Dobíjení

prohledat
27 příspěvků (zobrazeno 1 až 27) od 02.10.2009 do 25.10.2009, založil/a palinator
řadit dle data
09:10:25
25.10.2009
palinator
-> Rider skoda:

Dle vyjádření výrobců akumulátorů (př. moje Varta) nesmí napětí baterie naprázdno klesat pod 12,2 V, pod 11,7V už hrozí riziko nevratného poškození elektrod.

Co se dědovo kcháru týče, stejnej případ jako tvůj to nebude. Jemu kontrolka mžourá (fakt jen nepatrně), jen když se zdá baterka být nabitá. To znamená, že třeba když dýl nejede, hraje rádio, prostě se baterka trochu vybije, tak po nastartování kontrolka vůbec nesvítí. Naopak když je baterka nabušená, po startu mu třeba jasně svítí kontrolka až do 1500 ot., než se altík nabudí, po opětovném klesnutí otáček již kontrolka pouze "mžourá". Každopádně to dobíjení mu funguje perfektně, baterku má stopro nabitou...6 Narozdíl ode mne.
11:16:46
23.10.2009
Rider skoda
-> palinator: Jestli mu za jizdy mzoura kontrolka dobijeni,tak asi v haji nejake diody na mustku v altiku.Stejny problem jsem mel ja.na volnobeh nesvitila(900ot) a po pridani plynu se lehce prisvecela.Vymenou altiku to zmizlo.Jinak na baterce mam bezne bez chodu motoru 11,7 az 12V max a 13,9V s bezicim motorem.Mi prijde normalni.
08:44:23
14.10.2009
palinator
-> King:

Dědovi o rok starší škodovka baterku spíše přebíjí a to už měnil regulátor. Má tam trvale na baterce >13V, při jízdě mu trochu žhaví kontrolka, ale to není způsobeno, že by mu to nedobíjelo. Pokud to nabité nemá, ani nežhaví.

To je jasný, že to budu muset hodit na nabíječku přes zimu, nechci zkurvit tuhle docela drahou baterku.6

Jinak nemám ani centrál, ani alarm, jen rádio, pravda 4 .
14:38:58
13.10.2009
King
-> palinator: To co tady uvádíš jsou pro shade normální hodnoty. Baterka těsně po jízdě sice může mít chvilku plácnu 13V, ale rychle spadne na nějakejch 12,5.

Problém regulátoru (někdo tomu říká relé :) je v tom, že s referenční hodnotou 13,8V porovnává výstup z POMOCNÝHO usměrńovače altíku a podle udchylky reguluje budící proud. Na výstupu hlavního usměrńovače je pak napětí obvykle o trošku nižší kvůli úbytku na usměrńovacích diodách. Tzn. třeba nějakejch 13,5V. Proto je dobrý na mít zimu o nějakou tu desetinu voltu navíc. Dělá se to vřazením 3-5A diody mezi výstup pomocnýho usměrńovače a regulátor. Buď křemíková klasika (+0,6V) nebo "šotek" (+0,2-0,3V).

Baterka samozřejmě trpí samovybíjením (1pct kapacity za den ?) a hlavně ji vyš´tavujou centrály, autoalarmy a autorádia, kdy stačí klidovej odběr řádu desítek mA a za pár dní je vymalováno.

Ovšem jako první bych baterku na autě, který není denně v provozu aspoň 2x za rok externě nabil na pořádný nabíječce. Představa, že se baterka byť po několika stech km v autě nabije na 100pct je zcestná :)
21:45:55
10.10.2009
palinator
-> Bobesh:

