skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Staví někdo s elektronkama?
ked som si chcel robit kedysi zosik (10rok. spat), vymyslel som ze hore budu svietit elektronky, vnutri bude schovane TDAcko s predzosikom :D - napad nebol nikdy zrealizovany - NASTASTIE
Včera jsem si ve škole vyzvedl pár drobností a můžu laborovat s reálnýma lampama.
-> ZdenoR: Bohužel,je to jen taková tlustá knížka formátu A5. Myslím,ze v knihovně ve vyřazených knížkách by neměl byt problém.Ta moje je z antikvariatu za 5kč. Je tam ohledně toho všechno,včetě příkladu návrhu celého zesáku.
Zdravim neměl by tu někdo na prodej nějaké digitrony ?
Popřípadě celé digitronové hodiny.

Popřípadě celé digitronové hodiny.



-> Vrba: nemas to nahodou v elektronicke podobe rad bych se na to podival dost me to zajima.
Za tim vsechno co mam kolem elektronek je v anglictine
Za tim vsechno co mam kolem elektronek je v anglictine
-> ZdenoR: Kdysi v 60. letech vyšla publikace "Věrný zvuk" ,kde je popsán celý návrh dobového domácího audia. Je tam všechno,co potřebuješ k návrhu a výpočtům.Ale konečná konstrukce je tak trošku alchymie.Očekávání naplnil až třetí prototyp...
-> Vrba: z ceho jsi vychazel pri narhu predzesilovace ?
obdiviju vás pánové těmhle věcem nechápu absolutně 

předzesilovač ze strany elektronek a v pozadí neosazené desky koncového stupně a předzesilovače pro gramofon
-> COL: ecc83,el84,ez81
-> Vrba:
Jeje BM566A :o) o tom jsem uvazoval, ale furt mi vrta v hlave nejaky digital, ale to je pak darda...
co tam mas, ECC83 a EL84? To jsem mel kdysi v necem take....
Jeje BM566A :o) o tom jsem uvazoval, ale furt mi vrta v hlave nejaky digital, ale to je pak darda...
co tam mas, ECC83 a EL84? To jsem mel kdysi v necem take....
vývoj pokracuje.Druhý, zdokonalený prototyp 2X15W AB
-> King: No jo, protoze na kvadraticky charce produkty 3. radu nevznikaji. A porad si myslim, ze mezi produkty 3. radu je vic dissonantnich slozek, ze mezi produkty duheho, resit se mi to ted ale neche :o). 748 je taky 40let stara vykopavka, tak od toho nejde nic moc cekat. "Video tranzistory" - no vida, to je to, co rikam - open loop musi byt co nejrychlejsi - a to i pro velke apmlitudy.
-> COL: Tak jsem to vyhrabal ze skříně - s tou "nepříjemností" 3. harmonický - to už nevím, kde jsem to vyčet, ale každopádně se tam tvrdilo, že pro ch-ky bipolárů jsou ty lichý harmonický typický a proto zněj hůř, než např. sudejma harmonickejma oplívající FETy a lampy. Nicméně ten největší nářez je v tom vybagrovaným článku spektrum těch různejch inermodulačních prodaktů - konkrétně je to MAA748 - jednou s 3pF korekční kapacity, podruhý 30pF (menší rychlost přeběhu). Krměj to tím zákeřným square/sinus signálem a v obou případech je zkreslení podle ČSN pod 0,1pct. Jenže ten "zabržděnej" operák generuje takový spektrum intermodulačního bordelu, že se z toho člověku dělá blivno, jen to vidí v grafu :) Koncák z nf bipolárů na tom nebude o moc líp zpětná vazba to úplně nezachrání. Když jsem v 92. zíral na Dudkovy DPAčka s "video" tranzistorama v rozkmitovým stupni (třeba 200MHz), myslel jsem, že mu hrabe :)
-> King: Ale vzdyt liche harmonicke casto ma nastroj sam.... a nevadi to....
Ft beres jako unity gain? To ale neni nic moc. Problem OZ je, ze otevrena smycka ma prvni pol nekde v radu jednotek ci destitek hertzu a pak uz zesileni pada.... (nejprve 20db/dec, pak casem 40 atd.) Takze na 10kHz uz muze byt zesileni jen treba 100, coz neni pro ten ucel mnoho.... Ale nemel jsem na mysli zrovna OZ. Stacilo by neco, co nema zbytecne velky zesileni v otevreny smycce, ale ma to hodne vysoko prvni pol frekvencni charakteristiky.
