-> MVM: Ja bych souhlasil s tím co Tuner řek... Není šance pro "amatéra" aby vše testoval a ruku na srdce, trvá získat správné rozpoznávací schopnosti a jak není tým a čas či prostor testovat... Ani se to neřeší na tyto skoro historiky jako u profiků na okruhu.
Ono Těch 1.5 až 2st. na Felicia, Favorit rally na asfalt jedou snad všichni co se tak zákazníků ptávám u ladění motorů a většina taky shodně říká sbíhavost rovné nebo maličký rozběh. A záklon maximum co dovoluje jiné horní uložení nebo předělání ramene a stejně to bývá stále málo.
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Závodní geometrie
-> Tuner#2: Jasně jako výchozí "něco" na začátek proč ne. On sam musí si najit svý optimum a funkční polohu pro to aby fungovaly pneu,stejně tak jako tlaky atd .. Toto mu přesně nikdo neporadi a neprozradi ..
Ano přesně -opět slovo kompromis který mám na závodění tuze rád :-)
Ano přesně -opět slovo kompromis který mám na závodění tuze rád :-)
-> MVM 24.04.18 19:17:06: Neříkám, že nemáš pravdu, na druhou stranu pro univerzální auto jako mám já od cestování na srazy, přes slalom až po okruh je to stejně o kompromisu, neb odklon nijak nepřenastavíš (rozsah excentru je směšný). Stejně tak to asi není třeba hrotit pro auto na amatérské rallye, které se jede po každé na jiném povrchu a nejsme přece továrna, aby jsme mohli měnit nastavení jak Kopecký dle konkrétního testu že... Takže všeho s mírou a Venca se potřeboval od něčeho odpíchnout a postupně časem může zkoušet tak jako my různé změny a sbírat poznatky.
-> Tuner#2: Ale ona taková analogie uplně nemusí být pravda. Tady se bavíme o jiný koncepci a co já mám zkušenost s okruhovýma dvoulitrama typu Octavia Cup,Clia atd, tak je to dáno tím že nastavení předku je alfa omega s tím že přední kola dělají naprostou většinu práce. A jedno nastavení Dunlop nefunguje pro pneu třeba Michelin. Nemluvě o jízdním stylu kterekj má na chování pneu absolutní vliv. Další věc je technický možný rozsah kam až se dá s tím či oným hýbat )nebo je umožněno pravidly atd)
-> MVM 24.04.18 18:40:46: Protože jsme si taky nějakým vývojem prošli a třeba mých 2°15" tam vznikalo postupně třeba několik let (první svezení v Mostě před 10ti lety bylo v porovnání s dnešním nastavením dost hrozné). Na normální silnice by stačilo tak 1,5° aby se méně sjížděli vnitřky gum zejména na dálnici, na druhou stranu v Mostě by to sneslo klidně 2,5 - 3°. Taky záleží na uložení náprav, já mám vše tvrdé od Pemita a i přesto se kolo dost rovná což je vidět jak podle fotek, tak podle opotřebení a prohřátí gumy. Eidy má unibaly a pracuje to zas o fous méně.
Mě by jen zajímalo jak takhle od klávesnice dokážete určit odklon s tolerancí 0,5° Hrozně by mi to ulehčilo život když to optimum pro danou pneumatiku hledám třeba půl testovacího dne
Jinak samozřejmě ty cca 2° na 15" kole jsou tak nějak univerzální.

