Pajka / 120GLS Pajka / 120GLS "80

komentáře | popis | fotky | Pajka | 27.05.16 13:31 | 61x v oblíbených
Kamarád mi volal, že jede na vrakoviště pro nějaké díly a že je tam pěkná GLS na rozkuchání, prý ať jedu s ním si něco vybrat. Když jsem ji viděl, začal jsem jednat o odkoupení celku.

Škoda 120 GLS z roku 1980, přechodové provedení na 14" kolech. Je slušně zachovalá, ale i když má najeto hodně málo, dost se na ní projevilo nešetrné zacházení. Prvním a posledním vlastníkem byl pán narozený v roce 1923, který v roce 2002 zemřel. Za svého života se s vozem očividně příliš nepáral, jezdil do lesa pro dřevo a vozil v tom kdejaký bordel. Podvozek a prahy jsou dost obouchané s liškou, spojka zhulená... Dědicové po jeho smrti vůz trvale vyřadili z registru, ale až na podzim 2012 se rozhodli vyklidit garáž a dát ho dodatečně "ekologicky" sešrotovat.

Chlapíkovi z vrakoviště se pod auto nechtělo lézt a nepředpokládal, že by se z toho auta mělo cokoli zachovávat, tak naviják uvázal k nárazníku a vytáhl auto za něj. Sehnal jsem jiný.

Plány:
- výměna provozních kapalin - HOTOVO
- generálka brzd - HOTOVO
- nahradit poničený nárazník - HOTOVO
- "postavit" na značky - HOTOVO
- opravit lak a šrámy
- zrepasovat řízení

Provedené činnosti:
2015.06.10 Technická + přepis. Už můžeme legálně na silnici.
2015.01.16 Pořízen zavazadlový přívěz KPZ 240 jako doplněk a pomocník.
2014.11.02 Stavba garáže z nádstavby Avie.
2013.06.24 Kompletní vyčištění (cca kýbl bordelu jen z interiéru), umyto wapkou. Vyčištění karburátoru, seřízení ventilových vůlí, repase třmenů, promazání nápravy, výměna předního nárazníku. Tacho: 29928 km.
2013.06.01 Sehnány doklady.
2012.11.30 Celková oprava brzd, nová kapalina, oprava a seřízení spojky. Tacho: 29763 km.
2012.11.27 Výměna provozních kapalin, opravy brzd. Problém odvzdušnit! Převoz do lepší dílny. Tacho: 29706 km.
2012.11.20 Koupě, převoz do garáže na nejnutnější opravy, nastartování. Tacho: 29653 km.

Více fotek zde: pajkamoto.rajce.idnes.cz/ Skoda_120GLS_1980

Další auta:

120 GLS (1983) cihlová, mezityp
21.7.1983 Vrchlabí, výr. č.: D2796926/40803.
S TP. Chybějící a nepůvodní díly nachystány. Motor je rozdělaný na ponku. Časem ji chci dát do kupy a zakonzervovat nebo prodat.
Fotky: pajkamoto.rajce.idnes.cz/ Skoda_120GLS_1983

120 GLS (1980) oranžová, export
29.12.1980 Kvasiny, výr. č.: B2333880/52688, export.
S TP. Chybí zadní prepreg, udělané nejnutnější opravy (brzdy, karburátor, rozdělovač a tak). Chtěl bych ji někdy zrenovovat.
Fotky: pajkamoto.rajce.idnes.cz/ Skoda_120GLS_1980_Export

105S (1981) červená
S TP. Dostal jsem ji zadarmo, trochu poléčil, předělal na LPG a 8 měsíců s ní denně jezdil (cca 9000 km). Příliš "vybydlené" auto na to, abych ji dál opravoval. Odstavena a nachystaná na rozebrání.
Fotky: pajkamoto.rajce.idnes.cz/ Skoda_105S_1981

120 GLS (1982) bílá, export do Belgie
Bez TP. Nekompletní, karoserie vyvařená. Vzal jsem ji kvůli motoru, zadnímu čelu a prepregu. Jestli ji někdo chce, napište, jinak půjde do hutí.
Fotky: pajkamoto.rajce.idnes.cz/ Skoda_120GLS_1982_Export

Pajka / 120GLS "80 - komentáře:

