105GL 105GL

komentáře | popis | fotky | Vena | 20.09.19 22:49 | 85x v oblíbených
Zdravím všechny

Když jsem se dozvěděl o tom že má skončit výhoda přepisu přes ZTP rozhodl jsem se do sbírky pořídit užovici. I přes to že jsem se zařekl,že už si žádnou další škodovku nekoupím..

Jenže ona užovka mi totiž chyběla do série sedanů od R.1960-1990

Po poradě s manželkou, když už je tolik aut doma že by to mělo smysl doplnit sbírku aď je komplet, tedy padl názor ANO



No a než jsem začal hledat objevila se sama. Jednou si tak vyjdu z pekárny,kam chodím denně pro svačinu do práce a co nevidím,dědula s babinou parkli škodověnku vedle pekárny a vykládali nákup.... První jsem si všiml černé střechy,nedalo mi to a šel jsem blíž,v tom jsem spatřil na zadní kapotě nápis ŠKODA 105GL.To už bylo jasné že se na ní musím poptat:)

Dědula se jen usmíval a Škodověnku vychvaloval.Pak vyslovil osudnou větu, že je to exportní model,který neodcestoval kvůli závadě. V hlavě mi probleskly ty tři věci,105GL,černá střecha,vývoz?..tu musím mít.

Při dotazu zda-li by jí neprodal,mi řekl že klidně,že na nové auto už má našetříno.Zeptal jsem se kde bydlí atd,že se ještě domluvíme,musel jsem už totiž jít do práce.Kupodivu dědula bydlel hned vedle té pekárny,celých 7let co tam chodím jsem tam tuhle škodovku neviděl,až tehdy.

V práci a pak ani doma jsem nemyslel na nic jiného než na onu GLku.Druhý den jsem se vydal za pánem dořešit tu koupi.

Jenže se do toho vložila jeho paní,prý jí bolí nohy a špatně chodí(to je pravda),tak to auto potřebuje a že je to její miláček a má na něj krásné vzpomínky,proto jej tedy neprodají. Se smutkem jsem šel domů a měl plnou hlavu nápadů,jak auto dostat,po měsíci jsem tam byl znovu a stále stejná písnička,napadlo mě říct a co takhle nové auto,když už teda mají našetřeno.

Paní na to, že by jej koupili až příští rok(to je pozdě řekl jsem si v duchu..nevyhnutelná ekodaň se blíží).Naštěstí mě pozvali do bytu na čaj,tam jsem jím vše řekl co mám s autem v pálnu a že se u mě bude mít jako v bavlnce a že díky mě se auto zachová a neskončí ve šrotu,když si pořídí nové.Zmínil jsem se i o končící výhodě ZTP přepisu.Vše si s dotazy pečlivě vyslechli a najednou paní říká:Nechte nám týden na rozmyšlenou a uvidíme.

Po týdnu jsem tam šel docela nervozní.Hned ve dveřích mi paní sdělila že mají objednanou novou Fábii..spadl mi balvan ze srdce.Další věta mě však zase "zabila"

Cituji paní:Chtěli jsme bílou Fábii ale těch je nedostatek tak nám jí dodají až za měsíc,tak až bude doma,tak vám škodovku prodáme. O dřívějším prodeji nechtěla slyšet.Pak dodala: Navíc máme dalšího kupce, už se na auto díval,prý dá víc. Hned jsem věděl že je zle,protože datum 1.10 je za dva týdny a sním příjde neřešitelná ekodaň.Co teď? řek jsem si...,v hlavě jsem zas měl snad miliony myšlenek za minutu jak to vyřešit...navíc ten daší kupec..(to jsem naštěstí uhrál na city že jsem byl první zájemce,že ho nemůžou nabízet jinému když jsem byl první,atd atd.)

Nakonec jsem je ukecal,že si auto přepíšu na sebe abych vyřešil ekopoplatek a že jim ho nechám do doby než bude Fabka.

Paní mi moc nevěřila,měla strach,proto napsala smlouvu(viz foto) o tom že jim škodovečku po přepisu na mě,ponechám,na dobu nezbytně nutnou. A tak se taky stalo.

Čekal jsem na GLku celý měsíc v nervách,že jí děda ještě někde třeba odře atd...hrůza

Nakonec jsem se dočkal.

Kdo to dočetl až sem a vžil se do té situace,asi si dovedete představit jaký to byl nápor na nervy,než jsem auto dostal do své garáže.



Plány s autem: Nechat v původním stavu jen poopravit detaily,umýt vyleštit... a hlavně:nechat si ho napořád.





K autu:

Škoda 105GL r.v.1981

Má origo černou střechu,vnitřek kufru a origo černé plechové nárazníky

Dle slov bývalého majitele měla jít na export(musím zjistit kam měla jít a co přesně bylo příčinou že zůstala v ČR) kdyby měl možnost to někdo zjistit,dejte vědět,budu moc vděčen!

