skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Rapid 136 5speed,r.v.89, šedomodrá tmavá, Auťák s Gul'ema, Komunistickej muskle car alias Jakešův supersport alias Husákovo GT alias Štrougalův Fastback...prostě poslední coupé od škodovky věčně se seroucí....
Dojemná story smrdící spálenou spojkou a převařenym fridexem:
v roce 2000, čerstvě po řidičáku jsem si pořídil první auto, samosebou Rapida 130 (kámoš a bejvalej člen - má tady ještě kartu, měl bilýho Rapida 136 a mě se to auto strašně zalíbilo, nechtěl jsem prostě nic jinýho než Rapida - navíc škodovky s motorem vzadu mě provázely celim dětstvím - měly jsme první auto užovku a pak M-ko), rapida našel táta v tištěný annonci - byl snad nejlevnější co tam byl, stál 24tisíc, pán neměl přez den čas a ukázal nám ho až za tmy u benzínky na Karlínskym náměstí (dnes už tam nestojí po povodních jí zbouraly) - moc dobře věděl proč to dělá, to auto nemělo vůbec prahy - byl jsem blbej, strašně jsem ho chtěl, a hned ten sychravej podzimní večer se rozhodlo, že ho berem...po přepisu, kde jsem mimochodem mrznul ve frontě od 4ř hodin od rána s bandou močí zapáchajících bezdomovců, který tam za flašku rumu stály těm bohatšim ve frontě místo, tak cestou z kongresovky jsme zjistily že nejde zařadit dvojka, a že vypadává trojka...prostě kauf století :-)...no a jelikož jsem měl hovězí léta, tak jsem na něj nalepil kde co (krámy z dnes již neexistující smíchovský burzy, mototechny v holešovický tržnici, mototechny na pražskýho povstání - všechny tyhle místa už by jste dnes marně hledaly, a vrakoviště Dolní Břežany - to byly cený zdroje náhradních a tuzing dílů), ale zas jsem se na něm naučil řídit vůz typu carrera nebo testarossa :-) (autoškolu jsem dělal na favoritu) a opravit si spoustu věcí sám (co jsem nezvládl opravit sám např. převodovku, na to sem měl klasickýho obtloustlýho vesnickýho opraváře typu - co to bude stát? se uvidí..., a jak dlouho to bude trvat? - mám toho moc...- většinou jsem byl měsíc bez auta který stálo nehnutě před jeho barákem, nicméně když se do toho pustil, tak opravit uměl - např generálka převodovky mě tenkrát v roce 2001 přišla na 2500 kčs), 3x se mi podařilo ušlápnout plynovej pedál takovym způsobem že se ulomil ten hliníkovej plech, co ho drží ke kastli, potom se mi taky podařilo ho uvařit tak že vylítaly protízámrazový zátky, dole pod kopcem v ulici na strži na křižovatce stál vedle mě na červenou 2litrovej taunus, myslel jsem že ho zesměšnim, ujel mi nahoru snad o míly a takhle to dopadlo - prostě dement, ještě si vzpomínám, jak mi shodou okolností taky v ulici "na strži" dole před kopcem odešlo táhlo řazení, bohužel jsem tam měl zařazenou 5ku, a zkuste se s tim rozjet navíc do kopce, pamatuju se, že sme vokouřili spojku tak, že začla hořet a snad deset minut se zezadu valil bílej kouř, ten štiplavej smrad byl příšernej - jediný co mi tenkrát běželo hlavou, že to auto shoří, stály sme od toho tak 20metrů a čekaly kdy to exploduje, vo to neuvěřitelnější se zdá fakt, že pak další minimálně rok sem s tou samou spojkou vesele dál jezdi, nicméně smrad spálený spojky se v kokpitu držel ještě hodně dlouho...taky jsem ho několikrát naboural ze všech možnejch stran a úhlů(Destruction Derby/Carmageddon), párkrát jsem byl na sraze gardekonfery (což byla diskuzní skupina na pandoře která už dneska bohužel taky neexistuje), srazy byly v nějaký hospodě na korunní na Vinohradech, chodily tam super lidi....prostě začátky, nakonec skončil dost smutně, po uražení zadní nápravy o vystouplej kanál byl prodán na díly, očesán a posléze sešrotován a roztaven na žiletky, ale rád na ty časy vzpomínám, bylo to bezstarostný poflakování se před