Jumbo / Favorit č.1 Jumbo / Favorit č.1

komentáře | popis | fotky | Jumbo | 31.08.23 15:52 | 56x v oblíbených
Tak tohle je můj nový přírůstek do rodiny, Favorit číslo 1.

Ptáte se proč číslo 1? No tak hlavně proto, že je to můj první Favorit… Ale taky proto, že se jedná o prvního sériově vyrobeného Favorita s číslem 2501, kdy prvních 2500 kusů bylo součástí předprodukční série. Stejně tak se jedná o první kus, který byl určený k prodeji v maloobchodě, tedy první prodaný do soukromých rukou, předprodukční kusy byly určeny pouze pro státní podniky a instituce.

První zmínka o tomhle autě byla v televizi 5.8.1988, kdy v reportáži o Favoritu a jeho výrobě ukazují na montážní lince jedoucí oranžovou karosérii a dodávají, že Favorit s číslem 2501 zahájí běžnou sérii a bude jako první prodán v maloobchodě.
Škoda Favorit 8/20 - Ako sa pracuje po novom (5. august 1988)


Podle velkého technického průkazu bylo auto vyrobeno 23.8.1988, následně si jej 31.8.1988 převzal šťastný nový majitel, vše zaznamenala televize v krátké reportáži (čas videa cca od 18:30).
euscreen.eu/item.html?id= EUS_E93...

Zajímavé je, že ve videu není jméno původního majitele, pana Němce, ale jméno Vladislav Jeřábek. Tohle jméno je i na faktuře k nákupu auta z 31.8.1988, kterou jsem dostal spolu s autem, podle všeho se jedná o zaměstnance AZNP Mladá Boleslav, který se dostal na první místo pořadníku, ale auto nechtěl, tak se domluvil s kamarádem a auto mu přenechal. V reportáži mluví pan Jeřábek, původní majitel, pan Němec, stojí oprostřed. Tohle jsem složil dohromady spolu s rodinou bývalého majitele, je to už dost dlouho a tak přesné informace už asi nezjistíme, ale rodina si pana Jeřábka pamatuje, jako kamaráda od jejich tatínka, stejně tak si pamatovali, že se na tatínka dívali v televizi ve zprávách, když si auto přebíral.

První registrace 1.9.1988, další zápis v techničáku je až přepis na dědice a následně na mě, oboje 26.5.2022.

Co vím, tak auto moc nejezdilo, dlouho bylo garážované, ale pak kvůli výstavbě garáže zrušili a tak auto stálo dlouhá léta v Praze na Žižkově přímo na ulici. Je zázrak, že se dochovalo aspoň v takovém stavu, jako je dneska, kdy je auto sice obouchané skoro ze všech stran, ale s minimem koroze, prahy, lemy i všechny nosné části jsou v pořádku, má pár puchýřků na blatníku u blinkru a na horní straně blatníků pod kapotou, ale je to opravdu minimum, na svůj věk až malý zázrak. Podle toho, co mi říkala dcera majitele, tak si auto nechal po dovezení nastříkat zespoda na letišti nějakou speciální „srajdou“ na letadla a pravidelně proléval všechny dutiny olejem, podle toho, jak to auto vypadá, tak bych tomu asi i věřil.

A jak jsem se k autu dostal já? To jsem se takhle v sobotu ráno vzbudil, kouknul na WhatsApp do Virt skupiny a byl tam inzerát na tohohle „krasavce“ s tím, že se jedná o kus číslo 2501. Vzhledem k tomu, že jsem už delší dobu hledal nějaké zajímavější auto, které by hned mohlo jezdit (FUN vyžaduje aktuálně víc práce a času, než mu můžu dát), takže pár organizačních rozhodnutí a telefon do Prahy, v neděli jsem jel na výlet a už byla ruka v rukávě… Pak skoro 14 dní nervů, aby všechno klaplo a 26.5. jsem pro auto vyrazil, zaplatil a už je doma…

Jak vidíte na fotkách, původní majitel měl rád samolepky, takže je polepené skoro celé auto, včetně interiéru. Postupně se snažím dostat dolů, co půjde, hlavně z interiéru, exteriér nechám asi na profíkovi.

