
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
alternator felicie
-> castrol: -> srdcar 120L: 

-> Westas: Omluva, chápal jsem to tak, že máš poškozený závit vinutí, ne hřídele. Jedině zkusit ho přetočit závitovým očkem na trochu menší, ale chce to s jemným stoupáním a mít k tomu i matici pro upevnění. A nebo sehnat na vrakárně jiný a použít z něho rotor, ale tam nevíš, dokud ho nerozebereš, v jakém stavu je.

-> castrol: čo máš na mysli? přeříznout? nie ďakujem 
EDIT: už mi to došlo...

EDIT: už mi to došlo...
-> Westas: prerezat
-> srdcar 120L: vinutie je v poriadku, závit na ktorom je upevnená remenica je poškodený.
-> Westas: Pokud se nepletu, tak nejsou záměnné. Jak se ti povedlo poškodit vinutí rotoru?
Ahoj, prosím vás, nakoľko sú identické rotory Magnetonu 42A zo 105 a 70A z Felície? totižto mám zničený závit na feliciackom altiku a zároveň je krátky všakže.
dneska sem měl v ruce feldí budíky z toho by to šlo vzít. ale mistí na tišťák bych to rači naimplantoval na patici.
mam jak 2w obyč, tak 5w keramiku tak 10w keramiku.
mam jak 2w obyč, tak 5w keramiku tak 10w keramiku.
-> Stepan FUN: 

-> Tomaso435: Takhle je to dobře. ;-) Ale těžko Ti to tak malej rezistor, aby se vešel na žárovku snese. Nemáš tam někde přístrojovku z novýho modelu? Tam ten rezistor je. ;-) Takže demontovat (sehnat stejnej) a napájet přímo na tišťák. Někam mezi cestu od + žárovky a kostru. ;-)
-> Tomaso435: Musí to bejt paralelně s tou žárovkou... tím to vedení v tom místě "zesílíš", tzn snížíš odpor (paralelní zapojení rezistorů - R=(Ŕ1*R2)/(R1+R2) ) a poteče tam větší proud...
-> dragon_cb_cz: ale takhle je to blbos žejo?
to musí bejt na plusu k žárovce. tím rezistorem jakoby prodloužím přívod když to řeknu blbě...
to musí bejt na plusu k žárovce. tím rezistorem jakoby prodloužím přívod když to řeknu blbě...
-> Tomaso435: Ježiši dej tam rezistor ne?
teď to tady pročítám, jak se to nechá urychlit žárovkou nebo resistorem.
takže když rozeberu patici v budíkách na baterce, nechám standartně onu 1,2 v budíkách ale z druhý strany napájím ještě jednu na ty kontakty aby to mělo teda 2,4W tak by to mělo urychlit nábeh dobíjení ? ..jestli jo tak super, zejtra tam šáhnu pro patici :D
takhle si to jako hurvínek válku představuju...
takže když rozeberu patici v budíkách na baterce, nechám standartně onu 1,2 v budíkách ale z druhý strany napájím ještě jednu na ty kontakty aby to mělo teda 2,4W tak by to mělo urychlit nábeh dobíjení ? ..jestli jo tak super, zejtra tam šáhnu pro patici :D
takhle si to jako hurvínek válku představuju...
-> Markop: já tam mám 1.2W na 100 %
Tak pokud dobíjení fuguje, tak nic nesvítí a netopí. Tak uvidím, na jaře něco zkusím, teď spí pod plachtou
Tak pokud dobíjení fuguje, tak nic nesvítí a netopí. Tak uvidím, na jaře něco zkusím, teď spí pod plachtou
-> Markop: vliezt sa vlezu, ale problem je s tym, ze sa viac zohrievaju ...
-> Milan 136: U embéčka a Š100 a jejích variant jsou v přístrojovém štítu použity žárovky 1,5W nebo 2W. Vypadají stejně, ty 1,5W se už potom nevyráběly. Takže by sis musel zjistit, které tam máš a případně tam dát tu dvouwattovou.
A ještě jedna věc. Stejnou patici mají přece i žárovky 4W co jsou u škodovek v bočních bliknách a ve světlometech jako obrysové světlo. Mají ale delší baňku, nevím jestli se do štítu vejdou, nikdy jsem to nezkoušel. Taky už poněkud víc topí :-)
A ještě jedna věc. Stejnou patici mají přece i žárovky 4W co jsou u škodovek v bočních bliknách a ve světlometech jako obrysové světlo. Mají ale delší baňku, nevím jestli se do štítu vejdou, nikdy jsem to nezkoušel. Taky už poněkud víc topí :-)
-> Markop: a když dám jen 2W žárovku místo 1.2W? zlepší se to?
-> Markop: Ok. Jen tak to rozebirat nebudu, az to budu mit nekdy venku ( musim koupit kontrolky co sviti jen znaky) tak to zkusim vymenit pro pocit sucha a bezpeci
-> vhml: Tak pokud nemáš problémy s nabuzením po nastartování, tak je to víceméně zbytečné, ale samozřejmě že to pomůže, ovšem pokud ti nebude vadit, že bude svítit silněji než ostatní kontrolky.
-> Markop: a pomůžu si nějak výměnou žárovky? Dobíjí to dobre, baterka sice uz neni kdovijaka, ale funguje taky spolehlive.
-> Milan 136: Třeba mezi svorku "15" na zapalovací cívce a vodič který vede od kontrolky nabíjení na svorku D+ alternátoru.
Nebo do přístrojovky, pararelně na kontrolku nabíjení.
Nebo do přístrojovky, pararelně na kontrolku nabíjení.
-> Markop: a kam teda nabastlit rezistor?

