-> havlik: To ani ne, spíš chci jít cestou maximálně legálních úprav a víc s autem jezdit :) Abych prolezl přes STK a nemusel se bát každé silniční kontroly, tak jsem se zbavil Mangelsů, místo nich nasadil dovolený rozměr kol a vrátil sériový výfuk, a mám navždy klid. Výfuk tomu celkově prospěl, protože ten příčňák, co jsem tam měl, měl příliš malý protitlak (holt to chce mnohem komplexnější úpravu motoru) a dokud nebyl plyn úplně na podlaze, tak se to docela hádalo, teď to šlape jako švýcarské hodinky.
Ale s myšlenkou vrácení do originálního stavu včetně čalounění a laku si pohrávám. Ale zatím jsem ještě tak daleko nedospěl :)
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Tohle je od jara 2008 moje Škoda 135 Rapid, alias Geckon :)
Je to původně 130ka z roku 1987, s legálně provedenou zástavbou hliníkového motoru 781.135. Tímto autem jsem si splnil dlouholetý sen, ke kterému jsem přes svá studentská léta těžce propracovával... Auto prochází postupným vývojem, ale chybí volný čas. Mezi lety 2014-2016 stálo tři roky v garáži pod vrstvou prachu. V sezoně 2017 se měnily palivové hadice, chromované mangelsy nahradily hliníkové "jitrnice" a do auta se vrátil sériový výfuk, zalakovaný žáruvzdornou barvou a opatřený izolační páskou ThermoTec se zástřikem. Zde je aktuální popis provedených změn oproti originálu:
1) Karoserie a podvozek:
- kompletní vyvaření karoserie, nástřik dutin a spodku
- nový celolak - zlatá perleť z kolekce Citroën Xsara
- replika dobového předního originálního spoileru (MK Koša) s integrovanými mlhovkami Wesem
- zadní křídlo "hrazda" (MK Koša)
- originální dobová aerodynamická zpětná zrcátka Beskyd Sport
- duralové leštěné víčko nádrže na zakázku (B3 Tuning)
- všechny blinkry s čirým překrytím
- vnější kliky dveří Škoda Favorit
- odstraněn kompletní mechanismus zámku zadní kapoty, nahrazen gumovými rychlosponami
- ocelová rozpěra předních tlumičů Speedpro
- ALU kola Minilite 13x6", pneu Barum Bravuris 2 175/70 R13
- brzdové třmeny a bubny v červeném laku
2) Motor:
- původní motor 742.13 nahrazen celohliníkovým čtyřválcem ze Škody Favorit 135 (781.135) + sání Škoda 135/136 (legální přestavba zapsaná v TP)
- silikonové zapalovací kabely
- jednojiskrové platinové svíčky Bosch FR 5 DP
- originální tlumič výfuku s tepelnou izolací z kevlarové pásky ThermoTec (odstínění)
- sportovní vzduchový filtr K&N
- filtr odvětrání ventilového víka Raceland
- kompletní bezkontaktní elektronické zapalování PAL ze Škody Favorit
- nové rozvody a náplně
3) Interiér:
- kompletní nové čalounění na zakázku v kombinaci ekokůže a látky - strop, dveřní výplně, sedadla, zadní plato
- nový koberec na podlaze
- části přístrojové desky nahrazeny leštěným nerezem
- originální dobový sportovní tříramenný volant z perforované kůže (VDKN Rallye)
- sportovní hliníkové pedály Race2 Series (Lampa Italy)
- koberečky R.Evolution-Bottari
- originální dobová sportovní československá řadicí páka "Rallye"
- prahové lišty Sparco
- hasicí přístroj Speedpro
- chromované "retro" kličky stahování oken JOM
- bezpečnostní pásy tříbodové OMP + nůž na pásy OMP
- loketní opěrka MK Koša v kombinaci černá koženka-chrom
4) Audio:
- autorádio Blaupunkt Milano MP28 (4x40W/MP3/AUX)
- zadní plato: třípásmové reproduktory Blaupunkt GTx 693 Mk2 (9x6", 240W)
- dveře: dvojpásmové reproduktory Blaupunkt GTx 402 Mk2 (5,25", 130W)
- kabeláž originální Blaupunkt
------------------------- -------------------------- -------------------------- ---------------------
Plány do budoucna:
Akutně hlavně převodovka. Má už odslouženo a kvalty občas vyskakují. Přes zimu mne taky čeká výměna bočních ochranných lišt za originály, včetně štítku "Škoda". Kéž by bylo více volného času...
