skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Rozhýbání svisláků
prohledat
36 příspěvků (zobrazeno 1 až 36) od 02.04.2013 do 12.04.2013, založil/a dragon_cb_cz
12:23:40
12.04.2013
12.04.2013

Kilián
-> srdcar 120L: dík.vim že to neni sranda proto jsem se radši poptal co a jak.vrhnu se na to někdy do léta abych mohl jezdit o prázdninách.
23:32:30
10.04.2013
10.04.2013

srdcar 120L
Kilián 03.04.13 20:56:19 napsal: když už je tu řeč o svislákách.letos mě čeká jejich výměna,jelikož jsem to ještě nedělal je tu někde nějaký návod jak nejsnadněji na to?popřípadě na co si dát pozor
Můžu tě ujistit, že moc snadno to nejde, když to chceš udělat pořádně, potřebuješ aspoň přípravek na vyražení a naražení pouzder a výstružník na pouzdra. Já jsem je dělal naposled loni v létě při celkové GO.
V první řadě si sundej brzdový třmen s destičkami, drží na dvou šroubech na 17 mm klíč, je tam jemný závit a mezi třmenem a deskou, na které je uchycený, je vymezovací podložka, u každého šroubu jedna. Podložka vymezuje třmen na kotouč. Podlož spodní rameno, vyndej závlačku, která zajišťuje matku vodorovného čepu na horním ramenu, matku vytoč a pokus se čep kus vyrazit. Asi půjde dost těžko. Pokud nemáš jiný čep, dej pozor na závit. Vyndej závlačku u kulového čepu řízení, vyšroubuj matku a vyklepni kulový čep. Přizvedni si spodní rameno a podlož svislák. Pak u spodního ramena vyndej závlačku matky svisláku, tu vyšroubuj. Čep dole drží v domečku, někdy po povolení sjede sám, ale většinou se na něj musí opatrně klepnout. Pak by měl celý rejdový závěs jít dolů ze svisláku. Vrchní vodorovný čep vyklepni celý ven a svislák máš vymontován. Rejdový závěs má uvnitř celkem 3 pouzdra a to 1ks silnějí nahoře a 2 ks slabší dole. Stará pouzdra musejí ven, většinou jsou k ničemu, žádný teflon už na nich většinou není nebo je silně poškozený. Já ty pouzdra dostávám ven tak, že v místě jejich dělení je slabším šroubovákem vyboulím dovnitř a jakoby zamotám, pak je delšími tenkými kleštěmi vytáhnu ven. Všechno pořádně očistíš od rzi a vazelíny, vyndáš maznici a vyčistíš ji i průchozí otvor, pak přijdou na řadu nová pouzdra. Horní silnější pouzdro jde dovnitř dobře, je zarovno horním krajem. Se spodními jsou trochu problémy, potřebuješ narážeč a první tenké pouzdro potřebuješ dostat až k rozpěrné trubce. Druhé pouzdro potřebuješ narazit tak, aby zespoda zbylo místo na těsnící O kroužek v osazení a zároveň se ti nezakryla mazací díra, ta zůstane mezi pouzdry. Teď potřebuješ výstružník na úpravu velikosti díry v pouzdře, já mám stavitelný od 18 do 21 mm, svislák má průměr 20 mm. Otáčením výstružníku v díře upravuješ rozměr. Pokud jsi to nikdy nedělal, chtělo by to někoho, kdo to umí, aby pomohl. Vezmeš nový svislák, lehce jej potřeš olejem a zkoušíš, jak pasuje do pouzder. Měl by jít trochu ztuha otáčet, ale ne zas moc. Až ti to bude vyhovovat, tak všechno vyfoukej a vyčisti a pouzra předběžně namaž vazelínou. Na novém svisláku je nalisovaný silentblok. V horní části, pod manžetou, jsou 2 silonové třecí kroužky, namaž to vazelínou. Nasaď svislák do rejdového závěsu, aby podle strany hlavice směřovala dopředu jako původně. Ve spodní části dej gumový O kroužek do drážky, na svislák dej vazelínou namazaný silonový třecí kroužek a celou sestavu nasaď zpět na spodní domeček, natoč matku, mírně dotáhni, aby ti to celé nevypadlo. Potom přizvedni spodní rameno, abys mohl nasadit vrchní vodorovný čep do horního ramena a svisláku. Pak přitahuj spodní matku na svisláku a současně otáčej rejdovou hlavou, abys věděl, kdy začne jít trochu ztuha. Pak promaž svislák přes maznici a znovu zkontroluj, jak se otáčí rejdová hlavice na svisláku, případně trochu přitáhni a zajisti matku. Pak utáhni horní vodorovný čep a zajisti ho závlačkou. Zkontroluj kulový čep, asi bude v kytkách taky. Po výměně jej dej do rejdové páky a utáhni, zajisti závlačkou nebo samosvěrnou maticí. Ve své podstatě je takto hotova jedna strana. Není to jen tak jednoduché, jak by se zdálo. Nezávidím ti to. Práci zdar.
