skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Dotaz..
prohledat
24 příspěvků (zobrazeno 1 až 24) od 12.04.2006 do 18.04.2006, založil/a Vojta - zrušená registrace
20:03:55
18.04.2006
18.04.2006

Vojta - zrušená registrace
MAX : NEKOUPIL
22:26:21
17.04.2006
17.04.2006

Max
-> Vojta: koupil jsi to nebo ne ?
21:05:27
17.04.2006
17.04.2006

Max
-> Hurdis: v pohodě :-)
17:25:11
17.04.2006
17.04.2006

Hurdis
-> Max: já jsem s Rapidem nesrovnával, jen bych se raději držel přísloví o vrabci v hrsti
BTW: tatík tenhle wagen taky kdysi pár měsíců používal, takže jsem se svezl, i když tenkrát pouze jako spolujezdec

BTW: tatík tenhle wagen taky kdysi pár měsíců používal, takže jsem se svezl, i když tenkrát pouze jako spolujezdec
17:00:59
17.04.2006
17.04.2006

Max
-> Vojta: hele udkaď to je ? předpokládám že někde u tebe....to by měm oc nelákalo,jen pro to přes půl republiky. Jinak bych to bral. Myslim že by jste se v něčem takovém měli svézt a pak by to nikdo s rapidem nemohl srovnávat
Nemluvě o poruchovosti. Pár japoncu už sem na heveru měl a kupodivu to jsou auta,na kterých se nejméně opravuje. Myslim hlavně spotřební náhradní díly - čepy,pruž. uložerní atd. Brzdy,gumy a jiné zavisí na způsobu jízdy 
Nemluvě o poruchovosti. Pár japoncu už sem na heveru měl a kupodivu to jsou auta,na kterých se nejméně opravuje. Myslim hlavně spotřební náhradní díly - čepy,pruž. uložerní atd. Brzdy,gumy a jiné zavisí na způsobu jízdy 
13:05:52
17.04.2006
17.04.2006

dostybiker
jinak odkaz na fanklub tadytech auticek: www.323f.cz/
13:03:55
17.04.2006
17.04.2006

