skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Je tu zima a je to bomba!
Mám Škodovku rád, jsme na sebe zvyklí a chtěl bych jí zůstat věrný.
Toto auto si naplno užívám a chci ho mít dál...
V Prosinci 2010 jsem se rozhodl rozšířit naše působení Škoda v Mariánských Lázních o další snowkáru. Jelikož jsem byl vždy fandou značky Škoda a vlastnil dříve Škodu 100 po dědovi, tak to byla jediná volba. Přemýšlel jsem zda nekoupit nějaké bmw, ale to na zimu není dobré, kvůli uložení motoru ve předu a nic jiného levného se zadním náhonem nebylo. Finanční rozpočet byl tenkrát velmi nízký a proto jsem si domů přivezl na padrť zkorodovanou Škodu 136 L. Byl jsem z ní nadšený a hned po přivezení domů jsem se rozhodl pro vyvaření apod. Ušlápl jsem prahy, vepředu byla nabouraná, nemělo to interiér a tak mé natěšení postupně opadalo. Opadlo to do fáze, kdy jsem si zajel půjčit velkou flexu, domů pro sekyru a šla do šrotu... Chvíli jsem váhal, zda to má ještě cenu dál něco vymýšlet s vozy Škoda a jestli nestačí pouze jezdit s klukama. Nakonec to nestačilo a já si vyhlédl na internetu toto auto za 12 000,-. Auto bylo emko z roku 1989, 125 l, takže mokré poloosy, dvoupístové brzdy, motor 120ka apod. Bylo vyvařené a tak různě olakované a tak jsme vyrazili s plaťákem do Slaného se na to podívat. Kamarád pána ukecal na pouhých 5 tisíc a nakonec auto bylo koupeno, navíc již v bojových "LR" barvách od jednoho starého pána smylem pro rally :-).
Emko jsem si chtěl nechat pouze na zimu a nešlo mi vůbec o vzhled. Moje kritéria byla, aby nebyla zrezlá, nějak jsem vyřešil ekodaň a fungovalo to aspoň trochu na sněhu. Po přivezení domů šla hned na přepis přes ZTP a do kopců na smyky. Tam dostávala záhul v podobě plného plynu, neustálých nehod do závějí a apod. Trochu se seštelovala a rozjezdila, že jezdila stejně jak Favorit. Skončila zima a já se rozhodoval, co s vozem dál. Vůbec se mi auto nechtělo dávat pryč, ale nevěděl jsem jak to udělat. Nakonec jsem si trochu vyřešil finanční situaci a nechal jí doma, odjezdil s ní i léto 2011 k vodě, smyky na šterku a začal plánovat, co dále udělat za úpravu, aby mi auto dostačovalo.
Došlo k vyškubání vytřku, odstranění Ipy a podvozkového gumoasfaltu, jiné sedačky, příčňák apod. Prostě jako začínal snad každý mlaďas. A navíc mi doma ležel kompletní motor ze 136, tak bylo jasno. Motor se kompletně rozebral, vyměnilo, co bylo potřeba a do jisté míry motor slušně fungoval. S motorem přišla nová spojka s přítlačákem Sachs, čištění, vaření a natírání podvozku a různé barvičkaření motoru. Motor jsem přes léto rozchodil a šel vyzkoušet. Byl jsem z toho unešený, jak je možný bezproblému přetočit sériový motor do Pal znáčku na tachometru (víme jak to funguje), jezdit na trojku smykem a nahánět na sprintech a slalomech silnější auta. Dále koupil lepší vačku, svody 4 do 1ho, upravoval kanály, sací svody, ventily a blbosti okolo. S motorem jsem byl spokojený, ale co bylo horší, tak byl zbytek. Zadní kola byla od smyku v hrozivé sbíhavosti různě zohýbané podélná ramena, tlumič vyteklý, brzdy na padrť, sedačky nepohodlný na to sportovnější ježdění, volant klouzal a tak dále. Nevěděl jsem co s tím a přišel další osudový okamžik tohoto vozu. Byl to okamžik, do kterého jezdila bez jakýkoliv velkých oprav a nikdy mě nikde nenechala. Občas něco upadlo, něco se nabouralo, ale vždy jsem dojel. Protože mi do teď věrně sloužila, tak jsem začal s úpravou a hlavně opravou celého vozu, zainvestování peněz, času a nervů.
