navigace:
[
komentáře ]
[
hodnocení ]
[
text ]
[
fotky ]
Text:
zpracovali Jiří Procházka, Luboš Renner, Jan Matuška,
Vstup do evropské unie přináší
nám, Škodofkářům, menší problém. Legislativa EU nepovoluje
olovnaté palivo, které Škodofka používá. Naše možnosti jsou
asi tak následující:
- výměna výfukových ventilu, tzn. výměna za tvrdší ventily z motoru na bezolovnatý benzin. Aspoo tak to udělal můj kámoš z Finska, a prej to funguje.
- střídání natural / special 1:1 - nebude možné, neboť nebude special dostupný
- aditivum. Tzv. olovnaté aditivum, které nabízí např. OMV. Je to aditivum (ne na bázi olova), které nahrazuje to, co dělá olovo v motoru a nepoškozuje ventily.
Bezolovnaté palivo lze používat jen u 135/136ky (motory 742.135 a 742.136 - díky Jiřímu Procházkovi za informace).
Prišel mi na to ale ještě jeden vzkaz od Luboše Rennera:
Dle mych informaci se problem nevyresi vymenou ventilu, ale spise jde o mekka sedla u vyfukovych ventilu. Olovo obsazene v olovnatem benzinu tyto sedla jemne maze a vytvori kolem sedla vrstu, ktera ho chladi. Jeslize tam to olovo neni, pak se sedlo prehriva a zaklapava se do hlavy => vysledek je praskla hlava vetsinou mezi sedlama. Ja jich videl uz osm takto prasklejch. Je to otazka asi 30.000 km jizdy na bezolovnaty benzin. Rad se o tomto problemu dozvim vice. Muj zaver? Kdyz nalisuji tvrdsi sedla tak motor bezi. Nejvice ujeto na teto hlave je neco okolo 65.000km a zatim to jede.
No, a 19.1.2000 mi přišlo todle od Jana Matušky:
"Ahoj vsichni skodovkari,
ja uz jsem se na prichod Natural+adetivum pripravil uz o techto vanocich. Dozadu k motoru jsem prisrouboval nadobku asi na 8l adetiva a od ni vedl hadicku pres cerpadlo (podobne tomu na odsrikovani oken) do privodni trubky k nadrzi. Tak jsem vyvrtal asi 6mm dirku, nasrouboval tam pruchodku a upevnil hadici. Potom jsem si vyrobil ovladaci elektronicke zarizeni, kdy nastavim pocet litru paliva, ktere jsem nakoupil a ono mi to odpusti odpovidajici mnozstvi adetiva. Ted jenom cekam az se objevi to adetivum v prodeji a bude to bez zbytecneho otravovani a spineni ruk na benzince.
Mejte se a cus"
info:
Správce článku: U-Geen
Založeno: 19.05.03 14:23
Poslední změna: 09.02.05 19:11
Provoz na bezolovnaté palivo - komentáře:
u motoru 742.136 (88) to neřeším = N95 a po cca 25tkm v poho. Někdo v práci mi řikal, že i v naturálu je určité množství něceho, co zajistí mazaní. Kolik je na tom pravdy, nevím.
Jinak na LS motoru ze 120ky jsem si nechal sedla vyměnit zároveň při GO
Já si myslim, že je to stěma aditivama sporný. Zvlášť u motoru kterej má nalítáno bezmála 200000 km jako ten muj. Dycky jezdim tak půl roku na LPG (bez aditiv, aspoň myslim, že tam nejsou). A jak začne zima, tak jen startuju a dojíždim na S91. A o výměňe hlavy nic nevim. Akorát po GO se to muselo zajet na benzín.
