-> HavajskejBubeník:
Nemyslim si, že to je složitý. A když použiješ upravený schéma, tak můžeš časovač vynechat . Takže ti zbydou jen tři relé.
-> čert:
Přesně toho sem chtěl docílit.
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Automat na světla
navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]obrázky [2]:
Text:
Automatické zapnutí světel po nastartováníCeloroční svícení je povinné už nějakou dobu. Obvod co rozsvěcí světla automaticky je celkem užitečný. Každý na to zapomíná, vím dobře o čem mluvím. Po nastarotvání rozsvítím, dojedu k obchoďáku na nákup, zhasnu a potom už nerozsvítím. Občas zapomenu rozsvítit i potmě.
Kdysi jsem na internetu objevil zajímavý návod. Popisuje stavbu obvodu, který rozsvítí světla po nastartování. Po pravdě rozsvítí po zapnutí klíčku. Od té doby se nabíjí kondenzátor v časovacím obvodu. Dobu nabíjení můžeme nastavit trimrem tak, abychom v klidu stihli nastartovat.
Celé zapojení se skládá z časovacího obvodu a dvou spínacích relé:
Při nákupu součástek byste s odpory a kondenzátory neměli mít problém. Problém nastane, když si řeknete o dvě diody. Potom se prodavač bude zvídavě vyptávat: „A kolik, že tou diodou poteče proudu?“ Stačí, když si řeknete o usměrňovací diody. Co se týká tranzistoru, KF 507 by měl být k dostání. Pokud ne, můžete použít KC 507 ( asi nebudou mít), KC 509 nebo KC 508 jako já. Pokud všechny tyto varianty selžou, tak si nechte poradit a kupte nějaký NPN tranzistor. Místo miniaturního relé (Relé č.1) lze jistě použít výkonový tranzistor. Ten však vyžaduje chladič, proto je jednoduší koupit relé. Ještě v obchodě se zeptejte na zapojení vývodů relé. (Mělo by jich být pět: Plus a mínus na cívku. Dále jeden pro spínací a jeden pro rozpínací kontakt, společný vývod pro oba kontakty.) Pokud se zapomenete zeptat, najděte si datasheet podle čísla součástky (např. na stránce www.alldatasheet.com). Na společný kontakt připojíte plus, protože spínáte plus. Ne aby někoho napadlo miniaturní relé nahradit běžným automobilovým relé na 12V!! Na kontaktech cívky by totiž nejspíš nebylo dostatečné napětí a relé by neseplo! A v mototechně koupíte dvě spínací relé (Relé č.2 a 3). Na tom jsou kontakty označené čísly a je na něm nakreslené vnitřní schéma. Prostě pro blbý. (Nic ve zlém.)
A konečně připojení do elektroinstalace auta. Vývod se spínačem sem připojil na pojistku č. 2. Spínač jsem opatřil zelenou kontrolkou, aby mi toho v autě svítilo víc. Kostřící kontakt uchytíte k šroubu v karoserii. Nejvhodnější je jeden ze šroubů držících tyč řízení. Trvalé plus můžete připojit na pojistku č. 1 nebo na volný kontakt na spínací skříňce. Pozor já jsem měl volné dva. Musíte si to oměřit nebo zkusit. Spínací kontakty relé se připojí na vodiče od spínače světel. Jeden na červený vodič, druhý na černý vodič. Je uplně jedno, který vodič napojíme na které relé. Nelze však použít jen jedno relé. Spojili bysme obvod parkovaček a tlumených světel, čímž bysme narušili původní funkci spínače. Připojení jsem realizoval dvěma kousky elektrikářské čokolády. Budete potřebovat střední nebo velkou čokoládu, aby se vám do ní vodiče vešly. Připojení je dobré udělat už za svorkovnicí spínače. Při pořebe demontovat spínač není třeba rozpojovat čokoládu.
Mě se při oživování stala zajímavá věc. Parkovačky se mi rozsvítili pokaždé a tlumené jen někdy. Po chvíli měření jsem zjistil, že napětí se dostane až na kontakt relé tlumených světel v kufru. Toto relé jsem měl ještě původní a na automat nechtělo spínat. Po výměně za nové již zařízení spolehlivě funguje.
