Zajímavé prototypy

prohledat
140 příspěvků (zobrazeno 1 až 50) od 17.09.2006 do 27.01.2024, založil/a Honza M
řadit dle data
18:33:34
27.01.2024
Jozka
-> SO545 27.01.24 09:57:16: Jo, třeba s tou 720 zahodili snad 7 nebo 9 (?) milionů, při přesunu výroby Tatry 600 do Boleslavi likvidovali rozpracovaný i hotový přípravy pro nějakou škodovku, co měla následovat tuším po sedanu (Š1200).. Bylo toho mraky.. A o tý akci "3% kapacit pro spotřebitelský trh" (aby ze všech fabrik šlo něco málo přímo do poloprázdnejch obchodů) by se asi dal z tohohle hlediska napsat román.. 8

-> dragon_cb_cz 27.01.24 10:53:23: Tržně deformovaný to bylo jen směrem na trhy západní - rozhodně nefungovalo to, že někdo vyrobí vtipněji (levněji) nebo lépe a lepší a cenovej rozdíl si spotřebuje na další inovace, výplatu dividend nebo nákup soukromýho ostrova. Kde se nedopatřením něco takovýho povedlo, odtud se víc odčerpalo do státní kasy, aby bylo na tanky.. Nebo na výrobu ekonomicky nesmyslně dotovanou např. kvůli zaměstnanosti apod.

Výrobce doložil výrobní náklady, o "marži" rozhodl stát a když něco např. odčerpávalo strategický suroviny nebo vyžadovalo konvertibilní měnu (a současně to nebylo exportní do oblastí na západ od Rozvadova, tak smolík.. Zjednodušeně - a kdo to uměl obejít (např. Slušovice), byl jednička.
10:53:23
27.01.2024
dragon_cb_cz
-> Jozka 26.01.24 22:58:02: Jasně, že nebyly úplně vycucaný z prstu, ale právě jak říkáš, vstupovaly do toho třeba politický faktory a hlavně i ta "nákladovost" byla dost na vodě v prostředí, kde neexistovaly normální tržní tlaky. A když tohle všechno posčítáš na produktu s takovým množstvím vstupů, jako je auto...
09:57:16
27.01.2024
SO545
-> Jozka 26.01.24 22:58:02: to sedi....plus kazda fabrika ktora mala urcity vyrobny program mohla pribrat nieco s centralnej -zadavatelne- len zalezalo ci to vedela vyrobit v danej -pozadovanej- cenovej relacii.



Obcas sa to doslovne zahodilo pod stol....a nenaisel sa nikto kto to za tu cenu chcel vyrobit.
22:58:02
26.01.2024
Jozka
-> dragon_cb_cz 26.01.24 19:27:38: S těma cenama to takhle úplně nebylo - resp. nebylo možný takhle přelejvat subdodávkama prachy, jako se to ve velkým dělá dnes. Ty ceny byly "nákladový", FCÚ dozíral, vydával "cenový výměry" a ještě do toho vnášel stranický aspekty (co je nebo není dobré pro "socialismus" anebo ještě lépe získání valut).

To získání valut byl ostatně ne moc dobře utajenej důvod, proč se automobilový inovace tu a tam zdařily (původní embéčko, Favorit..). Akorát slavná Mezinárodní investiční banka RVHP to občas viděla jinak, takže holt místo škodovky šly ty převoditelný ruble na Tatry, co byl třeba na Sibiři..
20:30:33
26.01.2024
czechino
Jsem rád že se to rozepsalo a já se dověděl jak to cca bylo. Technicky povedená věc, škoda celého projektu. Díky za osvětu 22
20:14:53
26.01.2024
růža
Tak tady máte další "nápady", jak to mohlo být 4 Start v 9:50



Zašlapané projekty - Zapomeňte na škodovku
19:57:51
26.01.2024
michael
-> su.tech – nezodpovědný hajzlík: Fastback.
zvětšit Zajímavé prototypy - obrázek od michael vložen 26.01.2024 19:57:51
19:50:12
26.01.2024
su.tech – nezodpovědný hajzlík
-> michael: Já už si to přesně nepamatuju, je to už dost let co jsem sek tomu dostal. Co mělo být to čtvrté? Kupé, Sedan, Kombi, a?



