skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Ahoj všichni příznivci bugin
Po mých útrapách ze stavby buginy píšu pro ty, co jsou na tom stejně jako já a rádi by si postavili svou vlastní buginu a nevědí jak na to. Nejspíš tady nenajdete všechno, co k tomu budete potřebovat, protože má každý svojí představu o své bugině a také různé možnosti.
V roce 2011 se syn díval na youtube, kde našel buginy a okamžitě mě k tomu přivolal. Natolik ho to zaujalo, že chtěl, abych mu takovou koupil. Musím přiznat, že s tím zaujetím jsem na tom byl podobně. Takové peníze jsem na to samozřejmě neměl, tak jsem mu řekl, že by to šlo postavit. Od té doby mi manželka říká, že to nestavím jenom pro kluka. Začal jsem tedy hledat na internetu. Jedna ze stránek, která mi hned naskočila, byla stránka skoda-virtu. A po zhlédnutí fotek bugin na stránkách skoda- virtu mě okamžitě zaujaly tři buginy. První s názvem pod fotkou“ BUGINA“ červená kapota a žlutá střecha. Druhá byla s názvem“ …“ , tyrkysově zelená ze žlutým pruhem a třetí“GEORGE / BUGI“. I synovi se líbily, mimochodem v té době mu bylo 7 let. Na stránkách GEORGE jsem našel odkaz na plánky: ulozto.cz/2484305/buggy.r ar. Stáhnul jsem si je. Jelikož tam chybělo několik rozměrů, dopočítal jsem si je. Doufám, že se mi na tyto stránky podaří vložit již upravené plánky. Tak asi tolik na začátek.
PS: Jsem otec rodiny a k tomu dům, jen abyste věděli, proč mi stavba buginy trvá tak dlouho.
Rok 2011: Od tohoto okamžiku jsem na tom začal hned pracovat. Základ rámu byl hotov za 9 dnů, to znamená, že jsem na tom denně pracoval kolem 6 až 8 hodin. Se svařováním rámu mi pomohl kolega z práce P.F., bez kterého bych to určitě nezvládl, za což mu velice děkuji. Na stavbu rámu jsem použil potrubí o síle 4,5 mm. To jsem naštěstí doma našel!!! Na začátku musím upozornit na jednu důležitou věc, kterou jsem bohužel zjistil, až když už byl rám hotový! Při mé výšce 181 cm mám nad hlavou málo místa!!! Proto doporučuji zvednout rám alespoň o 100 mm (nákres číslo 2). Také musím zmínit, že konstrukce je koncipována na použití dílů ze škody 105 až 130. Nicméně po úpravách se tam může naroubovat cokoliv - jak přední náprava tak motor. Většinou jsem se nechal inspirovat právě na stránkách skoda-virtu. Právě od vás všech, co jste to přede mnou zkusili. Naštěstí jsem v té době měl doma Škodu 125, která se už moc nepoužívala. Rodinná rada rozhodla, že ji mohu rozebrat na díly pro buginu a zbytek se odveze do šrotu. Syn byl z toho tak nadšený, že na svůj věk mi hodně pomohl i při rozebírání staré škodovky. Kdo doma nemá dost plechů nebo laminátu, doporučuji si nechat minimálně střechu a kapotu.
Rok 2012: Přední nápravu jsem kompletně rozebral a zgenerálkoval. Cca 80hodin práce - rozebrání, očištění až na kov, výměna zpuchřelých dílů z gumy. Tady nastal celkem velký problém, jak to bylo staré, špatně se to rozebíralo. Vrátit nové gumy do horních ramen nebylo jednoduchého, musel jsem to dokonce odvést automechanikovy, který si s tím poradil rozhodně lépe než-li já (musel jsem ho však ujistit, že už mu nic takového nepřinesu). Všechno ostatní co bylo ve špatném stavu, jsem vyměnil. Dokonce jsem koupil i nové kotouče, v brzdách jsem vyměnil válečky, gumičky a i hadičky. Velice mne překvapilo, kolik náhradních dílů se dá ještě koupit na tyto starší vozy (a za příznivé ceny). Ten kdo chce co nejdřív jezdit, tak se s tím nemusí takto zabývat, jen bych doporučil aspoň ty brzdy prohlédnout. Z původní Škody 125 mi zůstala přední náprava, řízení, zadní držák motoru a převodovka 5 kvalt s poloosama a ramenama (vcelku jak jsem to vymontoval ze škodovky). V prosinci 2012 jsem z garáže vystěhoval vše nepotřebné, včetně našeho auta a manželčiných přezimujících květin a nastěhoval tam rám z buginy. Teď jsem mohl začít pracovat na sestavování, začal jsem tedy přichycením přední nápravy. Na plánkách je sice kus trupky na koncích rozšířených pro uchycení přední nápravy. Tento způsob uchycení se mi zdál příliš slabý, a proto jsem použil i profil 120 mm naležato (viz foto). Vlastně ne jenom proto ale taky že jsem použil materiál, který jsem doma zrovna měl. Potom jsem namontoval kola R 13 z původní škodovky. Takto smontovanou přední nápravu s rámem buginy jsem následně srovnal do roviny, jak podélně tak příčně.
