skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Dobíjení baterie
-> King: no, s tým ja laborovať radšej nejdem :)
-> minno: Me se nedavno stalo neco podobnyho - krajni clanek. Nejak se mi podarilo napichnout primo spojku se sousednim clankem a par dni jsem krmil jenom ten postizenej clanek az se zase "chytil".
-> minno: Pokud se ti nechce tu baterku párat a zkoumat její vnitřnosti, tak se obávám, že ne 

-> StepaNoFUN: -> dragon_cb_cz: tak samozrejme intenzita svetla už nie je to, čo bývala..... Len som chcel vedieť, či na to neexistuje nejaká finta :) Ale tak teda asi neexistuje.
-> minno: Mrtvej článek... na svícení je to šumák (pokud ti síla toho světla pořád stačí). Jinak do výkupu s ní.
-> minno: V kovošrotě dávaj okolo 10Kč za kilo... ;-) Nicméně na to svícení bude ještě dobrá. Vypadá to, že ten článek je v zkratu.
Mám jeden starší akumulátor, čo používam v garáži na svietenie.
Minule som ho zmeral a mal len okolo 10,xx V. Tak fajn, vezmem ho nabiť. Včera som ho pichol na nabíjačku, otvoril články a v poslednom šiestom článku bolo trochu menej kyseliny, ako v ostatných (nebol suchý, len hladina bola trochu nižšie), tak som doplnil destilkou na rovnakú úroveň. Nabíjačku zapol a všetky články plynovali, len tento jeden nie.
Zmeral som články hustomerom a všetkých 5 ukazovalo okolo 75% hustoty a ten jeden "ihned nabit". Celú noc (12h) to bolo na nabíjačke a ráno stav toho jedného článku rovnaký.
Už to asi nepôjde zachrániť, čo?
Minule som ho zmeral a mal len okolo 10,xx V. Tak fajn, vezmem ho nabiť. Včera som ho pichol na nabíjačku, otvoril články a v poslednom šiestom článku bolo trochu menej kyseliny, ako v ostatných (nebol suchý, len hladina bola trochu nižšie), tak som doplnil destilkou na rovnakú úroveň. Nabíjačku zapol a všetky články plynovali, len tento jeden nie.
Zmeral som články hustomerom a všetkých 5 ukazovalo okolo 75% hustoty a ten jeden "ihned nabit". Celú noc (12h) to bolo na nabíjačke a ráno stav toho jedného článku rovnaký.
Už to asi nepôjde zachrániť, čo?
-> Stepan FUN: Monokrystalické by postačovaly, proč chceš 130W a hned dvakrát, nevím. Podle mě je to až moc předimenzované. Výhledově je to dost velká investice. Záleží taky i na tom, jak dlouho zařízení chceš používat. I když, dobrovolnosti se meze nekladou. Tuto nabíječku neznám, ale podle uvedených parametrů bych do ní šel. Hlavně do té druhé. Cenově dražší, ale má funkce, které potřebuješ.



-> srdcar 120L: Solár je v plánu. Počítám s 2x 130W... Ale momentálně na to fakt nemám. Už takhle ta krabička na kolečkách stála o dost víc, než byl plán. Nicméně výhledově se solarem počítám. Polykrystal panely na střechu (na plocho, napevno - vím že horší učinnost, ale i tak)...
Spš mě zajímalo, jestli tuhle nabíječku už někdo nezkoušel...
Spš mě zajímalo, jestli tuhle nabíječku už někdo nezkoušel...
-> Stepan FUN: Můj názor je ten, že bych šel do té silnější nabíječky kvůli rezervě dobíjecího proudu. Časem bys mohl dát výkonnější baterku a nabíječka by mohla mít problém. U té silnější to nehrozí. Když má funkci samočinného spuštění při poklesu napětí na baterce, tak bych se toho nebál. Budeš to mít nastálo v karavanu a když budeš mít propojku na tažné vozidlo, tak se ti může dobíjet baterka i v něm.
Špatné řešení taky by nebylo dát na střechu karavanu solární panely, teď jsou nějaké v akci za dobré peníze na HADEXu, k tomu vhodný regulátor a jsi úplně nezávislý. Můžeš je udělat skládací,aby se ti vešly případně dovnitř při přejíždění z místa na místo kvůli odporu vzduchu. Spíš aby se ti neurvaly ze střechy karavanu.

