
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
riadenie + zadny stabilizator
hosi vy dvaja sa fakt mylujete 

-> chooki: Tohle téma jsem řešil už se spoustou lidí a pokud zadní stabík, tak nejlépe se špérou a hodně silným i předním. Jinak je to špatné a je lepší dát tvrdší pružiny a tlumiče.

-> Tuner#2: som tu dlhsi cas tak to citam az teraz ...mas zase snahu zvysovat si svoje malinke ego (ze by male pero ?)
poznamkami na moju adresu.
Nevravim ze co som pisal ja absolutna pravda, je to len uvaha..asi to e tak, ze to plati ze "stabik ponaha zatazit aj vnutorne kolo" len do urcitej hranice, ktoru ked prekrocis tak sa ti dvihne kolo. Ja som skor uvazoval nad situaciou, ze prechadzas zatackou na 2., alebo sa rozbiehas na 1. do zatacky a chces hodit drifta ale skoncis len u toho ze ti vnutorne kolo presmykuje...co sa mi teraz casto stava...alebo na ten slalom co duri spominal si myslim ze to prinos urcite ma...mozno ze v relativne ostrych zatackach do vrchu (ale tam sa uz jazdia ine pecky) kde su silne odstredive sily sa bez samosvoru nezaobides.
v kratkosti :
pomale zatacky+kvalitna cesta (slalom, drifting) staci stabik,
rychle zatacky+horsi povrch (vrchy) stabik+samosvor.
Inac Duri, toho sormana som myslel kvoli stabiku...viem ze mas ostre riadenie

Nevravim ze co som pisal ja absolutna pravda, je to len uvaha..asi to e tak, ze to plati ze "stabik ponaha zatazit aj vnutorne kolo" len do urcitej hranice, ktoru ked prekrocis tak sa ti dvihne kolo. Ja som skor uvazoval nad situaciou, ze prechadzas zatackou na 2., alebo sa rozbiehas na 1. do zatacky a chces hodit drifta ale skoncis len u toho ze ti vnutorne kolo presmykuje...co sa mi teraz casto stava...alebo na ten slalom co duri spominal si myslim ze to prinos urcite ma...mozno ze v relativne ostrych zatackach do vrchu (ale tam sa uz jazdia ine pecky) kde su silne odstredive sily sa bez samosvoru nezaobides.
v kratkosti :
pomale zatacky+kvalitna cesta (slalom, drifting) staci stabik,
rychle zatacky+horsi povrch (vrchy) stabik+samosvor.
Inac Duri, toho sormana som myslel kvoli stabiku...viem ze mas ostre riadenie
Tuner#2: jj len som teoretizoval 

-> DuriQ: Chce to vyzkoušet a pak uvidíš co dál

Tuner#2: sabik mam v predu 18mm este musim spravit rozpery tlmicov povozit sa natom a podla toho ako to bude jazdit budem vymyslat...
inac zavinac ked som sa nad tym tak zamyslel tak z casti mas pravdu o tom stabiku ale myslim ze len z casti ale to je len moja teoria: pokial nemas stabik auto sa ti naklana a v urcitej hranici sa ti odlahcuje kolo a pokial je seriovy diferak tak sa zacne odlahcene kolecko pretacat ale odstrediva sila vozidla posoby negativne na moj styl jazdy... tak isto pri stabiku je urcita hranica kedy to prinos ma a to ten ze auto nema az taku vastnost naklanania sa a pokial su kolecka na vozovke je vsio ok a myslim ze pri slalome sa mi nepodari dat auto na 3kola
ale vravim je to len cista teoria a realita moze byt uplne niekde inde 
inac zavinac ked som sa nad tym tak zamyslel tak z casti mas pravdu o tom stabiku ale myslim ze len z casti ale to je len moja teoria: pokial nemas stabik auto sa ti naklana a v urcitej hranici sa ti odlahcuje kolo a pokial je seriovy diferak tak sa zacne odlahcene kolecko pretacat ale odstrediva sila vozidla posoby negativne na moj styl jazdy... tak isto pri stabiku je urcita hranica kedy to prinos ma a to ten ze auto nema az taku vastnost naklanania sa a pokial su kolecka na vozovke je vsio ok a myslim ze pri slalome sa mi nepodari dat auto na 3kola


-> Gemini: Proto píšu, že chooki opět byl silně mimo
Naprostý souhla s Tebou, tohle jsem totiž taky slyšel.
-> DuriQ: Začni jak říkáš pružinama a pořádným stabíkem v předu a pak řeš eventuelně zadek, ale bez špéry je to sázka do loterie.

