skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
LEdky v předních dveřích místo čudlajzů do Feldy a tak podobně
navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]obrázky [4]:
Text:
Konečně jsem našel chvilku času, takže slibovaný text. Koukám že se diskuze poněkud rozrostla na témata jako na co to je a proč do obou dveří a tak podobně. Tohle tu řešit nehodlám aspoň ne ve větší míře. Komu se to líbí tak se třeba inspiruje a komu ne, tak mu to pochopitelně nenutím.Instalace je ve voze Škoda Felicia. Je to rok výroby 99, takže již ta novější. Do starší verze to pochopitelně půjde zabudovat také, tam se ale asi bude muset pouze více upravit otvor pro LEDky ve dveřích.
Nejprve něco o funkčnosti. Tedy kdy to bliká. Bliká to pouze když jdou dveře zamčené, je to tedy jak správně hádáte napojeno na centrální zamykání. Jak někdo v diskuzi podotkl má většina centrálů LEDku která bliká. Tady se centrál dodělával až po koupi, nebyl tedy z výroby a LEDku bohužel neměl. I když to byla sada určená přesně do Feldy. Definice přesně do Feldy znamená že, se nic nemuselo vrtat, ani případně ohýbat (táhla od motorků). Vše bylo připraveno a naohýbáno dle potřeby dveří tohoto vozu. Stačilo tedy pouze protahat kabely, upevnit motory, táhla a propojit.
Právě absence něčeho blikajícího mě dovedla k výrobě zapojení které zde prezentuji. Je to celé můj výmysl, takže pokud někdo najdete nějakou jinou variantu zapojení nebráním se tomu. Někdo může podotknout, že by bylo úplně nejjednodušší koupit rovnou jednu, nebo dvě blikající LEDky na 12V a nemusel se dělat žádný plošný spoj ani nic podobného. Tuhle variantu jsem také zvažoval, ale LEDky které koupíte blikají tak nějak sériově pořád stejně a já chtěl aby to blikalo trochu jinak. Proto plošný spoj, kde je možně ovlivnit jak to bude blikat.
K tomu se dostaneme, ale později. Teď vlastní stavba.
Zabudování LED do dveří
LED diody jsou použity rudé s průměrem 10mm v provedení s čirým pouzdrem. Jiné barvy jsou pochopitelně možné také, dá se tam nacpat vše co se dá koupit (modré se dělají také). Zapojení je však dělané přesně na tento typ, který je uveden na schématu. Pokud tam budete chtít dát někdo něco jiného, tak se bude muset upravit hodnota trimrů před bází tranzistoru a před vlastníma LED diodama, ale to tu teď řešit nebudeme. Já jen aby tam někdo nenacpal něco jiného a pak se nedivil že mu to nebliká…
Zástavba do dveří je následující. Sundáme výplň dveří. Z dveřního mechanismu sundáme táhlo s čudlíkem. Stačí to pouze vycvaknout z mechanizmu dveří. Z výplně dveří sundáme ochranu čudlajzu proti vyháčkování. Je to takový ten plast o kolo něj. Po jeho demontáži nám vznikne ve výplni dveří otvor, do kterého budeme napasovávat LED diodu. Přesněji řečeno plastovou objímku pro LED diodu, do které pak zasuneme vlastní LEDku. Otvor není přesně kulatý, ale stačí nějaký malý pilníček na doladění jeho tvaru. Takže pilujeme a zkoušíme, zda už tam objímka pro LEDku pasuje. Když se věc podaří, připájíme na LEDku nějaké vhodné kablíky a zasuneme jí do objímky ve výplni dveří. Doporučuji ji ještě například zakápnout společně s objímkou lepidlem, nebo něčím podobným. Já použil tavný plast (tafix). Stejně jako na přichycení kablíku k výplni dveří. Tuhle úpravu jsem dělal společně s výměnou předních reproduktorů. Takže jsem kablíky od LEDky dotáhl k repráku, kam jsem pak dal čtyřpinový konektor (2 LEDka, 2 repro), který má protikus na kablících čouhajících ze dveří. Při případném sundavání to pak stačí pouze rozpojit v konektoru a ne štípačkama. Tento postup platí pro oboje dveře. Protahování kabelů popisovat nebudu to nechám na vaší fantazii stejně jako umístění tišťáku s elektronikou.
Výroba elektroniky
Spoj má rozměry 42 x 50mm. Je to dělané do přesné plastové krabičky konkrétního tipu, který si nepamatuju. Časem možná doplním. Vlastní výrobu jako leptání a tak podobně zde asi nemá moc cenu popisovat. Kdo by chtěl tak mu můžu plošný spoj za nějaký poplatek vyrobit. Případně i celé zařízení sestavit (udělat takovou stavebnici). Při osazování součástek je ale potřeba dodržet hlavně hodnoty trimrů které jsou uvedeny na schématu v závorkách. A to tak, že je na nich nastavit před zapájením do plošného spoje. Zejména je tomu tak u R3 a R4. R1 a R2 je vhodné nastavit zhruba do polovány a doladit až po zapojení. Nastavíte si jak chcete aby zařízení přesně blikalo. Ze schématu je snad jasné co se čím nastavuje. Já to mám nastavené tak, že doba mezi bliknutím ze cca 2 vteřiny a vlastní bliknutí trvá cca 0,5 vteřiny jsou to tedy jen takové záblesky. Pokud by někdo chtěl jen jednu LEDku tak je opět potřeba si pohrát s nastavenýma hodnotama R3 a R4. Jinak to chudinka jedna LEDka nerozdejchá. A také pokud budu uvažovat že použijete jenom jednu, tak druhou LED nahradit drátovou propojkou, ale jak říkám až po změnění hodnot již zmiňovaných trimrů.