-> Labros: u-geen stim nema co spolecnyho jeno prispevek je rok starej
-> U-Geen: To mam byt nejake okenko do historie nebo co?
tak mne bylo jasny, ze za to Ugeen neruci, asi po 2 radcich
Příspěvek smazal moderátor - nwdom9
aj najnovsie (1990) 136 bez kodu "8" v cisle motora musia striedat olovo a natural. (135 mozu vsetky jazdit natural) je to z toho dovodu ze podla dokumentacie je pri palive natural citujem "v CSSR zatim neni dostupny"
-> U-Geen: A nelžeš mi? Tak si to honem oprav nebo to řeknu paní učitelce. ;-)
-> Gryzly: ja to nečet :-)
-> U-Geen: máš tam dost chyb, ne? třeba 784.136 motor. A taky je tam něco jako nepoškozujeventily.
to já mam ten poměr N95/S91 různě a záleží na pumpě jak kde maj totiž S91, zatim převládá v poměru cca 3:1 N95
Michal K. : Asi si ten navod precital trosku nepozorne, bolo tam napisane, ze sa da striedat palivo, jedna nadrz s olovom, druha bez.
King: Ono to olovo nie je celkom o mazani sediel. Povodne sa pridavalo ako antidetonacna prisada a jeho druhotny ucinok bol taky, ze pocas spalovacieho procesu vznikala nejaka zlucenina olova (nazov si nepamatam), ktora mala dost vysoku tvrdost a ziaruvdornost. Usadzala sa okrem ineho na sedlach a tym ich chraniala. Po prechode na bezolovnate antidetonacne prisady to museli niecim nahradit a neviem ako u vas, ale v Slovnafte nevymysleli nic lepsie ako Anabex uni.
¨No tak ja se take pridam s troskou do mlyna .. Na stare uzovce jsem nalital asi 350 tis. na motoru s LPG..bez jakychkoli uprav.. poslednich cca 100 tis. uz to ale stalo za houby.. pak se objevila emulze.. sundam hlavu a hle.. sedla zatlacena az buhvi kam... Tak prislo na radu nove rozhodnuti a koupe "nove" '89 125L .. ujel jsem par kilaku a mohl predelavat motor.. opravdu vyhodna koupe... ale alespon me to dotlacilo k tomu si trochu pohrat.. Snizit hlavu, samo sedla z tvrdochromu ... vybrus, cely novy spodek.. pak zastavba LPG.. dnes ma najeto 180 tis.. po uprave .. a slape jak svycary.. startuje jak moje nova fabka... a po dalnici malo kdy jede pod 150 (akorat prudke kopce.. preci jen objem nicim nenahradis : )) ... jo abych nezapomnel.. asi mi to nebudete verit.. ale za celejch 10 tis..nedoleju ani kapku oleje.. myslim, ze se mi kdysi tahle uprava v celkove vysi za cca 8 tis.. uz mnohokrat vratila ... vrele doporucuju..
Ja neviem, stale tam tlacim Natural + aditiva. Myslim, ze su kvalitnejsie ako tie v Speciale 91 (nikdy neviete, co tam kto pridal, resp. nepridal)... navyse LS motor je stavany na okt. 96, tak mi pripada krute davat tam 91-nicku... s Naturalom to bezi lepsie....
já tam taky střídám olovnatý a bezolovnatý - je to stará užovka Š-120 a v poho.Jak říká King.Už je zhutněno a motor v poho šlape
ja jezdim zhruba 10l N95 a pak zase 10l Special a nic se neprojevuje, takze to bude asi stacit. Parkrat jsem jezdil i 30l N95 a pak 10l Special a nic se nestane. Na N95 jezdim uz rok a furt f pohode
2 chip: Klidne bych jezdil treba na 2 nadrze bez aditiva. Po nx10tkm na olovnatej(aditivovanej) benal jsou "sedla" v litinovy hlave natolik zhutnely, ze jim staci jenom cas od casu primazani.
To same by ovsem znamenalo i pokud liju aditiva ... minimalne tedy jedna nadrz s aditivama a jedna bez.... ale asi zustanu u aditiv....
120 trvale na bezolovo urcite ne. Ale jedna nadrz aditivovaneho benalu a 3 nadrze N95 by mohla hlava rozdejchat. Zkusenost z provozu na LPG...
No to nevim kde to píšou,mam za to že trvale nikoliv.Občas ty sedla olovo potrebujou.Až 135-6 snad ani ty první nemohli furt.Někde to tu mám v knihách,ale kde...?
V návode na používanie je napísané, že Škoda 120 L od roku 19xx už smie chodiť na bezolovnaté palivo, mam tomu rozumieť že môžem chodiť na NATURAL 95???