Pár tipů na úpravu motoru 1,4 MPI do 742/3:

navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]

obrázky [10]:

Pár tipů na  úpravu motoru 1,4 MPI do  742/3:  : Pár tipů na  úpravu motoru 1,4 MPI do  742/3:  : Pár tipů na  úpravu motoru 1,4 MPI do  742/3:  : Pár tipů na  úpravu motoru 1,4 MPI do  742/3:  : Pár tipů na  úpravu motoru 1,4 MPI do  742/3:  : Pár tipů na  úpravu motoru 1,4 MPI do  742/3:  : Pár tipů na  úpravu motoru 1,4 MPI do  742/3:  : Pár tipů na  úpravu motoru 1,4 MPI do  742/3:  : Pár tipů na  úpravu motoru 1,4 MPI do  742/3:  : Pár tipů na  úpravu motoru 1,4 MPI do  742/3:  :

Text:

Dovolil bych si přidat pár poznámek k zástavbě motoru Fabia 1,4 MPI do Škodovek řady 742/3.



Pravý držák motoru (prostorově nenápadný svařenec) - Vemte originál držák 105-136 + ocel. desku

s=5 mm. Před svařováním lehce dotáhněte spodní šroub spojující originální pravý držák s motorem a šroub spoje motor - držák alternátoru. Mezi držák alternátoru a držák motoru dejte několik podložek podle potřeby a stlačte originální pravý držák se silony směrem dolů od motoru, utáhněte horní šroub spoje motor – držák alternátoru a až pak svařte. Držák se silony takto mírně klesne a po svaření se síly nepřenáší přes jediný šroub alternátoru na držák alternátoru, přes víko rozvodu a až nato na blok motoru, ale rovnou z držáku motoru na pravý bok bloku motoru). Vařte po etapách ( je to 5mm ocel, držáky se teplem značně deformují), vyjměte podložky ve spoji držák alternátoru-držák motoru a podle deformace svařence pak určete konečnou tloušťku podložky mezi držák motoru a držák alternátoru.



Řemenice - Použijete-li rozvody Fabia a chcete klínový řemen, tak původní řemenici fabia nutno stočit do válce a válec vlisovat/zalepit/zajistit klínem do řemenice Favorit, rozměry uvedeny na obrázku. Dejte pozor na to, aby souhlasila drážka pro pero a ryska horní úvratě! Pod tuto řemenici musíte poté dát podložku ( stačí stočit podložku pro axiální kroužek kliky z felicie, tloušťka axiální podložky sedí přesně ).

Řemenice Š120-130/Favorit do Fabia 1,4 MPI:

Nutno sehnat: řemenici Š120-130-Favorit a řemenici Felicia/Fabia ( dia 30mm). Jednoduchá úprava řemenice spočívá:

1) U drážky pro pero v řemenici Favo / 120 ( čelo z vnitřní strany ) si sekáčkem označte střed šířky drážky pro pero.

2) Zvětšení vnitřního průměru v řemenici Š120-Favo na dia 37mm. Skončete soustružit 2 mm před koncem ( protože délka řemenice Fabia/Fel. je kratší ).

3) Řemenice Fel./Fabia – stočit z řemenice válec po CELÉ délce na dia 37.07 -37,1mm

4) Zalisovat válec do řemenice Š120-Favo tak, aby sekáčkem vyražený střed pro pero korespondoval se středem drážky nově lisovaného válce z řemenice Fabia/Fel! Případný přesah vloženého válce nad původní řemenicí srovnat. Pro dodatečné zajištění pevnosti (není bezpodmínečně nutné, celek funguje i bez něj ) použijte lepidlo na kov, popř. vyvrtejte do řemenice 2 otvory a do nich vlisujte do řemenice 2 kolíky ( ale ne do míst, kde se břit gufera dotýká řemenice )!

Mezi novou řemenici a rozvodové kolečko vložit distanční axiální kroužek tloušťky vnějšího průměru 42mm ( použijte axiální podložku kliky z felicie, tloušťka podložky sedí přesně ). Hotovo s výsledek celé snahy je na obrázku a rychlém rozměrovém nákresu. Tato úprava má samozřejmě smysl pouze při použití krytu rozvodu Š120/ Favo/Felicia na blok Fabia.



Setrvačník a spojka pro rychloběžný stratér 120 bez nutnosti použití setrvačníku Felicia a vyvažování -

Na soustruhu upravte na setrvačníku uložení ozubení věnce na rozměr pro ozubení 120- Felicia s tolerancí +0,125/-0 mm a za tepla nalisujte věnec. Tímto krokem si nerozhodíte vyvážení kompletu klika-setrvačník mimo toleranci, protože tento minimální úběr homogenního materiálu je stejný po celém obvodu a navíc se z principu vždy vyvažuje pod stanovenou horní mez i proto, aby se předešlo překročení max. přípustné nevýváhy kompletu vinou nepřesnosti vyvažovaček ( kdo někdy vyvažoval, ten ví ). Ovšem nutnou podmínkou je velmi dobře vycentrovat setvačník budíky v soustruhu a soustruh v dobrém stavu. Hotovo, netřeba nic pracně skládat z několika motorů a vyvažovat.



