Odstranění vibrací volantu resp. jejich minimalizace

navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]

obrázky [6]:

Odstranění vibrací volantu resp. jejich minimalizace: Odstranění vibrací volantu resp. jejich minimalizace: Odstranění vibrací volantu resp. jejich minimalizace: Odstranění vibrací volantu resp. jejich minimalizace: Odstranění vibrací volantu resp. jejich minimalizace: Odstranění vibrací volantu resp. jejich minimalizace:

Text:

Nevím jestli to je na článek, ale mam z toho radost, že se mi to po 5ti letech výměn všeho možného povedlo. Začalo to výměnou svisláků a kuláků, potom rozborka řízení, výměna vnitřních čepů a pouzdra ve kterém chodí hřeben. Bylo to pořád stejné, dokonce po výměně kuláků a vnitřních lůžek čepů řízení horší. Dáno tím, že se vibrace od kol lépe přenášely. Zkoušel jsem mnoho kol, některé házely víc, některé míň, stejně tak jsem zkoušel dávat jiné náboje, měl jsem 6 párů. Zkoušel jsem vyvažovat kola i s náboji a poté to namontovat ve stejné poloze. Vše bylo bez výsledné, jen to semtam bylo trochu lepší a jindy zas horší. Geometrie také nepomohla. Zkoušel jsem dotáhnout dorazový šroub hřebenu, ale nakrajích to nešlo urvat a v přímém směru jízdy to bylo normální... Pak jsem si u rozebraného řízení všiml pístku, který díky pružině tlačí na hřeben, tak jsem tu pružinku vypodložil 2mm silnou podložkou, dorazový šroubek jsem dotáhl pouze rukou a zajistil kontramatkou. A výsledek - vibrace se na starých matadorech 165R13 velmi minimalizovaly a kdyz jsem teď dal zimní pneu (stejné co jsem měl loni) tak volant vůbec nevibruje, je to super od 80km/h do 150km/h, víc jsem to zatím nezkoušel.

Zřejmě je ta pružinka po letech již unavená, popřípadě je už vychozený ten pístek a hřeben, nevím jak dlouho to vydrží, ale když to začne dělat problémy, tak to vypodložím ještě víc :) je to práce na půl hoďky.

Někdy sem dám nějakou fotku... Kdo má s tím problémy, tak doufám, že mu to pomůže a nebude se tím trápit, tak jako já :/ :).

Samozřejmostí jsou dobře vyvážená kola a kvalitní pneu. Řešil jsem to na škodě rapid - žlutý, co mám v ID. Choulostivej je na to i červenej MTX, sice mi teď s perfektně vyváženejma pneu volant nevibruje, ale je cítit, že je hřeben volnější, tak to také trošičku vypodložím.

Ještě podotknu, ze dělat to na 742 je uplně bez problému - jde to krasně na autě, pokud teda nejsou total zarezle šrouby, ale u fava nebo feldy to je na vyndani celeho řízení z vozu. Ja to na MTX dělal, když byla napravnice venku.



hodnocení článku:

info:

Správce článku: Jarda - zrušená registrace
Založeno: 08.11.10 21:17   Poslední změna: 08.07.11 07:43

Odstranění vibrací volantu resp. jejich minimalizace - komentáře:

10:44:05
19.05.2013
Bucin
Už loni jsem prošel podložením pružiny, nedávno jsem dával nový kuláky a nechal udělat geo. Kola jsou vyvážený z loňska. Náprava vůli žádnou nevykazuje. Přitom ni to nad už kolem 100vky začíná vibrovat, sice ne nějak moc závratně, ale vibruje. Tak mne napadlo přidání tlumiče. Na šneku jsem jej viděl, ale na hřebenu ?
19:51:58
06.11.2011
minno
-> harvyBB: jj, presne tak, ta skrutka sa zakruca vzdy rovnako. A pritlak pruziny sa bud: 1. ak mas pristroj na meranie sily pritlaku tak sa pritlak upravi na predpisanu hodnotu, 2. Ak pristroj nemas, tak sa to doladuje pokus-omyl na zaklade skusobnych jazd.
13:58:13
06.11.2011
harvyBB
→ minno: ok dakujem lebo skladam komplet novu napravu a riadenie tak to chcem nastavit co nalepsie dobre zakrutim to ako pises a povozim sa potom budem spekulovat ak to bude buchat.
19:42:42
05.11.2011
minno
-> harvyBB: prečítaj si niečo o hrebeňovom riadení v literatúre o škodovkách (Andrt), lebo podľa toho čo píšeš, tak nemáš potuchy ako to funguje.... Tá vymedzovacia skrutka má len jednu polohu v ktorej má byť a viac sa s ňou nehýbe. Tou fixnou polohou sa rozumie zakrútiť ju voľne na doraz, potom nazad povoliť asi o 3/4 otáčky a zakontrovať maticou.

Ak ti auto pláva a treba dorovnávať smer volantom, nie je to "nastaveným" prítlakom na pružinku v riadení, ale celkovým stavom auta (vôle v zavesení kolies, vôle v riadení, zlé tlmiče, zlá geometria atď).

