-> jenik120: Akože nedal na penetrátor základ? Však penetrátor je základ :) A najlepší aký poznám. Tak je jasné, že keď je to ošetrené naprd, tak je to po zime všetko hrdzavé.
Ja mám nápravy natreté 3x penetrátor + 2x alkyton a po zime tomu nič nie.
Ale ak je iné auto, tak samozrejme škodovku trápiť v soli je zbytočné.
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Škoda 120L
r.v. 1987
Jak to všechno začalo:
V roce 2003 jsem získal zachovalou škodovku po mém dědovi. Jelikož jsem s ní denně jezdil a jezdím, tak započala postupná oprava celého auta...
- opravil jsem brzdy
- vyměnilo se pár dílů na karoserii
- kompletně se zgenerálkoval motor a předělal na GLS
- nahodil jsem zgenerálkovanou pětistupňovou převodovku a stočil setrvačník a řemenici
- montáž zapalování z Fava
Dále proběhla montáž sedadel z T613 a pokračovalo se očalouněním dveří, zadního plata, bočků a střechy látkou, která barevně pasovala k sedačkám.
Také přišla na řadu montáž benzínového topení z T613, namontování dalšího akumulátoru a přestavba celé elektroinstalace, tak aby vše fungovalo tak jak má...
Co mám v plánu:
- kompletní zgenerálkování přední nápravy (rozebrání, pískování, výměna nutných dílů, kompletní pozinkování) - HOTOVO
- montáž čtyřpístů (jsou nachystané), výměna brzdových trubek a hadic... , teda vlastně celé nové brzdy - HOTOVO
- kompletní GO zadní nápravy (podobně jako u přední nápravy) - HOTOVO 2x :-D
- drobné lakýrnické práce - HOTOVO
- jeden klíč na celé auto (zapalování, dveře, uzávěr nádrže) - HOTOVO
- vyčalounění kufru a přečalounění sedaček
- přestavba vedení vzduchu od benzínového topení
- celolak
8.2.2010: Mohlo by se zdát, že toto auto je již v hutích, ale není tomu tak... Po několika letech stání na špalcích je konečně po podvozkové stránce troufnu si říci nové :-) Co se tedy dělo?
- proběhla kompletní rozborka podvozku, nic nezůstalo na svém místě.
- vyvaření všeho co bylo načaté
- vše z náprav a podobně opískováno a nalakováno penetrátorem a následně dvěma vrstvama Alkytonu
- věci co byly původně v zinku se přezinkovaly
- spodek ošetřen Bitumenem od BKP
- nové hadice topení a vlastně všechny gumové díly, nové brzdové trubky...
- výměna lamely spojky
- úprava chladícího okruhu na systém jako v Ladě
- nová hydraulika komplet
- čtyřpísty
- centrální zamykání
- zámky a spínací skříňka favorit, uzávěr nádrže vyroben na klíč favorit
- alternátor 90A (55A nejak nestačil při všech spotřebičích)
- a mnoho dalších věcí... si ani nevzpomenu
18.6.2010: Proběhla montáž karburátoru LEKR. Bylo nutné udělat podtlakový měřič k nastavení velké mezery, malé mezery a testu příslušenství karburátoru, atd. Zkušenosti jsou zatím více než kladné :-) Jediná věc, co mi kazí radost je trošičku horší startování za tepla, kdy vlivem ohřátí karburátoru a vlivem odvětrávání plovákové komory do filtrboxu, nastávají problémy po několika minutách stání. Je nutno startovat s lehce sešláplým plynem. Jinak studené starty, přechody motoru za studena i tepla perfektní. Hlavně žádné škubání, cukání a ostatní nedostatky. Spotřeba oproti EDSR klesla. Jezdím mezi 7-mi až 7,6 litry na 100km, a nijak se neflákám.
17.8.2010: Nainstalována kondenzační nádobka u odvětrávání klikové skříně. Konečně už se mi nebude svinit karburátor. Zkušenosti k datu 21.9.2010 jsou takové, že hadice ke karburátoru je úplně suchá a v nádobce bylo cca 15mm kondenzátu a Fridex to není. Takže shrnuto - Paráda.
20.10.2010: Konečně namontováno a zapojeno tažné zařízení...
10.8.2011: Po dvou měsících mám konečně hotovou hlavu od Chovance. Byly namontovány upravené a přebroušené ventily z Favorita, na ventilech guferka, vložená sedla pro použití N95, slícované a zvětšené sací a výfukové potrubí, upraven KP na 10:1 a nainstalovány C vahadla. K tomu bylo dodáno nižší těsnění pod hlavu, tenčí o 0,5 mm, z důvodu zachování co nejvíce materiálu na hlavě. Motor výrazně ožil nad 3500 ot. Dá se říci, že jsem spokojen. Ještě bude potřeba lehce doladit charakteristiku předstihu a bude to paráda.
