Provoz na bezolovnaté palivo

navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]

Text:

zpracovali Jiří Procházka, Luboš Renner, Jan Matuška,



Vstup do evropské unie přináší

nám, Škodofkářům, menší problém. Legislativa EU nepovoluje

olovnaté palivo, které Škodofka používá. Naše možnosti jsou

asi tak následující:

- výměna výfukových ventilu, tzn. výměna za tvrdší ventily z motoru na bezolovnatý benzin. Aspoo tak to udělal můj kámoš z Finska, a prej to funguje.

- střídání natural / special 1:1 - nebude možné, neboť nebude special dostupný

- aditivum. Tzv. olovnaté aditivum, které nabízí např. OMV. Je to aditivum (ne na bázi olova), které nahrazuje to, co dělá olovo v motoru a nepoškozuje ventily.

Bezolovnaté palivo lze používat jen u 135/136ky (motory 742.135 a 742.136 - díky Jiřímu Procházkovi za informace).



Prišel mi na to ale ještě jeden vzkaz od Luboše Rennera:

Dle mych informaci se problem nevyresi vymenou ventilu, ale spise jde o mekka sedla u vyfukovych ventilu. Olovo obsazene v olovnatem benzinu tyto sedla jemne maze a vytvori kolem sedla vrstu, ktera ho chladi. Jeslize tam to olovo neni, pak se sedlo prehriva a zaklapava se do hlavy => vysledek je praskla hlava vetsinou mezi sedlama. Ja jich videl uz osm takto prasklejch. Je to otazka asi 30.000 km jizdy na bezolovnaty benzin. Rad se o tomto problemu dozvim vice. Muj zaver? Kdyz nalisuji tvrdsi sedla tak motor bezi. Nejvice ujeto na teto hlave je neco okolo 65.000km a zatim to jede.



No, a 19.1.2000 mi přišlo todle od Jana Matušky:

"Ahoj vsichni skodovkari,

ja uz jsem se na prichod Natural+adetivum pripravil uz o techto vanocich. Dozadu k motoru jsem prisrouboval nadobku asi na 8l adetiva a od ni vedl hadicku pres cerpadlo (podobne tomu na odsrikovani oken) do privodni trubky k nadrzi. Tak jsem vyvrtal asi 6mm dirku, nasrouboval tam pruchodku a upevnil hadici. Potom jsem si vyrobil ovladaci elektronicke zarizeni, kdy nastavim pocet litru paliva, ktere jsem nakoupil a ono mi to odpusti odpovidajici mnozstvi adetiva. Ted jenom cekam az se objevi to adetivum v prodeji a bude to bez zbytecneho otravovani a spineni ruk na benzince.



Mejte se a cus"
hodnocení článku:

info:

Správce článku: U-Geen
Založeno: 19.05.03 14:23   Poslední změna: 09.02.05 19:11

Provoz na bezolovnaté palivo - komentáře:

22:34:29
15.02.2006
ace ventura
u motoru 742.136 (88) to neřeším = N95 a po cca 25tkm v poho. Někdo v práci mi řikal, že i v naturálu je určité množství něceho, co zajistí mazaní. Kolik je na tom pravdy, nevím.

Jinak na LS motoru ze 120ky jsem si nechal sedla vyměnit zároveň při GO 4
21:42:09
15.02.2006
Rabbit
Já si myslim, že je to stěma aditivama sporný. Zvlášť u motoru kterej má nalítáno bezmála 200000 km jako ten muj. Dycky jezdim tak půl roku na LPG (bez aditiv, aspoň myslim, že tam nejsou). A jak začne zima, tak jen startuju a dojíždim na S91. A o výměňe hlavy nic nevim. Akorát po GO se to muselo zajet na benzín.
16:50:30
15.02.2006
lubosgls
-> Labros: u-geen stim nema co spolecnyho jeno prispevek je rok starej
13:55:52
15.02.2006
Labros
-> U-Geen: To mam byt nejake okenko do historie nebo co? 6
13:54:46
15.02.2006
Labros
tak mne bylo jasny, ze za to Ugeen neruci, asi po 2 radcich 3
13:54:25
15.02.2006
Labros
Příspěvek smazal moderátor - nwdom9
13:17:55
15.02.2006
vlado
aj najnovsie (1990) 136 bez kodu "8" v cisle motora musia striedat olovo a natural. (135 mozu vsetky jazdit natural) je to z toho dovodu ze podla dokumentacie je pri palive natural citujem "v CSSR zatim neni dostupny"
19:27:08
09.02.2005
Gryzly
-> U-Geen: A nelžeš mi? Tak si to honem oprav nebo to řeknu paní učitelce. ;-)
18:58:03
09.02.2005
U-Geen
-> Gryzly: ja to nečet :-)
18:23:37
09.02.2005
Gryzly
-> U-Geen: máš tam dost chyb, ne? třeba 784.136 motor. A taky je tam něco jako nepoškozujeventily.
15:51:32
09.02.2005
Bagrr
to já mam ten poměr N95/S91 různě a záleží na pumpě jak kde maj totiž S91, zatim převládá v poměru cca 3:1 N95
21:38:52
13.09.2003
Michal K. : Asi si ten navod precital trosku nepozorne, bolo tam napisane, ze sa da striedat palivo, jedna nadrz s olovom, druha bez.

