-> m8rinek: paradoxní na tom je, že ty tu argumenty nemáš (nepovažuju za ně výkřiky o "otáčení chlapa" a o píčovinách), stačí mi jeden důkaz z nějaké dostupné literatury, že plovoucí třmen skutečně vyvine pouze sílu odpovídající tlaku x jedna plocha pístku (a ne dvě) - já ti přidám další čtení
www.pirate4x4.com/tech/..
./Brakes
The clamping force that a calliper exerts, measured in pounds, is the hydraulic pressure (in psi) multiplied by the total piston area of the calliper (in a fixed calliper) or two times the total piston area (in a floating calliper), in square inches
www.automotivearticles.co
m/123/printer_Braking_Basi
cs_and_Break_in_Practice.s
html
www.wilwood.com/Products/
.../calipertech.asp (link momentálně nefunguje, oficiální stránky Willwoodu)
CALIPER PISTON AREA:A calipers piston area is calculated by finding the total piston area from one side of the caliper (this is true for a single piston caliper also)
-> aceboss: použití u závodních aut teď neřeším
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
pístk.brzdiče ze š130 do favorita r.v.90
22:40:37
19.09.2012
19.09.2012
Marty_pv
22:17:57
19.09.2012
19.09.2012
stepan
-> Marty_pv: Až budu ve škole, tak to proberu s učitelem mechaniky.
22:16:47
19.09.2012
19.09.2012
stepan
-> aceboss: Sabotáž.
22:02:44
19.09.2012
19.09.2012
m8rinek
-> aceboss: Protože jsou to blbci :)))....
-> Marty_pv: budu se o tom bavit s někym kdo přednáší nějakou mechaniku, tady argumenty evidentně nefungují...
-> Marty_pv: budu se o tom bavit s někym kdo přednáší nějakou mechaniku, tady argumenty evidentně nefungují...
21:59:35
19.09.2012
19.09.2012
aceboss
Tak jsem si to krásně celé pročetl a svůj názor ponechám v ústraní a nebudu se pouštět do nové polemizace....,ale co jsem tu nenašel proč mělo fabrické fávo(myšleno jen některé kusy) 4p....? Náhoda? Pokus? Či záškodnictví?
18:47:20
19.09.2012
19.09.2012
Marty_pv
-> vhml: pokusím se dohledat ještě další materiály, doufám, že to co jsem hodil do placu má větší váhu než nějaký dětský argumenty, posměšky a "bylo to v motorsportu"
18:46:17
19.09.2012
19.09.2012
Marty_pv
-> stepan: Ok, pokud se vrátím k obrázku co jsi sem dával 10.09.12 23:31:14 tak tu reakci nemůžeš takhle uvažovat (jako že jde o reakční sílu na sílu, kterou působí pístek) protože kotouč se neohýbá, nebylo by takhle jak přenést tu reakci na druhou desku. Síla působící na vnější desku je od samotného třmenu, který se pohybuje opačným směrem než pístek, na dno vývrtu ve třmenu působí tlak kapaliny stejně jako na dno pístku a tím pádem musíš uvažovat celý třmen jako další pístek
12:33:07
19.09.2012
19.09.2012
vhml
-> Marty_pv: taky by mě zajímalo nějaké oficiální rozřešení. Sám bych chtěl vědět sjistotou jak to teda opravdu funguje
09:09:32
19.09.2012
19.09.2012
Nepér
stepan 11.09.12 00:09:55 napsal:
→ Marty_pv:Podle tvojí teorie by teda stačilo uchytit
4 písty tak, aby byli plovoucí, a můžu si počítat 2× takovou plochu
pístků? To je docela dobrej tuning, divim se, že na to ještě nikdo
nepřišel.To se běžně dělá, dvoupístkový plovoucí třmeny na většině dodávek typu boxer/traffic a tak.
→ Marty_pv:Podle tvojí teorie by teda stačilo uchytit
4 písty tak, aby byli plovoucí, a můžu si počítat 2× takovou plochu
pístků? To je docela dobrej tuning, divim se, že na to ještě nikdo
nepřišel.To se běžně dělá, dvoupístkový plovoucí třmeny na většině dodávek typu boxer/traffic a tak.
09:03:11
19.09.2012
19.09.2012
stepan
-> Marty_pv: Můj názor je pořád stejnej.