-> DuriQ: Začni jak říkáš pružinama a pořádným stabíkem v předu a pak řeš eventuelně zadek, ale bez špéry je to sázka do loterie.

ale najprv musim rozdychat auto do prevadzky 

hosi najprv poriesim pruziny a potom sa budem hrat zo stabacom...
chooki: ja riadenie mam chcel som tym pomoct ostatnym co zhanaju ostre riadenie
chooki: ja riadenie mam chcel som tym pomoct ostatnym co zhanaju ostre riadenie

na vrcharskych skodovkach zo zadnym stabilakom sa v brutal zakrutach stava ze zadne koleso sa uplne odlepi od zeme, co bez samosvoru ma katastrofalne nasledky vo forme pretocenia motora......stalo sa to znamemu, pri plnej dvojke 8000 mu poskocilo koleso zadne a v momente mal na otackomery 10000 ot a potom BUM, a ojnica bola vonku
-> PeterP136: nerovnosti rovnosti, on to chce na slalom, takze mu to akurat bude vyhovovat, tak neries komfortne prechadzanie nerovnosti
-> Tuner#2: ties si myslim to co si napisal v poslednom prispevku
-> Tuner#2: ties si myslim to co si napisal v poslednom prispevku
-> DuriQ: Ved si sprav nastavovatelny stabilizator :). Proste sprav viac uchytov a podla toho aku budes mat paku taky bude ucinok stabilizatora.
Co sa tyka stabilizator verzus pruziny takto to vidim ja:
naklananie auta znizuje tuhost perovania, kedze stabilizator aj pruziny su sucastou perovania tak cim bude ich "sucet" tuhsi tym sa bude auto menej naklanat. Cim to vsak bude tuhsie tym bude menej komfortny prejazd nerovnosti. Akurat v pripade tuheho stabilizatora a makkych pruzin to v pripade priecnych nerovnosti nebude take tragicke ale zase v zakrute sa bude viac odlepovat vnutorne koleso od zeme. Proste cim bude stabilizator tuhsi tym je vacsia sanca ze sa vnutorne koleso odlepi od zeme, zase cim budu pruziny tuhsie tym je sanca na troj nebodaj dvojkolku mensia.
Co sa tyka stabilizator verzus pruziny takto to vidim ja:
naklananie auta znizuje tuhost perovania, kedze stabilizator aj pruziny su sucastou perovania tak cim bude ich "sucet" tuhsi tym sa bude auto menej naklanat. Cim to vsak bude tuhsie tym bude menej komfortny prejazd nerovnosti. Akurat v pripade tuheho stabilizatora a makkych pruzin to v pripade priecnych nerovnosti nebude take tragicke ale zase v zakrute sa bude viac odlepovat vnutorne koleso od zeme. Proste cim bude stabilizator tuhsi tym je vacsia sanca ze sa vnutorne koleso odlepi od zeme, zase cim budu pruziny tuhsie tym je sanca na troj nebodaj dvojkolku mensia.
-> chooki: To co píšeš je dlě mě blbost. Špéra s tím nesouvisí vůbec a pokud jí tam mít nebudeš, tak se sériovým diferákem bude horší náprava se stabíkem než bez hlavně při změnách povrchu, hrbolaté trati a konec konců i při naklánění. Když tam stabík nebude, tak vnitřní kolo je pořád přilepené na zemi viz. foto DuriQ, ale pokud tam bude stabík, tak se vnitřní kolo bude od země při naklonění odlepovat, protože stabík ho nepustí na zem a s klasickým diferákem to bude spíš na škodu.
-> chooki: viem, pochopil som
ja len keby si uvazoval o odtucnovacej kure aj v inej casti auta


-> rolls: sulino, ide o to odlahcit zadok
-> chooki: no cele vozidlo odlahcis aj ked vynechas kurenie, nie? myslim odpojit hadice veduce ku kureniu a pri motore pouzit len bajpas

