-> bigfavo: díky, kéžby to byla pravda ten měsíc
-> T: makám, jak se dá ale Běšiny určitě nestíhám, nemám ještě přeskládanou převodovku a je toho ještě celkem dost....
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Trocha historie:
Tento mladoboleslavský sedánek spatřil světlo světa 4.1.1987 a o dva měsíce později si ho koupil můj táta v mototechně v Libkovicích:)Auto je poměrně zachovalé,je to tím že nepoznalo nikdy zimu a taky že je to spíš jen takové víkendové vozidlo a přes zimu spinká v garáži.Takže jsem zdědil celkem zachovalé auto a to si upravuju k obrazu svému,tady je popis co jsem na autě již udělal:
Rok 2009-auto prošlo kompletní renovací, včetně nového laku!
Interiér:
původní palubka byla nahrazena naflockovanou palubkou GL, stejně tak i přístrojový štít s budíky a chromové obroučky,přídavné budíky původem z Audi 80- teplota oleje, tlak oleje a voltmetr, přední anatomické sedačky s trubkovým rámem JOM, tříbodové sportovní pásy Sparco, zadní sedačky nahradila šikmina potažená modrým kobercem, celá podlaha nově očalouněná modrým kobercem, klasický tříramenný volant rallye Škoda, nově očalouněné všechny sloupky bílou koženkou, v plánu jsou i výplně dveří a možná palubka a spoustu dalších drobných úprav..
Exteriér:
Původní úmysl je takový, aby se auto podobalo dobové Š 130LR, avšak v jednobarevné verzi. Možná časem doplněno bílými pruhy....
-Upravené zadní čelo-> vevařené mřížkovaní ze Škody 100
-LR vana s rychloupínacími nerezovými klipsnami
-Přední přídavné dálkové světla levnější varianty Wesem a na nich kryty Hella
-Odstraněna spodní prahová lišta
-Nový lak originál Škoda modř blankytná odst. 4185
-Alu orig. Škoda Apollo 5,5jx13 po renovaci s pneu 165/70 r13
-Alu Ats Classic 6jx13 v bílém komaxtitu s pneu 185/60 r13
Podvozek:
Je po kompletní renovaci obou náprav a skeletu.
Přední náprava:
-rozebrána do prvosoučástí, ramena opískována a následně základ+ 2x světle modrý alkyton, vetšina dílů nových nebo zrepasovaných...
-pružiny od T#2, tlumiče nové prvovýroba ale sériové (v plánu jiné...)
-ramena vyztužená (uzavřený profil po celé délce) dále vyztužené řízení, uchycení tlumičů a ovařená nápravnice
-6mm podložky pro negativní odklony + upravené rohy nápravnice do rádiusů
-předělané dorazy
-tvrdé uložení ramen i řízení
-stabilizátor 20mm v tvdém uložení + 10mm podložky z duralu na mostě nápravy
-brzdy čtyřpístové ze Š.130+ vrtané kotouče Ferodo a celý okruh nový alá Š.130
-převrtané náboje na rozteč 4x100mm + přesoustružený středící kroužek na 57,1mm a odlehčené náboje zmenšením průměru
Zadní vlečná náprava:
-rozebrána do prvosoučástí, šikmé ramena opískované, navařené výztuhy dle dokumentace, nalisované nové sylentbloky, následně odrezovač, základ a alkyton
-podélná ramena nová a výztužená dle dokumentace, tvrdé sylentbloky ze speedpra
-nová ložiska, velké- zlatá střední cesta ZKL made in ČSSR a malé SKF, dálé nová gufera, matice a vše okolo :-)
-vnější náboje upravené pro kotoučovou brzdu- osazené, svrtané a vyříznuté závity M10x1
-kotouče Ferodo z přední nápravy Š.130, taktéž brzdové třmeny po kompletní renovaci
-ruční hydraulická brzda se samostatným okruhem
-poloosy rozebrány, vyčištěny, nová náplň a manžety následně povrchová úprava
-duralové podložky se změnou rozteče na 4x100
Převodovka 5q:
-sériové odstupňování a sp. 4,22
-rozpěrka pod pod kolečkem 3.stupně
-poskládaná od p. Sixty
Skelet ze spodu očištěn, drobně napadená místa ošetřena (nic vážného nebylo) a následný nátěr univerzální barvou namíchanou podle odstínu auta.
Motor:
-pvodem Š. Felicia 1,3MPi 40KW r.v. 2000. Celý komplet vyčištěn a přetěsněn. Povrchová uprava bloku je galvinol a následně stříbrný alkyton.
