skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
problém se spojkou
Kua me jednou asi 40km od chalupy jebla klikovka rana jak svina. Pri startovani klepalo v motoru jak nic. tak jsem to odstavil. Dotahl domu :( a rozebral. No a klika jebla za 4 valcem ... v prdeli
-> Luděk: ložisko mam nový, a páku se mi nechtělo shánět, tak sme jí obrousili nabodovali nějakej matroš a bruskou upravili do původního tvaru
a pružina byla zohejbaná.. vyndaná vypadá rovně ale jinak křivá jaxsviň.. takže taky jinou (starší za 20,- z kovošrtou)
přítlačák byl v poho.


To jb: No já jsem to zatím také pozoroval jen na 1 a R, ale podle mě je to jen kvůli tomu, že tu spojku používáš déle, protože se rozjíždíš. Převodovku mám taky nic moc. 5q, najeto 178 tkm.
krom přítlačáku mi zbytek použitelný nepřijde....
-> fine_ray: všechno takřka zánovní použitelné díly

Takže...
váleček byl vypadlej ven a tím se skřížil s tyčkou a proto to celý zůstalo viset. V předu bylo vše v pořádku(!) i přesto sem to komplet vyměnil. Tim jak praskla segrovka tak vyjel pístek tim i páka s ložiskem a ta se dotkla přítlačáku.. v místech kde jsou nýty na středovej pružině(tim vysvětlené bouchání do pedálu) ty nýty trochu rozbourali místa která drží pružiny po stranách válce.. jedna praskla a skočila do prostoru spojky.. no a byla vyhozena mezi pastorek a setrvák.. tim netočísí se startér
. Docela paseka.. bylo pryč i ložisko.. a to jako hodně pryč a středová zohýbána pružina.. netušim co bylo jako první, každopádně mam už vše nové a autí už zas jezdí
.
váleček byl vypadlej ven a tím se skřížil s tyčkou a proto to celý zůstalo viset. V předu bylo vše v pořádku(!) i přesto sem to komplet vyměnil. Tim jak praskla segrovka tak vyjel pístek tim i páka s ložiskem a ta se dotkla přítlačáku.. v místech kde jsou nýty na středovej pružině(tim vysvětlené bouchání do pedálu) ty nýty trochu rozbourali místa která drží pružiny po stranách válce.. jedna praskla a skočila do prostoru spojky.. no a byla vyhozena mezi pastorek a setrvák.. tim netočísí se startér