Stav km je 125tis

Auto zažilo několik havárií,nějvětší 4.4.1998. Sestřelena zezadu = výměna PZ blatníku

Další havárie z levé starny.LZ dveře a část zadního blatníku jsou amatérsky opraveny a přestříkány

Třetí havárie,díky nedokonalému podložení spadlo auto ze zvedáku=natažená trubka pro zvedák,zničená prahová lišta,odřené dveře.

Dále je pak promáčklý PP blatník viz foto.



Je to otloukánek,ale karoserie je bez jediné známky rzi,jízdní vlastnosti má až neskutečné,navíc s těmi km co má za sebou.Účinek brzd dokonalý,převodovka tichá,řadit lze prstem,motor má výkon rovnající se 120tce

Zajímavost: motor od novoty žral olej,při výměně pístních kroužků při najetých 65tkm přestal žrát a nežere dodnes.







Bývalý majitel se o škodovku řádně staral,vedl si pečlivě deník oprav,výdajů a najetých kilometrů,pravidelně měnil oleje a mazal co bylo třeba.Několikrát nechal vystříkat dutiny. V zimě nejezdil a auto podkládal špalkama.



To je zatím vše.



Na závěr ještě dodám že,jsem naživo nikdy neviděl 105GL a už vůbec ne origo černé polechové nárazníky,tudíž soudím že jich je asi málo,o to větší radost z ní mám. Navíc ta poctivě vedená dokumentace mě fascinuje.

Přemýšlel jsem,jestli jí sem vůbec dávat,když už tu mám tolik aut,ale myslím že by bylo škoda nechat si to vše jen pro sebe





Konečně se mi podařilo sehnat nového EDESRa,je to sice paskvil od výroby,ale je nový takže fungovat musí:)!

Paskvil protože: víko a difuzéry jsou EDSR,ale spodek se jeví stejný jak SEDR. Jeden z názorů je že je to na 1203 a druhý názor je že se to vyrábělo pro hasičské mašiny které měly motor z 1203. (Zajimavá je ta blinda v místě kde bývá cívka..)



Pro zajímavost,původní karburátor má tak zdeformovanou spodní přírubu že je díky tomu prohlá i hřídelka klapky pro 2 stupeň,klapka se tak téměř neotvírá.



29.5.2015

Po téměř dvou letech stání jsem jí umyl dotankoval čerstvý benzín a projel aď mi v garáži úplně nezatuhne. Jelikož je to zajímavé a díky Frantovi M. tady z virtu vím že i velmi vzácné auto (vyrobeno cca jen 1 500kusů) Tak jsem se rozhodl jí trochu zkrášlit jupíkama. Výsledek posuďte sami.



12.9.2017

Na autě se konečně začalo pracovat. Práce započaly už letos v květnu(2017) ale vše jde pomalu a na editaci fotek nebyl čas. Tak až nyní:) Na škodověnce je komplet zrepasovaná zadní náprava, s převodovkou,dovolil jsem si malý tuning v podobě pětikvaltu,pochopitelně se tomu musela přizpůsobit karoserie i ostatní díly. Výsledek však stojí za to.

Dále jsou komplet nové brzdy,včetně posilovače a všech válců,i spojkových

pokračování příště...

105GL - komentáře:

12:10:39
08.02.2017
Vena
-> zralous: No jistěéé má několik pater. Navíc uvnitř je něco jako mechanika na 5 CD, stačí si jen navolit který vůz potřebuju aktuálně vytáhnout, pak zmáčknout eject.. a hotovo3



No, pravda je taková,že se do ní vlezou jen dva vozy,ale je nejvhodnějěí na práci, přímo v baráku,dostatečně široká,dostatek nářadí a hlavně je v zimě vytápěná:)
07:57:33
16.01.2017
zralous
-> Vena: Co auto, to fotka v téhle garáži, to ji máš nekonečnou, viď3 3
21:07:37
12.04.2016
Vena
-> rafilik: -> vlastˇa: Společná vyjžďka letos je, bych řek povinnost:) akorát s tímto vozem,to nebude tak brzy:( Mám rozdělané jiné auta,proto GLka musí počkat. Ač to tak nevypadá,je na ní taky dost práce, teče olej z obou poloos, taky by chtělo udělat nové brzdy atd.O proti vaším škodovkám je to úplná ojetina, má najeto víc než obě vaše 4očka dohromady4 Tak potřebuje nějakou tu péči
upraveno 2x, naposled 12.04.2016 21:10:06
18:47:18
11.04.2016
vlastˇa
dáme někdy výlet4
16:04:20
11.04.2016
rafilik
Venco kdy vyjíždíme ? ;)
21:38:20
07.04.2016
Vena
-> Magnas: někdy se vyplatí ty nervy vydržet:)
12:39:58
24.01.2016
Magnas
S těma nervama tě chápu 4 ... já