Špatné řešení taky by nebylo dát na střechu karavanu solární panely, teď jsou nějaké v akci za dobré peníze na HADEXu, k tomu vhodný regulátor a jsi úplně nezávislý. Můžeš je udělat skládací,aby se ti vešly případně dovnitř při přejíždění z místa na místo kvůli odporu vzduchu. Spíš aby se ti neurvaly ze střechy karavanu.


Vytáhnu jednu mrtvolu...
Nabíječka z lídlu je sice super, ale má pro mě momentálně 2 problémy - za prvé malej proud (nedokáže pokrejt stálej odběr z 12V a 100AH baterie je na ní "na hraně"), za druhý (a to mě se_e víc) se po poklesu napětí baterie sama znovu nezapne, ale je nutný ji "restartovat".
Takže bych se chtěl zeptat, zdali někdo z vás nemá zkušenosti s tímhle:www.rr-naradi.cz/automati cka-nabijecka-telwin-12-24 -v-t-charge-20-boost
případně s o něco větší: www.rr-naradi.cz/automati cka-pulsni-nabijecka-telwi n-12-v-t-charge-26-boost
Chtěl bych to do karavanu. Provoz bude na televizi (50W max.) časem nějaký led osvětlení, (prozatím je pro světla měnič na 230V/300W, max. odběr pro světla je necelejch 50W), ale co je horší, tak občas bude za jízdy (či spíše při stání někde na parkovišti například při několikahodinovém "výletu") napájet i 100W lednici. A rád bych tu baterii po příjezdu někam do kempu dobil na 100% v rozumným čase.
Baterie je 100AH VRLA AGM 12V
Nabíječka z lídlu je sice super, ale má pro mě momentálně 2 problémy - za prvé malej proud (nedokáže pokrejt stálej odběr z 12V a 100AH baterie je na ní "na hraně"), za druhý (a to mě se_e víc) se po poklesu napětí baterie sama znovu nezapne, ale je nutný ji "restartovat".
Takže bych se chtěl zeptat, zdali někdo z vás nemá zkušenosti s tímhle:www.rr-naradi.cz/automati cka-nabijecka-telwin-12-24 -v-t-charge-20-boost
případně s o něco větší: www.rr-naradi.cz/automati cka-pulsni-nabijecka-telwi n-12-v-t-charge-26-boost
Chtěl bych to do karavanu. Provoz bude na televizi (50W max.) časem nějaký led osvětlení, (prozatím je pro světla měnič na 230V/300W, max. odběr pro světla je necelejch 50W), ale co je horší, tak občas bude za jízdy (či spíše při stání někde na parkovišti například při několikahodinovém "výletu") napájet i 100W lednici. A rád bych tu baterii po příjezdu někam do kempu dobil na 100% v rozumným čase.
Baterie je 100AH VRLA AGM 12V
-> Peťa Klíč: Peklo no. Takze stary zdroje nemely ochranu proti zkratu? Protoze kdyz tohle udelas novymu, tak se vypne a nehori. Jinak na stredni se do vetracku zdroju strkaly ruzny predmety



-> Matthes, záškodník z TechWebu: hm,, když se nad tim zamyslim ,, měli sme víc učitelů přes kompjutry ,, většina z nich řekl bych se tam ukrejvala před hrobníkem ,, jeden zvládal foxpro a word ,, druhej powerpoint a vyprávění o tom jak mu nepovolili postavit továrnu na biomasu u nich na vesnici ,, další byl schopnej "vyndat disketu z harddisku" ,, jednomu volovi sme pálili počítače v učebně ,, bo von nám dycky vypl proud a něco mekotal o vrstvičkách a pak to na pět minut zapnul ,, no já sem mu říkal ať to nedělá, že ty spínaný zdroje sou na to citlivý, když naráz vypne jistič na kterym visí dvacet počítačů ,, tak sme dycky nenápadka nějakej počítač rozdělali a vyzkratovali 12V větev, a jak von nahodil jistič dycky se z tý mašiny zahulilo ,, a do toho "já sem vám to řikal že to těm zdrojům nedělá dobře"
prostě bída, úroveň školství ,, já to říkám furt že přestanu platit daně 


