skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Pár tipů na úpravu motoru 1,4 MPI do 742/3:
navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]obrázky [10]:
Text:
Dovolil bych si přidat pár poznámek k zástavbě motoru Fabia 1,4 MPI do Škodovek řady 742/3.Pravý držák motoru (prostorově nenápadný svařenec) - Vemte originál držák 105-136 + ocel. desku
s=5 mm. Před svařováním lehce dotáhněte spodní šroub spojující originální pravý držák s motorem a šroub spoje motor - držák alternátoru. Mezi držák alternátoru a držák motoru dejte několik podložek podle potřeby a stlačte originální pravý držák se silony směrem dolů od motoru, utáhněte horní šroub spoje motor – držák alternátoru a až pak svařte. Držák se silony takto mírně klesne a po svaření se síly nepřenáší přes jediný šroub alternátoru na držák alternátoru, přes víko rozvodu a až nato na blok motoru, ale rovnou z držáku motoru na pravý bok bloku motoru). Vařte po etapách ( je to 5mm ocel, držáky se teplem značně deformují), vyjměte podložky ve spoji držák alternátoru-držák motoru a podle deformace svařence pak určete konečnou tloušťku podložky mezi držák motoru a držák alternátoru.
Řemenice - Použijete-li rozvody Fabia a chcete klínový řemen, tak původní řemenici fabia nutno stočit do válce a válec vlisovat/zalepit/zajistit klínem do řemenice Favorit, rozměry uvedeny na obrázku. Dejte pozor na to, aby souhlasila drážka pro pero a ryska horní úvratě! Pod tuto řemenici musíte poté dát podložku ( stačí stočit podložku pro axiální kroužek kliky z felicie, tloušťka axiální podložky sedí přesně ).
Řemenice Š120-130/Favorit do Fabia 1,4 MPI:
Nutno sehnat: řemenici Š120-130-Favorit a řemenici Felicia/Fabia ( dia 30mm). Jednoduchá úprava řemenice spočívá:
1) U drážky pro pero v řemenici Favo / 120 ( čelo z vnitřní strany ) si sekáčkem označte střed šířky drážky pro pero.
2) Zvětšení vnitřního průměru v řemenici Š120-Favo na dia 37mm. Skončete soustružit 2 mm před koncem ( protože délka řemenice Fabia/Fel. je kratší ).
3) Řemenice Fel./Fabia – stočit z řemenice válec po CELÉ délce na dia 37.07 -37,1mm
4) Zalisovat válec do řemenice Š120-Favo tak, aby sekáčkem vyražený střed pro pero korespondoval se středem drážky nově lisovaného válce z řemenice Fabia/Fel! Případný přesah vloženého válce nad původní řemenicí srovnat. Pro dodatečné zajištění pevnosti (není bezpodmínečně nutné, celek funguje i bez něj ) použijte lepidlo na kov, popř. vyvrtejte do řemenice 2 otvory a do nich vlisujte do řemenice 2 kolíky ( ale ne do míst, kde se břit gufera dotýká řemenice )!
Mezi novou řemenici a rozvodové kolečko vložit distanční axiální kroužek tloušťky vnějšího průměru 42mm ( použijte axiální podložku kliky z felicie, tloušťka podložky sedí přesně ). Hotovo s výsledek celé snahy je na obrázku a rychlém rozměrovém nákresu. Tato úprava má samozřejmě smysl pouze při použití krytu rozvodu Š120/ Favo/Felicia na blok Fabia.
Setrvačník a spojka pro rychloběžný stratér 120 bez nutnosti použití setrvačníku Felicia a vyvažování -
Na soustruhu upravte na setrvačníku uložení ozubení věnce na rozměr pro ozubení 120- Felicia s tolerancí +0,125/-0 mm a za tepla nalisujte věnec. Tímto krokem si nerozhodíte vyvážení kompletu klika-setrvačník mimo toleranci, protože tento minimální úběr homogenního materiálu je stejný po celém obvodu a navíc se z principu vždy vyvažuje pod stanovenou horní mez i proto, aby se předešlo překročení max. přípustné nevýváhy kompletu vinou nepřesnosti vyvažovaček ( kdo někdy vyvažoval, ten ví ). Ovšem nutnou podmínkou je velmi dobře vycentrovat setvačník budíky v soustruhu a soustruh v dobrém stavu. Hotovo, netřeba nic pracně skládat z několika motorů a vyvažovat.