06:59:37
19.09.2012
19.09.2012
Tunerláďa #2 - zrušená registrace
-> Marty_pv: kdysi jsem jezdil 4p na škodovce, nebylo to špatný, ale vždycky byly boje s odvzdušňováním... nehledě na to, že i přes nové gumičky mezi "půlkama" třmenu věčně prolínala brzdovka... rozhodl jsem se pro upgrade v podobě větraných kotoučů a plovoucích třmenů. Použil jsem ATE z peugeota 306XR, který perfektně sedly na držák z dvoupístů. K brembo kotoučům jsem pořídil i ferodo ds2000 desky a výsledek mě velice mile překvapil... za prvé proto, že to po nalití brzdovkou bylo odvzdušněný napoprvé, za druhé velice dobrej chod pedálu, za třetí že brzdnej účinek je bezvadnej ( byl jsem s tím i na STK a tam říkali, že hodně dobrý).... od té doby jen jezdím a vychutnávám si funkčnost. Možná by k tomu časem neškodil větší posilovač a možná i válec.
23:29:07
18.09.2012
18.09.2012
Marty_pv
stepan, m8rinek nějak to podezřele utichlo, docela bych uvítal váš názor. Znova zdůrazňuju že mi nejde o hádku, zároveň neřeším nějaký motorsport ani co je lepší; jen a pouze síly, respektive funkční plochu vzhledem k ploše pístku pro oba druhy brzdičů (plovoucí vs. pevný)
Obrázků a externích zdrojů jsem pár dal, očekávám nějaký smysluplný reakce
Obrázků a externích zdrojů jsem pár dal, očekávám nějaký smysluplný reakce
21:07:19
17.09.2012
17.09.2012
Maťulo
-> minno: aj ja mam nerez a mazivko... preto som uz zlozene brzdy rozkurveu este raz! len kvoli tomu ze telesa neboli v zinku a piestiky neboli nerezove... ateda teraz uz su nerezove a tak uz sa nedaju rezat a ja som spokojny...
20:02:22
17.09.2012
17.09.2012
minno
-> Maťulo: 4. piestový brzdič má zas niekoľko kurvítiek v podobe veľkého počtu piestov, a každý z nich môže zahrdzadvieť či zatuhnúť, tak si teraz vyber čo je lepšie
Ja mám nerez piestiky a mazivo pod prachovkami, nie som stracený
Ja mám nerez piestiky a mazivo pod prachovkami, nie som stracený
21:12:17
16.09.2012
16.09.2012
Maťulo
-> vhml: dakujem! toto som chcel pocut! vid napr. moj starsi komentar nizsie... -> Maťulo 09.09.12 23:07:17:
16:44:54
16.09.2012
16.09.2012
vhml
-> Maťulo: plovoucí brzdič je levnější na výrobu, ale má několik kurvítek v podobě vyrezajících vodících čepů, vůlí v nich atd.
16:41:27
16.09.2012
16.09.2012
Maťulo
-> Eidy: zaujimavy bol napr. aj clanok ktory si sem dal prave ty nedavno... neviem uz presne do ktoreho vlakna, ale bol tam spomenuty nejaky novy brzdovy strmen, ktory vyvinul NISSAN do sportiaku ako je napr. 370Z alebo SkyLine... Zaujalo ma hlavne to, jak vzhladom a konstrukciou pripominal 130kovy 4p strmen! Preco by sa potom taka automobilka ako Nissan vracala naspat k prevedeniu brzdica, ktory je teoreticky horsie vymysleny (alebo neviem ako to spravne napisat), nez je plavajuci brzdic??? Mna len toto zaujalo! Nechcem sa tu s nikym hadat, ale rad by som si porovnal vsetky pre a proti, co sa tyka oboch prevedeni strmenov...
16:20:49
16.09.2012
16.09.2012
Eidy
Souhlasím s -> Marty_pv. Jde o akci a reakci a rozdílnou konstrukci třmenu. Stačí použít i selskej rozum. Vždyť u moderních aut (kdyby plovoucí třmeny brzdily polovic) by musely být obří posilovače brzd a nebo dlouhá dráha pedálu (kvůli zpřevodování), aby byl vyvinut dvojnásobný tlak kapaliny pro stejný brzdný účinek jako u Š130.