jaj ma rok vse nove (motor, komplet spojka)a drhne to taky ale nevim jestli to neni starou prevodovkou ..protoze je to jen na R a 1cku a jen nekdy ..predtim kdyz bylo KO lozo tak to bylo jak zabijis kocku na jakekoliv vypnuti..to si myslim ja- kdyby to bylo lozo na spojce tak rve furt i na zmenu stupnu .. neivm zatim neresim dela to jen obcas
To Labros: Jak drhnout? Takovéto že máš pocit, jakoby ti ta spojka trošku proklouzla?
-> fine_ray: Nechapem ten pedal. Preco je zaseknuty?
A co za pruzina vzadu trcala? Ved tam je vo valci len piestika vysuvacia tycka, nic viac. A teda este segerka. Zeby praskla segerka? To by si musel na spojku riadne hamstnut :))). Ale stale nechapem ten pedal. Ved ten sa musi vracat vlastnou pruzinou a musi byt uplne lahko otocny.
A co za pruzina vzadu trcala? Ved tam je vo valci len piestika vysuvacia tycka, nic viac. A teda este segerka. Zeby praskla segerka? To by si musel na spojku riadne hamstnut :))). Ale stale nechapem ten pedal. Ved ten sa musi vracat vlastnou pruzinou a musi byt uplne lahko otocny.
Já s tim jezdil půl roku a potom to začlo vyloženě drhnout a naštěstí jsem zrovna měnil motor, jinak bych už asi brzo měl spojku co se nedá rozepnout.
-> Kočislav: :není to tak akutní......čili neměň...
Ještě jednou zkusím týž dotaz pro záskání více názorů -
Dovolil bych si dotaz trošku stranou tohoto děje - když mi kvílí při rozjezdu to zmíněné ložisko na mrkvi, je to důvod k urgentní výměně nebo to ještě do jara vydrží (do 3000km)?
Dovolil bych si dotaz trošku stranou tohoto děje - když mi kvílí při rozjezdu to zmíněné ložisko na mrkvi, je to důvod k urgentní výměně nebo to ještě do jara vydrží (do 3000km)?
-> fine_ray: kdybys koukl hned pod ten dekl tak koupis pracovni valec doladis a jedes jestli je to jen toto
Takže sis nakoupil lamelu, ložisko, hlavní válec, a to všechno dřív, než ses kouknul za sedačky. Promiň ale někdy jedinej pohled pomůže víc než rady na fóru a obcházení města. Někdy je ten internet kontraproduktivní.
Takže: po obcházení města a přemlouvání kde by mi co prodali, sem zjistil že: tyčka už se jako díl neprodává, nakonec mi jeden zasvěcený opravář prodal skoro novej válec (dal mi i nový gumičky) s tim, že si myslí že mi praskla pružina ve válci, tim zůstal pístek zaseklej a tim i ta tyčka. Po sundání válce sem přišel na to že tyčka je v pořádku.. ok, přehodim válce, namontuju zpět novej a pedál pořád dál trčí ve stejnej poloze :( jako by soustava byla natlakovaná a nehne se. Zkusil sem chod starýho válce pomocí šroubováku a ten jde docela v poho, od spodní až po horní úvrať, no tim to asi neni tak pudem dál.. Vyndam nádrž na plyn, sundam dekl za sedačkama odkrytuju si spojkovej válec na převodovce a zjišťuju, že na mě kouká něco co by koukat nemělo:( Nevim jak je to možný ale z válce koukal pístek a kus pružiny a ta "šprcka" co je na tom, je teď buhví kde. Tim je i tyčka přímo ke spojce vystrčená ven a tlačí pořád na spojku a proto "něco" překáží v točení motoru.. Startér zabere a jde do zkratu protože to nemůže přetočit. Toť sou věci který sem dokázal a zjistil přímo na parkovišti před kerfůrem
. Za chvíli jedem na laně domů a doma v klidu půde motůrek ven
.


-> Kočislav: Nejsem zrovna zasvědcená osoba, ale s minulou převodovkou mi to kvílelo snad od doby, co jsem tu škodovku měl a jezdil jsem s tím cca 5-6 let a vydrželo...
Původně jsem si dokonce myslel, že to není závada, ale vlastnost
Původně jsem si dokonce myslel, že to není závada, ale vlastnost

Dovolil bych si dotaz trošku stranou tohoto děje - když mi kvílí při rozjezdu to zmíněné ložisko na mrkvi, je to důvod k urgentní výměně nebo to ještě do jara vydrží (do 3000km)?
-> fine_ray: No co, když to nebude tou tyčkou, tak budeš mít připravené věci na novou spojku, to se vždycky hodí
. Ale je fakt, začít kontrolovat věci od těch nejbanálnějších možností až ke složitějším a hlavně zbytečně nekupovat nové díly na všechny alternativy, kterými by to mohlo být ;-). Bylo by lepší jít to zkontrolovat za světla a až potom jít nakupovat...

přesně tak, startér mi točí normálně i s převodovkou, teď jen cvakne a nic :( ani pokus roztočit.jdu teda jeětě pro tu tyčku ale jestli to neni ono tak si mě nepřej
!!!

