Seřizování a opravy karburátorů Jikov

navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]

obrázky [8]:

Seřizování a opravy karburátorů Jikov: Jikov JSK (Somet) Seřizování a opravy karburátorů Jikov: BS/BST Seřizování a opravy karburátorů Jikov: EDSR Seřizování a opravy karburátorů Jikov: SEDR, BST Seřizování a opravy karburátorů Jikov: hotovo Seřizování a opravy karburátorů Jikov: po očistě Seřizování a opravy karburátorů Jikov: po očistě Seřizování a opravy karburátorů Jikov: ceník

Text:

Zatím jen sonduji, zda by byl zájem o mé služby, když už jsem si před lety pořídil ten "bublifuk" :-D
Pro "Pražáky" a okolí - osobní převzetí, ideálně otestování přímo ve voze...
...spíše mimo sezónu - od jara do podzimu se věnuji své hlavní obživě a není moc času nazbyt.
Vše je na domluvě ;-)
hodnocení článku:

info:

Správce článku: Bukaj
Založeno: 01.02.19 00:06   Poslední změna: 04.03.19 08:29

Seřizování a opravy karburátorů Jikov - komentáře:

12:33:11
05.02.2019
Bukaj

...ještě zajistit seřizovací šrouby barvou...
zvětšit Seřizování a opravy karburátorů Jikov - obrázek od Bukaj vložen 05.02.2019 12:33:11
12:31:51
05.02.2019
Bukaj

Téměř poslední krok - nastavení dorazu klapek:
zvětšit Seřizování a opravy karburátorů Jikov - obrázek od Bukaj vložen 05.02.2019 12:31:51
12:28:39
05.02.2019
Bukaj

Sestavený karburátor:
zvětšit Seřizování a opravy karburátorů Jikov - obrázek od Bukaj vložen 05.02.2019 12:28:39
12:27:57
05.02.2019
Bukaj

12:27:10
05.02.2019
Bukaj

Karburátor po kontrole (proměření průchodnosti) kanálů a montáži osazovacích prvků:
zvětšit Seřizování a opravy karburátorů Jikov - obrázek od Bukaj vložen 05.02.2019 12:27:10
12:24:05
05.02.2019
Bukaj

...kontrola těsnosti jehlového ventilu; nastavení hladiny:
zvětšit Seřizování a opravy karburátorů Jikov - obrázek od Bukaj vložen 05.02.2019 12:24:05
12:22:04
05.02.2019
Bukaj

kontrolní měření a kalibrace osazovacích prvků:
zvětšit Seřizování a opravy karburátorů Jikov - obrázek od Bukaj vložen 05.02.2019 12:22:04
12:21:13
05.02.2019
Bukaj

12:20:41
05.02.2019
Bukaj

...a po srovnání příruby a dobroušení na desce:
zvětšit Seřizování a opravy karburátorů Jikov - obrázek od Bukaj vložen 05.02.2019 12:20:41
12:19:20
05.02.2019
Bukaj

Stav po chemickém dočištění (odstranění oxidace) komory karburátoru a osazovacích prvků:
zvětšit Seřizování a opravy karburátorů Jikov - obrázek od Bukaj vložen 05.02.2019 12:19:20
12:16:52
05.02.2019
Bukaj

Stav po rozborce a hrubé očistě:

Souhrn všech zjištěných závad -
- chybějící skleněná kulička pod injektorem
- chybějící tlumítko sytiče ve víku plovákové komory
- zpuchřelá a děravá membrána podtlakového ovladače klapky II. stupně
- zadrhávající klapka II. stupně
- rozpadlý o-kroužek šroubu bohatosti
- špatně seřízený plovák (příliš vysoká hladina)
- špatně dosedající klapky v komoře (někdo již v minulosti povoloval šrouby, připevňující klapky k oskám)
- oxidace uvnitř plovákové komory
- poškozený (ubroušený) závit odpojovače volnoběhu (bez vlivu na funkci)
zvětšit Seřizování a opravy karburátorů Jikov - obrázek od Bukaj vložen 05.02.2019 12:16:52
12:08:09
05.02.2019
Bukaj

