Tak predné pružiny vymenené. Pri porovnaní pružín som dosť čumel. Tie L/A 260tky sú teda fakt riadne blato! Už na pohľad je drôt viditeľne tenší od série a aj váhovo je to v ruke dosť cítiť v porovnaní so sériou (obidve skrátené na približne rovnakú dĺžku). L/A-čko je ľahké ako pierko. Počet závitov na rovnakú dĺžku pružiny je u L/A je menší o 1 závit.
Po zmeraní hrúbky drôtu je to u L/A pružiny nejakých 11,9 mm, u série 12,5 mm.
Auto som +/- zrovnal, na PP strane pružina vypodložená. Je to lepšie ako to bolo. Pocitovo je teraz predok na zatlačenie o blatník takisto o niečo tvrdší. Som zvedavý čo ukáže prax. Čakám že to už nebude také citlivé na zaťaženie.
Pre porovnanie, vľavo sériová pružina skrátená o 1,5 závitu, vpravo L/A 260 mm skrátená o záverný závit. Rozdiel je jasný.
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Ako dostať auto do roviny?
23:10:13
04.09.2012
04.09.2012

minno
15:48:13
04.09.2012
04.09.2012

minno
-> Milos: hm, ty máš LP nižšie a PZ vyššie. U teba by ozaj malo pomôcť znížiť PZ a vyriešíš tým oba problémy. Lenže ono je to vychcané, znížiš PZ a okrem zvýšenia LP sa ti ešte aj možno zníži LZ, pretože ťažisko sa zas presunie úplne inde

15:21:01
04.09.2012
04.09.2012

peti
-> minno: ja to vidim na vzduchovy podvozok 

15:10:14
04.09.2012
04.09.2012

Milos
no ja mam zase LP vzdy najnizise, taktiez pruzinu mam vypodlozeny ponad a i tak je ta strana nizsie, ale pozorujem ze mam PZ stranu vysie, myslim ze by pomohlo znizenie PZ, tym padom by sa mal zodvihnut aj LP, ci sa mylim ?
08:49:48
04.09.2012
04.09.2012

minno
-> Tuner#2 03.09.12 23:39:18: Jasné. Veď ja sa len informujem. Niečo už len vymyslím.
23:42:48
03.09.2012
03.09.2012

Tuner#2 - zrušená registrace
-> radekp 03.09.12 11:39:03:
K otázce. Může se to časem stát i přes to, že pružiny jsou štosované (velký náraz na bucharu v pérovně) což by tomu mělo zamezit, ale každá pružina se časem unaví a pod zatížením zmenšuje svou volnou délku.

K otázce. Může se to časem stát i přes to, že pružiny jsou štosované (velký náraz na bucharu v pérovně) což by tomu mělo zamezit, ale každá pružina se časem unaví a pod zatížením zmenšuje svou volnou délku.
23:39:18
03.09.2012
03.09.2012

Tuner#2 - zrušená registrace
-> minno: Co furt špekuluješ? O tom jak srovnat auto a že to bude na úkor zadku jsem tě už psal. Jinak to prostě neuděláš a taky mám PP a LZ prostě níž... Když zkrátíš sérii na 240 a L/A na 240, tak tvrdší bude pořád ta série. Hanuš tenkrát dost nadával na Sakyho pružiny a vrátil tam raději řízlé série, protože se auto chovalo lépe a bylo tvrdší. Osobně bych se nebál v Tvém případě cestování a plného kufru dát dopředu nějakých 60kN, ba možná zkusit i to co mám já, prože máš "obyč" tlumiče a nemuselo by to být tak tvrdé. Otázka kolik pak ten tlumič vydrží...
Jinak kratší pružina je prostě jako když máš drát a chceš ho ohnout v délce 1m a pak když z něj uděláš jen 0,5m. Ten metrový ohneš v ruce s tím 0,5 už nehneš.
Jinak kratší pružina je prostě jako když máš drát a chceš ho ohnout v délce 1m a pak když z něj uděláš jen 0,5m. Ten metrový ohneš v ruce s tím 0,5 už nehneš.
21:22:01
03.09.2012
03.09.2012

