skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Jde o elektromobil a vyrobil závod Škoda Ejpovice v Plzni, celkem 1100 kusů, většina šla na vývoz, u nás je cca 9 kusů v pojízdném stavu.
Vyrábělo se více verzí, buď s digitální kapacitoměrem (ukazuje stav baterií, dojezd, napětí, %, atd) nebo rekuperací nebo oboje.
Také topení bylo buď elektrické nebo dvojstupňové teplovodní (bufík).
Napětí motoru je 72V/13kW, 84/15,4kW a 96V/18kW
Také v osobní verzi a i u nás pár kusů jezdí.
Co kus, to originál.
Začátek výroby 1992 a ukončení v roce 1993.
Osazovali se trakční olověné baterie nebo NiCd baterie.
Něco z TP a z tech. údajů:
Dojezd 60 až 80 km na trakční olovo, na LiFeYPO4 se dá dojezd zvýšit na cca 250 km.
Váha trakčních baterií cca 400 kg, užitečná 350 kg. (LiFeYPO4 mám v plánu koupit, má větší dojezd a třetinovou váhu atd.)
Max. rychlost 80 km, zablokovaný 5 stupeň, převodovka má jinak zpřevodovanou rozvodovku 4.412 (75/17).
Elektromotor 84V 220A, regulace dává 350A a max. krátkodobý proud elektromotoru je 550A.
Maximální otáčky elektromotoru 5000 ot/min.
Výkon 15,4 kW.
Centrální pulsní nabíječka (umístěná pod rádiem) 230V a výstup 100V 22A, nabíjení je třístupňové. Nastavuje se letní a zimní nabíjení. Nabíječka nabíjí 14 ks 6V 180Ah baterií a baterie pro pohon nabíjejí přes DC/DC měnič palubní 12V baterii. Pod víkem motorového prostoru je přední maska odklápěcí a pod ní je nabíjecí kabel s vidlicí do zásuvky a v případě nabíjení je zablokovaná jízda, aby nedošlo k omylu rozjezdu.
Má verze z prvních kusů nemá rekuperaci, ani kapacitoměr, ale pracuji dodělat oboje.
Pod seřízením světel je hlavní odpojovač baterií v případě poruchy.
Přístrojovka ukazuje teplotu motoru a v případě přehřívání spustí ventilátor na ochlazení elektromotoru. Dále ukazuje proud přes ampermetr (předělaný otáčkoměr) a z palivoměru je voltmetr (jednoduchý kapacitoměr). Dvě kontrolky jsou též předělané, jedna ukazuje předehřev baterií (symbol oleje nahrazený symbolem předehřevu) a druhá poruchu DC/DC měniče (symbol baterie). Kontrolka rezervy paliva je zachována, včetně ostatních zbylých kontrolek.
Podtlaková vývěva slouží k posilovači brzd.
K jízdě stačí první poloha klíčku, druhá se nepoužívá.
Celkem je elektromobil jednoduše postavený, baterie, regulace, nabíječka a pár pomocníků. Oproti spalovací verzi dost věcí chybí a celkově je auto lehčí (bez baterií) než spalovací verze. Místo chladiče je regulace motoru a vedle je hlavní stykač a bufík. Nádrž pro bufík je malá, cca 8 l.
Popis postupně dodám, za těch pár let už docela vím a znám Eltru. Mám i nějakou servisní dokumentaci a katalog ND na Eltru.
PS: Jediné auto, co se rozjede bez problému na 4 stupeň a docela svižně, elektromotor a okamžitý max. kroutící moment udělají své. :-)
Zážitky z jízd jsou velmi dobré, nejde sice o žihadlo, ale jede dobře a tiše a nelíbí se chodcům. :-D
Jízda je taková měkká a je nutné si zvyknout na řízení, vlastně se používá jen proudový pedál a brzda, spojka se používá jen k přeřazení rychlostí a zpátečky. ;-) Při rozjezdu je jen zařazeno a šlape se na pedál.
Musí se používat ruční brzda, elektromotor nemá kompresi a rozjede se při jakémkoliv zařazeném rychlostním stupni i z malého kopečku. :-)
Na STK také byla sranda, nechápali. :-D PČR mě ještě nestavěla, tak nevím co bude následovat, ale rozhodně si všimnou chybějící známky emisích a nepřítomnost výfuku. :-)
Vyrábělo se více verzí, buď s digitální kapacitoměrem (ukazuje stav baterií, dojezd, napětí, %, atd) nebo rekuperací nebo oboje.
Také topení bylo buď elektrické nebo dvojstupňové teplovodní (bufík).
Napětí motoru je 72V/13kW, 84/15,4kW a 96V/18kW
Také v osobní verzi a i u nás pár kusů jezdí.
Co kus, to originál.
Začátek výroby 1992 a ukončení v roce 1993.
Osazovali se trakční olověné baterie nebo NiCd baterie.
Něco z TP a z tech. údajů:
Dojezd 60 až 80 km na trakční olovo, na LiFeYPO4 se dá dojezd zvýšit na cca 250 km.
Váha trakčních baterií cca 400 kg, užitečná 350 kg. (LiFeYPO4 mám v plánu koupit, má větší dojezd a třetinovou váhu atd.)
Max. rychlost 80 km, zablokovaný 5 stupeň, převodovka má jinak zpřevodovanou rozvodovku 4.412 (75/17).
Elektromotor 84V 220A, regulace dává 350A a max. krátkodobý proud elektromotoru je 550A.
Maximální otáčky elektromotoru 5000 ot/min.
Výkon 15,4 kW.
Centrální pulsní nabíječka (umístěná pod rádiem) 230V a výstup 100V 22A, nabíjení je třístupňové. Nastavuje se letní a zimní nabíjení. Nabíječka nabíjí 14 ks 6V 180Ah baterií a baterie pro pohon nabíjejí přes DC/DC měnič palubní 12V baterii. Pod víkem motorového prostoru je přední maska odklápěcí a pod ní je nabíjecí kabel s vidlicí do zásuvky a v případě nabíjení je zablokovaná jízda, aby nedošlo k omylu rozjezdu.
Má verze z prvních kusů nemá rekuperaci, ani kapacitoměr, ale pracuji dodělat oboje.
Pod seřízením světel je hlavní odpojovač baterií v případě poruchy.
Přístrojovka ukazuje teplotu motoru a v případě přehřívání spustí ventilátor na ochlazení elektromotoru. Dále ukazuje proud přes ampermetr (předělaný otáčkoměr) a z palivoměru je voltmetr (jednoduchý kapacitoměr). Dvě kontrolky jsou též předělané, jedna ukazuje předehřev baterií (symbol oleje nahrazený symbolem předehřevu) a druhá poruchu DC/DC měniče (symbol baterie). Kontrolka rezervy paliva je zachována, včetně ostatních zbylých kontrolek.
Podtlaková vývěva slouží k posilovači brzd.
K jízdě stačí první poloha klíčku, druhá se nepoužívá.
Celkem je elektromobil jednoduše postavený, baterie, regulace, nabíječka a pár pomocníků. Oproti spalovací verzi dost věcí chybí a celkově je auto lehčí (bez baterií) než spalovací verze. Místo chladiče je regulace motoru a vedle je hlavní stykač a bufík. Nádrž pro bufík je malá, cca 8 l.
Popis postupně dodám, za těch pár let už docela vím a znám Eltru. Mám i nějakou servisní dokumentaci a katalog ND na Eltru.
PS: Jediné auto, co se rozjede bez problému na 4 stupeň a docela svižně, elektromotor a okamžitý max. kroutící moment udělají své. :-)
Zážitky z jízd jsou velmi dobré, nejde sice o žihadlo, ale jede dobře a tiše a nelíbí se chodcům. :-D
Jízda je taková měkká a je nutné si zvyknout na řízení, vlastně se používá jen proudový pedál a brzda, spojka se používá jen k přeřazení rychlostí a zpátečky. ;-) Při rozjezdu je jen zařazeno a šlape se na pedál.
Musí se používat ruční brzda, elektromotor nemá kompresi a rozjede se při jakémkoliv zařazeném rychlostním stupni i z malého kopečku. :-)
Na STK také byla sranda, nechápali. :-D PČR mě ještě nestavěla, tak nevím co bude následovat, ale rozhodně si všimnou chybějící známky emisích a nepřítomnost výfuku. :-)
Škoda ELTRA 151 L pick-up - komentáře:
Snažím se dát dohromady jednu Eltru, ale není mi jasny, k čemu je ten tenky kablík, který vede z elektromotoru. (když nepočítam ty tlustý kabely k vinutí). Nemáš k tomu prosím nějakou dokumentaci?
Můj SEN 