V každém případě když toto vše uděláš, musíš na geometrii.
Svisláky většinou vyreznou ve spodní části a celkem nic se s nimi nedá dělat, radši dát nové, než riskovat zlomení a havárku
Můžu tě ujistit, že moc snadno to nejde, když to chceš udělat pořádně, potřebuješ aspoň přípravek na vyražení a naražení pouzder a výstružník na pouzdra. Já jsem je dělal naposled loni v létě při celkové GO.
V první řadě si sundej brzdový třmen s destičkami, drží na dvou šroubech na 17 mm klíč, je tam jemný závit a mezi třmenem a deskou, na které je uchycený, je vymezovací podložka, u každého šroubu jedna. Podložka vymezuje třmen na kotouč. Podlož spodní rameno, vyndej závlačku, která zajišťuje matku vodorovného čepu na horním ramenu, matku vytoč a pokus se čep kus vyrazit. Asi půjde dost těžko. Pokud nemáš jiný čep, dej pozor na závit. Vyndej závlačku u kulového čepu řízení, vyšroubuj matku a vyklepni kulový čep. Přizvedni si spodní rameno a podlož svislák. Pak u spodního ramena vyndej závlačku matky svisláku, tu vyšroubuj. Čep dole drží v domečku, někdy po povolení sjede sám, ale většinou se na něj musí opatrně klepnout. Pak by měl celý rejdový závěs jít dolů ze svisláku. Vrchní vodorovný čep vyklepni celý ven a svislák máš vymontován. Rejdový závěs má uvnitř celkem 3 pouzdra a to 1ks silnějí nahoře a 2 ks slabší dole. Stará pouzdra musejí ven, většinou jsou k ničemu, žádný teflon už na nich většinou není nebo je silně poškozený. Já ty pouzdra dostávám ven tak, že v místě jejich dělení je slabším šroubovákem vyboulím dovnitř a jakoby zamotám, pak je delšími tenkými kleštěmi vytáhnu ven. Všechno pořádně očistíš od rzi a vazelíny, vyndáš maznici a vyčistíš ji i průchozí otvor, pak přijdou na řadu nová pouzdra. Horní silnější pouzdro jde dovnitř dobře, je zarovno horním krajem. Se spodními jsou trochu problémy, potřebuješ narážeč a první tenké pouzdro potřebuješ dostat až k rozpěrné trubce. Druhé pouzdro potřebuješ narazit tak, aby zespoda zbylo místo na těsnící O kroužek v osazení a zároveň se ti nezakryla mazací díra, ta zůstane mezi pouzdry. Teď potřebuješ výstružník na úpravu velikosti díry v pouzdře, já mám stavitelný od 18 do 21 mm, svislák má průměr 20 mm. Otáčením výstružníku v díře upravuješ rozměr. Pokud jsi to nikdy nedělal, chtělo by to někoho, kdo to umí, aby pomohl. Vezmeš nový svislák, lehce jej potřeš olejem a zkoušíš, jak pasuje do pouzder. Měl by jít trochu ztuha otáčet, ale ne zas moc. Až ti to bude vyhovovat, tak všechno vyfoukej a vyčisti a pouzra předběžně namaž vazelínou. Na novém svisláku je nalisovaný silentblok. V horní části, pod manžetou, jsou 2 silonové třecí kroužky, namaž to vazelínou. Nasaď svislák do rejdového závěsu, aby podle strany hlavice směřovala dopředu jako původně. Ve spodní části dej gumový O kroužek do drážky, na svislák dej vazelínou namazaný silonový třecí kroužek a celou sestavu nasaď zpět na spodní domeček, natoč matku, mírně dotáhni, aby ti to celé nevypadlo. Potom přizvedni spodní rameno, abys mohl nasadit vrchní vodorovný čep do horního ramena a svisláku. Pak přitahuj spodní matku na svisláku a současně otáčej rejdovou hlavou, abys věděl, kdy začne jít trochu ztuha. Pak promaž svislák přes maznici a znovu zkontroluj, jak se otáčí rejdová hlavice na svisláku, případně trochu přitáhni a zajisti matku. Pak utáhni horní vodorovný čep a zajisti ho závlačkou. Zkontroluj kulový čep, asi bude v kytkách taky. Po výměně jej dej do rejdové páky a utáhni, zajisti závlačkou nebo samosvěrnou maticí. Ve své podstatě je takto hotova jedna strana. Není to jen tak jednoduché, jak by se zdálo. Nezávidím ti to. Práci zdar.

