Automat na světla

navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]

obrázky [2]:

Automat na světla: Upravené zapojení Automat na světla: schéma zapojení

Text:

Automatické zapnutí světel po nastartování



Celoroční svícení je povinné už nějakou dobu. Obvod co rozsvěcí světla automaticky je celkem užitečný. Každý na to zapomíná, vím dobře o čem mluvím. Po nastarotvání rozsvítím, dojedu k obchoďáku na nákup, zhasnu a potom už nerozsvítím. Občas zapomenu rozsvítit i potmě.



Kdysi jsem na internetu objevil zajímavý návod. Popisuje stavbu obvodu, který rozsvítí světla po nastartování. Po pravdě rozsvítí po zapnutí klíčku. Od té doby se nabíjí kondenzátor v časovacím obvodu. Dobu nabíjení můžeme nastavit trimrem tak, abychom v klidu stihli nastartovat.

Celé zapojení se skládá z časovacího obvodu a dvou spínacích relé:



Při nákupu součástek byste s odpory a kondenzátory neměli mít problém. Problém nastane, když si řeknete o dvě diody. Potom se prodavač bude zvídavě vyptávat: „A kolik, že tou diodou poteče proudu?“ Stačí, když si řeknete o usměrňovací diody. Co se týká tranzistoru, KF 507 by měl být k dostání. Pokud ne, můžete použít KC 507 ( asi nebudou mít), KC 509 nebo KC 508 jako já. Pokud všechny tyto varianty selžou, tak si nechte poradit a kupte nějaký NPN tranzistor. Místo miniaturního relé (Relé č.1) lze jistě použít výkonový tranzistor. Ten však vyžaduje chladič, proto je jednoduší koupit relé. Ještě v obchodě se zeptejte na zapojení vývodů relé. (Mělo by jich být pět: Plus a mínus na cívku. Dále jeden pro spínací a jeden pro rozpínací kontakt, společný vývod pro oba kontakty.) Pokud se zapomenete zeptat, najděte si datasheet podle čísla součástky (např. na stránce www.alldatasheet.com). Na společný kontakt připojíte plus, protože spínáte plus. Ne aby někoho napadlo miniaturní relé nahradit běžným automobilovým relé na 12V!! Na kontaktech cívky by totiž nejspíš nebylo dostatečné napětí a relé by neseplo! A v mototechně koupíte dvě spínací relé (Relé č.2 a 3). Na tom jsou kontakty označené čísly a je na něm nakreslené vnitřní schéma. Prostě pro blbý. (Nic ve zlém.)



A konečně připojení do elektroinstalace auta. Vývod se spínačem sem připojil na pojistku č. 2. Spínač jsem opatřil zelenou kontrolkou, aby mi toho v autě svítilo víc. Kostřící kontakt uchytíte k šroubu v karoserii. Nejvhodnější je jeden ze šroubů držících tyč řízení. Trvalé plus můžete připojit na pojistku č. 1 nebo na volný kontakt na spínací skříňce. Pozor já jsem měl volné dva. Musíte si to oměřit nebo zkusit. Spínací kontakty relé se připojí na vodiče od spínače světel. Jeden na červený vodič, druhý na černý vodič. Je uplně jedno, který vodič napojíme na které relé. Nelze však použít jen jedno relé. Spojili bysme obvod parkovaček a tlumených světel, čímž bysme narušili původní funkci spínače. Připojení jsem realizoval dvěma kousky elektrikářské čokolády. Budete potřebovat střední nebo velkou čokoládu, aby se vám do ní vodiče vešly. Připojení je dobré udělat už za svorkovnicí spínače. Při pořebe demontovat spínač není třeba rozpojovat čokoládu.



Mě se při oživování stala zajímavá věc. Parkovačky se mi rozsvítili pokaždé a tlumené jen někdy. Po chvíli měření jsem zjistil, že napětí se dostane až na kontakt relé tlumených světel v kufru. Toto relé jsem měl ještě původní a na automat nechtělo spínat. Po výměně za nové již zařízení spolehlivě funguje.



K umístění se nabízí nosník tyče řízení. Konstrukci obvodu ( desku plošného spoje nebo krabičku s "vrabčím hnízdem" ) sem připevnil na kousek plechu ohnutého do profilu „ L “ . Ten se chytí k jednomu ze šroubů držících tyč řízení. Na tomto místě není zařízení za normálních okolností vidět. To se hodí například na STK, kde by se jim to možná nemuselo líbit. Podle mě by to ale vadit nemělo.



Při vypnutí vypínače zařízení se světla ovládají beze změny stávajícím vypínačem. Funkce přepínače dálkových světel se také nijak nemění. Největší půvab zařízení je však v něčem jiném. Nejlepší je, že za vás nejen rozsvítí ale i zhasne! Tím odpadá obligátní problém s vybitou baterií.



------------------------- ----------- VYLEPŠENÍ ------------------------- ------------





Po dvou letech provozu původního zařízení mě napadla menší úprava. Štvalo mě, že musím vypínat automat když na někoho čekám na parkovišti a poslouchám rádio ( k puštění rádia musím zapnout klíček ). Po vypnutí automatu sem ho věčinou zapoměl zapnout.



