-> palinator: Jistě, ale existuje tisíc různých způsobů , kterak dát lidem práci a přitom kvůli tomu netransportovat miliony tun čehosi stovky km. Při tehdejším katastrofálním stavu na trhu spotřebního zboží by se asi chytlo cokoliv. Jenže sociální inženýrství na mezinárodní úrovni má vždycky ve všem jasno, takže malá země v srdci Evropy měla stanovenu jako priority těžkej průmysl, miliony tun oceli a koho by sralo, že skoro žádnou žel. rudu nemáme? To je na dlouhou debatu a předesílám, že si rád zavzpomínám na starý časy, který jsou vzhledem k selektivitě lidký paměti, vždycky fajn, ale objektivně si přiznejme, že naši dědové a pradědové to při volbě směřování republiky po WW2, dost posrali.
btw: když po 89. krachly v Kolíně největší molochy jako Tesla a kolínský strojírny, který zaměstnávaly půlku města, taky se všichni hroutily, že to bude katastrofa. No a co se stalo - místo těch neefektivních oblud vznikla na základě poptávky spousta menších firem a bylo. Když TPCA rozjížděla výrobu, nebyla pomalu schopná sehnat z celýho regionu 3000 lidí a tak je to tu dneska samej slovák, polák či úkáčko.
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Podniky
14:30:06
02.10.2011
02.10.2011

King
10:36:01
02.10.2011
02.10.2011

Kaprof-Pisařík
-> palinator: Třeba tím že změna režimu nezmění "nápady" z té doby minulé jen si to po nich dožírá ...Vlastně to změnit může ale za nerentabilních podmínek
Měli udělat megalomanskou vodni elektrárnu (Samozrejmě druhou nejvetší na světě po bratrech s SSSR a byli v rámci východniho bloku S(o)větaznámí :o) !
Měli udělat megalomanskou vodni elektrárnu (Samozrejmě druhou nejvetší na světě po bratrech s SSSR a byli v rámci východniho bloku S(o)větaznámí :o) !
10:03:09
02.10.2011
02.10.2011

palinator
-> King:
Na jejich obhajobu musím říct jen to, že to není vybrané až tak náhodně. Před elektrárnou bylo v místě MKZ - těžba pyritu, takže v okolí byla dost poznamenaná krajina touto těžbou a jelikož MKZ pomalu ukončovalo výrobu, bylo by v místě dost lidí nezaměstnaných. Je pravda, že doprava uhlí je sakra dlouhá (nejdelší z českých elektráren), ale kdyby mělo bejt řešeno všechno jako zpracování u zdroje, tak lidi mimo mostecké a ostravské oblasti nemají co žrat a všechen průmysl by se soustřeďoval do několika málo bodů, v nichž se žije blbě i tak.
Co se týče roku 79, tak přímo v elektrárně vypadala situace tak, že lidi (včetně kancelářských profesí) byly nahnáni s krumpáčem v ruce na uhelnou skládku a kopali zmrzlý uhlí, aby to celý nekleklo.
Na jejich obhajobu musím říct jen to, že to není vybrané až tak náhodně. Před elektrárnou bylo v místě MKZ - těžba pyritu, takže v okolí byla dost poznamenaná krajina touto těžbou a jelikož MKZ pomalu ukončovalo výrobu, bylo by v místě dost lidí nezaměstnaných. Je pravda, že doprava uhlí je sakra dlouhá (nejdelší z českých elektráren), ale kdyby mělo bejt řešeno všechno jako zpracování u zdroje, tak lidi mimo mostecké a ostravské oblasti nemají co žrat a všechen průmysl by se soustřeďoval do několika málo bodů, v nichž se žije blbě i tak.
Co se týče roku 79, tak přímo v elektrárně vypadala situace tak, že lidi (včetně kancelářských profesí) byly nahnáni s krumpáčem v ruce na uhelnou skládku a kopali zmrzlý uhlí, aby to celý nekleklo.
00:11:32
02.10.2011
02.10.2011