-> dragon_cb_cz: Já jsem měl možnost v té modré sedět a v klidu zcela sám si to prohlížet, otvírat, zavírat, lehat pod to ještě když byl depozit nepřístupný a zanechalo to dojem, ne že ne. Proto mě to tak pak zajímalo. Tohle by sice asi stálo za zpracování, ale upřímně kolik lidí v republice by se o to reálně zajímalo. To bych čekal právě spíš od muzea, že zpracuje nějakou publikaci, která bude stát třeba raketu a koupí si ji prostě pár lidí co se o to zajímá. To je asi těžce prodělečné už při první myšlence na zpracování. 3
19:42:05
26.01.2024
michael
Po odladění několika chyb by to auto bylo fajn ve všech čtyřech derivátech karosérie.
zvětšit Zajímavé prototypy - obrázek od michael vložen 26.01.2024 19:42:05
19:40:54
26.01.2024
dragon_cb_cz
-> su.tech – nezodpovědný hajzlík: To se obávám, že mi fandíš, nijak detailně jsem se o to nezajímal. Docela by mě zajímalo, jestli existuje nějaká relevantní literatura z tohodle úhlu pohledu. Většina toho co je k dispozici je vcelku logicky zaměřená na techniku nebo motorsport, tyhle "nudný" politicko-hospodářský věci stojí stranou - alespoň o ničem nevím (ale opět, moc jsem nepátral). Lucka Vavrečková napsala knížku o exportu škodovek, ale ani ta se tomu moc nevěnuje.
19:32:00
26.01.2024
su.tech – nezodpovědný hajzlík
-> dragon_cb_cz: Hele jasný, stále se tu klouže jen po povrchu a kdo by chtěl mít reálný obraz musel by do hloubky a to nemá smysl tady rozjíždět. Každopádně máš o tom slušný přehled a evidentně bychom se o tom dokázali bavit asi dlouho a navzájem si něco připomenout, nabídnout jiný pohled na věc nebo se i o něčem novém dozvědět. 4
19:27:38
26.01.2024
dragon_cb_cz
-> su.tech – nezodpovědný hajzlík 26.01.24 18:55:48: Jenže ono to v plánované ekonomice ani jinak moc nejde - protože "co vydělali" bylo číslo dost virtuální. Když neexistovaly tržní ceny, tak nikdy nevíš, nakolik tě tvůj dodavatel sponzoruje dodávkama za podstřelenou cenu, nebo naopak ty jeho protože ho přeplácíš....



Technicky ten projekt byl určitě zajímavej, to myslím nikdo nezpochybňuje. Ale podobných příběhů je plná automobilová historie, bez ohledu na světovou stranu. Když budu trochu střílet do vlastních řad - stačí se podívat, jak dopadl Saab...
19:22:57
26.01.2024
dragon_cb_cz
-> saskyn2 26.01.24 18:54:14: Jo, přesně jak píšeš s tím teoretickým Superbem v 90kách. Prostě technicky solidní a pokročilý produkt, ale absolutně nevhodný pro svojí dobu - jak pro zákazníky (ty by to muselo hledat asi spíš na Západě), tak pro fabriku a dodavatelskej řetězec. Nejen, že by si ten Superb v té době skoro nikdo nekoupil (tady na to lidi neměli a na Západě ještě Škodovka neměla napravenou pověst), ale ono i vyrobit by ho byl oříšek - už vidím, jak pro nějaký smysluplný motor pro podobné auto dodává Motor Jikov na začátku 90. let funkční systém vstřikování paliva 3





A to fáčko jak bylo vymyšlené naopak tenhle kontext bralo dobře v potaz a proto to byl pro fabriku nakonec takovej úspěch. V té knížce co -> gim 26.01.24 17:59:40: zmiňuje je to krásně posané.
18:55:48
26.01.2024
su.tech – nezodpovědný hajzlík
-> dragon_cb_cz: Ona hlavně mě přišlo, že největší smůla byla, že co vydělali museli dát do kasičky a pak zpětně žebrat na investice. 71 720 byl na svoji dobu projekt, který měl našlápnuto.
18:54:14
26.01.2024
saskyn2
-> dragon_cb_cz 26.01.24 18:37:33: tak jsem schválně koukal na wiki a píšou: V létě 1970 samy AZNP ve své zprávě konstatují, že kvůli nejisté budoucnosti projektu se příprava výroby zpomaluje v AZNP i u subdodavatelů a že sériová produkce nezačne dřív než v roce 1975.



Jo s tou konkurencí máš asi v podstatě pravdu, ale tak minimálně by to konkurovalo v tom, že by to bralo výrobní kapacity, nebo by musela AZNP postavit další provozy a sehnat další zaměstnance. Lidi by to asi kupovali, ale jen ti co by na to měli. A myslím že v té době potřebovali motorizovat ČSSR a bylo úplně jedno čím, tenhle projekt předběhl dobu, bohužel.