Svisláky většinou vyreznou ve spodní části a celkem nic se s nimi nedá dělat, radši dát nové, než riskovat zlomení a havárku

08:22:54
08.04.2013
08.04.2013

Jozka
-> Bukaj: Koupil jsem cca 2 roky s něčím na burze - a právě ani nevím, z jaký jsou doby, dle mě nějaká přechodná záležitost z éry kil jak píšeš, ale nepamatuju je.. Co jsem narychlo hledal, tak už první rady-porady (ze začátku 70. let), dávají návod kterak původní MB ocelový podložky s drážkou nahradit už rovnou plastovejma..
11:27:29
06.04.2013
06.04.2013

Bukaj
-> Jozka: Taky by mne zajímalo, jak jsou na tom ty bronzovoplastové podložky - ty jsou tuším ze stovek, že? MB mělo třecí kroužky ocelové (asi také tvrdochrom) s drážkou na protékání maziva...
14:35:50
04.04.2013
04.04.2013

Jozka
-> dragon_cb_cz 02.04.13 16:57:54: Jo máš pravdu, napsal jsem to ve spěchu zmatečně, bylo míněno axiálně = pohyb čepu nahoru a dolů, osově = ve směru osy nápravy, čili jaks správně podotknul radiálně..
-> Bukaj 03.04.13 00:19:33: Dělám obdobně, akorát teď jsem konal na náboji už kdysi sejmutém, takže jsem měl pohodu že jsem na prázdnej čep kola nasadil na hejbání trubku a nepohodu v tom, že ta spodní hlavice svisláku mrcha se ani nehnula při uchycení jen ve svěráku. A to jsem do příslušnýho místa naklepal 8 mm vysokej majzlík a risknul i ohřev..
Pánové, co ty třecí podložky, co maj úpravu jako pouzdra - čili měd + teflon ? Ty se skládají jak na svislák ?

-> Bukaj 03.04.13 00:19:33: Dělám obdobně, akorát teď jsem konal na náboji už kdysi sejmutém, takže jsem měl pohodu že jsem na prázdnej čep kola nasadil na hejbání trubku a nepohodu v tom, že ta spodní hlavice svisláku mrcha se ani nehnula při uchycení jen ve svěráku. A to jsem do příslušnýho místa naklepal 8 mm vysokej majzlík a risknul i ohřev..
Pánové, co ty třecí podložky, co maj úpravu jako pouzdra - čili měd + teflon ? Ty se skládají jak na svislák ?
20:56:19
03.04.2013
03.04.2013

Kilián
když už je tu řeč o svislákách.letos mě čeká jejich výměna,jelikož jsem to ještě nedělal je tu někde nějaký návod jak nejsnadněji na to?popřípadě na co si dát pozor
18:39:30
03.04.2013
03.04.2013

Bukaj
-> dragon_cb_cz: Když je auto na kolech, tak podle vůle ve svisláku - pomalu dotahuji matici (vždy "na díru"), až vůle zmizí, tak je to ok. Nezaměnit vůli v ložisku za vůli ve svisláku
Axiální vůle ve svisláku je patrná pouze při kývání kolem ve vertikálním směru, vůle v ložisku i v horizontálním (ložiskovou vůli poznáš od svislákové jen bez zatížení kola...)
Zpravidla nejdřív vymezím vůli v ložisku (sundané kolo, matici dotahuji rukou (ořechem z goly) při současném otáčení nábojem, jakmile začne váznout (tuhnout), tak povolit zpět na nejbližší díru, kde jde volně a zazávlačkovat. Lepší je mít mírnou vůli v ložisku, přetažené ložisko odejde velmi rychle do věčných lovišť!
Po vymezení vůle v ložiskách a namazání svisláků postavit vůz na kola a za vršek kola zatahat k sobě a od sebe - když má svislák vůli, je to krásně cítit...

Axiální vůle ve svisláku je patrná pouze při kývání kolem ve vertikálním směru, vůle v ložisku i v horizontálním (ložiskovou vůli poznáš od svislákové jen bez zatížení kola...)
Zpravidla nejdřív vymezím vůli v ložisku (sundané kolo, matici dotahuji rukou (ořechem z goly) při současném otáčení nábojem, jakmile začne váznout (tuhnout), tak povolit zpět na nejbližší díru, kde jde volně a zazávlačkovat. Lepší je mít mírnou vůli v ložisku, přetažené ložisko odejde velmi rychle do věčných lovišť!
Po vymezení vůle v ložiskách a namazání svisláků postavit vůz na kola a za vršek kola zatahat k sobě a od sebe - když má svislák vůli, je to krásně cítit...

