Klukovský sen & Století autoškoly

správce: dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :) / nahrával: dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :) / Muzeum Pardubice / muzea a výstavy aut / 17.10.2010 / počet fotek: 172do oblíbených
sdílej na facebook.com

odkazy na podobné galerie:



Stránky muzea:

www.vcm.cz/

text:

O uplynulém víkendu jsem navštívil dvě zajímavé výstavy. V sobotu večer jsem zjistil, že v pardubickém muzeu končí expozice Klukovský sen, což podle popisu měla být výstava především pravých "angličáků" a dalších podobných autíček. Současně ten víkend začínala jiná expozice Století autoškoly.

Tuto kombinaci jsem si nemohl nechat ujít a tak jsem se do muzea v neděli vypravil. Fotky jsou opravdu jen pro ilustraci, jak to tam zhruba vypadalo, výstava samotná opravdu stála za návštěvu!

Řekněte, kdo z vás nemá doma alespoň jedno autíčko? ;-)



------------------------- -------------------------- -------------------------- -------------------------- -------------------------



Text ze stránek muzea:



Klukovský sen, holčičkám vstup dovolen



Výstava představuje část unikátní sbírky pana Václava Blažka z Rokytna. Sbírka čítá přes 8000 položek. Václav Blažek sbírá angličáky od svých osmi let. První autíčko dostal od svého otce pod vánoční stromeček. Zaměřil se na pravé angličáky, které se vyráběly v letech 1955 – 1985. Po roce 1985 se angličáky přestaly vyrábět ve své mateřské zemi, Velké Británii, kdy z finančních důvodů byla výroba přesunuta do Macaa a Číny, proto modely vyrobené po tomto roce nejsou již součástí sbírky.



K nejsbíranějším modelům nejen v Československu, ale i ve světě, patří produkce firmy Matchbox. Název Matchbox (krabička zápalek) vznikl v roce 1952, kdy Jack Odell chtěl ukázat nový model silničního válce příteli Richardu Kohnstamovi. V obavách aby nedošlo k jeho poškození použil jako obal prázdnou krabičku od zápalek Norvic, vyrobenou v sušické továrně Solo. Kohnstamovi se nápad zalíbil a v roce 1954 si zaregistroval ochranou známku Matchbox. Odell se o registraci dozvěděl od svého společníka Smithe, se kterým vlastnil firmu na kovové modely Lesney, a až v roce 1959 značku Matchbox od Kohnstama odkoupili. Historie firmy však sahá mnohem dále, přesně do 19. ledna 1947, kdy Leslie a Rodney Smith založili firmu Lesney Product. Název byl odvozem z jejich jmen LESlie a RodNEY. V Anglii byla autíčka vyráběna od padesátých let až do poloviny osmdesátých let.



Dalším velkým anglickým výrobcem byla firma Corgi. První model autíčka se siluetou psa rasy korgi na logu sjel z výrobního pásu v roce 1956. Slovo Corgi pochází z waleštiny, znamená „trpasličí“ nebo „stájový pes“. Modely této firmy jsou sběrateli ceněny více než Matchbox. Vynikají výborným detailním provedením. V roce 1989 firmu Corgi koupil největší americký výrobce hraček Mattel. Nelze jmenovat všechny anglické výrobce modelů, na výstavě jsou zastoupeny ale i další značky jako Husky, Dinky, Lledo, Budgie či Britains. Slavné angličáky se staly inspirací pro výrobce v dalších zemích. (obr...)