Začalo shánění věcí. Nejprve jsem sehnal zdravou vlečenou nápravu, výztuhy na nápravu, kompletní podvozek, věci okolo auta, jako byli světla Wessem, krytky, sedačky Sparco, sportovní volant a nábu Luisi, tovární rám... Když bylo nascháněno, tak se začala skládat. Hrozně dlouho jsem tam dával vlečenou nápravu komplet po repasy a dodělávané kotouče z Favorita. Pořád mi tam něco nesedělo, ale nakonec se to povedlo a byla tam. Vlečená náprava s předními kotouči Favorit a 4-pístkové brzdiče. Hadice v pancéři a hydraulická ručka ze Speedpra. Geometrie se udělala laiserem. Tam jsem měl obavy, že to nepůjde a nakonec mi to kamarád v pořádku bez komplikací udělal v Autospektru. Vepředu se trochu zrepasovala náprava, dodali také 4-písty, vrtané kotouče Ferodo, převrtané náboje, pancéřové hadice a nové pružiny a tlumiče. Vůz teď pevně stál na zemi, celkem to fungovalo, jelo a brzdilo. Přišlo vevaření rámu a předělávání interiéru. To byla taky hrozná práce, hlavně odstraňování izolace a vymýšlení hovadinek. To se ale vskutku povedlo a vůz byl, je a bude připraven jezdit...
Ačkoliv to zvenku vypadá jako obyčejná škodovka za 5 korun, tak to již není pravda a je to průměrně nalazené auto doma v garáži, které jsem si postavil sám. Pomohlo mi pár lidí z Mariánských Lázní. Zbytek jsem si postavil bez pomoci a hrozně jsem se naučil nových věcí, potkal spoustu přátel a našel nový koníček. Těmto lidem, co mi pomohli moc děkuji a doufám, že se i nadále uvidíme. Auto je neustále v provozu a nyní si užívá zimní radovánky, na které bylo vždy stavěno.
Další fázi byla vylétlá ojnice z motoru, kdy jsem si uvědomil, že lepení starých věcí nemá cenu a musí se vše dělat pořádně. Nyní mi dodělává motor pan Bažata, tak jsem zvědav, jak to všechno dopadne a jestli to někde na závodě nerozbiju. Ahoj OnBa
Podvozek:
- tlumiče od p.Kurky
- přední a zadní náprava vyztužená podle LA přílohy - zadní vlečená
- větší stabilizátor, podvázané ramena, upravené pružiny, kompletně z nových dílů, použití podložek a upravených nábojů
Brzdy:
- přední kotouče a destičky Ferodo sériové
- vzadu kotoučové brzdy - přední kotouče z Favorita
- hydraulická ruční brzda, destičky nedělené, 4 x 4 4pístek Škoda:-)
Motor:
Ve výstavbě na sezonu 2014...
Mám Škodovku rád, jsme na sebe zvyklí a chtěl bych jí zůstat věrný.
Toto auto si naplno užívám a chci ho mít dál...
V Prosinci 2010 jsem se rozhodl rozšířit naše působení Škoda v Mariánských Lázních o další snowkáru. Jelikož jsem byl vždy fandou značky Škoda a vlastnil dříve Škodu 100 po dědovi, tak to byla jediná volba. Přemýšlel jsem zda nekoupit nějaké bmw, ale to na zimu není dobré, kvůli uložení motoru ve předu a nic jiného levného se zadním náhonem nebylo. Finanční rozpočet byl tenkrát velmi nízký a proto jsem si domů přivezl na padrť zkorodovanou Škodu 136 L. Byl jsem z ní nadšený a hned po přivezení domů jsem se rozhodl pro vyvaření apod. Ušlápl jsem prahy, vepředu byla nabouraná, nemělo to interiér a tak mé natěšení postupně opadalo. Opadlo to do fáze, kdy jsem si zajel půjčit velkou flexu, domů pro sekyru a šla do šrotu... Chvíli jsem váhal, zda to má ještě cenu dál něco vymýšlet s vozy Škoda a jestli nestačí pouze jezdit s klukama. Nakonec to nestačilo a já si vyhlédl na internetu toto auto za 12 000,-. Auto bylo emko z roku 1989, 125 l, takže mokré poloosy, dvoupístové brzdy, motor 120ka apod. Bylo vyvařené a tak různě olakované a tak jsme vyrazili s plaťákem do Slaného se na to podívat. Kamarád pána ukecal na pouhých 5 tisíc a nakonec auto bylo koupeno, navíc již v bojových "LR" barvách od jednoho starého pána smylem pro rally :-).
