Přední brzda 105 - nesrovnalost

prohledat
49 příspěvků (zobrazeno 1 až 49) od 17.02.2014 do 20.02.2014, založil/a IJK
řadit dle data
12:57:58
20.02.2014
minno
-> Bukaj: ja používam na ochranu bŕzd (nakydanie pod prachovky) a primazávanie Bosch Superfit (

www.motointegrator.sk/pro dukty/55257-univerzalne-ma zivo-bosch-5-000-000-150 ). Funguje to dobre, predných bŕzd (4-piesty) som sa od repasu a montáže nechytil (3 roky a 60 tis. km jazdené celoročne aj v zime), do zadných valčekov som toto mazivo dal prvý krát pred rokom (nové valčeky), po roku mi ale jeden zatuhol a teraz v zime som ho menil - pri kontrole som zistil že je zahrdzavený a maziva tam bolo asi primálo. Druhý valček bol aj po roku stále OK a maziva tam bolo stále dosť. Uvidím čo to spraví teraz, ten jeden zlý valček som vymenil a dal som tam toho maziva teraz už hádam dostatok.
upraveno 1x, naposled 20.02.2014 12:58:36
10:03:54
20.02.2014
dragon_cb_cz
-> Bukaj: Predpokladane pouziti je stejne jako u Breoxu, takze predpokladam ze spis nevysycha. Ja ji koupil na repas 4pistu ktery jsem dodnes nedodelal, takze jsem ji jeste nepouzil 1 Ale brzo asi vyzkousim...
10:01:43
20.02.2014
Bukaj
-> dragon_cb_cz: Nevím, neznám. Pokud nevysychá, tak ano 6
09:54:58
20.02.2014
dragon_cb_cz
-> Bukaj: A nebyla by na tohle misto vhodnejsi spis ATE-pasta? Breox je par kapek a nema takovou prilnavost...



EDIT: Ja vim, ATE-manzeta, ATE-pasta, ale ja si to fakt nevymejslim: www.auto-pilot.cz/st25409 00-pro1233329/pasta-na-hyd raulicke-casti-brzd-spojek -ate-180g-at-700009-naplne -dle-znacky-maziva-pasty
upraveno 1x, naposled 20.02.2014 09:56:06
08:46:27
20.02.2014
Bukaj
-> minno 19.02.14 08:19:24: Také jsem tohoto názoru. Dokud je stěna válečku i válce(prasátka) hladká, tak funguje s jakoukoli gumkou spolehlivě, ale jakmile se dostane pod prachovku vlhkost (a že se tam dostane snadno, neboť ta je nasazena na povrchově neošetřený vystružený - tedy porézní lem prasátka),

a třecí plocha začne oxidovat, nejprve mimo využívaný rozsah, nicméně šupinky oxidu se velmi rychle dostanou mezi stěnu prasete a těsnicí gumku. A pohybem válečku při brzdění se do kovových ploch udělají rýhy, kterými začne prolínat brzdovka, která ještě urychlí dílo zkázy. Sice má v sobě nějaká antikorozivní aditiva (pokud se dodržují intervaly výměn), ale je hygroskopická a tím rychleji váleček oxiduje. Nakonec dochází k zadření prasete a pak vás vyhoděj z STK 4

A to vše bez ohledu, jaký typ těsnicí gumičky je v praseti nainstalovaný.

Starší typ prasátek s kloboučkovou gumkou je možná o něco trvanlivější, pokud je vozidlo v provozu, tak nezarezne tak rychle, neboť některé válečky nejsou z pozinkované oceli, jako novější válečky s drážkou, ale jde o nějakou slitinu s osahem zinku, nebo čeho, a otěrem této slitiny se pístek přimazává...



Každopádně jediné, co se mi osvědčilo, je konzervace prostoru pod prachovkou - nejprve jsem používal klasické tuhé mazivo (LV 2-3), vědom si jeho nepříznivého vlivu na gumky prachovek. Ač prachovky časem lehce nabobtnají, tak tuk ochrání kovové plochy proti korozi. Nevýhodou tohoto tuku je, že časem vyschne (jsou tam také docela extremní podmínky, střídání teplot atd).