dostybiker
zkušenosti s 323F po 240 tisících
Historie
Mazda začala s výrobou vozů řady 323 již v roce 1963 a jednalo se o vozy s poháněnou zadní nápravou. V roce 1967 přišla druhá generace, 1973 třetí, 1977 čtvrtá a roku 1980 s pátou generací přišel pohon předních kol. Od roku 1985 následovala šestá generace a o čtyři roky později sedmá generace, kde byl kladen vysoký důraz na antikorozní ochranu a vyspělé jízdní vlastnosti.
V době svého vzniku patřilo „efko“ osmé generace po technické stránce na samou špici. Který jiný vůz nižší střední třídy se mohl v roce 1989 pochlubit víceprvkovou zadní nápravou, kotouči na všech čtyřech kolech, ABS, posilovačem řízení, centrálním zamykáním, řízeným katalyzátorem, vyspělým šestnáctiventilovým motorem a zrcátky i nárazníky v barvě vozu již ve standardu?
Vzhled a design
Design vozu je označován za velmi podařený a mnoho lidí ho označuje za nadčasový. Samozřejmě, že v tomto případě se lidé dělí na dva tábory, buď si vůz zamilujete, nebo se vám nelíbí. Poměrně tuhá karoserie je navržena, aby měla co nejnižší součinitel odporu vzduchu. Velmi nízká a široká stavba vozu zaručuje výborné jízdní vlastnosti.
Výklopné světlomety podtrhují sportovní punc vozu. Boční linie karoserie jsou opatřeny hranou, která plynule přechází od předního blatníku až po samotnou záď. Plastové vložky blatníků a jiné gumové lemy přispívají k dobrému stavu karoserie, která je ošetřena několikanásobnou ochrannou vrstvou syntetické pryskyřice pod základním lakem tudíž nemá tendenci ke korozi.
Vůz vypadá mladší, než ve skutečnosti je. Plno známých se podiví, když řeknu, že vůz ze kterého vystoupili, je starý již 13 let. K dobrému vzhledu přispívají také nárazníky a boční zrcátka v barvě vozu, které jsou ovšem náchylnější ke škrábancům. Na „áčkovém“ sloupku v polovině předních okének naleznete plastový výčnělek, který slouží k odvodu vody do stran skel a tím zaručuje čistotu předních bočních oken.
Vůz je relativně nízký (jen 1 335 mm), občas není na parkovišti mezi stojícími vozy vidět. Cestující si také musí zvyknout, že např. při stání v koloně na ně řidiči ostatních vozů koukají bočními okénky shora.
Odkládací prostory, přístrojová deska
Odkládací prostory naleznete v předních dveřích, dále vlevo pod volantem je malá schránka na drobné, před spolujezdcem poměrně prostorná tradiční schránka. V zadní části předních sedadel jsou umístěny „klokaní“ kapsy (vhodné pro mapy, papíry atd.). Středová konzole skrývá ovládací prvky vzduchu, pod ním rádio atd.
Volant je tříramenný, uprostřed skrývající klakson. Ovládání páček pod volantem je standardní. Rozvržení budíků v kapličce před řidičem je přehledné. Zleva se nachází ukazatel teploty motoru, palivoměr, otáčkoměr a rychloměr. Palivoměr funguje stále (nikoliv až po zapnutí zapalování), což může být při plné nádrži lákadlo pro zloděje benzinu. Vlevo pod volantem se ukrývají tlačítka regulace osvětlení budíků a nastavení sklonu předních světel. Napravo se nacházejí mlhovky a tlačítko rozmražení zadního skla.
Interiér má dvoubarevné provedení. Bílo-šedý interiér vypadá prostorněji, o to je však náchylnější k zašpinění. Použité plasty na „palubovce“ jsou poměrně měkké a nepraskají ani nevydávají žádné prapodivné zvuky.
Sedadla, zavazadlový prostor, variabilita
Díky nízké stavbě vozu sedíte jen pár centimetrů nad vozovkou, na předních sedadlech s dobrým výhledem, na zadních však trošku utopeni s horším výhledem vpřed. Prostoru na předních tvrdších sedadlech je dostatek, pohodlně se do dobře tvarovaných sedaček usadí i 185cm vysoká osoba. Horší je to se šířkou sedadel, obéznějším budou po stranách vadit hrany sedadel, které jinak zaručují dobré boční vedení těla v zatáčkách. Výškově nastavitelný volant pomůže najít tu správnou pozici. Přední bezpečnostní pásy lze na bočním sloupku výškově nastavit.
Zadní sedadla disponují třemi bezpečnostními pásy, přičemž prostřední je jen jednobodový. Na zadních sesadlech nebudou mít problém cestující do výšky 178 cm. Nad touto hranicí začne vadit skosená střecha. Sedáky jsou přiměřeně dlouhé a sedačky pohodlně měkké, vhodné i pro delší jízdy.
Cestování v pěti cestujících na delší vzdálenosti nelze doporučit. Pod zadními sedáky se skrývá menší úložný prostor, pod kterým je umístěna palivová nádrž.