-přestavba na 781.136M tzn. jiné písty, hlava 50Kw z Bmm
-odlehčený setrvačník dle dokumentace o 1,5kg
-řemenice přesoustružena na klínový řemen
-nutné osazení kliky pro ložisko
-celý komplet, klika,setrvačník, spojka a řemenice, vyvážen v Motoreně
-fungl nová hlava, starší provedení s dvěma pružinami na ventilech, dále zvetšené sací i výfukové kanály a vyleštěny, upravené spalovací prostory a vyleštěny, snížena na KP 10.8-11:1
-odlehčené sací i výfukové ventily dle dokumentace a následně vyleštěny
-zakolíkované a slícované potrubí
-vačka přebrus na 278/270 Ing. Chovanec
-karburátor orig. Š.136 s natryskováním se teprve laboruje a v přípravě Weber 32/36 DGAV
-rozdělovač a zapalování klasický kontaktní upraveno Urbim
-elektrické palivové čerpadlo Facet Solid State 6046-0
-příčný plnoprůchozí nerezový výfuk
-palivo 98okt. a výše
V plánu:
-laděné výfukové svody
-dvojité motorkové karburátory
První start proběhl úspěšně, překvapilo mě i jak rychle chytil. Teď to nejsložitější a to naladit...
Video motoru v chodu:
Tento mladoboleslavský sedánek spatřil světlo světa 4.1.1987 a o dva měsíce později si ho koupil můj táta v mototechně v Libkovicích:)Auto je poměrně zachovalé,je to tím že nepoznalo nikdy zimu a taky že je to spíš jen takové víkendové vozidlo a přes zimu spinká v garáži.Takže jsem zdědil celkem zachovalé auto a to si upravuju k obrazu svému,tady je popis co jsem na autě již udělal:
Rok 2009-auto prošlo kompletní renovací, včetně nového laku!
Interiér:
původní palubka byla nahrazena naflockovanou palubkou GL, stejně tak i přístrojový štít s budíky a chromové obroučky,přídavné budíky původem z Audi 80- teplota oleje, tlak oleje a voltmetr, přední anatomické sedačky s trubkovým rámem JOM, tříbodové sportovní pásy Sparco, zadní sedačky nahradila šikmina potažená modrým kobercem, celá podlaha nově očalouněná modrým kobercem, klasický tříramenný volant rallye Škoda, nově očalouněné všechny sloupky bílou koženkou, v plánu jsou i výplně dveří a možná palubka a spoustu dalších drobných úprav..
Exteriér:
Původní úmysl je takový, aby se auto podobalo dobové Š 130LR, avšak v jednobarevné verzi. Možná časem doplněno bílými pruhy....
-Upravené zadní čelo-> vevařené mřížkovaní ze Škody 100
-LR vana s rychloupínacími nerezovými klipsnami
-Přední přídavné dálkové světla levnější varianty Wesem a na nich kryty Hella
-Odstraněna spodní prahová lišta
-Nový lak originál Škoda modř blankytná odst. 4185
-Alu orig. Škoda Apollo 5,5jx13 po renovaci s pneu 165/70 r13
-Alu Ats Classic 6jx13 v bílém komaxtitu s pneu 185/60 r13
Podvozek:
Je po kompletní renovaci obou náprav a skeletu.
Přední náprava:
-rozebrána do prvosoučástí, ramena opískována a následně základ+ 2x světle modrý alkyton, vetšina dílů nových nebo zrepasovaných...
-pružiny od T#2, tlumiče nové prvovýroba ale sériové (v plánu jiné...)
-ramena vyztužená (uzavřený profil po celé délce) dále vyztužené řízení, uchycení tlumičů a ovařená nápravnice
-6mm podložky pro negativní odklony + upravené rohy nápravnice do rádiusů
-předělané dorazy
-tvrdé uložení ramen i řízení
-stabilizátor 20mm v tvdém uložení + 10mm podložky z duralu na mostě nápravy
-brzdy čtyřpístové ze Š.130+ vrtané kotouče Ferodo a celý okruh nový alá Š.130
-převrtané náboje na rozteč 4x100mm + přesoustružený středící kroužek na 57,1mm a odlehčené náboje zmenšením průměru
Zadní vlečná náprava:
-rozebrána do prvosoučástí, šikmé ramena opískované, navařené výztuhy dle dokumentace, nalisované nové sylentbloky, následně odrezovač, základ a alkyton
-podélná ramena nová a výztužená dle dokumentace, tvrdé sylentbloky ze speedpra
-nová ložiska, velké- zlatá střední cesta ZKL made in ČSSR a malé SKF, dálé nová gufera, matice a vše okolo :-)
-vnější náboje upravené pro kotoučovou brzdu- osazené, svrtané a vyříznuté závity M10x1
-kotouče Ferodo z přední nápravy Š.130, taktéž brzdové třmeny po kompletní renovaci
-ruční hydraulická brzda se samostatným okruhem
-poloosy rozebrány, vyčištěny, nová náplň a manžety následně povrchová úprava
-duralové podložky se změnou rozteče na 4x100
Převodovka 5q:
-sériové odstupňování a sp. 4,22
-rozpěrka pod pod kolečkem 3.stupně
-poskládaná od p. Sixty
Skelet ze spodu očištěn, drobně napadená místa ošetřena (nic vážného nebylo) a následný nátěr univerzální barvou namíchanou podle odstínu auta.