Ft beres jako unity gain? To ale neni nic moc. Problem OZ je, ze otevrena smycka ma prvni pol nekde v radu jednotek ci destitek hertzu a pak uz zesileni pada.... (nejprve 20db/dec, pak casem 40 atd.) Takze na 10kHz uz muze byt zesileni jen treba 100, coz neni pro ten ucel mnoho.... Ale nemel jsem na mysli zrovna OZ. Stacilo by neco, co nema zbytecne velky zesileni v otevreny smycce, ale ma to hodne vysoko prvni pol frekvencni charakteristiky.
-> COL: Ať už je to přímo ta 3. harmonická nebo ty intermodulační bordely, v high-endu se tvrdívá, že lichý harmonický jsou prostě uchu nepříjemnější, než sudý a to vysvětluje tu subj. příjemnost lampáků se zkreslením řádu procent vs. jednodužší tranzistrový koncáky se zkreslením třeba setin procenta.
S těma smyčkama - ono se myslívalo, že když má třeba operák Ft=1MHz a rozmně se zavazbí, tak to musí ve slyšitelným pásmu musí znít stejně jako stařičká lampa. Mno a pak se ten výstup vočuchá spektrákem a je to na zblití :) Nebo když se začaly zesíky testovat 3kHz obdélník modulovanej 15kHz sinus do kapacitní zátěže, to byly tranzistorový jatka :)
S těma smyčkama - ono se myslívalo, že když má třeba operák Ft=1MHz a rozmně se zavazbí, tak to musí ve slyšitelným pásmu musí znít stejně jako stařičká lampa. Mno a pak se ten výstup vočuchá spektrákem a je to na zblití :) Nebo když se začaly zesíky testovat 3kHz obdélník modulovanej 15kHz sinus do kapacitní zátěže, to byly tranzistorový jatka :)
-> King: Je treba to mit vytazeny rovnou rychlou PWMkou z nejakeho DSP a zesilovac v Decku, to je pak ten spravnej digital :o).
-> King: Ja myslim, ze 3. harmonicka nevadi, 3. harmonicka je furt konsonantni se zakladni frekvenci. A je i docela prirodni, si myslim. Spis bych rekl, ze charakteristika, ktera umoznuje vznik produktu 3. radu (coz je i ta 3 harmonicka) skodi tim, ze umoznuje vznik produktu typu 2f1-f2 a 2f2-f1, ktere pri podobnych frekvencich f1 a f2 padnou do jejich blizkosti a na 99.99% budou dissonantni s puvodnimi frekvencemi. Je to podobne jako na vstupu radia, tam jsou tyhle produkty tretiho radu take veliky problem a peclive se sleduji. Takovou charakteristiku lze za jistou dan linearizovat zpetnou vazbou a pokud je uzavrena smycka dost rychla, myslim, ze by nemel byt zadny zasadni problem.
