Oprava ventilátoru vytápění Š120

navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]

Text:

NÁSTROJE:



- nástrčkový šroubovák s plochým bitem a oříškem 11

- stranový klíč 11

- stranový klíč 8

- křížový šroubovák

- multimetr nebo aspoň zkoušečku z žárovky a dvou drátků



POSTUP:



Nedávno mi přestal foukat ventilátor v topení. Nejdřív jen zlobil a potom přestal foukat úplně. V zimním období se bez ventilátoru jezdit nedá, takže přišla na řadu oprava. Neznalým snad popis pomůže. Znalý mě buď mohou doplnit nebo opravit chyby.



Diagnostika nefunkčnosti:

Prvním krokem je zjistit, kde je chyba. Ta může být v přepínači, samotném ventilátoru a nebo někde po cestě na svorkách a vodičích. Nejjednodušší způsob pro základní ověření spínače je spuštění vyhřívání zadního okna. (Samozřejmě musí být zapnuté zapalování.) Zapnutí by mělo být co nejkratší, vyhřívání dokáže rychle vybít akumulátor.



Po vyloučení přepínače je třeba měřit na svorkách topení. Ty jsou přístupné z kufru v prostoru kde je umístěn mototek stěračů. Na topení jsou tři svorky. Dvě jsou přívodní (plná a poloviční rychlost ventilátoru) a jedna k ventilátoru. Pokud je spínač v první poloze (plná rychlost, samzřejmě se zapnutým zapalováním), napětí je na obou přívodních svorkách. Měří / zkouší se mezi svorkami a kostrou (kastlí auta). Pokud je na svorkách napětí (žárovka zkoušečky se rozsvítí nebo voltmetr ukáže 12V), problém je v samotném ventilátoru.



Vyjmutí ventilátoru z vozui:

V takovém případě veltilátor musí ven, teprve potom se dá zjistit co mu chybí. K tomu je potřeba popustit topení dolů. V kabině se musí sundat kolena a vrapové hadice, které vedou vzduch k oknu a výdechům na palubní desce. Kolena lze sundat po vyšroubování šroubu křížovým šroubovákem. Hadice jsou jen nastrčené a po sundání kolen buď samy odpadnou nebo jdou velmi lehce vyjmout. Pokud máte GL palubní desku s poličkou u spolujezdce, je třeba sundat i poličku. (Vyšroubovat tři šroubky.) Tím je uvolněn přístup k maticím, které upevňují topení. Také je třeba odejmout kryt hadic s vodou mezi topením a tunelem na podlaze. Pokud neodejmete tento kryt, topení neklesne a nepůjde spustit.



K maticím je ze strany řidiče nejlepší přístup nástrčkovým šroubovákem s oříškem č.11. Stranovým klíčem by to nejspíš taky šlo, ale o poznání hůř. Na straně spolujezdce je poměrně volno. Z této strany můžete klidně použít stranový klíč. Matice se musí vyšroubovat úplně (aby topení dastatečně kleslo). Pod matkami jsou podložky, pokud možno je nestraťte, ale topení bude držet i bez nich. Po odejmutí matic topení stáhněte dolů

asi o 5 cm.



Dál je třeba odejmout krycí mřížku ventilátoru. Ta drží na třech samořezných šroubech. Na šroubovák zapomeňte, ten se vám pod krycí plech nevejde. Šrouby jdou povolit plochým bitem do nástrčkového šroubováku. Po uvolnění mřížky je jště třeba odpojit přívodní vodiče ventilátoru. Jeden se odpojí fastonem ze svorkovnice na topení. Druhý se odpojí po uvolnění šroubu na konzole motorku stěračů. Potom lze odejmout krycí mřížku a vyndat ventilátor. Jde to ze strany motorku ostikovačů. Pokud by motorek odstřikovačů překážel, lze ho jednoduše vyjmout vyšroubováním dvou šroubů. Kdyby ventilátor nešel vytáhnout, zatlačte na těleso topení aby více kleslo. Potom už jde ventilátor vytáhnout.