V současnosti používám Breox, který je šetrný k prachovkám...6
10:31:04
19.02.2014
dragon_cb_cz
-> Eidy: Tak jsem to pochopil i já, právě se zavedením ATE-manžet, které již zbytkový tlak pro udržení těsnosnti nepotřebují.
10:28:44
19.02.2014
Eidy
-> srdcar 120L: Trochu se pleteš. Zpětnej ventil není proti tečení brzdovky zpět do nádobky. To je dáno konstrukcí HBV. Zpětnej ventil je tam proto, aby udržoval zbytkový tlak v soustavě. To se používalo dřív, kdy nebyl jistota, že prasátka nepotečou. Proto zůstával tlak v soustavě a stále přitlačoval těsnění na stěny. Posléze s jinou konstrukcí prasátek byl myslím zrušen.
08:19:24
19.02.2014
minno
-> srdcar 120L 18.02.14 20:10:47: mám skúsenosť, že zadné valčeky začínajú po krátkej dobe tiecť hlavne preto, pretože zvnútra rýchlo zahrdzavejú od vlhkosti.
21:14:27
18.02.2014
Jozka
-> srdcar 120L: Jsem chtěl říct jen to, že jsem dneska totál vodklechtanej a na polemiku o souvislosti vypuštění zpětnýho ventilu HBV a zavedení nového provedení prasátek - se silnou pružinou malého průměru, nějak nemám dost páry 6.
20:45:24
18.02.2014
srdcar 120L
-> Jozka: Já se s tebou nemám snahu dohadovat, jen sdílím své zkušenosti. No a taky netvrdím, že všemu rozumím a všechno udělám správně a dobře. Nebo ty máš z toho takový pocit?
20:34:22
18.02.2014
Jozka
-> srdcar 120L: Dneska ne..4 Od 8 do 15 jsem se dohadoval s lidma, co všemu rozuměli, udělali všechno dobře a přesto jsou dodnes krásně opálení a málem vyhodili do povětří sídliště..10
20:10:47
18.02.2014
srdcar 120L
-> Jozka: Tak v tom bych ti trochu oponoval. Zadní válečky se vracejí po trochu větší dráze, co jim dovolí samostavy. No a pokud nejsou, tak ta dráha je ještě delší, když jsou čelisti nastavené na excentrech. No a přesně kvůli tomu se rychleji opotřebují "o" kroužky a netěsní. Zpětný ventil v HBV je tam kvůli tomu, aby když sešlápneš brzdu, ti šel tlak do okruhu a ne do zásobní nádržky.
upraveno 1x, naposled 18.02.2014 20:16:16
20:06:11
18.02.2014
Jozka
-> dragon_cb_cz: Ate manžeta slyším prvně já.. pístky s přiblžně "O" kroužkem fungujou jako přední okruh kotoučovej, tzn. při brždění se "pohupujou" a postupně posouvaj jako kroužek u kotoučových brzd, drží tlak v okruhu a zpětnej ventil netřeba.. -> minno: manžety jsou "2"..
zvětšit Přední brzda 105 - nesrovnalost - obrázek od Jozka vložen 18.02.2014 20:06:11
20:06:08
18.02.2014
srdcar 120L
-> dragon_cb_cz: Ta druhá část snad ano, toto označení jsem já nepoužíval. Myslím si, že pak výrobci spíš šlo o to, aby byl odbyt, tak to vymysleli, aby nevydržely válečky tak dlouho. Zpětný ventil s tím nemá celkem nic společného, v HBV je uvnitř, původně byl venku. Původně taky byly na přední nápravě všude mazničky, i na kulových čepech a taky to všechno zrušili.
19:56:05
18.02.2014
srdcar 120L
-> minno: Úplně jednoduše, z jedné strany jsi dal do díry brzdového válečku vytlačovací váleček, ten byl dvojdílný, dutý, do něho šla část se zářezem pro brzdovou čelist a na této části byla prachová manžeta. Z druhé strany jsi zasunul tento hrneček rovnou stranou k pístku, dal jsi roztahovací pružinu, pak druhý hrneček proti, rovnou plochou ven, pak tlačný pístek a do něho druhou část s manžetou. Obě manžety držely stejně jako na nových válečcích, na osazení.