Většina už tady zazněla, pokud bude rallye převážně asfalt, tak odklon 1,5 - 2 je optimální. Sbíhavost u předokolky nemám zkušenost, sám jsem zkoušel už všechno a nejvíce mě vyhovuje statická sbíhavost kolem nuly, protože při propérování se mění v rozbíhavou a řízení je tím pádem s větší odezvou. Když to je sbíhavé, je to takové tupější.
-> Venca.: To ti nějaký kluci řekli dobře. Spousta mých přátel na rally jede mirný rozběh s předokolkou, fakt je ten - jsou na to zvyklí. Přípravek je jednoduchý a můžeš zkoušet... Velmi varuji před psychonámluvou, mírně změněny stav sbíhavosti nemusíš vůbec poznat, ale aby sis už před sednutím do auta někde vzadu nemyslel : "A teď to musí být asi lepší/horší" a ono to pak tak bude.... Poznat co ti vyhovuje je o delší jízdě s jedním či druhým nastavením a zkušenostech.
-> MVM:
Odklon seřídit lze, má to áčkové uložení. Tlumiče jsou Protlum verze race, gumy semislick Nankang AR-1 15", sériové stabilizátory vepředu i vzadu. Odklon mám doporučeno od kluků někde mezi 1,5 - 2°, pořád váham nad sbíhavostí.
-> Petr Urban 22.04.18 23:44:46: Díky za shrnutí
Nicméně promyslel jsem přípravek na domácí změření, zadal ho do výroby a zkusím to nastavit doma a uvidíme, zajímá mě rozdíl sbíhavost x rozbíhavost a jestli to vůbec poznám
Odklon seřídit lze, má to áčkové uložení. Tlumiče jsou Protlum verze race, gumy semislick Nankang AR-1 15", sériové stabilizátory vepředu i vzadu. Odklon mám doporučeno od kluků někde mezi 1,5 - 2°, pořád váham nad sbíhavostí.
-> Petr Urban 22.04.18 23:44:46: Díky za shrnutí
Nicméně promyslel jsem přípravek na domácí změření, zadal ho do výroby a zkusím to nastavit doma a uvidíme, zajímá mě rozdíl sbíhavost x rozbíhavost a jestli to vůbec poznám

-> MISCHO: Nikde nepíše Venca o jakou "Feldu" se jedná/ pouze rally/ jak má upravený podvozek,jaký jede kola,jaký jede pneu. Když dá přehnaně velký odklony,nebude mu to brzdit,trakce v háji,atd. Nejdřív je potřeba seřídit (pokud jde) odklon,potm tu sbíhavost. Tady je potřeba vycházet individuálně nebo narovinu se zeptat kluků co to v podobný konfiguraci jedou. ve finále je to stejně v rukách. A jak to snáší pneumatiky.
-> Venca.: Myslim ze Petr to velmi pekne a hlavne funkcne zhrnul 

-> Venca.: Odklony dej co nejvíce do negativu - áčka na asfalt. Normální rally - nula. Více technická či slalomy - mírný rozběh. Děláš z toho vědu. Na začátek jeť nulu a pojedeš... Pokud chceš mít jistotu z volantu v vyšších rychlostech a vůbec jemnější reakce kolem nulové polohy volantu, pak sběh.
-> MVM: -> MISCHO: Noo pěkný, tohle bych chtěl taky umět. Jinak dá se o tohmle přečíst někde nějaká teorie? Já nejsem takovej expert, aby když mi s tím někdo pohne o milimetr tak sem poznal rozdíl, právě proto sem chtěl vědět, jestli už to má někdo na feldě vychytaný a je o to ochoten se o to podělit... 
Jinak hledám nastavení do sucha na asfalt, i odklony se dají štelovat. Očekávam od toho, že to bude nějak kompromisně fungovat na rally.

Jinak hledám nastavení do sucha na asfalt, i odklony se dají štelovat. Očekávam od toho, že to bude nějak kompromisně fungovat na rally.
-> MISCHO: To zase ne,, to už je čtyři roky stará fotka a klasický analogový měření -standard na okruhový auta. Formule je ještě větší show
Ale v tý době jsem ještě neměl digi fotak a za další moc fotit v praci nesmim ... Cil je pokaždy stejnej.

-> MVM: tak to je ina liga
smekam pane

-> MISCHO 22.04.18 17:12:43: Jedno z mnoha měření u mě
-> MVM: V piatok som robil jedno poctive nadobicko ale majitel o tom ani prd nevedel 

-> MISCHO: Však já zčinám s nulou .. a poto to jde mirně korigovat,jednak podle toho jak se chovaji pneu,potom jak se mu s tim jede.. Ale abych s tim točil tam a zpatky -to rozhodně ne.
-> MVM: Ja vychadzam z pracovnych skusenosti, to ze vela ludi ani nepozna ze maju geometriu uplne v prdeli sa presvedcujem pomaly kazdy den v praci . A univerzalna geometria proste neexistuje co je dobre na tomto aute nemusi byt dobre na druhom. Ale niekde treba zacat 

-> MISCHO: To máš sice pravdu.. Ale když tady 80% lidi vlezu pod auto zachrastim kličema o sebe a po 15minutách vylezu že to může zkusit .. Tak garantuju že si to bude pochvalovat jak je to uplně jiný auto..
Tim se nechci nikoho dotknout - ale realita je bohužel taková.