-> vhml: To jsi pochopil naprosto přesně.
-> Milan 136: U embéčka ho hledáš zbytečně, regulační relé spínaný plus nepotřebovalo.
Ale na zapalovací cívce je svorka "15"... ;-)
-> Milan 136: U embéčka ho hledáš zbytečně, regulační relé spínaný plus nepotřebovalo.
Ale na zapalovací cívce je svorka "15"... ;-)
-> Markop: taky s tím mám problém v MB. Ale drát mi tam nikde žádnej nezbyl, pokud vím?
nebo se pletu?
nebo se pletu?

-> Markop: jestli to dobře chápu tak něco málo vyresi i 2W zarovka v pristrojovce misto originální 1,2W... Jest tak? že bych ji v rámci ,,tuningu" vyměnil? I když dobíjí to bez problémů...
-> Markop: Dnes jsem dle rady aplikoval kontrolku z erka přímo do svorkovnice na svorky 15/54 a M,už to budí na litru. Díky a čestný uznání

-> Markop: Doprdele(dozorci nechť prominou)! Proč to dělat složitě,když to jde jednoduše! Asi už vážně patřím do starýho železa,že mě tak triviální řešení nenapadlo. Díky za radu,zítra to vpravím do toho černýho hřebenu,co se tam nyní bez užitku plandá.
-> Bobesh: V motorovém prostoru ti musel zbýt po původním regleru kablík 15/54 který sloužil pro napájení pomocného budícího rezistoru. Mezi něj a kablík od kontrolky (tedy třeba tam kde byl na něm k regleru vyvedený faston svorky R+) si nabastli rezistor, který ti zvýší budící proud. Nebo v nouzi dvě zatemněné 2W žárovky. Diodu tam nech, protože jí takto nahrazuješ přídavným buzením - tou jednou žárovkou.
-> Markop: No tak dobrá
sice jsi mě nepotěšil ale alespoň utvrdil v mém myšlenkovém pochodu
tenkrát jsem ten horší nástup nabuzení po změně na LED neřešil,nebyla to taková hrůza,stačilo poskočit s otáčkama přes tisíc a bylo. Ovšem s touhle 70kou je to už příliš a nerad trápím motor za studena hned do vyšších sfér. Každopádně štít ven,takže si variantu úpravy v klidu rozmyslím. Beztak mám kontrolku pouze pro kontrolu nabuzení,na kontrolu napětí v síti mám LED voltmetr 10-16V. Díky za radu,mistře