23.8.2011: Vyměněna gufera těsnící buben před pronikáním tuku z ložiska ( červené byly po 10.000 km úplně sjeté). Při té práci jsem zjistil, že zadní brzdové válečky po dvou letech a stejném počtu kilometrů jako gufera přestaly z poloviny pracovat. Takže válečky ven, v každém válečku zarezlý pístek tak, že nešel ani vyrazit, montáž průměru 22 mm (Fragokov) a konečně zase naprostá spokojenost. Také byla vyměněna brzdová kapalina v celém hydraulickém okruhu a hadičky ke spojkovému a brzdovému válci za EPDM materiál.
7.5.2012: Nehoda, označená pojišťovnou jako totálka. Ze zadu do mne flákla oktávka a hýbla mi motorem s převodovkou o kus vpřed.
29.11.2012: Průběžně pokračují opravy a údržba. Podrobnosti dodám časem.
15.1.2013: Konečně udělána geometrie náprav a spousta jiné práce. Auto zase bezproblému jezdí. Chce to jen opravit výfukové svody, které začaly z neznámého důvodu praskat nad přírubou výfuku a namontovat nový pohliníkovaný výfuk.
r.v. 1987
Jak to všechno začalo:
V roce 2003 jsem získal zachovalou škodovku po mém dědovi. Jelikož jsem s ní denně jezdil a jezdím, tak započala postupná oprava celého auta...
- opravil jsem brzdy
- vyměnilo se pár dílů na karoserii
- kompletně se zgenerálkoval motor a předělal na GLS
- nahodil jsem zgenerálkovanou pětistupňovou převodovku a stočil setrvačník a řemenici
- montáž zapalování z Fava
Dále proběhla montáž sedadel z T613 a pokračovalo se očalouněním dveří, zadního plata, bočků a střechy látkou, která barevně pasovala k sedačkám.
Také přišla na řadu montáž benzínového topení z T613, namontování dalšího akumulátoru a přestavba celé elektroinstalace, tak aby vše fungovalo tak jak má...
Co mám v plánu:
- kompletní zgenerálkování přední nápravy (rozebrání, pískování, výměna nutných dílů, kompletní pozinkování) - HOTOVO
- montáž čtyřpístů (jsou nachystané), výměna brzdových trubek a hadic... , teda vlastně celé nové brzdy - HOTOVO
- kompletní GO zadní nápravy (podobně jako u přední nápravy) - HOTOVO 2x :-D
- drobné lakýrnické práce - HOTOVO
- jeden klíč na celé auto (zapalování, dveře, uzávěr nádrže) - HOTOVO
- vyčalounění kufru a přečalounění sedaček
- přestavba vedení vzduchu od benzínového topení
- celolak
8.2.2010: Mohlo by se zdát, že toto auto je již v hutích, ale není tomu tak... Po několika letech stání na špalcích je konečně po podvozkové stránce troufnu si říci nové :-) Co se tedy dělo?
- proběhla kompletní rozborka podvozku, nic nezůstalo na svém místě.
- vyvaření všeho co bylo načaté
- vše z náprav a podobně opískováno a nalakováno penetrátorem a následně dvěma vrstvama Alkytonu
- věci co byly původně v zinku se přezinkovaly
- spodek ošetřen Bitumenem od BKP
- nové hadice topení a vlastně všechny gumové díly, nové brzdové trubky...
- výměna lamely spojky
- úprava chladícího okruhu na systém jako v Ladě
- nová hydraulika komplet
- čtyřpísty
- centrální zamykání
- zámky a spínací skříňka favorit, uzávěr nádrže vyroben na klíč favorit
- alternátor 90A (55A nejak nestačil při všech spotřebičích)
- a mnoho dalších věcí... si ani nevzpomenu
18.6.2010: Proběhla montáž karburátoru LEKR. Bylo nutné udělat podtlakový měřič k nastavení velké mezery, malé mezery a testu příslušenství karburátoru, atd. Zkušenosti jsou zatím více než kladné :-) Jediná věc, co mi kazí radost je trošičku horší startování za tepla, kdy vlivem ohřátí karburátoru a vlivem odvětrávání plovákové komory do filtrboxu, nastávají problémy po několika minutách stání. Je nutno startovat s lehce sešláplým plynem. Jinak studené starty, přechody motoru za studena i tepla perfektní. Hlavně žádné škubání, cukání a ostatní nedostatky. Spotřeba oproti EDSR klesla. Jezdím mezi 7-mi až 7,6 litry na 100km, a nijak se neflákám.