Zavazadelník i víčko palivové nádrže můžeme pohodlně otevírat páčkami umístěnými pod levou stranou sedadla řidiče. Zavazadlový prostor ve svých útrobách ukrývá plnohodnotné rezervní kolo a zvedák. Po vyklopení pátých dveří nevadí při nakládání spodní hrana, nýbrž zadní hrana kufru, kterou je třeba překonávat. Objem zavazadlového prostoru se pohybuje kolem 340l. Páté dveře jsou vybaveny stěračem i ostřikovačem, který však není nutný. Přes hranu pátých dveří nedochází k zašpinění skla. Zadní sedáky jsou sklopné v poměru 60:40 a zaručují rychlou přeměnu interiéru v dodávku.
Nutno podotknou, že vůz používám i pro přepravu rozměrných nákladů. Po sklopení předních i zadních sedadel bylo možno převést okapy šest metrů dlouhé. Další kuriozitou byl převoz cihlových bloků, nebo euro palet, které se pohodlně vejdou do vozu po sklopení zadních opěradel. A to díky dostatečné šířce mezi podběhy (100 cm). Pokud vždy usednu do Mazdy z jiného vozu, připadám si volněji a mám pocit že sedím v prostornějším voze, než efko ve skutečnosti je
Motor
Šestnáctiventilová jedna-šestka je velmi tichý motor do doby, než mu šlápnete na krk. Nad 3 500 ot. se probudí, což je doprovázeno znatelnou zvukovou kulisou. Největší nástup zaznamenáte ve čtyřech tisících otáčkách. Pokud chcete s tímto motorem jet sportovně, musíte ho neustále vytáčet, popř. držet v otáčkách, jinak je vhodný spíše pro klidnou jízdu.
Výkon 66 kW, resp. 90 koní a točivý moment 132 Nm stačí na bezpečné předjetí, ale vždy je třeba podřadit, pak má motor ten správný švih. Motor je nejvíce hlučný v rozmezí 3 800-4 500 ot., což je nepříjemné zejména při jízdě po dálnici (130 km/h). Po překročení 4500 ot. motor opět utichne a nechá se vytočit až k hranici 7000 ot., kdy cvakne omezovač. Řízený katalyzátor zajišťuje bezproblémové splnění normy Euro 2.
Od vozu nečekejte žádné permanentní tlačení zad do sedaček, spíše se vyřádíte v zatáčkách. Kam vůz pošlete, tam pojede. Zrychlení probíhá ve dvou vlnách. Do čtyř tisíc otáček se motor vytáčí plynule, pak nastává zlom a pocítíte razantnější zrychlení v doprovodu výrazné zvukové kulisy.
Podvozek
Právě podvozek patří na voze k tomu nejlepšímu. Nezávislé zavěšení všech kol, vpředu na vzpěrách McPherson a vzadu na vlečných ramenech s příčnými stabilizátory vyzývají přímo k rychlým průjezdům zatáčkami a utrhnutí vozu nehrozí ani v extrému. „Efko“ se chová spíše nedotáčivě. Jízdní vlastnosti jsou však limitovány jen pneumatikami. Standardně se na vůz montovaly třináctipalcové pneumatiky o rozměru 175/70 R13, což je krajně nedostačující. Optimální jsou 195/60 R 14, popř. kola patnáctipalcová. Vše je uzpůsobeno pro větší rozměr pneu, škoda nevyužít. Auto je s většími koly v ovládání o mnoho jistější, přestane plout a v zatáčkách vymizí pocit hrnutí do strany.
Nízko položený podvozek díky své výborné stabilitě snese i mnohem silnější motory. Důkazem může být další generace postavená na tomto podvozku s dvoulitrovým šestiválcovým motorem o výkonu 132 kW. Nastavení podvozku je příjemně tvrdé, vždy víte, co se z vozem děje. Zastánci měkkého odpružení budou však trpět. Tento podvozek byl s malými úpravami použit i u sportovní MX-3 a posloužil jako základ pro MX-5 (Miata).
Vůz se dobře chová i na zasněžených vozovkách a kvality neutrálního podvozku oceníte teprve někde na prázdném zasněženém parkovišti. Při cestách do horských středisek budou vadit především vyjeté koleje. Nízkým podvozkem často zadrhnete, naštěstí je chráněn plechem. Příčné i podélné nerovnosti vůz nerozhodí, avšak je pocítíte v zádech. To samé platí o dírách a výtlucích na vozovce.
Jízdní vlastnosti
Vůz je lehce ovladatelný, k rychlému parkování přispěje posilovač řízení. Zrychlení vozu nedělá problém a do 90 km/h svižně akceleruje díky své nízké hmotnosti. Znamenitě zrychluje především na dvojku. Na stovku se vůz rozjede za 10,4 s. Krátké a přesné řazení je nutností, aby neklesaly příliš otáčky motoru. S vozem můžete jezdit velmi rychle, ale nesmíte zapomínat točit motor do otáček.
„Efko“ si nezadá ani se silnějšími vozy, v zatáčkách dohání to, co ztratí především na rovinkách. Maximální rychlost je uváděna 180km/h, ale tuto hodnotu snadno překonáte. Ovládání a stabilita vozu je znamenitá i při vysokých rychlostech. Předně záleží na rozměru pneumatik. Nedoporučuji v žádném případě zkoušet maximální rychlost na standardně montovaných kolech (175 R13) a běžném provozu.
