Aku lambda sondu

prohledat
36 příspěvků (zobrazeno 1 až 36) od 22.03.2004 do 02.04.2004, založil/a
řadit dle data
10:10:24
02.04.2004
Vici
mezi lsh24 a 25 nevim jak yje rozdil, na pohled rozdil je. ale proc a k cemu to nevim. lsh24 jsem kupoval onehda za 776Kc s DPH, LSH 25 je nekde kolem 1350
22:18:55
31.03.2004
Tom
-> PeterP136: Nic nového, asi je v prdeli. Ještě že moc nestála.
22:14:13
31.03.2004
PeterP136
-> Tom: To teda neviem, a uz vobec neviem za ako dlhu dobu. Ja to este skusim na vrakacoch na slovensku a potom uvidim, pripadne si dam inzerat do aviza. Samozrejme so schemou sa potom podelim, asi na TW aby som tam mal daky clanok aj ja :). Ale keby si na nejaku funkcnu natrafil (ked ono sa to nikdy nevie ani u novej :) ), tak by som ju eventualne odkupil.
A co ta tvoja? Premeral si este raz a poriadne do vyhrievanie?
22:07:33
31.03.2004
Tom
-> PeterP136: Když ti teda seženu funkční lambdu za rozumný peníz budeš schopnej k ní něco vyrobit?
21:27:11
29.03.2004
PeterP136
Pockaj a medzi 3 a 4 si nenameral nic? Ani skrat ani nejaky odpor hoc aj dost maly alebo vysoky? Ak je medzi 3 a 4 nekonecny odpor cize vlastne prerusenie, tak je ta sonda v prdeli. Teda jej vyhriavanie a vtedy je vlasten na dve veci. Tak to radsej este radsej premeraj a daj mi prosim Ta vediet. Podla technikcyh informacii by malo mat ohrievacie teleso pri 20stC asi 3,2ohmu.

Tych 77ohmov to je ten kalibracny odpor co som popisoval. Proste to lamby sa nema tlacit prud priamo ale cez tento odpor cim sa vlasten vyrovnaju odchylky jednotlivych kusov.

Ak ide o tu druhu lambdu, tak ta je asi obycajna. Akurat tuto prvu nikde nie som schopny najst, asi skusam zle autodiely. Navyse zatial najlacnejsiu sirokorozsahovu som nasiel za 5150Sk novu. Lenze v emerike stoji necelych 30dolarikov plus postovne a balne ale ako poznam emericke obchody, tak posielajju len do US a kanady. Takze hladam nejaky europsky obchod s cenou takejto lambdy do 2t bez postovneho. O chvilku sme v EU takze ma clo netrapi :).

S tou beznou lambdou so 4 vodicmi je to asi tak. Zistis ci mas chudobnu alebo bohatu (ak merias na karburatore) ale nemas ani sajnu ako velmi. Maximalne tolko ze mas chudobnu o pol otacky alebo bohatu o 1/4 otacky skrurtky :). Ale so sirokorozsahovou ked k nej urobis elektroniku a ociachujes ju tak budes mat presne alebo aspon s nejakou malou odchyklou presny merak, takze na emisky prides vysmiaty :). Akurat ta elektronika nie je uplna hracka ale z toho co som popisal sa da vysomarit. Akurat som este nenapisal nejake medzne hodnoty ale to radsej uvediem alebo zaslem pdfko co som k tejto lambde nasiel.