17.8.2010: Nainstalována kondenzační nádobka u odvětrávání klikové skříně. Konečně už se mi nebude svinit karburátor. Zkušenosti k datu 21.9.2010 jsou takové, že hadice ke karburátoru je úplně suchá a v nádobce bylo cca 15mm kondenzátu a Fridex to není. Takže shrnuto - Paráda.
20.10.2010: Konečně namontováno a zapojeno tažné zařízení...
10.8.2011: Po dvou měsících mám konečně hotovou hlavu od Chovance. Byly namontovány upravené a přebroušené ventily z Favorita, na ventilech guferka, vložená sedla pro použití N95, slícované a zvětšené sací a výfukové potrubí, upraven KP na 10:1 a nainstalovány C vahadla. K tomu bylo dodáno nižší těsnění pod hlavu, tenčí o 0,5 mm, z důvodu zachování co nejvíce materiálu na hlavě. Motor výrazně ožil nad 3500 ot. Dá se říci, že jsem spokojen. Ještě bude potřeba lehce doladit charakteristiku předstihu a bude to paráda.
23.8.2011: Vyměněna gufera těsnící buben před pronikáním tuku z ložiska ( červené byly po 10.000 km úplně sjeté). Při té práci jsem zjistil, že zadní brzdové válečky po dvou letech a stejném počtu kilometrů jako gufera přestaly z poloviny pracovat. Takže válečky ven, v každém válečku zarezlý pístek tak, že nešel ani vyrazit, montáž průměru 22 mm (Fragokov) a konečně zase naprostá spokojenost. Také byla vyměněna brzdová kapalina v celém hydraulickém okruhu a hadičky ke spojkovému a brzdovému válci za EPDM materiál.
7.5.2012: Nehoda, označená pojišťovnou jako totálka. Ze zadu do mne flákla oktávka a hýbla mi motorem s převodovkou o kus vpřed.
29.11.2012: Průběžně pokračují opravy a údržba. Podrobnosti dodám časem.
15.1.2013: Konečně udělána geometrie náprav a spousta jiné práce. Auto zase bezproblému jezdí. Chce to jen opravit výfukové svody, které začaly z neznámého důvodu praskat nad přírubou výfuku a namontovat nový pohliníkovaný výfuk.
Jenik120/Š120L - komentáře:
19:22:56
29.11.2012
29.11.2012
minno
18:07:56
29.11.2012
29.11.2012
jenik120
-> minno: Kdyz neco udelam, tak to i otestuju, bud metodou sroubovaku, nebo kamenem . Mozna byla chyba, ze jsem nedal na penetrator zaklad. Nicmene asi uz to nebudu resit a zustanu u osvedcene syntetiky. Stejne uz nemam v planu to auto provozovat v zime (v solance a sutrech). By me "jeblo" ,kdyz po zime vlezu pod auto a vidim, jak je vse obite od sutru a rezave... To jsou pak desitky hodin v garazi vyhozene zbytecne.
10:10:12
29.11.2012
29.11.2012
minno
-> jenik120: Tak prečo do toho šmatráš šrobovákom? Ale prekvapuje ma, že máš takú skúsenosť. Ja mám skúsenosť inú. Penetrátor drží na (nielen) opieskovanom povrchu perfektne, on sa akoby zažral do kovu a nejde to dole skoro ani šrobovákom. Alkyton má tendenciu sa takto zlupovať po škrabnutí do neho len vtedy, keď je tá farba ešte čerstvá, po čase keď je už farba riadne vyzretá tak drží dobre.
08:28:56
29.11.2012
29.11.2012
jenik120
-> minno: Působí to na mne dojmem, že penetrátor jakš takš drží, ale na penetrátoru moc nedrží vrchní lak. Když po 3 letech zajedu do alkytonu šroubovákem, tak se po šupinkách slupuje... a to celkem snadno. Syntetika po stejné době na syntetickém základu pěkně drží a subjektivně je větší problém ji poškodit. Porovnávám aplikaci na opískovaném povrchu...
08:09:50
29.11.2012
29.11.2012
minno
-> jenik120 29.11.12 07:41:32: ako to, že alkyton sa lúpal? Túto kombináciu farieb penetrátor + alkyton používa veľa ľudí, takisto aj ja, a nie je s tým najmenší problém, žiadne lúpanie.
07:41:32
29.11.2012
29.11.2012
jenik120
Aby bylo co dělat, tak jsem rozebral i přední nápravu, dal opískovat spodní ramena, stabilizátor, pružiny a nějaké drobnosti. Důvodem byla špatná kvalita předchozího laku (penetrátor a 2 vrstvy alkytonu moc nefungovaly, alkyton se poměrně snadno loupal) Pak na opískované díly přišla léty ověřená klasika základ syntetika a ve dvou vrstvách email syntetika. Čepy spodních ramen a podložky byly okartáčovány a zakonzervovány slabou vrstvou Rezistinu ML. Ještě proběhne výroba podložky nad přední pružiny na dorovnání linie auta.