Ono je vidět i v 90 letech jak se VW do žádných větších akcí se škodovkou nepouštěl a místo výroby lepšího auta ještě několik let nechal jet favorita/feldu. Protože přesně věděli, že pro chudého čecha bude i v těch 90 letech např. superb nedostupný. Ta 720 byla v podstatě něco jako superb, ale v době kdy půlka Prahy neměla ani vodovod...
upraveno 1x, naposled 26.01.2024 19:05:25
18:49:38
26.01.2024
su.tech – nezodpovědný hajzlík
-> saskyn2 26.01.24 17:19:43: Jednak představa, že v Boleslavi běží dvě linky na dvě různé vozidla je minimálně zajímavá, ale v kontextu věci nereálná. A levné auto? 720 měla mít tuším tři karosářské varianty a tuším tři motory. Takže by sis asi vybral. Z té zajímavější výbavy na tu dobu tam tuším byla i varianta automatické převodovky, klimatizace, elektriky oken. Ale ono už to bude dost let co jsem se o to zajímal tak tu výbavu ber s rezervou.
18:37:33
26.01.2024
dragon_cb_cz
-> saskyn2 26.01.24 17:19:43: Jestli wikipedia nekecá, tak dle původního plánu v roce 1973. Což je ten rok, kdy můj tchán stál ve frontě na pořadník na kilo noc a den... v té době se ve východním bloku prodalo cokoliv mělo volant a kola a lidi byli rádi, že něco mají. Představa, že by si to nějak "konkurovalo" v době, kdy se auta prodávaly stylem "ber nebo nech bejt" mi moc nesedí.



-> gim 26.01.24 17:59:40: Ono ta knížka celá je krásný vhled do "fungování" socialistické ekonomiky a toho, jaká konstelace všeho možného musela nastat, aby se vůbec občas něco povedlo posunout dopředu. A jak velký problém to byl, i když to byla "stranická priorita".



A Hrdlička je myslím pěkný příklad toho, jak je důležité mít lidi, který krom techniky vidí i širší realitu fungování a ekonomiky té firmy , jejího dodavatelského řetězce a v případě východního bloku i celého toho pekla plánovaného hospodářství. Konstruktéři i v tom bolševickém bordelu kolikrát dokázali vymyslet skoro zázraky, ale udělat z toho ekonomicky smysluplný produkt je jiná věc - a reálně na něm začít vydělávat ještě úplně jiná.
17:59:40
26.01.2024
gim
Situace kolem 720 byla celkem hezky popsaná v knížce V soukolí okřídleného šípu o Hrdličkových. A odpovídá to tomu co psal Dragon. Tlaky z východu na to fakt vliv neměly. Východní blok by další auto třídy žigulíka ocenil, ale nebyly na něj peníze.
17:19:43
26.01.2024
saskyn2
-> dragon_cb_cz 26.01.24 16:54:14: to jo, ale výroba by se teoreticky rozjela zhruba v době rozjetí výroby š120. Takže ta 720 by byla bud místo ní a chyběla by tu levná alternativa pro náš trh, nebo by se museli vyrábět obě auta současně
16:54:14
26.01.2024
dragon_cb_cz
-> saskyn2 26.01.24 16:09:46: V době kdy šla 720 k ledu, tak v AZNP teprv schovávali kliky u kila 1 Na 120 bylo potřeba si ještě počkat...
16:54:00
26.01.2024
Tom Troll
-> Dušan: Hele, ten si pamatuju. 47
zvětšit Zajímavé prototypy - obrázek od Tom Troll vložen 26.01.2024 16:54:00
16:52:42
26.01.2024
dragon_cb_cz
-> Bukaj 26.01.24 12:56:24: Podle mě to s okupací nemělo nic společného. Jak píše -> su.tech – nezodpovědný hajzlík 26.01.24 14:02:06: , dojelo to primárně na skutečnost, že ještě nebyly zaplacený ani investice do výroby MBček a pak někdo přijde s autem, který je od základu nový a použít nejde zhola nic - takže se má po pěti letech všechno zahodit? Prostě ten projekt nebyl ukotvenej v nějakej ekonomickej realitě. Konstruktérský cvičení krásný, ale takhle se sériová výroba aut nedělá.



-> michael 26.01.24 14:35:40: A kdy přesně tohle stalo a je o tom nějaký doklad? Všude to všichni říkaj, ale kupodivu jakýkoliv dokument o tom chybí... Podle mě bylo soudruhům v SSSR nějaké AZNP úplně u nohy. Pokud ten dokument někde máš, sem s ním.