-> Capricorn: Volbou vhodného rezistoru lze dosáhnout toho, aby kontrolka zhasla rovnou během startování, tedy ve chvíli kdy motor dosáhne např. 600 ot/min. Respektive, přesně tak by to mělo fungovat. Hlavně u BMM kde je menší řemenice oproti karburátoru.
Weby jsou plné fňukajících majitelů fáček a občas i feld, kterým zhasne kontrolka nabíjení až po přidání otáček. Tento stav je štve a žádají radu, jak tuto "závadu" odstranit. Přitom pouze stačí zvýšení budícího proudu přídavným rezistorem.
Mimochodem, ten zmíněný rezistor v přístrojovce je občas uklepaný nebo spálený, tudíž často nefunkční. Pozná se to tak, že při zapnutém zapalování je proud měřený mezi kablíkem od kontrolky a svorkou D+ na alternátoru jen kolem 100mA, proud tedy prochází jen přes žárovku kontrolky.
Naopak, pokud nefunguje buzení vůbec, alternátor se nabudí také, tedy pouze pokud má dostatečně silný remanentní magnetismus, akorát je ho potřeba roztočit do vysokých otáček.
Weby jsou plné fňukajících majitelů fáček a občas i feld, kterým zhasne kontrolka nabíjení až po přidání otáček. Tento stav je štve a žádají radu, jak tuto "závadu" odstranit. Přitom pouze stačí zvýšení budícího proudu přídavným rezistorem.
Mimochodem, ten zmíněný rezistor v přístrojovce je občas uklepaný nebo spálený, tudíž často nefunkční. Pozná se to tak, že při zapnutém zapalování je proud měřený mezi kablíkem od kontrolky a svorkou D+ na alternátoru jen kolem 100mA, proud tedy prochází jen přes žárovku kontrolky.
Naopak, pokud nefunguje buzení vůbec, alternátor se nabudí také, tedy pouze pokud má dostatečně silný remanentní magnetismus, akorát je ho potřeba roztočit do vysokých otáček.
-> Markop: Jsem to s tím rezistorem u posledních Fav. chtěl taky napsat, ale jde vidět že víš o čem mluvíš jelikož to znají jen opravdoví znalci nebo ti co se v tom vrtají pořád. I já si ho tam taky hodil jelikož mám sice výrobu 3.93 ale rezistor jsem tam ještě neměl takže jsem nahodil a nabuzení je opravdu jen lehce nad 1000 ot./min cca tak od těch 1200.
-> Bobesh: Netřeba se divit, že se ten alternátor takto chová. Občas se stane, že má už z výroby nebo po repasi slabý remanentní magnetismus. Navíc si jeho normální nabuzení maříš tou diodou.
Statorové vinutí altíku musí po jeho roztočení dosáhnout 1,2 - 1,4V. V tom okamžiku začne procházet proud přes diody pomocného usměrňovače a regler do budícího vinutí alternátoru a alternátor se lavinovitě nabudí. Teprve tehdy kontrolka rychle ale plynule zhasne.
Ona hranice kdy se altík "chytí" je ovlivňována několika faktory:
1. Remanentní magnetismus - čím je silnější, tím v nižších otáčkách se altík nabudí.
2. Převod mezi motorem a alternátorem - čím je větší, tím rychleji se alternátor roztočí. Pokud jsou jeho otáčky po nastartování dostatečné, nabudí se okamžitě a netřeba tůrovat motor, aby se "chytil".
3. Budící proud - čím je větší proud z okruhu kontrolky nabíjení, tím v menších otáčkách se altík nabudí.
No a to je tvůj problém. Nemáš dostatečný budící proud, protože tam máš LED. Původní regulátor určený pro altíky 35/42/55A má v sobě budící rezistor, proto se ti alternátor nabudil v nižších otáčkách.
Třeba u Favoritu byli inženýři kteří navrhovali jeho nabíjecí soustavu, asi úplně ožralí, když se jim zdálo, že mrňavá 1,2W žárovka (proud asi 100mA) pro nabuzení altu stačí. Většinou nestačí.
Pouze u posledních fáček je v přístrojovém štítu, paralelně na kontrolku nabíjení, připojen rezistor 82ohm/2W. Budicí proud se zvedl na více než dvojnásobek (220 - 250mA). Stejně je to i ve všech Feliciích.
Hádej, jak to ve tvém případě tedy vyřešíš ;-)
Statorové vinutí altíku musí po jeho roztočení dosáhnout 1,2 - 1,4V. V tom okamžiku začne procházet proud přes diody pomocného usměrňovače a regler do budícího vinutí alternátoru a alternátor se lavinovitě nabudí. Teprve tehdy kontrolka rychle ale plynule zhasne.
Ona hranice kdy se altík "chytí" je ovlivňována několika faktory:
1. Remanentní magnetismus - čím je silnější, tím v nižších otáčkách se altík nabudí.
2. Převod mezi motorem a alternátorem - čím je větší, tím rychleji se alternátor roztočí. Pokud jsou jeho otáčky po nastartování dostatečné, nabudí se okamžitě a netřeba tůrovat motor, aby se "chytil".
3. Budící proud - čím je větší proud z okruhu kontrolky nabíjení, tím v menších otáčkách se altík nabudí.
No a to je tvůj problém. Nemáš dostatečný budící proud, protože tam máš LED. Původní regulátor určený pro altíky 35/42/55A má v sobě budící rezistor, proto se ti alternátor nabudil v nižších otáčkách.
Třeba u Favoritu byli inženýři kteří navrhovali jeho nabíjecí soustavu, asi úplně ožralí, když se jim zdálo, že mrňavá 1,2W žárovka (proud asi 100mA) pro nabuzení altu stačí. Většinou nestačí.
Pouze u posledních fáček je v přístrojovém štítu, paralelně na kontrolku nabíjení, připojen rezistor 82ohm/2W. Budicí proud se zvedl na více než dvojnásobek (220 - 250mA). Stejně je to i ve všech Feliciích.
Hádej, jak to ve tvém případě tedy vyřešíš ;-)
-> Bobesh: ale jo vyskakuje , ale to nebude budením altíku , pretože ja čo som ho dal do škodovky tak sa nabudil aj na voľnobeh pekne , žiarovka bola 2W tak by som to skúsil
-> suri: Nojo,to vím a ten start za tepla už nevyskakuje,ne?
-> OJOUCH: No zatím jsem zvědavej na názor Markopa. Dávat tam zpátky žárovku se mi mnoho nechce,páč na tom posledním štítě jsou ve dne ty kontrolky se žárovkama houno viděti,ovšem jestli je moje úvaha správná,tak mi nic jinýho nezbyde. Nebo tam přibastlit žárovku paralelně,jestli by to stačilo...
-> OJOUCH: No zatím jsem zvědavej na názor Markopa. Dávat tam zpátky žárovku se mi mnoho nechce,páč na tom posledním štítě jsou ve dne ty kontrolky se žárovkama houno viděti,ovšem jestli je moje úvaha správná,tak mi nic jinýho nezbyde. Nebo tam přibastlit žárovku paralelně,jestli by to stačilo...
-> Bobesh: felicia má 1,2W žiarovku a hlavne pri štarte preskočia otáčky cca 1200 a padnú na voľnobeh
-> Bobesh: Dle meho ano zkus tam vratit zarovku a uvidis!!! 