Já věřil veeeelmi dobrému kamarádovi, od jehož otce jsem kupoval Acidurku. A v podstatě na dobré slovo zaslal do Prahy z Moravy 20 tis. na autí (něco za auto, něco na zprovoznění a STK a hlavně přepis s ekodaní). Dopadlo to taky nakonec na výbornou... viz. Acidurka5
21:47:49
28.07.2015
Vena
-> Vojťas: -> FrantaM: Taky se mi tam nelíbí,zatím s autem nejezdím tak mě to nepálí,ale až se vrhnu na opravy a celkovou očistu škodověnky,tak ten nasávač poletí jako první,do pytle s plastama4
08:46:41
20.06.2015
FrantaM
Ad Vojťas: Klidně bych tam nástavec nechal. Nechci se hádat, ale myslím, že to bylo originál dobové příplatkové vybavení
21:26:44
16.06.2015
Vojťas
-> Vena: doporucoval bych sundat ten hroznej nasavac z kapoty 1
22:42:01
14.06.2015
Vena
-> FrantaM: Chtěl jsem jí trochu odlišit od běžných Škodovek proto ty Jupíky4

Původní kola už nemám,ale tak plecháčů je všude plno.:)



Veteránskou testaci neplánuju,jsem závislý na původních SPZtkách. Navíc ta byrokracie ve veterán klubech mi vůbec nevoní,nebudu je podporovat4
upraveno 1x, naposled 14.06.2015 22:42:34
16:04:20
07.06.2015
FrantaM
Ahoj Véno, na jupíkách nevypadá špatně, ale ponechal bych si i ty původní kola. Mimochodem, vypadá že je v perfektním stavu. Neuvažovals někdy o testaci na veteránské čísla?
21:13:32
29.05.2015
Vena
-> Doyle: Byla to fuška ale jsou tam4

-> Davo: Možná by k tomu sedělo,ale nevím,ještě jsem o tom neuvažoval. Nechci to nijak tunit,tak to asi nechám bez.
18:00:52
29.05.2015
Davo
pěkna glka a co lizatko nebude
09:49:09
29.05.2015
Doyle
-> Vena: paráda 4 2
14:59:33
27.03.2015
FrantaM
-> Vena 24.03.15 21:32:19: Zajímavá úvaha. Na celkovém počtu 105 GL se shodneme. Já na to zkusil jít ještě trošku jinak: Číslo 8416 jsem podělil 29 (neboli počtem měsíců, kdy byl tento model ve výrobě). Následně jsem získané číslo vynásobil pěti (tedy pro období 3/81 - 7/81), a dospěl jsem k číslu 1451. Pokud vezmeme v úvahu začáteční potíže při zahájení výroby nového modelu, odečtu od čísla 1451 cca 50 vozů. Tím se dostanu k číslu cca 1400 vozů 105 GL s původní zadní maskou. V mailu mi bohužel nebylo sděleno, jestli se číslo 8416 týká jen již sériově vyráběných 105 GL (tedy těch, co sjely z výrobního pásu od 3/1981), ale předpokládám, že to byl absolutní počtu již sériových vozů. Počítám také s tím, že koncem roku 1980 se mohlo objevit cca 10 vozů 105 GL v předsériové podobě.
21:32:19
24.03.2015
Vena
-> Tuxik: Děkuji za pochvalu!

-> FrantaM: No tak to je zajímavé číslo.

Moje úvaha:

105GL se tedy vyráběly 3 roky to už víme a bylo jich jak píšeš 8 416

Když to podělím dvěma je to 4208 vozů za rok a půl výroby

Když i toto podělím dvěma tak je to 2104 vozů za 9měsíců

Kdybych i těch 9 měsíců výroby podělil napůl,vychází to na 1052 vozů za čtyři a půl měsíce výroby.

Takže 105GL stejného modelu co mám já mohlo být vyrobeno za 5měsíců co se vyráběly,asi jen 1100-1200kusů. To je hodně zajímavé číslo,až mi to normálně vytváří široký úsměv na tváři:)

Samozdřejmě jsou to jen teoretické počty,ale myslím že na tom něco pravdy bude:)

Díky za info Franto!



Uvažuju že 105GL kterou mám na díly (a není to ůplný vrak) asi zagarážuju a rozebírat se nebude1
11:21:26
24.03.2015
FrantaM
njn, s tím otáčkoměrem máte pravdu. Jinak pro zajímavost, trošku jsem se spletl ohledně počtu vyrobených 105 GL, dle informace od pí Hozákové z Muzea Škoda Auto jich vzniklo pouze 8.416 za celé období výroby.
22:03:15
22.03.2015
Tuxik
Jinak auti moc pekne, hyckat, mazlit, lestit 4 105GL v origo stavu je skvost
21:57:37
22.03.2015
Tuxik
-> FrantaM: 105GL mela otackomer od vyroby, mel jsem ji kdysi taky
Extreme Tyres