-> Venca.: Musiš si obecně položit otázku co od toho předohrabu očekáváš. Vyhovět pneumatikám trakci při přenosu síly a taky při brždění .. A protože je to pevná velična kterou nemůžeš měnit - je to zase (moje oblíbený slovo kompromis) Ideální geometrie je Nula. Protože ale náprava a ramena bývají v pružných uloženích - uhýbá se tomu. Taky záleží na tuhosti pružin a to jak moc auto propruží/zda má tzv.dorazy bump stopy atd - jak mění světlou výšku. Protože to co nastavíš v klidu - je jiný za jizdy. Na to vše je potřeba naměřit si tabulku a potom z toho vycházet. (co to dělá) Není problém si nastavit nulu a odpočítat si otáčky na každou stranu pro rychlou změnu geometrie atd..



-> Venca.: zalezi od trate , podla toho ci je mokro alebo sucho . Ci prevazne asfalt alebo šotolina. Tak isto zalezi aj od odklonov.
-> Petr Urban 22.04.18 08:39:10: Jasně, rozumím tomu, že ideální je to vyzkoušet, ale do závodů 14 dní a ještě to nejelo. Navíc si aktuálně nedokážu představit, že zajedu na geo, necham nastavit něco a pak to projedu a pojedu zase znova na přenastavení
Až to auto poznam, pak začnu ladit, ale teď potřebuju něco do začátku. Zatím se taky přikláním k mírné rozbíhavosti...
... a právě jsem zvědavej, co jezdí zbytek.
Jinak rozumím tomu správně, že pokud to bude nastavené rozbíhavě, reaguje to rychleji na volant a je to méně stabilní?

Až to auto poznam, pak začnu ladit, ale teď potřebuju něco do začátku. Zatím se taky přikláním k mírné rozbíhavosti...
... a právě jsem zvědavej, co jezdí zbytek.
Jinak rozumím tomu správně, že pokud to bude nastavené rozbíhavě, reaguje to rychleji na volant a je to méně stabilní?
-> Venca.: V kombinaci s nesériovými záklony mi vyhovuje mírná sbíhavost.
-> Venca.: Dle závodníka co má rád a s čím se mu lépe jede, jinak rovně nebo min. rozběh. Každý by si měl zkusit co mu více do rukou na ovládání sedí.
Ahoj, dotaz pro závodníky s favority/feliciemi, jakou nastavit sbíhavost / rozbíhavost předku na felicii na rallye?
www.autoforum.cz/zivot-ri
dice/5-zdanlive-prospesnyc
h-veci-kterymi-jen-zhorsit
e-jizdni-vlastnosti-sveho-
auta
něco celá pravda, něco polo ... pořádné souvislosti chybí. Ti co zvládnou přes titulky nebo v ANG, video pod je lepší.
něco celá pravda, něco polo ... pořádné souvislosti chybí. Ti co zvládnou přes titulky nebo v ANG, video pod je lepší.
-> vhml: To je zase i o tlumicich pripadne pruzinach a vetsinou uz to neni po silnici:D
-> Klubko_ 15.12.14 18:06:25: tak 2 sériový stabilizátory mají tuhost cca jako jeden o průměru 20,5mm
Já jezdím ve stovce 21mm. Jako víceméně je to super, hlavně to trochu zachraňuje kyvku. Ale často se stane, že to uprostřed zatáčky prostě odskáče pryč, protože jedno kolo přes hrb zvedne i druhý.
Já jezdím ve stovce 21mm. Jako víceméně je to super, hlavně to trochu zachraňuje kyvku. Ale často se stane, že to uprostřed zatáčky prostě odskáče pryč, protože jedno kolo přes hrb zvedne i druhý.
Bery asi mysli, ze je 20 moc na rally. Na silnicni podvozek to moc rozhodne neni.
-> MVM: jasně, že je to není gulášovka a je to široky téma. Ptal jsem se, jestli by pro mě mělo význam dát např. ten 18mm vzhledem ke zbytku podvozku nebo to vzhledem ke stávajícímu stavu nemá cenu.
Nemluvím o tom, že vím minimálně o 2 autech tady, co mají 2 sériovy stabilizátory.
-> Bery: jak se projevuje to, že je to moc?
Nemluvím o tom, že vím minimálně o 2 autech tady, co mají 2 sériovy stabilizátory.
-> Bery: jak se projevuje to, že je to moc?
Serie je malo.20 moc.proto volim 18 mm.v pripade zajmu dejte vedet.do vanoc bych to chtel zadat do vyroby.
Závodní geometrie není gulášovka že se naháže všechno nejtvrdší na auto a pak je to teprve ta pravá tvrdá a nejtvrdší závodnička. Stabilizátory obecně jsou celkem fajnová libůstka na vyladění
Neublížíš tomu mírně tvrdším oproti serii - ale rozhodně je lepší přitvrzovat jen lehce.
Vliv jednotlivých úkonů na podvozku mající vliv na chování auta je straašně široký téma.