Přesně jsi uhodl, že se jedná o studený volnoběh...4 Ten auťák bežel jen proto, že jsem chtěl změřit baterku a lehce s vozem manipulovat, jelikož jsem dělal podlahu. Kvůli tomu to nebudu zbytečně prohřívat. 800 ot. tam za tepla mám. Kdy se to jen tak tak převaluje, to mám vypozorovaných asi 200 ot. za studena...4 Nehoráznej traktor...3 Dobíjení mi zhasíná asi kolem těch 500-600 ot. a rozsvěcí se pod 500... Světla se zjasňují asi až do 1000 ot. Od tý doby tam bude nominální napětí téměř neměnný, co se hodnot voltmetru týče. Ve středních a vyšších otáčkách je na velkou změnu otáček změna napětí zanedbatelná.
21:33:12
10.10.2009
Bobesh
-> palinator: 300-400toček je tak na studenej volnoběh,že se to taktak převaluje. Seriózní volnoběh je myslím 800(+/-50)ot./min. a to dává tak na čtvrtinku,altík se budí teprve tak 600-700. Ty warenblikny jsis mohl odpustit,stačí dálkový a plnej větrák,vše naráz sotvakdy v praxi pustíš. Pokud to při zátěži zvedneš do vyšších toček a světla viditelně zjasní,je to zřejmě v pořádku. Dá se to ještě případně zvednout drobnou úpravou zapojení u regulátoru,pohledej ve starších tématech,King to někde uváděl.
21:04:51
10.10.2009
palinator
Nové měření

plná zátěž elektriky

dálková světla, tlumená světla, varovné blinkry, ventilátor chlazení, ventilátor topení + vyhřívání zadního okna, zapnuté rádio



napětí @300-400 ot. - 11,7 V (svítí kontrolka dobíjení)

napětí @800 ot. - 12,9 V

napětí @2500 - 3500 ot. - 13,35 - 13,4 V
11:54:55
08.10.2009
ElKo1811
Neviem, podľa mňa by trebalo pozrieť kontakty na altíku aj relé, ukostrovacie káble a možno aj uhlíky na altíku, alebo niekto to tu už spomínal, zmerať napätie nabíjania pri záťaži. Naštartuj, všetko pozapínaj a meraj. Toto je môj názor, mne zase vôbec nedobíjalo a s Bebem sme zistili, že to bol ukostrovací kábel od baterky. (Zahrdzavený).6
22:09:56
04.10.2009
Bobesh
-> palinator: Tak to dej někomu,kdo tomu hoví5
21:47:35
04.10.2009
palinator
-> Bobesh:

Větší šance než na to, že se poplácám, je že to nikdy nedám dohromady a už to nepojede vůbec, případě odpálim to, co bylo ještě dobrý (diody apod.)
21:40:41
04.10.2009
Bobesh
-> palinator: Ta hladina napětí by ušla,jinak na Paltestu se měřilo při volnoběhu 750-850 a zvýšené 3000. Multimetrem doma krom voltů nic nezměříš,zkusil bych servis,který má tester nabíjecí soustavy. Změří ti aku i dobíjení a hlavně jestli ti to tlačí při zatížení dost proudu. Pokud možnost není,řeš to postupně vylučovací metodou. Zkus nejprve prohodit pár regulátorů,stačí přepíchat dráty. Přitom proveď kontrolu spojů a ukostření. Pak bych se zkusil podívat na alternátor,tj. rozborka,očista,test diod (musíš rozletovat můstek),změřit všechny 3 vinutí statoru a rotoru na průchod a průraz,pak případně srovnat komutátor,nové uhle a lágry(pokud jsou v pořádku,vymýt a novou náplň). Pak už jen složit a poplácat se po rameni,jak jsem šikovnej.
20:40:56
04.10.2009
palinator
-> David29:

A postup, jak to případně řešit?
19:57:47
04.10.2009
David29
-> palinator: Moc to nedobíjí no-)
19:56:43
04.10.2009
palinator
Zde jsou výsledky měření:

S vypnutými spotřebiči:

Napětí akumulátoru naprázdno : 12,4 V

Napětí @500 ot. : 12,9 V

Napětí @2500 ot. :13,85 V

Zapnutá tlumená světla

Napětí @500 ot. : 12,1 V

Napětí @2500 ot.:13,5 V

8 Nic moc...
19:53:42
04.10.2009
palinator
-> Kočislav:

Nemá náhodou regulační relé na starost samotné buzení alternátoru? Bylo by dost nehospodárné, kdyby nějakých 400 W, které by byly přebytečné, končilo někde v prachsprostým odporu. Tzn. pokud se napětí v soustavě blíží přednastavené limitní hodnotě, lineárně s tím se alternátor odbuzuje, tzn. kdyby měla soustava víc, než je nastaveno, alternátor by nepracoval.

Toť moje teorie. Navíc pokud by buzení neměl regulátor v parádě, tak by napětí na alternátoru se zvyšujícími se otáčkami nestoupalo mezi 13 a 14,5 V, ale třeba někde k 20 V.
19:27:48
04.10.2009
palinator
-> jarda.u1:

Spletl jsem se, teď čtu, že bylo jen vyměněno..do roku "86 mechanické, potom elektronické...Omlouvám se... Jsou tam dvě podobné krabičky, tak jsem myslel, že je to oboje regulační relé.
upraveno 1x, naposled 04.10.2009 19:34:53
11:07:10
04.10.2009
jarda.u1
-> palinator: Jake dva regulatory mas na mysli?Je tam snad jen jeden,ne?
10:58:19
04.10.2009
Kočislav
-> palinator: Koukal jsem do chytré knížky, tak dle AZNP je možno použít aku 37 - 55 Ah.

Jink mám za to, že regilační relé funguje tak, že v podstatě proud z alternátoru usměrňuje mezi spotřebiče, resp. aby se pokrylo napájení spotřebičů a zbytek jde na nabíjení akumulátoru s tím, že pokud napětí akumulátoru dosáhne určité hranice při které ho lze považovat za nabitý, končí to někde přes nějaký odpor aby nedocházelo k přebíjení. Jinými slovy podle mě nabíjecí soustava sice nepozná, jaké je napětí na baterce, ale než napětí na baterce dosáhne napětí v nabíjecí soustavě, baterka si sama odebírá všechen proud, který ji nabíjecí soustava umožní odebrat, dokud nedosáhne napětí soustavy, tzn. třeba těch 14, či 14,5V - pochopitelně při běhu motoru.
18:51:50
03.10.2009
palinator
-> Kočislav:

To já studuju elektrotechniku, ale jsem stejného názoru... Slyšel jsem, že výrobce udával kapacitu akumulátoru 37 Ah, nic o horní hranici jsem neslyšel, spíš je člověk limitován velikostí, aby se vešla tam kam má (já s tim už měl problémy) a použitou technologií (vápníkové akumulátory mají tuším vyšší dobíjecí napětí (snad okolo 15V) - dobíjení tomu musí být uzpůsobeno).

Ještě by se dalo propočítat, kolik energie je spotřebováno a kolik (průměrně - nabíjecí proud je závislý na otáčkách) vyrobeno - rozdíl toho by měl padnout na dobíjení. Samotná regulace je mi ale skryta, nevím, jak to tam přesně funguje, jestli je úroveň dobíjení zcela variabilní nebo jestli se mění ve dvou krocích - slabé, silné.

Každopádně dobíjení těžko pozná, zda má v obvodu větší nebo menší baterku, jelikož napětí je stejné, takže pokud regulace řekne, že bude dobíjet na slabo (překročí se určité napětí), neví jestli mu to bude trvat nějakou dobu v případě 37 Ah, nebo dobu téměř dvojnásobnou 52 Ah... Dobíjecí proud zůstane stejný.

Toť teorie v mém podání...