00:23:36
12.09.2012
12.09.2012
Maťulo
-> All: No!!! A ja mám zasa 9 tried a 3 roky učilišťa a nižšie som poukazoval iba na životnosť tých bŕzd... A aha kam až sa to rozpytvalo... Mám do škodovky nachystané minimálne 25 ročné staré 4 piestikove strmene komplet po repasi, ktoré su teraz môžem povedať v 100%nom stave ako keby boli nove... Rovnako mám zrepasované aj plávajúce strmene na felde, ktoré majú nabehaných len nejakých 130tis km, no o tých už toto tvrdiť nemôžem! Aj keď fungovať fungujú, ale diery pre vodiace čapíky už su rozmrdane jak kunda profesionálnej prostitútky! A pritom bol repas úplne rovnaký jak u 130kových 4p brzdičov... ( rozobrané, opieskované, pozinkované, nové piestiky, prachovky, odvzdušňováky, holendre, spojovací matroš, hadice atd...) Týmto sa chcem len prikloniť k tomu, že ak neni montáž 4p strmeňov na feldu moc náročná, tak ich uprednostním pred plávajúcimi strmeňmi... Tož vše... MIER!
22:08:32
11.09.2012
11.09.2012
stepan
-> Marty_pv: Protože mám lepší věci na práci než řešit blbosti.
19:30:32
11.09.2012
11.09.2012
Marty_pv
Pořád čekám, jak se stepan vyjádří a ono nic, dneska píše všude, jenom sem ne
17:35:24
11.09.2012
11.09.2012
Nwkt
-> haso: To zved nějakej vrátnej a udělal si z něj akorát prdel
17:33:02
11.09.2012
11.09.2012
haso
-> Marty_pv: ja som pisal dva zakony trenia hned na zaciatku tu -> haso 09.09.12 21:47:38: a tu: -> haso 09.09.12 21:40:01:
ale evidentne na telefone bol vacsi odbornik
ale evidentne na telefone bol vacsi odbornik
17:29:18
11.09.2012
11.09.2012
Marty_pv
-> haso: No já nechtěl před tím nic říkat, to už je druhá hloupost tady podložená nějakou vysokou školou
17:18:10
11.09.2012
11.09.2012
haso
-> Marty_pv: ja som reagoval na toto
"pánové volal sem na katedru dopr. stroju VUT Brno a bylo mě řečeno že:záleží na celk. ploše brzd. segmentů…"
"pánové volal sem na katedru dopr. stroju VUT Brno a bylo mě řečeno že:záleží na celk. ploše brzd. segmentů…"
17:16:36
11.09.2012
11.09.2012
Marty_pv
-> haso: máš pravdu, plocha desek neovlivní přítlačnou sílu, záleží na koeficientu tření mezi deskou a povrchem kotouče
17:11:31
11.09.2012
11.09.2012
haso
aj tak nezalezi na ploche dosiek...to je prvy zakon trenia
08:19:52
11.09.2012
11.09.2012
čert
-> Marty_pv 10.09.12 23:43:47: na základě tohoto obrázku opravuji svůj názor. Děkuji za vysvětlení.
07:44:58
11.09.2012
11.09.2012
vhml
-> stepan: jsem na straně martyho_pv a to mám pár semestrů mechaniky taky za sebou :-D
01:04:09
11.09.2012
11.09.2012
Nepér
stepan 11.09.12 00:09:55 napsal:
→ Marty_pv: Podle tvojí teorie by teda stačilo uchytit
4 písty tak, aby byli plovoucí, a můžu si počítat 2× takovou plochu
pístků? To je docela dobrej tuning, divim se, že na to ještě nikdo
nepřišel.Když vezmeš polovinu čtyřpístků a uchytíš jí jako plovoucí třmen, bude to fungovat stejně, jako by to byly obě poloviny proti sobě.
→ Marty_pv: Podle tvojí teorie by teda stačilo uchytit
4 písty tak, aby byli plovoucí, a můžu si počítat 2× takovou plochu
pístků? To je docela dobrej tuning, divim se, že na to ještě nikdo
nepřišel.Když vezmeš polovinu čtyřpístků a uchytíš jí jako plovoucí třmen, bude to fungovat stejně, jako by to byly obě poloviny proti sobě.
00:22:35
11.09.2012
11.09.2012
Marty_pv
-> stepan: Nebo to položím jinak - souhlasíš, že i u plovoucího třmenu působí na vnější desku síla stejná, jako působí na desku vnitřní?