Motor:
-pvodem Š. Felicia 1,3MPi 40KW r.v. 2000. Celý komplet vyčištěn a přetěsněn. Povrchová uprava bloku je galvinol a následně stříbrný alkyton.
-přestavba na 781.136M tzn. jiné písty, hlava 50Kw z Bmm
-odlehčený setrvačník dle dokumentace o 1,5kg
-řemenice přesoustružena na klínový řemen
-nutné osazení kliky pro ložisko
-celý komplet, klika,setrvačník, spojka a řemenice, vyvážen v Motoreně
-fungl nová hlava, starší provedení s dvěma pružinami na ventilech, dále zvetšené sací i výfukové kanály a vyleštěny, upravené spalovací prostory a vyleštěny, snížena na KP 10.8-11:1
-odlehčené sací i výfukové ventily dle dokumentace a následně vyleštěny
-zakolíkované a slícované potrubí
-vačka přebrus na 278/270 Ing. Chovanec
-karburátor orig. Š.136 s natryskováním se teprve laboruje a v přípravě Weber 32/36 DGAV
-rozdělovač a zapalování klasický kontaktní upraveno Urbim
-elektrické palivové čerpadlo Facet Solid State 6046-0
-příčný plnoprůchozí nerezový výfuk
-palivo 98okt. a výše
V plánu:
-laděné výfukové svody
-dvojité motorkové karburátory
První start proběhl úspěšně, překvapilo mě i jak rychle chytil. Teď to nejsložitější a to naladit...
Video motoru v chodu:
xtuner / Š105-136GL - komentáře:
19:26:15
19.05.2013
19.05.2013
xtuner
19:15:58
19.05.2013
19.05.2013
T
-> xtuner: : a jeje, tady se maká... Běšiny nepojedeš ?
18:28:57
19.05.2013
19.05.2013
bigfavo
-> xtuner: pekne pokracujes ,,,,takym tempom to das do mesiaca dokopy
00:13:14
23.01.2013
23.01.2013
Eidy
-> xtuner: T2 má pravdu. Já mít vlečku, tak v místě spoje ramen navařím nastojato jekly. Líp to udělat nejde. Zbytek výztuhy je podle mě k ničemu.
23:48:28
22.01.2013
22.01.2013
Tuner#2 - zrušená registrace
-> xtuner: Škoda že jsi nedal ty fotky podélného hned po vaření v místě spoje s šikmým to chtělo přidat na vaření, tam se to bortí nejvíc. Ale jinak pěkná práce jako vždy.
23:28:04
22.01.2013
22.01.2013
Eidy
-> xtuner: Pěkně ti to jde.
18:10:40
02.12.2012
02.12.2012
Lubes - zrušená registrace
-> xtuner: výýborne,ten predok som aj tak rozmýšlal že to tak oddelím mal som pravdu díky moc
10:38:07
02.12.2012
02.12.2012
radekp
-> xtuner: jasně, všechny názory co tu byly napsány, musí každý zvážit sám, co od toho čeká, v tvojí odpovědi jsi mi odpověděl na to, co jsem chtěl...
-> Tuner#2: jo, pána si vzpomínám, ale u té debaty jsem nebyl, ale vzpomínám si, že byl zvláštní...
-> Tuner#2: jo, pána si vzpomínám, ale u té debaty jsem nebyl, ale vzpomínám si, že byl zvláštní...
21:45:19
01.12.2012
01.12.2012
Tuner#2 - zrušená registrace
-> xtuner 01.12.12 16:17:37: Díky za pochopení
-> TTomas 01.12.12 13:08:07: A to se nějak vylučuje s tím co píšu? Pro běžné použití, kdy je zdvih kola velký je naopak žádoucí aby kolo neměnilo postavení vůči vozovce to je jasné. Tady jde jak jsem říkal o sportovní užití auta na asfaltu, kde je dynamické zvětšení odklonu žádoucí kvůli všem možným deformacím jak gumy, tak i uložení.