Představa, že by si ty auta snad nějak "konkurovaly" v situaci, kdy ani jedna fabrika nedokázala vyrobit dost aut na to, aby pořádně uspokojila alespoň domácí poptávku je dost úsměvná. K postupnému pohřbívání 720 navíc docházelo už v době, kdy se v Togliatti výroba žíga teprve pomaličku rozjížděla...
upraveno 1x, naposled 26.01.2024 16:53:11
16:09:46
26.01.2024
saskyn2
Tak 720 byla bezesporu vydařený auto. Ale otázka kdo by si ho kupoval. Češi při cca dvojnásobný ceně oproti š120 asi ve velkém těžko a západ asi něco jo, otázka kolik a za kolik protože škodovka od komoušů...konec konců zigulik taky na západě žádný slavný prodeje neměl. A samozřejmě by to na západě kanibalizovalo ziguliky a u nás by se pro chudý stejně musela souběžně vyrábět i š120 jinak by tu všichni jezdili ve wartburgu nebo zástavě.
14:35:40
26.01.2024
michael
-> dragon_cb_cz: Po změnách po srpnu 68 následně po postupující normalizaci bylo jasně řečeno od Rusů, že škodovka bude vyrábět vozy o zdvihovém objemu max do třináctistovky a tím byl konec 720/740
14:02:06
26.01.2024
su.tech – nezodpovědný hajzlík
-> czechino: Škoda 720 skončila na plánované hospodářství. Mělo se investovat do továrny celkově a nakonec se nasypaly peníze jen na něco. Měla být spolupráce v rámci východního bloku - často zmiňovaná NDR a PLR čímž se měly rozmělnit náklady - klasická unifikace a úspora z rozsahu. NDR hrálo hru, máme, chystáme budujeme a když nadcházel ten čas tak se ukázalo že nemají nic. Pak už bylo potřeba to nějak řešit tak se z kasičky vysypaly nějaké drobné a něco se z toho dalo dohromady aby bylo možno vůbec něco vyrábět. A to zcela pomíjím zkostnatělý systém centrálního plánování a snaha subdodavatelů vyrábět něco nového v rámci ČSSR. Hodně v kostce. Ale můžeme říkat, že to zakázali soudruzi ze Svazu - byť je nemám rád, je třeba se i na historii dívat reálným pohledem.
13:48:32
26.01.2024
czechino
-> dragon_cb_cz: Že skončila 720 si nemyslím že byl důvod ničeho jiného než že byl konkurent žigul (rusáci) a ve východním bloku by to hold vycházelo stejně jako ta 1.6 v devadesátých.
12:56:24
26.01.2024
Bukaj
-> dragon_cb_cz: Ono to sice možná nebylo "Rusáci zakázali", ale jak jsi napsal - automobilka potřebuje vydělávat...

...a jak má vydělávat automobilka v okupované zemi?

AZNP v půli šedesátých měla celkem našlápnuto jako jedna z nejmodernějších evropských automobilek a export "na západ" tvořil poměrně významnou část odbytu.

Předpokládám, že nejistota, co bude s dosud velmi progresivní zemí, do které vtrhla cizí vojska a která se následně začala uzavírat okolnímu světu, měla výrazný ekonomický dopad (především) na zahraničních, ale i tuzemských trzích.

A podle toho taky vypadala následná produkce, kdy za pár let se Škoda (AZNP) stala z jedné z předních světových značek jenom lokálním dodavatelem podprůměrných samohybů (nebo průměrných z pohledu východu)...7
11:30:55
26.01.2024
dragon_cb_cz
-> czechino: Já ti rozumím, čistě citově je to trochu smutný, ale automobilka je podnik co musí vydělávat. Což je taky důvod, proč skončila 720, s tím Rusáci neměli nic společného (i když ta legenda má dost tuhý kořínek).
11:25:11
26.01.2024
czechino
-> dragon_cb_cz: Jako chápu to, hold to tak bude díky situaci kdy měl vyjít. Akorát mě to mrzí stejně jako 720 kterou zase zavrhli rusáci. Navíc se na to dívám očima v čem by se mi lépe provozoval soutěžní sport a to litina není, když beru v potaz Favorit, Felicia.