Při prvotním ohledání zjištěny tyto závady:
- ohnutá příruba (klasika, ale nic fatálního)
- ne zcela hladce pohyblivá klapka II. stupně

Jinak vůle osek klapek neznatelné, taktéž nátrubek víka neuvolněný a opticky (mimo chybějící podložky pod odpojovačem a nesprávně poskládané sestavy ovládání klapky I. stupně - nic, co by mělo vliv na funkci) vše v pořádku...
zvětšit Seřizování a opravy karburátorů Jikov - obrázek od Bukaj vložen 05.02.2019 12:08:09
11:59:05
05.02.2019
Bukaj

...na pohled poměrně slušný stav, žádná koule mazutu...
zvětšit Seřizování a opravy karburátorů Jikov - obrázek od Bukaj vložen 05.02.2019 11:59:05
11:58:14
05.02.2019
Bukaj

Postup opravy/seřízení jednoho SEDRu (Tuxíkův 2951):

karburátor, vymontovaný z vozu:
zvětšit Seřizování a opravy karburátorů Jikov - obrázek od Bukaj vložen 05.02.2019 11:58:14
22:47:20
02.02.2019
Bukaj

...závady na víku:

1. Stržený závit pro šroub sítka přívodu paliva - nepříliš časté, ale...7

2. Uvolněný nátrubek přívodu paliva - velmi častá a poměrně nebezpečná závada - navzdory vylepšení lisování tohoto spoje v průběhu výroby k tomuto jevu často docházelo i u nejnovějšího provedení víka - při zjištění této závady ihned vyměňte víko, pokud nechcete, aby vám shořela škodovka...8

3. Vymletá oka závěsu plováku - sice je teoreticky možné upravit víko i plovák na abnormální rozměr čepu, ale já už to dělat nebudu 3

4. Prohnuté víko od necitlivého dotahování šroubu filtrboxu - taktéž velmi častá závada, v jejímž důsledku obvykle nefunguje správně systém sytiče a ekonostat. Sice lze provést pokus víko vyrovnat, ale často to víko nepřežije...
zvětšit Seřizování a opravy karburátorů Jikov - obrázek od Bukaj vložen 02.02.2019 22:47:20
upraveno 1x, naposled 02.02.2019 22:54:33
22:38:57
02.02.2019
Bukaj

Nejčastější "fatální" závady EDSR a SEDR karburátorů - nevyplatí se (zatím) opravovat a doporučuji při výskytu čehokoli z níže popsaného sehnat nepoškozený kus:

1. Nadměrně deformovaná příruba - poměrně běžná závada, způsobená necitlivým dotahováním karburátoru k sacímu potrubí, důsledkem jsou mimojiné oválné deformace spodní části difuzorů (a nedoléhající klapky, respektive neseřiditelný volnoběh) a také v důsledku ohnuté příruby váznoucí klapka II. stupně...

2. Vydřené uložení osek klapek - zvláště u EDSR bývá v uložení klapky I. stupně často znatelná radiální vůle - důsledkem je přisávání falešného vzduchu a často kolísavý či neseřiditelný volnoběh. (příčinou je ne zcela odolná zinková slitina v kombinaci s provozem v prašném prostředí, zanedbaná údržba - čištění a mazání, případně více "ojeté" kusy...)

3. U karburátoru EDSR bývá (kvůli nešťastné konstrukci odpojovače, respektive velké páce, působící na poměrně subtilní závitový otvor) často stržený či deformovaný závit pro připojení odpojovače volnoběžné trysky - kompromisním řešením může být vyřazení odpojovače a nahrazení záslepkou...