-> DuriQ: skus sa spytat sormana, oni to mali na skodulach a je to celkom pristupny pan :
www.samoexpres.sk/motospo rt .
-> Tuner#2: si myslim ze to pomoze dost, sice mozno nie ako spera ale ja tak bude vnutorne kolo viaz zatazene ked sa tolko nenaklana kasna a prenesie viac krutaku ako bez stabiku. Ja som nad nim tiez rozmyslal a ked to duri poriesi tak do toho pojdem aj ja :))
Inac duri, ja ked si sem dotiahnem skodulu, tak chcem z toho jednoznacne spravit drift wagen, co povies na to dat baterku a nadrz do kufra...? dost to odlahci zadok a nie je to az tak narocne, hlavne ta baterka.
www.samoexpres.sk/motospo rt .
-> Tuner#2: si myslim ze to pomoze dost, sice mozno nie ako spera ale ja tak bude vnutorne kolo viaz zatazene ked sa tolko nenaklana kasna a prenesie viac krutaku ako bez stabiku. Ja som nad nim tiez rozmyslal a ked to duri poriesi tak do toho pojdem aj ja :))
Inac duri, ja ked si sem dotiahnem skodulu, tak chcem z toho jednoznacne spravit drift wagen, co povies na to dat baterku a nadrz do kufra...? dost to odlahci zadok a nie je to az tak narocne, hlavne ta baterka.
Gryzly: jj uchyty na naprave som mal na mysli 

-> DuriQ: ji tys myslel uchyty na nápravě? tak to by šlo. tisícihran k volantu bude stejný asi.
-> DuriQ: obávám se že to je z hliníku alespon jeden
Gryzly: mno bud by bola moznost to rozobrat a poprehadzovat alebo prevarit uchyty 

jo to řízení ve felicii má otočený uchyty, ale pokud sundáš na konci hřebenu tu matici tak by mělo jít ten pajšl vyndal a měl by pasovat do obalu řízení na škodě. Alůe to nemám vyzkoušené, ale brácha měl řízení z felicie namontované ve favoritu. novější felicie už nemají rozebáratelný ten kloub co je na konci hřebenu a mění se to is řídící tyčí celé. v prondu to stojí asi tak 300,- Ale nevím kdy se to ve výrobě změnilo my doma máme felinu 6/95 a ta to má jako favorit nebo Š120. akorát favorit a felicie mají jiný rozměr řídící tyče, a tednevím jestli je kratší nebo delší.
ale ne preto ze to chcem mat nizko ale preto ze ten zadok je brutalne nakopnuty offroad je suvix 

Tuner#2: jj ale mne je pruzina S100 ktora ma 300mm volnu dlzku dlha na tych mojich napravach
tak preto ked to klesne o tych 200mm bude uz rozhodne lepsie ;)

-> DuriQ: Vím o tom. Tady jedna 130 "LR" jezdí s pružinama z Octavie + podložené aby to nebylo tak nízký a k tomu ten závodní set od HP a taky spokojenost. Ale jak už jsem psal - každý je spokojený s tím "svým" a hlavně každý má rád jiné nastavení a vo tom to je

Tuner#2: mno ja sa nehadam a myslim to fakt vazne ze octaviacke pruziny su o moc tvrdsie ak ne raz tak ako tie 120ve 

-> DuriQ: Tohle mě řekli v pružinárně, kde to počítal podle údajů z Andrta

-> Tuner#2: To je jasny,ze potřebuješ jiny tlumiče.Ja mam nyní 120 pružinu+120misku+130 přitvrzeny tlumič,nicméně to funguje i se 130 seriovym,ale je to moc mekky.Zkoušeli sme to na IVANovym zeleným rapidu a nakonec tam prišli 130pritvrzeny tlumiče a je to perfektní!
Tuner#2: tak ked 120ve su tvrdsie ako 130ve tak o 89% tak potom tie z octafky su tvrdsie od 120vych o 100%
pistaa: mno musim oskusat ako sa to bude chovat s tymi octaviackymi pruzakmi a podla toho uvazim

pistaa: mno musim oskusat ako sa to bude chovat s tymi octaviackymi pruzakmi a podla toho uvazim

-> DuriQ: ten stabik i mne beha dlhsiu dobu hlavou a spytoval som sa par ludi par dost ludi starsich a so skusenostami a chvalia moc
-> Vrba: Jenže 120ckové jsou o 89% tvrdší než vlečkové a to na ty tlumiče není úplně ideální - nestíhá potom ukrotit kmity tvrdší pružiny a vlečka má úplně jinou kinetiku než kyvka. já jsem zvolil o 30% což bude k sériovým HP sporting podle diskuze tak na hraně funkčnosti. Tak uvidíme na jaře.

