Automat na světla

navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]

obrázky [2]:

Automat na světla: Upravené zapojení Automat na světla: schéma zapojení

Text:

Automatické zapnutí světel po nastartování



Celoroční svícení je povinné už nějakou dobu. Obvod co rozsvěcí světla automaticky je celkem užitečný. Každý na to zapomíná, vím dobře o čem mluvím. Po nastarotvání rozsvítím, dojedu k obchoďáku na nákup, zhasnu a potom už nerozsvítím. Občas zapomenu rozsvítit i potmě.



Kdysi jsem na internetu objevil zajímavý návod. Popisuje stavbu obvodu, který rozsvítí světla po nastartování. Po pravdě rozsvítí po zapnutí klíčku. Od té doby se nabíjí kondenzátor v časovacím obvodu. Dobu nabíjení můžeme nastavit trimrem tak, abychom v klidu stihli nastartovat.

Celé zapojení se skládá z časovacího obvodu a dvou spínacích relé:



Při nákupu součástek byste s odpory a kondenzátory neměli mít problém. Problém nastane, když si řeknete o dvě diody. Potom se prodavač bude zvídavě vyptávat: „A kolik, že tou diodou poteče proudu?“ Stačí, když si řeknete o usměrňovací diody. Co se týká tranzistoru, KF 507 by měl být k dostání. Pokud ne, můžete použít KC 507 ( asi nebudou mít), KC 509 nebo KC 508 jako já. Pokud všechny tyto varianty selžou, tak si nechte poradit a kupte nějaký NPN tranzistor. Místo miniaturního relé (Relé č.1) lze jistě použít výkonový tranzistor. Ten však vyžaduje chladič, proto je jednoduší koupit relé. Ještě v obchodě se zeptejte na zapojení vývodů relé. (Mělo by jich být pět: Plus a mínus na cívku. Dále jeden pro spínací a jeden pro rozpínací kontakt, společný vývod pro oba kontakty.) Pokud se zapomenete zeptat, najděte si datasheet podle čísla součástky (např. na stránce www.alldatasheet.com). Na společný kontakt připojíte plus, protože spínáte plus. Ne aby někoho napadlo miniaturní relé nahradit běžným automobilovým relé na 12V!! Na kontaktech cívky by totiž nejspíš nebylo dostatečné napětí a relé by neseplo! A v mototechně koupíte dvě spínací relé (Relé č.2 a 3). Na tom jsou kontakty označené čísly a je na něm nakreslené vnitřní schéma. Prostě pro blbý. (Nic ve zlém.)



A konečně připojení do elektroinstalace auta. Vývod se spínačem sem připojil na pojistku č. 2. Spínač jsem opatřil zelenou kontrolkou, aby mi toho v autě svítilo víc. Kostřící kontakt uchytíte k šroubu v karoserii. Nejvhodnější je jeden ze šroubů držících tyč řízení. Trvalé plus můžete připojit na pojistku č. 1 nebo na volný kontakt na spínací skříňce. Pozor já jsem měl volné dva. Musíte si to oměřit nebo zkusit. Spínací kontakty relé se připojí na vodiče od spínače světel. Jeden na červený vodič, druhý na černý vodič. Je uplně jedno, který vodič napojíme na které relé. Nelze však použít jen jedno relé. Spojili bysme obvod parkovaček a tlumených světel, čímž bysme narušili původní funkci spínače. Připojení jsem realizoval dvěma kousky elektrikářské čokolády. Budete potřebovat střední nebo velkou čokoládu, aby se vám do ní vodiče vešly. Připojení je dobré udělat už za svorkovnicí spínače. Při pořebe demontovat spínač není třeba rozpojovat čokoládu.



Mě se při oživování stala zajímavá věc. Parkovačky se mi rozsvítili pokaždé a tlumené jen někdy. Po chvíli měření jsem zjistil, že napětí se dostane až na kontakt relé tlumených světel v kufru. Toto relé jsem měl ještě původní a na automat nechtělo spínat. Po výměně za nové již zařízení spolehlivě funguje.



K umístění se nabízí nosník tyče řízení. Konstrukci obvodu ( desku plošného spoje nebo krabičku s "vrabčím hnízdem" ) sem připevnil na kousek plechu ohnutého do profilu „ L “ . Ten se chytí k jednomu ze šroubů držících tyč řízení. Na tomto místě není zařízení za normálních okolností vidět. To se hodí například na STK, kde by se jim to možná nemuselo líbit. Podle mě by to ale vadit nemělo.



Při vypnutí vypínače zařízení se světla ovládají beze změny stávajícím vypínačem. Funkce přepínače dálkových světel se také nijak nemění. Největší půvab zařízení je však v něčem jiném. Nejlepší je, že za vás nejen rozsvítí ale i zhasne! Tím odpadá obligátní problém s vybitou baterií.



------------------------- ----------- VYLEPŠENÍ ------------------------- ------------





Po dvou letech provozu původního zařízení mě napadla menší úprava. Štvalo mě, že musím vypínat automat když na někoho čekám na parkovišti a poslouchám rádio ( k puštění rádia musím zapnout klíček ). Po vypnutí automatu sem ho věčinou zapoměl zapnout.