Modely autíček vyráběné v Itálii, bylo možné koupit v bývalém Československu do listopadového převratu v roce 1989 pouze v podniku zahraničního obchodu Tuzex. Autíčka od firmy Bburago v měřítku 1:24 byly propracovány do nejmenších detailů, včetně motoru a pokud jste otočili v kabině autíčka volantem, natočila se kola. V prodejnách hraček se koncem šedesátých let objevovaly i modely firmy Mebetoys v měřítku 1:43 a 1:28. Sběratelsky jsou ceněné jen ty, které byly vyrobeny do doby, než firmu převzal americký výrobce hraček Mattel. Některé staré formy na modely koupil od Mebetoys leningradský výrobce Metaličeskoj závod galanterii i suvenirov a používal je pro výrobu plastových modelů. Itálii zastupují i další značky a firmy jako je Polistil, Politoys, Mercury nebo Rio.



Do Československa byly dováženy i španělské modely, nejvíce autíčka značky Auto Pilen, firma dnes patří pod nizozemského výrobce AHC Models. (obr...)



Kromě Itálie a Španělska se autíčka vyráběla ve Francii. I tato země je na výstavě zastoupena. Z produkce francouzských hračkářských a modelářských firem je u nás nejznámější firma Norev, kterou založil Emile Veron. Norev v sedmdesátých a osmdesátých letech spolupracoval s českým Kovodružstvem Náchod, které pro něj modely vyrábělo. Firma Norev vznikla v roce 1954. První autíčka byla z plastu a až v roce 1971 se začala vyrábět z kovu. Emile Veronovi patřila i společnost Majorette a Solido. Majorette se stal největším výrobcem autíček vyráběných litím pod tlakem a převzal pomyslné žezlo od Matchboxu. (obr...)



Výrobcem modelů autíček byl i bývalý Sovětský svaz. Asi nejkvalitnější miniatury, které se bez problémů mohou srovnat s produkcí anglických, italských, nebo třeba francouzských firem produkovala továrna Tantal ze Saratova. Zde se vyráběly všem známé lady, moskviče, čajky a modely historických autíček pod názvem Russobalt. Na opačném pólu kvality stáli výrobci např. z Tbilisi, Kyjeva, nebo Doněcku, kteří používali staré formy od italských a francouzských výrobců. Modely jsou sběrateli vyhledávány právě pro srovnání, jak lze zpravovat materiál různými způsoby. Autíčka vyrobená ze starých forem mají špatně pasující díly, u mnohých nedoléhající dvířka, mají špatné nástřiky. Většina z nich je z plastu.



Sovětské továrny dodávaly i kovová autíčka. V tomto případě se většinou kovem nešetřilo. Některé modely jsou hodně těžké, takže při hře mohlo hrozit i zranění. (obr...)



Z asijských zemí je na výstavě zastoupen Hongkong. U většiny modelů není uveden výrobce. Mají pouze označení na spodní straně „Made in Hongkong,“ Jedná se většinou o kopie modelů od renomovaných firem. V českých sbírkách se s těmito modely nesetkáváme často. Nejznámějším hongkongským výrobcem je Playart. Většina jeho autíček je v měřítku 1:63 a vyznačuje se kvalitním zpracováním. Firma ukončila činnost v osmdesátých letech 20. století. K známým značkám v bývalém Československu patřila firma Roxy toys, která k nám dovážela velké množství modelů formulí. Dalším výrobcem modelů byl Yat Ming, založený v sedmdesátých letech 20. století. Tato firma existuje dodnes.



Producentem autíček byla i Čína. Ta patří od 60. let 20. století k největším výrobcům hraček na světě. K nejzajímavějším patří kvalitně vyrobená autíčka z plechu. Kromě čínských autíček jsou prezentovány japonské modely stavebních strojů. Japonské hračky se do Československa začaly dovážet po roce 1970. Vynikají dobrým zpracováním kovových částí, které napodobují plnou funkčnost předloh.



K velmi zdařilým patří modely z produkce Německé spolkové republiky i z Německé demokratické republiky. V západním Německu se vyráběly modely jak kovové, tak plastové, na východě z důvodu nedostatku slitin byly modely pouze plastové.