Věřím že motor dobrý byl, dnes se to asi nikde moc člověk nedozví. Ale na fotkách níže to vypadá že ten motor prošel vcelku razantním testem, dále okruhové závody atd.. což ukáže podobně jako dlouhodobé používání v běžném provozu.
10:54:02
26.01.2024
palinator
-> dragon_cb_cz:

Ono stačilo, že VW měl v souběhu 2 jednašestky, který neměly společnýho vůbec nic.
10:38:19
26.01.2024
dragon_cb_cz
-> czechino 25.01.24 21:41:17: Jenže v součtu bys to nezhodnotil, naopak bys musel investovat další peníze do přípravy sériový výroby. Z pohledu koncernu to rozhodnutí dávalo perfektní smysl, byla by to nejspíš čistá ztráta.



A jinak viz -> rsvancara 26.01.24 07:01:01: , ono se těžko teď hodnotí, jak moc skvělý by to byl motor, když to nikdy neprošlo normálním provozem v rozumném počtu kusů, aby se posoudilo, jak moc je spolehlivý, trvanlivý atd...
07:01:01
26.01.2024
rsvancara
Jenže okruhový moror do normálního provozu asi ne, že?



On Favorit byl vyvíjen, aby se mohla Škodovka dál prodávat na západě. Proto se ustoupilo od verze 115L.



Výkonové parametry by byly určitě super, ale co ty další? Emise / spotřeba / životnost (interlal GO motoru)?
21:41:17
25.01.2024
czechino
-> vhml: proč by nemělo smysl montovat celohliníkový OHC motor který byl v součtu lepší, už jen kdyby do Škodovky kde by se zhodnotil alespoň vývoj. Možná kravina, ale taky vás tak štve každý nevydaný schopný motor od Škody. Hlavně když je vidět co to dokázalo 10



Škoda Favorit 1600 H byla okruhový speciál
15:41:18
25.01.2024
Milan 136
-> Dušan 25.01.24 13:27:42: Tak kdybys měl auto, do kterého to patří, tak asi proč ne. To předpokládám nemáš?
14:48:46
25.01.2024
vhml
-> czechino 25.01.24 10:08:16: tehdy už to asi nemělo smysl ne? Když už se navazovala spolupráce s VW, který měl "stejný" motor už v sériové výrobě.
13:27:42
25.01.2024
Dušan
-> Milan 136: písty, válce, víko, a sání. Nic co by nešlo vyrobit
13:25:03
25.01.2024
Milan 136
-> Dušan 25.01.24 13:23:07: Chybí asi dost dílů?
13:23:07
25.01.2024
Dušan
To je do police, jezdit to pravděpodobně nebude. Mám to už nějakých pár let.
10:08:16
25.01.2024
czechino
-> Tomaso435: Na okruhy byly H, o tom vím. Opět jeden ze schopných CZ motorů co nedostal šanci 7

-> Dušan: Moc hezu, budeme to vidět jezdit? 6
09:11:12
25.01.2024
Shatter
-> Dušan: 1 a kam to dáš?
07:30:21
25.01.2024
Dušan
-> Tomaso435: to bude 790.16 a ty jsou nejen v muzeu 3
zvětšit Zajímavé prototypy - obrázek od Dušan vložen 25.01.2024 07:30:21
17:24:59
24.01.2024
Tomaso435
-> czechino 21.01.24 20:11:06: na nějaký okruhy byly dva. Jeden 1300 ohc prevrtany na 1500 a jeden 1600. O a sou v muzeu.
20:11:06
21.01.2024
czechino
Úžasný stroj, s tímhle motorem to muselo být už obstojné svezení.

Nikdy jsem rally Favorita neviděl s OHC.
zvětšit Zajímavé prototypy - obrázek od czechino vložen 21.01.2024 20:11:06
21:22:40
31.07.2022
U-Geen
-> Tomaso435: ty woe ta cena... mazec
11:59:29
31.07.2022
Lubes120
Foto podvozku
zvětšit Zajímavé prototypy - obrázek od Lubes120 vložen 31.07.2022 11:59:29
10:45:50
31.07.2022
Lubes120
-> Tomaso435 31.07.22 10:43:30: ten je paradny včera mi ho kamoš ukazoval niekde na internete, ešte treba zistiť čo je tento zač.....lebo aj podvozok a trubkovy rám všetko vyzerá skôr ako z továrne než na nejakú domácu tvorivost
10:43:30
31.07.2022
Tomaso435
Taky hezká tovární výroba
zvětšit Zajímavé prototypy - obrázek od Tomaso435 vložen 31.07.2022 10:43:30
10:42:11
31.07.2022
Tomaso435
10:21:12
31.07.2022
Lubes120
-> Bery 31.07.22 08:18:45: keď aj týchto vozíkov je dosť ja som len informačne zháňal nejaké info 4
08:18:45
31.07.2022
Bery
Extreme Tyres