01:03:24
03.04.2013
03.04.2013

dragon_cb_cz
-> Bukaj: Nazdar takyotče, poslední dobou jsi tu nějak podezřele často hlavně v noci
Takže ti ani nebudu říkat "kurva doprdele to jsi tenhle návod nemohl napsat o pár hodin dřív" ale jen "díky, pokud by to bylo nakonec potřeba, je fajn vědět postup"
On by mi stejně byl k prdu, třecí podložky téměř jistě nejsou po ruce... Jak přesně vymezuješ tu axiální vůli svisláku? Při sundaném kole a odpojeném svisláku je mi to jasné (žádná citelná vůle, ale lehce se otáčí), ale jinak?


00:19:33
03.04.2013
03.04.2013

Bukaj
-> dragon_cb_cz:
U zanedbaných (zarezlých, zatuhlých) svisláků postupuji - pokud je nechci měnit - takto:
Sundám kolo, zabrzdím auto, podložím nápravnici špalkem, vyťuknu kulák - otestuji, jak moc blbě na tom svislák je, vytáhnu závlačku a povolím matici svisláku, pokud nemám po ruce stahovák, použiji pořádnou palici a přes důlčík vyťukávám svislák z domečku (spodního ramene). Bacha na moment, kdy vyjede zcela - většinou se nic nestane, rameno tlačí proti svisláku silentbloky, zvyklé na zatížené auto - ale může i cuknout a vyskočit prudčeji...
když dostanu svislák z domečku, mám téměř vyhráno - vykloním svislák s nábojem a kotoučem ven (lepší je mít sundaný brzdič) a otáčím rejdovou hlavicí sem tam za stálého tahu za náboj (kotouč), přitom (v případě zarezlého svisláku) prolévám třecí plochy Konkorem 101.
Po chvíli občas i slušné dřiny očistím svislák i rejdovou hlavici od maziva, rzi, bahna a ostatních nečistot a opticky zhodnotím, je-li svislák totálně v háji, nebo "to ještě ujde"
Po vyčištění nasadím nasucho (nebo jen naolejovaný) svislák do rejdové hlavice a ozkouším radiální vůli. Zase zhodnotím, jestli je potřeba něco dělat s futry, nebo "to ještě ujde"
Skládám namazané A00kou, s novými třecími silonovými kroužky. Nasadím čep do domečku (vyheveruji si spodní rameno), zajistím maticí a dotáhnu tak, aby se vymezily vůle v podložkách. Pak povolím tak, aby se dalo otáčet rejdovou hlavicí jedním prstem, ale aby tam nebyla axiální vůle. Když prudce strčím do rejdové hlavice směr doraz, musí se od dorazu snadno odrazit zpět, nesmí zůstat viset...
Pak natlačím A00ku - pokud není teplota okolí (tedy čepu i A00ky) alespoň 20°C, pak horkovzduškou nahřeji jak rejdový čep, tak mazací lis, aby A00 snadno protékala. Kdysi jsem zničil hadici dekalamitky, když jsem tlačil příliš tuhou A00 - hadice bouchla
.
Tlačím, dokud A00 nevytéká z obou kluzných míst a dokud teče špinavá (rezavá v případě, že svislák nebyl rozebrán a vyčištěn). Při tlačení otáčím rejdovou hlavicí na oba dorazy, pokud nemám odpojený klulák, je dobré mít pomocníka, nebo zvedlou celou přední nápravu ( a odemčený volant
).
Nakonec vše otřu hadrem, případně rozpatlám vyteklou A00 na místa, která rezivějí (řídící tyčky, kuláky, plechový kryt kotouče atd - jen bacha na kotouč a gumové části taky moc nemusejí mastnotu).
Po promazání zajistím matice závlačkami, nasadím kola a ozkouším vůle při zatížení (jak čepů, tak ložisek). Po projetí ještě zkontroluji vůle, případně dotáhnu. Ještě jednou kontroluji vůle po ujetí pár set km, poté při každém mazání svisláků (na jaře a na podzim).
U zanedbaných (zarezlých, zatuhlých) svisláků postupuji - pokud je nechci měnit - takto:
Sundám kolo, zabrzdím auto, podložím nápravnici špalkem, vyťuknu kulák - otestuji, jak moc blbě na tom svislák je, vytáhnu závlačku a povolím matici svisláku, pokud nemám po ruce stahovák, použiji pořádnou palici a přes důlčík vyťukávám svislák z domečku (spodního ramene). Bacha na moment, kdy vyjede zcela - většinou se nic nestane, rameno tlačí proti svisláku silentbloky, zvyklé na zatížené auto - ale může i cuknout a vyskočit prudčeji...
když dostanu svislák z domečku, mám téměř vyhráno - vykloním svislák s nábojem a kotoučem ven (lepší je mít sundaný brzdič) a otáčím rejdovou hlavicí sem tam za stálého tahu za náboj (kotouč), přitom (v případě zarezlého svisláku) prolévám třecí plochy Konkorem 101.
Po chvíli občas i slušné dřiny očistím svislák i rejdovou hlavici od maziva, rzi, bahna a ostatních nečistot a opticky zhodnotím, je-li svislák totálně v háji, nebo "to ještě ujde"

