Oprava ventilátoru vytápění Š120

navigace: [ komentáře ] [ hodnocení ] [ text ] [ fotky ]

Text:

NÁSTROJE:

- nástrčkový šroubovák s plochým bitem a oříškem 11
- stranový klíč 11
- stranový klíč 8
- křížový šroubovák
- multimetr nebo aspoň zkoušečku z žárovky a dvou drátků

POSTUP:

Nedávno mi přestal foukat ventilátor v topení. Nejdřív jen zlobil a potom přestal foukat úplně. V zimním období se bez ventilátoru jezdit nedá, takže přišla na řadu oprava. Neznalým snad popis pomůže. Znalý mě buď mohou doplnit nebo opravit chyby.

Diagnostika nefunkčnosti:
Prvním krokem je zjistit, kde je chyba. Ta může být v přepínači, samotném ventilátoru a nebo někde po cestě na svorkách a vodičích. Nejjednodušší způsob pro základní ověření spínače je spuštění vyhřívání zadního okna. (Samozřejmě musí být zapnuté zapalování.) Zapnutí by mělo být co nejkratší, vyhřívání dokáže rychle vybít akumulátor.

Po vyloučení přepínače je třeba měřit na svorkách topení. Ty jsou přístupné z kufru v prostoru kde je umístěn mototek stěračů. Na topení jsou tři svorky. Dvě jsou přívodní (plná a poloviční rychlost ventilátoru) a jedna k ventilátoru. Pokud je spínač v první poloze (plná rychlost, samzřejmě se zapnutým zapalováním), napětí je na obou přívodních svorkách. Měří / zkouší se mezi svorkami a kostrou (kastlí auta). Pokud je na svorkách napětí (žárovka zkoušečky se rozsvítí nebo voltmetr ukáže 12V), problém je v samotném ventilátoru.

Vyjmutí ventilátoru z vozui:
V takovém případě veltilátor musí ven, teprve potom se dá zjistit co mu chybí. K tomu je potřeba popustit topení dolů. V kabině se musí sundat kolena a vrapové hadice, které vedou vzduch k oknu a výdechům na palubní desce. Kolena lze sundat po vyšroubování šroubu křížovým šroubovákem. Hadice jsou jen nastrčené a po sundání kolen buď samy odpadnou nebo jdou velmi lehce vyjmout. Pokud máte GL palubní desku s poličkou u spolujezdce, je třeba sundat i poličku. (Vyšroubovat tři šroubky.) Tím je uvolněn přístup k maticím, které upevňují topení. Také je třeba odejmout kryt hadic s vodou mezi topením a tunelem na podlaze. Pokud neodejmete tento kryt, topení neklesne a nepůjde spustit.

K maticím je ze strany řidiče nejlepší přístup nástrčkovým šroubovákem s oříškem č.11. Stranovým klíčem by to nejspíš taky šlo, ale o poznání hůř. Na straně spolujezdce je poměrně volno. Z této strany můžete klidně použít stranový klíč. Matice se musí vyšroubovat úplně (aby topení dastatečně kleslo). Pod matkami jsou podložky, pokud možno je nestraťte, ale topení bude držet i bez nich. Po odejmutí matic topení stáhněte dolů
asi o 5 cm.

Dál je třeba odejmout krycí mřížku ventilátoru. Ta drží na třech samořezných šroubech. Na šroubovák zapomeňte, ten se vám pod krycí plech nevejde. Šrouby jdou povolit plochým bitem do nástrčkového šroubováku. Po uvolnění mřížky je jště třeba odpojit přívodní vodiče ventilátoru. Jeden se odpojí fastonem ze svorkovnice na topení. Druhý se odpojí po uvolnění šroubu na konzole motorku stěračů. Potom lze odejmout krycí mřížku a vyndat ventilátor. Jde to ze strany motorku ostikovačů. Pokud by motorek odstřikovačů překážel, lze ho jednoduše vyjmout vyšroubováním dvou šroubů. Kdyby ventilátor nešel vytáhnout, zatlačte na těleso topení aby více kleslo. Potom už jde ventilátor vytáhnout.

VAROVÁNÍ
POKUD TO NENÍ NUTNÉ, NESUNDAVEJTE LOPATKOVÉ KOLO Z MOTORKU !!! Je vyvážené po osazení na hřídel. Také je možnost, že ho hrubou silou rozlámete. Ke koutátoru a uhlíkům je přístup i s osazeným kolem.