K umístění se nabízí nosník tyče řízení. Konstrukci obvodu ( desku plošného spoje nebo krabičku s "vrabčím hnízdem" ) sem připevnil na kousek plechu ohnutého do profilu „ L “ . Ten se chytí k jednomu ze šroubů držících tyč řízení. Na tomto místě není zařízení za normálních okolností vidět. To se hodí například na STK, kde by se jim to možná nemuselo líbit. Podle mě by to ale vadit nemělo.
Při vypnutí vypínače zařízení se světla ovládají beze změny stávajícím vypínačem. Funkce přepínače dálkových světel se také nijak nemění. Největší půvab zařízení je však v něčem jiném. Nejlepší je, že za vás nejen rozsvítí ale i zhasne! Tím odpadá obligátní problém s vybitou baterií.
------------------------- ----------- VYLEPŠENÍ ------------------------- ------------
Po dvou letech provozu původního zařízení mě napadla menší úprava. Štvalo mě, že musím vypínat automat když na někoho čekám na parkovišti a poslouchám rádio ( k puštění rádia musím zapnout klíček ). Po vypnutí automatu sem ho věčinou zapoměl zapnout.
Proto mě napadlo dát na přívod napětí k časovači od pojistky č.2 rozpínací relé (Relé č.4). Rélé je ovládáno signálem od čidla "mazání" (tlaku oleje). Když svítí kontrolka mazání, automat není zapnutý. Když zhasne mazání, zapne se automat a časovač začne časvat a po chvilce se rozsvítí světla. Signál od čidla mazání jsem připojil na desetipinovou svorkovnici přístrojového štítu ( svorkovnice č.111 ). Na svorkovnici je to svorka č.2. Tento signál se připojí na jeden kontakt cívky rozpínacího relé, na drhý kontkat cívky se přípojí plus od pojistky č.2. Na rozpínací kontakt se z jedné strany připojí plus od pojistky č.2 a z druhé strany se připojí přívod k časovačí
Další věc, kterou jsem vylepšil je manuálná spínač/vypínač automatu. Znelíbil se mi další vypínač, který musím někam umístit.
Chtěl sem mít takový vypínač světel, kterým by byl možný spínat i automat. Původní dvoupolohový spínač to nazvládne (nulová poloha, parkovačky, tlumená světla). Dá se použít přepínač pro spínání ventilátoru větrání/vytápění a vyhříhání zadního okna. Tento spínač je pře použitím potřeba upravit.
Úprava vypínač je jednoduchá. Od přívodu spínače (svotka č.1) je kolem těla vypínače veden plochý vodič. Ten je třeba přerušit. Uřízneme ho hned u přívodu kde je připojen vodič ke svorkovnici. Na druhém konci je třeba nechyt asi 1cm tohoto plochého vodiče. Z tohoto konce je potřeba udělat kontakt. K tomu staří vyvrtání dírky dvojkou vrtákem pro zajištění fastonu. Dále je vhodné vyřadit polohu, kdy je současně sepnut ventilátor i vyhřívání okna. (Došlo by k propojení pojisky č.1 a 2.)
Vyřazení třetí polohy vpravo (původně určené k sepnutí pomalého běhu ventilátoru a vyhřívání zadního okna) se provede po rezebrání spínače. Spínač je možné rozebrat po staření ovládacího madla a jistící spony na zadní straně spínače. Potom zatlačením na ovládácí osu se opatrně vytlačí zadní výho vypínače. Opatrně proto, že je ve vypínači kulička a pružina. Opatrně ať vám nevystřelí, mohla by vás trefit třeba do oka. Potom se vyndá vnitřek spínače a prohlubeň odpovídající vyřazované poloze se zelepí (např. tavnou pistolí).
K nově vzniklému kontaktu se připojí plis od pojistky č.2. Na čtyřpinové svorkovnici se první kontakt ponechá na místě. Kontakty číslo 2 a 3 je třeba vzájemně prohodit. Kontakt číslo 4 bude použit pro automat. Ze strany elektroinstalace auta se na pozici číslo 4 připojí přívody spínaných kontaktů relé 2 a 3.
Tím je vše hotovo. Vzniklý vypínač má potom jednu polohu v levo kde je automat. Nulovou polohu a dvě aktivná polohy v pravo. První poloha v pravo spíná parkovačky a tlumený, druhá poloha spíná parkovačky.