Rok 2013: Teď jsem mohl namontovat převodovku, ale než jsem to udělal, vyměnil jsem ramena a tlumiče s pérama. Na ramenou byly uhnilé misky pro péra, tlumiče nefunkční a péra byla už dost stlačená. V obchodě na autodíly se mi povedlo koupit péra, tlumiče a silentblok uchycení zadní nápravy na Škodu 130. Takže jsem měl péra hned o 15 cm vyšší. S těmito úpravami jsem mohl namontovat celou převodovku. Na nákresu číslo 1 jsem dokreslil, který díl se má vyříznout, aby místo něj šla vsunout převodovka. Tento díl se pak navaří nad převodovku tak, aby šla vyndat (nákres číslo 4). Přední uchycení jsem použil ze stávající převodovky, akorát po menších úpravách (oříznutí). Jelikož se mi povedlo v obchodě koupit i hrnce nad péra (35kč/kus), tak jsem opět hledal, z čeho bych vytvořil úchyty těchto hrnců. Našel jsem doma i profil 160 mm, já vím, je to moc a taky ta váha, nicméně jsem pro hrnce udělal díry podle nákresu číslo 5, íčko opět na ležato. Problém byl ale v tom, že když jsem přisunul motor k převodovce, vadil na motoru nahoře termostat, to jsem odstranil tím, že jsem to íčko vyřezal. Kdybych dodržel sklon uchycení 60 mm podle nákresu číslo 5, tak by se to nestalo. Každý děláme, z čeho můžeme a taky jak se nám to daří dát dohromady. A teď k tomu motoru. Chtěl jsem použít ten starý motor škoda 125 , který jsem rozebral, abych ho mohl také zgenerálkovat. Pak se mi naskytla příležitost ještě v roce 2012 koupit pojízdného Favorita za 1000 Kč. Nechal jsem si všechny díly z motoru 125 (kromě bloku motoru) z toho důvodu, aby mi zůstaly díly na přestavbu. Teď momentálně pracuji na řízení a pedálech s posilovačem. Každý si musí sednout do kabiny a zkoušet, co mu vyhovuje. To už musí každý sám na sebe, jak a kde a co mu bude nejlépe vyhovovat. Zatím asi tolik, až s tím opět pohnu, napíšu a přidám foto. Všechny fotky jsou focené na mobil. Kdo by měl zájem o plánky (již upravené a popsané), můžu zaslat a fotky z mobilů samozřejmě také (mám je stažené v PC). Pak jsem taky zjistil, že je lepší si nechat posilovač brzd z Favoritu spolu s pedálama, lépe se to montuje do buginy (lepší uchycení). Ze Škody 125 je posilovač směrem nahoru a u Favorita je na ležato. Tak nemusíte dělat úpravy na kapotě.
3.3.2013
zanedlouho dodám další fotky
Po mých útrapách ze stavby buginy píšu pro ty, co jsou na tom stejně jako já a rádi by si postavili svou vlastní buginu a nevědí jak na to. Nejspíš tady nenajdete všechno, co k tomu budete potřebovat, protože má každý svojí představu o své bugině a také různé možnosti.