Po vyčištění nasadím nasucho (nebo jen naolejovaný) svislák do rejdové hlavice a ozkouším radiální vůli. Zase zhodnotím, jestli je potřeba něco dělat s futry, nebo "to ještě ujde"

Skládám namazané A00kou, s novými třecími silonovými kroužky. Nasadím čep do domečku (vyheveruji si spodní rameno), zajistím maticí a dotáhnu tak, aby se vymezily vůle v podložkách. Pak povolím tak, aby se dalo otáčet rejdovou hlavicí jedním prstem, ale aby tam nebyla axiální vůle. Když prudce strčím do rejdové hlavice směr doraz, musí se od dorazu snadno odrazit zpět, nesmí zůstat viset...
Pak natlačím A00ku - pokud není teplota okolí (tedy čepu i A00ky) alespoň 20°C, pak horkovzduškou nahřeji jak rejdový čep, tak mazací lis, aby A00 snadno protékala. Kdysi jsem zničil hadici dekalamitky, když jsem tlačil příliš tuhou A00 - hadice bouchla

Tlačím, dokud A00 nevytéká z obou kluzných míst a dokud teče špinavá (rezavá v případě, že svislák nebyl rozebrán a vyčištěn). Při tlačení otáčím rejdovou hlavicí na oba dorazy, pokud nemám odpojený klulák, je dobré mít pomocníka, nebo zvedlou celou přední nápravu ( a odemčený volant

Nakonec vše otřu hadrem, případně rozpatlám vyteklou A00 na místa, která rezivějí (řídící tyčky, kuláky, plechový kryt kotouče atd - jen bacha na kotouč a gumové části taky moc nemusejí mastnotu).
Po promazání zajistím matice závlačkami, nasadím kola a ozkouším vůle při zatížení (jak čepů, tak ložisek). Po projetí ještě zkontroluji vůle, případně dotáhnu. Ještě jednou kontroluji vůle po ujetí pár set km, poté při každém mazání svisláků (na jaře a na podzim).

23:31:05
02.04.2013
02.04.2013

dragon_cb_cz
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Áááá, beru zpět. Máš pravdu, je i v katalogu, O-kroužek (č.10 - skoda-katalog.eu/ekatalog
-105-120/.../03_06.jpg). Nevím kam jsem čuměl. Takže neprolejzání vazelíny vespod je asi OK
Tím lépe, jen houšť 


23:20:25
02.04.2013
02.04.2013

Matthes, záškodník z TechWebu
-> dragon_cb_cz: Vim ze byla v sade a daval jsem ji tam. U origo byla taky. Nevim jestli to neni nejaka novinka, mam auto z roku 89.
23:18:20
02.04.2013
02.04.2013

dragon_cb_cz
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Podle katalogu tam je akorát třecí podložka, gumička žádná - a ani nevím kde by tam ta gumka byla. Ale hádat se rozhodně nebudu, v tomhle jsem se ještě nehrabal.
-> minno: Tím lépe, nemusím mít špatné svědomí.
Všem díky za tipy/rady/podporu, myslím že to teď v rámci možností funguje jak má a po třech dnech mrznutí venku jsou ty největší neduhy auta pryč... fajn pocit
-> minno: Tím lépe, nemusím mít špatné svědomí.
Všem díky za tipy/rady/podporu, myslím že to teď v rámci možností funguje jak má a po třech dnech mrznutí venku jsou ty největší neduhy auta pryč... fajn pocit

23:11:11
02.04.2013
02.04.2013

Matthes, záškodník z TechWebu
Pokud si dobre pamatuju, tak dole je gumicka. Tam by to lezt ani nemelo. Proto je maznice dole, aby se mazivo natlacilo vocpoda nahoru.
22:54:32
02.04.2013
02.04.2013

minno
Zvisláky mažem pravidelne, ale posledné obdobie si už ani nepamätám, kedy mi vazelína vychádzala aj spodkom :) Vždy len vrchom.
18:32:37
02.04.2013
02.04.2013