Ještě jedna myšlenka tentokrát ne z mé hlavy. Radek si možná vzpomene na pána z Přerova, který se divil, proč jsem dával vlečku místo kyvky, že ta náprava je daleko stabilnější ve vedení kola než vlečka (podotýkám bylo to myšleno na autě co má pružiny a tlumiče natvrdo, kde je propružení možno v řádu pár centimetrů). Vysvětloval to tím, že kyvka má nohavici, přes kterou se opře do převodovky a v podstatě celého uložení, kdežto vlečka je prostě jen v silentblokách a nic jiného jí nedrží.
-> TTomas 01.12.12 13:08:07: A to se nějak vylučuje s tím co píšu? Pro běžné použití, kdy je zdvih kola velký je naopak žádoucí aby kolo neměnilo postavení vůči vozovce to je jasné. Tady jde jak jsem říkal o sportovní užití auta na asfaltu, kde je dynamické zvětšení odklonu žádoucí kvůli všem možným deformacím jak gumy, tak i uložení.
Ještě jedna myšlenka tentokrát ne z mé hlavy. Radek si možná vzpomene na pána z Přerova, který se divil, proč jsem dával vlečku místo kyvky, že ta náprava je daleko stabilnější ve vedení kola než vlečka (podotýkám bylo to myšleno na autě co má pružiny a tlumiče natvrdo, kde je propružení možno v řádu pár centimetrů). Vysvětloval to tím, že kyvka má nohavici, přes kterou se opře do převodovky a v podstatě celého uložení, kdežto vlečka je prostě jen v silentblokách a nic jiného jí nedrží.
16:17:37
01.12.2012
01.12.2012
xtuner
Koukám, že se tu rozpoutala pěkná diskuze . Jen tak dál aspoň se něco dozvím... Jinak co se mě týče, tak jsem se vydal cestou vlečky hlavně z nenáročnosti montáže a pak je to pro mě také cenově dostupnější. Jinak si myslím, že pro moje ježdění (víkendové projížďky v běžném provozu a jednou nebo dvakrát do roka autodrom) to bohatě stačí. Časem bych to možná doplnil ještě stabilizátorem.... Jinak molčánovka a ostatní odvozené se mi líbí z důvodu, že odpadá spojení ramen a je to jeden celek... a pak taky uchycení ramen přímo do kastle a ne ještě přes příčku převodovky... ale na druhou stranu se mi nelíbí vaření a řezání do kastle... Takže každé má své, toť můj názor...
-> CpEaRjHaY-průserář: O ten silentblok mám určitě zájem... Jinak díky, určitě se ozvu...
-> sikula: Díky chlape, určitě se ozvu a pokecáme...
-> CpEaRjHaY-průserář: O ten silentblok mám určitě zájem... Jinak díky, určitě se ozvu...
-> sikula: Díky chlape, určitě se ozvu a pokecáme...
13:16:36
01.12.2012
01.12.2012
minno
-> TTomas: a čo má spoločné viacprvok s rozdielom medzi vlečkou a molčanovkou, o ktorom je tu reč?
13:08:07
01.12.2012
01.12.2012
TTomas
-> Tuner#2: Jiste pozoruhodna myslenka. Jen je mi teda divne, proc dneska vsechny kvalitni auta maji vzadu viceprvek
12:26:16
01.12.2012
01.12.2012
sikula
K Molčanovce, jak píše Radekp, nějak jsem ještě neměl možnost to pořádně zkusit, ale taky nejsem extra odborník, jezdec a ladič podvozků. Můj poznatek, auto je o dost tvrdší, drží směr, je to o dost jiné auto, v celku jsem spokojen a neměnil bych a také bych doporučil. díky a sorry Martas
21:24:48
30.11.2012
30.11.2012
Tuner#2 - zrušená registrace
-> radekp 30.11.12 17:37:50: Já neobhajuju to co mám na autě, daleko víc by se mě líbila poslední evoluce MTX L/A v unibalech, když už je o tom řeč. Pouze jsem chtěl napsat tak jak to s náprava vidím já a i řada dalších. Nechá se o tom dost dočíst i v dobové literatuře a LRa se svýma 10° je opravdu lepší jen na nezpevněném povrchu (kde exceluje i díky velkému zdvihu s tím, že tlumič může být velký/dlouhý díky extra domkům), ale na asfaltu je prostě horší.