Díky, pár kusů teda bylo vyrobeno, ale jde spíše o vzácnost.
Asi jsem to našel ještě si vzpomínám že tam měl někde nějaké starší img5.rajce.idnes.cz/d0510
/.../P1080417.jpg
Někde tady byl odkaz na nějakou galerii na rajce.idnes.cz nebo něco podobného a měl jich dokonce snad pět byl tam i nějaký tovární prospekt k tomu, už nevím kdo to byl a kde to bylo.
-> Vojtisek:
Vím, ale nikdy jsem originál neviděl, jen jsem o tom četl a nikde nenarazil.
Vím, ale nikdy jsem originál neviděl, jen jsem o tom četl a nikde nenarazil.

-> Karátek: vyhřívání zrcátek
Nezkoušel ses ozvat na toho osobáka?
-> Shackall:
Proč myslíš? Vůbec ne. Ale nebylo by to vůbec špatný.
Proč myslíš? Vůbec ne. Ale nebylo by to vůbec špatný.

-> Karátek 27.03.11 22:27:37: Ty jsi někdy vlastnil nějaké akcie Škodových závodů 

-> Kurier Grobar:
Snad budou, ale známe škodovku, už není skoro naše.
Snad budou, ale známe škodovku, už není skoro naše.

-> Karátek: za repliky by som bol aj ja 

Fáček atd. Klidně bych bral, kdyby se opět vyráběli. Třeba škodovka jednou bude vyrábět repliky. 

čavko čo nové :)
-> myschaak AZNP K.Hora:
Je jen škoda, že jich je málo a přestali se vyrábět.
Je jen škoda, že jich je málo a přestali se vyrábět.
-> Karátek: je to fakt zajímavý)
Takže nabíjení u olova je pomalé, do 12 hodin, jako u startovacích baterií, což je nevýhoda (a jsou těžké), proto olovo nahradím až dojde lepšími bateriemi, takže do hodky bude dobito.
Ale jezdím do 40 km, takže za 7 hodin mám nabito. Trakční olovo je konstrukčně jiné oproti startovacímu olovu, zima jim tak nevadí a vysoké proudy baterie velmi rychle ohřejí, takže dojezd je o cca 10% nižší. Spíše než v zimě je problém v létě, olovo se může přehřívat a je dobré, když se chladí nebo jezdit na nižší proudy.

-> Karátek: když ti baterky v zimě promrznou, tak je asi dojezd menší? A nebo je taháš domů do tepla 

-> Karátek: Jak dlouho trvá, než se úplně dobijí baterky?