Proto mě napadlo dát na přívod napětí k časovači od pojistky č.2 rozpínací relé (Relé č.4). Rélé je ovládáno signálem od čidla "mazání" (tlaku oleje). Když svítí kontrolka mazání, automat není zapnutý. Když zhasne mazání, zapne se automat a časovač začne časvat a po chvilce se rozsvítí světla. Signál od čidla mazání jsem připojil na desetipinovou svorkovnici přístrojového štítu ( svorkovnice č.111 ). Na svorkovnici je to svorka č.2. Tento signál se připojí na jeden kontakt cívky rozpínacího relé, na drhý kontkat cívky se přípojí plus od pojistky č.2. Na rozpínací kontakt se z jedné strany připojí plus od pojistky č.2 a z druhé strany se připojí přívod k časovačí



Další věc, kterou jsem vylepšil je manuálná spínač/vypínač automatu. Znelíbil se mi další vypínač, který musím někam umístit.

Chtěl sem mít takový vypínač světel, kterým by byl možný spínat i automat. Původní dvoupolohový spínač to nazvládne (nulová poloha, parkovačky, tlumená světla). Dá se použít přepínač pro spínání ventilátoru větrání/vytápění a vyhříhání zadního okna. Tento spínač je pře použitím potřeba upravit.



Úprava vypínač je jednoduchá. Od přívodu spínače (svotka č.1) je kolem těla vypínače veden plochý vodič. Ten je třeba přerušit. Uřízneme ho hned u přívodu kde je připojen vodič ke svorkovnici. Na druhém konci je třeba nechyt asi 1cm tohoto plochého vodiče. Z tohoto konce je potřeba udělat kontakt. K tomu staří vyvrtání dírky dvojkou vrtákem pro zajištění fastonu. Dále je vhodné vyřadit polohu, kdy je současně sepnut ventilátor i vyhřívání okna. (Došlo by k propojení pojisky č.1 a 2.)



Vyřazení třetí polohy vpravo (původně určené k sepnutí pomalého běhu ventilátoru a vyhřívání zadního okna) se provede po rezebrání spínače. Spínač je možné rozebrat po staření ovládacího madla a jistící spony na zadní straně spínače. Potom zatlačením na ovládácí osu se opatrně vytlačí zadní výho vypínače. Opatrně proto, že je ve vypínači kulička a pružina. Opatrně ať vám nevystřelí, mohla by vás trefit třeba do oka. Potom se vyndá vnitřek spínače a prohlubeň odpovídající vyřazované poloze se zelepí (např. tavnou pistolí).



K nově vzniklému kontaktu se připojí plis od pojistky č.2. Na čtyřpinové svorkovnici se první kontakt ponechá na místě. Kontakty číslo 2 a 3 je třeba vzájemně prohodit. Kontakt číslo 4 bude použit pro automat. Ze strany elektroinstalace auta se na pozici číslo 4 připojí přívody spínaných kontaktů relé 2 a 3.



Tím je vše hotovo. Vzniklý vypínač má potom jednu polohu v levo kde je automat. Nulovou polohu a dvě aktivná polohy v pravo. První poloha v pravo spíná parkovačky a tlumený, druhá poloha spíná parkovačky.



Pro kontrolu automatu používám původní kotrolku světel (s žárovičkou), která signalizuje sepnutí parkovaček. Pro kontrolu sepnutí tlumených světel jsem si přidal kontrolku napojenou na pojistku číslo 5.



hodnocení článku:

info:

Správce článku: Rabbit
Založeno: 06.07.05 00:20   Poslední změna: 30.08.08 04:26

Automat na světla - komentáře:

18:08:24
29.10.2009
Rabbit
-> HavajzkejBubenýk:

Nemizlym zy, že to je zložytí. A kdiž použyješ upravení zchéma, tak můžeš ĝazovaĝ vinechat 4 . Takže ty sbidou jen třy relé.



-> ĝert:

Přezně toho zem chtěl docýlyt.
11:58:14
22.10.2009
čert
-> Rabbyt: jj ten upravenej prepynac od topeny je zuper vec, mam to takhle upraveni us azy 3 roki. Nemuzy ze prydavat sadnej dalzy vipynac na automat, zvetla ovladaz pouse jednym :)
upraveno 1x, naposled 22.10.2009 11:59:36
18:01:42
21.10.2009
HavajskejBubeník
Proĝ to dělat jednoduše kdiž to jde zložytě :)

Ale jynak to nemuzý bít slé...
14:58:59
30.08.2008
Rabbit
Nudyl zem ze a tak zem to trošku upravyl. Použývám to takhle už mězýc a je to bes problémů. Podle sájmu ještě přydám nějaké fotki.
20:02:46
18.11.2005
ace ventura
předběhl jzy mě 3, taki teď vimíšlým automat na zvětla.