-> Peťa Klíč: Jeden obor stejnyho rocniku mel na compy takovy hovado, ktery chodilo pro rady k jinejm kantorum. Pritom se jich ptal na totalni kokotiny. No a jak byl uplne debilni, tak do testu daval otazky: Jaka klavesa je mezi klavesami AWDX a podobne, buzerant s knirkem tyjo 

tak to závist, náš "učitel" na spš na elektro - praxe - nějakej kaštan - byl blb na devátou a vybavení ještě horší .... a jeho zapojení většinou fungovaly až když zalezl do kabinetu a já jsem jeho schéma na tabuli opravil :) nehledě na to jak byl vedle jak ta jedle u počítačů, který bohuže taky učil ,,, achjo 

-> Stepan FUN: Pekny :-) To co jsem psal se tykalo pouze elektromereni. Na praxe - pajeni atd. byl jinej predmet. Tam neco jako mikropajka neexistovalo :-D Jedine vypaleny trafopajky bez zarovicek. Kdyz sme chteli zarovky, tak nam bylo receno, ze to paji i bez nich. Ale toho chlapa stejne vyhodili, pac hrozne chlastal i v pracovni dobe :)
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Tak s tímhle jsem na škole problém neměl. O co jsem si řekl, to jsem si z kabinetu "vyfasoval". Je sice fakt, že občas s těžkým srdcem a slovy "Ale jenom že jsi to Ty", ale měl jsem to. Takže nebyl problém si půjčit v tý době "nesehnatelnej" RLC metr či naprosto přesnou odporovou dokádu. O mikropájce jako nedostatkovým zboží nemluvím - prakticky ničím jiným jsem nedělal. Bylo jenom potřeba říct na co to potřebuju a v patřičným komentáři prokázat, že vím, o čem mluvím. Ale je fakt, že jsem byl jeden z mála, kterejm ty lepší přístroje půjčili... Asi to bylo daný tím, že zadanej úkol (většinou nějaký blbosti) jsem zvládnul za desetinu času a pak jsem si tam dělal svoje věci.
Nezapomenu na to, když jsem mistrovi řekl, že tohle prostě dělat nebudu, protože i když to postavím, tak to nebude fungovat tak jak by mělo (jednalo se o naprosto primitivní předzesilovač). Chvilku přemejšlel a pak přišel s návrhem - co když postavíš něco, co je asi 100x složitější, ale fungovat to bude? S několika podmínkama (podmínky byly pouze zjednodušení práce za použití dostupný techniky) jsem na to kejvnul. Takže jsem mu (prakticky soukromě - dělal po večerech zvukaře pro kapelu) stavěl baskytarový kombo. :-D
Nezapomenu na to, když jsem mistrovi řekl, že tohle prostě dělat nebudu, protože i když to postavím, tak to nebude fungovat tak jak by mělo (jednalo se o naprosto primitivní předzesilovač). Chvilku přemejšlel a pak přišel s návrhem - co když postavíš něco, co je asi 100x složitější, ale fungovat to bude? S několika podmínkama (podmínky byly pouze zjednodušení práce za použití dostupný techniky) jsem na to kejvnul. Takže jsem mu (prakticky soukromě - dělal po večerech zvukaře pro kapelu) stavěl baskytarový kombo. :-D
-> Stepan FUN: Jestli meli na skole tyhle kramy jako my, tak se jeho averzi nedivim. Vetsina vyucujicich byla rozumna a pokud s novejma digitalama sami neumeli, tak nas s nima alespon nechali delat. Nejhorsi to bylo s jednim gerontem, u kteryho sme si nemohli vzit cokoli s integracema. Nejvetsi porod to bylo u osciloskopu. Museli sme merit s nejakym ruskym sracem, se kterym umel jen on - takze u toho sedel a musel to sam merit a diktoval nam hodnoty do sesitu. Pritom ze skrine se na nas smalo asi 6 novejch digitalu s barevnym LCD
Kus asi za 20 000 Kc. To bylo k zbliti. Od ty doby mam taky spatny vztah k temhle pristrojum.