Aerodynamický hluk do vozu proniká až při rychlostech nad 130 km/h. Do této rychlosti přichází do kabiny nejvíce hluku od pneumatik. Při jízdě po dobrém asfaltu v rychlostech kolem 90 km/h panuje ticho. Subjektivně mi připadá Mazda mnohem tišší než např. dvoulitrová Octavia.
Stovku pokoříte na dvojku, nesmíte se však bát motor trochu potrápit. Při 105 km/h a 7 tisících otáčkách zasáhne omezovač. Na trojku se lze dostat až k 140 km/h. Na další převodové stupně už motor nemá potřebnou sílu pro svěží akceleraci.
Při osmdesátce motor točí na pětku 2500 ot./min., při stovce již 2900 ot./min. a při stotřicítce 3500 ot./min. Pětku využijete i v obci, která umožňuje jet i 50 km/h a není nutné řadit na nižší převodový stupeň (samozřejmě pokud není vůz extrémně zatížen a nejedná se o jízdu do kopce).
Brzdy
„Astina“ disponuje na všech kolech kotouči, přičemž o účinnosti zadních bych mohl polemizovat. Přední kola jsou vybavena kotouči s vnitřním chlazením. Dalším bezpečnostním prvkem je protiblokovací systém ABS s rozdělovačem brzdného tlaku na přední nápravě.
Zpočátku mi dělalo problém si zvyknout na brzdy u tohoto vozu. Brzdný účinek se vypočítává z průměrné rychlosti vozu. Pokud máte např. na dálnici vysokou průměrnou rychlost, vůz brzdí již při malém sešlápnutí ostře. Pokud však popojíždíte v kolonách počítejte s menším brzdným účinkem. Také při maximálním možném zatížení vozu není brzdný účinek zcela ideální a je nutné počítat s delší brzdnou dráhou.
ABS funguje znamenitě na vodě, kdežto na náledí vůbec. Efko však nikdy v brzdách nezklamalo a díky své nízké hmotnosti zastaví dříve než si myslíte. Problém nastává při plném obsazení vozu, kdy brzdy považuji za méně dostačující.
Při běžné jízdě převážně po Praze si šestnáctistovka vezme v průměru 7,2 l naturalu na 100 km. V zimě se tato hodnota vyšplhá k osmi litrům. Při dlouhých cestách po okreskách (vyzkoušeno v jižní Itálii) se lze lehce dostat pod hodnotu 6 l/100km i při plném obsazení (čtyři osoby + zavazadla). Pokud ovšem s vozem budete chtít frčet po německé dálnici 170 km/h v kuse, tak počítejte se spotřebou kolem 11 l/100km.
Technické závady, výměny a
Vůz od svého vzniku neměl žádnou vážnou závadu. Pouze došlo k výměně zadních tlumičů, rozvodového řemene, druhé a třetí části výfukového potrubí. Dále byla vždy nutná cca po 30-40 tis. výměna brzdových kotoučů a obložení atd. Důležité je měnit olej max. po 15 tisících a nejlépe si motor jede s oleji 5W40. Ve statistikách spolehlivosti se Mazdy řady 323 umisťují na předních místech.
U některých vozů může časem zlobit centrální zamykání a také mohou nastat problémy s případnou korozí brzdových vodících válečků, což zapříčiní špatnou funkci ABS. Další závadou může být prasknutí horního plastového víka chladiče.
Závěr
S tímto vozem si japonští konstruktéři vyhráli a díky tomu eliminovali nedostatky, kterých je doopravdy po skromnu. Ani po 13 letech provozu a najetých 240 000 km nevykazuje vůz žádné známky únavy. Pokud narazíte na vůz s pravidelnými servisními prohlídky a jasným původem, nemusíte se ničeho obávat ani po tolika letech provozu.
Výbava: ABS + 4x kotoučové brzdy, posilovač řízení, radiopřehrávač + 4x repro, šíbr, centrální zamykání, výškově nastavitelný volant, dělená zadní sedadla v poměru 60:40
Klady:
Výborný podvozek s víceprvkovou nápravou
Výkonné přední brzdy
Spolehlivost
Posilovač řízení, ABS v základu
Spotřeba dle způsobu jízdy
Plnohodnotná rezerva
Neotřelý design
Mínusy:
Ceny originálních náhradních dílů
Vyšší hlučnost motoru při vyšších otáčkách
Menší účinnost zadních kotoučů
Koroze brzdových vodících válečků
Užší sedáky
Méně místa na hlavu na zadních sedadlech
Vysoká hrana zavazadlového prostoru
Úzké pneumatiky v základu
Kulové čepy
Horní plastový díl chladiče
Technická data:
Rozměry: 4 260 x 1 675 x 1 335 mm
Rozvor: 2 500 mm
Objem motoru: 1 598 cm
Výkon: 66 kW/90 k při 5 300 ot.
Točivý moment: 132 Nm/4 000 ot.
Zrychlení 0-100 km/h: 10,4 s
Max. rychlost: 180 km/h
Velikost pal. nádrže: 50 l
Zátěž střechy: 75 kg
Pro autorevue.cz - 21.1. 2005 - Petr Šikl