00:21:17
11.09.2012
11.09.2012
Marty_pv
-> stepan: Nesmysly? Ještě jednou a pomalu - podívej se na videa co jsou níž, přečti si článek s výpočty v odkazu
U plovoucího třmenu počítáš 2x plochu protože se celý třmen posunuje opačným směrem než pístek (a tím působí na vnější desku, stejně velkou silou jako působí pístek na desku vnitřní), u pevného třmenu nedochází k posunu třmenu, síla působící na vnější desku je vyvinutá pístky na vnější straně třmenu - už se aspoň trochu chápeme?
U plovoucího třmenu počítáš 2x plochu protože se celý třmen posunuje opačným směrem než pístek (a tím působí na vnější desku, stejně velkou silou jako působí pístek na desku vnitřní), u pevného třmenu nedochází k posunu třmenu, síla působící na vnější desku je vyvinutá pístky na vnější straně třmenu - už se aspoň trochu chápeme?
00:19:10
11.09.2012
11.09.2012
stepan
-> Marty_pv: Já nepotřebuju lepší argumenty, mně bohatě stačej 3 roky mechaniky ze střední a dva semestry mechaniky z vysoký na to, abych věděl, jak působěj síly.
00:16:59
11.09.2012
11.09.2012
stepan
-> Marty_pv: A jakto že u jednopístovýho dojde ke znásobení a u čtyřpístovýho ne? Meleš nesmysly.
00:14:58
11.09.2012
11.09.2012
Marty_pv
-> stepan: To jsem nikde nepsal, nemusíš mi podsouvat svoje nesmysly - z principu těžko uděláš z pevného třmenu plovoucí když jsou poloviny pevně spojené k sobě, i kdyby takový třmen byl uložený posuvně na držáku tak tam ke zdvojnásobení přítlačné síly nedojde
Tohle jsou argumenty k ničemu, až budeš mít něco lepšího tak můžeme pokračovat v diskusi
Tohle jsou argumenty k ničemu, až budeš mít něco lepšího tak můžeme pokračovat v diskusi
00:11:03
11.09.2012
11.09.2012
stepan
-> Marty_pv: Jasně, zatimco plovoucí se vůbec nerozevírá, takže by moh bejt klidně třeba z kartonu.
00:09:55
11.09.2012
11.09.2012
stepan
-> Marty_pv: Podle tvojí teorie by teda stačilo uchytit 4 písty tak, aby byli plovoucí, a můžu si počítat 2x takovou plochu pístků? To je docela dobrej tuning, divim se, že na to ještě nikdo nepřišel.
00:07:07
11.09.2012
11.09.2012
Marty_pv
-> stepan: to nepopírám, jenomže zásadní rozdíl je v tom, že pevný třmen (vícepístkový je dost zavádějící když už jsou i v sériové výrobě plovoucí třmeny s víc než 1pístkem) se nemá kam pohybovat, nemá žádný vodící čepy a posuvný uložení - tahle síla působící na dno ho akorát při brždění rozevírá, proto musí být dostatečně tuhý
00:04:36
11.09.2012
11.09.2012
stepan
-> Marty_pv: Ale ta síla na dno působí u vícepístkovýho třmenu uplně přesně stejně.
23:46:04
10.09.2012
10.09.2012
Marty_pv
Může se to někomu blbě představovat ale v případě plovoucího třmene skutečně funguje třmen jako druhý píst, tlak v brzdové soustavě působí na plochu dna vývrtu pro pístek, tím pádem je potřeba pro potřeby výpočtu uvažovat plochu pístku x2
23:43:47
10.09.2012
10.09.2012
Marty_pv
-> stepan: Obrázek už se blíží ale idea za ním je dost špatná, takhle to funguje v případě plovoucího třmenu
23:22:46
10.09.2012
10.09.2012
stepan
-> m8rinek: Je to tak jak píšeš, ostatní by si měli zopakovat základy mechaniky.
21:47:44
10.09.2012
10.09.2012
mira76
pokud nám nakonec vjde že celk. plocha desek 4pístu je menší než u série fav.... tak chudák souseduv pes(mužu to hodit po psovi), kolik že váží ten 4píst :-)
21:45:26
10.09.2012
10.09.2012
mira76
pánové volal sem na katedru dopr. stroju VUT Brno a bylo mě řečeno že:záleží na celk. ploše brzd. segmentů...jestli je používám stejný hlavní brzd. válec jako u favorita tj.22,2mm....
ale jinak š.130 má hl.brzd. válec 19mm, znamená to že řidič vyvyne vyšší tlak na 4píst. v třmeni než řidič pomocí 22,2mm hl. brzd. válece na 4pístky....