Pro kontrolu automatu používám původní kotrolku světel (s žárovičkou), která signalizuje sepnutí parkovaček. Pro kontrolu sepnutí tlumených světel jsem si přidal kontrolku napojenou na pojistku číslo 5.
info:
Správce článku: RabbitZaloženo: 06.07.05 00:20 Poslední změna: 30.08.08 04:26
Automat na světla - komentáře:
18:08:24
29.10.2009
29.10.2009
Rabbit
11:58:14
22.10.2009
22.10.2009
čert
-> Rabbit: jj ten upravenej prepinac od topeni je super vec, mam to takhle upraveny uz asi 3 roky. Nemusi se pridavat zadnej dalsi vypinac na automat, svetla ovladas pouze jednim :)
18:01:42
21.10.2009
21.10.2009
HavajskejBubeník
Proč to dělat jednoduše když to jde složitě :)
Ale jinak to nemusí být zlé...
Ale jinak to nemusí být zlé...
14:58:59
30.08.2008
30.08.2008
Rabbit
Nudil sem se a tak sem to trošku upravil. Používám to takhle už měsíc a je to bez problémů. Podle zájmu ještě přidám nějaké fotky.
20:02:46
18.11.2005
18.11.2005
ace ventura
předběhl jsi mě , taky teď vymýšlím automat na světla.
Akorád podobné návrhy jako tvůj mě nevyhovují v několika podech (neber to špatně ):
* chci aby časovací obvod se spouštěl až s nastartováním (svorka 50)
* možnost přepnout kdykoli na parkovačky přepnutím orig. přep. na světla o 1 vpravo (dobré při stání u šraněk nebo při čekání)
* žádné ovlivnění normalní fce přepínače světel
Svůj návrh budu mít hotov příší týden tak ho sem hodim
Akorád podobné návrhy jako tvůj mě nevyhovují v několika podech (neber to špatně ):
* chci aby časovací obvod se spouštěl až s nastartováním (svorka 50)
* možnost přepnout kdykoli na parkovačky přepnutím orig. přep. na světla o 1 vpravo (dobré při stání u šraněk nebo při čekání)
* žádné ovlivnění normalní fce přepínače světel
Svůj návrh budu mít hotov příší týden tak ho sem hodim
13:49:31
18.11.2005
18.11.2005
COKAPIK
japato?
13:43:51
18.11.2005
18.11.2005
Nojmis
u sade se muze objevit problem s problikavajici kontrolkou dobijeni a pak by se mohlo stat ze auto bude po ceste blikat jak vanocni stromecek
20:49:21
30.08.2005
30.08.2005
Libor
to jo ,prestane ti auto mazat ,svetla zhasnou a jeste se rosekas. to by nas na virtu tu za hvily moc nebylo.
21:19:46
31.07.2005
31.07.2005
Rabbit
Martin-pce:
To by šlo taky, ale u některejch aut by tim mohly bejt problémy. Přece jen už ta auta nejsou nejnovější.
To by šlo taky, ale u některejch aut by tim mohly bejt problémy. Přece jen už ta auta nejsou nejnovější.
11:55:33
31.07.2005
31.07.2005
Martin-pce
jeste se to da vychytat tim ze to napojis na kontrolku mazani.aby to svitilo jenom kdyz bezi motor
23:08:33
27.07.2005
27.07.2005
Rabbit
Majkl:
Momentálně mám v plánu zase jiný blbůstky. Mno, to je jedno. Viděl sem to v jednom katalogu asi za 500Kč. Mě součástky vyšly asi na 300Kč (zhruba, nevim přesně).
Libor:
To zapojení fakt neni složitý. Neni na tom co zkazit, když to funguje i mě.
S těma relátkama asi vim jak to myslíš: Otočíš klíček do první polohy a nic se neděje (rozsvítěj se parkovačky). Ale na ten kontakt je napojený relé (relé č.1 - řekněme). Potom začneš startovat. Tim přivedeš napětí na další relé (č.2), který spíná relé č.1. Po nastartování na relé č.2. už napětí neni, ale relé č.1 drží.
... Chápu to správně? (vim, že to existuje, ale momentálně netušim jak to zapojit) .... Nojo, ale v tom případě svítíš jakmile začneš startovat ne? A to neni zrovna žádoucí.