Nezkoušel jsem to zatím, ale mám za to, že by se hrnečky daly vložit i do nových válečků, ale je tam malý problém, nové válečky mají v pístcích slepou díru pro roztahovací pružinu, ta by se musela zakrýt nebo nějak zadělat, mohla by poškodit hrneček. Brzdové válečky jsou v podstatě stejné, pouze se liší tím, že na tlačném válečku dřív nebyly "o" kroužky a tlak držely hrnečky. No a samozřejmě, čím větší tlak v brzdách, tím líp těsnil.
upraveno 1x, naposled 18.02.2014 19:58:55
19:38:59
18.02.2014
dragon_cb_cz
-> srdcar 120L: 22mm bylo po velkou dobu na MB i na zadku (do 17té série), pak přišly ty 25.5mm na předek a nakonec ještě 19mm na zadek 4.



C) a D) je teda to, čemu se říká ATE-manžeta? Tuším že změna manžet snad nějak souvisela se zpětným ventilem v HBV... ale jak říkám, mám v tom hokej.
19:37:58
18.02.2014
minno
-> srdcar 120L: neviem si predstaviť, ako sa A a B montovali, nemáš fotku valčeka?
19:36:17
18.02.2014
srdcar 120L
Jěště trochu boční pohled, abys viděl výšku.
zvětšit Přední brzda 105 - nesrovnalost - obrázek od srdcar 120L vložen 18.02.2014 19:36:17
19:35:31
18.02.2014
srdcar 120L
-> dragon_cb_cz: Tady jsou ty hrnečky, které jsem myslel.



A) je na průměr brzdového válečku 22 mm, používaly se na Š 1000 MB na předních bubnových brzdách

B) je na průměr brzdového válečku 19 mm, do zadních brzd

Dokud nebyly válečky hloubkově zrezlé uvnitř, tak dokázaly držet. Dávaly se přímo před pístky, ty byly dvojdílné. A samozřejmě mezi nimi byla pružina tak, jak je to i na nových válečcích. Nevím, proč to tak nenechali a vymýšleli ptákoviny. Asi kvůli odbytu.



Dělaly se i na průměr 25 mm, ty byly na zadní nápravu Š 1203 a jinak pasovaly na škodovky.



C) a D) jsou poslední, ne moc dobře povedené verze. Málo těsní a poměrně rychle začnou téct. Hlavně D)
zvětšit Přední brzda 105 - nesrovnalost - obrázek od srdcar 120L vložen 18.02.2014 19:35:31
upraveno 1x, naposled 18.02.2014 19:41:18
14:47:27
18.02.2014
dragon_cb_cz
-> srdcar 120L: Teď nevím co přesně myslíš - "hrneček" je stará klasická manžetka a "O-kroužek" myslíš ATE-manžetu? Ve výjovejch změnách prasátek mám guláš... vepřovej 1
12:59:39
18.02.2014
Jozka
-> srdcar 120L: Přitom je zajímavý, že "čelistníky" samonastavovací, který se vyráběly u nás, byly vybavený obdobně a vydržely klidně i 20 let..
12:17:30
18.02.2014
srdcar 120L
-> dragon_cb_cz 17.02.14 23:49:25: Dokud se do zadních prasátek dávaly "hrnečky", tak vydržely daleko víc, začaly téct klidně i až po 6-7 letech. Tyto nové, kde jsou rádoby "o" kroužky, nic nevydrží, kolikrát ani jednu technickou a tečou. Myslím tím, když jsou v běžném, každodenním provozu.
01:30:08
18.02.2014
Jozka
-> dragon_cb_cz: Však jsem nikdy netvrdil, že nefunguje..4 5 Jen že někdy nemusí..
00:35:00
18.02.2014
dragon_cb_cz
-> Jozka: Smířím se s tím že netuším proč, ale na předku mi to funguje 1
00:11:46
18.02.2014
Jozka
-> dragon_cb_cz: Mínil jsem zadní s H gumkou, což je úplně stejnej princip, jako přední válce, jen menší.. ty se sekaj s oblibou, hejbá se samozřejmě dovnitř válečků.. a v případě, že jsem to přehnal, pístek zakukal.
23:49:25
17.02.2014
dragon_cb_cz
-> Jozka: Jenže zadní prasata tečou pravidelně, to je taková škodovácká klasika... u předních brzd snad nevím o nikom, komu by vyloženě tekly. Navíc u prasátka je právě riziko v tom, že manžetka přejede přes "špatnou" plochu a poškodí se - na předku je to naopak...
23:38:48
17.02.2014
Jozka
-> dragon_cb_cz: Mě se stalo u zadních prasátek - což je sice něco trochu jinýho, na předku jsem rozhejbával snad jen 2x.. ale zbytečně nahánět pístky mimo rozsah, kde jsou zvyklý (mimo výměnu destiček pochopitelně) mi přijde zbytečný, neb to riziko tam je..
20:47:50
17.02.2014
dragon_cb_cz
-> Jozka: Tak já jsem vždy rozhýbával po maximálním chodu, jestli to je na škodu nevím - spíš ne, ta vnitřní část pístku která normálně přes těsnící kroužek neleze a při téhle operaci ano, tak ta bývá nejméně zkorodovaná, takže to kroužku neuškodí... Ještě se mi nestalo, že by po téhle operaci začaly brzdy téct. A ono se mi to teda nestalo ještě nikdy, vždy max zatuhly, ale netekly nikdy...
19:20:39
17.02.2014
Jozka
-> dragon_cb_cz: No ono když náprstky rozhýbeš fakt pořádně, tak se k tý celkový repasi poměrně snadno dopracuješ.. Ten chod je v provozu minimální, takže osobně pohýbávám též co nejméně - naposledy při uváznutí po roční odstávce WD-čko na sprosťáka pod manžetu, pár mikroposuů a chodí dodneška..
16:11:38
17.02.2014
dragon_cb_cz
-> minno: Dovolím si nesouhlasit - pokud se to pořádně rozhýbe a ideálně se pod to foukne breox, může to ještě pár let fungovat - za podmínky, že se s tím autem bude jezdit. Pokud je to jen na vyjížďku pětkrát do roka, tak souhlas, to zatuhne rychle znova.



