skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
co je volnobezka
14:39:14
07.01.2005
07.01.2005

sep
Na also,volnoběžka ......co si pamatuju tak trabant ji má jen na 4ce,waran na všech kvaltech(s tím že při zpátečce se automaticky vypne),je to jak psal Simi,volnoběžka "zklidňuje" projev dvoutaktu.Při povolení plynu jdou otáčky okamžitě dolů,nezávisle na rychlosti auta,což je ideální třeba při sjezdu kopce nebo tak,pokud je zapnutá pořád tak se samozřejmě nedá brzdit motorem(což u 2taktu zas tak nepálí),pokud by se jím brzdilo tak by navíc docházelo to o čem jsem psal,otáčky vysoké,ale mazání směsí na úrovni volnoběhu,čili nic moc.....teď koukám že sem to předtím napsal opačně.........
12:42:47
07.01.2005
07.01.2005

Labros
-> sep: ale při volnoběžce se motor točí vlastně na volnoběh ne? To mi spíš připadá logičtější co říkal Petr P..
22:53:09
06.01.2005
06.01.2005

sep
-> Petr P: :při volnoběžce právě hrozí zadření a sem tam se má přidat plyn aby se to trochu mazalo....
22:46:56
06.01.2005
06.01.2005

Petr P
No já jsem si doteď myslel, že volnoběžka tam je hlavně kvůli (ne)mazání dvoutaktu, když se motor pořádně roztočí a přívod benzínu s olejem je prakticky zavřenej.
17:13:21
06.01.2005
06.01.2005

Martin
-> Gryzly: Volnobezka se vypnout dala, ale motor to auto zpravidla neudrzel.
11:04:22
06.01.2005
06.01.2005

Gryzly
-> Simi: Však na to parkování se dala vypnout, ne? nebo to nebylo u všech modelů? My měli kombajna 1983.
14:14:10
05.01.2005
05.01.2005

Labros
Ne, byla to vyčerpávající odpověď od experta na warťasy a tráboše

13:58:11
05.01.2005
05.01.2005

Simi
Volnobezka vlastne funguje na tom principu, ze jakmile klesnou otacky motoru, rozpoji spojku, takze pak nebrzdi motorem a da se radit bez mackani pedalu spojky... Montovana byla z jedineho duvodu - 2T motory sice motorem bzrdi, ale kdo se nekdy svezl treba na javce, vi, ze to je dost neprijemne - cuka to, coz se u toho wartburgu projevovalo podstatne vic, nez u motorek, nebo dvouvalcoveho trabanta, proto ji mel na vsech 5 kvaltech (vcetne zpatecky). Jedna ze zasadnich nevyhod, bylo, ze diky volnobezce se muselo parkovat vzdy s rucni brzdou. Vcetne zimy, takze pak casto dochazelo k tomu, ze lanovody zamrznuly...
Ale co se tyce jizdy, byla to parada, melo to ty vyhody, ze se napr. dalo podradit uz pred zatackou a v zatacce se pak jenom seslapl plyn a vyrazilo se :-)
Byla to zaroven ale jedna ze slabin prevodovky na wartasoj, pokud nefungovala totiz perfektne (coz bylo malo kdy), mela takovy "chlupaty" nabeh. Nejvic se to projevovalo napr na ctyrku v rychlostech kolem 50 km/h (tzn pri jizde po meste). Otacky motoru byly totiz tesne nad volnobehem a tak volnobezka vlastne porad zapinala / vypinala a pokud nechodila perfektne, projevovalo se dost neprijemnym cukanim...
dalsi dotazy? :-)
Ale co se tyce jizdy, byla to parada, melo to ty vyhody, ze se napr. dalo podradit uz pred zatackou a v zatacce se pak jenom seslapl plyn a vyrazilo se :-)
Byla to zaroven ale jedna ze slabin prevodovky na wartasoj, pokud nefungovala totiz perfektne (coz bylo malo kdy), mela takovy "chlupaty" nabeh. Nejvic se to projevovalo napr na ctyrku v rychlostech kolem 50 km/h (tzn pri jizde po meste). Otacky motoru byly totiz tesne nad volnobehem a tak volnobezka vlastne porad zapinala / vypinala a pokud nechodila perfektne, projevovalo se dost neprijemnym cukanim...
dalsi dotazy? :-)
12:06:50
05.01.2005
05.01.2005

