skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
jak na buben 120???
21:18:39
06.02.2023
06.02.2023
Milan 136
20:30:46
06.02.2023
06.02.2023
StepaNoFUN
-> minno 06.02.23 20:29:17: Historie se opakuje ve vlnách...
20:29:17
06.02.2023
06.02.2023
minno
Starý zlatý virt
18:51:53
06.02.2023
06.02.2023
isti
-> Bukaj: Podla andrta je u tej skrutky predpísaný moment 70nm,myslíš že tá tenučká trubka to ustojí?
18:45:38
06.02.2023
06.02.2023
Tom Troll
Hele tak bokem. Mám lejstro datované cca léto 85, adresované autorizovaným opravnám škoda ve velké Británii. Je na něm psaná svolávací akce na všechny M auta od podzimu 83 do někdy právě 85, že je špatně technické řešení, hrozí upadnutí kola, všechny vozy dostanou zdarma x y technických úprav toto řešících.
Byla fakt tehdy nějaká změna na kyvce, nebo to byl psyop? Nikdy jsem o tom mimo té kopie daného lejstra co mám neslyšel, a vůbec ne u nás.
Byla fakt tehdy nějaká změna na kyvce, nebo to byl psyop? Nikdy jsem o tom mimo té kopie daného lejstra co mám neslyšel, a vůbec ne u nás.
18:39:33
06.02.2023
06.02.2023
Syny
-> Bukaj 06.02.23 16:04:13: To mas pravdu, to je dalsi vec co moc nechapu :) Ze tam jsou ty gumy. Pak se to v tom prave krouti a dela u vlecky Acka. Jelikoz pokud je prilozka a sikmy rameno rozepreny o trubicky, tak podelny neni poradne utazeny. Dat tam lino, trubku zakratit aby se to nerozeprelo o ne a hotovo :) Aby to fungovalo fakt dobre tak jak pises, tak by trubicky, prilozky i podelny ramena musely mit nejak prisneji natolerovany rozmery na vysku + ta guma presny rozmer a tvrdost - a tomu (kor u druhosky) neverim ani trochu... Mimochodem, jestli si dobre pamatuju, tak kostka je mezi trubickama, ktere jsou zapadle v otvoru v prilozce a sikmem ramenu/nohavici a geometrie se steluje prave pohybem sestavy "prilozka, trubky, sikme rameno/nohavice". Trubicka dle me jen chrani sroub pred oprenim kostky o nej, pac pohyb (a pripadne razy) pri stelovani geometrie prenasi rovnou do prilozky a sikmeho ramene/nohavice, ne do sroubu.
18:20:57
06.02.2023
06.02.2023
StepaNoFUN
-> Bukaj: Myslím si, že nechceš, aby se kostka opírala přímo o ten šroub. Mělo by to malou plochu na opření.
Ale to je jedno. Už mlčím. Nepředpokládám, že bych to za svýho života někdy na kile musel řešit a na LR i Rapidu je to všechno jinak. :-D
Ale to je jedno. Už mlčím. Nepředpokládám, že bych to za svýho života někdy na kile musel řešit a na LR i Rapidu je to všechno jinak. :-D
18:14:19
06.02.2023
06.02.2023
isti
Pridám sa aj ja Rozmer orig trubiek pre kyvku je 58mm a pre vlečku 39mm,hrúbka steny 1,5mmm.Myslím že funkcia trubiek je na 51% zoprieť kocku aby nemal vôlu medzi šrobmy a na 48% rozpera medzi nohavicou a ramenom.1% mi nie je známé
18:12:44
06.02.2023
06.02.2023
Bukaj
-> StepaNoFUN: Právě, že o kostku se ty trubky neopírají, mezi kostkou a trubkami je vždy nějaká vůle (aby bylo vůbec možné to bez komplikací složit) - nejsou tam pro to, aby vymezovaly (nejsou to "trubky vymezovací") polohu kostky - to dělá šroub, který ji drží v ramenu (a nějaký drobný náklon kostky nehraje v tom spoji roli). Kdyby tam trubky nebyly k rozpírání šroubového spoje, nemusely by tam být vůbec a to vodorovné vymezení kostky (v ose podélného ramena) by obstarala o něco delší kostka...
