skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Úpravy rozdělovačů, odladění motoru
navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]obrázky [22]:
Text:
Nabízím : Úpravy rozdělovačů pro motory s úpravami, zvýšeným výkonem, ostrými vačkami či jen zvýšenou kompresí.většinu motor. dílů jako vačkové hřídele 260 - 320st., písty, komponenty hlav a jejich celkové úpravy pro závodní i tuningové použití, programovatelná zapalování, duralové řemenice, trumpety k webrum a vychystaní/natryskování webrů pro dané úpravy motoru a použití - výkonnost.
Kompletní naladění motoru, tedy nastavení karburátorů vč. motorkových, nast. zapalování, vůle ventilů za tepla atd. a to nejen pro závodní a upravené motory, ale i pro sériové, kde zvýšení výkonu, snížení spotřeby a zvýšení kultivovaného projevu využijete při každé jízdě.
K ROZDĚLOVAČŮM :
- úprava rozdělovače je vhodná už při zvýšení KP a téměř nutná pro správný provoz při výměně za "ostřejší vačkový hřídel"
- problematikou zapalovací soustavy a úpravou rozdělovačů se zabývám mnoho let. Čerpám nejen z vlastních zkušeností s velkým množstvím naladěných závodních motorů při reálných podmínkách závodního nasazení i na přímých a válcových brzdách. Úpravy konzultuji s mnoha motoráři pro které rozdělovače dělám a od kterých mám zpětnou vazbu z měření na brzdě či mojí přímé účasti při ladění více jak stovky motorů.
- úprava rozd. se týká změnění charakteristiky zapalovací křivky odstředivé regulace k dané vačce a KP, případně i systému plnění - weber - horizontal/vertikal, Jikov SEDR apod., u tohoto také proběhne kompl. očista, nastavení, případně úprava "bez podtlaku"
POZOR : Při použití bezkontaktních rozdělovačů je výhodou větší intenzita jiskry a přesnost zapalování, ale problém se zpožděním signálu konstrukcí ETZ modulu a typem indukčního snímání v rozdělovači, oměřeno zpoždění předstihu na mnoha rozdělovačích. Proto tento systém nedoporučuji pro závodní motory, kde právě požadujeme výkon v těch nejvyšších ot. Nově tento "neduh" umím naladěním rozdělovače značně eliminovat až do 7000ot. a doporučuji tento typ rozdělovače pro upravené motory do sériového provozu.
PROČ DĚLAT ÚPRAVU A NA JAKÝ MOTOR
- pokud zde mohu dát odkaz (případně na výzvu admin.odstraním), tak dobré základní informace o celkové funkčnosti motoru je na techwebu Teorie motorů 1.-5. skoda.panda.cz/clanek.php 3?id=387 a dále také vřele doporučuji všem co chtějí více vědět o problematice zvyšování výkonu knihu "Motory závodních automobilů" od Julius Mackerle : www.ulozto.cz/hledej?q=mo tory+z... V ní se také hned ze začátku dozvíte jak velký vliv zapalovací soustava má, oproti ostatním někdy velice drahým úpravám na motoru je z mého pohledu dosti zanedbávanou věcí !
Základní poznatky vlastními slovy : Každý motor potřebuje zapalovat směs v ten nejlepší okamžik v jakýchkoliv otáčkách pro využití veškerého potenciálu přivedené směsi do válců a využití tak co největšího tlaku na píst - výkon. Základní je rychlost hoření směsi, která činí 15 – 25 m/s (detonační spalování až 500m/s), takže se vzrůstajícími otáčkami potřebuje teoreticky směs zapalovat stále dříve, aby palivo začlo prohořívat v ideální okamžik a využili jsme co největšího tlaku na píst. Hoření a rychlost, tedy požadavek na zapálení směsi je krom otáček dále ovlivněn faktory : tvar spalovacího prostoru - umístění svíčky, antidetonační štěrbina, systém směšování směsi a jejího vedení do spal. prostoru - sací trakt (s tím úzce spojeno províření směsi které se mění v závilosti na otáčkách a teplotách), výplach motoru - vačková hřídel, kompresní poměr. Poslední dvě věci se nám na potřebě zapálit směs v jinou dobu než v sériovém stavu podílí nejvíce - ty většinou také měníme, tudíž požadavky základní zapalovací křivky (charakteristiky) jsou jiné, tyto věci nejlépe řeší komplexní elektronický systém na dnešních motorech, kterému jsou přiváděny hodnoty nejen otáček motoru jako u rozdělovače., ale info o teplotě nas.vzduchu,jeho hmotnosti, zahřátí motoru, úhlu otevření škrtící klapky (či podtlakový snímač v sání), čidlo klepání atd.