-> ZdenoR: Já teda nevím, ale takovej pěknej symetrickej koncák s FETama na konečku v trošku pootevřený třídě AB asi není žádnej "nečistej digitál" :)
Osobně si myslím, že tahle glorifikace lampovejch zesíků je takovej dozvuk časů, kdy se jako hi-fi bral kdejakej tranziwatt nebo nějaký sračky s integráčem na konci. Ty sice měli zkreslení při plným výkonu třeba setiny procenta, ale při nízkejch hlasitostech to kurvilo přechodový zkreslení - hlavně 3. harmonická, kterážto jako "nepřírodní produkt" je uchu obzvláště odporná. Říkám, že třeba letitá Dudkova DPA386 musí nějaký ty domací bastly s EL34 a amatérsky umotaným trafem rozstřílet na prášek :)
Osobně si myslím, že tahle glorifikace lampovejch zesíků je takovej dozvuk časů, kdy se jako hi-fi bral kdejakej tranziwatt nebo nějaký sračky s integráčem na konci. Ty sice měli zkreslení při plným výkonu třeba setiny procenta, ale při nízkejch hlasitostech to kurvilo přechodový zkreslení - hlavně 3. harmonická, kterážto jako "nepřírodní produkt" je uchu obzvláště odporná. Říkám, že třeba letitá Dudkova DPA386 musí nějaký ty domací bastly s EL34 a amatérsky umotaným trafem rozstřílet na prášek :)
-> King: Mas pravdu mel bych to rict jinak. Lampy maji sice vedsi zkresleni nez polovodice ale jsou prijemnejsi pro poslech hold "stoprocentni analog"
Ted resim jestli pouzit EL34 E34L nebo KT77 vsechny jsou v podstate podobne a zamenne ale maji ruznou freg. charakterystiku
Ted resim jestli pouzit EL34 E34L nebo KT77 vsechny jsou v podstate podobne a zamenne ale maji ruznou freg. charakterystiku
-> ZdenoR: Dovolil bych si poznament, že spojení " presna reprodukce" ve spojitosti s lampovým koncákem s výstupním trafem je docela odvážný :)
-> Peťa Klíč: Vsak pozadavky jsou jednoduche hlavne kvalitni a presna reprodukce
Podle informaci co mam jsou zrovna E34Lka jedny z lepsich.Jinak tech 40w je na ozvuceni mistnosti 5x5m dost ale pri mensim zesileni bude mit aspon lepsi prenos
Jinak bude to pro me zkusebni verze zatim zadarmo v ramci skolniho projektu.pak budu delat dalsi upravy pro vlastni potrebu.

Podle informaci co mam jsou zrovna E34Lka jedny z lepsich.Jinak tech 40w je na ozvuceni mistnosti 5x5m dost ale pri mensim zesileni bude mit aspon lepsi prenos
Jinak bude to pro me zkusebni verze zatim zadarmo v ramci skolniho projektu.pak budu delat dalsi upravy pro vlastni potrebu.
-> ZdenoR: vymyšlené se nevymýšlí
ale staví se od píky, kvuli specifickým požadavkům. to máš jako se škodovkama, taky si ji ladíš podle sebe 


Zdravim panove kdyz to resite co rikate treba na hlava.webpark.cz/Dvojcinn
e/sch2x50w_el34.gif proc vymyslet vymyslene
i kdyz drobne upravy tam budou
Navic jsou vsechny lampy a trafa v GESu na sklade

Navic jsou vsechny lampy a trafa v GESu na sklade
tak jsem se zamyslel.. a vznikla mi v hlavě naprostá šílenost..
tříkanálový mix:
1. kanál - gramo
2. kanál - dva line vstupy
3. kanál - jeden line vstup, jeden line vstup oddělený trafem (pro TV), jeden mono/stereo vstup pro mikrofon, kytaru
každý kanál - vlastní tónová clona a jemná stereováha (jen doladění, tak +/-25%)
každý vstup - vlastní hlasitost a vlastní nastavení úrovně pro nahrávací výstup nebo efektovou smyčku. možná i vlastní MUTE.
hlavní ovladač hlasitosti.
preampy na společné desce.
budící obvod pro koncák na vlastní desce a koncák na vlastní desce - pro případný upgrade na vyšší výkon, nechat případně místo pro ještě jeden koncák pro subwoofer (ten by byl polovodičový).
je to předběžná myšlenka, změny návrhu vyhrazeny.
jsem zvědavý co se mi nakonec povede
tříkanálový mix:
1. kanál - gramo
2. kanál - dva line vstupy
3. kanál - jeden line vstup, jeden line vstup oddělený trafem (pro TV), jeden mono/stereo vstup pro mikrofon, kytaru
každý kanál - vlastní tónová clona a jemná stereováha (jen doladění, tak +/-25%)
každý vstup - vlastní hlasitost a vlastní nastavení úrovně pro nahrávací výstup nebo efektovou smyčku. možná i vlastní MUTE.
hlavní ovladač hlasitosti.
preampy na společné desce.
budící obvod pro koncák na vlastní desce a koncák na vlastní desce - pro případný upgrade na vyšší výkon, nechat případně místo pro ještě jeden koncák pro subwoofer (ten by byl polovodičový).
je to předběžná myšlenka, změny návrhu vyhrazeny.
jsem zvědavý co se mi nakonec povede

tak se mi teď povedlo vykřičet si trafíčko z nějakýho ultrastarýho rádia.. po pokřižování se jsem ho zapojil, zkouším na něm měřit výkon anodovýho vinutí.. se zátěží de dost dolů napětí, zatím jsem zkoušel 60W a 100W žárovku a dává to 40W což by mohlo s tím mým záměrem i klapnout, no ještě si vybrečím u elektrikářů 40W a možná i menší žárovku. pak taky prověřím jak je na tom žhavící vinutí a pustím se do stavby.. jo a nedávno mě napadlo že to udělám v jedný skříni s gramofonem SUPRAPHON..
