Úpravy rozdělovačů, odladění motoru

navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]

obrázky [22]:

Úpravy rozdělovačů, odladění motoru: Kompletní stavba motor LR - motorová brzda : 150Nm, 138HP Úpravy rozdělovačů, odladění motoru: Hlava pro Fel. Úpravy rozdělovačů, odladění motoru: Poslané rozdělovače v špatném stavu, vpravo nové upravené pro vačky nad 300st. Úpravy rozdělovačů, odladění motoru: Palce s omezovači - upravené na vámi zvolené otáčky omezování Úpravy rozdělovačů, odladění motoru: Pal. rozdělovač s kompletní výbavou Bosch - kontakty, kondenzátor, palec s omezovačem, víko. Bosch kondíky už není možné sehnat. Úpravy rozdělovačů, odladění motoru: nové originální rozdělovače, většina jich už závodí, avšak stále nějaké mám Úpravy rozdělovačů, odladění motoru: Nové díly + Bosch výbava Úpravy rozdělovačů, odladění motoru: Vlevo zákazníkův rozdělovač s vůlemi, vpravo úprava z nového kusu Úpravy rozdělovačů, odladění motoru: Nový Hanhart pro vačku 296st. s Bosch výbavou Úpravy rozdělovačů, odladění motoru: I když je rozdělovač nový, nemusí znamenat že je dobře nastaven - závaží odléhají=zkrácení rozsahu regulace, toto bývá velmi časté Úpravy rozdělovačů, odladění motoru: stav starých rozdělovačů po přeladění, horní pro has.stříkačku-bez dolní spojky Úpravy rozdělovačů, odladění motoru: stav starých rozdělovačů po přeladění pro vačky 265 a 280st. Úpravy rozdělovačů, odladění motoru: I toto umí špatně nastavené zapalování a následné detonační hoření Úpravy rozdělovačů, odladění motoru: Repas dobového Bosch rozdělovače, nové víko, palec, kontakty, kondenzátor + nastavení pro daný motor Úpravy rozdělovačů, odladění motoru: stav starého rozdělovače vlevo po opravě a přeladění, stav nového vpravo Úpravy rozdělovačů, odladění motoru: Dolícovávání sání a zvětšování kanálů Úpravy rozdělovačů, odladění motoru: Dolícování weber sání s hlavou, na kolíky a na desetiny Úpravy rozdělovačů, odladění motoru: Možnost vytvoření mezikruží pro lambdu z nerezi a navaření na výfuk, vč. zátky s závitem Úpravy rozdělovačů, odladění motoru: ladění karburace, zde DDSR, ale možnost zvětšování dif.,přetryskování,srovnání přírub,kompletní očista a ladění Úpravy rozdělovačů, odladění motoru: Odladěné nové zapalování a odladěný karb.,základ pro využití potenciálu motoru i civilnějších verzí Úpravy rozdělovačů, odladění motoru: Áčkový LEKR - cca 20úprav Úpravy rozdělovačů, odladění motoru: Áčkový SEDR Š130

Text:

Úpravy rozdělovačů pro motory s zvýšeným výkonem, ostrými vačkami či zvýšenou kompresí

Většinu motor. dílů jako vačkové hřídele 260 - 320st., T-písty, úpravy Fabia klikovek, komponenty hlav a jejich celkové úpravy pro závodní použití, programovatelná zapalování, duralové řemenice, trumpety k webrum a vychystaní/natryskování webrů pro dané úpravy motoru a použití - výkonnost.



Kompletní naladění motoru, tedy nastavení většiny karburátorů vč. moto, nast. zapalování, správné vůle ventilů za tepla atd. a to nejen pro závodní a upravené motory, ale i pro sériové, kde zvýšení výkonu, snížení spotřeby a zvýšení kultivovaného projevu využijete kdykoliv při jízdě.



