Asi nadešel čas si konečně domu taky pořídit svářečku. Čeká mne toho docela dost od plotu, svaření branek po výměnu prahů u auta... Jsem ale začátečník, samouk (zatím sem si dal dokupy přední podběhy na feldě, svařil nějaký jekly k sobě atd.), ale narazil sem na problém - vždy jsem měl pujčenou svářečku a už mi je blbý pořád běhat za sousedem, jestli bych si u něj nemohl něco poprskat... Strávil sem několik hodin na svarfóru, ale potřeboval bych spíš nějakej souhrnej pohled vhodný pro laika - protože když jsem tam četl vlákno, půlka lidí to chválila, půlka rozvrátila že to je celý špatně a já nějak si z toho neumim vyzobat, co je pravda a hlavně co "stačí".
Dá se vůbec sehnat nějaký rozumný COčko kolem 10 tisíc?
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Svářeči (a sváření)
-> Lůďa: To si jedině svařit sám.
Ahoj, snad nebude vadit, když svůj dotaz přidám sem. Vyzná se někdo v profilových materiálech? Jde mi o to, zda se vyrábí profil ve tvaru T - 60mm, ale tenkostěný. Klasika rozměr u 60mm je síla stěny 7mm a já bych potřeboval tak 2mm, děkuju.
-> spartra: tak mi to nedalo... zahrabal jsem ve skrini a nasel 2 historicky a jeden novodobej prepinac z Krompachu... vsechny hridelky jsou stejny. Jen se to lisi zkosenim. Takze kdyz vezmu packu z novyho a dam to na starej a opacne, tak jsou ovladace vzhuru nohama. Ten co je uprostred nema zajisteni proti otoceni zadny...
-> spartra 26.01.19 11:28:21: Myslím že to nebude pasovat tento typ je myslím slabší než na všech ostatních vačkáčích.
-> StepaNoFUN 26.01.19 10:49:03: toho se trochu bojím, bejvá to stejný. to tvrdí např. dakon nebo dražice, někde jim to trochu uhlo.
právě netuším zda li jedou to samý, velikost a tvar hřídelky i samotnýho knoflíku
zatím se mě podařilo najít 1 e-shop
nu což zkusíme napsat do elimy.

právě netuším zda li jedou to samý, velikost a tvar hřídelky i samotnýho knoflíku


nu což zkusíme napsat do elimy.
-> spartra: kdyz budu hledat, tak ho najdu. Ale myslim, ze by sel i objednat v kazdy lepsi prodejne s elektromaterialem. Ty hridelky bejvaj vetsinou stejny.
že se ptám, ať nezakládám nový téma
není to úplně na svářečku, kdyby náhodou, nevíte kde sehnat otočný knoflík na přepínač sez
není to úplně na svářečku, kdyby náhodou, nevíte kde sehnat otočný knoflík na přepínač sez
-> Jarda/felda: I na dvoukladce bez potíží používám 4m hořák. Ale je fakt, že dneska už nechci jinej drát, než ESAB Aristorod. Nepoměděnej a přesně vinutej. Ta měď je tam jen pro zlost... Občas pročistím tak jak jsem psal a svařuje to pořád bez potíží.
-> StepaNoFUN 16.01.19 19:14:25: pokud je hodně zasranej a 4-5metrů dlouhej tak to bude trvat dýl
-> Antony: Povolit, nebo dotáhnout. ;-) Koukni se jak se cívka v případě puštění tlačítka dotočí. Občas se stane, že se dotočí moc, drát udělá "smyčku", protože vyskočí ze závitu a pak při dalším svařování to podavač nemůže zmoct. Takže kousek jede plynule (bez odporu) a pak se jakoby přisekne...
-> StepaNoFUN: mám dvojkladku a tam trochu místa je kudy drát vyleze. Zkusím, jestli se nedá nějak nastavit, posunout. Každopadně zkusím trochu povolit brzdu jestli to pomůže. Díky 