Spojka - Pod setrvačník poté nutno vložit mezikus tloušťky 5,5mm opracovaný nejlépe na magnetce,středový průměr musí mít hodnotu průměru ložiska kliky ( pomáhá jej i udržet ve stanovené poloze v klice), do mezikusu vyvrtejte 6 děr, smontujte šrouby M10x1x25 Din 10.8, šrouby zalepte (Loctite apod.). Vmontujte přítlačný kotouč Fabia 190mm. Použijte ložisko Fabia vmontované do vypínací páky 120 (od 1984) a komplet pojistěte pružinou ze starého typu 120, kterou provlečete pod klec ložiska( viz. Obrázek). Další z trvanlivých možností je použití kombinace litinového domku ložiska starého typu spojky Š 120 a ložiska Fabia, nutno vysoustružit mezikus domek-ložisko. (Nepoužívejte přítlačák Felicia 1,3, který je podle výpočtů Sachsu při přenosu 120Nm a více (podle stupně úpravy motoru 1,4) na hranici svých možností, rychle se unavuje a hrozí prokluzy, popř. rychlá únava materiálu membrány při vypínání spojky. Pokud máte nový přítlačný kotouč Felicia v motoru 1,4 a lamelu Š 120, funguje vše jak má, ale riziko prokluzu roste úměrně s ubývající tloušťkou obložení lamely spojky a únavou membrány).
Benzínová pumpa – elektromagnetická, bezúdržbová a bezporuchová Hardi, upevnění dle obrázku. Pokud máte zájem, dodám za ceny lepší než od výrobce. Je výkonná a ve srovnání např. s čerpadlem Felicia potřebuje Hardi opravdu pouze zlomek času k natlakování.
Vana a sací koš – vana 19 děr alu, koš jakýkoliv od IV/1987, doporučuji zkosit hranu domku pružiny v přírubě u kliky na 45 st. , úkos l=2mm. Spínač tlaku oleje z Felicie.
Sací potrubí – Vyřaďte předehřev sacího potrubí 135/6. V místě styku hlava - sací potrubí dochází vzhledem ke konstrukci sacího traktu k lokálnímu přehřívání a zanášení (toto místo je pod úrovní otvorů pro přívod a odvod vody a tudíž zde chladící kapalina nedostatečně cirkuluje).
Prsa – použijete-li prsa a olej. čerpadlo Š120/Favo/Felicia, v žádném případě nemontujte zdvihátka z Fabie, olejové čepadlo z Felicie nevyvine dostatečný tlak oleje pro mazání a současné vymezení ventilové vůle!
Tip k natryskování karb: hl. tryska 118, vzdušník 210, zbytek jako 742/136 ( pro vačku 260°).
V případě věcných dotazů jsem k dispozici, škarohlídy a rýpaly běžně ignoruji.
info:
Správce článku: thomaschekZaloženo: 25.02.11 08:46 Poslední změna: 08.06.11 19:16
Pár tipů na úpravu motoru 1,4 MPI do 742/3: - komentáře:
18:12:49
21.07.2012
21.07.2012
ZdrubT
-> vhml: No zatim mam holej seriovej motor1.4 a koupenou vačku Motor Excel neboli Cepek, 278/263. Za upranu kliky pro ložisko, setrvák a řemenici ,chtěj docela dost. tak přemejšlim, jestli nekoupit jen 1.3mpi a hodit tam vačku a udělat hlavu.
16:18:55
21.07.2012
21.07.2012
vhml
-> ZdrubT: stojí i nestojí. Pokud das 1,4 na ukor toho ze usetris na vacce, hlavě, atd. tak nestojí. Pokud na to máš penize abys to resil jako komplet, kdy 1,4 je dalsi z uprav tak potom ano.
16:07:44
21.07.2012
21.07.2012
jarda.u1
-> ZdrubT: 1.3 MPI ma vetsi kanaly.Zalezi jak si to vse upravis,jinak v serii to az tak extra velkej rozdil neni,spis jde ta 1.4 lip odspoda bych rekl.
22:33:55
20.07.2012
20.07.2012
ZdrubT
-> jarda.u1: Já to bral podle autokelly ty motory. Proř je lepší hlava 1,3mpi? Jinak jestli má cenu se vubec zabejvat 1,4 ? a nedat jen 1,3 ? Stojej za to ty prachy za upravu kliky, řemenice a setrváku?
20:14:08
20.07.2012
20.07.2012
jarda.u1
-> ZdrubT: hlava je nejlepsi asi z 1.3 mpi a motory 44 a 50 kw se lisi snad jenom ve vacce a softwaru jednotky,jinak by mely bejt stejny.Motor 1.4 Mpi 59 kw dle me neexistuje...
17:22:26
20.07.2012
20.07.2012
ZdrubT
Kterou hlavu je nejlepší použít? 1,3mpi, nebo puvodní 1,4mpi? Jakej je rozdíl mezi 1,4 44KW, 50kw a 59kw?
20:18:44
03.03.2012
03.03.2012
franta111
chodí to parádně v autě jsem spokojenej se zrychlením a se zvukem
19:13:48
08.06.2011
08.06.2011
thomaschek
Mazání rozvodu je jednou tryskou, náhon rozdělovače se maže ostřikem stejně jako v motorech vyrobených před verzí škoda 120 M1 (od VIII/83)
21:40:08
23.05.2011
23.05.2011
gapin
měl bych dotázek k tý trysce mazání rozvodu, na tu druhou trysku co maže náhon rozdělovače se mam vykašlat? Stačí jen tato jedna?