K ROZDĚLOVAČŮM :

- úprava rozdělovače je vhodná už při zvýšení KP a téměř nutná pro správný provoz při výměně za "ostřejší vačkový hřídel"

- problematikou zapalovací soustavy a úpravou rozdělovačů se zabývám mnoho let. Čerpám nejen z vlastních zkušeností s velkým množstvím naladěných závodních motorů při reálných podmínkách závodního nasazení i na přímých a válcových brzdách. Úpravy konzultuji s mnoha motoráři pro které rozdělovače dělám a od kterých mám zpětnou vazbu z měření na brzdě či mojí přímé účasti při ladění více jak stovky motorů.

- úprava rozd. se týká změnění charakteristiky zapalovací křivky odstředivé regulace k dané vačce a KP, případně i systému plnění - weber - horizontal/vertikal, Jikov SEDR apod., u tohoto také proběhne kompl. očista, nastavení, případně úprava "bez podtlaku"



POZOR : Při použití bezkontaktních rozdělovačů je výhodou větší intenzita jiskry a přesnost zapalování, ale problém se zpožděním signálu konstrukcí ETZ modulu a typem indukčního snímání v rozdělovači, oměřeno zpoždění předstihu na mnoha rozdělovačích ! Proto tento systém nedoporučuji závodní motory s vačkami s otevřením nad 280st., kde právě požadujeme výkon v těch nejvyšších ot. Nově tento neduh umím naladěním rozdělovače značně eliminovat až do 6000-6500ot.





PROČ DĚLAT ÚPRAVU A NA JAKÝ MOTOR

- pokud zde mohu dát odkaz (případně na výzvu admin.odstraním), tak dobré základní informace o celkové funkčnosti motoru je na techwebu Teorie motorů 1.-5. skoda.panda.cz/clanek.php 3?id=387 a dále také vřele doporučuji všem co chtějí více vědět o problematice zvyšování výkonu knihu "Motory závodních automobilů" od Julius Mackerle : www.ulozto.cz/hledej?q=mo tory+z... V ní se také hned ze začátku dozvíte jak velký vliv zapalovací soustava má, oproti ostatním někdy velice drahým úpravám na motoru je z mého pohledu dosti zanedbávanou věcí !



Základní poznatky vlastními slovy : Každý motor potřebuje zapalovat směs v ten nejlepší okamžik v jakýchkoliv otáčkách pro využití veškerého potenciálu přivedené směsi do válců a využití tak co největšího tlaku na píst - výkon. Základní je rychlost hoření směsi, která činí 15 – 25 m/s (detonační spalování až 500m/s), takže se vzrůstajícími otáčkami potřebuje teoreticky směs zapalovat stále dříve, aby palivo začlo prohořívat v ideální okamžik a využili jsme co největšího tlaku na píst. Hoření a rychlost, tedy požadavek na zapálení směsi je krom otáček dále ovlivněn faktory : tvar spalovacího prostoru - umístění svíčky, antidetonační štěrbina, systém směšování směsi a jejího vedení do spal. prostoru - sací trakt (s tím úzce spojeno províření směsi které se mění v závilosti na otáčkách a teplotách), výplach motoru - vačková hřídel, kompresní poměr. Poslední dvě věci se nám na potřebě zapálit směs v jinou dobu než v sériovém stavu podílí nejvíce - ty většinou také měníme, tudíž požadavky základní zapalovací křivky (charakteristiky) jsou jiné, tyto věci nejlépe řeší komplexní elektronický systém na dnešních motorech, kterému jsou přiváděny hodnoty nejen otáček motoru jako u rozdělovače., ale info o teplotě nas.vzduchu,jeho hmotnosti, zahřátí motoru, úhlu otevření škrtící klapky (či podtlakový snímač v sání), čidlo klepání atd.

- není tedy možné s rozdělovačem nikdy dosáhnout ideálních výsledků v každém režimu jízdy motoru, proto tedy aspoň základní křivka dle otáček motoru by měla co nejvíce splňovat jeho změněné požadavky dle úprav. Pokud změníme KP a vačku, nároky na čas zapálení směsi se nám změní. Pokud směs zapálíme dříve než je potřeba, spalování může začít probíhat detonačně, (cvrlikání - často špatně nazývané klepání ventilů), místo prohořívání směsi do 30m/s, hoří explozivně rychlostí až 500m/s, působí pak nejen proti pohybu pístu, ale také může poškozovat motor - uložení kliky, čep apod., velmi časté poškození těsnění pod hlavou, zníčení pístu - utržené můstky mezi pístními kroužky, viz. fotka pístu výše. Písty Fabia a také "česká téčka" jsou mnohem náchylnější k poškození a často kvůli jízdě s detonacemi praskají můstky