garáží s cigárem v hubě, ruce věčně vod oleje a mladickej pocit nezničitelnosti v plechovym brnění z Kvasin...zázrak že jsme ještě tady :-), jediný co jsem si z auta nechal je Rally volant z Kolínský nástrojárny...to bylo v roce 2004 co jsme se musely rozloučit, záhy poté jsem si pořidil auto jiný značky s jinym umístěnim motoru (s tim jezdim dodnes) šel čas a mě se cca před rokem postesklo po mojí první lásce, co čert nechtěl,a jak už to v dobrym filmu bejvá, vyskytla se vyjímečná příležitost, pořídit sobě pěknýho rapida po prvnim majiteli, v původnim stavu (pouze PP blatník měněn), s cca 80ti tisícema najetejma, neváhal jsem...a zase si užívám, ta těžká prdel mi prostě chyběla...plány do budoucna jsou udržet auto pro další generace v naprosto původnim stavu...jediný změny co jsem na autě za ten rok provedl, byla výměna zadních světel, blinkrů (samo origo PAL) a koupě apollo (v mládí jsem je vždycky chtěl, ale byl jsem strašnej sociál :-))) ), a instalace štítků Karoserie Kvasiny, a pár dalších drobnejch serepetiček a píčovin, který si právě nemůžu vybavit...
novodobá historie:
2011
25.7. Výlet na Kladno (focení v hutích Koněv a okolí)
26.7. Výlet do Tuzexu :-)
14.8. oprava předního spoileru - odstraněná gumosračka a barva až na kov, stříknuto antikorozní barvou, a zpátky do původní barvy, tak jak to vyjíždělo z fabriky...prahy a zbytek příjdou na řadu časem...
28.8. Výlet do Rakovníka, focení s Karosou (náhodnej objev - ta krasavice mi připoměla školní léta), instalace autorádia 1902B(černošedá verze - původně tam byla šedá, rád bych někdy sehnal celý černý ale asi to ještě bude boj) instalace svatýho Kryštofa - ochránce motoristů na přední masku...
24.9. Výlet k opuštěný pumpě z dob totality...(fotky jako již tradičně přepálené :-( )
15.10. zevlování po praze, focení s Migem ve Kbelích (tradičně opět proti slunci), užívám si auto dokavaď je hezký počasí...brzo zazimujem...
5.11. standartní podzimní zevling, začínaj mi docházet nápady kde fotit...new features: Nádechy kapoty Mistrál z Armaturky Mijava r.v.85, nové L a P zrcátko Massag (původní byly vyšisované)
27.11. podzimní vejlet, Ztrnadek si připoměl, jaký to bylo, když měl ještě pořádnou káru :-)
2012
9.8. auto dlouho stálo, nebyl na nic čas, bohužel po zimě i když byl v garáži v suchu vylezla na spoustě míst rez, což budu asi muset v budoucnu pořešit a musim říc že z toho začínám mít noční můry, navíc při první projížďce někdy v květnu náhle vaříme v nejmenovaný vesnici, musel jsem tu sportovní dýmovnici samozřejmě zastavit před hospodou se zahrádkou plnou opilejch buranů, kterejm moje neštěstí, podobně jako když koukaj na zprávy, zvedlo náladu...no až tenhle čtvrtek sundaná hliněná palice, a podle očekávání prdlý těsnění někde mezi 3 a 4tym válcem, takže nejlevnější možná varianta, rozhod jsem se že při tý příležitosti vyměnim všechny ostatní těsnění od palice nahoru, doufám že bude čas a ještě se stihnu párkrát projet než přijde odporná zima....
2013
první polovina roku ve zkratce - prošli jsme zdárně STK, vyměněný těsnění pod hlavou (s cizí pomocí - sám sem to rozebral ale skládat už to musel někdo jinej), vyměněná membrána palivovýho čerpadla (měl sem vyměnit i těsnění - samozřejmě se pár tejdnů po montáži ukázalo že tam prochcává olej - to mě ještě letos čeká), výměna termostatu a všech těsnění kolem - u hlavy i v koleni), rez zdárně prostupuje automobilem, neni to moc hezkej pohled - obzlášť zespoda, nejsou na nic prachy, musí se šetřit...jinak sem lacně sehnal tmavej interiér ( černý koženkový tapece a fialový kordvelurový sedačky) komplet se všim všudy včetně tapecírů a koberců a podle nálady hodlám prohazovat se světlym...