Příští rok asi shození náprav a jejich renovace. Na závěr přijde na řadu motor (písty, hlava, setrvák, ventily, kanály, vačka, přetryskování karburátoru). Pohrávám si i s myšlenkou zástavby origo motoru 742.13 a navrácení do zcela originálního stavu, ale tohle je přecijenom srdcovka a nostalgie :)
Poděkování:
- Autoservisu Bartoš Ludvíkovice za vyvaření a poskládání karoserie
- panu Novákovi z Janova u Hřenska za precizní čalounění interiéru a laskavý a profesionální přístup
- pánům Vláďovi a Andrejovi ze servisu DOS Děčín
- všem kamarádům, kteří můj sen nezavrhli a podporovali mne
- AZNP Kvasiny za to, jaký kultovní a zábavný vůz stvořili a vypustii do světa :)
Je to původně 130ka z roku 1987, s legálně provedenou zástavbou hliníkového motoru 781.135. Tímto autem jsem si splnil dlouholetý sen, ke kterému jsem přes svá studentská léta těžce propracovával... Auto prochází postupným vývojem, ale chybí volný čas. Mezi lety 2014-2016 stálo tři roky v garáži pod vrstvou prachu. V sezoně 2017 se měnily palivové hadice, chromované mangelsy nahradily hliníkové "jitrnice" a do auta se vrátil sériový výfuk, zalakovaný žáruvzdornou barvou a opatřený izolační páskou ThermoTec se zástřikem. Zde je aktuální popis provedených změn oproti originálu:
1) Karoserie a podvozek:
- kompletní vyvaření karoserie, nástřik dutin a spodku
- nový celolak - zlatá perleť z kolekce Citroën Xsara
- replika dobového předního originálního spoileru (MK Koša) s integrovanými mlhovkami Wesem
- zadní křídlo "hrazda" (MK Koša)
- originální dobová aerodynamická zpětná zrcátka Beskyd Sport
- duralové leštěné víčko nádrže na zakázku (B3 Tuning)
- všechny blinkry s čirým překrytím
- vnější kliky dveří Škoda Favorit
- odstraněn kompletní mechanismus zámku zadní kapoty, nahrazen gumovými rychlosponami
- ocelová rozpěra předních tlumičů Speedpro
- ALU kola Minilite 13x6", pneu Barum Bravuris 2 175/70 R13
- brzdové třmeny a bubny v červeném laku
2) Motor:
- původní motor 742.13 nahrazen celohliníkovým čtyřválcem ze Škody Favorit 135 (781.135) + sání Škoda 135/136 (legální přestavba zapsaná v TP)
- silikonové zapalovací kabely
- jednojiskrové platinové svíčky Bosch FR 5 DP
- originální tlumič výfuku s tepelnou izolací z kevlarové pásky ThermoTec (odstínění)
- sportovní vzduchový filtr K&N
- filtr odvětrání ventilového víka Raceland
- kompletní bezkontaktní elektronické zapalování PAL ze Škody Favorit
- nové rozvody a náplně
3) Interiér:
- kompletní nové čalounění na zakázku v kombinaci ekokůže a látky - strop, dveřní výplně, sedadla, zadní plato
- nový koberec na podlaze
- části přístrojové desky nahrazeny leštěným nerezem
- originální dobový sportovní tříramenný volant z perforované kůže (VDKN Rallye)
- sportovní hliníkové pedály Race2 Series (Lampa Italy)
- koberečky R.Evolution-Bottari
- originální dobová sportovní československá řadicí páka "Rallye"
- prahové lišty Sparco
- hasicí přístroj Speedpro
- chromované "retro" kličky stahování oken JOM
- bezpečnostní pásy tříbodové OMP + nůž na pásy OMP
- loketní opěrka MK Koša v kombinaci černá koženka-chrom
4) Audio:
- autorádio Blaupunkt Milano MP28 (4x40W/MP3/AUX)
- zadní plato: třípásmové reproduktory Blaupunkt GTx 693 Mk2 (9x6", 240W)
- dveře: dvojpásmové reproduktory Blaupunkt GTx 402 Mk2 (5,25", 130W)
- kabeláž originální Blaupunkt
------------------------- -------------------------- -------------------------- ---------------------
Plány do budoucna:
Akutně hlavně převodovka. Má už odslouženo a kvalty občas vyskakují. Přes zimu mne taky čeká výměna bočních ochranných lišt za originály, včetně štítku "Škoda". Kéž by bylo více volného času...