V roce 2011 se syn díval na youtube, kde našel buginy a okamžitě mě k tomu přivolal. Natolik ho to zaujalo, že chtěl, abych mu takovou koupil. Musím přiznat, že s tím zaujetím jsem na tom byl podobně. Takové peníze jsem na to samozřejmě neměl, tak jsem mu řekl, že by to šlo postavit. Od té doby mi manželka říká, že to nestavím jenom pro kluka. Začal jsem tedy hledat na internetu. Jedna ze stránek, která mi hned naskočila, byla stránka skoda-virtu. A po zhlédnutí fotek bugin na stránkách skoda- virtu mě okamžitě zaujaly tři buginy. První s názvem pod fotkou“ BUGINA“ červená kapota a žlutá střecha. Druhá byla s názvem“ …“ , tyrkysově zelená ze žlutým pruhem a třetí“GEORGE / BUGI“. I synovi se líbily, mimochodem v té době mu bylo 7 let. Na stránkách GEORGE jsem našel odkaz na plánky: ulozto.cz/2484305/buggy.r ar. Stáhnul jsem si je. Jelikož tam chybělo několik rozměrů, dopočítal jsem si je. Doufám, že se mi na tyto stránky podaří vložit již upravené plánky. Tak asi tolik na začátek.
PS: Jsem otec rodiny a k tomu dům, jen abyste věděli, proč mi stavba buginy trvá tak dlouho.
Rok 2011: Od tohoto okamžiku jsem na tom začal hned pracovat. Základ rámu byl hotov za 9 dnů, to znamená, že jsem na tom denně pracoval kolem 6 až 8 hodin. Se svařováním rámu mi pomohl kolega z práce P.F., bez kterého bych to určitě nezvládl, za což mu velice děkuji. Na stavbu rámu jsem použil potrubí o síle 4,5 mm. To jsem naštěstí doma našel!!! Na začátku musím upozornit na jednu důležitou věc, kterou jsem bohužel zjistil, až když už byl rám hotový! Při mé výšce 181 cm mám nad hlavou málo místa!!! Proto doporučuji zvednout rám alespoň o 100 mm (nákres číslo 2). Také musím zmínit, že konstrukce je koncipována na použití dílů ze škody 105 až 130. Nicméně po úpravách se tam může naroubovat cokoliv - jak přední náprava tak motor. Většinou jsem se nechal inspirovat právě na stránkách skoda-virtu. Právě od vás všech, co jste to přede mnou zkusili. Naštěstí jsem v té době měl doma Škodu 125, která se už moc nepoužívala. Rodinná rada rozhodla, že ji mohu rozebrat na díly pro buginu a zbytek se odveze do šrotu. Syn byl z toho tak nadšený, že na svůj věk mi hodně pomohl i při rozebírání staré škodovky. Kdo doma nemá dost plechů nebo laminátu, doporučuji si nechat minimálně střechu a kapotu.
Rok 2012: Přední nápravu jsem kompletně rozebral a zgenerálkoval. Cca 80hodin práce - rozebrání, očištění až na kov, výměna zpuchřelých dílů z gumy. Tady nastal celkem velký problém, jak to bylo staré, špatně se to rozebíralo. Vrátit nové gumy do horních ramen nebylo jednoduchého, musel jsem to dokonce odvést automechanikovy, který si s tím poradil rozhodně lépe než-li já (musel jsem ho však ujistit, že už mu nic takového nepřinesu). Všechno ostatní co bylo ve špatném stavu, jsem vyměnil. Dokonce jsem koupil i nové kotouče, v brzdách jsem vyměnil válečky, gumičky a i hadičky. Velice mne překvapilo, kolik náhradních dílů se dá ještě koupit na tyto starší vozy (a za příznivé ceny). Ten kdo chce co nejdřív jezdit, tak se s tím nemusí takto zabývat, jen bych doporučil aspoň ty brzdy prohlédnout. Z původní Škody 125 mi zůstala přední náprava, řízení, zadní držák motoru a převodovka 5 kvalt s poloosama a ramenama (vcelku jak jsem to vymontoval ze škodovky). V prosinci 2012 jsem z garáže vystěhoval vše nepotřebné, včetně našeho auta a manželčiných přezimujících květin a nastěhoval tam rám z buginy. Teď jsem mohl začít pracovat na sestavování, začal jsem tedy přichycením přední nápravy. Na plánkách je sice kus trupky na koncích rozšířených pro uchycení přední nápravy. Tento způsob uchycení se mi zdál příliš slabý, a proto jsem použil i profil 120 mm naležato (viz foto). Vlastně ne jenom proto ale taky že jsem použil materiál, který jsem doma zrovna měl. Potom jsem namontoval kola R 13 z původní škodovky. Takto smontovanou přední nápravu s rámem buginy jsem následně srovnal do roviny, jak podélně tak příčně.