Ten akoze ukazovatel co si nasiel na nete je vhodny len do striekaciek, pretoze tam to elektronika furt reguluje medzi chudobnou a bohatou a podla toho kde sa ocita dlhsie tak vdaka kapacite vstupneho kondenzatoru sa signal vyfiltruje a zobrazuje to bud bohatu alebo chudobnu zmes o roznych urovniach. Lenze to je efektivna ("priemerna") hodnota a nie okamzita. Pri karburatore mas pri ustalenych otackach stale rovnakku zmes a tak by ti take meraky bud ukazovali uplne chudobnu alebo upne bohatu. Takze na take volaco zabudni. Tiez som take daco planoval ako vidno zo zaciatku diskusie, ale je to fakt onicom. Inac aj tato 6vodicova moze sluzit ako 4vodicova, popisal som to ako, ale naco sa uspokojit s niecim ked mozem mat lepsie :).
20:22:09
29.03.2004
Tom
Teď teda nevím, nebyla by teda lepší nějaká ta čtyřvodičová, ale jak jí zapojit. A lavně jak poznám že je v pořádku? Někd na webu jsem našel jednoduchý lediodový měřák bohatosti na obyčejnou lambdu a v čem je teda rozdíl mezi obyčejnou a tou z fábie???28
20:18:38
29.03.2004
Tom
jo a bylo to z fabie kde byli dvě lambdy za sebou, ta první je tahle a druhá byla asi o metr dál ale s menším počtem drátů.
20:15:47
29.03.2004
Tom
Tak jediný co jsem naměřil je 77,2 ohmů na kontaktech 2 a 6, což je hodnota odporu na obrázku. Jinak nic51
zvětšit Aku lambda sondu - obrázek od Tom vložen 29.03.2004 20:15:47
11:50:44
29.03.2004
PeterP136
Myslel som samozrejme 3x2 konektor :).
11:49:35
29.03.2004
PeterP136
Ospravedlnujem sa. Farby drotov su dobre, ale cisla som uviedol omylom pre plochy konektor s kolikmi vedla seba.
Pre 6x2 konektor je to takto:
1 - cierny (Vs)
2 - vstup pre cerveny (Ip) ale cez kalibracny odpor
3 - sivy (ohrievanie +)
4 - biely (ohrievanie -)
5 - zlty (Vs/Ip)
6 - cerveny (Ip)

V skratke:
ohrievanie je hadam jasne
Vs - je vystup z lambdy teda tych 0.1, 0.45 a 0.9V
Ip prud, ktory upravuje zmes vo vnutri lambdy do bohata alebo chudobna podla jeho vysky
11:45:11
29.03.2004
PeterP136
Informacie ktore zatial mam uvadzam:
Biely a sivu vodic su vyhrievanie (4 - vyhrievanie zaporny (biely), 5 - vyhrievanie kladny (sivy), nezapajaj ich vsak na baterku, pretoze sa Ti lambda pravdepodobne rozprskne. Je potrebne elektronicky napajat vyhrievanie tak aby sa vnutro lambdy hrialo na 750stC. Vnutorne ohrievanie ju v pohode uhreje aj pri teplote spalin 20stC a pritom by nemalo zozrat viac nez 20W.
Mozes mi prosim ta zmerat aky odpor je medzi 4 a 5? Mal by byt okolo 3ohmov. Ak je rapidne viac alebo menej, tak sa s nou rozluc.
Prave vyhrievanie je to co este nemam overene. Vyzera to tak, ze pri tych 750stC ma byt odpor medzi 4 a 5 80ohmov a pravdepodobne je to jedina velicina, pomocou ktorej sa da uregulovat spravna teplota lambdy.

Vodice Cierny (2) a zlty (3) tvoria vlastne vystup z lambdy tak ako u klasickej. Proste pri chudobnej tam bude 0,1V pri bohatej 0,9V a pri stech. 0,45V. Samozrejme ze merak ti bude ukazovat vselico medzi ale osciloskop by ukazal to co som napisal. Akurat ked bosh pise ze max zatazenie len par desiatok mikroamper, tak neviem co sa stane ak by niekto teito vodice zoskratoval. Kedze napatie generuje akysi "palivovy clanok?" tak by asi malo len klesnut a labmda by k uhone prist nemala.