že by startér vůbec neotočil převodovku na neutrál, to je mi divný... já mám normální startér a normální převodovku a otočí vždycky i teď v zimě
Este raz sorry, ale vytocilo ma, ze nad tym ze nad tym spekulujes, ked som ti napisal ze je to na 100% tyou tyckouo. Aspon ten zaseknuty pedal. To ze to islo postupne znamena, ze sa postupne ohynal zvysok kovu, ktory predtym robil stenu oka v tycke. Ja som mal to oko vydrate asi o milimeter nahro a pedal mi vdaka tomu zaberal az v dolnej tretine. A pedal sa mohol zaseknut tak, ze cap vyskocil nad oko tycky a oprel sa on zhora a tycka sa nejako vzpriecila v prachovke na spodku valca. Aj ked si to neviem predstavit ako. Ktovei co vsetko sa tam porobilo.
Ten starter isto neviem. Obvykle startujes s vysliapnutou spojkou vsak? No lenze teraz musi starter tocit aj prevodovkou a ak je uz v horsom stave, tak to nezvladne. A tym, ze sa tycka na pedali predrala je to ako keby si pustil naraz spojku a to urobi pri zaradenej rychlosti co a beziacom motore co? :)
Ten starter isto neviem. Obvykle startujes s vysliapnutou spojkou vsak? No lenze teraz musi starter tocit aj prevodovkou a ak je uz v horsom stave, tak to nezvladne. A tym, ze sa tycka na pedali predrala je to ako keby si pustil naraz spojku a to urobi pri zaradenej rychlosti co a beziacom motore co? :)
-> PeterP136: oslovení nebudu komentovat.. takovou radu vlastně ani nepotřebuju, ale díky.. vzal sem ji na vědomí! Ale co ten netočící se startér?
Sice ked tak nad tym rozmyslam, tak ono ak by si pedal zatalcil dostatocne hlboko, mozno by sa mal o nieco zaseknut. Ale podla popisu je to tou tyckou. Aspon ten pedal vyber (drzi na jednej skrutke) a uvidis.
Sorry za silne slovo, ale neda mito. Preco hladate najpr tu najvacsiu pakaren a to najlahsie nie. Navyse ak pedal ostal zmacknuty, tak je to len v pedali. Ta tycka na pedali do piestika v spojkovom valci len tlaci a tak cokolvek s loziskom alebo hydraulickou sustavou nemoze sposobit zaseknutie pedalu. snad len vypadnutie celej konzoly, ale to by si si asi vsimol :))).
-> fine_ray: Blbecku pocuvni najskor mna. Mas to za 5minut aj so skraqbkanim sa v zadku. :( To kopanie je ked dokatovana diera v tycke drie o cap v pedali. Ja som myslel ze sa mi lame pedal, ale nakoniec to bola len takato blbost. Akurat som to zachytil, ked tam bol este asi 1mm materialu.
Tak lamela 280,- a ložisko 260,- Protože v oblíbeném bchůdku měli jen do 12ti a jinam se mi letět nechtělo, koupil sem to trošku dráž. přitláčák měl stát 630,- ale ty mam doma dva tak doufam že jeden bude použitelnej :) O svátcích tu asi moc nebudu, ale dam vědět jak to vše dopadlo.. teď jdu schánět někoho kdo mi odtáhne z Plzně do Klatov

Spojkový ložisko šustí, a to hlavně při plně vyšlápnutým pedálu, když to vrže/kvičí při rozjezdu tak je to ložisko mrkve v klice..
fine_ray: lozisko na spojke zvykne piiiskat... pri rozjazdoch... a pod... ak ti to robylo tak to bolo urcite lozisko... ono ak to bolo lozisko zalezi natom ci sa rosipalo alebo co sa s nim vlastne stalo... nevedel som ze mas plyn
tot problem... pretoze keby si ho nemal das dole tie dekliky a vidis v akom sve je spojka... inac daval by som to vsetko nove predsa ako casto vytahujes motor ja pomerne casto takze mne by to bolo fuk... ale aj tak som dal nove diely...aspon v tomto smere budem mat pokoj... mno neviem aku mas spojku ak mas to co sa davalo do 130-ky tak sa ti mohla nejak do loziska dostat lamela s pritlacaku ta sa mohla utrhnut... a vklinit sa starteru alebo nieco podobne ono tazko povedat co sa tam stalo... mno bud dat motor von alebo starter... resp. plyn aby si videl co sa tam udialo... pripadne skus pretocit motor s golou... ale nerob nic na silu...