17:55:04
06.02.2023
06.02.2023
StepaNoFUN
-> Bukaj: Ty trubky se opíraj o kostku a v ramenech je na ně vybrání, aby šrouby byly uprostřed trubky. V tom má Minno pravdu. Ty máš pravdu v tom, že kostka se posouvá na tý oválný díře. Ale celá, opřená o ty trubky.
17:14:35
06.02.2023
06.02.2023
minno
-> Bukaj 06.02.23 16:02:46: Nechápeme sa. Ale vysvetľovať sa mi to nechce. Beztak sa to už zas zvrhlo
16:41:19
06.02.2023
06.02.2023
Bukaj
Já si vždycky vzpomenu na téma "komiks" ...
img.skoda-virt.cz/forum_u pload/.../7_4_35665__2015- 08-11_10-05-07_100.gif
img.skoda-virt.cz/forum_u pload/.../7_4_35665__2015- 08-11_10-05-07_100.gif
16:36:55
06.02.2023
06.02.2023
Matthes, záškodník z TechWebu
-> dragon_cb_cz: Beztak hádka nebude, já zestárnul, je mi to u prdele a Honza tu není, tak se není s kým hádat na toto téma :-D
16:35:02
06.02.2023
06.02.2023
dragon_cb_cz
-> vhml: Jsi dospěl k názoru, že je tu nuda, co?
16:24:40
06.02.2023
06.02.2023
Matthes, záškodník z TechWebu
Ať si to každej udělá jak uzná za vhodný. Jen si uvědomte, že když bude mít ta trubka vůli, tak tam logicky ani nemusí bejt žejo Z technologickýho hlediska je píčovina, aby šroubovej spoj nebyl utaženej na doraz (na ty trubky) ale jen na gumu nebo lino.
-> vhml: Dělal jsem to tak, že jsem na zemi sešrouboval ramena k sobě i s tím linem, šrouby jsem utáhl na moment. Pak jsem změřil mezeru mezi šikmym ramenem a příložkou a podle toho upravil kyvkový trubičky na míru pro každej šroub solo.
-> vhml: Dělal jsem to tak, že jsem na zemi sešrouboval ramena k sobě i s tím linem, šrouby jsem utáhl na moment. Pak jsem změřil mezeru mezi šikmym ramenem a příložkou a podle toho upravil kyvkový trubičky na míru pro každej šroub solo.
16:18:01
06.02.2023
06.02.2023
hans1
-> Bukaj 06.02.23 15:40:41: přesně tak první co mě napadlo,proč to vymýšlet jinak než to má být...jinak na mb si vyrábím zkrácením delších novějších trubiček... tyto trubičky používám i jako rozpěrné pod kapky nárazníku (51,5-52mm)délku do ramena poznamenou nemám
16:04:13
06.02.2023
06.02.2023
Bukaj
-> Syny 06.02.23 15:59:25: Jenže ve všech seriových provedeních byla v tom spoji guma - která, pokud by spoj byl příliš dotažen bez "rozepření", vyhřezne ven...
16:02:46
06.02.2023
06.02.2023
Bukaj
-> minno: Cože? Ta kostka tam právě má mít v podélném směru vůli kvůli štelování geometrie - ten cca 1 cm je seřizovací rozsah (oválná díra v podélném ramenu minus 12 mm (šroub M12 skrz kostku). Po seřízení geometrie se spoje dotáhnou (kostku sevře v dané pozici šroub přes boky podélného ramene, rozpěrné trubky sevřou šrouby mezi šikmým ramenem (nohavicí u kyvky) a příložkou.
Dle mého názoru tam trubky mají dvojí smysl - jednak aby celek spoje šikmé rameno (nohavice)/příložka byl tužší a nekroutilo se to na šroubech a druhak aby vlivem přílišného dotažení šroubů nevyhřezla guma ve spoji ramen (což by se stalo v případě krátkých nebo žádných trubek).
Pokud by tuhost spoje byla zajištěna jiným způsobem - například použitím lina nebo ještě tužšího (nedeformovatelného) materiálu, pak tam skutečně trubky být nemusí...