Historie
Mazda začala s výrobou vozů řady 323 již v roce 1963 a jednalo se o vozy s poháněnou zadní nápravou. V roce 1967 přišla druhá generace, 1973 třetí, 1977 čtvrtá a roku 1980 s pátou generací přišel pohon předních kol. Od roku 1985 následovala šestá generace a o čtyři roky později sedmá generace, kde byl kladen vysoký důraz na antikorozní ochranu a vyspělé jízdní vlastnosti.
V době svého vzniku patřilo „efko“ osmé generace po technické stránce na samou špici. Který jiný vůz nižší střední třídy se mohl v roce 1989 pochlubit víceprvkovou zadní nápravou, kotouči na všech čtyřech kolech, ABS, posilovačem řízení, centrálním zamykáním, řízeným katalyzátorem, vyspělým šestnáctiventilovým motorem a zrcátky i nárazníky v barvě vozu již ve standardu?
Vzhled a design
Design vozu je označován za velmi podařený a mnoho lidí ho označuje za nadčasový. Samozřejmě, že v tomto případě se lidé dělí na dva tábory, buď si vůz zamilujete, nebo se vám nelíbí. Poměrně tuhá karoserie je navržena, aby měla co nejnižší součinitel odporu vzduchu. Velmi nízká a široká stavba vozu zaručuje výborné jízdní vlastnosti.
Výklopné světlomety podtrhují sportovní punc vozu. Boční linie karoserie jsou opatřeny hranou, která plynule přechází od předního blatníku až po samotnou záď. Plastové vložky blatníků a jiné gumové lemy přispívají k dobrému stavu karoserie, která je ošetřena několikanásobnou ochrannou vrstvou syntetické pryskyřice pod základním lakem tudíž nemá tendenci ke korozi.
Vůz vypadá mladší, než ve skutečnosti je. Plno známých se podiví, když řeknu, že vůz ze kterého vystoupili, je starý již 13 let. K dobrému vzhledu přispívají také nárazníky a boční zrcátka v barvě vozu, které jsou ovšem náchylnější ke škrábancům. Na „áčkovém“ sloupku v polovině předních okének naleznete plastový výčnělek, který slouží k odvodu vody do stran skel a tím zaručuje čistotu předních bočních oken.
Vůz je relativně nízký (jen 1 335 mm), občas není na parkovišti mezi stojícími vozy vidět. Cestující si také musí zvyknout, že např. při stání v koloně na ně řidiči ostatních vozů koukají bočními okénky shora.
Odkládací prostory, přístrojová deska
Odkládací prostory naleznete v předních dveřích, dále vlevo pod volantem je malá schránka na drobné, před spolujezdcem poměrně prostorná tradiční schránka. V zadní části předních sedadel jsou umístěny „klokaní“ kapsy (vhodné pro mapy, papíry atd.). Středová konzole skrývá ovládací prvky vzduchu, pod ním rádio atd.
Volant je tříramenný, uprostřed skrývající klakson. Ovládání páček pod volantem je standardní. Rozvržení budíků v kapličce před řidičem je přehledné. Zleva se nachází ukazatel teploty motoru, palivoměr, otáčkoměr a rychloměr. Palivoměr funguje stále (nikoliv až po zapnutí zapalování), což může být při plné nádrži lákadlo pro zloděje benzinu. Vlevo pod volantem se ukrývají tlačítka regulace osvětlení budíků a nastavení sklonu předních světel. Napravo se nacházejí mlhovky a tlačítko rozmražení zadního skla.
Interiér má dvoubarevné provedení. Bílo-šedý interiér vypadá prostorněji, o to je však náchylnější k zašpinění. Použité plasty na „palubovce“ jsou poměrně měkké a nepraskají ani nevydávají žádné prapodivné zvuky.
Sedadla, zavazadlový prostor, variabilita
Díky nízké stavbě vozu sedíte jen pár centimetrů nad vozovkou, na předních sedadlech s dobrým výhledem, na zadních však trošku utopeni s horším výhledem vpřed. Prostoru na předních tvrdších sedadlech je dostatek, pohodlně se do dobře tvarovaných sedaček usadí i 185cm vysoká osoba. Horší je to se šířkou sedadel, obéznějším budou po stranách vadit hrany sedadel, které jinak zaručují dobré boční vedení těla v zatáčkách. Výškově nastavitelný volant pomůže najít tu správnou pozici. Přední bezpečnostní pásy lze na bočním sloupku výškově nastavit.
Zadní sedadla disponují třemi bezpečnostními pásy, přičemž prostřední je jen jednobodový. Na zadních sesadlech nebudou mít problém cestující do výšky 178 cm. Nad touto hranicí začne vadit skosená střecha. Sedáky jsou přiměřeně dlouhé a sedačky pohodlně měkké, vhodné i pro delší jízdy.
Cestování v pěti cestujících na delší vzdálenosti nelze doporučit. Pod zadními sedáky se skrývá menší úložný prostor, pod kterým je umístěna palivová nádrž.