Modely z východní části Německa nám byly přístupnější a jsou mezi sběrateli velmi oblíbené. Východoněmecké firmy jako předlohu pro svoji produkci zvolily auta československých automobilek. Kromě domácích značek trabantů a wartburgů se daly koupit tatry, pragy, liazky a škodovky v nejrůznějších variantách. Modely vynikaly perfektním zpracováním do nejmenších podrobností. Asi nejznámějším producentem byla firma VEB Kombinat Plasticart.



V západní části Německa byly velmi zdařilé kovové modely od firmy Schuco, které se v polovině šedesátých let prodávaly i u nás. Výrobky této firmy byly velmi zdařilé a technicky na vysoké úrovni. Koncem sedmdesátých let podlehla firma tlaku dovozu levných asijských hraček a vyhlásila úpadek. Ochrannou známku a část produkce Schuco převzala značka Gama. (obr...)



Výstava nezapomíná na československé výrobce. Jejich modely jsou ve výstavě zařazeny jako poslední. Najdete zde autíčka od výrobního družstva Igra, založeného v roce 1950. Sběrateli jsou vysoce ceněna první autíčka z bakelitu, která neměla okna. Další oblíbenou řadou, vyráběnou od roku 1968 v měřítku 1:36, byla historická auta z lisovaného polystyrenu. Igra měla ve svém programu i stavebnice jinak kompletních modelů. K raritám patří supersport Ferrari s připojeným vozíkem. Ferrari nebylo nikdy v této variantě vyráběno.



Výrobní družstvo Směr, založené v roce 1952 se specializovalo na výrobu modelů z plastů. Výjimku tvoří model Tatry 138 z počátku sedmdesátých let 20. století. Jednalo se o první typ skutečného angličáku, jenž byl u nás vyroben. Zpracováním se vyrovnal i zahraniční produkci.



Úspěšnou firmou byly Kovozávody Semily, založené v roce 1959. Kromě produkce kuchyňských potřeb se specializovaly na hračky. Trh obohatily originálním vynálezem stavebnice Monti system. Začala se vyrábět v roce 1985. Její výhodou bylo sestavování modelů autíček bez lepení. Kovodružstvo Náchod bylo založeno v 50. letech 20. století. Spolupracovalo s francouzskou firmou Norev. Z této spolupráce vznikla řada označená logem Jet – car Norev. Družstvo dlouho vyrábělo plastové modely zahraničních značek aut, postupně zařadilo do sortimentu i kovová autíčka.



Většina firem v Československu vyráběla modely z plastu. Unikátem jsou proto kovové modely aut značky Škoda od slovenského výrobního družstva Rozkvet. Zajímavé je, že se tato firma zabývala především výrobou nábytku a autíčka jsou ze stejného materiálu jako kování. (obr...)



diskuze ke galerii:

20:37:53
21.10.2010
rubigall
tak dúfam že niečo podobné raz uvidím aj u nás8
20:37:08
21.10.2010
dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :)
-> Hurdis: A máš je vystavené doma na poličce a nebo zahrabané v krabicích v garáži?
20:30:57
21.10.2010
Hurdis
-> dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :) : 3 Velmi vtipné. Já se specializuji jen na škodovky, velmi zřídka se připlete Tatra. Těch necelých 100 ks nestojí zatím za řeč.
20:28:45
21.10.2010
dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :)
-> Hurdis: A ty pořádáš výstavu tohoto rozsahu kdy? 3
20:18:30
21.10.2010
Hurdis
Pěkné, pěkné. Jen jsem se snažil pozorně dívat na fotky a žádné nedostatkové a nedostupné modely škoda jsem nenašel. Dobrá zpráva. Brzy to budu mít na touto výstavou nastavené měřítko kompletní. 6
20:07:34
21.10.2010
dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :)
-> Star LC20: Tak se na ně podívej zespoda a řekni, kde jsou vyrobený. Pak se bude bavit o tom, jestli jsou a nebo nejsou vzácný. 4
20:04:49
21.10.2010
Star LC20
Krásná sbírka 6 Několik Matchboxů, co je vidět na obrázcích, mám doma,takže asi vzácný nebudou, jak sem si myslel... 40
13:14:14
21.10.2010
Jarinko
9 fajnee... Ale naozajstne je naj...
23:19:32
20.10.2010
Don_pepe
-> dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :) : Propagace akce pěkně na prd, po městě nebyl jedinej plakát, upoutávka, nic! Škoda, aspoň tu autoškolu ještě třeba stihnu....
22:50:07
20.10.2010
Stvivi
-> dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :) : tak to je teda skoda-ze nevyrabali Skody8
22:04:50
20.10.2010
bibendum30
-> dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :) : Jojo,máš pravdu...byl to jediný model 6