Trubka, která není sevřena mezi ramenem (nohavicí) a příložkou je tam úplně k ničemu - neplní žádnou funkci.
Dle mého názoru tam trubky mají dvojí smysl - jednak aby celek spoje šikmé rameno (nohavice)/příložka byl tužší a nekroutilo se to na šroubech a druhak aby vlivem přílišného dotažení šroubů nevyhřezla guma ve spoji ramen (což by se stalo v případě krátkých nebo žádných trubek).
Pokud by tuhost spoje byla zajištěna jiným způsobem - například použitím lina nebo ještě tužšího (nedeformovatelného) materiálu, pak tam skutečně trubky být nemusí...
Trubka, která není sevřena mezi ramenem (nohavicí) a příložkou je tam úplně k ničemu - neplní žádnou funkci.
15:59:25
06.02.2023
06.02.2023
Syny
-> vhml: No osobně bych řekl, že ramena k sobě mají být pořádně utažená, tudíž je blbost, aby se to namísto toho opřelo o trubky :)
15:44:32
06.02.2023
06.02.2023
minno
-> Bukaj 06.02.23 15:36:56: Rozopierať má kocku v pozdĺžnom smere, bez trubičiek by tam tá kocka mala vôľu odhadom tak 1 cm a ani by tam potom nemusela byť.
15:41:48
06.02.2023
06.02.2023
vhml
Už to začíná
A jaký je teda správný rozměr na rapid vlečku?
A jaký je teda správný rozměr na rapid vlečku?
15:40:41
06.02.2023
06.02.2023
Bukaj
-> vhml 06.02.23 08:38:08: Já bych dodržel originální rozměry trubek a bude po problému
Jinak na kyvku byl po celou dobu (pokud nepočítám 1000MB a první kila, které měly nižší podélná ramena) jen jeden rozměr trubek, na vlečku s tím nějak laborovali - Garde má psanou jinou trubku, než pozdější modely...
Jinak na kyvku byl po celou dobu (pokud nepočítám 1000MB a první kila, které měly nižší podélná ramena) jen jeden rozměr trubek, na vlečku s tím nějak laborovali - Garde má psanou jinou trubku, než pozdější modely...
15:36:56
06.02.2023
06.02.2023
Bukaj
-> Petrson 06.02.23 10:35:40: To tam pak ale vůbec nemusí bejt...
Myslím, že v jedné "debatě" jsme dospěli k tomu, že když se to jmenuje "trubka rozpěrná", tak to logicky musí "rozpírat", tudíž bez vůle...
Myslím, že v jedné "debatě" jsme dospěli k tomu, že když se to jmenuje "trubka rozpěrná", tak to logicky musí "rozpírat", tudíž bez vůle...
10:35:40
06.02.2023
06.02.2023
Petrson
-> vhml 06.02.23 09:31:34: no to bude ještě zábavné téma já je mám s vůlí cca 2 mm na obě strany.
09:31:34
06.02.2023
06.02.2023
vhml
-> Milan 136 06.02.23 09:11:01: no právě
09:11:01
06.02.2023
06.02.2023
Milan 136
-> vhml 06.02.23 08:38:08: O tom tu byla nejedna tuneří hádka
08:57:42
06.02.2023
06.02.2023
minno
-> vhml: Trubičku s vôľou. Stena trubičky má aj tak asi len 1 mm, to by si dotiahnutím príložky zdeformoval.
Mám to tak mnoho rokov a mnoho km a všetko OK.
Mám to tak mnoho rokov a mnoho km a všetko OK.
08:38:08
06.02.2023
06.02.2023
vhml
Hele když jsme u kostek - jak je to s těma trubičkama na šroubech u vlečky? Kdysi tu na to byly strašný hádky a vím hovno jak to zas má bejt. Trubičku udělat s vůlí? Nebo na ní musí příložka na rameni dosednout a zmáčknout?
08:33:16
06.02.2023
06.02.2023
minno
-> Eidy: Aha. Tak to hej.