-> sep: Oki, jdu pro to!
-> fine_ray: :ložisko 200+-,lamela 250-+,přítlačák 600-+.........lamela ,ložisko nový určitě,no ten přítlačák nemusí být,pokud seženeš nějakej dobrej......
Před minutou mi v jednom krámu řekli, že tyčku nemaj:( potkal sem cestou opravnu aut a tam mi jeden pán řekl, že to bude jen spojka(ať už rozpadlé ložisko, či co)... a takže motor ven
. Napadlo mě, při tej výměně spojky, můžu použít starší komponenty? Nebo co mam radši vyměnit za new díly, a jak sou na tom cenově:)


Pedál se zasek v horní úvrati a nehne se, bylo to při tom cukání.. postupně se zvedal vejš a vejš až je nahoře. Jaky když se nafoukne při odvzdušňování pedál brzdy. Když si to tak uvědomuju, tak možná ložisko hučelo.. sváděl sem to na něco jinýho, ale ono to možná bylo to ložisko. Necham si poradit, jak přesně na výměnu tyčky? Z popsanýho návodu sem to nějak nepochopil..
Každopádně díky za rady, nepotěšili, ale aspoň trochu vim.. Mimochodem mam bohužel plyn, takže jen tak se podívat na startér:) No jdu koupit tu tyčku a pak se na to pojedu podívat.. jen nechápu co by mohlo bejt se starterem.. no kdyby to šlo roztlačit..

fine_ray: mne sa stalo presne to iste ale v zapche...
xixi som nato cumel jak puck
muslel som niekolko krat naslapat aby som mohol zaradit... mno ale ja som mal v prdeli lozisko na spojke a to sa mi rosipalo na kasu
odvtedy mi nesiel 3qualt
to ma tiez nasralo... tak ma kamos odtiahol... mno vimenil som lozisko... spojku lamelu ked uz to molo dole... vsetko som nahodil a tot pedal mekky jak svina
neslo to odvzusnit nic vymenil som uplne vsetko... co sa vimenit dalo
nakoniec som sa hral s tou tyckou co ide s pomocneho valca... ked som ju dal na max. dlzku... tak to bralo uplne na spodku ale aspon daco...
mno a potom som roztyhal prevodovku na kusy 

... loziska a pod... takze tebe sa bud zaseklo lozisko spojky do lamely alebo cast loziska alebo nieco... pripadne do starteru... preto ti neotoci *8* ale skus to co ti poradil PeterP136... ale najprv daj dole starter a kukni co v nom je *1*... lozisko spojky ti nehucalo ? mno alebo sa potom este pokus pohrat s tou tyckou co ti vytlaca spojkovu lamelu... inac este pikoska ked som menil spojku tak som menil aj oil... v prevodovke... mno a pri tej akcii som si vypustil 3qvatl *1* takze pekna reakcia *1*