MOLSO
-> minno: ked zoberies seriovu 284 a tu tvoju 260 s rovnakou gtuhostou a obidve zrezes na 240 tak ta seriova zrezana bude tuhšia ako 260ka zrezaná
21:05:48
03.09.2012
03.09.2012

minno
-> Eidy: mám na mysli materiály bežne vyrábaných pružín pre škodovky.
Zajtra nahadzujem druhé predné pružiny. Som zvedavý na výsledok. Lebo s tými súčasnými pružinami sa mi to už akosi úplne dokur*ilo, až som z toho mimo. A to mi stálo auto kedysi celkom slušne rovno. A teraz čím viac som sa snažil o zlepšenie, tým sa to viac doondilo a teraz je to už úplne zle.
Zajtra nahadzujem druhé predné pružiny. Som zvedavý na výsledok. Lebo s tými súčasnými pružinami sa mi to už akosi úplne dokur*ilo, až som z toho mimo. A to mi stálo auto kedysi celkom slušne rovno. A teraz čím viac som sa snažil o zlepšenie, tým sa to viac doondilo a teraz je to už úplne zle.
20:52:42
03.09.2012
03.09.2012

Eidy
-> minno: Samozřejmě, že pružiny jsou různých materiálů, může být i titanová, která je při stejné tuhostii mnohem lehčí. Ale pokud se bavíme o jedné a té samé pružině, tak zkrácením se zvýší její tuhost.
20:11:17
03.09.2012
03.09.2012

minno
-> Ultim: ja len že či sa pružiny nevyrábajú aj z rôzneho materiáliu a tým sa potom líši ich tuhosť i keď počet závitov a rozmery sú rovnaké.....
14:58:21
03.09.2012
03.09.2012

Ultim
-> minno: Ano. BTW vzorec por vypocet tuhosti tlacne vynute pruziny obsahuje ve jmenovateli hodnotu "pocet cinnych zavitu". Co se stane, pokud zmensis hodnotu ve jmenovateli?
12:27:39
03.09.2012
03.09.2012

minno
-> MOLSO: to mi je jasné, lenže.....hm, neviem to dobre vysvetliť čo vlastne chcem vedieť
Spýtam sa takto: Keď skrátim originál L/A 260 mm pružinu (tuhostne by mala byť na tom rovnako ako séria) dajme tomu na 240 mm a takisto skrátim aj originál 284 mm pružinu takisto na 240 mm (u obidvoch sa odstránia vrchné záverné závity). Bude tuhosť vo výsledku rovnaká, alebo nie? Počet závitov na rovnakú dĺžku vyzerá byť rovnaký na oboch pružinách.

Spýtam sa takto: Keď skrátim originál L/A 260 mm pružinu (tuhostne by mala byť na tom rovnako ako séria) dajme tomu na 240 mm a takisto skrátim aj originál 284 mm pružinu takisto na 240 mm (u obidvoch sa odstránia vrchné záverné závity). Bude tuhosť vo výsledku rovnaká, alebo nie? Počet závitov na rovnakú dĺžku vyzerá byť rovnaký na oboch pružinách.
12:26:40
03.09.2012
03.09.2012

Placko
-> MOLSO:
ja som tiež strojar a toto som nevedel
hold
spať na hodine sa neoplatí



spať na hodine sa neoplatí

12:21:37
03.09.2012
03.09.2012

MOLSO
-> Placko: ta sak som daky strojar ne ? co ta na chemickej nenaucia musis sa sam 

12:20:03
03.09.2012
03.09.2012

Placko
-> MOLSO 03.09.12 12:15:18: mudro
12:15:18
03.09.2012
03.09.2012

MOLSO
-> minno: pružina je ako drot ktory stlacanim vlastne namahas krutom. cim je drotkratsi tym viac odolava krutu a je "menej pružný"
12:14:47
03.09.2012
03.09.2012

kamikaze
-> minno: U říznutý pružiny se musí jednotlivý závity víc zmačknout oproti normální, když je obě stlačíš o stejnou délku