-> Vrba: síťový je v hybridovi, lampy v tom nebyly žádné a dokumentaci sem nevypátral 

-> Peťa Klíč: A jake v tom byly koncove lampy?tak z toho pouzij i to sitove,nebo si nech vyrobit nové a je to.
-> Vrba: -> Vrba: výstuní trafa by byly z toho sterea co vyhodili cigáni z vokna.. spíš ty napájecí váznou
-> beastyLA - ten první: patice i elektronky se dál dělaj a daj koupit nový 

-> beastyLA - ten první: www.ges.cz , sběrné dvory...
-> Vrba: nádhera... můj sen mít elektronkový zesik... skončil jsem u výkresu - patice, elektronky není možné sehnat...
-> Peťa Klíč: To řešení s těma trafama uz jsem videl.Bylo to v nejakem americkem kytarovem predzesilovaci kdy samotny predzesilovac napajels stridavym adapterem 12V a vevnitr bylo trafo,kterym se to transformovalo na 300v pro anody a bylo to asi z duvodu obejítí nejakych bezpečnostních norem,protože pak uz to nebylo zarizeni napájene ze site,ale z 12v adapteru.
-> Peťa Klíč: Přenoska je samozdřejme magnetodynamická a z toho důvodu nemůžu použít ani ty korekce z mono 50 - nenahnal bych na tom stupni potřebné zesílení a musel bych pridávat ještě další lampu coz si nemuzu dovolit,protoze uz ted mi jede 100w trafo na plný úvazek :-( Invertor je zapojenej presne jak jsi popisoval. S těma trafama to zas tak strasny není.Sám jsem stavěl jednočinny áčko a trafa jsem pouzil výstupáky ze dvou stejnych lampovych televiz a sítové ze stareho rádia. 2x300v , 6,3V , 4Vpro žhavení přímožhavené dvojté diody:-) Vypadá fakt skvělě-hlavne ve tmě. Ale jdou sehnat i nová když se podíval na stranky GES.cz ,ale je to hodne peněz. Sítový toroid jsem si nechal delat na zakazku a vyšel mě na 1000kč v odstiněném audio provedení. EM84 jsem kdysi pouzil na jednom ze svych prvních zesilovačů a fungovalo to docela hezky.Už nevím kam to bylo pripojené,ale myslim ze dokonce až na anodu koncové elky. Ted už to nepoužívám protože je do pro me zbytečné a stavím to spíš kvůli zvuku. Jinak s tím jednočinnym ačkem co chceš stavet tech 5w nedostaneš. Já jsem s tím dosáhl 2x 1,8w bez zkreslení. Když máš ale dost citlivé reprobedny,tak to stačí. Já už na něj hraju rok a půl počítač a gramofon a pokud nejsi moc náročnej na hlasitost,tak stačí.Já osobně běžně posloucham na 0,4w.
ještě jsem na začátku tý stavby toho hybrida koketoval s myšlenkou si to potřebný napětí nahonit násobičkou ale to by asi byl dost nestabilní a hodně měkkej zdroj
na netu straší jeden typásek kterej to řešil tak že někde splašil trafo z 220 na 17V se dvěma 17V výstupama a jedno 220 / 17 s jedním 17V a zapojil to tak že to první trafo mu posloužil jeden výstup pro napájení žhavení a druhej pro napájení toho dalšího trafa ze kterýho pak bral zase 220 pro anody.. vlastně myslim u něj sem se nakazil tou myšlenkou použít koncák nesimetrickej
to neřešme ale.. spíš mě napadlo co říkáš na EM84 nebo jiný magický oka? taky bych to možná zkusil použít pár jich tu mám..

