byt chyba? Zapojene je to dobre, cievka je nova a motor bezi normalne... Vyzera to akoby na skrat ajked v novej cievke to nepredpokladam, ale ak by to aj bolo cievkou myslim ze by motor nenaskocil na prvy sup. Skusim ju este vymenit za inu a ked sa to bude opakovat, chyba bude niekde inde v elektrike. Mozno ste sa uz s tym stretli. Dakujem