2014
první jarní den, po zimním spánku, klasika napumpovat benzín (jikovu vyschlo v krku), sytič, našlápnout plyn....chytil na první otočení klíčkem! jsem na něj hrdej! ten zvuk rozzuřenýho astmatickýho divočáka mi chyběl, navíc jsem konečně sehnal rezervu, jezdil jsem celý léta bez ní divil se že je předek tak rozlítanej (normálka vole je to přece škodofka, pokaždý když předjíždíš kamion tak tě odstaředivá síla větru odhodí do škarpy), krom deformační zony působí rezerva zároveň i jako stabilizace (když tam neni evidentně se tam víří vzduch a pri vyšších rychlostech se ještě víc nadzvedává předek - obodbně jako třeba u Maserati Bora nebo Lamborghini Miura.
2015
...bylo nebylo, v království Absurdistánu, polovina února, technická končí za dva dny a línej princ Vacant to jako vždycky nechal na poslední chvíli, tvrdé probuzení ze zimního spánku (jak Vacanta tak auta pozn.aut.), chytnul napodruhý a už od začátku bylo jasný, že se mu nikam nechce, škube sebou i po zahřátí, nebyla by to škodovka aby se jako na schvál něco nevysralo, cestou na technickou odešly brzdy - noha až na podlaze a auto furt jede, tak tak jsem to dovez na dílnu nervama spocenej nahoře i dole v zákulisí, po zběžný prohlídce zjištěn úník brzdovky u zadního levýho bubnu, pravděpodobně prasátko, technická odsunutá na neurčito....já teda musim mít trpělivost...už si vzpomínám proč sem se toho prvního tak rád zbavil :-) Dobře mi tak! každej majitel soc. škodovky musí bejt svym způsobem masochysta....
Dojemná story smrdící spálenou spojkou a převařenym fridexem:
v roce 2000, čerstvě po řidičáku jsem si pořídil první auto, samosebou Rapida 130 (kámoš a bejvalej člen - má tady ještě kartu, měl bilýho Rapida 136 a mě se to auto strašně zalíbilo, nechtěl jsem prostě nic jinýho než Rapida - navíc škodovky s motorem vzadu mě provázely celim dětstvím - měly jsme první auto užovku a pak M-ko), rapida našel táta v tištěný annonci - byl snad nejlevnější co tam byl, stál 24tisíc, pán neměl přez den čas a ukázal nám ho až za tmy u benzínky na Karlínskym náměstí (dnes už tam nestojí po povodních jí zbouraly) - moc dobře věděl proč to dělá, to auto nemělo vůbec prahy - byl jsem blbej, strašně jsem ho chtěl, a hned ten sychravej podzimní večer se rozhodlo, že ho berem...po přepisu, kde jsem mimochodem mrznul ve frontě od 4ř hodin od rána s bandou močí zapáchajících bezdomovců, který tam za flašku rumu stály těm bohatšim ve frontě místo, tak cestou z kongresovky jsme zjistily že nejde zařadit dvojka, a že vypadává trojka...prostě kauf století :-)...no a jelikož jsem měl hovězí léta, tak jsem na něj nalepil kde co (krámy z dnes již neexistující smíchovský burzy, mototechny v holešovický tržnici, mototechny na pražskýho povstání - všechny tyhle místa už by jste dnes marně hledaly, a vrakoviště Dolní Břežany - to byly cený zdroje náhradních a tuzing dílů), ale zas jsem se na něm naučil řídit vůz typu carrera nebo testarossa :-) (autoškolu jsem dělal na favoritu) a opravit si spoustu věcí sám (co jsem nezvládl opravit sám např. převodovku, na to sem měl klasickýho obtloustlýho vesnickýho opraváře typu - co to bude stát? se uvidí..., a jak dlouho to bude trvat? - mám toho moc...