Kuladmin
-> dragon_cb_cz: prave mas to vse venku ale leze to jen jednou stranou tak to obal a zavazat hadrem ten to podrzi a rvat to dal az to poleze i na druhem miste a je to cajk.
18:28:54
02.04.2013
02.04.2013

dragon_cb_cz
-> sep: Jj, na STK se toho moc nebojím, spíš jsem doufal, že to rozhejbu do té míry, že by se případná rozborka odložila na neurčito
A myslím, že je to nakonec docela v pohodě, ještě to není tak volné jako na mojí 136GL (mám přímě porovnání, s GLSou jsem teď odvezl do garáže a zpátky jel právě 136GL), ale to možná ani není na škodu
Volant se nevrátí úplně sám, lehoučkou korekci pro návrat do úplně středové polohy potřebuje, ale už to není nic co by člověk vnímal - "váha ruky na volantu" to řeší. Už z toho nemám pocit, že se s tím peru.
-> Kuladmin: Dobrý trik, to bych mohl zkusit taky. Já dneska skrz to prohnal dohromady snad celej ten "standardní kelímek" vazelíny a chvílema to byl fakt boj to tam natlačit. Pak to ale přávě začalo lézt horem a plýtvat další vazelínu s vidinou, že horem všechna vyleze, to se mi teda nechtělo.


-> Kuladmin: Dobrý trik, to bych mohl zkusit taky. Já dneska skrz to prohnal dohromady snad celej ten "standardní kelímek" vazelíny a chvílema to byl fakt boj to tam natlačit. Pak to ale přávě začalo lézt horem a plýtvat další vazelínu s vidinou, že horem všechna vyleze, to se mi teda nechtělo.
18:10:58
02.04.2013
02.04.2013

Kuladmin
Ke mne kdyz se dostala kolegovo shade kde to nikdy nikdo nemazal tak jsem to tam rval silou maznici a jakmile to zaclo lezt spodem tak jsem to dole omotal napeno utahlym hadrem a rval jsme to tam dal az to konecne lezlo i nahore a bylo to hotovo. Jednoduche a ucinne. A popravde za tech cca 20 let to dalo zezzacatku dooost prace / sily to protahnout.
17:44:00
02.04.2013
02.04.2013

sep
-> dragon_cb_cz: :tak to je vcelku sukces ne,je fakt že když se to přicpe tak většinou na délce a nevyleze nahoře,ale já bych to trochu pojezdil a při chvilce ten co dole nevylezl zkusil protáhnout ještě jednou ale i takhle by to neměl na stk být problém pokud nehrkají,pro základní představu kývat nasazeným kolem nahoru dolů svislák,doleva doprava kulák.
16:57:54
02.04.2013
02.04.2013

dragon_cb_cz
-> Jozka: Není axiální a osová vůle to samé? Já žil v domění že ano... tzn že axiální je po ose (tzn po délce svisláku) a radiální kolmo na osu (tzn do stran).
-> sep: Tak jsem to promazal, na jedné straně to vylezlo nahoře i dole, na druhé paradoxně jen nahoře (většinou když to vyleze jen na jedné straně tak co vím tak jen dole?). Ovládací síly se myslím trochu zlepšily, ale zatím jsem zkoušel jen na místě, na testovací jízdu vyrazím za chvilku.
-> sep: Tak jsem to promazal, na jedné straně to vylezlo nahoře i dole, na druhé paradoxně jen nahoře (většinou když to vyleze jen na jedné straně tak co vím tak jen dole?). Ovládací síly se myslím trochu zlepšily, ale zatím jsem zkoušel jen na místě, na testovací jízdu vyrazím za chvilku.
13:05:10
02.04.2013
02.04.2013

Jozka
-> dragon_cb_cz: Na tu zatuhlost asi nepřijdou, na STK se jede jen rovně, leda že by na deskách.. Tam je to ošidný, při načnutejch čepech s vůlí rada zní namazat před STK, ale taky se může dole v oku zozhejbat až moc..
-> sep: To jsem měl udělat na podzim a nemusel možná teď nic měnit.. Axiálně jsem měl možná vůli, osová v pouzdrech nebyla za jízdy ani na pneu patrná - a normálně mi to deskama na jedný straně urval tak, jak kdyby pouzdro nahoře a dole vůbec nebylo, hlavice čepu jezdila sem tam v rozsahu možná 6 mm - a po výjezdu ze vrat rány do řízení jak kráva.. jsem zvědav, co najdu uvnitř..
-> sep: To jsem měl udělat na podzim a nemusel možná teď nic měnit.. Axiálně jsem měl možná vůli, osová v pouzdrech nebyla za jízdy ani na pneu patrná - a normálně mi to deskama na jedný straně urval tak, jak kdyby pouzdro nahoře a dole vůbec nebylo, hlavice čepu jezdila sem tam v rozsahu možná 6 mm - a po výjezdu ze vrat rány do řízení jak kráva.. jsem zvědav, co najdu uvnitř..
12:54:12
02.04.2013
02.04.2013