Příští rok asi shození náprav a jejich renovace. Na závěr přijde na řadu motor (písty, hlava, setrvák, ventily, kanály, vačka, přetryskování karburátoru). Pohrávám si i s myšlenkou zástavby origo motoru 742.13 a navrácení do zcela originálního stavu, ale tohle je přecijenom srdcovka a nostalgie :)
Poděkování:
- Autoservisu Bartoš Ludvíkovice za vyvaření a poskládání karoserie
- panu Novákovi z Janova u Hřenska za precizní čalounění interiéru a laskavý a profesionální přístup
- pánům Vláďovi a Andrejovi ze servisu DOS Děčín
- všem kamarádům, kteří můj sen nezavrhli a podporovali mne
- AZNP Kvasiny za to, jaký kultovní a zábavný vůz stvořili a vypustii do světa :)
Rudy/Škoda 135 Rapid - komentáře:
13:05:30
01.11.2017
01.11.2017
Rudy
20:10:18
22.05.2017
22.05.2017
havlik
-> Rudy: Co ze to auto rozprodávás? Bude seriovka?
08:31:28
27.03.2012
27.03.2012
Rudy
-> havlik: Neřekl bych to lépe!
-> 57: Filtr sám o sobě není příliš k užitku, bez dalších návazných úprav, jako je slícování sacího potrubí s hlavou, přivedení studeného vzduchu k filtru, přetryskování karburátoru, atd. Já to beru jen jako přípravu na další úpravy, které budou v rámci komplexní GO motoru následovat po renovaci a vyztužení podvozku a brzdové soustavy. Subjektivně mám pocit, že při plném sešlápnutí plynového pedálu v oblasti nad 2.000 ot./min. jde auto lépe do otáček, ale to je jen ničím nepodložený "placebo efekt", nemám to zatím nijak změřené. Dobře seštelovaný a hlavně udržovaný škodovácký motor, se správným palivem, čistým originálním filtrem a kvalitním mazivem udělá stejnou nebo i lepší službu. Pokud nehodláš motor dále obsáhleji upravovat, je to vcelku zbytečná investice
-> 57: Filtr sám o sobě není příliš k užitku, bez dalších návazných úprav, jako je slícování sacího potrubí s hlavou, přivedení studeného vzduchu k filtru, přetryskování karburátoru, atd. Já to beru jen jako přípravu na další úpravy, které budou v rámci komplexní GO motoru následovat po renovaci a vyztužení podvozku a brzdové soustavy. Subjektivně mám pocit, že při plném sešlápnutí plynového pedálu v oblasti nad 2.000 ot./min. jde auto lépe do otáček, ale to je jen ničím nepodložený "placebo efekt", nemám to zatím nijak změřené. Dobře seštelovaný a hlavně udržovaný škodovácký motor, se správným palivem, čistým originálním filtrem a kvalitním mazivem udělá stejnou nebo i lepší službu. Pokud nehodláš motor dále obsáhleji upravovat, je to vcelku zbytečná investice
21:07:38
01.03.2012
01.03.2012
Kaprof-Pisařík
-> havlik:
18:52:28
01.03.2012
01.03.2012
57
tak že to špale pěkne jo já si ho chci taky koupit do rapida no
20:58:11
29.02.2012
29.02.2012
havlik
-> 57: na dvojku hrabe a toci 9000
20:41:50
29.02.2012
29.02.2012
57
ty máš v tom rapidu ten sportovní filtr jak to šlape s tím
12:38:53
11.08.2011
11.08.2011
Bucifalek
Hodně dobře udělaný a precizně oceňuji jde do oblíbených jen by mě zajímalo jak ti prochází ty disky a zdali ti už někdy skočil nějakej polda na to že to jsou origo disky?
15:27:55
09.08.2011
09.08.2011
Radek Retro eLeSo
-> Rudy: pošlu ti klidně obrázek z návodu Schroth nebo napiš do fy. Rieeger Praha,neni to jen o německu,tady by to měli taky řešit páč pásy nejsou doplněk ale sakra funkční věc
15:24:58
09.08.2011
09.08.2011
Tuner#2 - zrušená registrace
Pásy by měli jít pod min. 45° úhlem a nebo idálně rovně dozadu, jinak hrozí fakt sklopení sedadla a nic tě neudrží. Další věc je protažení pásů sedačkou, to musí být pevné a ne takhle, kdy se to smekne a bude Tě to enormě tlačit na ramena, nebo Tě to pořeže krk.