Emko jsem si chtěl nechat pouze na zimu a nešlo mi vůbec o vzhled. Moje kritéria byla, aby nebyla zrezlá, nějak jsem vyřešil ekodaň a fungovalo to aspoň trochu na sněhu. Po přivezení domů šla hned na přepis přes ZTP a do kopců na smyky. Tam dostávala záhul v podobě plného plynu, neustálých nehod do závějí a apod. Trochu se seštelovala a rozjezdila, že jezdila stejně jak Favorit. Skončila zima a já se rozhodoval, co s vozem dál. Vůbec se mi auto nechtělo dávat pryč, ale nevěděl jsem jak to udělat. Nakonec jsem si trochu vyřešil finanční situaci a nechal jí doma, odjezdil s ní i léto 2011 k vodě, smyky na šterku a začal plánovat, co dále udělat za úpravu, aby mi auto dostačovalo.
Došlo k vyškubání vytřku, odstranění Ipy a podvozkového gumoasfaltu, jiné sedačky, příčňák apod. Prostě jako začínal snad každý mlaďas. A navíc mi doma ležel kompletní motor ze 136, tak bylo jasno. Motor se kompletně rozebral, vyměnilo, co bylo potřeba a do jisté míry motor slušně fungoval. S motorem přišla nová spojka s přítlačákem Sachs, čištění, vaření a natírání podvozku a různé barvičkaření motoru. Motor jsem přes léto rozchodil a šel vyzkoušet. Byl jsem z toho unešený, jak je možný bezproblému přetočit sériový motor do Pal znáčku na tachometru (víme jak to funguje), jezdit na trojku smykem a nahánět na sprintech a slalomech silnější auta. Dále koupil lepší vačku, svody 4 do 1ho, upravoval kanály, sací svody, ventily a blbosti okolo. S motorem jsem byl spokojený, ale co bylo horší, tak byl zbytek. Zadní kola byla od smyku v hrozivé sbíhavosti různě zohýbané podélná ramena, tlumič vyteklý, brzdy na padrť, sedačky nepohodlný na to sportovnější ježdění, volant klouzal a tak dále. Nevěděl jsem co s tím a přišel další osudový okamžik tohoto vozu. Byl to okamžik, do kterého jezdila bez jakýkoliv velkých oprav a nikdy mě nikde nenechala. Občas něco upadlo, něco se nabouralo, ale vždy jsem dojel. Protože mi do teď věrně sloužila, tak jsem začal s úpravou a hlavně opravou celého vozu, zainvestování peněz, času a nervů.
Začalo shánění věcí. Nejprve jsem sehnal zdravou vlečenou nápravu, výztuhy na nápravu, kompletní podvozek, věci okolo auta, jako byli světla Wessem, krytky, sedačky Sparco, sportovní volant a nábu Luisi, tovární rám... Když bylo nascháněno, tak se začala skládat. Hrozně dlouho jsem tam dával vlečenou nápravu komplet po repasy a dodělávané kotouče z Favorita. Pořád mi tam něco nesedělo, ale nakonec se to povedlo a byla tam. Vlečená náprava s předními kotouči Favorit a 4-pístkové brzdiče. Hadice v pancéři a hydraulická ručka ze Speedpra. Geometrie se udělala laiserem. Tam jsem měl obavy, že to nepůjde a nakonec mi to kamarád v pořádku bez komplikací udělal v Autospektru. Vepředu se trochu zrepasovala náprava, dodali také 4-písty, vrtané kotouče Ferodo, převrtané náboje, pancéřové hadice a nové pružiny a tlumiče. Vůz teď pevně stál na zemi, celkem to fungovalo, jelo a brzdilo. Přišlo vevaření rámu a předělávání interiéru. To byla taky hrozná práce, hlavně odstraňování izolace a vymýšlení hovadinek. To se ale vskutku povedlo a vůz byl, je a bude připraven jezdit...