Proto mě napadlo dát na přívod napětí k časovači od pojistky č.2 rozpínací relé (Relé č.4). Rélé je ovládáno signálem od čidla "mazání" (tlaku oleje). Když svítí kontrolka mazání, automat není zapnutý. Když zhasne mazání, zapne se automat a časovač začne časvat a po chvilce se rozsvítí světla. Signál od čidla mazání jsem připojil na desetipinovou svorkovnici přístrojového štítu ( svorkovnice č.111 ). Na svorkovnici je to svorka č.2. Tento signál se připojí na jeden kontakt cívky rozpínacího relé, na drhý kontkat cívky se přípojí plus od pojistky č.2. Na rozpínací kontakt se z jedné strany připojí plus od pojistky č.2 a z druhé strany se připojí přívod k časovačí



Další věc, kterou jsem vylepšil je manuálná spínač/vypínač automatu. Znelíbil se mi další vypínač, který musím někam umístit.

Chtěl sem mít takový vypínač světel, kterým by byl možný spínat i automat. Původní dvoupolohový spínač to nazvládne (nulová poloha, parkovačky, tlumená světla). Dá se použít přepínač pro spínání ventilátoru větrání/vytápění a vyhříhání zadního okna. Tento spínač je pře použitím potřeba upravit.



Úprava vypínač je jednoduchá. Od přívodu spínače (svotka č.1) je kolem těla vypínače veden plochý vodič. Ten je třeba přerušit. Uřízneme ho hned u přívodu kde je připojen vodič ke svorkovnici. Na druhém konci je třeba nechyt asi 1cm tohoto plochého vodiče. Z tohoto konce je potřeba udělat kontakt. K tomu staří vyvrtání dírky dvojkou vrtákem pro zajištění fastonu. Dále je vhodné vyřadit polohu, kdy je současně sepnut ventilátor i vyhřívání okna. (Došlo by k propojení pojisky č.1 a 2.)



Vyřazení třetí polohy vpravo (původně určené k sepnutí pomalého běhu ventilátoru a vyhřívání zadního okna) se provede po rezebrání spínače. Spínač je možné rozebrat po staření ovládacího madla a jistící spony na zadní straně spínače. Potom zatlačením na ovládácí osu se opatrně vytlačí zadní výho vypínače. Opatrně proto, že je ve vypínači kulička a pružina. Opatrně ať vám nevystřelí, mohla by vás trefit třeba do oka. Potom se vyndá vnitřek spínače a prohlubeň odpovídající vyřazované poloze se zelepí (např. tavnou pistolí).



K nově vzniklému kontaktu se připojí plis od pojistky č.2. Na čtyřpinové svorkovnici se první kontakt ponechá na místě. Kontakty číslo 2 a 3 je třeba vzájemně prohodit. Kontakt číslo 4 bude použit pro automat. Ze strany elektroinstalace auta se na pozici číslo 4 připojí přívody spínaných kontaktů relé 2 a 3.



Tím je vše hotovo. Vzniklý vypínač má potom jednu polohu v levo kde je automat. Nulovou polohu a dvě aktivná polohy v pravo. První poloha v pravo spíná parkovačky a tlumený, druhá poloha spíná parkovačky.



Pro kontrolu automatu používám původní kotrolku světel (s žárovičkou), která signalizuje sepnutí parkovaček. Pro kontrolu sepnutí tlumených světel jsem si přidal kontrolku napojenou na pojistku číslo 5.



hodnocení článku:

info:

Správce článku: Rabbit
Založeno: 06.07.05 00:20   Poslední změna: 30.08.08 04:26

Automat na světla - komentáře:

14:53:25
09.07.2005
AlVyb
Celkem skoda ze se po otoceni klicku zacne nabijet ten kondik... Pac nekdo treba sedi v aute a posloucha radio se zapnutyma klickama(bez nastartovanyho motoru). To se pak ty svetla zapnou i kdyz nastartovany neni ne? 18
15:40:08
08.07.2005
Rabbit
Nojmis:

Napadlo, ale v tom případě mu to těžko vysvětlim.
12:15:48
08.07.2005
Nojmis
-> Rabbit: nebo neholduje elektrice. To te nenapadlo??
14:40:20
07.07.2005
Rabbit
A ty to z to popisu nechápeš? Snažil sem se to psát pro blbý! Asi se mi to nepovedlo nebo seš moc chytrej 3 .
14:37:01
07.07.2005
Majkl
ja bych potreboval nekoho kdo mi to slozi a a reknemi, tenhle drat pripoj sem a tenhkle sem a bude to fungovat, ale jinak bych to strasne chtel...
14:19:13
07.07.2005
Rabbit
Bagrr:

To s tim souvisí. Nejen, že to za tebe samo zapne, ale po vypnutí klíčku to taky samo zhasne. To je půvab celý věci.4
10:48:37
07.07.2005
Bagrr
Ale jinak je to dobrý:o)
10:47:48
07.07.2005
Bagrr
Je to dobrý nápad, ale mě spíš dělá problémy vypínání světel a baterka to taky už pomalu začína neakceptovat:o(
00:24:49
06.07.2005
Rabbit
Tak co lidi? Bude vám to k něčemu?
Extreme Tyres