-> PeterP136: No, to co ty radíš asi není úplně blbý nápad, jen mě zaráží, co by se na pedálu mohlo pokazit. Každopádně to nevysvětluje to kopání do pedálu. Záleží na tom, co myslel tím "zaseknutý pedál v horní úvrati" jestli teda nejde pedálem hnout, nebo jestli se zasekl spojkový váleček a pedálem spojku nelze ovládat. Nevím, obojí je možné, ale myslím si, že pokud by to bylo mechanickou závadou na pedálu, že by to přestalo jít naráz a nezhoršovalo by se to postupně. Buď ta tyčka do válce zajede, nebo se vzpříčí, ale nic mezi tím. No sám jsem zvědavej, čím to nakonec bylo...
Vy ste ... Ved sa muzasekol pedal, kurva. akze je to v pedali. To ste este nemali rozobraty pedal spiojky?
Skod do autodielov a kup si tycku, ktora tlaci z capu pedala do piestika hlavneho spojkoveho valca. U nas stoji asi 18Sk (asi si ich kupim viac). Problem moze byt, ked tu tycku budes menit, ze nova moze mat mensi driek, ale prevrtaj to vrtackou (vrtak 11mm, alebo trochu pobehaj vo vnutri 10mm, ten otvor je len o kusilincek mensi). A ked budes doma, tak to rozober este raz a premaz. Ako vyberies pedal Ti hovorit nebudem, nie si predsa blby :), akurat ten cap na ktorom je ta tycka sa da v kliestoch otacat a tak nastavit vhodna prevadzkova vola.
Inac vsetky priznaky co uvadzas jasne hovoria ze problem je v tejto tycke. Najma to ze sa pedal zasekol. V celej spojke nie je nic okrem loziska pedalu (a to je snad nesmrtelne) a tejto tycky nic co by mohlo sposobit zaseknutie pedalu. Pedal nie je pevne spojeny s hlavnym valcom spojky.
Myslit samozem len ak si nieco popisal zle a tym ma uviedol do omylu. Proste to ze sa pedal zasekol ukzauje takmer jednoznacne na tuto tycku. Zvysok moznosti je v loziskku pedala, ale ked to rozoberies, tak zisits, ze to je snad nesmrtelne. Ale to lozisko rozober az doma, na mieste vymen len tu tycku. Ak nezozenies dalsiu, tak vraj ide este sklepat to co sa na nej predralo ale to je tak riesenie na par km.
Skod do autodielov a kup si tycku, ktora tlaci z capu pedala do piestika hlavneho spojkoveho valca. U nas stoji asi 18Sk (asi si ich kupim viac). Problem moze byt, ked tu tycku budes menit, ze nova moze mat mensi driek, ale prevrtaj to vrtackou (vrtak 11mm, alebo trochu pobehaj vo vnutri 10mm, ten otvor je len o kusilincek mensi). A ked budes doma, tak to rozober este raz a premaz. Ako vyberies pedal Ti hovorit nebudem, nie si predsa blby :), akurat ten cap na ktorom je ta tycka sa da v kliestoch otacat a tak nastavit vhodna prevadzkova vola.
Inac vsetky priznaky co uvadzas jasne hovoria ze problem je v tejto tycke. Najma to ze sa pedal zasekol. V celej spojke nie je nic okrem loziska pedalu (a to je snad nesmrtelne) a tejto tycky nic co by mohlo sposobit zaseknutie pedalu. Pedal nie je pevne spojeny s hlavnym valcom spojky.
Myslit samozem len ak si nieco popisal zle a tym ma uviedol do omylu. Proste to ze sa pedal zasekol ukzauje takmer jednoznacne na tuto tycku. Zvysok moznosti je v loziskku pedala, ale ked to rozoberies, tak zisits, ze to je snad nesmrtelne. Ale to lozisko rozober az doma, na mieste vymen len tu tycku. Ak nezozenies dalsiu, tak vraj ide este sklepat to co sa na nej predralo ale to je tak riesenie na par km.
všem díky za podporu. Prýma zjištění takhle 23.12. Absolutně taky netušim co by to mohlo bejt... budu zitra(dneska) schánět někoho, kdo mi odtáhne do Klatov:( Dam vědět co to vlastně bylo..
tak to ti nezávidím, stala sa ti jedna z najhorších vecí, čo sa môže stať, a to že auto nemôže ani na vlastných prísť domov. držím ti palce aby si to čo najskôr a čo najefektívnejšie rozbehal.
tak tak . ak tam su polamane castice, tak ti bud prasklo oblozenie lamely alebo nejake horsie peklo. ale motor bude musiet von....
tak inak to asi nepojde. pochybujem ze sa ti chce rozoberat spojku pred kerfurom vonku na kose a bez naradia.........
Ještě mě napadá, zkus sundat dekl za zadníma sedačkama, sundat kryt na převodovce u spojkového válečku a mrkni se, jestli tam neuvidíš nějakou neplechu.
No myslím, že je to konečná a jedině lano. Zřejmě se něco stalo s přítlačným talířem či v lepším případě jen s lamelou. Každopádně to vidím, že motor bude muset ven

pred chvilkou sem zůstal stát před Plzeňským Kerfúrem páč mi autí přestalo jet
. Odpoledne začla špatně vystavovat spojka.. kvalty nešli řadit a místy sem musel zmáčknout pedál, několikrát než šlo zařadit. O podřazování ani nemluvim. Jenže přímo na parkovišti najednou nešlo zařadit vůbec.. pedál kladl odpor(rány zpět proti pohybu nohy) asi tak jako brzdnej pedál s ABS, najednou se zasek v horní úvrati a nehne se nikam.. auto chcíplo a end :( Nešlo ani nastartovat, starter jen cvakne a neroztočí.. Fakt nevim, prýma věc takhle večer před Vánoci, 50km od garáže.
Poznáte někdo podle tohle hrubýho popisu co by s tim mohlo být, nebo jak na to?? Nechce se mi jet domů na laně..

Poznáte někdo podle tohle hrubýho popisu co by s tim mohlo být, nebo jak na to?? Nechce se mi jet domů na laně..