A teď pár údajů:
Škoda Favorit 136L
Výrobní číslo: 2501
Barva: 8155 oranžová tmavá, podle faktury za příplatek a fakturováno na zvláštní faktuře, tu bohužel nemám
Datum první registrace: 1.9.1988
Najeto: bůh ví… Tachometr ukazuje 36 999 km, ale podle výpisů z STK to ukazuje už minimálně od roku 2009. Můj odhad je tak 50 – 60 000 km, podle toho co říkala rodina, jak málo se s autem jezdilo.
Výbava: Volant, pedály a to bude asi všechno. Nedělená zadní sedadla, chybí i zadní stěrač, takže prostě úplný základ

Plány:
1.) „odtunění“ interiéru, návrat co nejblíže sérii, maximálně několik dobových originálních doplňků – hotovo
2.) kompletní kontrola všech mechanických částí auta, auto má sice platnou STK, ale kontrola všeho bude nezbytná
3.) opískovat a nalakovat původní plecháče, obout nějaké normální pneu - hotovo
4.) nechat odstranit samolepky z exteriéru, opravit co nejšetrněji promáčkliny, pokud to půjde, a nechat rozleštit lak - hotovo, díky pane Apple


Co aktuálně sháním:
1.) Sametku na levé zadní dveře, starší model
2.) kapsy na dveře, sice tam nemají být, ale bez nich budou děravé tapecy, moje jsou rozlámané
3.) hnědé gumové koberce


To bude asi zatím všechno…


Velké díky si zaslouží:
Tom Troll za sdílení inzerátu a hromadu informací
Skili za půjčení podválu (pivo ještě doladíme na Pohofestu)
Peca za první nouzové díly, abych mohl odtunit interiér

Apple za bezkonkurenční péči o zevnějšek auta, vypadá jako ze salónu...

Jumbo / Favorit č.1 - komentáře:

19:23:09
18.04.2023
michael
Počet vyrobených karoserií a agregátů absolutně nekoresponduje s počtem vyrobených vozů a následně počtem vyrobených kompletních vozů, které odebrala expedice.
18:58:46
18.04.2023
Tomaso435
-> alesek - F135L 01.03.23 09:43:52: tech standardních mist k lepení bylo vícero..... První 89 oproti pozdní je mají také každé jinak
18:37:08
18.04.2023
MrAngry / Adam
26.7.1988 hlásili v správach vyrobených viac ako 1300 kusov, 29.7.1988 sa skončila CZD a už bolo hlásených 1400 vyrobených kusov, pričom sa začala montáž v MB. Od tej chvíle bol plán vyrábať v oboch závodoch 150 áut denne do dovŕšenia 2500 kusov. Tam bol viac než dostatok priestoru a času na to aby sa to podarilo vykryť.

O prevodovkách existuje svedectvo kde sa prevodovka na linke namontovala, na konci vymontovala a auto bez nej bolo vytlačené na parkovisko kde sa namontovala znovu keď ich bol dostatok, tento problém sa vraj vyskytoval začiatkom jari 1988. Takto aspoň mohla výroba zvyšku pokračovať.
18:35:13
18.04.2023
Jumbo
-> HASTRMAN-TATRMAN: Je videt, zes ten seznam nikdy nevidel... K "VINkum z inzeratu" to ma hodne daleko...4
18:32:23
18.04.2023
Jumbo
-> Tom Troll: Je mozne, ze dodelali 911 ks pred celozavodkou a zbytek po ni, protoze se pri celozavodce podarilo dohnat zasoby a pak uz to jelo... Nebo cast kastli presunuli jinam, nema Adam v databazi nejake nizke VINko, co se delalo ve Vrchlabi?