Oprava motorku:
Ventilátor může mít buď spálené vinutí, špatný kontakt na komutátoru nebo zaseknutý uhlík. Při spáleném vinutí se nyevhnete výměně motorku. Špatný kontakt na komutátoru lze opravit. Všechny plošky můsí mezi sebou být vodivě spojeny. Nejspíš je ptoblém v kontaktu mezi ploškou a vodičem vinutí. To lze opravit očištěním styčné plochy mezi vodičem a ploškou. Případně ještě pocínovíním styčné plochy aby měl vodič na plošku lepší kontakt.

Původní 20 let starý motorek:
Zaseknutý uhlík lze opravit nejsnáze. Původní motorky mají uhlík zajištěn odejímatelnou pružinou. Nesnažte se s uhlíkem manipulovat bez vyjmutí pružiny !! Je velké nebezpečí, že zničíte 20 let starou pertinaxovou podložku, která drží uhlík. Po vyjmutí pružin lze s uhlíny volně manipulovat. Po vytáhnutí uhléků lze závěsy vyfoukat a potřít kapkou oleje. (Kapkou myslím JEDNO ukápnutí malé olejničky.) Lihem nebo benzínem očistěte komutátor od uhlíkového prachu. Nasaďte a rozchoďte uhlík. Nakonec ho zajistěte posouvacím pérem.

Nový motorek:
U nového motorku je uložení uhlíků plastové a uhlíky jsou vysouvány vynutou pružinou. Tato pružina se může skřivit. Po narovnání pružiny kápněte na uhlík JEDNU kapku oleje. V plastovém uložení jsou k tomu vhodné otvory z vrchu (dál od lopatkového kola). Potom rozchoďte uhlík taháním za jeho lanko. Potom už by měl motorek fungovat.

VAROVÁNÍ
MOTOREK S OSAZENÝM KOLEM V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ NEZKOUŠEJTE MIMO TOPENÍ !! Neudržíte ho, upadne Vám a rozbije se lopatkové kolo.
hodnocení článku:

info:

Správce článku: Rabbit
Založeno: 23.01.10 11:56   Poslední změna: 23.01.10 12:11

Oprava ventilátoru vytápění Š120 - komentáře:

13:40:32
03.11.2013
Krupp
Panove, mam dotaz. Skladam ventilator topeni do embecka a neco mi tam schazi.
kdyz dam motorek do plechoveho hrnce aby drzel na tech dvou sroubech, tak se divne kvedla. Byla tam pod nim jeste nejaka gumova podlozka nebo neco takoveho?
Stejne tak je nejake tesneni mezi hrncem a tim cernym bakelitem?
Rozebiral jsem to dva roky zpet a uz se nepamatuju..
diky M.
17:54:34
29.08.2012
chalupsky.v
Ahoj minno.Měl si pravdu nespálil jsem ho ;-).Jen je třeba vyzkoušet přepínač při špatné funkci přepínače přehodit kabely
08:18:57
24.08.2012
minno
-> chalupsky.v: nespáliš ho. Pripoj káble, skús zapnúť, ak nepôjde, hneď ho vypni a prehoď káble.
21:55:05
23.08.2012
chalupsky.v
Zdar všem.Taky jsem měl vyndané celé topení ale blbec jsem si nepoznačil kabely jak byli původně na svorce topení zapojeny-žlutý drát,červený přímo od motorku,další červený.Mohl by mi někdo prosím poraďit se zapojením?Mám strach že motorek po špatném zapojení spálým4
12:03:34
03.06.2011
peti
-> Bc. Shatter: kliestamy na segerky roztiahnut a nasadit co najviac a potom len doklepnut kusok
09:56:51
03.06.2011
Shatter
skladám nový ventilátor topenia a mám jeden malý problém a to ako dosiahnuť aby sa lopatkové koleso nezošmyklo úplne nadoraz pri nasadzovaní tej objímky, teda aby ostala medzera medzi kolesom a držiakom
22:37:59
05.02.2010
Mr.X_
s ventilátorem jsem měl taky problém.. když se pustil, tak vydával takovej vrzavej pazvuk. až se jednou stalo, že se nerozběhl.. zjistil jsem, že když do ventilátoru drbnu špejlí, tak se rozběhnul. vzal jsem proto olej ve spreji, nastavil jsem klapku, aby foukal dolu na nohy a motorek pustil na malý obrátky. pak jsem sprejem střikal asi 5 vteřin do ventilátoru (směrem na uhlíky). v autě sice byl asi 2 dny docela solidní smrádek z oleje, ale teď to běhá tak, jak má..
13:37:13
31.01.2010
peti
-> Marecek-16: no ja ti neviem aj som rozmyslal ze to pojde flexou ale nakonec som kurenie mal komplet vonku za 20min a ked sa len popusti dole je to este rychlejsie
13:33:47
31.01.2010
Marecek-16
no dá sa to aj takto ale s flexou je to rychlejšie 9
18:50:11
27.01.2010
technic autotronic
Perfektně rozepsaný, já na to neměl nervy a udělal poněkud radikálnější zásah flexou a vyndal jej zhora, ale to už je dávno
17:35:14
24.01.2010
Rabbit
->To All:
Díky, sem rád že se to někomu hodí.
17:25:10
24.01.2010
benesso
..mojmu tatkovi urcite, celu zimu chodil bez kurenia!!
Vdaka
14:10:36
24.01.2010
Labros
-> Rabbit: dobrý a praktický článek!
23:18:40
23.01.2010
CzechDave
Chlapi, to je to kolo vážně tak křehké? Tak v tom případě díky za upozornění, musím si dát bacha a asi si do zásoby seženu jeden motorek i s kolem. Čert nikdy nespí :-).
21:28:07
23.01.2010
Placko
peti 23.01.10 21:25:22 napsal:
→ Rabbit: musim ale dodt ze clanok je dobrý, urcite pomoze
niekomu kto to este nerobil 4
jj suhlasim 4
21:25:22
23.01.2010
peti
-> Rabbit: musim ale dodt ze clanok je dobrý, urcite pomoze niekomu kto to este nerobil 4
21:16:23
23.01.2010
Vilda - zrušená registrace
Článek jelmi dobrý! Také jsem byl nucen měnit motor ventilátoru na topení. Naštěstí mě to však postihlo vlétě, když bylo teplo a používal jsem ho jen pro ventilaci. Největší voser je právě demontáž topení, aby se člověk dostal k tělu topení a následně k ventilátoru. Teď kdyby se mi to stalo v zimě v téhle kose, tak bych se na to asi vykašlal, protože to dělat na ulici je o umrznutí, hlavně v posledních dnech7
19:06:49
23.01.2010
Rabbit
-> peti, Bobesh:
No asi takhle: já sem kolo taky sundaval, ale to proto, že mám tu kovovou sponu už lehce roztaženou, takže de trpělive pomocí kombinaček vykroužit pryč. Ale už sem taky jedno lopatkový kolo rozlámal. Stejně tak sem zlikvidoval jeden motorek při neopatrný manipulaci s uhlíkama (viz článek). Takže né že by to nešlo, ale dá se při tom udělat víc škody jak užitku.
14:05:44
23.01.2010
Bobesh
Taky bych se přimlouval za demontáž oběžnýho kola. Nedostaneš k přednímu ložisku motoru a nemůžeš provést dokonalou údržbu. Navíc mám dojem,že oběžný kolo se vyvažuje sólo (přeci jen je to odlitek) a ne spolu s motorem. A hlavně:u staršího motoru se dělá demontáž pro hlučnost v zimním období(hřídel vrže či píská v suchých futrech). Motor jsem vždy vymyl benzínem,vyfoukal stlačeným vzduchem,nechal oschnout na radiátoru a pak nakapal na plsť okolo futer řídkej teplej motorák a na hřídel samotnou jednu kapku téhož nebo teflonsprej. I starší motor,pokud nebyly futra vydrbané na citelnou axiální vůli,si dal říct a lítal jako zamlada. Ovšem pozor při demontáži kola,musí se shodit zajišťovací objímka,obstříknout střed a jemně kolo rozhejbat a stáhnout či opatrně srazit dolů. Zpět se objímka nasadí na kolo a to se opatrně pár poklepy narazí na hřídel. Tady opět pozor,musí být odkryto spodní ložisko a konec hřídele proti pevné podložce,jinak hrozí vyosení či posunutí rotoru či statoru v obalu,v nejhorším pak rozpad statorových magnetů!. Při dorážení nesmí být kolo moc blízko koši (držáku motoru) aby nedocházelo k přidrhávání o koš (optimál cca 5mm). Stačí,když si ohlídáte polohu konce hřídele vůči konci kola,musí být zároveň nebo hřídel níž než kolo,nikdy ne výš.
Extreme Tyres