na netu straší jeden typásek kterej to řešil tak že někde splašil trafo z 220 na 17V se dvěma 17V výstupama a jedno 220 / 17 s jedním 17V a zapojil to tak že to první trafo mu posloužil jeden výstup pro napájení žhavení a druhej pro napájení toho dalšího trafa ze kterýho pak bral zase 220 pro anody.. vlastně myslim u něj sem se nakazil tou myšlenkou použít koncák nesimetrickej
to neřešme ale.. spíš mě napadlo co říkáš na EM84 nebo jiný magický oka? taky bych to možná zkusil použít pár jich tu mám..
-> Vrba: ty máš aj usměrňovač elektronkovej tak to je masíčko :o)
s těma korekcema - jestli ti budou stačit basy / vejšky tak zkus ten z MONO 50
ten gramofon - jedná se o krystalovej nebo magnetodynamickej? krystalová přenoska pokud je dobrá vybudí i linkovej vstup, ale teda musí bejt ten linkáč silnější a nesmí mít moc malou vstupí impedanci.. s magnetodynamem je to horší a potřebuje navíc ještě filtr páč má hodně rozhašenou frek. charakteristiku..
ECC83 jedna jediná trioda jako invertor - mám tomu rozumět tak že je to něco podobnýho jako invertor s jedním tranzistorem - na anodě a na katodě stejnej odpor a z anody budíš jeden a z katody druhej koncák? taky jsem na to myslel.. stačí to na plný vybuzení toho konce? a simetrii výst. signálu jsi "měřil" ?
já teda osobně na to malý stereíčko dejme tomu 2×5W chcu použít koncáky z televize ( podle návodu co sem splašil na netu ) kde není simetrickej koncák a odpadá tak spousta starost
taky sem si jeden čas hrál s myšlenkou udělat jenom mezistupeň mezi PCčko a věž dejme tomu z jedný ECC85 nebo ECC83 ale vzhledem k tomu jak se blbě sháněj ty trafa..
s těma korekcema - jestli ti budou stačit basy / vejšky tak zkus ten z MONO 50
ten gramofon - jedná se o krystalovej nebo magnetodynamickej? krystalová přenoska pokud je dobrá vybudí i linkovej vstup, ale teda musí bejt ten linkáč silnější a nesmí mít moc malou vstupí impedanci.. s magnetodynamem je to horší a potřebuje navíc ještě filtr páč má hodně rozhašenou frek. charakteristiku..
ECC83 jedna jediná trioda jako invertor - mám tomu rozumět tak že je to něco podobnýho jako invertor s jedním tranzistorem - na anodě a na katodě stejnej odpor a z anody budíš jeden a z katody druhej koncák? taky jsem na to myslel.. stačí to na plný vybuzení toho konce? a simetrii výst. signálu jsi "měřil" ?
já teda osobně na to malý stereíčko dejme tomu 2×5W chcu použít koncáky z televize ( podle návodu co sem splašil na netu ) kde není simetrickej koncák a odpadá tak spousta starost

taky sem si jeden čas hrál s myšlenkou udělat jenom mezistupeň mezi PCčko a věž dejme tomu z jedný ECC85 nebo ECC83 ale vzhledem k tomu jak se blbě sháněj ty trafa..
-> Peťa Klíč: Koncák už mám hotovej.Ssou dve EL84 proti sobě s obracením fáze na 1/2 ecc83. 2/2 ecc83 je budic invertoru se zavedenou zpetnou vazbou z výstupáku. Zdroj je se dvěma EZ81 a bez tlumivky-jen s kondíkama.Koncové lampy a usmernovačlky jsou žhaveny přímo z vinutí.Ecc83 stabilizovanym usmerneným napetím. Kapacita pro každý kanál je cca 300uF. Ez81 maji dovoleno sběrací kondenzátor maximálně 50uF což by bylo pro dobrou filtraci málo. Z důvodu že mám 300uF nabíjím kondíky přes brzdící odpor 1k5 (z důvodu omezení proudu),a ten po 40 sukundách pomocí relátka a časového spínače zkratuju a pripojím kondíky napřímo.Docelo dobře to funguje a náběh je plynulý a není slyšet ani lupnutí.Ted pracuju na předzesilovači pro gramofon a korekčním zesilovači. Docela pakárna. Protože jsem nepoužil žádné hotové schéma a všechno vyvíjím,tak už se s tím drbu od začátku roku. Ale koncák sám o sobě hraje skvěle,nebrumí,nešumí,má rovnou charakteristiku. O to těžší je ted ten předzesilovač aby se to tím celé nepokazilo :-/
-> Tomas120Ls: odpovím za něj - zvuk elektronek je nenahraditelnej a polovodiče nikdy nedosáhnou tak věrného zvuku. docení především posluchači opravdové hudby
-> Vrba: ak sa mozem spytat na co ti je alebo bude ? 