- není tedy možné s rozdělovačem nikdy dosáhnout ideálních výsledků v každém režimu jízdy motoru, proto tedy aspoň základní křivka dle otáček motoru by měla co nejvíce splňovat jeho změněné požadavky dle úprav. Pokud změníme KP a vačku, nároky na čas zapálení směsi se nám změní. Pokud směs zapálíme dříve než je potřeba, spalování může začít probíhat detonačně, (cvrlikání - často špatně nazývané klepání ventilů), místo prohořívání směsi do 30m/s, hoří explozivně rychlostí až 500m/s, působí pak nejen proti pohybu pístu, ale také může poškozovat motor - uložení kliky, čep apod., velmi časté poškození těsnění pod hlavou, zníčení pístu - utržené můstky mezi pístními kroužky, viz. fotka pístu výše. Písty Fabia a také "česká téčka" jsou mnohem náchylnější k poškození a často kvůli jízdě s detonacemi praskají můstky
- nejčastější problémy s "ostrou" vačkou: špatně udržitelný volnoběh, detonace a špatný průběh výkonu napříč otáčkami - motor táhne jen v určitém spektru, toto lze vyřešit (né zcela perfektně pro výše popsanou náročnost správného okamžiku zapálení, kterou zaručí jen komplexní elektronický systém u nových aut-řídící jednotka) změnou regulace rozdělovače, kterou vám tímto nabízím
CO DOSTANETE :
- vyčištěný, přemazaný, nastavený rozdělovač s upravenou odstředivou regulací (případně podtlakovou - jen pro vačky do 270st.), dle informací o motoru nebo také dle hodnot či zap. křivky kterou dodáte
- vymezeny axiální (v ose) vůle na rozdělovači, radiální (boční) mohu zařídit dle domluvy např. u dražších rozdělovačů typu Bosch
- po domluvě vyměnění nových orig. dílů - kontakty, palec, víko, spodní spojka vč.kaleného kolíku, krytka pod víko atd.,
- informace o rozdělovači v balíku, jak jej nastavit a udržovat, při osobním setkání nastavení ve voze
Jaký rozdělovač na úpravu poslat ?
- jaký si pošlete na úpravu, v takové kvalitě-přesnosti zapalování bude. Mnoho věcí je opravitelných a i přesnost zlepšuji, veškeré nedostatky vyřešit nelze - to jest velké radiální vůli v ose či opotřebenou vačku. Doporučuji si tedy ideálně sehnat rozdělovač nový, zvláště pro závodní účely. Nějakými novými rozdělovači disponuji.
- kritéria pro starší rozdělovač : neměl by mít "znatelnou" radiální vůli - vzít pevně hřídel shora do ruky (tam kde byl palec) a nesmí mít vůli do boku vůči tělu rozdělovače, nejlépe zatlačit osu proti otevřeným kontaktům, pokud se budou od sebe vzdalovat o více jak cca 0,1mm už to není použitelné, povrch vačky by neměl být opotřeben, disponuji nějakou zásobou dílů, případnou špatnou věc mohu dát z vlastních zásob dle domluvy, ale radiální vůli mít rozdělovač nesmí, to vidím jako zásadní pro přesnost zapal.
Doporučené příslušenství k správné funkčnosti zapalovací soustavy:
- nové uhlíkové kabely : Tesla, Bosch, NGK
- nové svíčky NGK, DENSO apod. pro změněné požadavky motoru, mohu doporučit
- lepší zapalovací cívka, např. Bosch - mohu zajistit na požádání.