-> Antony: Brzda na cívce se nastavuje uprostřed toho trnu, na kterej se cívka nasazuje. Bejvá tam samojistná matice a pod ní pružina. Dotažením matice nastavuješ přítlak k zadní stěně a třením o ní to brzdí.
Edit: ta mosazná trubička, která jde od podavače do eurokoncovky má bejt prakticky na doraz (bez tření o něj) k podávacímu kolečku. Pak Ti podavač nemůže zacuchat drát ped vstupem do bowdenu. U 4 kladky se to občas stávalo, že drát vyjel mezi kladkama. Ale tam by to mělo bejt nastavený tak, že první kladka (po směru drátu) má menší přítlak, než druhá a pak k tomu většinou nedojde.
Edit: ta mosazná trubička, která jde od podavače do eurokoncovky má bejt prakticky na doraz (bez tření o něj) k podávacímu kolečku. Pak Ti podavač nemůže zacuchat drát ped vstupem do bowdenu. U 4 kladky se to občas stávalo, že drát vyjel mezi kladkama. Ale tam by to mělo bejt nastavený tak, že první kladka (po směru drátu) má menší přítlak, než druhá a pak k tomu většinou nedojde.
-> StepaNoFUN: Díky, zkusím bowden vyčistit. Podavač mám na cit, dřív jsem měl velkej přítlak a při zalepení průvlaku mi podavač vyhnul a zamotal, před vstupem do bowdenu, drát. Jen si nejsem jistej kde nastavit brzdu na civce.
-> Jarda/felda: To není o 3/4 WD. Ale o pár vteřinách stříkání. A přes ten bowden to neteče zas tak rychle. O čističi bych nemluvil. Ten stojí asi 35Kč...
-> StepaNoFUN 16.01.19 17:14:04: než vyplácat 3/4 WD a pak čistič už bude lepší prostě za těch 150 koupit novej bowden 

-> Antony: Vytáhni z toho bowden, prostříkni ho třeba WDčkem (nacpi hadičku do bowdenu u vstupu na těsno, a počkej až na druhým konci bude týct čistý WD) a uvidíš co sajrajtu v něm je. Ta měď na drátu je zlo a to že se to používá málo je tak problém (orezá to).
Po tý léčbě WDčkem vyfoukat stlačeným vzduchem, prostříknout čističem brzd (stejným stylem jako s tím WD), znovu vyfoukat... Pak to namontuj zpátky a vyzkoušej. Správně by se měl bowden čistit vzduchem při každý výměně cívky. A doporučuje se před podavač dát přehnutej filc s kolíčkem na prádlo, aby se drát čistil, než jde do podavače.
Ad podavač - nastavení přítlaku? Kolečka nesměj deformovat drát, ale nesmí prokluzovat. S čímž souvidí nastavení brždění cívky. Ta cívka se při zastavení nesmí moc pootočit, ale zase nesmí mít moc velkej odpor, aby ji podavač utáhl.
Po tý léčbě WDčkem vyfoukat stlačeným vzduchem, prostříknout čističem brzd (stejným stylem jako s tím WD), znovu vyfoukat... Pak to namontuj zpátky a vyzkoušej. Správně by se měl bowden čistit vzduchem při každý výměně cívky. A doporučuje se před podavač dát přehnutej filc s kolíčkem na prádlo, aby se drát čistil, než jde do podavače.
Ad podavač - nastavení přítlaku? Kolečka nesměj deformovat drát, ale nesmí prokluzovat. S čímž souvidí nastavení brždění cívky. Ta cívka se při zastavení nesmí moc pootočit, ale zase nesmí mít moc velkej odpor, aby ji podavač utáhl.
-> vhml: zásuvka je v pořádku, ale vedení, resp. dráty před zásuvkou něco pamatujou.
-> Eidy: drát je novej a bowden si říkam, že tolik toho nalítanýho ještě nemá.
Každopadně zkouknu všechno, co jste psali.
-> Eidy: drát je novej a bowden si říkam, že tolik toho nalítanýho ještě nemá.
Každopadně zkouknu všechno, co jste psali.

