skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
klasicke 'škodovacke' gumy
prohledat
48 příspěvků (zobrazeno 1 až 48) od 04.11.2013 do 18.11.2013, založil/a Martin/125/
-> bibendum30: Zimní guma není jen o směsi, ale i o dezénu, spousta levných "zimních" gum tu směs má prakticky letní...
-> bibendum30:
..marketingová pitomost je zbožštění zimních gum ve střední Evropě..
To mínus a plus jsi nejspíš ani nemyslel tak, jak jsi to napsal.. Jasný že ty směsi různý mají různej rozsah použitelnosti, ve kterým fungujou nejlíp, ale že by by mimo něj nefungovaly vůbec.. nesmysl.
A tady u nás, kde jsou průměrný zimní teploty (XI - II) za posledních 50. let pokud vím plusový a v reálu klidně +/- 15, tak to bychom museli přezouvat před každou jízdou...
..marketingová pitomost je zbožštění zimních gum ve střední Evropě..
To mínus a plus jsi nejspíš ani nemyslel tak, jak jsi to napsal.. Jasný že ty směsi různý mají různej rozsah použitelnosti, ve kterým fungujou nejlíp, ale že by by mimo něj nefungovaly vůbec.. nesmysl.
A tady u nás, kde jsou průměrný zimní teploty (XI - II) za posledních 50. let pokud vím plusový a v reálu klidně +/- 15, tak to bychom museli přezouvat před každou jízdou...
-> Wiliam: celoroční gumy je marketingová pitomost,technologicky nevyrobitelné.
Není možné vyrobit směs pryže která funguje při teplotách mínus i plus.
Nebo ty nosíš např. sandále v mínus 20?
asi ne co..
kdysi při výrobě OR34 to bylo jinak,a nikdo směs neřešil-prostě jedna a basta.
Dnes ovšem technologie je mnohem dál
Tolik slova jednoho starýho gumaře-plastikáře,co nás školil při návštěvě ve výrobě Barum-ky v Otrokovicích
Není možné vyrobit směs pryže která funguje při teplotách mínus i plus.
Nebo ty nosíš např. sandále v mínus 20?

kdysi při výrobě OR34 to bylo jinak,a nikdo směs neřešil-prostě jedna a basta.
Dnes ovšem technologie je mnohem dál
Tolik slova jednoho starýho gumaře-plastikáře,co nás školil při návštěvě ve výrobě Barum-ky v Otrokovicích

