Škoda 120 79 | 120 GLS 80 Škoda 120 79 | 120 GLS 80

komentáře | popis | fotky | Tom Troll | 17.03.24 20:10 | 21x v oblíbených
Škoda 120 L 1979 (M80), Červená Paprika

Expedováno z AZNP v pátek 28.9.1979, ze závodu v MB.
První registrace až 15.12.1980, auto rok bylo v limbu. Vzhledem k tomu že je to velmi pozdní vzorek M79, raný M80, dá se teorizovat o osudech od salonového auta v Mototechně, až po interní využití fabriky, a odprodeji. Zadní čelo (světla) je spolu s 13 ráfky ze začátku 1982, tj asi dobový bastl omlazení vozu, spolu se spoilerem. Původní kapota je hladká.

Najeto >110 tisíc km. Měněny zadní lemy, prahy ko, zbytak kastle překvapivě pěknej. Původní motor atp.
Jeden majitel do 2011, v tom roce odstaveno, a neprovozováno až do teď. Dědek vydatně bastlil. Auto u prvního majitele co se stěhoval vystřídalo více RZ než skončilo při dědictví na euro. Původní RZ LNB 46-58

Dělší dobu jsem chtěl něco staršího, s úzkym rozchodem. Od embasa po užovku, jedinný podmínky co jsem si ustanovil bylo aby to nebylo za nesmysl, aby to nebylo naprostý řešeto, a aby to nebylo v nějaký depresivní, fádní, nudný barvě, od tmavě zelenejch po vínový. Už jsem to vzdával a měl měl jsem v plánu se kompletně odvrátit od scénáře koupě nepraktického boleslavského pekáče, a pak se mi pod nos objevil inzerát na tento, na který jsem odpovídal minuty od zveřejnění.

Auto je hodně odjetý, ale bylo staráno a stav je na věk a míru užívání překvapivě solidní. První majtel byl z povolání řidič, a v kufru jsem našel starej alternátor vyroben ve francii, takže kdo ví, kde všude auto bylo, a kolik stovek tisíc má před sebou 11 na budíku.
_________________________ _____________________

Škoda 120 GLS 1980 (M80), Bílá

Vyrobeno zhruba v 6. měsíci 1980, v závodě AZV anebo AZK.
Auto bylo registrováno okrese Semily, první a jediná spz SMB. Historie STK vozu nejde dohledat, tz. musel být odstaven už kolem roku. 2008.

Automobil má hnědý interiér s květinovým vzorem na semišových sedačkách, jinak se jedná o standartní GLS, s LS motorem disponujícím chladičem oleje, chromy, posilovačem, vyhřívaným oknem, ale bez samonavíjecích pásů. Za povšimnutí stojí odhlučnění kufru v podobě černého gumového nástřiku, který standardní nebyl.

Vůz jsem koupil protože se objevil inzerát na který jednoduše nešlo neodpovědět. Byl jsem už x-tý zájemce, ale jediný co je z okresu a byl by se přijel podíval další den, tak jsem to vzal. Červená, se kterou sdílí kartu, má mnoho technických i estetických neduh, avšak má papíry a použitelnou kastli. Je až zarážejcí jak je tato GLS technicky zachovalá, v kontrastu s karoserií naprosto po smrti. Hlavní nápad proto je, že se ze navzájem zkompletují. Ještě k tomu jsem bílé GLS 80-83 vždycky chtěl, ač toto není ten typ vlastnictvý, který jsem si představoval.

Škoda 120L 1979 Cold Start

1980 Škoda 120 GLS after ~15 years standing

1980 Škoda 120 GLS Short drive after a couple months

Škoda 120 79 | 120 GLS 80 - komentáře:

00:42:10
13.03.2024
Bukaj
-> Tom Troll 12.03.24 20:22:50: Škodovácké zadomotorové startéry byly "jen" ve dvou výkonových verzích, které ovšem nebyly přidělovány vozům dle výbavy, ale dle data výroby 4
Od 1000MB byl startér 0,8k (koňská síla - neplést s pozdějším značením v kW1) - později tato výkonová varianta byla přeznačena na kW - tedy 0,6 kW).
Až ke sklonku výroby zadomotorových škodovek došlo v rámci sjednocení výroby dílů s Favoritem k použití některých dílů startéru (stator, rotor) silnějšího provedení - 0,8 kW i do zadomotorových škodovek. Ale to byl až rok 88-89 (a některé zadomotory z konce výroby dokonce měly i altík se zabudovaným regulátorem, jaký se používal ve vozech Favorit)6
22:42:44
12.03.2024
minno
-> Tom Troll: Áno, 0.8 kW až na konci výroby spolu so silnejším akumulátorom. Ale už v tom máš aspoň jasno1
20:34:46
12.03.2024
Tom Troll
-> Tom Troll: Tak jsem se nezbláznil, od 88 opravdu je startér 0.8kw, akorát není v seznamu ND ani v mnoha publikacích, toto jsem vyhrabal až v 90s Cedrychovi. Každopádně ano, pro užovku dle všeho neplatí. 3
zvětšit Škoda 120 79 | 120 GLS 80 - obrázek od Tom Troll vložen 12.03.2024 20:34:46
20:22:50
12.03.2024
Tom Troll
-> minno: No úplně jsi mě teď zblbnul, mám teď docela Mandela eftekt, žil jsem v kamenném přesdvědčení že .12X motory měly ruku v ruce k 55A alternátoru kvůli vyšší kompresi místo 0.66 kw silnější 0.8kw spouštěč který později převzaly i 13X a dvouřádky, a teď jsem prohrabal x knih, seznamů ND atd a nikde o tom ani zmínka, z auta jsem ho kus za kus přehodil a pravda ani jsem se nedíval. 9 Měl jsem za to že je jiný, protože byť je podobně málo opotřebený než ten co tam byl původně, tak má o něco jiný zvuk.