-> Antony: Zanešenej bovden, orezlej drát?
-> Antony - zrušená registrace 16.01.19 11:51:33: mě to dělala vypálená zásuvka.
Mám cca 9 let OMI 205 od novoty, 0.8mm drát od ESABu, CO2 plyn. Nasvářeno cca 6 ks 5kg cívek. Takže mašina skoro nová. Proč mě ta mrcha občas tak strašně prská? Svářenej Material novej, nemastnej, ale žádná rezata mrcha. Někdo nějakou radu? A pruvlak je taky novej, resp. zanovní, ale bez vule.
-> StepaNoFUN: Aha, tak díky za osvětu. 

-> Eidy: Pokud tam máš CO2, tak je to MAG. ;-) Neboli ACTIVE Gas. MIG je INERTING Gas. ;-)
Neboli pro přeměnu křemíku (je v drátu navíc, le je tam proto, aby ten drát prolezl podavačem) na oxid křemíku ("struska" z COčka) je potřeba aktivní plyn (myslím alespoň 10% CO2, který reaguje s materiálem, tudíž je aktivní). Prakticky pro všechny ostatní materiály mimo železa se teprve používá inertní plyn.
Neboli pro přeměnu křemíku (je v drátu navíc, le je tam proto, aby ten drát prolezl podavačem) na oxid křemíku ("struska" z COčka) je potřeba aktivní plyn (myslím alespoň 10% CO2, který reaguje s materiálem, tudíž je aktivní). Prakticky pro všechny ostatní materiály mimo železa se teprve používá inertní plyn.
-> StepaNoFUN: Obyčejnej drát, obyčejný CO2. 
-> MVM: No až do včera ne. Zkusil jsem YouTube a videa tam jsou. Jen to všichni vaři TIGem a vypadá to opravdu svařeně. Tak jsem si řekl, že MIG není “zas tak jinej” a že to zkusím. Není co zkazit. Ani to neprskalo nebo tak něco. Jako kdyby nebylo zbytí, tak 2 silný kusy svařím.
Ale nebojte, střechu přilepím. Ale říkal jsem si, že kdyby to náhodou šlo dobře, tak proč ne?
A dal jsem to sem prostě pro zajímavost.

-> MVM: No až do včera ne. Zkusil jsem YouTube a videa tam jsou. Jen to všichni vaři TIGem a vypadá to opravdu svařeně. Tak jsem si řekl, že MIG není “zas tak jinej” a že to zkusím. Není co zkazit. Ani to neprskalo nebo tak něco. Jako kdyby nebylo zbytí, tak 2 silný kusy svařím.
Ale nebojte, střechu přilepím. Ale říkal jsem si, že kdyby to náhodou šlo dobře, tak proč ne?

-> StepaNoFUN 20.12.18 21:08:23: cusi3 pod argonem by to možná spojilo 

-> Eidy: Tos vařil pod Argonem? Jakým drátem? No já bych se do těhlech atrakcí asi nepouštěl. "Dub a modřín" prostě svářet rozumně nepůjde. Vždycky to bude jen slepený. I to i jasanovejma elektrodama. :-D
-> Eidy 20.12.18 20:56:10: Tys někdy o něčem takovým slyšel ? Já se Tě právě chtěl zeptat jak tu střechu napojíš
Vím že dneska hliníkový Porsche a jiný auta jsou lepený ..

Nechce se to moc rozlejvat. Ale pevností test dopadl 50/50. Tupej svar prasknul v hliníku, ale druhej kus jsem ohnul kleštěma a drží to.
Napadlo vás někdy svařit MIGem hliník k oceli? Mě jo. 1 Hliník k 0,8 oceli.
-> bouchy: To si po sobě zlomíš (ohneš) i ve svěráku a hned budeš vidět..