- komínek rozdělovače a náhonové ozub. kolo na vačk. hřídel bez pittingu-vydření (doporučuji použít z jednobodových BMM motorů - většinou malé opotřebení v ozubení)
DALŠÍ MOŽNOSTI :
- naladění správné směsi upravenému motoru (změny trysek, vzdušníků, injektoru atd. na WEBER, JIKOV, LEKR,...) přes širokospektrou lambda sondu. Stačí navařit 10 - 15mm mezikruží s vnitřním závitem M18x1,5 v místě, kde jde výfuk už jednou trubkou, ne však na konci výfuku. Navaření mnou dodaného mezikruží mohu zajistit na počkání a je možné jít ihned naladit karburátor. Měření bude probíhat přímo za jízdy a tím je zajištěna co největší objektivita hodnot složení směsi přímo v provozu za všech režimů motoru. Nejlepších výsledků ale dosáhnete při odladění na motor. brzdě s správnou diagnostickou výbavou, není problémem tuto věc zařídit, není natolik drahá jak by mnozí mysleli ... na dotaz.
Petr Urban
Kontakt: 602 564 890
Po-Pá 9-19h
info:
Správce článku: Petr UrbanZaloženo: 15.03.12 16:06 Poslední změna: 21.05.24 14:22
Úpravy rozdělovačů, odladění motoru - komentáře:
20:58:10
28.04.2012
28.04.2012
Chali
I já doporučím,perfektní práce.
20:37:37
28.04.2012
28.04.2012
Evž@
Můžu doporučit tohoto člověka ať už jen na repasi sériového rozdělovače nebo na kompletní úpravu pro závodní motor.Mám od něj rozdělovač a funguje perfektně.
14:03:25
02.04.2012
02.04.2012
Petr Urban
Všichni kdo mi posíláte rozdělovče, prosím dejte do krabice lístek kde je váš nick,email a tel., k jaké vačce, kompresi a jakému karburátoru to mám ladit, mám těch rozdělovačů doma tolik, že se ztrácím... pro koho jsou.
09:41:18
02.04.2012
02.04.2012
Fávo forever
Před nějakou dobou jsem poslal svůj eR rozdělovač na překontrolování Urbimu. Práci odvedl opravdu pěknou, komunikace byla též výborná. Vysvětlil mi, co vše bylo ještě potřeba opravit a následně rozdělovač odzkoušel a seřídil na stolici.
Momentálně mám rozdělovač doma a čeká mě testování v jiném voze, abych mohl svoje hodnocení více rozvést.
Momentálně mám rozdělovač doma a čeká mě testování v jiném voze, abych mohl svoje hodnocení více rozvést.
02:47:29
29.03.2012
29.03.2012
Petr Urban
-> Vít Heřman: Teď sem jeden dělal, ale nadšený sem z toho nebyl, nemám na to díly, ani nejsou k dostání jako na velké rozdělovače a je zde možnost ještě mnohem větších vůlí a nepřesností než u emkového rozdělovače. Prosím využij tel. v článku pro podrobnější info.
16:41:48
27.03.2012
27.03.2012
dragon_cb_cz
-> Urbi: Co otestování a repasi staršího (konkrétně eRkového) rozdělovače, zvládnul bys? Nějaké díly bych případně dodal (těleso, případně i hřídelku atd) - jde mi spíš o zachování hodnot regulace eRkového rozdělovače.
11:44:23
26.03.2012
26.03.2012
havlik
hele máte někdo tušení co je tohle za rozdělovač 9204 882 Felicie 50 kW (karburátor) 004-026-253 ?
12:51:49
21.03.2012
21.03.2012
Petr Urban
-> vhml: Jo vlastně, já to LPG přehlídl. To ano, to máš pravdu, takže zde klidně těch 14 st. a větší KP bez problémů.
11:40:50
21.03.2012
21.03.2012
vhml
-> Urbi: ale používá LPG, takže je výhodný jít s KP a předstihem o hodně vejš
02:02:28
21.03.2012
21.03.2012
Petr Urban
-> Gemini: KP má dostačující, k takové vačce není nutno to nikam přehnaně hnát. Vrba jezdí tuto vačku na seriový KP a jak mu to šlape, navíc s kontaktním rozdělovačem 11st. vlastního odladění. 10st. u bezkontaktu je málo, protože bezkontakty mají výše popsané zpoždění, ale u kontaktního je to akorád, samozřejmě s urpavenou regulací.