Zavazadelník i víčko palivové nádrže můžeme pohodlně otevírat páčkami umístěnými pod levou stranou sedadla řidiče. Zavazadlový prostor ve svých útrobách ukrývá plnohodnotné rezervní kolo a zvedák. Po vyklopení pátých dveří nevadí při nakládání spodní hrana, nýbrž zadní hrana kufru, kterou je třeba překonávat. Objem zavazadlového prostoru se pohybuje kolem 340l. Páté dveře jsou vybaveny stěračem i ostřikovačem, který však není nutný. Přes hranu pátých dveří nedochází k zašpinění skla. Zadní sedáky jsou sklopné v poměru 60:40 a zaručují rychlou přeměnu interiéru v dodávku.
Nutno podotknou, že vůz používám i pro přepravu rozměrných nákladů. Po sklopení předních i zadních sedadel bylo možno převést okapy šest metrů dlouhé. Další kuriozitou byl převoz cihlových bloků, nebo euro palet, které se pohodlně vejdou do vozu po sklopení zadních opěradel. A to díky dostatečné šířce mezi podběhy (100 cm). Pokud vždy usednu do Mazdy z jiného vozu, připadám si volněji a mám pocit že sedím v prostornějším voze, než efko ve skutečnosti je
Motor
Šestnáctiventilová jedna-šestka je velmi tichý motor do doby, než mu šlápnete na krk. Nad 3 500 ot. se probudí, což je doprovázeno znatelnou zvukovou kulisou. Největší nástup zaznamenáte ve čtyřech tisících otáčkách. Pokud chcete s tímto motorem jet sportovně, musíte ho neustále vytáčet, popř. držet v otáčkách, jinak je vhodný spíše pro klidnou jízdu.
Výkon 66 kW, resp. 90 koní a točivý moment 132 Nm stačí na bezpečné předjetí, ale vždy je třeba podřadit, pak má motor ten správný švih. Motor je nejvíce hlučný v rozmezí 3 800-4 500 ot., což je nepříjemné zejména při jízdě po dálnici (130 km/h). Po překročení 4500 ot. motor opět utichne a nechá se vytočit až k hranici 7000 ot., kdy cvakne omezovač. Řízený katalyzátor zajišťuje bezproblémové splnění normy Euro 2.
Od vozu nečekejte žádné permanentní tlačení zad do sedaček, spíše se vyřádíte v zatáčkách. Kam vůz pošlete, tam pojede. Zrychlení probíhá ve dvou vlnách. Do čtyř tisíc otáček se motor vytáčí plynule, pak nastává zlom a pocítíte razantnější zrychlení v doprovodu výrazné zvukové kulisy.
Podvozek
Právě podvozek patří na voze k tomu nejlepšímu. Nezávislé zavěšení všech kol, vpředu na vzpěrách McPherson a vzadu na vlečných ramenech s příčnými stabilizátory vyzývají přímo k rychlým průjezdům zatáčkami a utrhnutí vozu nehrozí ani v extrému. „Efko“ se chová spíše nedotáčivě. Jízdní vlastnosti jsou však limitovány jen pneumatikami. Standardně se na vůz montovaly třináctipalcové pneumatiky o rozměru 175/70 R13, což je krajně nedostačující. Optimální jsou 195/60 R 14, popř. kola patnáctipalcová. Vše je uzpůsobeno pro větší rozměr pneu, škoda nevyužít. Auto je s většími koly v ovládání o mnoho jistější, přestane plout a v zatáčkách vymizí pocit hrnutí do strany.
Nízko položený podvozek díky své výborné stabilitě snese i mnohem silnější motory. Důkazem může být další generace postavená na tomto podvozku s dvoulitrovým šestiválcovým motorem o výkonu 132 kW. Nastavení podvozku je příjemně tvrdé, vždy víte, co se z vozem děje. Zastánci měkkého odpružení budou však trpět. Tento podvozek byl s malými úpravami použit i u sportovní MX-3 a posloužil jako základ pro MX-5 (Miata).
Vůz se dobře chová i na zasněžených vozovkách a kvality neutrálního podvozku oceníte teprve někde na prázdném zasněženém parkovišti. Při cestách do horských středisek budou vadit především vyjeté koleje. Nízkým podvozkem často zadrhnete, naštěstí je chráněn plechem. Příčné i podélné nerovnosti vůz nerozhodí, avšak je pocítíte v zádech. To samé platí o dírách a výtlucích na vozovce.
Jízdní vlastnosti
Vůz je lehce ovladatelný, k rychlému parkování přispěje posilovač řízení. Zrychlení vozu nedělá problém a do 90 km/h svižně akceleruje díky své nízké hmotnosti. Znamenitě zrychluje především na dvojku. Na stovku se vůz rozjede za 10,4 s. Krátké a přesné řazení je nutností, aby neklesaly příliš otáčky motoru. S vozem můžete jezdit velmi rychle, ale nesmíte zapomínat točit motor do otáček.
„Efko“ si nezadá ani se silnějšími vozy, v zatáčkách dohání to, co ztratí především na rovinkách. Maximální rychlost je uváděna 180km/h, ale tuto hodnotu snadno překonáte. Ovládání a stabilita vozu je znamenitá i při vysokých rychlostech. Předně záleží na rozměru pneumatik. Nedoporučuji v žádném případě zkoušet maximální rychlost na standardně montovaných kolech (175 R13) a běžném provozu.