Ačkoliv to zvenku vypadá jako obyčejná škodovka za 5 korun, tak to již není pravda a je to průměrně nalazené auto doma v garáži, které jsem si postavil sám. Pomohlo mi pár lidí z Mariánských Lázní. Zbytek jsem si postavil bez pomoci a hrozně jsem se naučil nových věcí, potkal spoustu přátel a našel nový koníček. Těmto lidem, co mi pomohli moc děkuji a doufám, že se i nadále uvidíme. Auto je neustále v provozu a nyní si užívá zimní radovánky, na které bylo vždy stavěno.
Další fázi byla vylétlá ojnice z motoru, kdy jsem si uvědomil, že lepení starých věcí nemá cenu a musí se vše dělat pořádně. Nyní mi dodělává motor pan Bažata, tak jsem zvědav, jak to všechno dopadne a jestli to někde na závodě nerozbiju. Ahoj OnBa
Podvozek:
- tlumiče od p.Kurky
- přední a zadní náprava vyztužená podle LA přílohy - zadní vlečená
- větší stabilizátor, podvázané ramena, upravené pružiny, kompletně z nových dílů, použití podložek a upravených nábojů
Brzdy:
- přední kotouče a destičky Ferodo sériové
- vzadu kotoučové brzdy - přední kotouče z Favorita
- hydraulická ruční brzda, destičky nedělené, 4 x 4 4pístek Škoda:-)
Motor:
Ve výstavbě na sezonu 2014...
OnBa/Škoda LRka - komentáře:
20:55:08
25.10.2012
25.10.2012
Pavell
dnes jsi byl viděn ( nebo teda spíš tvoje auto) v Boru na STK. kolega v práci tam byl a vyprávěl jak tam byla jedna funglovka, tak jsem to poznal. Oni mě pořád provokujou co se škodovek týče
20:50:49
24.10.2012
24.10.2012
Pavell
-> onba: Tak jak jsi rozleštil tu novou krasavici? Já už makam na nápravě, v jednom rameni úplně rozlámaná ta kost a žádná guma, druhý vypadá líp, ale musim ho taky kuchnout, hýbe se taky. zimáky budu mít taky, pak tam chci dát hasičák kterej jsem dostal darem a pak to chce už jen sníh.
22:20:54
23.09.2012
23.09.2012
onba
Teď v týdnu si to budu nechat pálit jinde. Škodovku trochu vzadu zvednu, udělám geometrii a natáhnu trubky. Už se na to těším, takže to dodělám, aby byla připravena na zimní drift.
21:27:58
19.09.2012
19.09.2012
Pavell
-> onba: to bys bral 2 škodovky? na fotce je pěkná. Ty držáky nejdou sehnat jinde? nebo nechat vyrobit?
19:28:44
19.09.2012
19.09.2012
onba
Nedalo mi to a znova jsem to prohlédl čistýma očima a neberu to... Špatně vyvařeno a dopasovaný díly. Vždycky má člověk oči zaslepený a potom...
18:09:22
19.09.2012
19.09.2012
onba
Vím, že to tu bylo už mockrát, tak to neber moc vážně. Zase kdyby si jí viděl, tak by si jí taky chtěl.
16:24:23
22.08.2012
22.08.2012
onba
Tak jsem zrepasoval starou poloosu a ta druhá, co měla být téměř funglovka, tak v ní praskla spodní sajgrovka a rosypal se ten triangl. Takže scháním další v dobrém stavu.... Držáky stále nemám, ale mám vyvařeno na zimu a vyndané okno na výměnu (kastle pod tím zdravá, koupena nová guma kolem okna). 4 pístky připraveny na montáž - už se těším na brzdění 16 pístků... No nic, měj se a směj se!