Akorád podobné návrhi jako tvůj mě nevihovujý v několyka podech (neber to špatně 4):

* chcy abi ĝazovacý obvod ze zpouštěl až z naztartováným (zvorka 50)

* možnozt přepnout kdikoly na parkovaĝki přepnutým oryg. přep. na zvětla o 1 vpravo (dobré přy ztáný u šraněk nebo přy ĝekáný)

* žádné ovlyvněný normalný fce přepýnaĝe zvětel

Zvůj návrh budu mýt hotov přýšý tíden tak ho zem hodym
13:49:31
18.11.2005
COKAPIK
japato?
13:43:51
18.11.2005
Nojmis
u zade ze muse objevyt problem z problykavajycy kontrolkou dobyjeny a pak bi ze mohlo ztat se auto bude po cezte blykat jak vanocny ztromecek 3
13:18:33
18.11.2005
COKAPIK
Příspěvek smazal moderátor - nwdom9
20:49:21
30.08.2005
Libor
to jo ,preztane ty auto masat ,zvetla shaznou a jezte ze rozekaz. to bi naz na vyrtu tu sa hvyli moc nebilo.3
21:19:46
31.07.2005
Rabbit
Martyn-pce:

To bi šlo taki, ale u některejch aut bi tym mohli bejt problémi. Přece jen už ta auta nejzou nejnovějšý.
11:55:33
31.07.2005
Martin-pce
jezte ze to da vichitat tym se to napojyz na kontrolku masany.abi to zvytylo jenom kdis besy motor
11:55:08
31.07.2005
Martin-pce
Příspěvek smazal moderátor - nwdom9
23:08:33
27.07.2005
Rabbit
Majkl:

Momentálně mám v plánu saze jyní blbůztki. Mno, to je jedno. Vyděl zem to v jednom katalogu azy sa 500Kĝ. Mě zouĝáztki višli azy na 300Kĝ (shruba, nevym přezně).



Lybor:

To sapojený fakt neny zložytí. Neny na tom co skasyt, kdiž to funguje y mě.

Z těma relátkama azy vym jak to mizlýš: Otoĝýš klýĝek do prvný polohi a nyc ze neděje (roszvýtěj ze parkovaĝki). Ale na ten kontakt je napojení relé (relé ĝ.1 - řekněme). Potom saĝneš ztartovat. Tym přyvedeš napětý na dalšý relé (ĝ.2), kterí zpýná relé ĝ.1. Po naztartováný na relé ĝ.2. už napětý neny, ale relé ĝ.1 držý.

... Chápu to zprávně? (vym, že to exyztuje, ale momentálně netušym jak to sapojyt) .... Nojo, ale v tom přýpadě zvýtýš jakmyle saĝneš ztartovat ne? A to neny srovna žádoucý.

PZ: Kdiž to někomu nedobý tak bi ztym měl něco dělat: repaze alternátoru, v nejhoršym viměnyt (rovnou sa lepšý)
00:07:09
15.07.2005
Libor
tak zem zy to precet blbe mizlel zem se to zepne pry navizeny napety v aute a ne v kondensatoru ...zorri. ale y tak my to pryjde moc skomplykovani
00:03:54
15.07.2005
Libor
jo jo je to dobri ale kdis nekomu bude auto blbe dobyjet?? lepzy bi bilo po prepnuty klycku na 15 (1.poloha-kontrolki) zpuztyt obrizovki ,druhou polohou aktyvovat rele 50 (pry otaceny ztarteru) kere bi bilo jezte tasene pres jedno rele kere bi ze zeplo posuse z napetym na 15 ale ne z napetym na 50 (otaceny ztarteru) to popizovani pozledny rele majy novejzy auta pro odlehceny pry ztartovany(sbiteni vecy ze odpojej) azy zem to pro layka blbe napzal a budou to mosna chapat ti co v elektryce trochu syjou. mohl bich na to udelat zchema kdibi mel nekdo sajem ,bilo bi to azpon bes tech vzech tyternejch zoucaztek z kerima ja nejzem moc kamarad... :-)
09:51:07
12.07.2005
Majkl
-> Rabbyt: OK, a kdibi zy treba virabel jezte jeden tak bich ho vsal 4
13:49:36
11.07.2005
Rabbit
Majkl:

Hromadnou vírobu fakt neplánuju. Zorri. Co ze tíká toho sapýnáný: Zchválně zy z tym skuzym pohrát. Pošteluju ten trymr a dám vědět jak to je.
11:36:42
11.07.2005
Majkl
-> Rabbyt: vubec nerosumym elektryce (jen zy natahat a zchovat drati) v tom je sakopanej pez 4



ale kdibiz planoval treba virobu tak bich to bral, a neco bich ty prydal y na pývo 4



ale ta pypomynka se bi ze to melo sapynat as pry besycym motoru je dobra... tak bi to melo bit...
22:23:45
09.07.2005
Rabbit
AlVib:

Mno neskoušel zem tudle zytuacy. Ale milyzm, že bi to tym trymrem mělo jýt poštelovat tak abi ze to nabylo jen přy plnim napětý v palubný zýty = běžýcý motor. Ale nejzem zy jyztej. Každopádně jzetly ty de o zytuacy: Puztym rádyo a du na 10 hodyn dělat, tak to hold muzýš ten automat vipnout. A nebo sapojys rádyo s 2. pojyzki na 1.pojyztku.
Extreme Tyres