jinak zde
www.radiojournal.cz/schem ata/mono50.pdf
inspirativní schémátko.. výbornej zesilovač, s malou čuňačí úpravou se na něj dá napojit 16ohm bedna a mně pořád slouží, na kytaru výbornej
v tom svým hybrid aparátku jsem použil z něj ekvalizér, má krásnej průběh hlavně basů a zapojil jsem ho naopak ( prohodit vstup a výstup - je to sice odsouzeníhodná prasečina ale zato ten ekvalizér pak míň \"žere\" ) a nechal jsem se inspirovat i dvoustupňovým preampem s ECC83 ale zde proběhly ještě mnohé konzultace s internetem a experimentěním takže hodnoty odporů jsem použil jiné. jo a taky kondenzátory mezi stupněma jsem dával větší aby to mělo silnější basy.
pak je problém s napájením - napětí je lepší usměrnit můstkem za kterým je pak přes 400V špičkovývh, tam je potom problém to odfiltrovat - předem se rozluč s tím že to vyřeší kondenzátor.. rozkmit napětí 2~3V je sice v porovnání s 400V zanedbatelnej ale v audioaplikaci nepříjemně slyšitelnej. já nakonec došel k tomu - a to ti nepomůžu já tím napájím preamp kterej moc nežere, s výkoňákem to bude horší - že jsem výstup z můstku filtroval jedním už nevím kolik kondenzátorem a pak přes odpor 51k dalším ze kterého už odebírám přijatelně čisté napájení. u výkonové aplikace bych asi zkusil ten odpor menší, nebo bych přemejšlel o tý fintě kterou používá MONO 50 kterou přiznám se nechápu ( ty odpory paralelně k diodám )
kapitolou samotnou pro sebe je žhhavení, pokud se budeš držet elektronek začínající písmenkem E vystačíš s 6,3V. bylo by možná lepší použít SS napětí ale i se ST to od nepaměti obstojně funguje s minimálním brumem. je jen potřeba dát si pozor abys nepoužil jako já na začátku nevhodný vinutí trafa které způsobí napětí vyšší než 100V mezi žhavením a katodou, dočkáš se tak příšernýho brumu a brzkého odchodu lampy. žhavení je pak potřeba uzemnit ( k elektrické zemi na kterou je uzemněn i zvuk ) zvláště pokud je střídavé - uzemňuje se jezdcem trimru 220 ohm který má konce napojené na žhavící napětí
vývody elektronek konzultuj s katalogem!! mohl by sis myslet že univerzální žhavení je 4 a 5 pin což není vždycky úplná pravda - např. ECC85 maj 6,3V mezi 4. a 5. pinem a ECC83 maj zvlášť žhavení pro každou triodu - 9 je společnej a 4 s 5 jsou od jed. triod - dá se tak napájet žhavení sériově pomocí 12,6V nebo paralelně 6,3V spojením pinů 4 a 5.
to je tak asi všecko co z hlavy vypotím
www.radiojournal.cz/schem ata/mono50.pdf
inspirativní schémátko.. výbornej zesilovač, s malou čuňačí úpravou se na něj dá napojit 16ohm bedna a mně pořád slouží, na kytaru výbornej
v tom svým hybrid aparátku jsem použil z něj ekvalizér, má krásnej průběh hlavně basů a zapojil jsem ho naopak ( prohodit vstup a výstup - je to sice odsouzeníhodná prasečina ale zato ten ekvalizér pak míň \"žere\" ) a nechal jsem se inspirovat i dvoustupňovým preampem s ECC83 ale zde proběhly ještě mnohé konzultace s internetem a experimentěním takže hodnoty odporů jsem použil jiné. jo a taky kondenzátory mezi stupněma jsem dával větší aby to mělo silnější basy.
