skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Osmělil jsem se přidat sem svůj dlouholetý projekt, jehož kompletní historii lze sledovat zde: www.skoda110r.cz/article.
php?id=846
Myšlenka postavit z eRka kabrio nebo roadster mě provází skoro stejně dlouho, jako posedlost eRky samotnými, tedy někdy od r. 1998. Po spoustě kreseb, rozmýšlení a zkoumání jsem nakonec v r.2009 získal od úřadu povolení k přestavbě eRka na 2 místný roadster. Po několika předchozích pokusech, které nakonec skončily ve šrotu jsem se pustil do přestavby nanovo před 2 lety na dovezené eRkové kastli, která nevypadala zle, ale postupné kuchání za účelem vyztužení a úpravy skeletu ukázalo, že to žádný zázrak nebyl a skoro rok a půl jsem strávil základními opravami skeletu, aby se po vyztužení mohla odříznout střecha a mohlo se konečně pokračovat skutečnou stavbou roadsteru.
A to je právě aktuální situace, na fotkách je stručně dokumentovaný průběh oprav a aktuální stav - skelet položený na rámu a odříznutá střecha.
Provedené práce:
- vyměněny komplet oba prahy i s kapsami ramen, včetně implantace vyztužení
- opraveny zadní podběhy (detaily je potřeba ještě dodělat)
- vyměněny přední části obou předních podběhů, včetně opravy přilehlé části podlahy kufru
- vyztuženy A sloupky
- připraveny příčky podlahy s držáky sedaček (po předchozím odstranění původních držáků a příček)
- odříznutá střecha
- započatá úprava zadního plata pro sestavení s kapotou z kila
Co mě čeká dále:
Je to toho ještě strašně moc, ale ve stručnosti:
- vyztužení bočnic
- dodělání podlahy
- spousta drobných oprav skeletu
- oblouky za sedačky, vyztužení rámu okna
a pak taková ta renovační a opravárenská klasika - renovace náprav, motoru, interiér, lak, elektrika atd. atd...
22.1.2015 - práce na úpravě zadního plata, podrobnosti na skoda110r.cz
27.1.2015 - demontoval jsem obě nápravy, připravil nějaké výztuhy boků a pokračoval úpravou zadního torpéda i na druhé straně.
8.3.2015 - přeci jen byla zima a moc se do garáže nechodilo, tak jen pár drobností - úprava pravé strany torpéda a oškrábání další části nátěrů
11.3.2015 - včera jsem dovezl ohnuté oblouky rámu za sedačky
30.6.2015 - postupně jsem doupravil plato, opravil prostor chladiče a auto opět cvičně seskládal.
9.8.2015 - přerovnal jsem fotky - nejnovější od 1. Na autě: svařeny okraje podlahy s podlahou, opraveny výřezy v zadním platu, vyrobeny výztuhy rohu A-sloupku, vyrobeny příčky sedaček - vlevo přibodovány - sedačka drží na svém místě. Mezitím průběžně čištění plechů, odrezovač, základovka...
30.8.2015 - Opravil jsem podlahu u levé kapsy ramene, navařil jsem příčky podlahy, vše očistil a natřel základovkou, nabodoval jsem výztuhy bočnic.
5.9.2015 - Vytvořil a navařil jsem příčku mezi C-sloupky a dodělal vyztužení bočnic
10.9.2015 - Auto jsem opět cvičně seskládal, tentokrát s eRkovým zadním čelem a pustil se do křížení kapot. Kupodivu to nakonec vypadá celkem slušně už při hrubém ořezání a spasování.
12.6.2016 - Na podzim jsem ještě stihl vyřezat nekulturu v přední části podlahy a pak až do června nic. Postupně jsem dořezal ošklivosti a dopasoval přední nosník podlahy a kusy podlahy. Dneska jsem to vše nabodoval k sobě.
31.7.2016 - Podlahu jsem zavařil a vytvořil nový kus plechu v rohu pod pedály, protože se ukázal shnilý na prach a nový nosník nebylo k čemu přivařit. Vyřezal jsem taky spodní prapodivné části podběhů.