- nejčastější problémy s "ostrou" vačkou: špatně udržitelný volnoběh, detonace a špatný průběh výkonu napříč otáčkami - motor táhne jen v určitém spektru, toto lze vyřešit (né zcela perfektně pro výše popsanou náročnost správného okamžiku zapálení, kterou zaručí jen komplexní elektronický systém u nových aut-řídící jednotka) změnou regulace rozdělovače, kterou vám tímto nabízím



CO DOSTANETE :

- vyčištěný, přemazaný, nastavený rozdělovač s upravenou odstředivou regulací (případně podtlakovou - jen pro vačky do 270st.), dle informací o motoru nebo také dle hodnot či zap. křivky kterou dodáte

- vymezeny axiální (v ose) vůle na rozdělovači, radiální (boční) mohu zařídit dle domluvy např. u dražších rozdělovačů typu Bosch

- po domluvě vyměnění nových orig. dílů - kontakty, palec, víko, spodní spojka vč.kaleného kolíku, krytka pod víko atd.,

- informace o rozdělovači v balíku, jak jej nastavit a udržovat, při osobním setkání nastavení ve voze



Jaký rozdělovač na úpravu poslat ?

- jaký si pošlete na úpravu, v takové kvalitě-přesnosti zapalování bude. Mnoho věcí je opravitelných a i přesnost zlepšuji, veškeré nedostatky vyřešit nelze - to jest velké radiální vůli v ose či opotřebenou vačku. Doporučuji si tedy ideálně sehnat rozdělovač nový, zvláště pro závodní účely. Nějakými novými rozdělovači disponuji.

- kritéria pro starší rozdělovač : neměl by mít "znatelnou" radiální vůli - vzít pevně hřídel shora do ruky (tam kde byl palec) a nesmí mít vůli do boku vůči tělu rozdělovače, nejlépe zatlačit osu proti otevřeným kontaktům, pokud se budou od sebe vzdalovat o více jak cca 0,1mm už to není použitelné, povrch vačky by neměl být opotřeben, disponuji nějakou zásobou dílů, případnou špatnou věc mohu dát z vlastních zásob dle domluvy, ale radiální vůli mít rozdělovač nesmí, to vidím jako zásadní pro přesnost zapal.



Doporučené příslušenství k správné funkčnosti zapalovací soustavy:

- nové uhlíkové kabely : Tesla, Bosch, NGK

- nové svíčky NGK, DENSO apod. pro změněné požadavky motoru, mohu doporučit

- lepší zapalovací cívka, např. Bosch - mohu zajistit na požádání.

- komínek rozdělovače a náhonové ozub. kolo na vačk. hřídel bez pittingu-vydření (doporučuji použít z jednobodových BMM motorů - většinou malé opotřebení v ozubení)



DALŠÍ MOŽNOSTI :



- naladění správné směsi upravenému motoru (změny trysek, vzdušníků, injektoru atd. na WEBER, JIKOV, LEKR,...) přes širokospektrou lambda sondu. Stačí navařit 10 - 15mm mezikruží s vnitřním závitem M18x1,5 v místě, kde jde výfuk už jednou trubkou, ne však na konci výfuku. Navaření mnou dodaného mezikruží mohu zajistit na počkání a je možné jít ihned naladit karburátor. Měření bude probíhat přímo za jízdy a tím je zajištěna co největší objektivita hodnot složení směsi přímo v provozu za všech režimů motoru. Nejlepších výsledků ale dosáhnete při odladění na motor. brzdě s správnou diagnostickou výbavou, není problémem tuto věc zařídit, není natolik drahá jak by mnozí mysleli ... na dotaz.