-> Wiliam: letovackou vypalit a budu oznacene 

-> Martin/125/:
tieto gumy mam doma cca 8ks a pouzivat sa nemozu v zime, hoci su to celorocne pneumatiky, ale pokial niekam pojdete a na ceste bude sneh a lad, a zastavia vas policajti tak dostanete mastnu pokutu, lebo podla novej vyhlasky sa na snehu a lade mozu pouzivat len zimne pneumatiky tedy s oznacenim na boku M+S...
tieto gumy mam doma cca 8ks a pouzivat sa nemozu v zime, hoci su to celorocne pneumatiky, ale pokial niekam pojdete a na ceste bude sneh a lad, a zastavia vas policajti tak dostanete mastnu pokutu, lebo podla novej vyhlasky sa na snehu a lade mozu pouzivat len zimne pneumatiky tedy s oznacenim na boku M+S...
-> Jozka: Možná to bude ona... už si to nepamatuju - buď to bylo tak, že pro potřeby zákona je nějaká speciální, nebo naopak tak, že zákon hovoří o zimních pneu, které ale nejsou nikde specifikávny a pouze vyhláška mluví o zimním dezénu...
-> dragon_cb_cz:
já znám akorát tuhle definici - vyhláška č. 341/2002 Sb., § 21, odstavec 13:
..... Druhem dezénu pneumatiky se rozumí dezén letní a dezén zimní, u něhož je na bočnici pneumatiky vyznačeno označení M+S, M.S, M/S nebo MS; za zimní dezén se považuje též speciální dezén, u něhož je na bočnici pneumatiky vyznačeno označení ET, ML nebo MPT.
já znám akorát tuhle definici - vyhláška č. 341/2002 Sb., § 21, odstavec 13:
..... Druhem dezénu pneumatiky se rozumí dezén letní a dezén zimní, u něhož je na bočnici pneumatiky vyznačeno označení M+S, M.S, M/S nebo MS; za zimní dezén se považuje též speciální dezén, u něhož je na bočnici pneumatiky vyznačeno označení ET, ML nebo MPT.
-> Jozka: Detaily si nepamatuju a jsem línej je dohledávat, ale v zákoně je tuším uvedeno, že se jedná o zimní pneu "dle zvláštního právního předpisu" nebo něco takového - prostě je tam odkaz na konkrétní místo, kde se definuje co se tím pro potřeby zákona myslí.
-> dragon_cb_cz: Použil jsem možná starou termonologii, ale co všechno pojišťováci zkoušej, aby mohli vyplatit méně nebo vůbec nic, to by bylo na dlouho..
Jinak značení M+S nebo Himalájema je stejně volovina, ať už je to specifikovaný v tom zákonným polotovaru jakkoliv - směrnice EU mají vždycky přednost a ta převtělená do zákona o obecné bezpečnosti výrobků říká, že výrobce má vždycky pravdu, takže jestli deklaruje (pochopitelně dle příslušných pravidel) že výrobek vyrobil jako zimní gumu, tak je to zimní guma, ať už je značená jakkoliv..
-> m8rinek: / -> vhml: Jasně že jo, beru to, ale je to otázka charakteru provozu - svoje soukromý zimní pojíždění bych klidně i dneska vyřídil (a léta jsem i vyřizoval) na 6 mm OR6-ce... dokud by mi někdo na seriózních zimácích neudělal myš a pak to hned nazašlápl..
Jinak značení M+S nebo Himalájema je stejně volovina, ať už je to specifikovaný v tom zákonným polotovaru jakkoliv - směrnice EU mají vždycky přednost a ta převtělená do zákona o obecné bezpečnosti výrobků říká, že výrobce má vždycky pravdu, takže jestli deklaruje (pochopitelně dle příslušných pravidel) že výrobek vyrobil jako zimní gumu, tak je to zimní guma, ať už je značená jakkoliv..
-> m8rinek: / -> vhml: Jasně že jo, beru to, ale je to otázka charakteru provozu - svoje soukromý zimní pojíždění bych klidně i dneska vyřídil (a léta jsem i vyřizoval) na 6 mm OR6-ce... dokud by mi někdo na seriózních zimácích neudělal myš a pak to hned nazašlápl..

-> Jozka 11.11.13 08:24:25: ona tvrdá guma bez lamel je ti s jakoukoliv hloubkou vzorku úplně k hovnu. Pokud s tím teda nehodláš jezdit jen v hlubokým sněhu
-> Jozka: Obouvat na zimu starý Barum OR19 nebo něco podobnýho moc nedoporučuju, tváří se to jako drapák, ale vůbec to nefunguje a to jsem měl novější, který M+S značený byly (jedny měly dokonce zbytky hřebů), ale tvrdý byly jak taká kurva...
-> Jozka: Takovýho pojišťováka bych na místě střelil do hlavy, jelikož:
- pojišťovna nemůže zkrátit plnění, pouze může uplatnit regres na viníkovi (pokud se teda bavíme o tom, že gumy měl nazutý viník nehody a jedná se o povinné ručení).
- uplatnit ho může pouze za jasně vymezených podmínek, jednou z nich je, že porušíš dopravní předpisy a toto porušení je v příčeném vztahu se vznikem škody či její výší.
Tedy za letní pneu v zimě regres uplatnit může, naopak nikoliv, jelikož se nejedná o porušení předpisů.
A co se týká OR-cosi, prdel je ta, že zákon za zimní pneu považuje takovou, která je označená M+S - takže i letní pneu na jeep, naopak zimní pneu pokud takhle označené nejsou, tak máš smůlu. Ovšem, nikde zákon neříká, že tak ta guma musí být označená už z výroby
- pojišťovna nemůže zkrátit plnění, pouze může uplatnit regres na viníkovi (pokud se teda bavíme o tom, že gumy měl nazutý viník nehody a jedná se o povinné ručení).
- uplatnit ho může pouze za jasně vymezených podmínek, jednou z nich je, že porušíš dopravní předpisy a toto porušení je v příčeném vztahu se vznikem škody či její výší.
Tedy za letní pneu v zimě regres uplatnit může, naopak nikoliv, jelikož se nejedná o porušení předpisů.
A co se týká OR-cosi, prdel je ta, že zákon za zimní pneu považuje takovou, která je označená M+S - takže i letní pneu na jeep, naopak zimní pneu pokud takhle označené nejsou, tak máš smůlu. Ovšem, nikde zákon neříká, že tak ta guma musí být označená už z výroby