12:04:57
28.06.2015
FrantaM
Ahoj, je to pěkný vůz. Držím palce, aby Ti dlouho sloužil.
14:51:07
11.06.2015
Pajka
Tak konečně přihlášená, za tři týdny bude první větší výlet a sraz.
16:16:49
01.09.2013
RoboSK
Chlapi! Dneska som bol pozret Pajku a videl som aj tuto shade, a musím povedat ze je to mega luxus shade! Pajka je fajn chlapík a rád som si pokecal! Dík Láďo!
00:02:37
09.07.2013
Pajka
-> RoboSK: Stačí se podívat do spodních aktualit. Celkem dost, odhadem tři dny čisté práce.
19:35:59
07.07.2013
RoboSK
No co Láďo ? Jaks pokročil na shade ?6
21:54:53
18.05.2013
Vena
-> Pajka: aha,nevšim jsem si:) Držím palce aď se plány podaří,hlavně s tou garáží,to je základ4
21:43:25
17.05.2013
Pajka
-> Vena: K popisu jsem vložil odkaz na galerii na rajčeti (proto to bliká). S autem (auty) se bohužel nic neděje, mám zkouškové, tak sedím v Brně na prdeli. Ještě to tedy chvíli potrvá. Ale něco se dít bude. Mám nachystaný zánovní přední nárazník, nové gumové rohože na podlahy, všechny chybějící nebo poškozené součástky, hromadu saponátů + wapku a hlavně... Konečně snad definitivně rozjednané odpovídající doklady ze Škody 120 LS ze stejného roku.
Jak se bude dařit, poopravím na autě i horší místa laku, vše navoskuji a do konce léta postavím suchou garáž. Zatím stojí před barákem.
21:25:45
17.05.2013
Vena
Kdy budou nové fotky bílé škodověnky? pořád tady bliká new,new,ale krom popisu se nic nemění1
19:53:07
13.05.2013
Domajz
-> Pajka: Jj, tak to nejspíš bude originál. To podle mě i dokládá ta exportní škodovka z Kypru.6

Jinak datace toho prospektu, já bych ji tipoval na první polovinu roku 1981, ale to je jen můj odhad. Více by snad napověděla zadní strana prospektu.

EDIT: Aha teď vidí, že je tam, ale není tam uveden rok :(
upraveno 1x, naposled 13.05.2013 19:55:11
19:49:54
13.05.2013
Pajka
-> Domajz: Na tom exportu je správné mezitypové čelo. Ta černá barva to trochu znepřehledňuje, ale je tam.

Jo, i pěkná auta se objevují na vrakovištích (bych mohl vyprávět). Mimochodem jsem minulý týden jedno Garde objevil. Celé počmárané jako poutač na nějakou dětskou akci, bez RZ. Přední nárazník má plechový, ale zadní je zachovalý prepreg. Pověřil jsem známého, ať se majitelů zeptá, co s tím mají v plánu. Co jsem to tak ale oťukal, kastle je zdravá a likvidovat by mi ho zase bylo škoda. Možná ale prepreg na mezitypku budu mít (i čelo).
upraveno 1x, naposled 13.05.2013 19:51:44
19:17:30
13.05.2013
Domajz
-> Pajka: No ono je hlavně třeba rozlišovat dvě věci. První, kdy byl onen díl navržen a vyroben, tedy kdy prvně fyzicky existoval a druhou, kdy tento díl byl montován sériově do aut. V jedné knize o škodovkách je obrázek jednoho prototypu, který má stejné zadní svítilny a dle popisku fotky, je datován na rok 1978 !! Ve stejné knize se ale autor zmiňuje, že největším problémem bylo dopátrat se konkrétních letopočtů, protože paměť a vzpomínky tehdejších aktérů už nemilosrdně obrousil čas. Takže je možné, že se nikdy nedohledáme přesného data.

Jinak rozhodnutí schvaluji a budu ti držet palce s realizací. Co mě ale ještě vrtá hlavou, je u té exportní GLSky, že to zadní čelo není "garde/rapid" (nebo to alespoň nejde z fotky poznat), tak jako ho má ta červená z toho prospektu a většina GLSek 81/82. O jednom rapidím červeném čele vím, ale je to již delší dobu co jsem ho viděl, tak snad je v tak dobrém stavu jako si myslím. Myslím, že by se hodilo na tu mezitypku. Zkusím to pořešit, ale nebude to hned.