Co se týče naklánění 130ky,tak je učinne řešení výměna 130kovych pruzin za nějaké kratší a tužší (já mám 120kové).Zadek se sníží a zvýší se tuhost a do jisté míry odstraní naklánění.
osobne mi je to na nic ja ostre riadenie mam ale ty co ho nemaju a chceli by ho a nechce sa im cakat a su ochotny si to prerobit... tak to moznost pre nich :)
Pavel Korbelář: pretoze sa tazko zhana a je nan dlhe cakanie a poradovnik na feldu stoji tusim 2800cz a shade 3500cz
-> DuriQ: A proc nesehnat ostrej hreben zrovna do skody? financne to bude podobne a nemusis nic predelavat ne?
Pavel Korbelář: to mi je jasne v podstate mi ide o to ze pouzit ostre riadenie s feliny to sa zohnat da... do shadesy s prerobenim uchytov ale to zalezi od toho ako je su tie uchyty rozdielne
-> DuriQ: Ted nevim v cem je jine, podobne asi je ale zamenit nejde
Pavel Korbelář: jj myslel som si ale je ine len v uchytoch e-e
-> DuriQ: rizeni je jine..
a co vravite na na to riadenie mam pocit ze felda ma uchytenie o 90stup. pootocene nema niekto fotku feldoveho riadenia ? mam na mysli hreben
ako vizera shadesoidne viem ale uz si nepamatam ako je to s filcou ci favom
dik


Crestik: je mi tiez jasne ze na driftingove sutaze to nikdy nebude
ale rozhodne je lepsie natom na driftovanie ako Favo a pod.
tiez mi je jasne ze to nebude mat nikdy taky vykon aby sa s tym dalo doslova driftovat ze za sebou neham hmlu jak svina
ale ked je vhodny povrch, vhodne pneu a pokial je motor aspon trochu v poriadku tak to ide prekrasne
"nemoze byt asfalt jak 10-smirgel" ale ja to chcem mat hlavne na slalom nemam na mysli 400m linku a na nej za sebou rozlozene koliky...




-> DuriQ: ...ještě můžeš vyzkoušet, jak moc ti bude ovlivňovat sbíhavost, teda spíše rozbíhavost zadních kol. Čím víc budou rozbíhavější, tím víc by měla zadní část putovat ven ze zatáčky...
-> DuriQ: stabilizátory hrajou jednu z největších úloh při průjezdu zatáčkou a to bez zrychlování a bez zpomalování. Čili rozjet se na nějakou vyšší rychlost, vymáčknout spojku nebo hodit N a snažit se někam zatočit. Další věc je, že ovlivňují naklánění, spolu s pružinama a tlumiči. Pružina ti určí kolik se při působení síly stlačí, tlumič určí, jak rychle se stlačí. Dle mě Rapid na driftování moc není, bo je všechna hmotnost vzadu, nedostatek výkonu, uložení zadní nápravy vyžaduje neúměrně dlouhe pružiny a i bez malé svornosti diferenciálu musíš co nejvíce zamezit odlehčení, v horším případě zvednutí, vnitřního kola.
-> DuriQ:
-> Max: Přesně tak - každý na to bude mít jiný názor a navíc těch lidí co má na Škodovce odzkoušený zadní stabík je tady co by na prstech spočítal - možná ani nebude co počítat

-> Max: Přesně tak - každý na to bude mít jiný názor a navíc těch lidí co má na Škodovce odzkoušený zadní stabík je tady co by na prstech spočítal - možná ani nebude co počítat

Tuner#2: mno najprv skusim pruziny z octafky + poladit tlmice a ked nic tak sa pokusim pohrat zo stabikom... uvidime ako sa to bude chovat
mozno tam stabik ani nedam
Max: zas ma neberte doslovne
"motokara" keby som s toho chcel motokaru tak tam tie napravy dam napevno 