15:34:38
20.03.2012
20.03.2012
Gemini
-> Jarda: mas maly kompresny pomer na tu vacku a potrebujes vyssi predzapal......pouzi rozdelovac s 14 stup odstredivou regulaciou
00:33:36
19.03.2012
19.03.2012
Petr Urban
-> Jarda: Ano šlo. Obecně ostré vačky jedou více nahoře, ale úprava trochu zlepší průběh i dole. Otázkou může být také naladění sacího či výfukové traktu. Rozdělovač typ 880 co máš, dej na své druhé popsané auto, tam taková křivka bude dostatečná a je zde předpoklad že nebudeš denně potřebovat výkon za 5000 ot. Pokud ale chceš využívat potenciál vačky a celkově motoru ve vys. ot., je třeba asi přejit na kontaktní zapalování, doplněné lepší cívkou či kupříkladu jiný systém co je ve vývoji a je popsán v článku, ale to ještě chvíli potrvá. Více do zpráv. nebo nejlépe na telefon, který sem přidal do tématu. Denně se tady totiž snažím obětavě vysvětlovat do zpráv co a jak a půl dne u toho sedávat nemohu, mám teď opravdu moc práce a po telefonu to vyřídíme osobněji a rychleji
20:04:49
18.03.2012
18.03.2012
Jarda - zrušená registrace
-> Urbi: ahoj stavel jsem si motor 1.4, mam vacku 265 chovanec , hlavu serii 136BMM jen snizenou o 0,3 mm a rozdelovac tam mam 880 hanart, je to na LPG a zakladni predstih 10°
prijde mi, ze se tomu nechce dole, zacina jet nekde na 3500/min. myslis, ze by to slo doladit rozdelovacem, casem bych rad udelal hlavu se sanim a taky svody 4-1
v rapidu mam neco podobneho, ale ted rozdelovac serii 860 a vacku 254 feldu nabrousenou na favoritacke vacce, takze klinek je na puvodnim miste narozdil od te strikackove (s rozdelovacem 880 to jelo trochu lip) ale i tak to zacina jet nekde na 2500/min., coz mi vyhovuje vic...
dekuji za odpoved
p.s. vrtaky byvaji zakalene cele - casto je videt vpich na valcové části - měření tvrdosti rockwellem
prijde mi, ze se tomu nechce dole, zacina jet nekde na 3500/min. myslis, ze by to slo doladit rozdelovacem, casem bych rad udelal hlavu se sanim a taky svody 4-1
v rapidu mam neco podobneho, ale ted rozdelovac serii 860 a vacku 254 feldu nabrousenou na favoritacke vacce, takze klinek je na puvodnim miste narozdil od te strikackove (s rozdelovacem 880 to jelo trochu lip) ale i tak to zacina jet nekde na 2500/min., coz mi vyhovuje vic...
dekuji za odpoved
p.s. vrtaky byvaji zakalene cele - casto je videt vpich na valcové části - měření tvrdosti rockwellem
21:12:15
16.03.2012
16.03.2012
koko
-> vsichni: práci tohoto člověka mohu doporučit, tento upravený rozdělovač od něj mám a původní detonace po výměně rozdělovače zmizly, tak sem si hned objednal druhý do zásoby. Na brzdě ještě přínos nezměřen, ale po odbrždění mohu protokol dodat.
17:48:07
16.03.2012
16.03.2012
Petr Urban
-> peppa: Ano,upravím bez problémů. Pokud sis přečetl celý článek, doufám že chápeš, že s ETZ systémem budeš za 5000ot. ztrácet určitou část výkonu klesajícím předstihem, kolik to může činit oměřené nemám, ale pocitově to jde v autě znát, takže to asi nebude úplně zanedbatelné. Klidně mi jej pošli, upravím.