A teraz pozor. Aby to nebolo vsetko take jednoduche :) tak cerveny (1) vodic je vodic, ktorym sa ma do lambdy tlacit prud tak aby na (2) a (3) ukazala 0,45V. Ten prud je dost maly (max okolo 2mA) a ma sa vlastne tlacit do (6), ktora je pripojena cez kalibracny odpor v konektore lambdy na cerveny vodic (da sa omerat je asi 30 az 300ohmovy) a ma vlastne eliminovat tolerancie vo vyrobe. Druhy vodic pre tento prud je ztly (3) a teda spolocny s vystupom lambdy. Aby to nebolo len tak malo zlozite, tak ten prud moze byt s kladnym alebo zapornym napatim podla toho ci je zmes chudobna alebo bohata a to takej velkosti aby lambda dala na vystupe tych ziadanych 0,45V. No a ked sa tych 0,45V podari ziskat tak velkost a orientacia prudu tlaceneho do lambdy udava cez prevodny tabulku bohatost zmesi a to vcelku dost presne.

Tak co este sa dakomu chce do stavby meraku pre tuto lambdu :)

Este je tam kopu problemov ako to ze vyhrievanie nemoze ist od zaciatku naplno, ale len postupne stupat, lambda musi mat pristup kysliku popri kabloch, nesmie byt ohrievana spalinami na viac nez tych 750 stupnov inac nie je zarucena presnost alebo zivotnost, treba dat pozor na kondenzaciu vody (pri trvalej montazi) na umiestnenie a orientaciu, lebo tlak vo vyfukovom potrubi (v pripade turbomotorov) ovplyvnuje jej vysledky, vynechanie zapalu sa tvari ako chudobna zmes, a kopu inej srandy.
Zato je dost odolna voci svinstvam. Napriklad motor moze papakat az 0,7l oleja na 1000km :) a lambda ma vydrzat 160tkm, a na olovo reaguje sice rapidnym znizenim zivota ale par 10tkm prezije.

Ak niekto nieco zostroji, tak ho poprosim o pochvalenie sa schemou na TW.

Ked budem mat v kope vsetky info, tak sem este miestnim odkazy na stranky a dokumenty co som nasiel.
11:19:59
29.03.2004
PeterP136
Est edalsia drobnost. Je to isto z fabky? Bol som totiz v autodieloch a na fabky ponukaju klasiku 4vodicovu.
Nechce sa mi verit ze si natrafil na vrakovisku na fabiu s novym FSI motorom. To snad jedine nejaku slohnutu a rozobratu.
11:18:26
29.03.2004
PeterP136
To je ona, tu chcem. Nevedel by si zohnat este jednu? Na vrakacoch, ktore mam popri ceste su akurat tak auta z roku pana. na slovensku sa bohuzial lepia aj uplne rozsekane fabie a faldy a lambdy na inzerat (absolutne bez zaruky) nejdu pod 600Sk za klasicku.
Inac studujem ako sa tato lambda vlastne pouziva a vyzera to nadejne, Este si musim overit ako sa ovlada ohrievanie a budem mat vsetky informacie pokope. Potom sa tu s nimi "pochvalim" a zvysok necham na niekom sikovnejsom alebo ak sa bude chciet cakat, tak planujem s tym zaulohovat stryka (dost sa vyzna do elektroniky, robil spojara u vojska a stale sa tomu venuje). Akurat potrebujem na vyvoj a nasledne pouzivanie lambdu a novu som zatial zistil iba jeden typ a ten stoji 6,5tSk :(((. Ak by si nejaku dalsiu lambdu ziskal, tak by som ju bral na dobierku aj s "balnym a postovnym" :).
21:51:48
26.03.2004
Tom
-> PeterP136: Mám ji z vrakáče a stála 400Kč
21:50:42
26.03.2004
Tom
21:50:23
26.03.2004
Tom
21:50:01
26.03.2004
Tom
10:40:58
26.03.2004
PeterP136
A este ak to ma 6konektor tak aky? 6 kontaktov vedla seba alebo v dvoch radach?
09:40:39
26.03.2004
PeterP136
Este par otazok. Ma to konektor so 6timi kontaktami? Ak ano, mohol by si sem prosim ta opisat co ma napisane na sebe alebo konektore? Kolko ta stala? Mas ju z vrakaca?