-> IJK: Pokud jde o rychle řešení před STK, tak jak jsem napsal - vždy jednu destičku nechat, druhou vyndat a několikrát pístek vyšlapat ven a zase zatlačit dovnitř. Před tím je samozřejmě dobré okolí co nejvíc vyčistit a pokud je to možné, pod manžetku nakapat na pístek Breox fluid. Ale jde to i bez něj. Pokud není opravdu zoufale zatuhlý, tak ho rozhýbeš dostatečně na to, aby to na STK prošlo.
15:57:00
17.02.2014
IJK
-> minno: Asi by to bylo lepší repasovat, ale chci začít něčím jednoduším. Co myslíš tím dát mazivo pod manžetu - je to do toho záhybu od pístu k válci "vlnovec" (ze strany co bude ve válci) ?
15:41:24
17.02.2014
minno
-> IJK: ja by som sa na nejaké rozhýbavanie piestikov z vysoka vys.... Je to len dočasné riešenie. Treba to repasnúť -> rozobrať, vyčistiť, dať nové gumičky, manžety, pri skladaní namazať a pod manžety dať mazivo a už to viac nikdy nezatuhne a bude s tým pokoj.
15:35:05
17.02.2014
IJK
-> dragon_cb_cz: Přesně tak. Chci si to zkontrolovat před STK a pokud se pístky nebudou vracet tak je rozchodit. Před minulou nešlo ani otočit kolem. Možná že pak by mohl být i problém vyndat destičky ?
15:26:19
17.02.2014
Kocvin
-> IJK: Přesně tak nejlepší je si píst vyfouknout kompresorem.. Ale hlavně pod hadrou nebo v kbelíku jinak je brzdovka po celé dílně :D
15:25:54
17.02.2014
dragon_cb_cz
-> vhml: On ho ale podle mě nechce dostat ven, jen rozhýbat dokud je to celé na autě...
15:24:54
17.02.2014
dragon_cb_cz
-> IJK: O manžety se moc neboj a rozhýbeš to jednoduše - na jedné straně destičku necháš, na druhé jí vytáhneš, dáš tam vhodné páčidlo (šroubovák, mě v nouzi postačil majzlík), našlapeš brzdu aby váleček vylezl (proto je vhodné tam to páčidlo dát předem - aby ti nevylezl tolik, že už tam pak žádné nedáš) a pak ho páčidlem postupným páčením nahoře a dole zatlačíš zpátky - zopakuješ Xkrát (podle toho jak moc tě to bude bavit), než se pístek bude hejbat volně. Pokud máš Breox, můžeš ho nakapat pod manžetu.