King
-> palinator: Matně si vzpomínám na hodinu dílen na základce, 5. třída, tak kolem roku 84, kdy se náš s. učitel Kozák nějak rozohnil nad tématem socialitického "hospodaření" a jedním s bodů přednášky byla i nesmyslnost umístění chvaletické "Beauty upon Elbe" - že prej prostě soudruzi zabořili prst do mapy na pomezí středních východních čech, řka: "Tady bude velká uhelná elektrárna!". A bylo! Co na tom, že uhlí se těží nejblíž nějakejch 150km?! :) No, nenechal na těch bolšánech nit suchou od 50. let až po tehdejší současnost. Tenkrát docela vodvaz :) Ale byl už v důchodu, takže zas tolik neriskoval.
No a v 79. byla zima, že i šušně mrzly v rypáku, uhlí ve vagonech a lodích zmrzlý, tak se po vánocích vysílali jenom životně důležitý Televizní Noviny a jeden díl "Tajemství proutěného košíku", aby národ nebyl přikován k milionu tv obrazovek a nezpůsobil black-out :)
No a v 79. byla zima, že i šušně mrzly v rypáku, uhlí ve vagonech a lodích zmrzlý, tak se po vánocích vysílali jenom životně důležitý Televizní Noviny a jeden díl "Tajemství proutěného košíku", aby národ nebyl přikován k milionu tv obrazovek a nezpůsobil black-out :)
22:04:32
01.10.2011
01.10.2011

palinator
-> Kaprof:
Nevím, jak to souvisí se stavem dnes.
Nevím, jak to souvisí se stavem dnes.
19:53:13
01.10.2011
01.10.2011

Kaprof-Pisařík
-> palinator: nebude to tim že soudruzi nestíhali téměř nic?
16:50:54
01.10.2011
01.10.2011

palinator
-> Kaprof:
Dneska jsem se bavil s člověkem z výklopníku a říkal, že při provozu všech 4 bloků to z vagonů neukrměj. Že jedou výklopník na plno a stejně musej brát i ze skládky. Takže asi nestíhala nejen lodní doprava.
Dneska jsem se bavil s člověkem z výklopníku a říkal, že při provozu všech 4 bloků to z vagonů neukrměj. Že jedou výklopník na plno a stejně musej brát i ze skládky. Takže asi nestíhala nejen lodní doprava.

13:49:22
26.09.2011
26.09.2011

palinator
-> Kaprof:
Já si nejsem vědom toho, že by v mém mládí někdy kolem elektrárny byla měsíční krajina... ta se týkala pouze a jen oblasti odkaliště, resp. pozůstatků těžby MKZ a když jsem se na odkaliště po několika letech podíval, tak sráz dolů do popelných bažin byl menší a zmenšila se vodní plocha (hydraulický přenos popele byl nahrazen suchou cestou). Každopádně obzvláště za špatného počasí byl pohled na šedivý odkaliště obzvlášť depresivní..:o))
Já si nejsem vědom toho, že by v mém mládí někdy kolem elektrárny byla měsíční krajina... ta se týkala pouze a jen oblasti odkaliště, resp. pozůstatků těžby MKZ a když jsem se na odkaliště po několika letech podíval, tak sráz dolů do popelných bažin byl menší a zmenšila se vodní plocha (hydraulický přenos popele byl nahrazen suchou cestou). Každopádně obzvláště za špatného počasí byl pohled na šedivý odkaliště obzvlášť depresivní..:o))
13:37:04
26.09.2011
26.09.2011

Kaprof-Pisařík
-> palinator: Jen aby bylo jasno nemám nic proti ECH naopak technicky se mi líbi jen myslim že bolševík trochu pomrvil krajinu...ale kde ne že... Nicmeně ted už to vypada preci jen líp než když jsme byli mládi a okolo elektrárny byla měsíční krajina 

13:32:40
26.09.2011
26.09.2011

palinator
-> Kaprof:
Budovatelskou veřejností jsem myslel lidi, kterým se takováto monstrózní technika líbí a jsou schopni udělat ústupek na straně přírody.
Ano, snaha udržení zaměstnanosti je logická. Takových památek už padlo a spousta jiných, které se chtějí zachovat, pracují jen v muzeiním režimu, případně jako provozní záloha. Viz bývalá elektrárna Pardubice.
Budovatelskou veřejností jsem myslel lidi, kterým se takováto monstrózní technika líbí a jsou schopni udělat ústupek na straně přírody.
Ano, snaha udržení zaměstnanosti je logická. Takových památek už padlo a spousta jiných, které se chtějí zachovat, pracují jen v muzeiním režimu, případně jako provozní záloha. Viz bývalá elektrárna Pardubice.
13:26:42
26.09.2011
26.09.2011