Ńedávno jsem dostal dvě kola s celkem pěknými OR cosi - takový ty autokrosový dezény.. a ani na nich M+S není, tak mám chuť je namontovat, co by na ně řekl orgán.
Jinak teda to M + S ještě nemusí nic znamenat - nejnověji jsem vstřebal story, že pojišťovák chtěl kvůli M+S gumám, namontovaným v létě zkrátit plnění.. dokud mu nedokázali podle katalogu, že to byly gumy z letní kolekce na Jeep, takže spíš Mud nežli Snow.. Na echt zimních by v současný době měly být takový ty dva kopečky..
Jinak teda to M + S ještě nemusí nic znamenat - nejnověji jsem vstřebal story, že pojišťovák chtěl kvůli M+S gumám, namontovaným v létě zkrátit plnění.. dokud mu nedokázali podle katalogu, že to byly gumy z letní kolekce na Jeep, takže spíš Mud nežli Snow.. Na echt zimních by v současný době měly být takový ty dva kopečky..
-> michael: při dědkojízdě za slunečnýho počasí ve srazové sezoně by ty stačila u smotaná hadice

OR 34 mám na voze od roku 89 tak že stále původní pneu a némám sebemenší problém...
já radši nic psát nebudu, nebo zase někteří jedinci - rádoby závodníci, by zase měli blbý kecy.
-> minno: Já ti říkal, že šťouráš do vosího hnízda 



-> dragon_cb_cz: Já jsem koupil nové zimáky jen na zadek a na předku nechávám zánovní OR-ka ať se strážci zákona klidně poserou.. Jak nasněží hodím pytel pšenice do kufru a nebude problém