08:21:30
06.02.2023
06.02.2023
Eidy
-> minno 06.02.23 08:10:47: Tak to si nerozumíme. Já měl na mysli horizontální šroub, který prochází kostkou.
08:10:47
06.02.2023
06.02.2023
minno
-> Eidy: Hm. Ale aspoň vďaka za info. Doposiaľ som nikde o takomto probléme s plastovými kockami nepočul. Ja tie spoje doťahujem vždy na predpísaný moment, čo je u vystuženej vlečky s linom 100 Nm.
Hliníkové kocky som musel vtedy z bokov dosť obrusovať, aby vošli do vystuženého pozdĺžneho ramena. Ale to bude možno tým vystužením. Ramená boli CZ.
Hliníkové kocky som musel vtedy z bokov dosť obrusovať, aby vošli do vystuženého pozdĺžneho ramena. Ale to bude možno tým vystužením. Ramená boli CZ.
21:21:21
05.02.2023
05.02.2023
Eidy
-> minno 05.02.23 18:05:09: neříkám, že to nejde. Ale jde to špatně. Ale posuzuju podle Zdrubákovo auta a on má tendenci všechno utahovat čtvrt otočky před utržením.
Já mám sehnaný druhoškový hliníkový.
Já mám sehnaný druhoškový hliníkový.
19:40:56
05.02.2023
05.02.2023
Robert 106
-> minno: Na rapidu trochu zmáčklé teda byly - ty plastové.
Palicí (gumovou) tím ale v pohodě hýbat šlo.
Palicí (gumovou) tím ale v pohodě hýbat šlo.
18:05:09
05.02.2023
05.02.2023
minno
-> Eidy 04.02.23 22:00:05: Počkaj. Ale to isté sa predsa môže stať potom aj na vlečke.
Mal som plastové kocky na kyvke asi 3 roky a ok. Potom som chystal zástavbu vlečky a plastové som nezohnal, tak som tam dal AL a sú tam dodnes (12 rokov). A chcel by som ísť teraz na geometriu a rozmýšľam, či tam už nebudú tie hliníkové rozpadnuté. Že by som to rozobral a ešte pred geoškou ich nahradil plastovými.
Plastové som vtedy po demontáži kyvky vybral von s nič im nebolo, žiadna deformácia.
Mal som plastové kocky na kyvke asi 3 roky a ok. Potom som chystal zástavbu vlečky a plastové som nezohnal, tak som tam dal AL a sú tam dodnes (12 rokov). A chcel by som ísť teraz na geometriu a rozmýšľam, či tam už nebudú tie hliníkové rozpadnuté. Že by som to rozobral a ešte pred geoškou ich nahradil plastovými.
Plastové som vtedy po demontáži kyvky vybral von s nič im nebolo, žiadna deformácia.
22:00:05
04.02.2023
04.02.2023
Eidy
-> Robert 106 04.02.23 21:17:45: může. Ale je to plast, takže ji šroubem zmáčkneš a vyvalíš stěny podélného ramene. A pak s tím nejde moc posouvat.
21:17:45
04.02.2023
04.02.2023
Robert 106
Plastová kostka se na kyvku bejt může ?
21:16:45
04.02.2023
04.02.2023
Robert 106
-> isti: Ale drželo to při sobě naprosto nevídaně.
21:08:09
04.02.2023
04.02.2023
isti
-> Robert 106 04.02.23 21:01:09: Bežný stav
20:59:38
04.02.2023
04.02.2023
Robert 106
Tak mám zajímavý poznatek,
poloosa z ložiska doslova na volno vypadla, ale problém nebyl v poloose.
Nový ložisko na poloose drží dost na fetst a ještě jsem vyhrábnul jedno starší a taky je na těsno. Muselo to takhle na vlno chodit asi hodně dlouho než se posunul kroužek.
poloosa z ložiska doslova na volno vypadla, ale problém nebyl v poloose.
Nový ložisko na poloose drží dost na fetst a ještě jsem vyhrábnul jedno starší a taky je na těsno. Muselo to takhle na vlno chodit asi hodně dlouho než se posunul kroužek.