-> David29: Nebudu Tě přesvědčovat. ;-) Záleží na použitým rozsahu a třídě přesnosti danýho přístroje. Takže i kuwa dobrej digitál může bejt horší než analog. ;-)
Edit: Mimochodem - některý analogový měřáky maj dokonce pod ručičkou zrcátko, aby se zamezilo jejímu sledování ze špatnýho úhlu a tím se omezila chyba měření... ;-)
Edit: Mimochodem - některý analogový měřáky maj dokonce pod ručičkou zrcátko, aby se zamezilo jejímu sledování ze špatnýho úhlu a tím se omezila chyba měření... ;-)
-> Stepan FUN: Analog má větší odchylky presnosti
Dělal jsem s tím celej učnák a dělali jsme na to protokoly a grafy, takze to vím moc dobre a nepresvědčíš mě o opaku
Sice uz si nepamatuju presný čísla (o kolik ty rozdily byly), ale vím, ze rozdíly tam jsou
Se špičkama máš pravdu
Dělal jsem s tím celej učnák a dělali jsme na to protokoly a grafy, takze to vím moc dobre a nepresvědčíš mě o opaku

Sice uz si nepamatuju presný čísla (o kolik ty rozdily byly), ale vím, ze rozdíly tam jsou
Se špičkama máš pravdu
-> David29: Ručičkovej voltmetr není dobrej? :-O Na to jsi přišel jak? Je sice fakt, že musíš při tom měření počítat, ale jsou případy kdy ručučkovej měřák je nenahraditelnej. Například ani na "dobrým" digitálu (rozuměj v normální cenový relaci do pár tis. korun) nepoznáš špičky, protože je na to prostě pomalej. Navíc třída přesnosti bejvá u multimetrů (i dobrejch) někde v říši snů...
-> CHIP: Budu hnidopich - ručíčkový není dobrý
Nez jakejkoliv analog nebo levnej digital, nejlepší volbou je kvalitní digitál
Nez jakejkoliv analog nebo levnej digital, nejlepší volbou je kvalitní digitál
-> CHIP: ja vim, proto jsem tady :)
-> U-Geen: Ty vole .. tak tebe jsem potřeboval .. 

-> CHIP: si na ni stoupni ne?
-> Syny: Myslíš ty baterie ? Nemám nic čím bych mohl odzkoušet co udělají pod zátěží ..
-> CHIP: A co udelaj pod zatezi?
Měřil jsem to dvěma rozdílnými multimetry ... my říkejte, že by oba ukazovaly takový nesmysly .. Asi si donesu můj starý dobrý rafičkový voltmetr .. ale ten mám doma ..
-> CHIP: Viděl bych to na špatně měřící multimetr - pokud máš takový ten levný hobbymarketový, tak ten mi tohle dělá, když v něm dochází baterka.. Zkus změřit jiným měřákem.
-> CHIP: a meris to multimetrem?
Využiju taky tohle téma.
Na začátku října jsem vymontoval baterie z motorek. O jedné vím, že už je docela na nic .. startérem na ní zrovna moc neotočím, musím si kopnout, ale pak jede .. tak to neřeším. Ale .. tahle baterka ukazovala teď po odstátí v teple 15,5 V. To je divný. Taky jsem si všiml, že na mínus pólu, tam kde je šroub na upevnění se dělá takovej bílej krystalickej povlak. Vím že je to baterka docela k ničemu .. ale proč ukazuje 15,5 V. Jedná se o klasickou kyselinovou baterii s víčkama.
A druhá věc. Ve větší motorce používám uzavřený akumulátor do záložního zdroje. Ten po donesení a odstátí v teple taky ukazoval 15,5 V. Když jsem ho hodil na nabíječku, během asi 15 minut to ukazovalo že baterka je nabitá a udržovací proud na ní ukazuje 16,4 V.
Otázka teda zní .. jak to že baterky který nebyly jetý téměř dva měsíce, mají napětí 15,5 V ?? Ako je to možné ?
Na začátku října jsem vymontoval baterie z motorek. O jedné vím, že už je docela na nic .. startérem na ní zrovna moc neotočím, musím si kopnout, ale pak jede .. tak to neřeším. Ale .. tahle baterka ukazovala teď po odstátí v teple 15,5 V. To je divný. Taky jsem si všiml, že na mínus pólu, tam kde je šroub na upevnění se dělá takovej bílej krystalickej povlak. Vím že je to baterka docela k ničemu .. ale proč ukazuje 15,5 V. Jedná se o klasickou kyselinovou baterii s víčkama.
A druhá věc. Ve větší motorce používám uzavřený akumulátor do záložního zdroje. Ten po donesení a odstátí v teple taky ukazoval 15,5 V. Když jsem ho hodil na nabíječku, během asi 15 minut to ukazovalo že baterka je nabitá a udržovací proud na ní ukazuje 16,4 V.
Otázka teda zní .. jak to že baterky který nebyly jetý téměř dva měsíce, mají napětí 15,5 V ?? Ako je to možné ?
-> Peťa Klíč: cs.wikipedia.org/wiki/EDT
A alias Chelaton 2, má schopnost rozpustit usazený síran olovnatý (což je výsledek sulfatace) na elektrodách, čímž do značné míry obnovíš jejich aktivní plochu a snížíš vnitřní odpor baterie - startovací proud jde nahoru, kapacita trochu taky.
Problém EDTA je ale v tom, že ten bordel jen uvolní a on klesne na dno - takže když ho bude hodně, tak zkratuje článek a nazdar. Proto je lepší pulzní desulfátor, jenže slušný je na podobné cenové úrovni jako nová baterka do škodovky
Nabíječku z LIDLu údajně nabíjí pulzama s docela vysokou frekvencí (snad až 12kHz - to jsem četl, osciloskop abych to změřil nemám) což pomáhá taky, ale na hodně sulfatovanej baterce to stačit nebude, jelikož ten nabíjecí cyklus bude moc krátkej (na úspěšnou desulfataci by bylo potřeba několik dní). Jestli nabijí takhle pulzně i v tom udržovacím režimu netuším, spíš ne, navíc tam chybí zpětnej odběr.
-> skodovak Každá baterka má tohle "konečné" napětí jinde (čím mrtvější, tím vyšší), proto je ideální "blbá" nabíječka a měřit kdy napětí přestane růst... Pokud to tvoje trafo udrží stabilních 16V tak bych na začátku měřil proud a pokud bude vyšší než nějakých 6-8A, tak bych napětí snížil dokud se částečně nedobije. Stará poučka říká dobíjet proudem který odpovídá jedné desetině kapacity v Ah, nebral bych jí jako dogma, ale příliš velký proud ničemu nepomůžu.
Problém EDTA je ale v tom, že ten bordel jen uvolní a on klesne na dno - takže když ho bude hodně, tak zkratuje článek a nazdar. Proto je lepší pulzní desulfátor, jenže slušný je na podobné cenové úrovni jako nová baterka do škodovky

