
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Nebrzdí předek
prohledat
22 příspěvků (zobrazeno 1 až 22) od 28.03.2017 do 24.04.2017, založil/a thomaschek
-> srdcar 120L: Mnohonásobně delší dobu.. 

-> thomaschek : Můžu tě ujistit, že staré typy prasátek s hrnečkovými gumičkami fungovaly podstatně delší dobu než současné ATE. Jde o to, že v nich byly navíc pružinky, které zajišťovaly, aby byl stálý přítlak hrnečků na čela pístků válečků. A když někdo dělal repasi a ty pružinky vyhodil, tak to mělo snahu nasávat vzduch dovnitř. Já sám jsem měl na litříku 12 let originál brzdové válečky s hrnečkovými gumičkami (vpředu 25 a vzadu 22, oboje bubnové brzdy) najel jsem s tím cca 130 tis. km bez nutnosti výměny nebo že by tekly. Takže bych nezatracoval.Současné ATE dokáží téct po 2 letech.
-> Enggik 09.04.17 22:25:00: Zapoměl jsem dodat, že je u starého typu HBV 50/50 jedno, jak zapojíte, samozřejmostí je demontáž ventilku zbytkového tlaku. Dnes již snad nikdo nejezdí starý typ prasátka vzadu, které při rychlém snížení tlaku v rozvodu mohlo nasát vzduch přes těsnění, vše je už v systému ATE, které má jiný typ gumiček.
-> thomaschek : Jen malá oprava. Ani na užovkovém válci není jedno jak zapojíš trubky
Pokud zapojíš okruh předních brzd na vývod z válce s ventilem zbytkového tlaku, tak ti bude předek dost slušně přibržďovat.
Nedávná zkušenost z kamarádova auta

Nedávná zkušenost z kamarádova auta

Kluci - starý typ HBV 19 a 22mm (se zbytkovým tlakem) měl rozdělení objemu 50/50, proto je na užovkách jedno, kterou trubku připojíte k HBV, ale doporučuje se dle Andrta. HBV bez zbytkového tlaku 19mm má rozdělení 60/40, kde 60% objemu je dole. Zatím odvzdušnění bez výrazného efektu, ale nové desky a disky si ještě nesedly-najely 30 km. Uvidíme, max. to zapojím dle fabriky.
-> Bukaj: Máš pravdu, kouknul jsem do Andrta z 1986 vydání a tam to je. I když to není nijak opodstatněné, proč to přehodili. Já, jak jsem uvedl, jsem to předělal na klasiku a funguje daleko lépe, na M-ku. Takže to dál neřeším. 

-> srdcar 120L 03.04.17 23:48:58: A já vyvedu z omylu Tebe - mrknul jsem do Andrta a:
"...dvouokruhový převod, jehož zapojení se od 8.1983 liší."
A i na scematickém obrázku pro "M" brzdy je patrné, že horní vývod z HBV jde dozadu, zatímco spodní dopředu, na rozdíl od užovek
"...dvouokruhový převod, jehož zapojení se od 8.1983 liší."
A i na scematickém obrázku pro "M" brzdy je patrné, že horní vývod z HBV jde dozadu, zatímco spodní dopředu, na rozdíl od užovek

-> Bukaj: Vyvedu tě z omylu: co se montovaly dvouokruhové HBV, od Š 100 po Š 130, zadní okruh byl vždy blíž k pedálu a přední okruh ke konci HBV. A to včetně verzí se zpětným ventilem. U žádného typu to nebylo opačně.
-> Bukaj: Co si matně pamatuju ze zdejších diskuzí, tak mam taky pocit, že užovka vs. M to má přehozený.
-> Borderer: A já mám právě dojem (jsem línej jít a mrknout do Andrta), že užovka vs. Mko měly ty vývody na HBV přehozené.

-> srdcar 120L: Máš pravdu. Užováckej HBV má ten ventil pro udržení minimálního tlaku kvůli origo prasatům dole, tzn. na zadek jde spodní vývod a na předek vrchní. Pochybuju, žeby to měnili.... ale jestli to má nějaký vliv, to netuším.
-> Bukaj: Díky za info to jsem nevěděl. Se zaujetím sleduji vlákna o brzdách. Pro mě jsou naprostý základ všeho :-). Snad se tu na to přijde.
-> thomaschek : Já ti nevím, ale podle mě máš přehozené okruhy, vrchní vývod z HBV by ti měl jí na předek na propojené čtyřpístky a spodní vývod na zadek. Měl jsem to na 120-tce taky přehozené, předek mi blokoval a pořád se mi hoblovaly destičky ( vydržely tak max. 15 tis. km) , měl jsem dvojpístní kotoučovky a na zadku 22 mm válečky. Když jsem se pořádně podíval na zapojení okruhů v knize oprav, tak jsem to tam viděl. U klasického dvojokruhu na dvojpístky je vrchní vývod z HBV na předek a spodní vývod na zadek. Předělej to tak a uvidíš, že to bude brzdit v pohodě. Já to mám teď předělané na 29,5 mm válečky na zadku z VW, musí se jen trochu upravit štít na zadku, jinak jsou stejné a kupodivu to velmi dobře funguje. Budu předělávat předek na "plovoucí třmeny" VW Golf. Na kotouče Š-120 pasují i rozměrově, jen je potřeba upravit držáky plovoucích třmenů, dám sem časem postup předělávky třmenů. Tyto úpravy na brzdách dělám proto, že mám upravený motor na plyn a celková váha včetně nádrže na plyn je téměř 1000 kg a když ještě tahám za tím vlek, tak se brzdy dost rychle ohřívají a pak to nemá snahu zabrzdit, když potřebuješ. Jde o to, že destičky na VW mají 3,5 krát větší brzdnou plochu jeden kus, na kotouči, než originál dvojpístkové destičky Škoda, ty se daleko rychleji ohřejí a je problém. 