sep
-> dragon_cb_cz: :přesně tak,zkouší tím třást kde jsou jaké vůle ,jak se nadřeš je nezajímá.
12:51:21
02.04.2013
02.04.2013

minno
Mňa teraz bude čakať výmena spodných hlavíc na zvislákoch. Zvisláky sú dobré, nezatuhnuté a pravidelne mazané (dávané nové pred 6 rokmi pri GO nápravy), ale tie spodné hlavice tam nejako prirástli, už som to raz skúšal a nešlo to, budem sa s tým musieť nejako pohrať, i keď netuším ako....
12:44:00
02.04.2013
02.04.2013

dragon_cb_cz
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Tak zlé to není, ovládací síly bych srovnal s maticovým řízením na kile.
-> sep: Tak nějak na tom jsem - volant se vrací jen částečně, je na konci manévru potřeba provést "korekci" aby to jelo úplně rovně. Člověk má na výjezdu z každé zatáčky pocit, že chytá přetáčivý smyk. Jinak předpokládám, že na STK zkoumají jen vůle a ovládácí síla je nezajímá (to by vyplývalo z té tvojí příhody)?
-> sep: Tak nějak na tom jsem - volant se vrací jen částečně, je na konci manévru potřeba provést "korekci" aby to jelo úplně rovně. Člověk má na výjezdu z každé zatáčky pocit, že chytá přetáčivý smyk. Jinak předpokládám, že na STK zkoumají jen vůle a ovládácí síla je nezajímá (to by vyplývalo z té tvojí příhody)?
12:30:02
02.04.2013
02.04.2013

Matthes, záškodník z TechWebu
-> dragon_cb_cz: Hele me se to stalo u myho auta taky behem nekolika tejdnu. Proste se tam dostavala vlhkost a svislak vyreznul. Ta rez nabobtnala a zarvala ta teflonova pouzdra. Skoro neslo tocit volantem pri parkovani.
Jinak na toceni volantem bych se vyprd a zvednul celej predek. Pak si muzes tahat za kolo, resp za zaveseni rukama a nemusis behat k volantu.
Jinak na toceni volantem bych se vyprd a zvednul celej predek. Pak si muzes tahat za kolo, resp za zaveseni rukama a nemusis behat k volantu.
12:28:42
02.04.2013
02.04.2013

sep
-> Jozka: :kdysi jsme u auta kde technická musela projít a zároveň se vědělo že je poslední vyřešili vůli ve vybitém svisláku dotažením spodní matice dvoumetrovou tyčí,čep absolutně bez vůle,jen se muselo řídit do zatáčky i ze zatáčky jelikož se volant odmítal vracet.-) ale po stk se to o otáčku povolilo a odjezdilo i s vůlí další rok a půl.
12:27:35
02.04.2013
02.04.2013

dragon_cb_cz
-> Jozka: Já mám alespoň ten převod na autě na rozhýbávání... Že je to moc utažené je taky možnost, ale já se fakt nepamatuju, že bych to nějak vnímal na podzim tu tuhost - a od té doby se v tom určitě nikdo nevrtal. Po obědě pod to zalezu a uvidím... Ono teda na technické tohle asi ani nijak nekontrolují, ale pocit z toho dobrý nemám....
12:24:41
02.04.2013
02.04.2013

Jozka
-> dragon_cb_cz: Jo na technickou ? Tak to bych je zas tak moc nerozhejbával.. 

12:18:51
02.04.2013
02.04.2013

dragon_cb_cz
-> sep: Do toho kuláku se raději vrtat nebudu, aby to nakonec nebylo horší než lepší
.Zvednu to origo heverem a hodím stojnu s prkýnkem pod práh, to by mělo stačit... proč mi skoro u všech aut musí technická končit z kraje jara? A ještě takhle debilně studenýho, grrrr.
Každopádně díky za rady, večer poreferuju jak se dařilo.

Každopádně díky za rady, večer poreferuju jak se dařilo.
12:18:22
02.04.2013
02.04.2013