Ak je to ta ktoru zhanam, tak je to s nou trochu zlozitejsie. Jej vyuzitie bude potrebovat trochu elektroniky. Alebo aspon 250$ na kupu uz hotoveho zariadenia.
20:13:01
25.03.2004
Tom
Jo to má, jestli přijdeš na nějaké zařízení, nebo aspoň zapojení té lambdy, tak o sem hoď, budu to taky dělat akorát na jinej plyn3 1
20:06:57
25.03.2004
PeterP136
Ale ma 5 drotov?
19:38:51
25.03.2004
Tom
Na tý Lambdě z faky je čísel jak nasráno, a každý čitelný jen částečně. A je Německá
19:01:46
25.03.2004
PeterP136
Nie je to nahodou BOSH LSU4 ?
18:17:11
25.03.2004
PeterP136
Neviete ake ma oznacenie a od akeho vyrobcu ma lambda do fabky? Myslim ta 5drotova, na ktoru sa tu uz volakto pytal?
11:46:00
25.03.2004
Milošek
-> PeterP136: jo4
10:19:33
25.03.2004
PeterP136
-> Milošek: Co je to ta bozena? Boshka?
10:08:31
25.03.2004
Milošek
-> PeterP136: no podle me je docela potreba alespon to CO2 kvuli hladkemu chodu motoru(nebo CO-ted sem blbej uz sem to zapomel:()kdyz koupis nejakou nejlevnejsi lambdici tak se vejdes do 2t v poho¨no a kdyz si koupis bozenu tak min 2xtolik...
19:25:54
24.03.2004
PeterP136
-> Faann: Ved prave o tu zotrvacnost ide. Keby otackomer v skodofke nemal zotrvacnost, tak by pri volnobehu paradne kmital. Pri vyssich otackach by to uz oko asi nedokazalo postrehnut. A ja potrebujem len akusi strednu hodnotu. Samozrejme len orientacnu, nepotrebujem emisny pristroj s percentami CO, HC a nebodaj NOx.

-> Milošek: To mas pravdu s tymi fsi a spol. Ale s tou radou co si kupit to nie je bohvieco. Aj vysluzily paltest nejde pod 10t a hlaven nie je kazdy den v ponuke, zatial co lambda by hadam mohla, aj ked pri cene lambdy do fabky by som sa sni nedivil keby stala cez 10t.
A s tou tesnostou vyfuku si snad robis srandu. S deravym alebo neutiahnutym vyfukom by som sa ani z parkoviska nepohol a nie to este nastavovat lpg.
21:32:41
23.03.2004
Milošek
-> PeterP136: musi ji mit plynulou kvuli preciznimu nastavovani smesi-primej vstrik spaluje extreme chude smesi(v nizkejch ot.)neboli vrstvene spalovani a prto potrebuje hned vedet kolik paliva pridat ubrat a ne pokus omyl jako u norm.labdasondy a taky musis mit tesnej vejfuk kdyz ti bede nekde trosku nasavat vzduch budou ti z lambdy lezt kraviny(meri zbytkovej kyslik ve vyf.plynech)kup si radsi nejakej multimetrod konrada nebo nejakej vyslouzilej paltest a udela ti si myslim vetsi sluzbu nez ten vytvor na kterej se chystas....
15:03:28
23.03.2004
Fén
Analogové nejsou vhodné z důvodu setrvačnosti pohyblivých částí.