-> skodovak Každá baterka má tohle "konečné" napětí jinde (čím mrtvější, tím vyšší), proto je ideální "blbá" nabíječka a měřit kdy napětí přestane růst... Pokud to tvoje trafo udrží stabilních 16V tak bych na začátku měřil proud a pokud bude vyšší než nějakých 6-8A, tak bych napětí snížil dokud se částečně nedobije. Stará poučka říká dobíjet proudem který odpovídá jedné desetině kapacity v Ah, nebral bych jí jako dogma, ale příliš velký proud ničemu nepomůžu.
-> skodovak: ano. dokonce je to takhle postup od výrobce pro servisy.
-> Peťa Klíč: takže prát do toho přes 16V na hulváta jo?
-> dragon_cb_cz: prosimtě co je to EDTA a jak to souvisí se zaplavenými akumulátory?
jinak, nevim jestli 15V zdroj tu baterii "provaří", většina dnešních baterií má posunuté plynování někam za 16V
jinak, nevim jestli 15V zdroj tu baterii "provaří", většina dnešních baterií má posunuté plynování někam za 16V
-> skodovak: Když nabíjíš klasickou nabíječkou, tak postupně napětí stoupá (protože stoupá odpor baterie proti nabíjecímu proudu) a nabíjení se ukončuje, když je třeba 2 hodiny stabilní...
-> dragon_cb_cz: No stabilizovaná asi trochu bude no,to je jasný..
jinak tedy to napětí při nabíjení ke konci má naopak klesat ne?.. že baterie sníží odběr?... nebo mejlka?..
jinak tedy to napětí při nabíjení ke konci má naopak klesat ne?.. že baterie sníží odběr?... nebo mejlka?..
-> skodovak: Nevím jak to modelářské trafo funguje, jestli je hodně "stabilizované" tak to není to pravé ořechové... na tohle je fakt ideální "tupá" nabíječka a sledovat kdy přestane napětí růst.
Jinak pokud i po plném nabití bude hustota elektrolytu nízká, tak je baterka prostě sulfatováná, takže pokud jsi dobrodruh tak EDTA, pokud menší dobrodruh tak pulzní desulfátor a pokud říkáš, že spotřebák musí jezdit, tak kup novou a starou zahoď směrem ke mě - já klidně dobrodružný budu
Jinak pokud i po plném nabití bude hustota elektrolytu nízká, tak je baterka prostě sulfatováná, takže pokud jsi dobrodruh tak EDTA, pokud menší dobrodruh tak pulzní desulfátor a pokud říkáš, že spotřebák musí jezdit, tak kup novou a starou zahoď směrem ke mě - já klidně dobrodružný budu