A zaplať bůh vyráběno ještě v době klasického vzhledu Matchboxů...dneska by to pěkně zbastlily8



EDIT : Modely jsou i tady na virtu -tam jsou vidět rozdíly na fotkách skoda-virt.cz/cz/.../7096 -skoda-130-l-r-matchbox
upraveno 2x, naposled 20.10.2010 22:14:09
21:25:49
20.10.2010
dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :)
-> Stvivi: Pokud vím, tak jedinou Škodovkou, kterou Matchbox dělal, byla 130LR.
21:10:59
20.10.2010
Stvivi
-> bibendum30: to mas pravu,ja sa bojim nieco nechat v aute odkedy mi poliali auta odstranovacom,nebolo RKo od Metchboxu?Mam jednu kasnu Rka laminatovu v garazi,caka na vskriesenie 1
upraveno 1x, naposled 20.10.2010 22:51:00
20:35:57
20.10.2010
bibendum30
-> Stvivi: To víš každá sranda něco stojí...ale je to legendární českej Matchbox...o tom žádná4 Ta verze co máš i ty jezdí se mnou na palubní desce,ta druhá je doma v bezpečí krabičky. Co se té zbírky týká,je to pravdu pecka,klobouk dolů před sbírkou takového rozsahu4
20:30:00
20.10.2010
Stvivi
-> bibendum30: ano,len tam za ne pytaju celkom dost, ja mam prave ten,ale to nevadi, aj tak som hrdy majitel2
20:25:46
20.10.2010
bibendum30
-> Stvivi: Na aukru je každou chvíli nějaký na prodej6 Vzácnější jsou ale bez loga DUCKHAMS na zadních dveřích6
20:18:13
20.10.2010
Stvivi
kraaasna zbierka, to LRko je z Macau aspon to moje je.Dost dlho som ho znanal.1
20:04:09
20.10.2010
dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :)
-> Don_pepe: Já si toho všimnul když jsem náhodou na novinkách otevřel tenhle článek. www.novinky.cz/cestovani/ .../213905-tipy-na-vikend- zamykani-sazavy-bramborars ke-slavnosti-a-prochazky-k rajinou.html

Jinak to měli asi akorát na svých stránkách a plakáty na zámku.
19:58:43
20.10.2010
Don_pepe
Já sem blb! Denně chodím skoro okolo a neměl sem o tom ani ponětí....
16:34:38
20.10.2010
Matt-110Rten druhej
Ta autoškola je výborna9
10:21:25
20.10.2010
Mr_Kubas
Akorát škoda, že nevim, kde ji mám vůbec hledat 10 Ale jako malej jsem se na ní dost vyřádil, je to dokonce i poznat 8
22:53:33
19.10.2010
dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :)
-> Mr_Kubas: To je Ites autodráha, taky ji mám doma. Ale o té to nebylo. 4
22:50:35
19.10.2010
Jožynek
-> Mr_Kubas: Ťiež ju mám, bohužial už tam chýbajú ND a sem tam aj nejaký úlomok sa nájde, ale mám ju...1
22:27:44
19.10.2010
Mr_Kubas
Extreme Tyres