- většinou jsem byl měsíc bez auta který stálo nehnutě před jeho barákem, nicméně když se do toho pustil, tak opravit uměl - např generálka převodovky mě tenkrát v roce 2001 přišla na 2500 kčs), 3x se mi podařilo ušlápnout plynovej pedál takovym způsobem že se ulomil ten hliníkovej plech, co ho drží ke kastli, potom se mi taky podařilo ho uvařit tak že vylítaly protízámrazový zátky, dole pod kopcem v ulici na strži na křižovatce stál vedle mě na červenou 2litrovej taunus, myslel jsem že ho zesměšnim, ujel mi nahoru snad o míly a takhle to dopadlo - prostě dement, ještě si vzpomínám, jak mi shodou okolností taky v ulici "na strži" dole před kopcem odešlo táhlo řazení, bohužel jsem tam měl zařazenou 5ku, a zkuste se s tim rozjet navíc do kopce, pamatuju se, že sme vokouřili spojku tak, že začla hořet a snad deset minut se zezadu valil bílej kouř, ten štiplavej smrad byl příšernej - jediný co mi tenkrát běželo hlavou, že to auto shoří, stály sme od toho tak 20metrů a čekaly kdy to exploduje, vo to neuvěřitelnější se zdá fakt, že pak další minimálně rok sem s tou samou spojkou vesele dál jezdi, nicméně smrad spálený spojky se v kokpitu držel ještě hodně dlouho...taky jsem ho několikrát naboural ze všech možnejch stran a úhlů(Destruction Derby/Carmageddon), párkrát jsem byl na sraze gardekonfery (což byla diskuzní skupina na pandoře která už dneska bohužel taky neexistuje), srazy byly v nějaký hospodě na korunní na Vinohradech, chodily tam super lidi....prostě začátky, nakonec skončil dost smutně, po uražení zadní nápravy o vystouplej kanál byl prodán na díly, očesán a posléze sešrotován a roztaven na žiletky, ale rád na ty časy vzpomínám, bylo to bezstarostný poflakování se před garáží s cigárem v hubě, ruce věčně vod oleje a mladickej pocit nezničitelnosti v plechovym brnění z Kvasin...zázrak že jsme ještě tady :-), jediný co jsem si z auta nechal je Rally volant z Kolínský nástrojárny...to bylo v roce 2004 co jsme se musely rozloučit, záhy poté jsem si pořidil auto jiný značky s jinym umístěnim motoru (s tim jezdim dodnes) šel čas a mě se cca před rokem postesklo po mojí první lásce, co čert nechtěl,a jak už to v dobrym filmu bejvá, vyskytla se vyjímečná příležitost, pořídit sobě pěknýho rapida po prvnim majiteli, v původnim stavu (pouze PP blatník měněn), s cca 80ti tisícema najetejma, neváhal jsem...a zase si užívám, ta těžká prdel mi prostě chyběla...plány do budoucna jsou udržet auto pro další generace v naprosto původnim stavu...jediný změny co jsem na autě za ten rok provedl, byla výměna zadních světel, blinkrů (samo origo PAL) a koupě apollo (v mládí jsem je vždycky chtěl, ale byl jsem strašnej sociál :-))) ), a instalace štítků Karoserie Kvasiny, a pár dalších drobnejch serepetiček a píčovin, který si právě nemůžu vybavit...
novodobá historie:
2011
25.7. Výlet na Kladno (focení v hutích Koněv a okolí)
26.7. Výlet do Tuzexu :-)
14.8. oprava předního spoileru - odstraněná gumosračka a barva až na kov, stříknuto antikorozní barvou, a zpátky do původní barvy, tak jak to vyjíždělo z fabriky...prahy a zbytek příjdou na řadu časem...
28.8. Výlet do Rakovníka, focení s Karosou (náhodnej objev - ta krasavice mi připoměla školní léta), instalace autorádia 1902B(černošedá verze - původně tam byla šedá, rád bych někdy sehnal celý černý ale asi to ještě bude boj) instalace svatýho Kryštofa - ochránce motoristů na přední masku...
24.9. Výlet k opuštěný pumpě z dob totality...(fotky jako již tradičně přepálené :-( )
15.10. zevlování po praze, focení s Migem ve Kbelích (tradičně opět proti slunci), užívám si auto dokavaď je hezký počasí...brzo zazimujem...