Co je pravda je že v 80 proběhla modernizace konstrukce (mimo jiné změna z dutinky na faston - což proběhlo i zde touto výměnou svazku 1 ), a poté ještě v 84, takže proto zní startéry z po 80 mezitypek a potom emka úplně jinak než z před 80 užovky, ale prostě jsem měl zažité že se i měnil výkon, který se dle všeho nezměnil nikdy. 21
upraveno 2x, naposled 12.03.2024 20:26:40
19:40:06
12.03.2024
minno
-> Tom Troll: Super, ale čo je to "silný GLS startér"?
18:51:33
12.03.2024
Tom Troll
V červené jsem udělal kompletní výměnu svazku a jeho periferií z bílé, včetně silného GLS startéru atd, samozřejmě včetně zapojení světel přez dvě relé, a to nemá ani 136GL . 47 Vyhřívané zadní sklo, pro které je příprava, bude samozřejmě doplněno 1

Škoda 742 Elektrika 120 L '79 → 120 GLS '80
22:37:35
27.10.2023
Tom Troll
Kdyby někdo chtěl užovkový interiér na opravu, přešití, výrobu křesla, tak si ho můžete odvézt, než pujde do kontu..
zvětšit Škoda 120 79 | 120 GLS 80 - obrázek od Tom Troll vložen 27.10.2023 22:37:35
08:51:50
21.02.2022
Tom Troll
V sobotu jsem s autem a s pár kámošema otočil Prahu, Plzeň, a zpět, plus zajížďky. Něco pod 500km. Co jsem zjistil je že drandí famózně. Taky má zajímavou charakteristiku že sekundár je s otevíráním dost opožděnej, ale za to když se v plným knedlíku otevře tak auto škytne a začne velmi zřetelně přidávat. Sice je to 4q, ale i tak je tam 120, 140 pro mě až nepřirozeně rychle.
Co jsem jako bonus spočetl až večer, je, že ráno jsem bral do suchý nádrže 30 litrů rovnejch, a s tím jsem to odjel a něco zbylo, tj že spotřeba i s dynamičtější 47 jízdou se pohybuje kolem a pod hranicí 6l/100km. Karbec je tam SEDR (dle umístění odpojovače) blíž nevím jakej, komory, trysky... Předchozí krátkodobý majitel co s tím najel a sjel z podvalu ho prý jen čistil. 1
upraveno 1x, naposled 21.02.2022 08:52:36
21:53:56
04.02.2022
j_j
líbí se mi :) ať dělá radost...
17:21:19
03.02.2022
Bukaj
-> Tom Troll: Na čelo jsi se ptal, respektive psal, že nevíš, zda je původní (tak Ti říkám, že určitě původní není)4 a ta poslední věta vyznívá tak že to auto má najeto cca X11000 Km4 Neber to jako kritiku - a jestli, tak konstruktivní1
14:23:03
03.02.2022
Tom Troll
-> Bukaj: A píšu to tam tyhle tvrzení s budíkem a čelem někde?
Jinak jsem to sepisoval na koleni za dělání x dalších věcí pozdě večer, takže gramaticky chybičky se vloudit klidně mohly. 2
Jinak lokalita byla vesnice u Podbořan, oknes Louny.
upraveno 2x, naposled 03.02.2022 14:38:07
11:06:04
03.02.2022
Bukaj
Původem z Loun, jo? 1
Jinak Ty fakt věříš, že na kdovíkolikrát měněnym tachometru je "správná" hodnota najetých km? Zadní čelo určitě původní není a spousta dalších věcí, ale jako přeživší provozní artefakt je to auto fajn 4
P.S.: Oprav si, prosím, ten text (při prvním čtení mne do očí praštily slova raný, jediný, objevil, která se rozhodně nepíšou tak, jak je tam máš napsané - o překlepech a interpunkci nemluvě) 4
07:19:11
03.02.2022
Tom Troll
-> fanda klofanda: On to totiž byl pátek 28., S překlepem na 29. 40
23:14:19
02.02.2022
fanda klofanda
den expedice byla sobota 6, ale dobrý, o nic nejde, auto máš tedy nadějný.
upraveno 1x, naposled 02.02.2022 23:15:19
Extreme Tyres