Lineární křivku mají širokopásmové lambdy.
14:32:29
23.03.2004
PeterP136
-> Milošek: Ako to myslis s tou plynulou krivkou? To akoze urcuje aj uroven bohatosti a ni elen ci je alebo nie je bohata?
Inac ja ju tam chcem mat len na nastavovanie, cize az ked bude motor zohriaty. A ak ide o startovanie, tak v tom som zatial celkom uspesny. Mozno preto lebo jazdim na lpg :), mozno preto, lebo sa snazim mat vsetko okrem karburatoru OK, na ten som zatial nesiahol, na lpg ho velmi netreba :).
-> Faann: Preco nie analogovy? Ved rucickovy by myslim pekne kmital, zatial co digi multimeter bude raz ukazovat to a raz ono s frekvenciou tak 0,5s. Ja to chcem cez filtracny kondenzator a zrazaci odpor napojit na ledkovy voltmeter.
-> Vici: Aky je rozdiel medzi LSH 24 a 25, ked pises ze mozu byt obe v mpi 1,3 kym v 1,6 len 25.

A este som sa dozvedel, ze to s cenami nie je bohvieco, lebo pre mpi aj spi stoja lambdy 2tSk, co je teda palka na to nakolko ju asi tak vyuzijem 8 .
10:08:14
23.03.2004
Vici
myslim ze je to jak pise milosek. jinak BMM a mpi maji lambdu jinou. ale obe maji Bosch. u MPi 1,3 muze byl Bosch LSH 24 nebo 25, pro 1,6 LSH 25.....
22:39:36
22.03.2004
Tom
-> Faann: hele já mám lambdu z fabky 5vodičvou, černá, bílá, šedá, růžová a žlutá. nevíš co co je? a kolik do ní mám pustit a kde co měřit?28 24
21:08:12
22.03.2004
Fén
Pokud to chceš jenom na měření bohatosti směsi, tak stačí použít čtyřvodičovou vyhřívanou lambdu. Šedý vodič je ukostření, černý je signál a dva bílé pro napájení vyhřívání. U vodiče pro přenos signálu nesmí být porušen obal, je totiž stíněny a porušení stínění znamená vznik chybných signálů.
Pro měření je nejlepší použít osciloskop, ale stačí i obyčejný multimetr (ne analogový). Teplota motoru by měla být vyšší než 40 °C.
Při chudé směsi by se napětí mělo pohybovat v rozmezí 100 až 300 mV, při bohaté směsi něco kolem 800 až 900 mV. Při stechiometrickém poměru by se mělo napětí skokově pohybovat kolem 500 mV.
14:05:32
22.03.2004
Milošek
lamda se ti tam vejde v poho.akorat ti to bude tak trosku na ho*no!akorat nevim na co to chces pichnout tu lambdu!a hlavne pri startech 120 a jejich uspesnosti ji otravis pri 5startu...a co se tyce signalu co leze s lamda sondy je to neco jako halluv....(skokovy signal zap.-vyp.)akorat fsi a auta co maj primej vstrik benalu maj plynulou krivku co leze z lamdy...
12:58:58
22.03.2004
PeterP136
Ahojte
Chcem si urobit merak bohatosti kvoli nastavovaniu
lpg (pripadne ja benzinu). Kvoli tomu si chcem kupit
lambdasondu. Akurat neviem aku. Asi by bol anajlepsi
az feldy MPi, kvoli tomu, ze ju potom mozem posunut
bratovi ako nahradny diel v tejto suvislosti mam zopar
otazok:
1. Je lambda na felde MPi Spi a fave BMM rovnaka?
2. Vraj su na feldu lambdy od dvoch roznych vyrobcov
lisia sa len cenami (asi 3 a 1tisic). Je to tak? Od
akych vyrobcov to su? A su naozaj plne zamenne?
3. Aka je velka ta lambda? Vojde sa do vyfuku na
skodovku? Ak nie, staci jej ohrev elektrinou?
4. Ako vlasten pracuje ta lambda? Ako zdroj napatia o
0 po 1V (skokovo?) alebo ako ?
5. Pripadne aku lambdu z inych aut mi odporucate?
Lacnu a sikovnu.

Lambdu z vrakacu nechcem, lebo nemam istotu, ze uz nie
je davno po smrti.
Peter
Extreme Tyres