Jak na vymenu prednich pruzin

navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]

obrázky [12]:

Jak na vymenu prednich pruzin: foto 1 Jak na vymenu prednich pruzin: foto 2 Jak na vymenu prednich pruzin: foto 3 Jak na vymenu prednich pruzin: foto 4 Jak na vymenu prednich pruzin: foto 5 Jak na vymenu prednich pruzin: foto 6 Jak na vymenu prednich pruzin: foto 7 Jak na vymenu prednich pruzin: foto 8 Jak na vymenu prednich pruzin: foto 9 Jak na vymenu prednich pruzin: foto 10 Jak na vymenu prednich pruzin: foto 11 Jak na vymenu prednich pruzin: foto 12

Text:

Takže zde je postup :



1.) Povolit kola



2.) Zvednout předek a podložit kozičkama (popř. špalkama či jinak)



3.) Sundat kola



4.) Povolit tlumiče

Zevnitř kufru povolíte matici, držící tlumič v karosérii (klíč 16 nebo 17). Pokud se tlumič protáčí a nejde povolit, podržte ho za konec klíčem 6.

(Pozor ten klíč toho moc nevydrží a snadno se ulomí, pokud tlumiče nebyly delší dobu či dokonce ještě nikdy měněny, může být dost problém tuto matici povolit. V krajní nouzi lze tlumič místo klíčem 6 podržet hasákem, když selže i to, tak jsem to jednou řešil dokonce až pomocí svářečky).



Zespodu vozu je tlumič přichycen 2 šrouby (klíč 12) - viz 2. a 3. foto. Po jejich vyšroubování by měl jít tlumič vyndat. Pokud máte málo místa na vytažení tlumiče, musíte ho ručně trochu stáhnout.



Dále ještě zespodu vozu na ramenu povolte uchycení torzního stabilizátoru (klíč 11).

viz foto 3



5.) Označte polohu čepu ve spodním ramenu.

viz foto 4



6.) Čep povolte (klíč 19), rameno podložte zvedákem, aby nebyl čep namáhán a šel dobře vyndat a čep vytáhněte. Pokud nejde čep vytáhnout, pomozte mu trochu kladivem (z citem).

viz foto 5 a 6



7.) Pomalu spusťte zvedák, rameno vykloňte a slavnostně vyndejte pružinu :-)

viz foto 7 a 8



8.) Dále je to jen na vás, co s pružinou uděláte. Já bych doporučoval originální krátké pružiny dle LA s volnou délkou 260mm nebo 240mm (popř.250mm). Ale pokud je nemáte a nechce se vám investovat do nových pružin, tak nejlevnější variantou je pružinu zkrátit.

Zkrácení bych doporučoval max.o 2 úplně nejvíc o 2,5 závitu. Ale optimální je tak 1,5 závitu. Poté je výsledná délka pružiny někde na 260 mm (z původních 280mm). Pro ty šťastlivce, kteří mají doma či v blízkosti autogen bych doporučoval konec uříznuté pružiny nahřát a vytvořit přihnutím posledního závitu závěrný závit.





Dále následuje zpětná montáž.



Pokud máte zkracovanou pružinu, umístěte jí uříznutým koncem nahoru, aby šla neseříznutým koncem do spodního ramene. Na uříznutý konec nasaďte gumovou podložku.

Pružinu usaďte do ramene. Poté podložte rameno zvedákem a rameno zvedněte. Vložte čep do ramene, nastavte ho do označené pozice, dotáhněte jej a matici zajistěte závlačkou.



Dále namontujte tlumiče a upevněte stabilizátor. Upevnění stabilizátoru bývá trošku oříšek, proto doporučuji onen plíšek přidržet sikovkami a poté přišroubovat.

viz foto 10



Pak nám už zbývá jen nasadit a dotáhnout kola a auto spustit na zem s napětím, jak moc nám klesne.



Ale ještě není konec. Je třeba zkrátit gumové dorazy, aby nám náprava nepružila pouze na těchto dorazech.

viz foto 11



Zkrácení dorazů se nejlépe dělá na soustruhu, v domácích podmínkách vystačíme se žiletkou a popř. s kotoučovou bruskou.

výsledek mého snažení - viz foto 12



No a toť asi vše. Celá úprava by neměla trvat déle jak 2 hodiny. Úpravou délky pružiny se zlepší jízdní vlastnosti, ale pokud se to přežene, auto ztratí jízdní komfort a může se stát, že si při jízdě po nerovnostech překousnete jazyk :-)) Takže nic se nemá přehánět, tak té pružině prosím nechejte nějaké závity...



pozn. článek je převzat z méno webu, kde je více obrázků (těch fotek mám víc, ale jsem zde zatím omezen 12 fotkami), původní článek je k nahlédnutí na této adrese : www.skodaweb.wz.cz/index. php?co=akce&am...
hodnocení článku:

info:

Správce článku: Martin
Založeno: 28.10.04 21:27   Poslední změna: 28.10.04 22:18

Jak na vymenu prednich pruzin - komentáře:

08:42:23
04.06.2010
minno
-> Tuner#2: viem, lenže s tým mám jeden problém - nechce sa mi 3 Ja to radšej otestujem plným zaťažením a prípadne si spravím tie dorazy dlhšie, so skrátením týchto som to asi prehnal.
22:34:49
03.06.2010
Tuner#2 - zrušená registrace
-> minno: Vyndat pružinu a vyheverovat za konec ramena tak, aby se doraz úplně zmáčknul. Pak jasně vidíš kolik potřebuješ místa. Co auto to originál, záleží na délce dorazu, pružin, zatížení, průměru stabíku atd. takže ideální jedině vyzkoušet tak jak píšu a nebo mu pro jistotu udělat kladivem mezeru 4
22:27:14
03.06.2010
jarda.u1
-> minno: Tak si dej do kufru matracku a at ti tam vlezou 3-4 lidi a uvidis,zda se dotknou ramena dorazu a nebo driv stabik mostu.
22:21:06
03.06.2010
minno
-> jarda.u1: no ja som mal doteraz dorazy skrátené asi o 1 cm zhora, ale stačilo aby v aute sedeli 2-3 ľuďia a medzera na prepruženie už bola veľmi malá. Teraz sú dorazy skrátené o cca ďalších 12 mm a to sa mi už dá byť zase moc....A most si nechcem nechať dokurviť :/
22:10:38
03.06.2010
jarda.u1
-> minno: zalezi jak to bude zatizene.Ja mam pruziny 220 mm od T2 a kdybych nemel podlozeny stabik,tak se urcite vytrhne z mostu.Kdyz budes jezdit prazdnej,tak se to nejspis nedotkne,ale pokud pojedes v plnem osazeni a jeste neco v kufru,tak pri projeti vetsi nerovnosti se to dle me dotkne.Jinak ja mam podlozku 10 mm pod stabikem,ale zase tvrdsi pruzinu.
upraveno 1x, naposled 03.06.2010 22:11:28
21:52:46
03.06.2010
minno
-> jarda.u1: dík, ale myslenie mi v tomto prípade nepomôže :) myslím aj ja že by sa mohol, potrebujem to ale potvrdiť od niekoho, kto to naozaj vie. Dvihákom pod spodným ramenom sa mi nepodarilo pružinu stlačiť natoľko, aby som rameno dostal do maximálneho prepruženia a videl kde bude stabík.
upraveno 1x, naposled 03.06.2010 21:53:07
21:42:10
03.06.2010
jarda.u1
-> minno: ja myslim,ze by se mohl lehce dotknout.
21:32:49
03.06.2010
minno
-> jarda.u1: o pružiny nejde, je jedno ako je to vysoko pri nezaťažení za státia, ide mi o maximálne prepruženie na doraz, či to mám radšej podložiť alebo nie :) a keď už to tak chceš vedieť, tak pružiny sú LA/260 mm
21:25:16
03.06.2010
jarda.u1
-> minno: jake mas pruziny,original nezkracene?
19:58:39
03.06.2010
minno
Mám dotaz pre tých, čo to už majú overené. Pri akom veľkom prepružení už začína stabík mlátiť do mostu? Upravil som gumy dorazov približne do rovnakej veľkosti, ako je sem na poslednej fotke. Bude to pri maximálnom prepružení na doraz ešte čo sa týka stabíku vs most v pohode, alebo už mám radšej pre istotu stabík na moste vypodložiť?
11:46:55
08.04.2005
Majkl
me to slo (spolu s Honisem cimzto mu dekuji) dost dobre, navod je super!!! a stabilak nebyl skoro problem... staci to rameno sikovne prizvednout
20:57:24
26.03.2005
hele da se to i bez odmontování stabiluzátoru 1
08:27:28
24.03.2005
DOOlittle
-> hany: ani to neskusaj ja ti to poviem.. hrk hrk bum hrk prask
20:34:10
23.03.2005
Milošek
jo popisek je to dobrej ale uchytit ten zasranej stabilizator je nejc´vetsi omrd malem sem se posral vzteky a to sem flegmatik.......4 3
16:32:17
23.03.2005
Majkl
Super článek, snad to udelam
01:25:52
18.02.2005
Gryzly
-> sajfi: No dost. Musíš si koupit flexu a řezací kotouč, pak taky trochu elektřiny.
12:49:27
17.02.2005
sajfi
co stojej ty skraceny pruziny????

08:32:06
20.01.2005
hany
jdu ještě o závit níž 1 mám pár zkušebních pružin tak zkusim co to dělá 1
17:52:11
01.11.2004
hany
tak ten článek sem pochopil i já, škoda že sem to před půl rokem dělal metodou "pokus omyl" no, ale vyšlo to jen sem musel dělat geometrii
12:53:17
29.10.2004
Gryzly
Dobrý, takhle jsem to dělával i já než jsem si nechal udělat stahovák na pružiny. Jen bych ty seriový péra nezkracoval o víc jak 1,5 závitu, to mám aj já a je to už dost a to mám ten gumovej doraz ještě menší.
Extreme Tyres