Napojení na instalaci vozu
Plus je jasné. Někam za pojistku, která je stále po napětím. Mínus si vezmeme s centrálu. K motorkům v předních dveřích vede pět drátů. Dva jsou pro vlastní motorek a tři pro přepínač, který motorek ovládá. Nás budou zajímat právě ty tři od přepínače. Zde je jeden jakoby přívodní, který je neustále ukostřen a pak zbylé dva, na kterých je mínus podle toho, zda jsou dveře zamčené, nebo odemčené. Je potřeba najít ten, kde se objeví mínus po zamčení dveří. A na tento naše blikátko napojit.
A to je vážení přátelé asi vše. Podněty pochopitelně uvítám. Pokud by někdo chtěl návrh tištátku, nebo třeba vyrobit tišták, nebo něco podobného tak se ozvete na mail:
jindraf zavináč volny tečka cz
Ještě si neodpustím jednu poznámku. V diskuzi jsem si všiml příspěvku, který se zabývá montáží do všech dveří. To bych osobně moc nedoporučoval. Položím vám takovou otázečku. Když se vám podělá jednotka centrálu, tak přední dveře i bez čudlíků zamknete klíčem. Jak ale zamknete zadní bez čudlíků ve dveří bez toho, aby jste je museli rozebrat ?????????????
skoda-virt.cz/cz/.../4335 -1-3-felda-vedec
info:
Správce článku: vedecZaloženo: 25.02.08 09:28 Poslední změna: 02.03.08 07:11
LEdky v předních dveřích místo čudlajzů do Feldy a tak podobně - komentáře:
17:36:46
04.12.2009
04.12.2009
OndraKrupi
tak za 1, nevyháčkujou ti auto a za 2, je to jako u moderních aut že to bliká... i když to už ai nikoho neodradí
09:18:05
04.12.2009
04.12.2009
twinkie010 - zrušená registrace
K čemu to je?K zabezpečení auta?
13:39:40
02.03.2008
02.03.2008
TC
-> vedec: to si klidně zapiš
11:49:21
02.03.2008
02.03.2008
vedec
-> TC: to si teda ale jako zapisu do denicku jako strasnou krivdu jinak proc do obou...proste se mi to libi
10:55:34
02.03.2008
02.03.2008
TC
-> vedec: jak vtipně píšeš v popisu ohledně instalace do zadních dveří, to byl jen řečnický obrat ohledně toho, proč to máš v obou dveřích
Jinak nechtěl jsem nějak tvojí práci znehodnocovat, ale vzhledem k tomu, že tady nebyl žádný popis viz. 28.02.08 14:44:32 tak byl můj komentář, takovej jakej byl
Jinak nechtěl jsem nějak tvojí práci znehodnocovat, ale vzhledem k tomu, že tady nebyl žádný popis viz. 28.02.08 14:44:32 tak byl můj komentář, takovej jakej byl
22:57:01
01.03.2008
01.03.2008
Klubko_
-> Peklo-Evo-Luboš: je to na to, kdyz u centralu nemas tu blikajici ledku pri zamknuti auta, tak timhle ji muzes nahradit.
-> vedec: s tim zamackavanim zadnich dveri mas pravdu, to me ne napadlo
-> vedec: s tim zamackavanim zadnich dveri mas pravdu, to me ne napadlo
09:52:27
29.02.2008
29.02.2008
Peklo-Evo-Luboš
a na co to teda je ?
18:50:18
28.02.2008
28.02.2008
varok
Podle mě to vypadá pěkně. Ještě když to je sladěné s barvou vozu. A proč do obou dveří?
Je to určitě pěknější než jen v třeba řidičových.
Je to určitě pěknější než jen v třeba řidičových.
14:44:32
28.02.2008
28.02.2008
TC
-> JURGEN: tak za 1. neni tady uvedeno na jaké auto to je
za 2.nepíše tady, na jakej je to centrál (proto jsem psal to, že na VĚTŠINĚ je ledka... )
a za 3. neřeší to otázku, toho proč to tahat do obou dveří, bo snad do všech
za 2.nepíše tady, na jakej je to centrál (proto jsem psal to, že na VĚTŠINĚ je ledka... )
a za 3. neřeší to otázku, toho proč to tahat do obou dveří, bo snad do všech
02:12:01
28.02.2008
28.02.2008
JURGEN
To bylo pro pana TC který remcal
02:10:42
28.02.2008
28.02.2008
JURGEN
Aha já nevjeděl že ve Felicii je central v základu s ledkama ,,,a tak celkově ve starších autech kromě WV ty ledky leda v pr.elce sou víš? ...podle mě je to hodneě dobry..Ať si kdo chce co chce remcá.
00:17:25
28.02.2008
28.02.2008
Syny
dys ja nevim k cemu to je dobry
20:33:25
27.02.2008
27.02.2008
TC
-> Klubko_: tak to jo, to je potom účel úplně na ho**o
17:18:22
27.02.2008
27.02.2008
Klubko_
-> TC: a proc to nenatahnout do vsech dveri? podle me to muze vypadat fajn. A kdyz si to udelat i aby se to dalo zapnout na furt, tak na sraze tuning Py.. ne?