Kaprof-Pisařík
-> palinator: V tom případě nevím proč nám vedoucí useku pravil o tom že lodě absolutně nestíhaly :o) Pár patek v polích je pro Tebe třeba málo u Vas se s Labem nic vyznamneho neděje a je Vám to uplně šumák tady se však obnovuje a tyhle obludy postupně likviduji jine organizace než ta která to měla udělat již dávno....
A promin už to že napíšeš "Budovatelská veřejnost" mi prostě příjde prapodivné nehledě na to že okolí Chvaletic je prostě šedé nic :o) Ale chápu je to tak jediná věc co Chvaletice kdy proslavila ...
Jinak ESSO( Ano Kolín je prvnim elektrifikovaným městem v ČR)si chtělo udržet hodně lidí za A- by jich dost přišlo o práci a za druhe nevím proč se zbavovat pěkne technicke památky z prvni republiky na ukor bolševickeho monstra..
Díky bohu že padnul... A s tou neefektivitou už to nebude tak horké 
A promin už to že napíšeš "Budovatelská veřejnost" mi prostě příjde prapodivné nehledě na to že okolí Chvaletic je prostě šedé nic :o) Ale chápu je to tak jediná věc co Chvaletice kdy proslavila ...
Jinak ESSO( Ano Kolín je prvnim elektrifikovaným městem v ČR)si chtělo udržet hodně lidí za A- by jich dost přišlo o práci a za druhe nevím proč se zbavovat pěkne technicke památky z prvni republiky na ukor bolševickeho monstra..


13:15:13
26.09.2011
26.09.2011

palinator
-> Kaprof:
Že od lodní dopravy poměrně brzo upustili? 20 let se mi zdá poměrně dost. Nevím, kolik uveze vlak, ale remorkéry s 1200 tunama na palubě to uživily docela dobře. Je pravda, že plavba trvá dlouho, ale tehdá to asi jinak nešlo.
Propaganda? Bože..
Jako určitě to neříkali tehdejší ekologové a určitě si to můj děda nevymyslel, že se to říkávalo, tak jak se mám dle Tebe politicky korektně vyjadřovat?
Nezdá se mi moc prozíravé držet při životě neefektivní elektrárnu, která je sice z historického hlediska zajímavá, ale z provozního velice drahá.
Pár patek v louce po parovodu není nějaká ohromná škoda, akorát to musí srát traktoristy, co to musí obsekávat, jinak nic moc... Daleko větším zásahem do krajiny jsou stožáry VVN.
Že od lodní dopravy poměrně brzo upustili? 20 let se mi zdá poměrně dost. Nevím, kolik uveze vlak, ale remorkéry s 1200 tunama na palubě to uživily docela dobře. Je pravda, že plavba trvá dlouho, ale tehdá to asi jinak nešlo.
Propaganda? Bože..

Nezdá se mi moc prozíravé držet při životě neefektivní elektrárnu, která je sice z historického hlediska zajímavá, ale z provozního velice drahá.
Pár patek v louce po parovodu není nějaká ohromná škoda, akorát to musí srát traktoristy, co to musí obsekávat, jinak nic moc... Daleko větším zásahem do krajiny jsou stožáry VVN.
13:01:32
26.09.2011
26.09.2011

Kaprof-Pisařík
-> palinator: Zájem moc nebyl on se totiž nikdo neptal tehdá:) Se skelnou vatou máš ale pravdu a samozrejmě se i potrubí rozkradlo...jediny co zbylo sou patky ktery rozmrvily x lučin a polí.. Jinak co si pamatuju tak pruvodce na lodni dopravu nevzpomínal moc rád-je to logicke ta doba dodáni je po vodě prostě šílená a náklad né buhvíjaky proto taky od ní poměrne brzo upustili... Výklopna vagonu je ovšem paráda....A bejt parovod dodělanej možna by nefungovala technicky i památkově daleko vzácnější elektrarna na Labi 
A Budovatelská veřejnost elektrárnu nazývala „krasavicí na Labi“.- To v sobě naznaky krásne propagandy či narkomanie :o)
Obnova puvodní krajiny v místě elektrarny se jak známo pomalu koná ale že to pomrvilo celou řeku a množství luhů o tom se samozrejmě mlčí
Jo kdyby soudruzi neměli velké bulvy mohlo to dopadnout s krajinou mnohem lépe