Spojka - Pod setrvačník poté nutno vložit mezikus tloušťky 5,5mm opracovaný nejlépe na magnetce,středový průměr musí mít hodnotu průměru ložiska kliky ( pomáhá jej i udržet ve stanovené poloze v klice), do mezikusu vyvrtejte 6 děr, smontujte šrouby M10x1x25 Din 10.8, šrouby zalepte (Loctite apod.). Vmontujte přítlačný kotouč Fabia 190mm. Použijte ložisko Fabia vmontované do vypínací páky 120 (od 1984) a komplet pojistěte pružinou ze starého typu 120, kterou provlečete pod klec ložiska( viz. Obrázek). Další z trvanlivých možností je použití kombinace litinového domku ložiska starého typu spojky Š 120 a ložiska Fabia, nutno vysoustružit mezikus domek-ložisko. (Nepoužívejte přítlačák Felicia 1,3, který je podle výpočtů Sachsu při přenosu 120Nm a více (podle stupně úpravy motoru 1,4) na hranici svých možností, rychle se unavuje a hrozí prokluzy, popř. rychlá únava materiálu membrány při vypínání spojky. Pokud máte nový přítlačný kotouč Felicia v motoru 1,4 a lamelu Š 120, funguje vše jak má, ale riziko prokluzu roste úměrně s ubývající tloušťkou obložení lamely spojky a únavou membrány).



Benzínová pumpa – elektromagnetická, bezúdržbová a bezporuchová Hardi, upevnění dle obrázku. Pokud máte zájem, dodám za ceny lepší než od výrobce. Je výkonná a ve srovnání např. s čerpadlem Felicia potřebuje Hardi opravdu pouze zlomek času k natlakování.



Vana a sací koš – vana 19 děr alu, koš jakýkoliv od IV/1987, doporučuji zkosit hranu domku pružiny v přírubě u kliky na 45 st. , úkos l=2mm. Spínač tlaku oleje z Felicie.



Sací potrubí – Vyřaďte předehřev sacího potrubí 135/6. V místě styku hlava - sací potrubí dochází vzhledem ke konstrukci sacího traktu k lokálnímu přehřívání a zanášení (toto místo je pod úrovní otvorů pro přívod a odvod vody a tudíž zde chladící kapalina nedostatečně cirkuluje).



Prsa – použijete-li prsa a olej. čerpadlo Š120/Favo/Felicia, v žádném případě nemontujte zdvihátka z Fabie, olejové čepadlo z Felicie nevyvine dostatečný tlak oleje pro mazání a současné vymezení ventilové vůle!

Tip k natryskování karb: hl. tryska 118, vzdušník 210, zbytek jako 742/136 ( pro vačku 260°).



V případě věcných dotazů jsem k dispozici, škarohlídy a rýpaly běžně ignoruji.

hodnocení článku:

info:

Správce článku: thomaschek
Založeno: 25.02.11 08:46   Poslední změna: 08.06.11 19:16

Pár tipů na úpravu motoru 1,4 MPI do 742/3: - komentáře:

18:12:49
21.07.2012
ZdrubT
-> vhml: No zatim mam holej seriovej motor1.4 a koupenou vačku Motor Excel neboli Cepek, 278/263. Za upranu kliky pro ložisko, setrvák a řemenici ,chtěj docela dost. tak přemejšlim, jestli nekoupit jen 1.3mpi a hodit tam vačku a udělat hlavu.
16:18:55
21.07.2012
vhml
-> ZdrubT: stojí i nestojí. Pokud das 1,4 na ukor toho ze usetris na vacce, hlavě, atd. tak nestojí. Pokud na to máš penize abys to resil jako komplet, kdy 1,4 je dalsi z uprav tak potom ano.
16:07:44
21.07.2012
jarda.u1
-> ZdrubT: 1.3 MPI ma vetsi kanaly.Zalezi jak si to vse upravis,jinak v serii to az tak extra velkej rozdil neni,spis jde ta 1.4 lip odspoda bych rekl.
22:33:55
20.07.2012
ZdrubT
-> jarda.u1: Já to bral podle autokelly ty motory. Proř je lepší hlava 1,3mpi? Jinak jestli má cenu se vubec zabejvat 1,4 ? a nedat jen 1,3 ? Stojej za to ty prachy za upravu kliky, řemenice a setrváku?
upraveno 1x, naposled 20.07.2012 22:37:37
20:14:08
20.07.2012
jarda.u1
-> ZdrubT: hlava je nejlepsi asi z 1.3 mpi a motory 44 a 50 kw se lisi snad jenom ve vacce a softwaru jednotky,jinak by mely bejt stejny.Motor 1.4 Mpi 59 kw dle me neexistuje...
17:22:26
20.07.2012
ZdrubT
Kterou hlavu je nejlepší použít? 1,3mpi, nebo puvodní 1,4mpi? Jakej je rozdíl mezi 1,4 44KW, 50kw a 59kw?
20:18:44
03.03.2012
franta111
chodí to parádně v autě jsem spokojenej se zrychlením a se zvukem
19:13:48
08.06.2011
thomaschek
Mazání rozvodu je jednou tryskou, náhon rozdělovače se maže ostřikem stejně jako v motorech vyrobených před verzí škoda 120 M1 (od VIII/83)
21:40:08
23.05.2011
gapin
měl bych dotázek k tý trysce mazání rozvodu, na tu druhou trysku co maže náhon rozdělovače se mam vykašlat? Stačí jen tato jedna?
19:00:12
04.03.2011
thomaschek
Není problém myslet si, že je rozdíl 3mm, v reálu je to víc. Neradno dále zapomenout, že je nutno ještě připočíst zahnuté konce na talíři (které má Fel.), jinak ti nebude stačit pro ložisko FAB délka nosu a ložisko bude chtít vzpříčit a zadrhávat na jeho konci.
upraveno 1x, naposled 04.03.2011 19:01:41
07:12:06
01.03.2011
Dušan
-> Fifa: pouzivam klasika pritlacak na 120ku a neprokluzuje
22:32:54
28.02.2011
Fifa
-> steyr: Pokud nechceš použít vstřikování je podle mě jednodušší použít setrvačník třeba ze 136, Favorita, nebo Felicie převrtaný na 6 děr. Využít spojku z 1.3 a koupit přítlačák na 1.6 Feldu. V současnosti už většinou stejně prodávají přítlačák stejný jak na 1.3 tak na 1.6.