King: Ono to olovo nie je celkom o mazani sediel. Povodne sa pridavalo ako antidetonacna prisada a jeho druhotny ucinok bol taky, ze pocas spalovacieho procesu vznikala nejaka zlucenina olova (nazov si nepamatam), ktora mala dost vysoku tvrdost a ziaruvdornost. Usadzala sa okrem ineho na sedlach a tym ich chraniala. Po prechode na bezolovnate antidetonacne prisady to museli niecim nahradit a neviem ako u vas, ale v Slovnafte nevymysleli nic lepsie ako Anabex uni.
11:29:59
05.09.2003
¨No tak ja se take pridam s troskou do mlyna .. Na stare uzovce jsem nalital asi 350 tis. na motoru s LPG..bez jakychkoli uprav.. poslednich cca 100 tis. uz to ale stalo za houby.. pak se objevila emulze.. sundam hlavu a hle.. sedla zatlacena az buhvi kam... Tak prislo na radu nove rozhodnuti a koupe "nove" '89 125L .. ujel jsem par kilaku a mohl predelavat motor.. opravdu vyhodna koupe... ale alespon me to dotlacilo k tomu si trochu pohrat.. Snizit hlavu, samo sedla z tvrdochromu ... vybrus, cely novy spodek.. pak zastavba LPG.. dnes ma najeto 180 tis.. po uprave .. a slape jak svycary.. startuje jak moje nova fabka... a po dalnici malo kdy jede pod 150 (akorat prudke kopce.. preci jen objem nicim nenahradis : )) ... jo abych nezapomnel.. asi mi to nebudete verit.. ale za celejch 10 tis..nedoleju ani kapku oleje.. myslim, ze se mi kdysi tahle uprava v celkove vysi za cca 8 tis.. uz mnohokrat vratila ... vrele doporucuju..
06:46:52
20.08.2003
Tomáš SK
Ja neviem, stale tam tlacim Natural + aditiva. Myslim, ze su kvalitnejsie ako tie v Speciale 91 (nikdy neviete, co tam kto pridal, resp. nepridal)... navyse LS motor je stavany na okt. 96, tak mi pripada krute davat tam 91-nicku... s Naturalom to bezi lepsie....
13:01:22
19.08.2003
Bery
já tam taky střídám olovnatý a bezolovnatý - je to stará užovka Š-120 a v poho.Jak říká King.Už je zhutněno a motor v poho šlape
19:02:37
18.08.2003
Dušan
ja jezdim zhruba 10l N95 a pak zase 10l Special a nic se neprojevuje, takze to bude asi stacit. Parkrat jsem jezdil i 30l N95 a pak 10l Special a nic se nestane. Na N95 jezdim uz rok a furt f pohode
10:02:01
18.08.2003
2 chip: Klidne bych jezdil treba na 2 nadrze bez aditiva. Po nx10tkm na olovnatej(aditivovanej) benal jsou "sedla" v litinovy hlave natolik zhutnely, ze jim staci jenom cas od casu primazani.
16:15:04
15.08.2003
CHIP
To same by ovsem znamenalo i pokud liju aditiva ... minimalne tedy jedna nadrz s aditivama a jedna bez.... ale asi zustanu u aditiv.... 52
16:12:59
15.08.2003
120 trvale na bezolovo urcite ne. Ale jedna nadrz aditivovaneho benalu a 3 nadrze N95 by mohla hlava rozdejchat. Zkusenost z provozu na LPG...
20:41:21
06.08.2003
Žaky
No to nevim kde to píšou,mam za to že trvale nikoliv.Občas ty sedla olovo potrebujou.Až 135-6 snad ani ty první nemohli furt.Někde to tu mám v knihách,ale kde...?
22:15:17
01.08.2003
V návode na používanie je napísané, že Škoda 120 L od roku 19xx už smie chodiť na bezolovnaté palivo, mam tomu rozumieť že môžem chodiť na NATURAL 95???
20:09:56
19.05.2003
U-Geen
můžete reagovat.
Extreme Tyres