Rok 2013: Teď jsem mohl namontovat převodovku, ale než jsem to udělal, vyměnil jsem ramena a tlumiče s pérama. Na ramenou byly uhnilé misky pro péra, tlumiče nefunkční a péra byla už dost stlačená. V obchodě na autodíly se mi povedlo koupit péra, tlumiče a silentblok uchycení zadní nápravy na Škodu 130. Takže jsem měl péra hned o 15 cm vyšší. S těmito úpravami jsem mohl namontovat celou převodovku. Na nákresu číslo 1 jsem dokreslil, který díl se má vyříznout, aby místo něj šla vsunout převodovka. Tento díl se pak navaří nad převodovku tak, aby šla vyndat (nákres číslo 4). Přední uchycení jsem použil ze stávající převodovky, akorát po menších úpravách (oříznutí). Jelikož se mi povedlo v obchodě koupit i hrnce nad péra (35kč/kus), tak jsem opět hledal, z čeho bych vytvořil úchyty těchto hrnců. Našel jsem doma i profil 160 mm, já vím, je to moc a taky ta váha, nicméně jsem pro hrnce udělal díry podle nákresu číslo 5, íčko opět na ležato. Problém byl ale v tom, že když jsem přisunul motor k převodovce, vadil na motoru nahoře termostat, to jsem odstranil tím, že jsem to íčko vyřezal. Kdybych dodržel sklon uchycení 60 mm podle nákresu číslo 5, tak by se to nestalo. Každý děláme, z čeho můžeme a taky jak se nám to daří dát dohromady. A teď k tomu motoru. Chtěl jsem použít ten starý motor škoda 125 , který jsem rozebral, abych ho mohl také zgenerálkovat. Pak se mi naskytla příležitost ještě v roce 2012 koupit pojízdného Favorita za 1000 Kč. Nechal jsem si všechny díly z motoru 125 (kromě bloku motoru) z toho důvodu, aby mi zůstaly díly na přestavbu. Teď momentálně pracuji na řízení a pedálech s posilovačem. Každý si musí sednout do kabiny a zkoušet, co mu vyhovuje. To už musí každý sám na sebe, jak a kde a co mu bude nejlépe vyhovovat. Zatím asi tolik, až s tím opět pohnu, napíšu a přidám foto. Všechny fotky jsou focené na mobil. Kdo by měl zájem o plánky (již upravené a popsané), můžu zaslat a fotky z mobilů samozřejmě také (mám je stažené v PC). Pak jsem taky zjistil, že je lepší si nechat posilovač brzd z Favoritu spolu s pedálama, lépe se to montuje do buginy (lepší uchycení). Ze Škody 125 je posilovač směrem nahoru a u Favorita je na ležato. Tak nemusíte dělat úpravy na kapotě.
3.3.2013
zanedlouho dodám další fotky
Bugina,Favorit - komentáře:
18:12:26
28.01.2016
28.01.2016
FuggyCz
Dobrý den jak bych měl začít ? a na kolik to tak vyjde ? prosim o info děkuji
07:02:37
22.10.2014
22.10.2014
Klokan.7
Ahoj mohl by jsi mi prosim poslat planky na mail? Tomaskuna@tiscali.cz
17:32:11
15.10.2013
15.10.2013
stauny
poslal bys jste mi ty plány byl bych moc rád dekuji
20:55:26
10.03.2013
10.03.2013
AtilaP
Takže všechno jinak, dnes jsem celou přední nápravu z škody 120 vyhodil a vyrobil nové ramena: "alá alfík" okamžitě se mi světlá výška zvedla z 20 cm na 38 cm. Protože jsem měl motor až za převodovkou, tak se mi celí rám málem převrátil. Takže motor ven a celé uchycení taky! Nebylo mi dobře měsíc práce v pr... Ale radši teď nežli pozdě. Hned to vypadá lépe, fotky dodám. Motor uložím jako "dadik buggy". Ještě že vás tady mám
19:25:32
08.03.2013
08.03.2013
Pablo
Pěkně jedeš ;) Páček jak v letadle, ale příslušenství musí být :D Taky jsem na to ujetej
09:42:39
08.03.2013
08.03.2013
-honza_
pěkné pěkné... možná zbytečně bytelné... jinak já mám taky s otočeným motorem a jede to super... ti co to mají klasicky tak tam musí být napředku závaží aby se s tim dalo zatáčet.. jinak je důležité aby jsi měl dobře seřízenou geometrii.. já se několik let divil proč to tak debilně zatáčí na trávě.. na asfaltu pohoda.. tuto zimu taky problem i s řetězama na předku, že to furt hrnulo rovně.. tak jsem se naštva, poladil geo a rozdíl obrovský..jinak tam mám motor ze 120 a už tak to je docela raketka,, s favoritackym motorem by už to mohlo jet dost slušně...