Já osobně taky chystám 1.4 motor ale se vstřikem Simos 2 z Feldy. Takže musím použít 6děrovej setrvák se segmentama jako je na Fel. Mám takový hybrid, ale je dělaný na přítlačák z 1.4. Proto jsem si na něj nechal udělat podložku a ta je tedy vysoká 8mm. Použiju přítlačák spojky z 1.6 a nemělo by hrozit prokluzování.
02:35:39
27.02.2011
steyr
podlozka pod zotrvacnik 5,5 mm ? ja som si zatial myslel ze rozdiel je 3 mm :)
18:23:49
25.02.2011
Discovera
Já samozřejmě nechci rejpat...nemám 8-kanál, ale tento efekt je i u 5-kánálu. To vyhřívání tam určitě není pro srandu králíkům. Ale nezanedbatelný prvek, který to ovlivňuje je podle mě i samotný karburátor. Proč to nedělá LEKR a se SEDRem jsem to měl na denním pořádku? Originalisty chápu nic ve zlém...tam si nebudu cpát lekra, ale jde mi spíše o to, že to prostě s ním funguje.
upraveno 1x, naposled 25.02.2011 20:32:30
15:10:53
25.02.2011
Vrba
Tak tady se řeší jestli ta voda to sání ohřívá nebo ochlazuje,..no tak to už snad ani není možné.Zkuste si to odpojit a po jízdě sáhnout na to potrubí.Bude velmi chladné,protože teplo mu odebralo palivo,které se v něm odpařuje.Respektive jen ta část paliva,která se za těchto podmínek vůbec ještě odpaří.Zbytek samozdřejmě steče a spalování se vůbec neúčastní,protože není v plynnem stavu.Nejmarkantnější je to po sešlápnutí plynu,kdy klesne v tom potrubí podtlak a skondenzuje i již odpařené palivo a motor nám saje čistý vzduch a následně zdechne (škubne).Tohle se prostě jinak než zbytečným obohacením směsi nebo předehřevem vyřešit nedá.A o vlivu na výkon snad nemůže byt ani řeč,...
14:24:01
25.02.2011
ondie
-> thomaschek : ok,takže když má člověk tuhle páku,může FAB ložisko provozovat na jakejchkoliv klidně seriovejch motorech,díky za info.
14:19:30
25.02.2011
thomaschek
Ta páka je ta širší novějšího provedení, ložisko do ní jde naprosto přesně, neviklá se ani radiálně ani axiálně, navíc vnitřní průměr ložiska Fabia = vnější průměr komínku v převodovce 135/6. Vše bez úprav a ten pojišťovací drát je provlečený v ložisku proto, protože plastové packy ložiska nevzbuzují důvěru ani v servisech škoda při opravách Fabií 8
upraveno 1x, naposled 25.02.2011 14:21:40
14:16:03
25.02.2011
vhml
mám 5k, tudíž se mě vyhřívání sání netýká, ale po montáži deklu filtru s klapkou zavírám sytič mnohem dřív a s lepším přechodem.



Na to jestli se sání od vody za tepla opravdu ohřívá nebo ochlazuje by chtělo změřit. Rozhodně by to bylo zajímavé měření a popřelo by tak všechny následné diskuze. Leč možnost to změřit nemám.
14:13:55
25.02.2011
thomaschek
Na srozuměnou, nechci a ani nebudu nikoho přesvědčovat, tlačit na pilu. Jde jen o téma k zamyšlení a diskusi, o nic víc nejde. Pravé hodnoty jsou jinde než v sacím potrubí 5
Extreme Tyres