07:30:46
29.11.2012
29.11.2012
jenik120
Co nového... Zadní část auta znova na kolech... Na třetím obrázku podložka pod zadní pružiny o tlouštce 5mm na dorovnání únavy pružin, instalovaná k horní straně pružiny.
18:02:34
05.11.2012
05.11.2012
afro100
-> jenik120: to lozisko s plastovou klietkou nedavaj, kamaratovi vydrzalo na vlecke 7 tis. km .. na kyvke nevydrzi ani tolko ..
09:52:39
05.11.2012
05.11.2012
jenik120
-> minno: Přední opěrka je udělaná ze zadní opěrky z T613, je zúžená a obšitá z látky která zbyla při zmenšování zadních sedadel. Konstrukce je přišroubovaná ke středovému tunelu. Do budoucna bych rád zadní sedadla předělal na oreginál škoda držáky a předělal i loketní opěrku ve předu.
09:27:07
05.11.2012
05.11.2012
minno
-> jenik120: ešte som sa chcel spýtať - predná lakťová opierka je tiež z T613? Šla by použiť aj ku klasickým Š120 sedadlám?
08:48:28
05.11.2012
05.11.2012
minno
-> jenik120: super, že sa to pohlo, máš ešte čo robiť :) Ložisko kúp klasické kovové, slovenské ZVL majú všade.
08:35:47
05.11.2012
05.11.2012
jenik120
Odrezená nohavice před základním nátěrem.
Sehnal jsem místo čínské poloosy oreginální kovanou :-) Teď jen dotaz, jestli se bát polského naklápěcího ložiska s plastovou klecí?
Sehnal jsem místo čínské poloosy oreginální kovanou :-) Teď jen dotaz, jestli se bát polského naklápěcího ložiska s plastovou klecí?
08:21:32
05.11.2012
05.11.2012
jenik120
Konečně zase malý krůček vpřed...
Ramena DK, Starší po vyrovnání a opískování, nové příložky a silentbloky, opravený lak pružin.
Ramena DK, Starší po vyrovnání a opískování, nové příložky a silentbloky, opravený lak pružin.
10:04:41
24.10.2012
24.10.2012
jenik120
-> minno: Výrobce silentbloku nevím, ale četl jsem kdysi ve vláknu šmejdy o tom problému. Asi vadná série. Asi ti nezůstaly ramena viď?
Co se týká sloupku, tak to je konstrukčně neošetřitelné místo si myslím. Vyřešil jsem to otvorem do sloupku po odstranění plastového krytu v kabině a stříkal jsem tam zhruba ve výšce, kde prostřední plech dělá rozhraní. Jsou tam defakto spojené 3 plechy v těsné blízkosti. Připojuji rychlý náčt...
Co se týká sloupku, tak to je konstrukčně neošetřitelné místo si myslím. Vyřešil jsem to otvorem do sloupku po odstranění plastového krytu v kabině a stříkal jsem tam zhruba ve výšce, kde prostřední plech dělá rozhraní. Jsou tam defakto spojené 3 plechy v těsné blízkosti. Připojuji rychlý náčt...
09:06:31
23.10.2012
23.10.2012
minno
-> jenik120: fúúha. Tak ten silentblok to teda čumím, čo to bol za výrobca? No ale privárať ho k ramenu to teda isto nebol rozumný nápad.
Ten A stĺpik si pekne opravil. To je tam takto plech na plechu? Ja som sa snažil vystriekať tieto časti stĺpikov - dutiny - z vnútra, ale ak je tam takto plech na plechu, tak som si tým asi moc nepomohol, že?
Ten A stĺpik si pekne opravil. To je tam takto plech na plechu? Ja som sa snažil vystriekať tieto časti stĺpikov - dutiny - z vnútra, ale ak je tam takto plech na plechu, tak som si tým asi moc nepomohol, že?
07:28:26
23.10.2012
23.10.2012
jenik120
Už jsem si říkal, že začnu zase jezdit do práce, ALE... Jsou tomu cca 3 roky od montáže nových zadních ramen. Neprozřetelně jsem si řekl, že silentbloky na zadních ramenech už nebudu nikdy měnit (proč taky, když předtím vydržely 20 let) a tak jsem je na ramena navařil. Takovou chybu už neudělám viz foto...
07:23:06
12.10.2012
12.10.2012
jenik120
A sloupek po zavaření a ošetření... V budoucnu mne neodvratně čeká výměna celého torpéda a přidružených částí, vzhledem ke stavu okolních dutin...