-> sep: Jj, základem je Michelin XZX tuším... životnost já už těžko posoudím, "nový" kus bohužel k dispozici nemám a 70 tisíc asi hned tak se škodovkou taky v rozumně krátkém období nenajedu. Ale co vím tak to skutečně nebylo špatné a guma to podle mě na svojí dobu byla fakt slušná.
-> Kocvin: Já teda na zimu zimáky nandám, protože ty OR34 co na autě jsou tak jsou "každý pes - jiná ves", dvě mají vzorek skoro plný, dvě už horší a už jsou ztvrdlé. Ale přes léto mi i takhle letité posloužily dobře.
-> Kocvin: Já teda na zimu zimáky nandám, protože ty OR34 co na autě jsou tak jsou "každý pes - jiná ves", dvě mají vzorek skoro plný, dvě už horší a už jsou ztvrdlé. Ale přes léto mi i takhle letité posloužily dobře.
-> dragon_cb_cz: :souhlas,ona to taky byla nějaká kopie snad Michelinu tuším? S tím že jednou z předností klasických OR34 byla životnost,nebyl problém na ně najet 70tkm,to u dnešní gumy nehrozí(myslím novou OR34 kdysi,ne dnes kdy tvrdost gumy převyšuje asfalt).
Souhlasím s-> dragon_cb_cz: .. Taky jsem si nějakou tu zimu na OR34 odjezdil, když ještě bylo povoleno používat obojživelné gumy a nikdy se mi nestalo aby mě musel někdo tahat nebo dokonce, že bych udělal nějaký průser za který by mohly vyloženě pneumatiky.. Hold to chce jezdit v zimních měsících s rozumem a neříkat si "mám nové zimáky, mě se přece nemůže vůbec nic stát.."
Známý co jezdí celý život se škodovkou to vyřešil na zimu tak, že mu nějaký jeho známý do bočnice pneumatiky vypálil označení M+S. Nevím zda mu to švestky sežraly, nebo měl štestí a nebyl kontrolován ale nikdy za to nedostal ani korunu flastr..
Známý co jezdí celý život se škodovkou to vyřešil na zimu tak, že mu nějaký jeho známý do bočnice pneumatiky vypálil označení M+S. Nevím zda mu to švestky sežraly, nebo měl štestí a nebyl kontrolován ale nikdy za to nedostal ani korunu flastr..
-> Karlos (WIO46): Za ty prachy...
-> minno: Ale prd... když ta guma byla nová a neztvrdlá, tak jako kompromis pro všechny možné i nemožné podmínky rozhodně nebyla špatná. A na crcání po Praze s GLSou mi stačí i sada posbíraná tak, že na předek jsem hodil jednu co jsem našel v jedné garáži, druhou co jsem vytáhl z rezervy u 136GL a na zadek dva kusy které jsem kdysi dostal když jsem kupoval liťáky a podmínkou byl i odběr dalších asi 13 plecháčů - všechno leželo v nějaké kůlně X let. Není to žádná hitparáda, ale funguje to - akorát když jsou takhle staré a ztvrdlé, tak jejich přilnavost výrazně klesá s přefouknutím...
-> minno: Ale prd... když ta guma byla nová a neztvrdlá, tak jako kompromis pro všechny možné i nemožné podmínky rozhodně nebyla špatná. A na crcání po Praze s GLSou mi stačí i sada posbíraná tak, že na předek jsem hodil jednu co jsem našel v jedné garáži, druhou co jsem vytáhl z rezervy u 136GL a na zadek dva kusy které jsem kdysi dostal když jsem kupoval liťáky a podmínkou byl i odběr dalších asi 13 plecháčů - všechno leželo v nějaké kůlně X let. Není to žádná hitparáda, ale funguje to - akorát když jsou takhle staré a ztvrdlé, tak jejich přilnavost výrazně klesá s přefouknutím...
OR34 majú vynikajúce jazdné vlastnosti....či už na suchu alebo na mokru. To vše do rýchlosti 40 km/h....

-> Bukaj: To nevim, mám OR34 akorát na STK a na zimní stání. Jsou to už nějaký novší... A teda je to hrůza na tom jezdit.
Ale na rodiném wagenu máme také barum.

Ale na rodiném wagenu máme také barum.


-> Karlos (WIO46): Netvrdím, že Barumky jsou bezvadný gumy, tvrdím jen, že staré Barum OR34 byly pravděpodobně povedenější, než novější modely této značky

-> Bukaj: Na feldě jsem lítal falkeny na léto. A nebylo se čeho bát. Na 1,6 která má vepředu stabilizátor to bylo ještě lepší. Barumky nejsou nic moc gumy.
-> Bukaj: ked budes jazdit barumky tak sa necuduj no 

-> MOLSO:
Když už tu debatujeme, tak já na OR34 nedám dopustit - přesedlal jsem v roce 2003 ze 120L na OR6 na 130L s OR34 (vyrobeny ještě v gumárnách Rudý říjen
) a vůbec se to nedalo srovnávat
Jezdil jsem na nich několik let a hlavně na sněhu byly úplně suprový. Po pár letech jsem se vzmohl na sadu zimáků (Barum Polaris) a musím říct, že OR34 byly v zimních podmínkách rozhodně příjemnější gumy...
Jinak od doby, kdy jezdím Feldou, tak jsem nenašel jediný gumy, se kterýma by mi to auto vyhovovalo - jedině na suché vozovce se s Feldou nebojím. Na mokru je to bída - s Brillantisama tragédie, s Polarisama 2 trochu lepší. Teď mám zimní Fuldy, ale zase lehce rozhozenou sbíhavost (zatím nebyl čas zajet na geometrii), tak nevím.
Stotříca se na OR34 chovala stále stejně v suchu i dešti - nikdy mne ničím nepříjemně nepřekvapila, jako Felda...
Když už tu debatujeme, tak já na OR34 nedám dopustit - přesedlal jsem v roce 2003 ze 120L na OR6 na 130L s OR34 (vyrobeny ještě v gumárnách Rudý říjen


Jezdil jsem na nich několik let a hlavně na sněhu byly úplně suprový. Po pár letech jsem se vzmohl na sadu zimáků (Barum Polaris) a musím říct, že OR34 byly v zimních podmínkách rozhodně příjemnější gumy...