Labros
-> Martin: vyřazovat určitě, vzpomněl jsem si, že tatík někdy vyřazoval i malíkem při řízení. Klika od blázince je fakt gůt termín

11:38:35
05.01.2005
05.01.2005

Martin
-> Labros: Vubec ne, jde o zvyk, tu "kliku od blazince" muzes drzet furt stejne a lze zaradit jakykoliv kvalt (mimo zpatecky) . Aby slo radit lehce, staci mit namaznou tu tyc v miste, kde prochazi pruchodkou, pak to jde opravdu dvouma prstama.
11:30:13
05.01.2005
05.01.2005

Labros
No že by u trabanta šlo řadit nádherně, to zas ne, pamatuju si že s tim tatík taky zápolil. Ale to schéma si pamatuju dodneška. Blbý je, že aby si člověk nevykroutil rameno když řadí třeba z jedničky na dvojku tak tu páku musí chytit opačně, než z dvojky na trojku. Pohodlnější je to podle mě na podlaze.
11:24:48
05.01.2005
05.01.2005

Martin
-> Luděk: Na bezne jezdeni uz trabant opravdu moc neni, ale na druhou stranu znam spoustu lidi, kteri i nadale trabantem denodenne jezdi a jsou spokojeni. Je to zhruba ten samy pripad jako s nasimy skodovkami. A odsuzovat razeni jen proto, ze ho clovek hned nepochopi je zarazejici. Nahodou u Trabanta jde radit uplne nadherne a pohodlne, ten mechanizmus razeni je snad to nejjednodussi, co se dalo vymyslet.
Chapu, ze trabanta diky sve jednduchosti nazyvas imitaci auta, ale pozor, z Trabanta se stava legenda a modni vystrelek ! A ta sranda, co se s nimi uzije, u jinych aut rozhodne neni ! Takze neodsuzuj dle prvniho dojmu ;-)
Chapu, ze trabanta diky sve jednduchosti nazyvas imitaci auta, ale pozor, z Trabanta se stava legenda a modni vystrelek ! A ta sranda, co se s nimi uzije, u jinych aut rozhodne neni ! Takze neodsuzuj dle prvniho dojmu ;-)
09:41:47
05.01.2005
05.01.2005

Labros
V trabantu se ale řadí se spojkou. I když má zhruba jen 2 polohy - sešlápnuto, nesešlápnuto. Ta volnoběžka v trabantu někdy bohužel fungovala i když jsme potřebovali jet.
09:28:14
05.01.2005
05.01.2005

Luděk
jo je super,jenomže princip deštníku pod volantem jsem nikdy nepochopil,warťase jsem řídil jednou,protože jsem byl střízlivější než majitel a skončilo to vyskočením toho vehementu z převodovky a s trabikem jsem popojel cca 500m jednou v životě a hnedle šel radši do hospody (kupodivu i on byl toho samého majitele).Zkrátka a dobře tyhle imitace aut by měly být už několik desítek let v muzeu a né v běžným provozu

02:29:29
05.01.2005
05.01.2005

Gryzly
Jo to řazení bez spojky je super. Jen dáš nohu z plynu, klapneš tam kvalt a zas dáš plyn.
22:39:24
04.01.2005
04.01.2005

Kurvapes
-> Martin: No tak třeba Trabi brzdil motorem slušně,ale ne s původním motorem.Hihihi.
22:09:59
04.01.2005
04.01.2005

Martin
Tak tak, ale zatímco Wartburg mel volnobezku na vsechny rychlosti a dala se vypinat, Trabant ma volnobezku pouze na ctyrce. Myslim, ze je to celkem vyhodna funkce, protoze 2T vozidla stejne neumeji bzdit motorem.
A jeste jedna dobra vlastnost volnobezky, pokud je aktivni a motor je ve volnobeznych otackach, lze radit bez spojky ;-)
A jeste jedna dobra vlastnost volnobezky, pokud je aktivni a motor je ve volnobeznych otackach, lze radit bez spojky ;-)
16:59:27
04.01.2005
04.01.2005

Jindra
Dekuji. :-)
16:56:34
04.01.2005
04.01.2005

Pavel P@nkáč
Když jedeš z kopce se zařazeným kvaltem tak ti potom nebrzdí motorem, nemusíš vyřazovat má to i trabo!
16:51:12
04.01.2005
04.01.2005

Jindra
Cau, ted jsem se docetl v Svetu motoru, ze Wartburgy 353 mely nejakou volnobezku, ale nechapu jeji vyznam?
Diky J.
Diky J.