15:22:26
09.08.2011
09.08.2011
MATTESS
15:21:55
09.08.2011
09.08.2011
Luky
-> Radek Retro eLeSo: tak pro mě je to čistě teoretická otázka, s žádným mým autem se čtyřboďáky bych si za hranice netroufnul
-> Rudy: takže nad nebo pod?
-> Rudy: takže nad nebo pod?
15:21:00
09.08.2011
09.08.2011
Rudy
-> Radek Retro eLeSo: No, nějakej návod v italštině jsem k tomu dostal, ale nic takovýho, že by se měly pásy prostrčit otvorem ve skořepině, jsem tam nenašel. No, holt se budu vyhýbat Německu
15:19:47
09.08.2011
09.08.2011
Rudy
-> Luky.: Jo jo, přesně tak :) Vzadu se sice sedět nedá, ale stejně jezdím většinou sám, tak mne to netíží.
15:18:47
09.08.2011
09.08.2011
Radek Retro eLeSo
-> Luky.: no tak tim to bude,neni to sranda jen tak dát pásy do auta a jezdit,němci by chtěli pěkně tučnou pokutu,neměl by bejt problém pořešit návod u výrobce
15:15:52
09.08.2011
09.08.2011
Luky
-> Rudy: ok, beru zpět
EDIT: takhle jo? www.skodateam.cz/Lukyho_R APID-img_0mLy.jpg
Ale koukám že píšeš že POD zadní sedák. To taky neni dobře, je to moc dolů a při nárazu působí velké síly na páteř + se můžeš sklopit, jak jsem psal. Pásy smí být vodorovně a nebo dolů, pod nějakým maximálním úhlem. To je na nějakym tom papíru k pásům, případně možná v Příloze J? Tohle už je ale asi moc
EDIT: takhle jo? www.skodateam.cz/Lukyho_R APID-img_0mLy.jpg
Ale koukám že píšeš že POD zadní sedák. To taky neni dobře, je to moc dolů a při nárazu působí velké síly na páteř + se můžeš sklopit, jak jsem psal. Pásy smí být vodorovně a nebo dolů, pod nějakým maximálním úhlem. To je na nějakym tom papíru k pásům, případně možná v Příloze J? Tohle už je ale asi moc
15:14:38
09.08.2011
09.08.2011
Rudy
Luky. 09.08.11 15:11:27 napsal:
→ Rudy: nejde o příslušníky, ale o to, že ty zadní
popruhy nemáš dozadu, ale dolů. Takže při jakémkoliv nárazu se s tebou
sedačka sklopí i s pásama dopředu! Ty pásy tě takhle neudrží. Chyť je
radši do místa kotevního úchytu zadních pressů (protikusů) pod zadní
lavicí, taky jsem to tak měl. Sice tím vyřadíš zadní sedačky z provozu,
ale když to uděláš odepínací a necháš zároveň zachovaný původní
přední pásy, tak to nevadí
Ono to na té fotce je blbě vidět, ale takhle ty pásy uchyceny jsou :) Třetí bod jde dozadu pod zadní sedák a je na šroubu pro zadní pásy. (na fotce zadních sedaček to taky vidět není, protože ty jsem fotil ještě v době, kdy jsem tam měl samonavijáky).
→ Rudy: nejde o příslušníky, ale o to, že ty zadní
popruhy nemáš dozadu, ale dolů. Takže při jakémkoliv nárazu se s tebou
sedačka sklopí i s pásama dopředu! Ty pásy tě takhle neudrží. Chyť je
radši do místa kotevního úchytu zadních pressů (protikusů) pod zadní
lavicí, taky jsem to tak měl. Sice tím vyřadíš zadní sedačky z provozu,
ale když to uděláš odepínací a necháš zároveň zachovaný původní
přední pásy, tak to nevadí
Ono to na té fotce je blbě vidět, ale takhle ty pásy uchyceny jsou :) Třetí bod jde dozadu pod zadní sedák a je na šroubu pro zadní pásy. (na fotce zadních sedaček to taky vidět není, protože ty jsem fotil ještě v době, kdy jsem tam měl samonavijáky).
15:14:26
09.08.2011
09.08.2011
Luky
-> Radek Retro eLeSo: fákt? To slyšim prvně, nikdy jsem to neviděl. Ale když mě tak nepadá, nikdy jsem neměl čtyřboďáky s návodem
15:11:51
09.08.2011
09.08.2011
Radek Retro eLeSo
-> Rudy: to sem nemyslel,ale měl bys mít otvory v sedačkách a těma ty pásy protažený,takhle to třeba firma Schroth vyloženě zakazuje!!