16:03:30
16.03.2012
16.03.2012
Vrba
-> vhml: Porovnával jsem pouze intezitu jiskry seriového a nového zapalování v otáckách cca do 5500.Zkoušel jsem co nejdelší vzduchovou mezeru,kterou cívka jeste prorazí.Tu jsem nastavil ve stacionárnim rezimu a pak zvysoval otáčky.U seriové cívky jiskra zanikla cca kolem 4000 otaček.U modulu BMM jiskra prorazila cca dvojnásobnou vzduchovou mezeru až do nejvyšších otáček. Subjektivní pocit na autě je znatelný spíše u studeného motoru a v nízkých otáčkách. Zdá se že původní zapalovaní i přes slabší jiskru ještě dokázalo dobře fungovat i v nejvyších otáčkách mého motoru. Celková kultura chodu motoru se se silnější jiskrou zlepšila a nyní sleduju jak se projeví na spotřebě.Cívku bez odporu jsem nezkoušel. Místo modulu BMM by se dala použít i cívka z favorita s menší indukčností.Vyžaduje ovšem maličko složitější obvod pro její řízení. ETZ použít nejde pro svou pomalost.
15:12:52
16.03.2012
16.03.2012
peppa
mám dotaz, mam 14mpi vačka 300 kp 11:1 nový rozdělovač 880 dokážeš ho upravit tak abych měl lepší spekrum otáček bez toho aby auto muselo k tobě?
13:02:30
16.03.2012
16.03.2012
vhml
-> Urbi: jo, u ,,sériovýho" motor v castecnym zatizeni bude prinos urcite. Zkoušeli jste to porovnávat s ,,předřadnou" cívkou zapojenou bez odporu?
12:05:50
16.03.2012
16.03.2012
Petr Urban
-> vhml: Vrba zas tak moc závodní motor nemá, ani přespříliš bohatou směs, takže zatím nemám tu čest testu u opravdu vyhnaného motoru, ale znát to oproti klasické cívce s předřadným odporem je a to okmažitě, nemáme nijak změřeno zda pod plným plynem a v otáčkách je ten výkon větší, ale rozhodně v středních otáčkách a hlavně na kousek plynu je to znát hodně. Tak i tak větší síla jiskra bude vždy přínosem. Hlavně zde bude pro všechny přínosem, že jiskra zapálí aspoň kdy má, k čemuž můžu přispět
11:51:05
16.03.2012
16.03.2012
vhml
-> Urbi: opravdu to má cívku z BMM takovej přínos? Věřím tomu u běžnýho motoru, s chudou směsí, na LPG apod. Ale u závodního motoru, který se pohybuje na hraně detonací velkej přínos nevidím
11:41:01
16.03.2012
16.03.2012
Petr Urban
-> Jarinko: Už tvůj rozdělovač řeším společně s dalšími pěti rozdělanými a případné úpravy/opravy konzultuji, aby si o všem věděl co se dělalo a jak. No problematika známá je, ale ne tady na virtu !
-> vhml: Taky se divím kde se najedou ztratilo mraky rýpalů z virtu ? Spíše všichni jezdí orig. rozdělovače se zápornými předstihy, aby nemuseli poslouchat detonace a vubec netuší jak by motor mohl jít za plynem, nebo prostě poslouchá detonace v středním pásmu a říká si, co mi tak klepou ventily Hlavně když se dá pořádná cívka nejlíp z BMM a obvodem, tomu říkám přínos. Zatím tak zkušebně jezdí Vrba. Bylo to okamžitě poznat od prvních metrů. Motor jede na kousek plynu, necuká ani za studena, v celém spektru otáček se zlepšil průběh motoru. Šak vám třeba poví sám nebo ukáže na sprintu zadek auta
-> vhml: Taky se divím kde se najedou ztratilo mraky rýpalů z virtu ? Spíše všichni jezdí orig. rozdělovače se zápornými předstihy, aby nemuseli poslouchat detonace a vubec netuší jak by motor mohl jít za plynem, nebo prostě poslouchá detonace v středním pásmu a říká si, co mi tak klepou ventily Hlavně když se dá pořádná cívka nejlíp z BMM a obvodem, tomu říkám přínos. Zatím tak zkušebně jezdí Vrba. Bylo to okamžitě poznat od prvních metrů. Motor jede na kousek plynu, necuká ani za studena, v celém spektru otáček se zlepšil průběh motoru. Šak vám třeba poví sám nebo ukáže na sprintu zadek auta
22:11:35
15.03.2012
15.03.2012
Jarinko
Problematika je známa, sám som zvedavý na výsledok...
22:09:01
15.03.2012
15.03.2012
vhml
Se divím, že se tu ještě nerozjela diskuze. Činnost je to dozajista přinosná a nikdo jiný jí tu oficiálně nenabízí.