6.8.2016 - Dotvořil jsem levý podběh
21.9.2016 - A po čase i pravý podběh
1.1.2018 - pořídil jsem manipulační / pracovní / dočasnou přední nápravu.
Vzhledem k tomu, že jsem na to přes rok nesáhl, je na čase pouvažovat, co dál.
1)Nějak se dokopat a aspoň po kouskách zase pokračovat
2)Sehnat někoho, kdo mi aspoň plechařinu dodělá
3)Sehnat někoho, kdo to dodělá celý
4)Dát to někam k ledu a dodělat v důchodu (není to tak v nedohlednu, jak to na první pohled vypadá..)
5)Skoncovat s tím jednou pro vždy.
Pro varianty 1-4 bude dřív nebo později potřeba to postavit na nějaká kola a hýbat s tím, takže nějaká pracovní náprava se hodí (zadních mám několik, ty jsem nestihl rozebrat...)
Varianta 5 se mi líbí ze všeho nejmíň, a proto se jí zatím nebudu zabývat.
25.9.2023 - po 5 letech aspoň drobná aktualizace. Projet stále ještě žije, nicméně nic zásadního se neděje, protože paralelně proběhlo a probíhá několik dalších ne-auto projektů... (stavba domu, stěhování, dokončovací práce kolem domu, péče o ještě dlouho nezletilé potomstvo a jiné menší provozní projektíky...). Kabrio víceméně bez progresu až na postavení na vlastní kola, natření všeho vařeného základovkou a ověšení plechařinou, takže to jakž takž vypadá jako auto a dá se to tlačit po vlastních. Technicky vzato je skelet víceméně hotov, potřebuje pár drobných oprav na které ještě nedošlo a dodělat nějaké kosmetické záležitosti jako zadní plato / torpédo, rám okna, ochranné oblouky a mohlo by se lakovat a skládat. Tak uvidíme jak budou ostatní projekty ubývat a snad se opět dostane i na tento. Zatím to stále nevzdávám.
Aktuální stav projektu včetně fotek viz. odkaz na začátku článku.
Myšlenka postavit z eRka kabrio nebo roadster mě provází skoro stejně dlouho, jako posedlost eRky samotnými, tedy někdy od r. 1998. Po spoustě kreseb, rozmýšlení a zkoumání jsem nakonec v r.2009 získal od úřadu povolení k přestavbě eRka na 2 místný roadster. Po několika předchozích pokusech, které nakonec skončily ve šrotu jsem se pustil do přestavby nanovo před 2 lety na dovezené eRkové kastli, která nevypadala zle, ale postupné kuchání za účelem vyztužení a úpravy skeletu ukázalo, že to žádný zázrak nebyl a skoro rok a půl jsem strávil základními opravami skeletu, aby se po vyztužení mohla odříznout střecha a mohlo se konečně pokračovat skutečnou stavbou roadsteru.
A to je právě aktuální situace, na fotkách je stručně dokumentovaný průběh oprav a aktuální stav - skelet položený na rámu a odříznutá střecha.
Provedené práce:
- vyměněny komplet oba prahy i s kapsami ramen, včetně implantace vyztužení
- opraveny zadní podběhy (detaily je potřeba ještě dodělat)
- vyměněny přední části obou předních podběhů, včetně opravy přilehlé části podlahy kufru
- vyztuženy A sloupky
- připraveny příčky podlahy s držáky sedaček (po předchozím odstranění původních držáků a příček)
- odříznutá střecha
- započatá úprava zadního plata pro sestavení s kapotou z kila
Co mě čeká dále:
Je to toho ještě strašně moc, ale ve stručnosti:
- vyztužení bočnic
- dodělání podlahy
- spousta drobných oprav skeletu
- oblouky za sedačky, vyztužení rámu okna
a pak taková ta renovační a opravárenská klasika - renovace náprav, motoru, interiér, lak, elektrika atd. atd...