-> Markop: Zeptám se kolegy:byl mi darován funkční alternátor favo či felina 70A s vlastním regem. I pojal jsem nápad,naimplantovat ho do stodvácy. Po výměně drážkové řemenice za klínovou a zbastlení spodního držáku proběhla zkouška funkčnosti. Alternátor se nabudí až okolo 2500-3000ot/min,pak je to bez problémů i v kriticky nízkých otáčkách motoru. Ovšem každý start je nutno prošlápnout motor,aby se alt opět nabudil. Je to možné přičíst tomu,že mám ve štítě místo kontrolky LEDky? Při originální 55ce a žárovce to bylo bez problémů,po aplikaci LEDky se náběh buzení krapet zhrošil (viz. výše popsaný jev) ovšem nebylo to tak markantní.
-> Kuladmin: si byl rychlejší :-)
-> jirka1977: No moment, jestli je to BOSCH 70A, tak ten tam bez úpravy nedáš.
"Jednatrojkový" Magneton je samozřejmě kus za kus.
"Jednatrojkový" Magneton je samozřejmě kus za kus.
-> jirka1977: Pokud ta 70A je taky Magneton (vzhledove stejnej jako mas) das ho kus za kus ale pokud je to bosch tak ho tam nepridelas bez uprav!!
-> jirka1977: u fe altiku je relatko sucastou alternatora
mam feliciji 1,3 mpi a jetam altik 55A a dostaljsem od kamoše alti z felicie 1,6 ktery ma 70A tak me zajima jestli musim měnit relatko nebo mi stači co tam je dik
No, jestli tím nadpisem myslel Felicii a ne altík z Felicie, proč by se ptal? To snad vidí, že je to stejný alternátor, akorát výkonnější, než má v autě, ne?
-> castrol: Ano, ten 70A, ale o autě se nezmínil.
-> Markop: felicia je to v nazve
Do jakýho auta? A pokud do škůdky, jaký je ten původní altík 55A. Z fáčka nebo ze Š742?
ahoj pano mam doma altik ktery ma 70A a v aute mam 50a a chcito vyměnit musim měnit aji relatko diky