5.11. standartní podzimní zevling, začínaj mi docházet nápady kde fotit...new features: Nádechy kapoty Mistrál z Armaturky Mijava r.v.85, nové L a P zrcátko Massag (původní byly vyšisované)
27.11. podzimní vejlet, Ztrnadek si připoměl, jaký to bylo, když měl ještě pořádnou káru :-)
2012
9.8. auto dlouho stálo, nebyl na nic čas, bohužel po zimě i když byl v garáži v suchu vylezla na spoustě míst rez, což budu asi muset v budoucnu pořešit a musim říc že z toho začínám mít noční můry, navíc při první projížďce někdy v květnu náhle vaříme v nejmenovaný vesnici, musel jsem tu sportovní dýmovnici samozřejmě zastavit před hospodou se zahrádkou plnou opilejch buranů, kterejm moje neštěstí, podobně jako když koukaj na zprávy, zvedlo náladu...no až tenhle čtvrtek sundaná hliněná palice, a podle očekávání prdlý těsnění někde mezi 3 a 4tym válcem, takže nejlevnější možná varianta, rozhod jsem se že při tý příležitosti vyměnim všechny ostatní těsnění od palice nahoru, doufám že bude čas a ještě se stihnu párkrát projet než přijde odporná zima....
2013
první polovina roku ve zkratce - prošli jsme zdárně STK, vyměněný těsnění pod hlavou (s cizí pomocí - sám sem to rozebral ale skládat už to musel někdo jinej), vyměněná membrána palivovýho čerpadla (měl sem vyměnit i těsnění - samozřejmě se pár tejdnů po montáži ukázalo že tam prochcává olej - to mě ještě letos čeká), výměna termostatu a všech těsnění kolem - u hlavy i v koleni), rez zdárně prostupuje automobilem, neni to moc hezkej pohled - obzlášť zespoda, nejsou na nic prachy, musí se šetřit...jinak sem lacně sehnal tmavej interiér ( černý koženkový tapece a fialový kordvelurový sedačky) komplet se všim všudy včetně tapecírů a koberců a podle nálady hodlám prohazovat se světlym...
2014
první jarní den, po zimním spánku, klasika napumpovat benzín (jikovu vyschlo v krku), sytič, našlápnout plyn....chytil na první otočení klíčkem! jsem na něj hrdej! ten zvuk rozzuřenýho astmatickýho divočáka mi chyběl, navíc jsem konečně sehnal rezervu, jezdil jsem celý léta bez ní divil se že je předek tak rozlítanej (normálka vole je to přece škodofka, pokaždý když předjíždíš kamion tak tě odstaředivá síla větru odhodí do škarpy), krom deformační zony působí rezerva zároveň i jako stabilizace (když tam neni evidentně se tam víří vzduch a pri vyšších rychlostech se ještě víc nadzvedává předek - obodbně jako třeba u Maserati Bora nebo Lamborghini Miura.
2015
...bylo nebylo, v království Absurdistánu, polovina února, technická končí za dva dny a línej princ Vacant to jako vždycky nechal na poslední chvíli, tvrdé probuzení ze zimního spánku (jak Vacanta tak auta pozn.aut.), chytnul napodruhý a už od začátku bylo jasný, že se mu nikam nechce, škube sebou i po zahřátí, nebyla by to škodovka aby se jako na schvál něco nevysralo, cestou na technickou odešly brzdy - noha až na podlaze a auto furt jede, tak tak jsem to dovez na dílnu nervama spocenej nahoře i dole v zákulisí, po zběžný prohlídce zjištěn úník brzdovky u zadního levýho bubnu, pravděpodobně prasátko, technická odsunutá na neurčito....já teda musim mít trpělivost...už si vzpomínám proč sem se toho prvního tak rád zbavil :-) Dobře mi tak! každej majitel soc. škodovky musí bejt svym způsobem masochysta....
sid vacant/šakal 136 - komentáře:
12:48:27
11.07.2011
11.07.2011
samadi
Rapid jak sa patri... aj farba je pekna
12:37:02
11.07.2011
11.07.2011
RUSTY88
Pěknej Rapid. Taky se mi líbí že je v origu a netuzenej. Jen tak dál
10:04:07
11.07.2011
11.07.2011
peter55
krasny Rapid ides medzi oblubene
08:50:30
11.07.2011
11.07.2011
Sid Vacant
to je po původnim majiteli natřený nějakym gumoasfaltem, jestli to letos stihnu, tak to půjde dolů a do původní barvy...
08:44:06
11.07.2011
11.07.2011
Nostalgik
Ďalší Rapid v origo stave, super.
Ten predný spojler máš niečím natretý?
Ten predný spojler máš niečím natretý?