22.1.2015 - práce na úpravě zadního plata, podrobnosti na skoda110r.cz
27.1.2015 - demontoval jsem obě nápravy, připravil nějaké výztuhy boků a pokračoval úpravou zadního torpéda i na druhé straně.
8.3.2015 - přeci jen byla zima a moc se do garáže nechodilo, tak jen pár drobností - úprava pravé strany torpéda a oškrábání další části nátěrů
11.3.2015 - včera jsem dovezl ohnuté oblouky rámu za sedačky
30.6.2015 - postupně jsem doupravil plato, opravil prostor chladiče a auto opět cvičně seskládal.
9.8.2015 - přerovnal jsem fotky - nejnovější od 1. Na autě: svařeny okraje podlahy s podlahou, opraveny výřezy v zadním platu, vyrobeny výztuhy rohu A-sloupku, vyrobeny příčky sedaček - vlevo přibodovány - sedačka drží na svém místě. Mezitím průběžně čištění plechů, odrezovač, základovka...
30.8.2015 - Opravil jsem podlahu u levé kapsy ramene, navařil jsem příčky podlahy, vše očistil a natřel základovkou, nabodoval jsem výztuhy bočnic.
5.9.2015 - Vytvořil a navařil jsem příčku mezi C-sloupky a dodělal vyztužení bočnic
10.9.2015 - Auto jsem opět cvičně seskládal, tentokrát s eRkovým zadním čelem a pustil se do křížení kapot. Kupodivu to nakonec vypadá celkem slušně už při hrubém ořezání a spasování.
12.6.2016 - Na podzim jsem ještě stihl vyřezat nekulturu v přední části podlahy a pak až do června nic. Postupně jsem dořezal ošklivosti a dopasoval přední nosník podlahy a kusy podlahy. Dneska jsem to vše nabodoval k sobě.
31.7.2016 - Podlahu jsem zavařil a vytvořil nový kus plechu v rohu pod pedály, protože se ukázal shnilý na prach a nový nosník nebylo k čemu přivařit. Vyřezal jsem taky spodní prapodivné části podběhů.
6.8.2016 - Dotvořil jsem levý podběh
21.9.2016 - A po čase i pravý podběh
1.1.2018 - pořídil jsem manipulační / pracovní / dočasnou přední nápravu.
Vzhledem k tomu, že jsem na to přes rok nesáhl, je na čase pouvažovat, co dál.
1)Nějak se dokopat a aspoň po kouskách zase pokračovat
2)Sehnat někoho, kdo mi aspoň plechařinu dodělá
3)Sehnat někoho, kdo to dodělá celý
4)Dát to někam k ledu a dodělat v důchodu (není to tak v nedohlednu, jak to na první pohled vypadá..)
5)Skoncovat s tím jednou pro vždy.
Pro varianty 1-4 bude dřív nebo později potřeba to postavit na nějaká kola a hýbat s tím, takže nějaká pracovní náprava se hodí (zadních mám několik, ty jsem nestihl rozebrat...)
Varianta 5 se mi líbí ze všeho nejmíň, a proto se jí zatím nebudu zabývat.
25.9.2023 - po 5 letech aspoň drobná aktualizace. Projet stále ještě žije, nicméně nic zásadního se neděje, protože paralelně proběhlo a probíhá několik dalších ne-auto projektů... (stavba domu, stěhování, dokončovací práce kolem domu, péče o ještě dlouho nezletilé potomstvo a jiné menší provozní projektíky...). Kabrio víceméně bez progresu až na postavení na vlastní kola, natření všeho vařeného základovkou a ověšení plechařinou, takže to jakž takž vypadá jako auto a dá se to tlačit po vlastních. Technicky vzato je skelet víceméně hotov, potřebuje pár drobných oprav na které ještě nedošlo a dodělat nějaké kosmetické záležitosti jako zadní plato / torpédo, rám okna, ochranné oblouky a mohlo by se lakovat a skládat. Tak uvidíme jak budou ostatní projekty ubývat a snad se opět dostane i na tento. Zatím to stále nevzdávám.