Aerodynamický hluk do vozu proniká až při rychlostech nad 130 km/h. Do této rychlosti přichází do kabiny nejvíce hluku od pneumatik. Při jízdě po dobrém asfaltu v rychlostech kolem 90 km/h panuje ticho. Subjektivně mi připadá Mazda mnohem tišší než např. dvoulitrová Octavia.
Stovku pokoříte na dvojku, nesmíte se však bát motor trochu potrápit. Při 105 km/h a 7 tisících otáčkách zasáhne omezovač. Na trojku se lze dostat až k 140 km/h. Na další převodové stupně už motor nemá potřebnou sílu pro svěží akceleraci.
Při osmdesátce motor točí na pětku 2500 ot./min., při stovce již 2900 ot./min. a při stotřicítce 3500 ot./min. Pětku využijete i v obci, která umožňuje jet i 50 km/h a není nutné řadit na nižší převodový stupeň (samozřejmě pokud není vůz extrémně zatížen a nejedná se o jízdu do kopce).
Brzdy
„Astina“ disponuje na všech kolech kotouči, přičemž o účinnosti zadních bych mohl polemizovat. Přední kola jsou vybavena kotouči s vnitřním chlazením. Dalším bezpečnostním prvkem je protiblokovací systém ABS s rozdělovačem brzdného tlaku na přední nápravě.
Zpočátku mi dělalo problém si zvyknout na brzdy u tohoto vozu. Brzdný účinek se vypočítává z průměrné rychlosti vozu. Pokud máte např. na dálnici vysokou průměrnou rychlost, vůz brzdí již při malém sešlápnutí ostře. Pokud však popojíždíte v kolonách počítejte s menším brzdným účinkem. Také při maximálním možném zatížení vozu není brzdný účinek zcela ideální a je nutné počítat s delší brzdnou dráhou.
ABS funguje znamenitě na vodě, kdežto na náledí vůbec. Efko však nikdy v brzdách nezklamalo a díky své nízké hmotnosti zastaví dříve než si myslíte. Problém nastává při plném obsazení vozu, kdy brzdy považuji za méně dostačující.
Při běžné jízdě převážně po Praze si šestnáctistovka vezme v průměru 7,2 l naturalu na 100 km. V zimě se tato hodnota vyšplhá k osmi litrům. Při dlouhých cestách po okreskách (vyzkoušeno v jižní Itálii) se lze lehce dostat pod hodnotu 6 l/100km i při plném obsazení (čtyři osoby + zavazadla). Pokud ovšem s vozem budete chtít frčet po německé dálnici 170 km/h v kuse, tak počítejte se spotřebou kolem 11 l/100km.
Technické závady, výměny a
Vůz od svého vzniku neměl žádnou vážnou závadu. Pouze došlo k výměně zadních tlumičů, rozvodového řemene, druhé a třetí části výfukového potrubí. Dále byla vždy nutná cca po 30-40 tis. výměna brzdových kotoučů a obložení atd. Důležité je měnit olej max. po 15 tisících a nejlépe si motor jede s oleji 5W40. Ve statistikách spolehlivosti se Mazdy řady 323 umisťují na předních místech.
U některých vozů může časem zlobit centrální zamykání a také mohou nastat problémy s případnou korozí brzdových vodících válečků, což zapříčiní špatnou funkci ABS. Další závadou může být prasknutí horního plastového víka chladiče.
Závěr
S tímto vozem si japonští konstruktéři vyhráli a díky tomu eliminovali nedostatky, kterých je doopravdy po skromnu. Ani po 13 letech provozu a najetých 240 000 km nevykazuje vůz žádné známky únavy. Pokud narazíte na vůz s pravidelnými servisními prohlídky a jasným původem, nemusíte se ničeho obávat ani po tolika letech provozu.
Výbava: ABS + 4x kotoučové brzdy, posilovač řízení, radiopřehrávač + 4x repro, šíbr, centrální zamykání, výškově nastavitelný volant, dělená zadní sedadla v poměru 60:40
Klady:
Výborný podvozek s víceprvkovou nápravou
Výkonné přední brzdy
Spolehlivost
Posilovač řízení, ABS v základu
Spotřeba dle způsobu jízdy
Plnohodnotná rezerva
Neotřelý design
Mínusy:
Ceny originálních náhradních dílů
Vyšší hlučnost motoru při vyšších otáčkách
Menší účinnost zadních kotoučů
Koroze brzdových vodících válečků
Užší sedáky
Méně místa na hlavu na zadních sedadlech
Vysoká hrana zavazadlového prostoru
Úzké pneumatiky v základu
Kulové čepy
Horní plastový díl chladiče
Technická data:
Rozměry: 4 260 x 1 675 x 1 335 mm
Rozvor: 2 500 mm
Objem motoru: 1 598 cm
Výkon: 66 kW/90 k při 5 300 ot.
Točivý moment: 132 Nm/4 000 ot.
Zrychlení 0-100 km/h: 10,4 s
Max. rychlost: 180 km/h
Velikost pal. nádrže: 50 l
Zátěž střechy: 75 kg
Pro autorevue.cz - 21.1. 2005 - Petr Šikl
13:01:48
17.04.2006
17.04.2006