19:00:12
04.03.2011
04.03.2011
thomaschek
Není problém myslet si, že je rozdíl 3mm, v reálu je to víc. Neradno dále zapomenout, že je nutno ještě připočíst zahnuté konce na talíři (které má Fel.), jinak ti nebude stačit pro ložisko FAB délka nosu a ložisko bude chtít vzpříčit a zadrhávat na jeho konci.
07:12:06
01.03.2011
01.03.2011
Dušan
-> Fifa: pouzivam klasika pritlacak na 120ku a neprokluzuje
22:32:54
28.02.2011
28.02.2011
Fifa
-> steyr: Pokud nechceš použít vstřikování je podle mě jednodušší použít setrvačník třeba ze 136, Favorita, nebo Felicie převrtaný na 6 děr. Využít spojku z 1.3 a koupit přítlačák na 1.6 Feldu. V současnosti už většinou stejně prodávají přítlačák stejný jak na 1.3 tak na 1.6.
Já osobně taky chystám 1.4 motor ale se vstřikem Simos 2 z Feldy. Takže musím použít 6děrovej setrvák se segmentama jako je na Fel. Mám takový hybrid, ale je dělaný na přítlačák z 1.4. Proto jsem si na něj nechal udělat podložku a ta je tedy vysoká 8mm. Použiju přítlačák spojky z 1.6 a nemělo by hrozit prokluzování.
Já osobně taky chystám 1.4 motor ale se vstřikem Simos 2 z Feldy. Takže musím použít 6děrovej setrvák se segmentama jako je na Fel. Mám takový hybrid, ale je dělaný na přítlačák z 1.4. Proto jsem si na něj nechal udělat podložku a ta je tedy vysoká 8mm. Použiju přítlačák spojky z 1.6 a nemělo by hrozit prokluzování.
02:35:39
27.02.2011
27.02.2011
steyr
podlozka pod zotrvacnik 5,5 mm ? ja som si zatial myslel ze rozdiel je 3 mm :)
18:23:49
25.02.2011
25.02.2011
Discovera
Já samozřejmě nechci rejpat...nemám 8-kanál, ale tento efekt je i u 5-kánálu. To vyhřívání tam určitě není pro srandu králíkům. Ale nezanedbatelný prvek, který to ovlivňuje je podle mě i samotný karburátor. Proč to nedělá LEKR a se SEDRem jsem to měl na denním pořádku? Originalisty chápu nic ve zlém...tam si nebudu cpát lekra, ale jde mi spíše o to, že to prostě s ním funguje.
15:10:53
25.02.2011
25.02.2011
Vrba
Tak tady se řeší jestli ta voda to sání ohřívá nebo ochlazuje,..no tak to už snad ani není možné.Zkuste si to odpojit a po jízdě sáhnout na to potrubí.Bude velmi chladné,protože teplo mu odebralo palivo,které se v něm odpařuje.Respektive jen ta část paliva,která se za těchto podmínek vůbec ještě odpaří.Zbytek samozdřejmě steče a spalování se vůbec neúčastní,protože není v plynnem stavu.Nejmarkantnější je to po sešlápnutí plynu,kdy klesne v tom potrubí podtlak a skondenzuje i již odpařené palivo a motor nám saje čistý vzduch a následně zdechne (škubne).Tohle se prostě jinak než zbytečným obohacením směsi nebo předehřevem vyřešit nedá.A o vlivu na výkon snad nemůže byt ani řeč,...
14:24:01
25.02.2011
25.02.2011
ondie
-> thomaschek : ok,takže když má člověk tuhle páku,může FAB ložisko provozovat na jakejchkoliv klidně seriovejch motorech,díky za info.
14:19:30
25.02.2011
25.02.2011
thomaschek
Ta páka je ta širší novějšího provedení, ložisko do ní jde naprosto přesně, neviklá se ani radiálně ani axiálně, navíc vnitřní průměr ložiska Fabia = vnější průměr komínku v převodovce 135/6. Vše bez úprav a ten pojišťovací drát je provlečený v ložisku proto, protože plastové packy ložiska nevzbuzují důvěru ani v servisech škoda při opravách Fabií
14:16:03
25.02.2011
25.02.2011
vhml
mám 5k, tudíž se mě vyhřívání sání netýká, ale po montáži deklu filtru s klapkou zavírám sytič mnohem dřív a s lepším přechodem.
Na to jestli se sání od vody za tepla opravdu ohřívá nebo ochlazuje by chtělo změřit. Rozhodně by to bylo zajímavé měření a popřelo by tak všechny následné diskuze. Leč možnost to změřit nemám.
Na to jestli se sání od vody za tepla opravdu ohřívá nebo ochlazuje by chtělo změřit. Rozhodně by to bylo zajímavé měření a popřelo by tak všechny následné diskuze. Leč možnost to změřit nemám.
14:13:55
25.02.2011
25.02.2011
thomaschek
Na srozuměnou, nechci a ani nebudu nikoho přesvědčovat, tlačit na pilu. Jde jen o téma k zamyšlení a diskusi, o nic víc nejde. Pravé hodnoty jsou jinde než v sacím potrubí