Snad naše diskuze Martinovi vadit nebude ;)
Snad naše diskuze Martinovi vadit nebude ;)
19:55:21
30.11.2012
30.11.2012
CpEaRjHaY-průserář
-> xtuner: Pěkné.Jinak mám jeden přebytečnej tvrdej silenblok pod převodovku úplně novej kdyby se ti hodil.Nějak sem na to posledně zapoměl Jinak se somozřejmě rád přidám k šikolovy s pomocí
17:37:50
30.11.2012
30.11.2012
radekp
tak nerad bych tu xtunerovi zasíral kartu, já to beru takto: než abych sháněl originál ramena, tak jsem rovnou koupil tyto, je to svařenec, tužší než vlečka, lehčí než dobová ramena RS. Taky jsou ramena kratší, takže neodpružené hmoty působí na kratším rameni. Kdo je trochu schopný, zástavbu zvládne. Píšeš že u vlečky nehrozí nenalazení jízdních vlastností, možná je to proto, že na vlečku se tlumiče i pružiny dělaly. Kdo z těch, kteří nenašli optimální nastavení na molčánovce si pružinu spočítal a nechal umotat? Neříkám že závodníci jezdí řezané pružiny z vlečky, ale naříkání některých místních neberu jako dogma, ty píšeš o zkušenostech závodníků, je to možné, ale když píšeš že musí být zákonitě horší tak s tím určitě nesouhlasím, nebyla LR náprava simulována na IBM?
I Eidy říká, že mu připadají jeho pružiny tuhé, já mám řízlou vlečku, už dlouho se Sikulou probíráme výrobu serie pružin...takže asi jo, tohle laborování může být pro někoho odrazující.
Já mám odklon 2,5 stupně, když dám rameno na doraz, je odklon o dost větší(nemám změřeno, ale někde mám případně fotku). Myslím si že auto nemáme až tak natvrdo: když jsem měl kyvku, musel jsem v rychlých zatáčkách kontrovat, korigovat směr...teď s molčánovkou se auto pohupuje ale drží směr, nemění se tak moc sbíhavost.
Ale každý obhajuje to svoje co má na autě každý máme rozdílný názor tak se respektujme a každý si vybere...pro mě to byl přínos, já bych ji doporučil, samozřejmě nejezdím takovou pilu jako závodníci abych měl zkušenosti závodníků které popisuješ...
I Eidy říká, že mu připadají jeho pružiny tuhé, já mám řízlou vlečku, už dlouho se Sikulou probíráme výrobu serie pružin...takže asi jo, tohle laborování může být pro někoho odrazující.
Já mám odklon 2,5 stupně, když dám rameno na doraz, je odklon o dost větší(nemám změřeno, ale někde mám případně fotku). Myslím si že auto nemáme až tak natvrdo: když jsem měl kyvku, musel jsem v rychlých zatáčkách kontrovat, korigovat směr...teď s molčánovkou se auto pohupuje ale drží směr, nemění se tak moc sbíhavost.
Ale každý obhajuje to svoje co má na autě každý máme rozdílný názor tak se respektujme a každý si vybere...pro mě to byl přínos, já bych ji doporučil, samozřejmě nejezdím takovou pilu jako závodníci abych měl zkušenosti závodníků které popisuješ...
13:52:49
30.11.2012
30.11.2012
minno
-> Tuner#2: pekne popísaný názor. Má to niečo do seba.
13:35:16
30.11.2012
30.11.2012
Tuner#2 - zrušená registrace
-> radekp 30.11.12 12:11:08: Ono něco jiného je, když Molčanovku použiješ u auta jako máme my a nebo nedej bože Eidy, kde je pružení tak natvrdo, že se vlastnosti nápravy a její kinematika prakticky neprojeví a něco jiného je to u auta na rallye. Podívej se na Beryho co vše musel upravit a pořád jen doufá, že to konečně začne fungovat, podívej se do fóra na Wenu, který jezdí úspěšně rallyecup. Všichni mají dost problém s nastavením a výběrem pružin/tlumičů a znám i lidi co se vrátili k vlečce a nebo třeba páchají něco ve stylu L/A. Navíc tahle náprava na asfaltu musí být už zákonitě horší díky úhlu kývání vycházejícího z LRy. LRa byla auto lepší na šotolině, kdy kolo při propružení zabírá prakticky celou svou plochou a navíc má díky posunutým domkům velký zdvih propérování. Na asfaltu je ale jak podle dobových jezdců, tak i současných horší než RSo, která mělo 22, později 15° a tím pádem při zatížení začne dělat Ačka a guma se do asfaltu lépe opře než u LRy. Těch 10° je na asfalt prostě málo a proto třeba Eidy zastavil nápravu tak, aby měl statický odklon velký jinak by to nefungovalo. Toť můj názor na věc a klidně si rád poslechnu Tvůj