Mimochodem, chtěl jsem to dneska proměřit, jenže jsem zjistil, že na garáži nemám multimetr 3.
17:16:01
03.10.2009
Kočislav
-> palinator: No v těchto elektro věcech jsme spíš amatér, ale přišlo by mi logické, že pokud má baterie větší kapacitu a je nabitá jen mírně, trvá pochopitelně delší dobu (tzn. delší jízdu) než se dobije, tudíž ten nárůst tam bude pozvolnější. Pokud se nepletu, výrobce připuští použití akumulátorů o kapacitě 37-52 Ah, takže na závadu by to být nemělo.

Ovšem řešíme tady teď hypotézy, pokud chceš mít přehled jestli to dobíjí tak jak má, nezbyde ti nic jiného než to proměřit.
15:28:17
03.10.2009
palinator
-> David29:

Ta baterka je asi rok stará, určitě je OK4, startuje perfektně.

-> Kočislav:

2x 110 km bez žádného startování, za světla, (bez použití dálkových světel)

To napětí změřím a dám vědět...4



Nemohlo by to náhodou být také tím, že je baterka předimenzovaná?10
11:01:58
03.10.2009
David29
-> Kočislav: Tak tak..



-> palinator: Když to bude dobíjet přes 14V tak je to v pořádku.. pak zkusit i se zatížením a pokud to nespadne na pod 13,5V tak je to nejspíš v pořádku...
10:59:09
03.10.2009
Kočislav
-> palinator: Jestliže to předtím dlouho stálo a přece jen jsi jel se zapnutými spotřebiči, navíc předpokládám, že jsi ještě třeba někde během cesty znovu startoval, na benzínce apod., tak bych to viděl jako celkem adekvátní. Nicméně zkus změřit napětí na baterce v průběhu dobíjení, při zvýšení otáček apod. a podle výsledku by se teprve dalo usoudit, zda to dobíjí nedostatečně nebo je to OK.
10:52:53
03.10.2009
David29
-> palinator: Jménovité napětí běžného akumulátoru je 12V, měřené napětí akulumulátoru 12,6V (tj, 2,1V na článek). Z toho se dá usoudít, že 12,1V není ouplně to ideální. Jak je ta baterka stará?
upraveno 1x, naposled 03.10.2009 10:53:11
10:18:18
03.10.2009
palinator
-> David29:

Za ten víkend jsme ujeli přes 250 km, tam, zpět a nějaké pojížďky. Doma bylo napětí 12,7 V. Vadí mi to proto, že dle doporučení výrobce nemá být napětí na baterce trvale pod 12,2 V. A stoprocentní nabití je udáváno jako 13+ V. A že by se to za 250 km jízdy nebylo schopný dobít úplně je divný...8 Auto je často odstavené (na zimu), takže baterie ztrácí a musí se dobíjet. Těch 12,2 V se tam dostane rychle během pár týdnů (z 12,7 V).
00:41:58
03.10.2009
David29
-> palinator: Nijak bych to neřešil, a nepříde mi 110km nějak moc...
23:02:56
02.10.2009
palinator
Zdravím,

naskytl se mi problém. Jen tak pro kontrolu jsem si změřil napětí na baterce (Varta Silver Dynamic 52 Ah) před 110 km jízdou s výsledkem 12,1 V (s autem se moc nejezdilo) a po jízdě pouhých 12,5 Voltou. To mi přijde na takovou štreku docela málo, a to se motor celkem výrazně točil. Jelo se se zapnutými světly a rádiem (sériové). Kontrolka dobíjení se rozsvěcí až při asi 400 ot. Zdá se mi, že na krátké trasy funguje dobíjení dobře, ačkoliv to nemůžu objektivně posoudit. Dříve to dobíjelo ke 14 V, bohužel jsem teď napětí za chodu motoru nezměřil. Škoda 120 L (s určitými nadstandartními prvky výbavy), "89, 5q, 91 tkm, 55 A alternátor pokud se nemýlím.

Zřejmě to není normální... Co s tím? Vyměnit oba regulátory, zkontrolovat kontakty, repase altíku?10
Extreme Tyres