Vliv jednotlivých úkonů na podvozku mající vliv na chování auta je straašně široký téma.
když už jsi tady ten stabilizátor nakousl a nabídl případně výrobu, na mojem podvozku je to asi jedna z mála sériových věcí. Mělo by pro mě význam dát vetšího průměru?
S autem jezdím hlavně slalomy (na srazech), v zimě na sněhu, tak 1-2x za sezónu závody dovrchu no a nejvíc běžně v provozu.
Vepředu mám pružiny 80kN (od T#2), vzadu z kyvky a PAL tlumiče s hustším tlumičovým olejem.
S autem jezdím hlavně slalomy (na srazech), v zimě na sněhu, tak 1-2x za sezónu závody dovrchu no a nejvíc běžně v provozu.
Vepředu mám pružiny 80kN (od T#2), vzadu z kyvky a PAL tlumiče s hustším tlumičovým olejem.
Nema nekdo na prodej 18 stabik?popripade nebude vicero lidi mit zajem o vyrobu?
Právě že trochu váhám. U vlečený nápravy je přínost jasnej. Přenáší to všechny boční síly. U tý kyvky to funguje přece jenom trochu jinak.
-> Bery: Protože do š1000mb-110r nic jiného nepatří...
složitá otázka...proč kyvku

Všechna uložení který dáš do unibalů jsou přesnější,zmírní vliv na geometrii(jak už bylo psáno). Nevýhoda je - že i unibaly potřebují údržbu jinak se vydřou (poud nejsou krytý) a taky to chce zesílit místa v karoserii - protože to víc trpí rázy.
-> vhml: Ano, zamezení posuvu kola před a vzad (omezení změny geometrie) + menší namáhání uložení při propružení...
Jednoduchá anketní otázka:
Unibal na kyvku: Ano / Ne / Proč?
Unibal na kyvku: Ano / Ne / Proč?
-> Wena: Je to jednoduché...to růžové jsou pevné body které se chytí uprostěd do kastle, na závodním autě danej bod (díra do které se zasune tyčka o dané velikosti), na kolech, náboji, je upevněný tzv motýl se stupnicí. Na té se odečtou hodnoty které potřebujete.
měli jsme udělané jednoduché kozičky, širší než auto cca 5cm od kol na každé straně, srovnat to s autem, pak od disků měříš, rozbíhavé, sbíhavé..
Můžeš mi to nějak popsat?
-> Wena:
Je to celkem jednoduchý vytvořit kolem auta - formule obdelník..
Je to celkem jednoduchý vytvořit kolem auta - formule obdelník..

Mam otázku :-) Jak se nechá na závodech rychle kontrolovat geometrie a odklony? Viděl jsem že tahaj nějaké provázky ale neni mi jasné jak to funguje. nemáte někdo fotky?
-> vhml: Zajímavější nápravu mají až novější céčka. Tam je lichoběžník, kde je spodní rameno tvořený dvěma samostatnýma. Na těhlici jsou dole dva čepy.
-> Nepér: Jedním z důvodů pro záklon čepu je například to, aby jsi na vnějším kole udržel pořád pokud možno negativní odklon kola.
-> Nepér: Jedním z důvodů pro záklon čepu je například to, aby jsi na vnějším kole udržel pořád pokud možno negativní odklon kola.
-> Nepér: To je spíš vedlejší efekt. Důležitej je úhel vnějšího kola. To jak je odkloněný vnítřní je daný záklonem a většim zatočenim vnitřního kola.
Jsem stejně nikdy nepochopil, na co je dobrý takhle zalomený vnitřní kolo, když váha je na vnějším. Možná tak na drifty, když se jede kontra 