Jozka
-> dragon_cb_cz: Jsem ve podobný situaci, potřeboval jsem nahradit narychlo jeden čep, tak jsem vzal z archivu sestavu po GO ze zlikvidovanýho auta.. Tuhou natvrdo. A přesto, že vazelína vylezla hore pod gumkou, tak nic moc otočnost a spodní hlavice úplně natvrdo. Postupně trochu rozhejbáno ve svěráku, na auto asi dám a když i s převodem půjde ztuha, zkusím povolit o díru závlačkovou matici čepu a jezdit - neb mám dojem, že autor GO matici přitáhl příliš..
Jinak nahřívat jsem zkoušel, velice opatrně regulovatelnou pistolí (75°C) kvůli plastovým podložkám a teflonem potaženým pouzdrům - a malinko pomohlo.
Jinak nahřívat jsem zkoušel, velice opatrně regulovatelnou pistolí (75°C) kvůli plastovým podložkám a teflonem potaženým pouzdrům - a malinko pomohlo.
12:12:09
02.04.2013
02.04.2013

sep
-> dragon_cb_cz: :když si zapamatuješ kolik bylo otáček na kuláku pak se to nerozhodní ale kašli na to a nesundávej to,jde to i s tím,hever buďto origo a nebo špalík pod práh z vnitřní strany a za něj klasikou,naděje umírá poslední.-)
12:06:05
02.04.2013
02.04.2013

dragon_cb_cz
-> sep: Konečně někdo kdo mi dává naději
Kulák se mi odpojovat nechce (na stažení nemám po ruce stahovák a rozpojovat to na řízení se mi nechce už vůbec - to bych si rozhodil geometrii ne?), ale snad bude pomocník na točení volantem (a snad najdu vhodný hever na zvednutí).
-> minno: -> Koblet: V delším horizontu mě to asi nemine, ale ta náprava je jinak v cajku, tak jsem se do její generálky pouštět nechtěl - na to mám jiný
-> Matthes, záškodník z TechWebu: Ještě na podzim (za teplého počasí) když jsem s tím autem jel tak jsem si nějakého velkého odporu nevšimnul a když se s ním nějakou dobu jede tak se to trochu rozhýbe, tak pořád doufám že je to jen prastará tuhá vazelína. K čemu by ten svislák mohl přireznout, k té rozpěrné trubce mezi pouzdra?
Potřebuju aby to auto dát do rozumného stavu před technickou a nemám na to moc času (dnešní a max zítřejší odpoledne), takže i dočasné řešení je dobré řešení
EDIT: A rozebrat znamená odstrojit brzdič, náboj, odpojit kulák... to je moc práce na kterou mám příliš málo času a prostoru.

-> minno: -> Koblet: V delším horizontu mě to asi nemine, ale ta náprava je jinak v cajku, tak jsem se do její generálky pouštět nechtěl - na to mám jiný

-> Matthes, záškodník z TechWebu: Ještě na podzim (za teplého počasí) když jsem s tím autem jel tak jsem si nějakého velkého odporu nevšimnul a když se s ním nějakou dobu jede tak se to trochu rozhýbe, tak pořád doufám že je to jen prastará tuhá vazelína. K čemu by ten svislák mohl přireznout, k té rozpěrné trubce mezi pouzdra?
Potřebuju aby to auto dát do rozumného stavu před technickou a nemám na to moc času (dnešní a max zítřejší odpoledne), takže i dočasné řešení je dobré řešení

EDIT: A rozebrat znamená odstrojit brzdič, náboj, odpojit kulák... to je moc práce na kterou mám příliš málo času a prostoru.
11:48:15
02.04.2013
02.04.2013

sep
Auto na zvedák aby byla těhlice nezatížená,kolo sundat a za současného tlačení vazelíny točit těhlicí doprava doleva(odpojit třeba i kulák aby to líp šlo) a doufat že se to prohrne,někdo ještě před tlačením naplněnou dekalamitku ohřívá.-)
Někdy to pomůže,je to 50-50.
Někdy to pomůže,je to 50-50.
11:02:20
02.04.2013
02.04.2013

Matthes, záškodník z TechWebu
To spis bude zarezly.
10:58:28
02.04.2013
02.04.2013

Koblet
Osobně bych to taky raději rozebral. Ovšem pokud se Ti podaří dostat ven čepy. Celkem běžně se to musí odřezávat a měnit. Zatím jsem skoro na každém autě viděl že alespoň jeden nešel ven. Většinou ten poslední, když už člověk začíná jásat že to jde dobře.

10:53:33
02.04.2013
02.04.2013

minno
-> dragon_cb_cz: ja by som to moc nenahrieval, nakoľko sú tam silónové púzdra. Asi najlepšie len rozobrať, vyčistiť a premazať nanovo.
10:47:27
02.04.2013
02.04.2013

dragon_cb_cz
Na GLS mám poněkud (poněkud dost) tužší řízení než bych si představoval, předpokládám, že na vině bude zatuhlá vazelína ve svislákách. Že je mám promazat je mi jasné, ale trochu se bojím, že se mi nepodaří to vytlačit všechno ven a začne to lézt spodem dřív než se nová vazelína dostane až nahoru. Je nějaký trik jak té staré vazelíně pomoci ven? Můžu třeba ten otočňák nahřát horkovzduškou?