Poškrábanej rantl pístku tě nemusí trápit, ničemu to nevadí.
15:23:34
17.02.2014
vhml
-> IJK 17.02.14 15:01:18: je třeba ho vytahovat dvěma šroubovákama najednou jinak se ti fakt zasekne. A nebo nafoukat opatrně vzduchem
15:22:55
17.02.2014
Jozka
-> IJK: Musíš vzít šroubováky dva, abys píst nekřížil a netlačíš s nima na čelo, ale na okraje "hrnečku"..
15:20:05
17.02.2014
IJK
-> minno: Myslím to s tím šroubovákem, když budou písty zatuhlé a budu je chtít rozchodit (rozpínací páku MP 6 - 134 nemám).
15:12:02
17.02.2014
minno
-> IJK: s tým obrázkom to bude zrejme tak, ako píšeš.

Poistné krúžky sú len 1 typ, žiadne pre ľavú či pre pravú stranu.

So šrobovákom tam pri vkladaní piestu do valca nemáš čo robiť, piest sa vkladá do valca rukou. Očistiť vnútro valca, na pripravený piest nasadiť gumičku, namazať mazivom na brzdy, prinajhoršom brzdovkou a zasunúť piest do valca rukou. Pod manžety dať tiež mazivo.
15:01:18
17.02.2014
IJK
Dík za odpovědi a za fotky !



Ten odkaz na obrázek ukazuje skutečně brzdu 100, ale úplně stejný je v knize od Andrta popisující opravy Škody 105,120 ... asi to při psaní té knihy zkopírovali z knihy o opravách Škody 100.



Ještě bych se zeptal na pojistné kroužky co drží manžetu na válci ty jsou asi jiné pro pravou a levou stranu ?



Jinak se celkem obávám abych při vracení pístu šroubovákem nezpříčil nebo nezadrhl píst ve válci nebo nepoškrábal čelo pístu nebo neprotrhl manžetu.



IJK
14:14:20
17.02.2014
Jozka
-> dragon_cb_cz: Tak že erka byly v tomhle s užovkama sjednocený, bych i věděl.. tápám ohledně okamžiku zmiznutí čudlíků.. ale věřím vám4
14:09:25
17.02.2014
dragon_cb_cz
-> Jozka: Spíš naopak - poslední kila co už jely souběžně s užovkama už měly větší průměr pístků (tzn brzdy jako 742).
13:25:37
17.02.2014
Jozka
-> MOLSO: OK.
12:27:05
17.02.2014
MOLSO
-> Jozka: myslim ze nie - od nastupu 742 sa myslim zvacsovali aj priemery piestikov a pliešky už neboli
12:25:24
17.02.2014
Jozka
-> IJK: Pístky u kil měly zapertlovaný víčka, ve víčkách čudlíky, na destičkách nanýtovaný vidličky.. jak píše -> MOLSO: - a náhodou nějaký první 105/120 ještě ten systém kilí mít nemohly ?
11:55:15
17.02.2014
MOLSO
-> IJK: to na obrazku je predna brzda pre škodu 100, ktora mala na platnickach pleisky za ktore "tahali" piestiky pri odbrzeni. brzdy od 105 vyssie to uz nemali
11:53:25
17.02.2014
IJK
Chystám se na kontrolu předních dvoupístkových brzd u Škoda 105 L před STK (prvně sám) a objevil jsem tuto nesrovnalost :



V jedné knize (Andrt) je na str. 202 obrázek řez přední brzdou :



skoda.panda.cz/obrazky/11 2_4.gif



písty jsou na straně k destičce jakoby něčím uzavřeny a uprostřed je nějaká součástka, která zapadá do drážky na brzdové destičce. Navíc na straně 332 je uvedeno "Při vkládání se kontroluje, zda příchytka na čelisti byla nasazena do nákružku na čele pístu."



V jiných knihách nebo fotografiích na internetu je píst dutý a otevřený směrem k destičce (čelisti) a na jeho čele (opět k destičce) žádný nákružek není, je rovné. Nicméně na fotografiích brzdových destiček drážka ze strany k pístu je.



Jak to tedy je ?



Děkuji za odpovědi IJK
Extreme Tyres