Aktuální stav projektu včetně fotek viz. odkaz na začátku článku.
RST / 110R Roadster - komentáře:
21:57:21
16.02.2015
16.02.2015
RSTuning
-> Jozka: zadní blatníky by se mi hodily, kilí kapoty mám 2, ale eRkovou na rozkudlání zatím nemám... měl jsem, ale už dávno jsem se toho zbavil, nevědouc, že by mi to mohlo být k užitku... klasika. A to jsem měl i nějakou poupravovanou, který by nebyla škoda...
20:48:38
16.02.2015
16.02.2015
Jozka
-> RSTuning: Zajímavý.. myslel bych, že by se mělo dát jenom přetvarováním lemu. Jinak bych hlasoval pro dop(r)asování kapoty, i když asi fakt pracnější..
E: Jinak jeden kilí blatník-kusovku asi ještě mám..
E2: Vlastně i Š100 kapotu navíc..
E: Jinak jeden kilí blatník-kusovku asi ještě mám..
E2: Vlastně i Š100 kapotu navíc..
17:39:53
16.02.2015
16.02.2015
RSTuning
-> Jozka: Eidy má pravdu, tvar žlábku/hrany kapoty je jinej. Takžr mě čeká buď na eRkový blatníky navařit žlábek z kila (ploutev se zdá stejně vysoká), nebo stvořit nějakou speciální kapotu kombinací větší části z kila a zadní hranu s boky z eRka. Úprava blatníků se zdá jednodušší, kapota zase asi hezčí, ale kdovíjak by se taky mohla povést.
Takže v tuto chvíli sháním nějaký kilí zadní blatníky, stačí mi jen vršek, spodek klidně naprach. Přinejmenším nějaká pracovní verze bude s komplet kapotou z kila, do budoucna se uvidí.
Takže v tuto chvíli sháním nějaký kilí zadní blatníky, stačí mi jen vršek, spodek klidně naprach. Přinejmenším nějaká pracovní verze bude s komplet kapotou z kila, do budoucna se uvidí.
22:39:56
15.02.2015
15.02.2015
Jozka
-> Eidy: No.. kdo ví - ale dozvíme se to doufám.
Bral jsem tak po paměti a taky dle MBX ze kdysi, který mělo nabastlený blatníky z eRka a kilí kapotu a přitom vypadalo, že sáhnuto nebylo do ničeho..
Bral jsem tak po paměti a taky dle MBX ze kdysi, který mělo nabastlený blatníky z eRka a kilí kapotu a přitom vypadalo, že sáhnuto nebylo do ničeho..
22:28:11
15.02.2015
15.02.2015
Eidy
-> Jozka: Já bych právě neřekl. skoda-virt.cz/cz/.../1821
35-2-rst
Ale Radek asi kilovou kapotu pořeže a upraví.
Ale Radek asi kilovou kapotu pořeže a upraví.
22:09:01
15.02.2015
15.02.2015
Jozka
-> Eidy: Stovka má jen na blatníkách větší "ploutve", řekl bych..
20:32:15
15.02.2015
15.02.2015
Eidy
-> RSTuning: Jak pasujou eRkový blatníky a kilová kapota (zadní)? Mě přijde, že úplnej konec má dost jinej rádius. ERkový tak pozvolna klesají, zatímco u kila to jde rovně až na konec a pak šup dolů k čelu.
20:08:47
15.02.2015
15.02.2015
Tomáššš
-> RSTuning: pekna praca , pridavam k oblubenym
13:24:37
27.01.2015
27.01.2015
RSTuning
-> Sepp: Nechci se o to zbytečně hádat, ale právě proto je to individuální přestavba a povoluje a schvaluje se každé auto samostatně, bez nějakého omezení počtu. Přes 5 ks za rok je zapotřebí typové schválení. To je shodné u přestavby i stavby (výroby vozidla).