Ak si riadenie zložil z nových dielov (všetky púzdra, ložiská, guľáky), tak sa s riadením v domácich podmienkach nič viac nerobí, jedine sa musí správne vymedziť ten prítlak na hrebeň aby ti to nebúchalo od riadenia do volantu, prítlak sa meria špeciálnym prístrojom, prípadne tam dáš podložiek toľko koľko aj bolo pred rozobratím a až na základe testovacích jázd, ak to búcha, pridávaš alebo uberáš podložky, ako je uvedené aj v tomto článku.
upraveno 1x, naposled 05.11.2011 19:44:28
19:15:58
05.11.2011
harvyBB
chcem sa opytat ako treba nastavit to riadenie? Aby sa dalo hybat za spojovacky rukou ? alebo na pevno ci az na aute sa to nastavuje? lebo mam taky problem ze ked som isiel po rovine tak som musel stale vyrovnavat auto tak som utiahol tu srovbu a zase ked prejdem zakrutu tak mi nevracia volant ale ked ju len o 1/4 otacky povolim zas je volne. Teraz som sa pustil do GO napravy a riadenia je tam vsetko nove aj hreben aj puzdra aj gulaky tak ci to mam dako podlozit alebo co aby mi olej potom nevitiekol ked to bude na aute
22:26:13
05.10.2011
minno
Podložky sa aj pridávajú aj odoberajú :) Odoberajú sa tie tenké plechové podložky čo sú pod tým vekom, býva ich tam väčšinou viac (2 alebo 3). Odobratím podložky je veko bližšie k hrebeňu a tým sa zvýši prítlak pružinky, alebo ak už nie je čo odobrať, tak sa pridá podložka na pružinu a tým sa tiež zvýši prítlak pružinky.
19:43:05
05.10.2011
oppik
mě vibroval volant taky a vyřešil jsem to novýma pneumatikama a vyvážením :-))
19:38:15
05.10.2011
Nwkt
-> Bucin: Logicky když to má přitlačovat hřeben tak se tam ty podložky dávají
19:36:42
05.10.2011
palinator
-> Bucin:

Píše tam, že to vypodložil, tzn. že přidal podložku ne?
19:32:32
05.10.2011
Bucin
-> Nwkt: tak ne dám ale vyndám. Já už vyndal 3 z 5ti a stále bez požadovaného výsledku.
19:29:53
05.10.2011
Nwkt
-> Bucin: Podle článku
19:29:04
05.10.2011
Bucin
-> Nwkt: podložku dáš ???? jakou kam ???
19:27:28
05.10.2011
Nwkt
-> Bucin: Radši dam podložku než vymejšlet rovnák na vohejbák
19:25:43
05.10.2011
Bucin
-> Nwkt: všechno se dá vymyslet když se chce.
19:24:14
05.10.2011
Nwkt
-> Bucin: Na hřeben nejde
19:23:46
05.10.2011
Bucin
a co takhle nainstalovat tlumič ?? jak to měly některý litry a kila ?
11:47:15
05.09.2011
Vrba
A co treba zkusit na ridici tyce povesit zavazi a tim posunout tu kritickou mez niz ,kde se jeste neprojevi nevyvazenost kol.Kmitani se objevuje vzdycky jen okolo 100km/h tak to treba posunout na 50km/h kde jeste nic kmitat nemuze.Ciste teoreticky......
upraveno 2x, naposled 05.09.2011 11:50:13
22:58:35
04.09.2011
afro100
-> Bucin: tak skus prehodit predne za zadne
21:51:03
03.09.2011
Bucin
tak jsem dotáhl matky na nábojích co byly drobátko volnější vyndal z hřebenu 2 podložky a stále to vybruje při překročení 100km/h ... 10 co tomu přidat trochu na sbíhavosti ??? jiny kola s disky mám v nedohlednu.
20:58:58
13.07.2011
Jarda - zrušená registrace
-> minno: jj, pekne jsi to nafotil4

ja tam podlozku nemel zadnou, teda jen nejakej tesnici papir
upraveno 1x, naposled 13.07.2011 20:59:26
12:12:19
08.07.2011
minno
Aaa fotky sú už tu. Ešte by som do článku azda doplnil, že okrem vypodloženia pružinky je riešením aj odobratie vymedzovacích podložiek pod tým vekom. Ja som podložku pod pružinu nedával, len som miesto 3 pôvodných podložiek pod vekom nechal len jednu.
21:37:38
06.07.2011
Pavell
ty fotky by bodly4
09:43:51
06.07.2011
minno
-> Jarda: nj, aj ja som na to zabudol. Pohľadám tie fotky a potom ti ich pošlem.
07:15:49
05.07.2011
Jarda - zrušená registrace
-> minno: ja si to precetl az ted9, jasne jestli je jeste najdes, tak je sem rad vlozim4
22:02:48
04.04.2011
afro100
-> saSaT: jj je
22:01:17
04.04.2011
saSaT
-> upír 130: tlumič řízení...není to takové ten bazmek ze kša na nápravnici a řízení jak měly litříky?v tomhle su trošku mimo
10:19:08
07.02.2011
minno
-> Jarda: v sobotu som robil to, o čom pojednáva tento článok. Nafotil som to, takže keď tak ti môžem poslať fotky a vložíš ich sem do článku.
Extreme Tyres