Takže spočítat plochu třecích segmentů....má tu někdo brzd. desky ze š.130 nebo warťase???A s favorita če feliny???
ale jinak š.130 má hl.brzd. válec 19mm, znamená to že řidič vyvyne vyšší tlak na 4píst. v třmeni než řidič pomocí 22,2mm hl. brzd. válece na 4pístky....
Takže spočítat plochu třecích segmentů....má tu někdo brzd. desky ze š.130 nebo warťase???A s favorita če feliny???
21:18:18
10.09.2012
10.09.2012
Marty_pv
-> m8rinek: Četl/viděl jsi aspoň něco z mého posledního příspěvku?
U obou konstrukcí třmenu působí tlak i na dno vývrtu ve třmenu - v případě pevného třmenu vzniklá síla, která se snaží obě poloviny "roztáhnout", u plovoucího třmenu se díky tlaku působícímu na dno vývrtu posunuje celý třmen opačným směrem, než pístek
Ty tvrdíš, že nikde není žádný násobič síly, přitom násobení síly je základní princip hydraulických brzd
To, že se nějaká "síla pístku rozkládá do dvou působišť" je totální nesmysl a jsme zase u nepochopení základních principů
Nemá smysl vysvětlovat něco někomu, kdo to evidentně nechce pochopit ani nemá zájem si o problematice něco nastudovat z nezávislého zdroje.
U obou konstrukcí třmenu působí tlak i na dno vývrtu ve třmenu - v případě pevného třmenu vzniklá síla, která se snaží obě poloviny "roztáhnout", u plovoucího třmenu se díky tlaku působícímu na dno vývrtu posunuje celý třmen opačným směrem, než pístek
Ty tvrdíš, že nikde není žádný násobič síly, přitom násobení síly je základní princip hydraulických brzd
To, že se nějaká "síla pístku rozkládá do dvou působišť" je totální nesmysl a jsme zase u nepochopení základních principů
Nemá smysl vysvětlovat něco někomu, kdo to evidentně nechce pochopit ani nemá zájem si o problematice něco nastudovat z nezávislého zdroje.
21:03:23
10.09.2012
10.09.2012
m8rinek
-> Marty_pv: Bomba, nikdo tady nemluví o tlaku v kapalině, který se dá považovat za konstantní, ale co se týče sil působící v třmenu a je jedno jestli hydraulicky nebo mechanicky jsi nám moc neosvětlil, takže já čekám co z Tebe vypadne pane profesore...
18:42:46
10.09.2012
10.09.2012
Marty_pv
-> vhml: Tady máš k pročtení stoptech.com/docs/.../the
-physics-of-braking-system
s
kdyby měl někdo zájem tak i obrázkové vyjádření (vhodne pro deti i negramoty)
(od 6:58)
-> čert: -> m8rinek: zpátky do školy, jak už dřív psal vhml - přenos v hydraulickém systému nemůžeš vyjádřit tím, že si rozdělíš nějakou sílu (jakou?) počtem pístků, jde o tlak který ti v systému vytvoří HBV a ten je (pokud uvažujeme zcela nestlačitelnou kapalinu) v celém systému stejný - teoreticky díky hydraulickému převodu můžeš ovládat jedním malým pístkem velký počet větších pracovních, jenom bude mít ten malý hodně dlouhou dráhu, protože objem kapaliny v systému zůstává stejný
kdyby měl někdo zájem tak i obrázkové vyjádření (vhodne pro deti i negramoty)
(od 6:58)
-> čert: -> m8rinek: zpátky do školy, jak už dřív psal vhml - přenos v hydraulickém systému nemůžeš vyjádřit tím, že si rozdělíš nějakou sílu (jakou?) počtem pístků, jde o tlak který ti v systému vytvoří HBV a ten je (pokud uvažujeme zcela nestlačitelnou kapalinu) v celém systému stejný - teoreticky díky hydraulickému převodu můžeš ovládat jedním malým pístkem velký počet větších pracovních, jenom bude mít ten malý hodně dlouhou dráhu, protože objem kapaliny v systému zůstává stejný
14:51:37
10.09.2012
10.09.2012
Nepér
-> čert: To by platilo pro jeden pístek v pevném třmenu, který by tlačil do nedeformovatelného kotouče.
14:04:57
10.09.2012
10.09.2012
čert
-> Nepér 10.09.12 11:28:51: to jo, ale když máš dva pístky tak vyvinou větší sílu než jeden, pokud mají všechny pístky stejnou plochu.