21:07:34
29.01.2023
29.01.2023
Eidy
-> Robert 106: Dost mě překvapuje, že to ten závitový stahovák zvládnul. Já bych to rovnou nacpal pod hydrauliku. Na lisování hřídele a ložiska existuje škodovácký přípravek, ale ten už se dneska taky blbě shání.
19:27:31
29.01.2023
29.01.2023
Robert 106
-> minno: Teď jak mám víc rozděláno, tak občas hledám i auto.
19:25:33
29.01.2023
29.01.2023
Robert 106
-> Eidy: Ahoj,
šlo to pěkně blbě už jsem toho chtěl nechta protože to smrdělo destrukcí když lupnul a poskočil asi o 5mm dopředu. Ložisko jsem pak naklepal do nohavice.
Nejhorší bylo potom "nalisovat" poloosu do nového ložiska. Musel jsem použít sestavu: staré ložisko, řemenice z feldy a matka, když to dostatečně vylezlo tak už přes buben.
šlo to pěkně blbě už jsem toho chtěl nechta protože to smrdělo destrukcí když lupnul a poskočil asi o 5mm dopředu. Ložisko jsem pak naklepal do nohavice.
Nejhorší bylo potom "nalisovat" poloosu do nového ložiska. Musel jsem použít sestavu: staré ložisko, řemenice z feldy a matka, když to dostatečně vylezlo tak už přes buben.
11:33:22
25.01.2023
25.01.2023
MVM
-> minno: Pochopitelně Ty jsi se s tim asi najebal vic než kdokoliv. Ale jsou auta,kde to prostě s kyvkou být musi. Bohužel.
10:59:05
25.01.2023
25.01.2023
minno
-> MVM: Ja áno. Uvádzam len, aby sa nezabudlo.
Ja už našťastie tento typ nápravy nikdy mať nebudem
Ja už našťastie tento typ nápravy nikdy mať nebudem
10:51:23
25.01.2023
25.01.2023
MVM
-> minno: No a právě proto vždycky Musí být čelo náboje bubnu vždycky opřené o ložisko. To přece víš.
08:38:27
25.01.2023
25.01.2023
minno
Netreba zabúdať, že po správnosti sa ložisko na hriadeľ lisuje. Čiže by hriadeľ v ložisku nemal byť voľne axiálne posuvný. V takom prípade aj pri posunutom krúžku za ložiskom, resp. ak sa napr. mení bubon a ten si dobre nesadne na kužeľ a vznikne vôľa v časti krúžok - ložisko - bubon, nie je to poznať. Nebúcha to, nehýbe sa to, len to nie je OK, pretože bubon nie je opretý o ložisko a poloosa sa viac namáha a môže sa ulomiť.
Ale áno, existujú poloosi (hriadele), ktoré sú v ložisku voľne posuvné a v takom prípade, ak je tam axiálna vôľa, za jazdy to búcha. V takom prípade sa to dá aspoň ľahšie diagnostikovať.
S voľnejšími poloosami v ložisku som sa stretol hlavne u originálov.
Mal som niekoľko nových poloos, druhovýroba, resp. postprodukcia z '90 (fotky aj v článku skoda-virt.cz/cz/.../5353 -zborka-kyvadlovej-polonap ravy ) a tam šlo ložisko vždy len nalisovať, resp, naklepnúť trubkou.
Raz mi ložisko z takejto hriadele dokonca nešlo demontovať ani pod 30t lisom.
Ale áno, existujú poloosi (hriadele), ktoré sú v ložisku voľne posuvné a v takom prípade, ak je tam axiálna vôľa, za jazdy to búcha. V takom prípade sa to dá aspoň ľahšie diagnostikovať.
S voľnejšími poloosami v ložisku som sa stretol hlavne u originálov.
Mal som niekoľko nových poloos, druhovýroba, resp. postprodukcia z '90 (fotky aj v článku skoda-virt.cz/cz/.../5353 -zborka-kyvadlovej-polonap ravy ) a tam šlo ložisko vždy len nalisovať, resp, naklepnúť trubkou.
Raz mi ložisko z takejto hriadele dokonca nešlo demontovať ani pod 30t lisom.