PS: Když to někomu nedobí tak by stim měl něco dělat: repase alternátoru, v nejhoršim vyměnit (rovnou za lepší)
Momentálně mám v plánu zase jiný blbůstky. Mno, to je jedno. Viděl sem to v jednom katalogu asi za 500Kč. Mě součástky vyšly asi na 300Kč (zhruba, nevim přesně).
Libor:
To zapojení fakt neni složitý. Neni na tom co zkazit, když to funguje i mě.
S těma relátkama asi vim jak to myslíš: Otočíš klíček do první polohy a nic se neděje (rozsvítěj se parkovačky). Ale na ten kontakt je napojený relé (relé č.1 - řekněme). Potom začneš startovat. Tim přivedeš napětí na další relé (č.2), který spíná relé č.1. Po nastartování na relé č.2. už napětí neni, ale relé č.1 drží.
... Chápu to správně? (vim, že to existuje, ale momentálně netušim jak to zapojit) .... Nojo, ale v tom případě svítíš jakmile začneš startovat ne? A to neni zrovna žádoucí.
PS: Když to někomu nedobí tak by stim měl něco dělat: repase alternátoru, v nejhoršim vyměnit (rovnou za lepší)
00:07:09
15.07.2005
15.07.2005
Libor
tak sem si to precet blbe myslel sem ze to sepne pri navyseni napeti v aute a ne v kondenzatoru ...sorry. ale i tak mi to prijde moc zkomplikovany
00:03:54
15.07.2005
15.07.2005
Libor
jo jo je to dobry ale kdyz nekomu bude auto blbe dobijet?? lepsi by bylo po prepnuti klicku na 15 (1.poloha-kontrolky) spustit obrysovky ,druhou polohou aktivovat rele 50 (pri otaceni starteru) kere by bylo jeste tazene prez jedno rele kere by se seplo pozuze s napetim na 15 ale ne s napetim na 50 (otaceni starteru) to popysovany posledni rele maji novejsi auta pro odlehceni pri startovani(zbyteny veci se odpojej) asi sem to pro laika blbe napsal a budou to mozna chapat ty co v elektrice trochu zijou. mohl bych na to udelat schema kdyby mel nekdo zajem ,bylo by to aspon bez tech vsech titernejch soucastek s keryma ja nejsem moc kamarad... :-)
09:51:07
12.07.2005
12.07.2005
Majkl
-> Rabbit: OK, a kdyby si treba vyrabel jeste jeden tak bych ho vzal
13:49:36
11.07.2005
11.07.2005
Rabbit
Majkl:
Hromadnou výrobu fakt neplánuju. Sorry. Co se týká toho zapínání: Schválně si s tim zkusim pohrát. Pošteluju ten trimr a dám vědět jak to je.
Hromadnou výrobu fakt neplánuju. Sorry. Co se týká toho zapínání: Schválně si s tim zkusim pohrát. Pošteluju ten trimr a dám vědět jak to je.
11:36:42
11.07.2005
11.07.2005
Majkl
-> Rabbit: vubec nerozumim elektrice (jen si natahat a schovat draty) v tom je zakopanej pes
ale kdybys planoval treba vyrobu tak bych to bral, a neco bych ti pridal i na pívo
ale ta pipominka ze by se to melo zapinat az pri bezicim motoru je dobra... tak by to melo byt...
ale kdybys planoval treba vyrobu tak bych to bral, a neco bych ti pridal i na pívo
ale ta pipominka ze by se to melo zapinat az pri bezicim motoru je dobra... tak by to melo byt...
22:23:45
09.07.2005
09.07.2005
Rabbit
AlVyb:
Mno nezkoušel sem tudle situaci. Ale mylism, že by to tim trimrem mělo jít poštelovat tak aby se to nabilo jen při plnym napětí v palubní síti = běžící motor. Ale nejsem si jistej. Každopádně jsetli ti de o situaci: Pustim rádio a du na 10 hodin dělat, tak to hold musíš ten automat vypnout. A nebo zapojiz rádio z 2. pojisky na 1.pojistku.
Mno nezkoušel sem tudle situaci. Ale mylism, že by to tim trimrem mělo jít poštelovat tak aby se to nabilo jen při plnym napětí v palubní síti = běžící motor. Ale nejsem si jistej. Každopádně jsetli ti de o situaci: Pustim rádio a du na 10 hodin dělat, tak to hold musíš ten automat vypnout. A nebo zapojiz rádio z 2. pojisky na 1.pojistku.