Jinak od doby, kdy jezdím Feldou, tak jsem nenašel jediný gumy, se kterýma by mi to auto vyhovovalo - jedině na suché vozovce se s Feldou nebojím. Na mokru je to bída - s Brillantisama tragédie, s Polarisama 2 trochu lepší. Teď mám zimní Fuldy, ale zase lehce rozhozenou sbíhavost (zatím nebyl čas zajet na geometrii), tak nevím.
Stotříca se na OR34 chovala stále stejně v suchu i dešti - nikdy mne ničím nepříjemně nepřekvapila, jako Felda...

-> stepan: no ved toto 

-> MOLSO: OR 34 jsou perfektní gumy.
Dokud nevyzkoušíte jakýkoliv jiný.
Dokud nevyzkoušíte jakýkoliv jiný.

-> dragon_cb_cz: samozrejme ze su na hovno a to bez debaty 

-> afro100: Hlavně klid, nebo tu zase rozvíříš debatu o tom, jestli jsou OR34 OK nebo ne-OK gumy 

ono su zimaky na skodovku problem? Predaval som dve sady docela lacno a jedna tu este stale lezi, nikto to nechce. Poobzeral by som sa po bazosi a pod. OR34ami som daco zjazdil a su naprd na leto, nie este na zimu..
-> Nepér: Jo, datumka je jen z jedný strany, ale DOT tam není...
...co vlastně značí zkratka DOT?
...co vlastně značí zkratka DOT?
Někdy je jen z jedný strany. Teda spíš většinou 

-> Bukaj: Zajímavý, já pokud vím na nějakejch OR34 ten DOT kód mám...
-> Bukaj: Tak DOT na Barum OR34 není, ale datum tam je (soudě dle výměnné šablony ve formě) - mám gumu z roku 2006

-> Nwkt: Zajímavé, DOT bych hledal max na brzdovce 

-> Bukaj: Pokud je na nich DOT, tak je to jednoduchý www.pneumatiky.cz/info/oz
naceni-dot.html
Mám doma jednu funglovku OR34 z konce výroby a M+S na ní není.
Jen tak mimochodem - dá se nějak u pneumatik zjistit rok výroby?
Jen tak mimochodem - dá se nějak u pneumatik zjistit rok výroby?
-> Nwkt: neni třeba.... žádnej výprodej nebude

-> Pavel P..: Tak přitom uděláš menší inventuru no 

kdybych nebyl línej tak bych se podíval, mám ze svojí 130 ve sklepě funglový OR34 z roku 2005 nebo 2006, jedny z posledních... ale jsou zarovnaný a nechce se mi vyndavat půl sklepa.
-> Martin/125/: V tom případě smůla... kolik km plánuješ za zimu najezdit na sněhu a ledu?
No žádný takový označení tam není no... :/
-> Martin/125/: Pravděpodobně spíš ne, jelikož nebudou označené na boku "M+S", tzn nemáš na co ukázat a říct policajtovi "vidíte, je zimní".
Jak staré ty gumy jsou? Na posledních ročnících OR-34 možná už tohle označení bylo (ale ruku do ohně bych za to nedal), pokud jsou ale už dost staré, tak bych na nich v zimě stejně nejezdil, budou ztvrdlé na kámen... pokud budeš v zimě jezdit hodně, tak sada slušných zimáků se dá po bazoši či aukru sehnat docela za levno a máš klid...
Jak staré ty gumy jsou? Na posledních ročnících OR-34 možná už tohle označení bylo (ale ruku do ohně bych za to nedal), pokud jsou ale už dost staré, tak bych na nich v zimě stejně nejezdil, budou ztvrdlé na kámen... pokud budeš v zimě jezdit hodně, tak sada slušných zimáků se dá po bazoši či aukru sehnat docela za levno a máš klid...
Mouhou se používat i v zimě? Znamená to ze když jsou celoroční ty or34 nebojak je to označení, přesně si ho nepamatuju, mohou se použít i v zimě? A policie nebude moct dát pokuztu že nejsou zimní?