-> MVM 31.03.17 07:07:15: Přesně tak :) A protože jsou pístky menší, je jich víc a gumky je objímají na poměrově větším obvodu, dělá to bugr daleko větší, než u dvoupístů

-> thomaschek : ani nebude muset zachrčet vzduch, když to parkrát šlápneš s jetejma deskama 

Kombinace THV 19 a prasátko 22mm je oficiální kombinace Škody 130 ze začátku jejich výroby(viz.katalog ND). Nuže dobrá,díky,mám volno, jdu zkusit odvzdušnit předek se sjetými deskami,snad zachrčí v trubce vzduch a vyleze bublina a při jednom namontuju nové kotouče Rekord 12,5mm.
-> Bukaj: Provozní chod,vracení do základové polohy,pístků (řádově 0,1mm) má na svědomí čtvercový průřez těsnících kroužků
Pokud má jakýkoliv kotouč nadměrnou házivost - je to špatně a kope..( Pochopitelně žádné kotouče neběží v absolutní nule, v řádu házivostních setin mm - ale není to proto aby vracely pístky zpět) 


-> Jiskra: Tato kombinace (HBV 19, zadek prasata 22 a čtyřpísty) byla z výroby v prvních 130 a Rapidech.
Problém bude spíš v nově poskládaných čtyřpístech - nové manžety a prachovky pevně přilnou k pístkům a je potřeba pístky trochu víc povytáhnout (vyšlapat se starými destičkami) a zatlačit jen tolik, aby tam šly vsunout natěsno nové destičky
Také jsem s tím kdysi zápasil, než jsem přišel na to, proč má pedál tak dlouhý mrtvý chod (přičítal jsem to blbě nastavené vůli tlačítka posilovače, ale ta byla OK), samostavy jsem vyloučil zatažením ručky a trklo mne to teprve tehdy, když jsem při odvzdušňování (několikátém) s asistentem, šlapajícím na pedál, kouknul na brzdič a viděl pístky, jak se vracejí po povolení tlaku (za provozu má vracení pístků na svědomí kotouč - rotace "odhodí" destičku od kotouče).

Problém bude spíš v nově poskládaných čtyřpístech - nové manžety a prachovky pevně přilnou k pístkům a je potřeba pístky trochu víc povytáhnout (vyšlapat se starými destičkami) a zatlačit jen tolik, aby tam šly vsunout natěsno nové destičky

Také jsem s tím kdysi zápasil, než jsem přišel na to, proč má pedál tak dlouhý mrtvý chod (přičítal jsem to blbě nastavené vůli tlačítka posilovače, ale ta byla OK), samostavy jsem vyloučil zatažením ručky a trklo mne to teprve tehdy, když jsem při odvzdušňování (několikátém) s asistentem, šlapajícím na pedál, kouknul na brzdič a viděl pístky, jak se vracejí po povolení tlaku (za provozu má vracení pístků na svědomí kotouč - rotace "odhodí" destičku od kotouče).

Nejsem dostatečně fundován, ale zadek váleček 22mm a HBV 19mm - zadek je přebržděný. Vzadu by měly být válečky 19mm... Někdo to tu jistě řekne přesněji.
Kluci, mám problém na š 130 – když zmáčknu brzdu, jde mi zadek do smyku, ale předek téměř nebrzdí. Vepředu jsou 4-písty s propojkou (třmeny OK, nové gumičky, nerez pístky, nové desky TRW, kotouče 8,8mm), vzadu nová prasátka Fragokov Ø22mm + nové čelisti Ferodo. Nový HBV Ø 19mm, vůle na tlačítku v HBV je OK. Zapojení na HBV je T+T – spodní tlakový vývod brzdí oba 4pístky, vrchní vývod brzdí zadek. Celý ten komplet najel zhruba 250 km a pořád to dělá neplechu. Kde je problém? I předek by si už měl sednout a desky být na kotouči. Nebo brzdy vepředu zapojit jako originál H+T? Prosím o rady věcné, praktiků, ne filosofii typu zatlačování pístků prsty apod a zasírání tématu škorpením. Díky Tomáš