4. Stržené závity - není to úplně častá závada, ale občas se s ní setkám...
zvětšit Seřizování a opravy karburátorů Jikov - obrázek od Bukaj vložen 02.02.2019 22:38:57
07:52:18
02.02.2019
Bukaj

-> ondie: Papírových těsnění je na trhu stále dost (cena 10-15 Kč/kus), ať už původní výroba (hlavně na EDSR), nebo i v současnosti vyráběné těsnění - firmu teď z hlavy nevím, ale každopádně se vždy najde nějaký prodejce, který jich objedná dostatečné množství (při posledním mém nákupu jsem viděl čerstvě naskladněnou velkou bednu nově vyrobených těsnění - pár tisíc kusů to být mohlo) . Jen u některých nejstarších verzí je papír jaksi smrsklý a přesně nepasuje, takže možná lepší koupit to novodobé...4
02:33:08
02.02.2019
ondie

-> Bukaj: Jen teoretizuju,ale ty si papírová těsnění vyrábíš,je to furt běžně k dostání (nepátral jsem),nebo máš zásoby ??
Kdyby je člověk vyráběl,asi by se nechala volit tloušťka či kvalita vstupního materiálu,kterou by se tohle prolínání nechalo možná ovlivnit ?
Ale jestli jich je,nebo ty jich máš dostatek,věřím,že je to zbytečná zdržující/zdražující operace.
23:59:26
01.02.2019
Tuner#2

-> Bukaj 01.02.19 23:41:57: Díky za postřehy asi to nechám jak píšeš a smirim se s tím.
23:41:57
01.02.2019
Bukaj

-> Tuner#2: Obvykle víko ničím jiným, než papírovým těsněním netěsním - vzhledem k možným komplikacím a pracnému odstraňování případné těsnicí hmoty při dalších rozborkách...
Prolínání benzínu přes papírové těsnění beru u Jikovu jako vlastnost, hlavně při častých jízdách po nezpevněných cestách, případně ostřejším projíždění zatáček. Dříve se mi osvědčilo potřít těsnění (nechat papír nasáknout) tukem (používal jsem A4 za tepla) - trochu to pomáhalo, ale nebylo to 100%. Také jsem dělal pokusy s lakem (bezbarvým), ale syntetické barvy dlouho schnou a benzín je také částečně rozpouští a nitro/acetonové laky sice tímto netrpí, ale jsou tvrdé a křehké a neměl jsem dobrý pocit z případného uvolňování odštěpků laku do plovákové komory.
Také jsem zkoušel různé benzinu odolné tmely (Paulin, Fiap) - asi nejlepší varianta co se týče kompromisu mezi prolínáním benzínu a výskytu případných nečistot v karburátoru, navíc s možností několikerého rozebrání bez aplikace nového tmelu - jen velmi tenkou vrstvou potřít těsnění - ale upustil jsem od toho - jednak je to pakárna tvořit (tenká vrstvička těchto tmelů rychle zasychá a ne úplně snadno se dělá rovnoměrný nános), druhak je to pakárna následně čistit a do třetice stejně ty karburátory pak jsou v autech, která buď houby najedou a jednou za pár let provést očistu zevnějšku je stejně potřeba, nebo karburátory do 130LPG, která povětšinou jezdí na plyn a karburátor sice několikrát do roka zvenčí očistím, ale nikoli od benzínových úsad, ale pouze od prachu - hlavně na pohyblivé části, které vždy ošetřuji mazivem ve spreji se prachu nachytá hromada (čistím tak 3x do roka, což je cca po 15 000 Km).
4
22:16:56
01.02.2019
Tuner#2

Čím utěsnuješ horní víka? 100octan se mě přes papírové těsnění dere ven. Eidy mě radil potřít hrany acetonovou barvou. Nebo máš jiný postup?
upraveno 1x, naposled 01.02.2019 22:17:19
Extreme Tyres
so 27.04. Zlatý píst | pá 10. - ne 12.05. 32.Škoda sraz Doksy | další akce...