19:22:58
24.01.2015
24.01.2015
Sepp
-> RSTuning: Ne, i individuálním schvalování přestavby je omezeno na max. 5 kusů. Takže bys teoreticky mohl postavit 4 další. Jen nevím, jestli se pak zkouší každý z těch kusů, nebo jen jeden referenční, ale je to jedno, jen mě to zaujalo jako možnost...
Ať se daří.
Ať se daří.
18:52:51
24.01.2015
24.01.2015
RSTuning
-> ondie: Ono takovou pochybnou šikmou výztuhu má v bočnici i eRko. Já to taky budu nahrazovat něčím výraznějším, je to už i z větší části připravené a čeká to na přivaření. Ta výztuha bočnice má docela význam pro podélnou ohybovou tuhost, nedovolí obdélníku bočnice, aby se z něj stával pružením kastle kosodélník. Docela jsem si tohle ověřil po odříznutí střechy, jak najednou zadek auta změkne a pruží. Přes rám střechy se to přenese jinak do A sloupků a kastle je tak pevná, protože tvoří klec. A najednou uzavírací článek klece chybí a je třeba to něčím nahradit. A to ohybová tuhost je docela sranda proti krutu. Proto mě děsí některý opravy Rapidů kabrio, u kterých najednou chybí vyztužení, který tam dal úpravce, protže shnilá kastle je opravená jako normální Rapid.
18:41:14
24.01.2015
24.01.2015
RSTuning
-> Sepp: Asi narážíš na typový (hromadný) schválení, když se jedná o 5 a více kusů v roce. Nebráním se třeba i do budoucna něco podbnýho postavit na zakázku, ale další automobilkou se zatím stát nehodlám. Ale do důchodu ještě daleko, tak uvidíme, třeba jednou...
Schvalování individuální přestavby je určitě jednodušší a i levnější, protože to člověk řeší s místním úřadem. Typovou nebo hromadnou přestavbu pokud vím schvaluje Ministerstvo dopravy na základě zkoušek, který odhaduju rozsáhlejší než u individuální přestavby. Pokud vím, tak i schválení každýho jednotlivýho Kaipana je tuším 25tis. Moje zkoušky zatím přesně nevím, ale bude to asi +- taky tak nějak. Takže těmhle nákladům se nevyhnu a náklady na stavbu auta jsou obdobný jako u jakýkoli jiný renovace nebo úpravy. Zatím je to docela low cost projekt, protože výchozí skelet nebyl drahý, použitý záplaty a implantáty jsou zkanibalizovaný z jinejch aut, co šly do šrotu. Takže investice je zatím hlavně čas. Je to hlavně pokus, zda to vůbec půjde a přišlo mi zbytečný do toho cpát nový díly jako podlahy, podběhy atd... Třeba nějaká další evoluce se bude skládat z novejch dílů.
Schvalování individuální přestavby je určitě jednodušší a i levnější, protože to člověk řeší s místním úřadem. Typovou nebo hromadnou přestavbu pokud vím schvaluje Ministerstvo dopravy na základě zkoušek, který odhaduju rozsáhlejší než u individuální přestavby. Pokud vím, tak i schválení každýho jednotlivýho Kaipana je tuším 25tis. Moje zkoušky zatím přesně nevím, ale bude to asi +- taky tak nějak. Takže těmhle nákladům se nevyhnu a náklady na stavbu auta jsou obdobný jako u jakýkoli jiný renovace nebo úpravy. Zatím je to docela low cost projekt, protože výchozí skelet nebyl drahý, použitý záplaty a implantáty jsou zkanibalizovaný z jinejch aut, co šly do šrotu. Takže investice je zatím hlavně čas. Je to hlavně pokus, zda to vůbec půjde a přišlo mi zbytečný do toho cpát nový díly jako podlahy, podběhy atd... Třeba nějaká další evoluce se bude skládat z novejch dílů.
06:38:44
24.01.2015
24.01.2015
Sepp
-> RSTuning: Nepřemýšlel jsi nad stavbou dalších 4 kusů, aby se ti vrátily náklady, nebo chceš zůstat originál?
