Vezmu do ruky publikaci a otevřu. Vydáno v roce 1988, cena 25 Kčs. Na úvod se nám dostane informace od autorů, že ....
Knížka uvádí podrobný a konstrukční popis nového vozu. Vychází z jeho koncepce a podrobně se zabývá jeho karoserií, motorem, podvozkem a příslušenstvím. Dále uvádí provozní parametry a užitné vlastnosti v porovnání s dnešní řadou 742M. Samostatné kapitoly popisují vznik nového vozu, průběh jeho vývoje i zkušenosti ze zkoušek životnosti vozu a jeho motoru. Publikace je určena nejširší motoristické veřejnosti.
*
Jde o dílo autorů Milana Jozífa a Otakara Gregory. Oba dva byli v té době velmi dobře známi motoristické veřejnosti.
Co k tomu ještě na úvod říci - v knize je uvedeno vše týkající se postupného vývoje a ladění vozu a technických komponent s řadou ilustrací a dokumentačních fotek, nejde tedy o žádné zatajené senzace, ale je na to celé se dívat zejména tehdejšíma očima a tak, že po takovém voze i za v té době velmi vysokou cenu byl hlad a lidé v Československu na Favorita pohlíželi s důvěrou v domácí značku a bez nějakých velkých očekávání a emocí.
Škoda jen že se nevyráběli veškeré odvozené typy včetně kupé a sedanu. To by třeba mně osobně sedělo a vyhovovalo nejvíce. Měl jsem tedy jen Favorita a poté ještě Formana, ale i tak je hodnotím velmi kladně.
**
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Vývoj Škoda Favorit
navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]obrázky [5]:
Text:
V Plzeňské Vědecké knihovně jsem narazil na zajímavou knížku jménem Škoda Favorit 136L vyjíždí. Byla vydána v roce 1988 a velmi podrobně pojednává o vývoji Favorita. Bohužel, byla už ve značném rozkladu, takže se omlouvám za nízkou kvalitu přiložených fotek. Je ovšem velmi zajímavé vidět, co všechno mohlo být jiné, kdyby na to byli peníze.1. první dřevěný model dodaný Bertonem - za povšimnutí stojí profil zadních dveří. Původní návrh počítal s otevíráním pouze horní části, kdy část s SPZ a světly měla sloužit jako podpora tuhosti karoserie. To v Mladé Boleslavy zamítli(prý češi budou potřebovat v kufru vozit cement a nebudou ho chtít zvedat vysoko!) a na vrub snížené tuhosti byla tato partie přepracována.
2. výplň dveří pro verzi L - tak tady je člověk opravdu na pochybách, proč byl tento návrh změněn. Nejen, že je zde velmi příjemně řešen přitahovač dveří, ale i kapsa s reproduktorem. Zajímavostí je umístění zajišťovacího kolíku dveří.
3. Favorit 136LS - tento prototip vyšší výbavy z roku 1988 byl opět "oškubán" o některé příjemné prvky. Velmi elegantně vypadá nalakování spodní části nárazníků v barvě vozu (a pak si to člověk doma pracně dodělává). Zajímavá je také podpěra přední haupny, která byla kontruována na principu podpěry kufru Š120. O přítomnosti odhlučňovacích výplní na její spodní straně je lepší vůbec nemluvit. Kryt vzduchového filtu v modré barvě je však přece jen trochu moc.
4. návrh disku - Bertone navrhl několik variant disků pro Favorita. Bohužel, litá kola byla zamítnuta a tento plechový disk při zkouškách praskal. Tak trochu za to mohl i onen proklínaný košický plech.
5. zkušební vůz BK3 - toto je testovací Favorit, na němž byli provedeny zrychlené zkoušky životnosti. V posledních kilometrech jeho 150000km testu byl údajně představen veřejnosti a novinářům. Velkou zajímavostí je, že při bližším zkoumání jeho palubní desky je zřetelné osazení přístrojovky z nerealizované verze Favorit 115. To vede k jistým spekulacím o regulérnosti tohoto testu. V jeho popředí je možné si všimnout testované verze sedanu.
V knížce je ještě velmi často zmiňována příprava výroby verze sedan a slabší "stopatnáctky".
info:
Správce článku: Zdeněk ŠímaZaloženo: 26.06.05 21:56 Poslední změna: 26.06.05 22:46
Vývoj Škoda Favorit - komentáře:
22:18:45
01.02.2022
01.02.2022
fanda klofanda
23:41:27
27.01.2022
27.01.2022
fanda klofanda
Když to tu tak dlouho visí, tak se přidám. Tu publikaci mám doma, zcela zánovní. Stála původně 25 Kčs, tedy běžný oběd v restauraci nebo jinak cca 3 litry benzínu anebo tehdejší cenu dráhy z Prahy do Pardubic. Mrknu na to a dopíšu něco navíc.
Vlastnit to auto a mít k tomu tuto publikaci byla SVATÁ POVINNOST.
Vlastnit to auto a mít k tomu tuto publikaci byla SVATÁ POVINNOST.
20:40:47
09.04.2006
09.04.2006
Athlonek
Oprava, tak to bylo v roce 1986.
00:03:04
09.04.2006
09.04.2006
Athlonek
Vim že Favorita testovaly za běžného provozu a jezdily Mnichova Hradiště po staré silnici přez Český Dub do Hodkovic.Prej je jednou tata chtel sledovat, i když měl najetu trasu Český Dub Hodkovice, to jsou dlouhé rovinky a vracečky zatáčky, tak naše Škoda 110L nestačila tempu a na rovince mu ujely. A psal se rok 1987.
23:20:26
27.06.2005
27.06.2005
Fantozzi
-> K!RR!: ale mě se to od něj líbí, jenom si nemyslím, že nákladová hrana někde nad pupkem je ideální. Všimni si, jak málo prostoru je mezi platem a tou hranou. Tam bych hokejovou tašku neprostrčil. A ven bych ji taky nechtěl dolovat. Jinak třeba ty sedačky, ty jsou libovoučký :-)
22:47:13
27.06.2005
27.06.2005
Matsoft
K te 115: kamarad mel 3 a meli to i v papirech - strasna vec, prej se s tim nedalo skoro jezdit. Asi nejaka prototypova rada.
22:46:35
27.06.2005
27.06.2005
Matsoft
K te 115: kamarad mel 3 a meli to i v papirech - strasna vec, prej se s tim nedalo skoro jezdit. Asi nejaka prototypova rada.
22:46:07
27.06.2005
27.06.2005
Matsoft
K te 115: kamarad mel 3 a meli to i v papirech - strasna vec, prej se s tim nedalo skoro jezdit. Asi nejaka prototypova rada.
22:06:19
27.06.2005
27.06.2005
kirri
-> Fantozzi: náhodou od bertoneho to nemělo chybu
22:05:19
27.06.2005
27.06.2005
Fantozzi
jenom si myslím, že je dobře že nákladová hrana je trošku níž... I když na druhé straně tuhosti je škoda, ale představa že takovým otvůrkem tam dávám třeba tašky když jedu na dovolenou...
16:38:40
27.06.2005
27.06.2005
kirri
jo moc moc pěkný čtení
16:17:16
27.06.2005
27.06.2005
cutik
Ja ne....skoda.Jinak moc pekny...
14:43:43
27.06.2005
27.06.2005
Mourl
tu knížečku mám doma taky, moc pěkný čtení, doporučuju... aspoň se dozvíte něco o historii svého autíčka