dostybiker
ten cerny pruh je ze fabriky ame takovy auto doma muzu rict ze je to zatim nejkvalitnejjsi auto co sem kdy potkal udrzba skoro nulova koroze po 15ti letech zadna. Jen muzu rict ze ta prava lista na prednim okne je tezko sehnatelna a bez ni to vypada hnusne. Nahradbi dily sou drahy jak cert ale na vrakaci sou oproti tomu za pusinku. JInak jizdni vlastnosti sou na jednicku. Dam sem clanek od chlapa co s tim jezdil tak moment...
21:21:36
15.04.2006
15.04.2006

Hurdis
-> Vojta: Lepší pěkný Rapid, než vylítaný japonec s nabitým čumákem

20:10:15
15.04.2006
15.04.2006

Vojta - zrušená registrace
Hmm sakra tak nevim.. srazil jslem cenu na 9 tisic.
18:19:42
13.04.2006
13.04.2006

Vojta - zrušená registrace
Jo jo taky jsem si vsiml..ze to tam me nastrikane nejakym tlumexem nebo neco...kaslu na to no..
18:15:46
13.04.2006
13.04.2006

Jarda - zrušená registrace
-> Vojta: muj nazor je, ze az tak bez koroze nebude, kdyz je striklej dole ten cernej pruh a ty dily, proste se to nevyplati, oprava bude tak za 30ku, kdyz udelas sam, tak by ses mohl vlezt do 10k kc

21:58:36
12.04.2006
12.04.2006

Vojta - zrušená registrace
MIKE: no vim ze ma...ono jde o to ze my jsme tu mazdu meli kdysi taky, ale par let uz to je tomu co ji nemame. Sice mame dalsi 323F ale uz rv 98. Super auto. S tim starsim modelem jsme ale byli taky spokojeni. Viper ma 1,8 ...vic se nedelaly.
no nevim nevim asi na to seru
no nevim nevim asi na to seru
21:06:47
12.04.2006
12.04.2006

mike
-> Vojta: M-Viper jednu takovou podobnou Mazdu ma, ale 1,9 a nejaka GT-ckova verze ci co...se ho poptej.Jinak z vlastni zkusenosti ti mohu rict ze dily na japonce jsou dost drahe...
19:20:23
12.04.2006
12.04.2006

petr s
-> Vojta: Ceny najdeš na
www.elitecat.cz/Fsearch.a sp
www.elitecat.cz/Fsearch.a sp
19:14:37
12.04.2006
12.04.2006

Vojta - zrušená registrace
Je to se vsim vsudy, s TP i STK.
16:53:36
12.04.2006
12.04.2006

Baghira
-> Vojta: Draho jsou starší díly...pokud nejsou z vrakáče...a je to i s papírama?
16:08:44
12.04.2006
12.04.2006

Vojta - zrušená registrace
Nevim jak se pohybujou dily na starsi japonce...
12:12:39
12.04.2006
12.04.2006

kirri
-> Vojta: no 11 pokud sou v řiti jen plechy tak třeba těch 15-18 tisíc, pokud je servisovanáa jinak je v dobrém stavu, pořád se to vyplatí, tohle dělá strýc, on teda většinou francouze, jako R19 a tak a v bazarech za tech 25 bych takovy auta asi ani nekupoval....... japonec až na konec..
12:08:21
12.04.2006
12.04.2006

Vojta - zrušená registrace
No ja se na to jeste nebyl podivat, nevim jestli je neco s napravou atd..ale nevypada ..snad. Smesna cena..no ony sse normal prodavami tak 25-30 zalezi. Ono oprava Japan cars neni levnou zalezitosti. Pocitam opravu MIIN 10-15 tisic.
12:06:35
12.04.2006
12.04.2006

kirri
-> Vojta: šikovnej opravář ti to udělá tak že to ani nepoznáš, pokuzd je k tomu vše co by mělo být tak 11 tisíc je směšná cena.......
12:01:16
12.04.2006
12.04.2006

Vojta - zrušená registrace
3
12:00:57
12.04.2006
12.04.2006

Vojta - zrušená registrace
2
12:00:09
12.04.2006
12.04.2006

Vojta - zrušená registrace
Koupili by jste to? Cena je 11 tisic, rv 91, motor 1.6, najeto 195 tkm. Bourane tak jak je videt na fotkach...o svodidla. Jinak servisovano pravidelne, bez koroze (pry) zachovala. Nove pneu, tlumice, cepy.
Dik za nazory
Dik za nazory