-> Jarda/felda 05.12.18 21:17:14: Upřímně, chyběla by mi autokontrola.... ano, možná se tak člověk naučí hezký svary, ale funkčnost svarů je velká neznámá, pokud to člověk nemá čím rozpitvat, nebo mu pravdu nesdělí někdo s praxí. Viz nějaké tunajší téma o rámech, i s foto.
-> Antony - zrušená registrace 05.12.18 21:18:16: Tebe si šetřim na jiný věci 

-> StepaNoFUN: svarecka tuto
nastroje-naradi.hyperinze
rce.cz/svareci-technika/..
./11837494-svarecka-mez-rt
b1-nabidka-blansko a elektrody www.az-svarecitechnika.cz
/pridavne-svareci-material
y/elektroda-esab-e-r-117-p
rum-2-5-350-5-kg ale ze s tim nejde svaret svislej svar uz vim davno. Vlastne ve skole jsme teda meli nejakou lehkou teorii v dilnach plus par hodin prskani odrezku do hromady, i trubky plamenem, ale to bych spocital na jedny ruce. Jen seznamovaci. Proto me zajima nejaka publikace, kde jsou ty veci popsany

-> StepaNoFUN 05.12.18 21:58:58: trafo na 380 může být i stařičký JS90 která mimochodem vaří slušně na to že je to jen trafo 

-> Jarda/felda: Tak ale Vojťas psal o trafu na 380V a to nebude z akce za 1999,- ;-) A ono to nakonec předpokládám nebude ani "trafo"...
BTW - kdyby někdo chtěl na domácí prskání elektrodou - mám doma posledních několik let nepoužívaný trafo a k němu usměrňovač tovární výroby (tudíž možnost použití bazickejch elektrod)... Samozřejmě s kabelama a vším okolo. Umístěno na podvozku z kočárku. Okolo baráku to posvařovalo prakticky vše, co bylo potřeba, ale už několik let tu mám invertor, 2ks COčka (1 umí i elektrodu) a TIG (umí i elektrodu), tudíž tohle už vůbec nepoužívám...
-> Jarda/felda: Invertor za 3k bych nepokoušel... ;-) Od dvojnásobku začínaj slušný stroje. Od 10 se s tím nechaj dělat skoro zázraky. Třeba nedám dopustit na Froniuse (co máme v práci), ale tam je cena jinde (okolo 15).
Ale ono není invertor, jako invertor. Mám třeba invertorový COčko a oproti klasickýmu trafovýmu "hovadu" se stejným výkonem (a ve stejný ceně) je ten invertor prostě horší. Asi daň za to, že to je "malý" a "lehký".
Starý usměrněný svářečky (KS 250, KS350 a podobný) jsou do dneška prakticky nepřekonaný...
O triodyně nemluvím... Ale ta je dneska zakázaná (napětí naprázdno přes 100V a to nesmí bejt), ale nic lepšího neexistuje... Jen kdo by poslouchal ten kravál...
Ale ono není invertor, jako invertor. Mám třeba invertorový COčko a oproti klasickýmu trafovýmu "hovadu" se stejným výkonem (a ve stejný ceně) je ten invertor prostě horší. Asi daň za to, že to je "malý" a "lehký".
Starý usměrněný svářečky (KS 250, KS350 a podobný) jsou do dneška prakticky nepřekonaný...
O triodyně nemluvím... Ale ta je dneska zakázaná (napětí naprázdno přes 100V a to nesmí bejt), ale nic lepšího neexistuje... Jen kdo by poslouchal ten kravál...
Diky za odpovedi. Potrebuji se od neceho efektivne odpichnout. Je jasne ze praxe je dulezita, ale nemuzu jit stylem pokus omyl. Potrebuji nasmerovat a aspon nejake ty zaklady, co do teorie a praxe naucit. Svarecku mam uz delsi cas omicron gama 160.
-> Vojťas 05.12.18 21:01:07: tvl proč to nerekneš, mám doma stejnosměrnou mašinku, elektrody taky jsou a plechy seženu. Já i bracha máme svářečaky (já teda jen ZM1) 