Max: zas ma neberte doslovne


-> Tuner#2: máš pravdu...každý má auto na jiný účel a každý to má rád jinak nastaveno. Každpodáně s tuhým stabíkem je z toho taková motokára,což neni uplně ono. Motokára nemá diferák a je tak konstruovaná,škodovka ne :-)
Zjišťoval jsem to spíš na fáčko dozadu. A reakce byly taky dosti rozporuplné...a k fáčku má felda dost blízko. U škodovky to budě mnohem větší ladění
Zjišťoval jsem to spíš na fáčko dozadu. A reakce byly taky dosti rozporuplné...a k fáčku má felda dost blízko. U škodovky to budě mnohem větší ladění
-> DuriQ: Jak chceš, psal jsem zkušenosti moje verzus TUNER se stejným stabíkem 20mm a dle mě to není jen ve stabíku a pokud dáš na zedek moc tuhý, tak to kolo ve vzduchu bude a z hlediska jízdních vlastností to přínos nebude. Ale máš pravdu, že je to hledání a navíc jak jsem psal, jednomu to bude vyhovovat pro jeho účely a Tobě ne...
Tuner#2: F1 a motokara je dost velky rozdiel
mno a to ze mi bude vnutorne kolo hrabat mi nevadi pokial nebude vo vzduhu pretoze mi to akurat pomoze "si myslim" dostat to auto do smyku "zadnu cast" porsche s toho nikdy nebude to mi je jasne ale hladam riesenia a chcem sa poradit... na bezne jazdenie to auto nebude vrchy tu mame ale jazdit ich nebudem a okruhy tu nemame takze tie vypadavaju z hry mam rad slalomove drahy a drahy na zrucnost taketo preteky tu byvaju takze na tento ucel sa snazim zamerat je to najlacnejsia forma zavodenia
pruziny su problem pri tej naprave nakolko aj seriove pruziny su na nu vysoke "300mm" takze zhanam nieco kratsie a tuhsie a cenovo dostupne na odskusanie su pruziny zo starej octavie takze mam co ladit kym to poladim... co sa tyka toho naklanania tak mne sa to naklanalo aj ked som to mal spustene a utuzene bolo to sice na mile daleko od serie ale aj tak a myslim ze ten stabik tam pohral daku ulohu protinaklanania a o to mi ide



-> DuriQ: Nezměmil jsi nick z chooki anebo tě ten člověk nakazil stylem psaní :o))
Pokud si dobře vzpomínám, taky ty jsi měl jako první pčipomínku, že já z toho auta nikdy F1 neudělám a teď tady založíš příspěvek a chceš z toho dělat motokáru

Zadní stabík ti sice trochu pomůže v naklánění, ale ne moc. Třeba TUNER má v předu úplně stejný stabík jako já, ale má tvrdší pružiny a jemu se auto nenaklání vůbec a mě hlavně zadek celkem jo. proto jsem si teď nechal vyrobit tvrdší pružiny na zadek, ale zas k tomu musíš mít adekvátní tlumiče, které větší kmitání tužší pružiny "ukrotí" takže je to nákladnější. Samotný stabík zas tak moc nepomůže a pokud bude moc "tuhý", tak bez špéry bude pořád vnitřní kolo hrabat, protože bude při slalomu ve vzduchu
Být Tebou, tak se napřed svezu a pak vymýšlím jiné pružiny a tlumiče než zadní stabík
Pokud si dobře vzpomínám, taky ty jsi měl jako první pčipomínku, že já z toho auta nikdy F1 neudělám a teď tady založíš příspěvek a chceš z toho dělat motokáru


Zadní stabík ti sice trochu pomůže v naklánění, ale ne moc. Třeba TUNER má v předu úplně stejný stabík jako já, ale má tvrdší pružiny a jemu se auto nenaklání vůbec a mě hlavně zadek celkem jo. proto jsem si teď nechal vyrobit tvrdší pružiny na zadek, ale zas k tomu musíš mít adekvátní tlumiče, které větší kmitání tužší pružiny "ukrotí" takže je to nákladnější. Samotný stabík zas tak moc nepomůže a pokud bude moc "tuhý", tak bez špéry bude pořád vnitřní kolo hrabat, protože bude při slalomu ve vzduchu

Být Tebou, tak se napřed svezu a pak vymýšlím jiné pružiny a tlumiče než zadní stabík