Jinak přední prepregový nárazník, ale nejde poznat v jakém je stavu ani nemám žádné zkušenosti s tímto eshopem (ale dnes se už na něj někdo na virtu ptal, tak uvidíme jestli někdo odpoví): www.iautodily.cz/skoda-ga rde1-2-vz3278.html
15:42:10
13.05.2013
Pajka
K jakému datu vyšel ten první prospekt? skoda-virt.cz/cz/.../2636 -prospekty-105gl-120gls-ga rde-136gl
15:20:38
13.05.2013
cPetan
-> Tomaso435: To by odpovídalo tomu jak divně to svítí
15:17:22
13.05.2013
Tomaso435
-> cPetan: www.octinfo.com/largepic/ .../f12_ferat3.jpg ty kryty na tom sou asi jen tak přiložený.....
15:12:55
13.05.2013
cPetan
-> Pajka: A upír měl dokonce bílý blinkry 6 ikdyž mam dojem, že v tom filmu ty světla byly pozapojovaný nějak jinak i.ytimg.com/vi/.../0.jpg
Nemá někdo fotku z muzea, jak vypadá teď?
15:09:06
13.05.2013
Pajka
-> Domajz: Ano, je známo, že to tak skutečně bylo. Nicméně o těch velkých světlech se traduje, že se objevily až na provedení 82, tj. nejdřív v roce 1981. Stejně tak by se ale dalo mluvit i o preprezích, které se taky datují až k roku 1981. Podle výrobního čísla, které začíná písmenem B, je to rok 1981. Je víc než zřejmé, že to byl export, na který se "sériové" věci cpaly vždy dřív, než na tuzemské série. Možná to tedy posouvá onen milník s nárazníky a zadními čely o rok dopředu.

Je ještě jeden malý důkaz, že ta světla byla k dispozici ještě před započetím výroby Garde. To se údajně vyrábělo od září 1981. Ale už v půlce téhož roku šel do kin pohádkový film "Upír z Feratu", což byl od Škodovky vypůjčený, (ne)dostupnými díly, nějakým laminátem a barvou upravený (dříve bílý) Supersport (typ 724). No a to byla doba, kdy Gardéčka ještě nejezdila a tuzemské GLSky měly žehličky. V AZNP jim ta světla už ale přinejmenším ležela v regálech...

To výrobní číslo a rok výroby naznačují vyloženě přelom let 80/81, na export to auto bylo.
Apropo, ta z Kypru je taky vyrobená '80 a zakoupená 81. To že se to teprv v tom roce dalo koupit nemusí nutně znamenat, že se jedná o zavedení do výroby.

Jsem rozhodnutý škodovku zachránit. Respektive všechny tři. Ach jo, tolik starostí!!!
upraveno 1x, naposled 13.05.2013 15:12:10
07:45:54
13.05.2013
Domajz
-> Pajka: Hele koukej, já jsem během svého škodovkaření pochopil, že je těžké říct co je a co není originál. A to proto, že v továrně na ty auta valili co jim přišlo pod ruku. Je známo, jak fungovalo socialistické hospodářství a že bylo furt něčeho nedostatek. Stejně to podle mě bylo i se zadními čely co měly velké lampy světel. Prostě jejich výroba zrovna nabíhala a byli nejspíš rádi, že jim to bude stačit na Gardéčka, které to měly mít standardně, tak na GLSky dali to co jim zbylo. A když prostě nebylo, tak tam dali staré čelo. Vůbec se s tim kdysi nesrali. Navíc taky mohlo být klidně za příplatek, což by šlo poznat, kdyby od toho auta byla faktura. Prostě určit co je a co není originál je u škodovek celkem těžké právě kvůli toho, že tam ve fabrice dávali co zrovna bylo na skladu a kvůli té příplatkové výbavě, kdy pokud si zacáloval určitý obnos, tak ti tam namontovali co sis řekl a potom ještě byla extra exportní výbava (ostřikovače a stěrače světel atd. podle toho do které části světa auto směřovalo) 6 Takže to klidně originál být může
23:45:40
12.05.2013
Pajka
-> Domajz: Ha! Že by ta velká zadní světla na tom byla originál? To čelo bylo možná dolakovávané, ale měněné možná nebylo. Ta oranžová barva sedí.
12:27:41
12.05.2013
Domajz
-> Pajka: Jinak mě ještě napadlo k tomu co se montovalo na GLSky v roce 1980:
skoda-virt.cz/cz/.../8846 -skoda-120-gls-florida-usa
skoda-virt.cz/cz/.../8444 -s-120-gls-cyprus
18:46:48
10.05.2013
krup
-> Pajka: a sakra, to nebude nějrozumnější nápad 3
Extreme Tyres