Kontakt: 739 675 149





hodnocení článku:

info:

Správce článku: Petr Urban
Založeno: 15.03.12 16:06   Poslední změna: 23.01.22 17:21

Úpravy rozdělovačů, odladění motoru - komentáře:

16:03:30
16.03.2012
Vrba
-> vhml: Porovnával jsem pouze intezitu jiskry seriového a nového zapalování v otáckách cca do 5500.Zkoušel jsem co nejdelší vzduchovou mezeru,kterou cívka jeste prorazí.Tu jsem nastavil ve stacionárnim rezimu a pak zvysoval otáčky.U seriové cívky jiskra zanikla cca kolem 4000 otaček.U modulu BMM jiskra prorazila cca dvojnásobnou vzduchovou mezeru až do nejvyšších otáček. Subjektivní pocit na autě je znatelný spíše u studeného motoru a v nízkých otáčkách. Zdá se že původní zapalovaní i přes slabší jiskru ještě dokázalo dobře fungovat i v nejvyších otáčkách mého motoru. Celková kultura chodu motoru se se silnější jiskrou zlepšila a nyní sleduju jak se projeví na spotřebě.Cívku bez odporu jsem nezkoušel. Místo modulu BMM by se dala použít i cívka z favorita s menší indukčností.Vyžaduje ovšem maličko složitější obvod pro její řízení. ETZ použít nejde pro svou pomalost.
upraveno 1x, naposled 16.03.2012 16:04:35
15:12:52
16.03.2012
peppa
mám dotaz, mam 14mpi vačka 300 kp 11:1 nový rozdělovač 880 dokážeš ho upravit tak abych měl lepší spekrum otáček bez toho aby auto muselo k tobě?
13:02:30
16.03.2012
vhml
-> Urbi: jo, u ,,sériovýho" motor v castecnym zatizeni bude prinos urcite. Zkoušeli jste to porovnávat s ,,předřadnou" cívkou zapojenou bez odporu?
12:05:50
16.03.2012
Petr Urban
-> vhml: Vrba zas tak moc závodní motor nemá, ani přespříliš bohatou směs, takže zatím nemám tu čest testu u opravdu vyhnaného motoru, ale znát to oproti klasické cívce s předřadným odporem je a to okmažitě, nemáme nijak změřeno zda pod plným plynem a v otáčkách je ten výkon větší, ale rozhodně v středních otáčkách a hlavně na kousek plynu je to znát hodně. Tak i tak větší síla jiskra bude vždy přínosem. Hlavně zde bude pro všechny přínosem, že jiskra zapálí aspoň kdy má, k čemuž můžu přispět 4
upraveno 2x, naposled 16.03.2012 12:25:10
11:51:05
16.03.2012
vhml
-> Urbi: opravdu to má cívku z BMM takovej přínos? Věřím tomu u běžnýho motoru, s chudou směsí, na LPG apod. Ale u závodního motoru, který se pohybuje na hraně detonací velkej přínos nevidím
11:41:01
16.03.2012
Petr Urban
-> Jarinko: Už tvůj rozdělovač řeším společně s dalšími pěti rozdělanými a případné úpravy/opravy konzultuji, aby si o všem věděl co se dělalo a jak. No problematika známá je, ale ne tady na virtu !

-> vhml: Taky se divím kde se najedou ztratilo mraky rýpalů z virtu ? Spíše všichni jezdí orig. rozdělovače se zápornými předstihy, aby nemuseli poslouchat detonace a vubec netuší jak by motor mohl jít za plynem, nebo prostě poslouchá detonace v středním pásmu a říká si, co mi tak klepou ventily 3 Hlavně když se dá pořádná cívka nejlíp z BMM a obvodem, tomu říkám přínos. Zatím tak zkušebně jezdí Vrba. Bylo to okamžitě poznat od prvních metrů. Motor jede na kousek plynu, necuká ani za studena, v celém spektru otáček se zlepšil průběh motoru. Šak vám třeba poví sám nebo ukáže na sprintu zadek auta 2
upraveno 1x, naposled 16.03.2012 11:42:20
22:11:35
15.03.2012
Jarinko
Problematika je známa, sám som zvedavý na výsledok... 4
22:09:01
15.03.2012
vhml
Se divím, že se tu ještě nerozjela diskuze. Činnost je to dozajista přinosná a nikdo jiný jí tu oficiálně nenabízí.
Extreme Tyres