-> dragon_cb_cz: použiju nastavitelné modelářské trafo 12-15V 0-20A a nechám ji uvařit,zkusím co ukáže elektrolit a jak se to pak bude chovat,pokud bude problém,dál to řešit nebudu,rodinné auto musí fungovat..
jen nevím jak hodně se dá věřit tomu hustoměru..
jen nevím jak hodně se dá věřit tomu hustoměru..
-> skodovak: Nabíječka z LIDLu (nedávno pořízená) má svoje pro a proti - mě přijde, že abys na ní baterku fakt dobil, musel bys jí tam nechat o dost dýl, než je první spadnutí na zelenou diodu... pár dní zpátky jsem takhle "dobil" baterku vytaženou ze 136ky, svítila zeleně, odpojil jsem, a po pár hodinách po odpojení ukazovala 12.25V... takže znova na nabíječku, znova do "zelené", odpojit a po pár dalších hodinách už jsme byli někde na 12.72V, takže ještě jednou a ted už je tam těch zdravých 12.8V... takže pokud máš možnost jí dobít "pod dozorem" klasickou nabíječkou, tak bych jí zvolil.
-> skodovak: Tezko rict neco to rozhodne jeste zvladne ale otazkou je co to udela az prijdou joo mrazy. Ale to ti nikdo takhle nerekne. Ja ted radeji uz dal pryc pres 6 let starou baterku pac vsechny clanky ukazovaly 40% a jak se poprve ochladilo tak sem sice natocil ale bylo to sakra znat ze uz vykon moc nema a nechtel jsem riskovat ze az prijde mraz ze budu muset roztlacovat.Zkus ji trebna jeste na ten zatezka pak zase dobit a nebo rovnou do auta a poslouchej jestli to jeste ma silu a jak ji bude ubyvat.
Ahoj,mám problém s baterií...chci se optat baterie i po dobití (lidl nabíječkou) ukazuje měřákem elektrolitu cca 60% jeden článek se pohybuje mezi 40-50% může to být signál špatného článku a tím problém v zimě nastartovat?..nebo jen baterii řádně uvařit? na zátěžák se teď nedostanu
-> Bobesh: Ano, to napadne člověka jako první, jenže to by mu blblo víc věcí než jen kontrolka hlavních světel. A neblikala by mu kontrolka dobíjení. Uvidí, jestli se to bude opakovat.
-> Markop: Nebude mu blbnout kostra štítu?
-> Markop:
Ano, parkovačky a potkávačky normálně při jízdě, ale probliklo to tak že sem to skoro nezpozoroval(ty kontrolky), u vnějších světel nevím, bylo světlo.. Mazání neprobliklo vůbec, to už bych stavěl
Ano, parkovačky a potkávačky normálně při jízdě, ale probliklo to tak že sem to skoro nezpozoroval(ty kontrolky), u vnějších světel nevím, bylo světlo.. Mazání neprobliklo vůbec, to už bych stavěl

-> James1991: Ještě se zeptám: Tím probliknutím kontrolek, myslíš kontrolky hlavních světel? Když svítily pohasly, nebo jak? Nebliklo i mazání?
-> Markop:
Ok, díky
Ok, díky
Pravděpodobně máš horší kontakt přívodu proudu ke kontrolkám přístrojového štítu. Takže jedna s těch svorkovnic štítu, jeho tištěný spoj, nebo vodič mezi spínačkou a štítem.
Před chvílí sem jel a u Favorita mi asi 5x po čtvrt hodinové jízdě téměř neznatelně problikla kontrolka dobíjení a přitom mi i problikly kontrolky světel na přístrojovce. Nevíte kde by mohla být chyba?