A Budovatelská veřejnost elektrárnu nazývala „krasavicí na Labi“.- To v sobě naznaky krásne propagandy či narkomanie :o)
Obnova puvodní krajiny v místě elektrarny se jak známo pomalu koná ale že to pomrvilo celou řeku a množství luhů o tom se samozrejmě mlčí

Jo kdyby soudruzi neměli velké bulvy mohlo to dopadnout s krajinou mnohem lépe

12:44:44
26.09.2011
26.09.2011

palinator
-> Kaprof:
Lodní cesta nebyla plánována pro srandu králíkům. Železnice tehdy byla již neúnosně přetížená a z toho plynuly problémy i v osobní dopravě (častá zpoždění), proto se uhlí plavilo po Labi. Myslím, že to také vycházelo levněji, než po železnici. Bohužel, ekologické aspekty nebyly tehdy příliš zohledňovány. Ale to se nedá nic dělat, všechno má své. Na druhou stranu elektrárna nebyla svým provozem v okolí tolik "cítit" jako například chemičky v Pardubicích, kde to voní každý den jinak. Ano, do doby odsíření padal kyselý déšť v Krkonoších, ale ten by musel padat někde tak i tak.
Co se týče zásahu do krajiny, tak elektrárna byla stavěna na území postiženém těžbou manganorudných a kizových závodů, takže elektrárna svým způsobem přispěla k obnovení rázu krajiny (zavážkou vytěžených oblastí). Budovatelská veřejnost elektrárnu nazývala "krasavicí na Labi".
O parovod v Kolíně byl za socialismu zájem, resp. to bylo vzhledem ke strategii energetiky plánováno. Je poměrně logické, že je lepší vybudovat trasu, která bude zásobovat poměrně velké město odpadním teplem elektrárny, místo toho, aby končilo v chladících věžích. Po revoluci se jako spousta jiných věcí parovod přehodnotil. Kolín tak musí teď musí topit...
...jen tak mimochodem, kdo byl přítomen při likvidaci nedostavěného parovodu, má zásoby skelné vaty pro několik generací dopředu.
Lodní cesta nebyla plánována pro srandu králíkům. Železnice tehdy byla již neúnosně přetížená a z toho plynuly problémy i v osobní dopravě (častá zpoždění), proto se uhlí plavilo po Labi. Myslím, že to také vycházelo levněji, než po železnici. Bohužel, ekologické aspekty nebyly tehdy příliš zohledňovány. Ale to se nedá nic dělat, všechno má své. Na druhou stranu elektrárna nebyla svým provozem v okolí tolik "cítit" jako například chemičky v Pardubicích, kde to voní každý den jinak. Ano, do doby odsíření padal kyselý déšť v Krkonoších, ale ten by musel padat někde tak i tak.
Co se týče zásahu do krajiny, tak elektrárna byla stavěna na území postiženém těžbou manganorudných a kizových závodů, takže elektrárna svým způsobem přispěla k obnovení rázu krajiny (zavážkou vytěžených oblastí). Budovatelská veřejnost elektrárnu nazývala "krasavicí na Labi".
O parovod v Kolíně byl za socialismu zájem, resp. to bylo vzhledem ke strategii energetiky plánováno. Je poměrně logické, že je lepší vybudovat trasu, která bude zásobovat poměrně velké město odpadním teplem elektrárny, místo toho, aby končilo v chladících věžích. Po revoluci se jako spousta jiných věcí parovod přehodnotil. Kolín tak musí teď musí topit...
...jen tak mimochodem, kdo byl přítomen při likvidaci nedostavěného parovodu, má zásoby skelné vaty pro několik generací dopředu.