VAROVÁNÍ

POKUD TO NENÍ NUTNÉ, NESUNDAVEJTE LOPATKOVÉ KOLO Z MOTORKU !!! Je vyvážené po osazení na hřídel. Také je možnost, že ho hrubou silou rozlámete. Ke koutátoru a uhlíkům je přístup i s osazeným kolem.



Oprava motorku:

Ventilátor může mít buď spálené vinutí, špatný kontakt na komutátoru nebo zaseknutý uhlík. Při spáleném vinutí se nyevhnete výměně motorku. Špatný kontakt na komutátoru lze opravit. Všechny plošky můsí mezi sebou být vodivě spojeny. Nejspíš je ptoblém v kontaktu mezi ploškou a vodičem vinutí. To lze opravit očištěním styčné plochy mezi vodičem a ploškou. Případně ještě pocínovíním styčné plochy aby měl vodič na plošku lepší kontakt.



Původní 20 let starý motorek:

Zaseknutý uhlík lze opravit nejsnáze. Původní motorky mají uhlík zajištěn odejímatelnou pružinou. Nesnažte se s uhlíkem manipulovat bez vyjmutí pružiny !! Je velké nebezpečí, že zničíte 20 let starou pertinaxovou podložku, která drží uhlík. Po vyjmutí pružin lze s uhlíny volně manipulovat. Po vytáhnutí uhléků lze závěsy vyfoukat a potřít kapkou oleje. (Kapkou myslím JEDNO ukápnutí malé olejničky.) Lihem nebo benzínem očistěte komutátor od uhlíkového prachu. Nasaďte a rozchoďte uhlík. Nakonec ho zajistěte posouvacím pérem.



Nový motorek:

U nového motorku je uložení uhlíků plastové a uhlíky jsou vysouvány vynutou pružinou. Tato pružina se může skřivit. Po narovnání pružiny kápněte na uhlík JEDNU kapku oleje. V plastovém uložení jsou k tomu vhodné otvory z vrchu (dál od lopatkového kola). Potom rozchoďte uhlík taháním za jeho lanko. Potom už by měl motorek fungovat.



VAROVÁNÍ

MOTOREK S OSAZENÝM KOLEM V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ NEZKOUŠEJTE MIMO TOPENÍ !! Neudržíte ho, upadne Vám a rozbije se lopatkové kolo.
hodnocení článku:

info:

Správce článku: Rabbit
Založeno: 23.01.10 11:56   Poslední změna: 23.01.10 12:11

Oprava ventilátoru vytápění Š120 - komentáře:

13:20:36
23.01.2010
peti
-> Rabbit: ja som teraz nedvano repasoval nie jedno kurenie, a podla mna je lepsie ho dat celé von (odpojit hadice a zapchat ich, tak nevytece vela vody) ked ho mas vonku je lespi pristup ku vsetkemu, a ked sa uz hrabes v kureni je dobre vyemnit 2 okruzky v kohute a premazat bowdeny ( je to neuveritelne ale packy budud chodit uplne lahulinko), ty pises ze nedavt dole loptkove kolo, ja som ho dal dole vzdy , troska WD 40 a opatrne srobovakom potlacit tu sponu a potom ho das dole rukou ,naspet ju das kliestamy na poistné kruzky, a ze sa zmenila vyvázenost som si nevsimol, motorcek som premazal vzdy motorovým olejom ( mal som poruku 5W40) a jemným smirglom prebehol komutator, vysavacom výfukal radiator a poskladal , ventilator ide potichucky a aj to pekne hreje, tazktiez som premazal vsetky klapky a nstvil ich , je to tak robota na jednu hodinu
12:21:27
23.01.2010
Rabbit
Snad tam nemám moc chyb a někomu to pomůže.
Extreme Tyres