18:14:25
07.03.2013
07.03.2013
alfik
Paradna robotka
16:25:07
07.03.2013
07.03.2013
AtilaP
Ičko bude prič a ta bugina bude vážit půlku původního auta. Motor příde vyladit, až vyjede tak dám vědět jestli to bude stačit.
10:42:19
07.03.2013
07.03.2013
Robert8899
nechcem sa robit mudry ale ten ram je na ten motor zbytocne velky a tazky to icko vzadu no neviem pride mi to dost tazke
21:06:50
06.03.2013
06.03.2013
AtilaP
Kluci určitě máte ve všem pravdu, na začátku byl nápad a téměř okamžitě realizace. Až teď když teprve procházím všechny možnosti vidím co všechno jsem měl udělat jinak, taky to co bude přínosem určitě předelám. Škoda že nevidíte všechny fotky, určitě je dodám a taky co jsem v popisu napsal už teď bych udělal jinak. Sehnal jsem 4ks originál gumy Barum Autocross 225/70/13, což mě hodně těší.
20:47:28
05.03.2013
05.03.2013
pitrs-84@
takto na to skoda-virt.cz/cz/.../6776
-4charlie94-buggy-105
17:05:00
05.03.2013
05.03.2013
AR166
.. ohybacku se vyplati v takovym pripade i pujcit, ty v tom budes sedet, az pujde pres boudu.
ale jinak tvar se mi libi. ;-)
ale jinak tvar se mi libi. ;-)
16:56:51
05.03.2013
05.03.2013
Skury
-> AtilaP: Chápu, ale pořád je jednodušší dělat koleno ze 2 trubek a ne ze tří, nemyslíš? To není nic o matroši... Čím míň svárů, tím líp.
23:17:45
04.03.2013
04.03.2013
pitrs-84@
-> AtilaP: no my sme zvedli celou buginu hotovou,,, abych nemachroavl tak ze by sme ji nosily to zrovna ne ale nadzvednou a popostrkat do strany sla.... byla fakt lehka,,,, ten motor bych urcite otocil rovnou,,,,
19:12:39
04.03.2013
04.03.2013
AtilaP
Odpověď pro: pitrs-84@ rám jme ve dvou taky zvedli bez problémů, předělávat to budu určitě. Přední nápravu a posléze i motor a zadní zavěšení, ale až po zajetí v tomto stavu. Fotek už mám daleko víc jen jsem zatím omezen příspěvkem.
19:02:12
04.03.2013
04.03.2013
AtilaP
Odpověď pro: Skury Protože nemám ohýbačku na trupky a dělám z toho co doma najdu.
16:00:41
04.03.2013
04.03.2013
pitrs-84@
15:55:38
04.03.2013
04.03.2013
pitrs-84@
pokud sou fotky aktualni je jeste cas to zvazit a predelat
15:55:08
04.03.2013
04.03.2013
pitrs-84@
ja delal buginu z plynovych trubek,,, bezesve,stena tusim 2mm,, cela sla zvednout ve dvou poradnych chlapech,,, lesenovky to je vaha jak svina,,, nicmene sme meli motor pred prevodovkou tady za zadama a prevodovku jako posledni (s otocenym diferakem) , a byla daleko lepe vyvážena nez od kluku co meli motor tak jak planujes ty.... to sem jim to furt stavelo na zadek....
08:36:35
04.03.2013
04.03.2013
Skury
Práce pěkná, ale popravdě absolutně nechápu, proč máš ty hlavní oblouky dělaný pomocí kolínek...