12:28:54
26.09.2011
26.09.2011

Kaprof-Pisařík
-> palinator: Elektrárna je to zajimavá ale nemohu se zbavit dojmu že byla dělana poněkud s neštastným plánováním- At už se jedna o šílenou lodní dopravu která nenavratně na několik desítek let pomrvila celé Labe a pak stejně skončila a zbyly po ní jen dopravníky a zničená řeka , či výstavba parovodu do Kolína kde o něj nikdo nestál a tak se zas novej rozřezal
(Mimochodem zbytky po něm jsou dodnes vidět) a v neposlední řadě dosti podstatny zásah do krajiny...Ovšem exkurze tam byly zajímave vždy a pravda že v Chvaleticích nikdo nic zajímavějšího nenajde 


10:41:00
26.09.2011
26.09.2011

dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :)
palinator 25.09.11 20:51:31 napsal:
→ dna69 – „zde je místo pro Vaši reklamu“ :) :
1971–1979 (bloky uvedeny do provozu v 77–78)Vidíš, a pak že to nemá nic společného se Škodovkama.
→ dna69 – „zde je místo pro Vaši reklamu“ :) :
1971–1979 (bloky uvedeny do provozu v 77–78)Vidíš, a pak že to nemá nic společného se Škodovkama.

10:12:30
26.09.2011
26.09.2011

palinator
-> Soptikmartin:
Mimochodem, ECH měli prodávat mimo jiné kvůli údajnému nedostatku uhlí (a dlouhé uhelné cestě), ale s GMT se nedohodli na ceně, tak dlouhé doby příprav (možná naštěstí) přišly vniveč. Paradoxem je, že i dnes stavějí uhelné bloky a že na skládce ECH je údajně nejvíce uhlí za posledních mnoho let. Nyní je ECH podrobována různým projektům, co se s elektrárnou stane (přestavba na paroplyn, spalovnu, částečný útlum, likvidace). Nicméně pokud by k likvidaci nebo rasantnímu propouštění došlo, tak spousta lidí z okolí nenajde práci..
Mimochodem, ECH měli prodávat mimo jiné kvůli údajnému nedostatku uhlí (a dlouhé uhelné cestě), ale s GMT se nedohodli na ceně, tak dlouhé doby příprav (možná naštěstí) přišly vniveč. Paradoxem je, že i dnes stavějí uhelné bloky a že na skládce ECH je údajně nejvíce uhlí za posledních mnoho let. Nyní je ECH podrobována různým projektům, co se s elektrárnou stane (přestavba na paroplyn, spalovnu, částečný útlum, likvidace). Nicméně pokud by k likvidaci nebo rasantnímu propouštění došlo, tak spousta lidí z okolí nenajde práci..
08:07:45
26.09.2011
26.09.2011

Soptikmartin
-> palinator: nene klasika uhelná ale je tam nějakej prototyp kotle ale za boha si nevzpomenu na jeho název ale ve středu v práci zjistim.
22:02:33
25.09.2011
25.09.2011

palinator
21:56:17
25.09.2011
25.09.2011

palinator
-> Soptikmartin:
Paroplyn?
Paroplyn?
20:56:49
25.09.2011
25.09.2011

Soptikmartin
Tady je staveniště nového bloku Elektrárny Ledvice
20:54:38
25.09.2011
25.09.2011

palinator
Tak já ten článek založim.. maximálně se někdo prorve.

20:52:22
25.09.2011
25.09.2011

Soptikmartin
Supr téma.Takové fotky a informace o podnicích mě vždy zajímaly.
20:51:31
25.09.2011
25.09.2011

palinator
-> dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :) :
1971-1979 (bloky uvedeny do provozu v 77-78)
1971-1979 (bloky uvedeny do provozu v 77-78)
20:50:10
25.09.2011
25.09.2011

dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :)
-> palinator: A kdy byla postavená?
20:10:59
25.09.2011
25.09.2011

palinator
-> dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :) :
Jasný, ale pořád to s autama nemá nic společnýho, tak abych nezasíral server.
Jasný, ale pořád to s autama nemá nic společnýho, tak abych nezasíral server.
20:06:17
25.09.2011
25.09.2011

dna69 - "zde je místo pro Vaši reklamu" :)
-> palinator: A co spíš článek než galerii? skoda-virt.cz/cz/.../tech
nicke-informace
20:04:40
25.09.2011
25.09.2011

palinator
U babičky jsem našel 20 let starý prospekt z Elektrárny Chvaletice, který poměrně podrobně popisuje technologii a její parametry, jsou tam fotky ze stavby a historie, je to docela zajímavý. Asi je blbost na tyto věci na tomto fóru zakládat galerie, ale rád se s tím rozdělím. Zatím skenuju, tady je takovej nástřel.