-> madcore 05.12.18 20:20:10: kup si svářečku a železo domu a zkoušej, ničim jiným než praxí se to nenaučíš 

-> Vojťas 05.12.18 21:01:07: chtělo by to mašinu, bez toho to pořádně nejde, inventory koupíš už od 3000 a proti "moderním trafům" je to někde jinde
-> Vojťas: Opravdu trafo? Takže střídavina a rutilový (kyselý) elektrody? To je docela důležitej údaj. Za prvý rutilky jsou určený pro svařování tenkejch plechů a za druhý nejsou určený pro svařování v polohách.
Prostě trafem prostě například stoupačka prakticky zavařit pořádně nejde (ono jde, ale znám osobně asi 2 lidi, kteří to tak aby to vypadalo i drželo) uměj a oba jsou státní svářeči pro ropovody, takže opravdu uměj.
Kdežto stejnosměrným (bazickou elektrodou) jde i ta stoupačka zavařit poměrně rozumně, když to jen trochu umíš.
Prostě trafem prostě například stoupačka prakticky zavařit pořádně nejde (ono jde, ale znám osobně asi 2 lidi, kteří to tak aby to vypadalo i drželo) uměj a oba jsou státní svářeči pro ropovody, takže opravdu uměj.
Kdežto stejnosměrným (bazickou elektrodou) jde i ta stoupačka zavařit poměrně rozumně, když to jen trochu umíš.
-> StepaNoFUN: no pokouším se v práci aby mě poslali na kurz, ale to nevím jestli projde.
Doma i v práci máme trafo na 380V, ale svářím si výhradně pro sebe nebo doplnky do dílny, není to náplň mojí práce.
Doma i v práci máme trafo na 380V, ale svářím si výhradně pro sebe nebo doplnky do dílny, není to náplň mojí práce.
-> Vojťas: To chce někoho, kdo Ti to ukáže. Tohle z knížky moc vyčíst nejde.
Hlavní dotaz - svařuješ stejnosměrným, nebo střídavým napětím? (trafo/usměrňovač či invertor)
Hlavní dotaz - svařuješ stejnosměrným, nebo střídavým napětím? (trafo/usměrňovač či invertor)
Poslední dotaz mě přivádí k otázce že bych se rád samonaučil svářet obalenou elektrodou, ale chybí mi teorie. Věděli by ste o nějaké publikaci ze které bych se něco dozvěděl? Svářel jsem xkrát s horšími nebo i hroznými výsledky, ale je to fakt samoukem, tzn nahovno
Občas se mi povede i svár kterej je podle mejch představ, tak jeden z deseti
ale zas sem u toho ze nevim co je spravne. Jde mi hlavne o tu techniku, jak spravne svaret ruzny druhy svaru atd, pač dva plocháče k sobě na tupo to problem neni, koutak uz jo.


-> madcore: Dělal jsem v Uhlířskejh Janovicích. Docela tam po nás "šlapali" a úplně "zadarmo" jsme to nedostali... Ale je fakt. že jsme tam byli všchni, kteří slušně svařovali, jen potřebovali papír. Jak je to s někým, kdo to pořádně nedržel v ruce netuším. Ale asi by tam byl osobnější přístup mistra...
Takhle to probíhalo stylem - tohle a tohle děláš blbě, tohle uprav... A zkoušej si to. Pak mi to přijď ukázat...
Takhle to probíhalo stylem - tohle a tohle děláš blbě, tohle uprav... A zkoušej si to. Pak mi to přijď ukázat...
Měl bych dotaz ohledně svářeckého kurzu nebo svářecké školy. Jsem svářecky nepolíben ( až na nějaké to domácí prskání) a potřebuji se dostat postupem času až ke státní zkoušce - Mig a Tig. Máte někdo zkušenosti se svářeckou školou či kurzem, která by opravdu kvalifikovaně dokázala připravit? Nejedná se mě o nějaké rychlo letem světem, ale potřebuji se něco naučit. Nejlépe Praha a Středočeský kraj.