06:27:18
24.01.2015
24.01.2015
Sepp
-> ondie 24.01.15 04:52:40: Právě, že už asi byl. Smíš upravit snad jen jednu podstatnou část vozidla - karoserii, motor nebo podvozek. Pokud toho upravíš víc, neschválí ti to jako úpravu, ale jen jako výrobu.
Přestavbovej Kaipan 14 měl proto motor a podvozek z favorita.
Přestavbovej Kaipan 14 měl proto motor a podvozek z favorita.
04:59:06
24.01.2015
24.01.2015
ondie
A ještě mě napadlo že třeba LDD u kupé dávalo do bočnice jakoby pod zadní tapec takovou úhlopříčnou výztuhu (o jejíž významu jsme s kamarády vždycky pochybovali),ale je tam. To jen takovej nápad k tématu vyztužování,i když nevim jestli je teda dobrý brát si z angličanů v tomhle příklad
04:52:40
24.01.2015
24.01.2015
ondie
-> RSTuning: Dík za odpověď..asi už by tam takhle od piky nebyl problém papírově napchať vlečku a motor 1.3 (5k/8k) anebo cokoliv ..ale záleží na tobě jak chceš aby to vypadalo..jaký to bude mít vzezření.
Takovejhle netradiční nápad může bejt totiž krásnej v origo eR-úzkosti na 14 s mezikružím,anebo taky v ostřejší verzi (podvozek alá 130M/Rapid (nebo lepší) + 2/3dílný 4x130alu). Laminátům RS bych se asi v tomhle případě radši vyhnul. Ale díky za upřímnost a mám k tobě velkej obdiv skrz boj s úředním šimlem,fakt držim palce Ať se tedy daří a jak říká Jozka,doufám,že tě to tu trochu nakopne k dílu
Takovejhle netradiční nápad může bejt totiž krásnej v origo eR-úzkosti na 14 s mezikružím,anebo taky v ostřejší verzi (podvozek alá 130M/Rapid (nebo lepší) + 2/3dílný 4x130alu). Laminátům RS bych se asi v tomhle případě radši vyhnul. Ale díky za upřímnost a mám k tobě velkej obdiv skrz boj s úředním šimlem,fakt držim palce Ať se tedy daří a jak říká Jozka,doufám,že tě to tu trochu nakopne k dílu
13:09:40
23.01.2015
23.01.2015
RSTuning
-> HLT: Jak je napsáno v obsáhlým článku na 110r.cz, ten implantovanej vršek byl dost shnilej a spodek ze stovky nakonec bůhvíjakej zázrak taky nebyl. Takže kastle skončila rozřezaná ve šrotu, s tím, že zdravý kusy jsem uschoval a teď je používám (např. přední podběhy). Spodek by zachránit a použít šel, ale vrch z eRka by se musel dát stejně jiný a začít prakticky od začátku, proto jsem nakonec začal znovu na jiné, komplet eRkové kastli, bez lepení kila a eRka dohromady.
11:55:11
23.01.2015
23.01.2015
HLT
Můžu se jen zeptat proč jste nedodělal předchozí kastli? Kde skončila? Myslím že už byla dobře rozpracovaná
10:22:58
23.01.2015
23.01.2015
RSTuning
-> ondie: Źádný extra překvápko v technice nechystám, konfigurace by měla být zhruba jako je moje současný jezdící eRko (k vidění jako RedShadow na skoda110r.cz), tedy M nápravy, s maticí, vzadu nohavice, vpředu 4p, převodovka 4q, motor buď origo eRko, nebo něco, co se dá postavit ve 120 bloku, ale vše tak nějak na pohodu, tohle nebude rozhodně žádnej závoďák. Ani o náporáku neuvažuju.
Jedna trošku brutální varinata ve vzduchu visí a to je použití blatníků 130RS. Ale to bude spíš pro nějaký budoucí EVO2. Tam by pak asi byl náporák nutností.
Jedna trošku brutální varinata ve vzduchu visí a to je použití blatníků 130RS. Ale to bude spíš pro nějaký budoucí EVO2. Tam by pak asi byl náporák nutností.