Je jasne, ze ty auta existuji, takze jedina otazka je to, kdy a kde je vyrobili...
upraveno 1x, naposled 18.04.2023 18:34:18
18:29:44
18.04.2023
HASTRMAN-TATRMAN
Nic proti Angrymu, je mlady a fandim mu. Ale fascinuje me, jak se nekteri muzou z toho jeho seznamu VIN kodu aut v inzeratech na internetu pokakat, a tak uz nikoho netrapi, ze ani nikdy nebyl ziskavat a seriozne rozvijet vedomosti volnocasovym studiem v dnes uz pohodlne pristupnem podnikovem archivu Skoda Auto, napriklad 3
18:15:50
18.04.2023
Tom Troll
-> michael: A co s tim že má Angry v databázi 1310 VIN pod 2501 o kterých se fotk, zmínka či registrace dochovala dodnes? Tj jich existovalo daleko víc, ale nedochovalo se o nich nic?
upraveno 1x, naposled 18.04.2023 18:16:11
14:50:47
18.04.2023
michael
-> Jumbo: Ventil - podnikové noviny AZNP.
14:26:02
18.04.2023
Jumbo
-> michael: A mas nejaky zdroj?
10:17:36
18.04.2023
michael
-> Jumbo: Ona to, tak ani není teorie, ale zveřejněná data fabrikou. Za dva měsíce se mohlo udělat jen 168 aut, protože byl akutní nedostatek např. převodovek, nebo zadních náprav. Ještě v prosinci se dělalo max. 350 vozů za den.
09:40:29
18.04.2023
Jumbo
-> michael: Zajimava teorie, ale moc mi to nesedi... Kdyby to bylo jak pises, tak by 140 aut udelali za 17 dni (9-26.4.) A pak za skoro 2 mesice 168 aut, coz je strasny skok dolu... Spis bych to videl tak, ze:
9.4.1988 - 500 aut
26.4.1988 - 640 aut
20.6.1988 - 1448 aut (+808)
Do celozavodky - 1551 aut

Po celozavodce dojeli zbytek do 2500 aut (reportaz 5.8.1988 je nahore) a zacala seriova vyroba, 2501 je podle TP vyrobena 23.8. 1988, coz by jeste cca sedelo...

Ale Adam bude jiste vedet vic...
upraveno 2x, naposled 18.04.2023 10:12:52
07:13:57
18.04.2023
michael
-> Tom Troll: Oni v těch videích pouze slepě opakuji co bylo řečeno již koncem roku 87 ale že byla skutečnost nakonec jiná, tak to si do medií nikdo moc nedovolil říci.

Počet vyrobených karoserií nekoresponduje s počtem vyrobených vozů.

9.dubna byl vyroben pětistý favorit. Následně do 26.4 bylo vyrobeno dalších 140 vozů.
Do 20. června bylo vyrobeno 808 vozů. Do zahájení výroby bylo v rámci ověřovací série vyrobeno pouze 911 vozů na místo avizovaných 2500 kusů. V té době byla ještě CZD tři týdny, tak to celkem koresponduje s počtem vyrobených vozů.
17:04:58
17.04.2023
MrAngry / Adam
Ako je potom možné že na svojom zozname mám do čísla karosérie 2500 až 1310 áut? To si na registroch vozidiel vymýšľali VINká?
16:08:08
17.04.2023
Tom Troll
-> michael: Takže v ttěch videích všichni lžou? 3
08:16:55
17.04.2023
michael
Náběhová série nebyla v počtu 2500 kusů, ale bylo vyrobeno pouze 911 vozů.
10:44:42
03.03.2023
OndraKrupi
-> Vojťas: jak si dovoluješ rouhat se proti PohoFestu? Strhnout tuto nálepku je vetší hřích než všech 10 přikázání 3 3
09:43:52
01.03.2023
alesek - F135L
-> Jumbo: Teď ještě jsem si všiml jednoho detailu: Na dobové fotce s původním majitelem mi připadá, že ty hliníkové štítky na 5. dveřích jsou o něco výš (cca 1,5cm), než se lepily standardně, ale nepředpokládám, že by to pán přelepoval, když je pak stejně nahradil těmi plastovými...
22:52:16
28.02.2023
Jumbo
-> Hřib: Plechace jsou nazivo OK, na sklade uz mam spravny posledni dil Bosal a hlinikove stitky na kufr...

Takze prace jeste nejaka bude, ale uz se to blizi...
20:03:05
28.02.2023
Hřib
-> Jumbo: je to prostě super, máš z toho raritního veterána v raritní barvě a stavu, jenom to trochu ruší ten výfuk z feldy a ty plecháče nějak razí, ale to určitě časem doladíš 4 156
Extreme Tyres