21:29:00
11.08.2012
11.08.2012
onba
Jo, teďka zase stojím a do konce srpna bych chtěl být pojízdný a škemrat o technickou.
23:39:36
03.08.2012
03.08.2012
Pavell
-> onba: hm,tichá závist. já se chystam aspon navařit tu větrací mříž do zad. čela. neni na nic čas.
22:22:36
29.07.2012
29.07.2012
onba
Musím doplnit nějaké aktuálnější foto, aby bylo vidět že taky makám.
11:59:42
21.07.2012
21.07.2012
onba
Ano, jezdím s tím po silnici, bohužel teď končí technická, tak budu muset dát rám ven a nějak jí doladit na STK...
11:55:37
21.07.2012
21.07.2012
onba
Tuner: Když si prohlédneš detailněji foto, zjistíš, že rám není na foto upevněn, pouze v zápalu radosti vložen do auta a dokonce není ani sešroubovaný. Nyní je rám přesně tak jak má být sešroubován a vevařen na nosníky, a musela pryč část přístrojovky, aby se tam rám vešel. Až budou hotové věci jako podvozek, motor atd., tak budu řešit přístrojovku z hliníku a přesnější budíky, atd. To ovšem teď nepřipadá v úvahu a auto furt stojí na špalkách.
16:28:35
20.07.2012
20.07.2012
Tuner#2 - zrušená registrace
-> onba: Rám mě moc fantastickej nepřipadá, ta přední část je dost daleko od A sloupků. BTW to s tím takhle jezdíš po silnici?
09:05:13
20.07.2012
20.07.2012
onba
Rám je fantastickej, nechápu jak se to auto vystužilo... Problém je teď v tom, že tam budu muset dát lepší podvozek atd. Teď jsem byl v Chorvatsku a ještě píšu ze Slovenska, takže jsem ni neudělal, ale příšítí týden bych jí chtěl už postavit na kola. Mám tam vyztuženou vlečku, 5. kvalt převodovku s komplet novými vnitřky, kotouče vzadu, hydraulika Speedpro.
17:13:16
11.06.2012
11.06.2012
Pavell
-> onba: pěknej stoleček, ty si fakt hračička.Rám tam vypadá pěkně
17:41:10
25.04.2012
25.04.2012
onba
Tak pořádně vyvážit a zkouknout jestli hážou na vyvažovačce na výšku nebo do stran. Taky to můžou dělat gumy, to měl táta na leonu - koupil nový a musel je vrátit, ale uznali mu to, že byli poškozený od skladování.
14:40:22
25.04.2012
25.04.2012
onba
Já jsem teď v Plzni, každopádně příští týden je v úterý svátek, tak jsem od pátku do úterka doma, tak se zastav nebo já zajedu někdy na mašině za tebou do planý.
20:44:32
24.04.2012
24.04.2012
Pavell
-> onba: no hezký věcičky jsi poštrachal. Já mam proti tobě obyč šáde. Ty jsi ted v tejdnu v M.L. nebo jsi v Plzni.Musim se stavit na pokec. Obrousil jsem ty dosedací plochy kol a je to jesště horší mi přijde. Tak nevim co s tim , ještě zkusim vyvážit. Pak jedině nechat přes zimu srovnat. Nebo záměna za jinž kola, tohle je vo hubu
12:36:49
19.03.2012
19.03.2012
onba
Tak bílá jde na šroťák. Chtěl jsem jí na díly, ale musel bych si jí přepsat na sebe a potom jí zase odhlásit. Je to shade známého, já jí dostal zadarmo a za přepis. Mám z toho akorát dvoudílnou masku, difuzor, novou pumpu, světla a to je asi všechno.... Ty jí dáš dohromady a pak se udělá STK, máš zase jenom takovej chvilkovej záchvěv. Tak jí dej do kupy.