pak je problém s napájením - napětí je lepší usměrnit můstkem za kterým je pak přes 400V špičkovývh, tam je potom problém to odfiltrovat - předem se rozluč s tím že to vyřeší kondenzátor.. rozkmit napětí 2~3V je sice v porovnání s 400V zanedbatelnej ale v audioaplikaci nepříjemně slyšitelnej. já nakonec došel k tomu - a to ti nepomůžu já tím napájím preamp kterej moc nežere, s výkoňákem to bude horší - že jsem výstup z můstku filtroval jedním už nevím kolik kondenzátorem a pak přes odpor 51k dalším ze kterého už odebírám přijatelně čisté napájení. u výkonové aplikace bych asi zkusil ten odpor menší, nebo bych přemejšlel o tý fintě kterou používá MONO 50 kterou přiznám se nechápu ( ty odpory paralelně k diodám )
kapitolou samotnou pro sebe je žhhavení, pokud se budeš držet elektronek začínající písmenkem E vystačíš s 6,3V. bylo by možná lepší použít SS napětí ale i se ST to od nepaměti obstojně funguje s minimálním brumem. je jen potřeba dát si pozor abys nepoužil jako já na začátku nevhodný vinutí trafa které způsobí napětí vyšší než 100V mezi žhavením a katodou, dočkáš se tak příšernýho brumu a brzkého odchodu lampy. žhavení je pak potřeba uzemnit ( k elektrické zemi na kterou je uzemněn i zvuk ) zvláště pokud je střídavé - uzemňuje se jezdcem trimru 220 ohm který má konce napojené na žhavící napětí
vývody elektronek konzultuj s katalogem!! mohl by sis myslet že univerzální žhavení je 4 a 5 pin což není vždycky úplná pravda - např. ECC85 maj 6,3V mezi 4. a 5. pinem a ECC83 maj zvlášť žhavení pro každou triodu - 9 je společnej a 4 s 5 jsou od jed. triod - dá se tak napájet žhavení sériově pomocí 12,6V nebo paralelně 6,3V spojením pinů 4 a 5.
to je tak asi všecko co z hlavy vypotím
-> Vrba: to budeš mít komplementární koncák? teda jednu výkonovou pro kladnou a jednu pro zápornou půlvlnu? soudě podle EF86 která se používá tam kde je potřeba otáčet fázi pro komplementární koncák.. jinak bych se nezdráhal mezi EF86 a koncák vrazit ještě ECC85 jako to maj výkonový aparátový zesilovače.
no a před EF86 bych hodil otočenej dvoupásmovej ekvalizér a před něj ECC83 která když oželíš nepatrnej přeslech poslouží pro oba kanály..
jinak já osobně bych šel cestou ZKOUŠET, ZKOUŠET ZKOUŠET.
no snad ještě rada že výstupní trafa maj bejt o 90° otočený proti napájecímu aby se zamezilo přenosu brumu
no a před EF86 bych hodil otočenej dvoupásmovej ekvalizér a před něj ECC83 která když oželíš nepatrnej přeslech poslouží pro oba kanály..
jinak já osobně bych šel cestou ZKOUŠET, ZKOUŠET ZKOUŠET.
no snad ještě rada že výstupní trafa maj bejt o 90° otočený proti napájecímu aby se zamezilo přenosu brumu
-> Peťa Klíč: Já ted usilovně vyvíjím stereo cca 2x12w s EL84 a predzesilovačem pro gramofon s ef86
já dělal preamp s ECC 83 pro kytaru.. blok 100W z tranzistorový rozhlasový ústředny a k němu sem dělal dva dvoustupňový předzesilovače.. trafo napájecí sem použil z pajšlu z obrovskýho německýho stereo gramorádia co vyhodili cigáni z okna. jinak se plus mínus chystám ( = chtěl bych ) udělat si stereo celolampu jako malý domácí aparát k počítači na muziku
-> Vrba: chtěl jsem stavit 2x15W zesík,mám nakoupený lampy,ale chybí mně trafa,jak napájecí,tak impedanční,nejsou peníze,nálada ani čas..
Je tu někdo kdo se tím taky zabívá?