12:07:11
03.09.2012
03.09.2012

minno
Mám otázku, vie mi niekto vysvetliť. čím je spôsobené, že zrezaním pružiny pružina tvrdne?
Po zrezaní sériovej pružiny tá pružina stvrdne len tým, že sa odstráni záverný nečinný závit, alebo je v tom niečo viac, do čoho ja nevidím? A čím pružinu viac skrátim, tým je potom tvrdšia, alebo ako je to? Mám z toho mišung
Po zrezaní sériovej pružiny tá pružina stvrdne len tým, že sa odstráni záverný nečinný závit, alebo je v tom niečo viac, do čoho ja nevidím? A čím pružinu viac skrátim, tým je potom tvrdšia, alebo ako je to? Mám z toho mišung

12:04:47
03.09.2012
03.09.2012

minno
-> Eidy: Takže je to naprd tak ako tak :)
12:02:08
03.09.2012
03.09.2012

Eidy
-> minno: Samozřejmě, že by se PZ strana zvedla. Ale bez toho to nejde.
12:00:42
03.09.2012
03.09.2012

minno
-> Maťulo: ktohovie ako by to fungovalo, keď je to krivé na kríž. LP a PZ je vyššie, PP a LZ je nižšie.
11:55:18
03.09.2012
03.09.2012

Maťulo
-> minno: podla mna by stacilo 5mm pod domcek zadnej pruziny...
11:52:29
03.09.2012
03.09.2012

minno
-> Maťulo 03.09.12 11:13:27: Neviem si to predstaviť, ako by to fungovalo. Či by sa tým nedvihla ešte viac tá PZ strana.
11:39:03
03.09.2012
03.09.2012

radekp
-> Aidamgonnahate: A na tvoji skoroRS zase moc levná, co?
pokud jezdím v autě převážně sám, může být pružina na řidičově straně unavenější než na straně spolujezdce? pro jistotu jsem je při složení nápravy přes zimu přehodil...

pokud jezdím v autě převážně sám, může být pružina na řidičově straně unavenější než na straně spolujezdce? pro jistotu jsem je při složení nápravy přes zimu přehodil...
11:18:25
03.09.2012
03.09.2012

Aidamgonnahate
-> Eidy: A ta stolice je tak drahá že na 120ku se to určitě nevyplatí..:/ :D
11:13:27
03.09.2012
03.09.2012

Maťulo
-> minno: ked mas pravu prednu stranu nizsie, nepomohlo by vypodlozit pravy zadny domec pruziny???
11:08:52
03.09.2012
03.09.2012

Eidy
-> minno: No tak holt srovnáš předek napůl a napůl zkřivíš zadek. Jinak bys jedině musel s kastlí na rovnací stolici. Jiank to nejde. Kastle škodovky je měkká, ale zase to není takovej papír, abys ji pružinama nakřivil nebo srovnal dle chuti.
11:05:42
03.09.2012
03.09.2012

Maťulo
minno 02.09.12 21:36:40 napsal:
→ peter l: Tak ten bol dobrý. Len mám obavy, či si to
nemyslel vážne.
*3* *3* *3* *3* *3* *3*
→ peter l: Tak ten bol dobrý. Len mám obavy, či si to
nemyslel vážne.










10:58:41
03.09.2012
03.09.2012

minno
-> Lubes: aj ja som mal krivé nápravy. Ale nápravy sú už nové rovné. Geometria náprav podľa protokolu je OK, len to nesedí rovno, no.
-> Martin/125/: to je práve to, čo nepomáha, už tu o tom bola reč. Skrátením alebo vypodložením len jednej pružiny sa zmena prejaví aj na druhej strane.
-> Martin/125/: to je práve to, čo nepomáha, už tu o tom bola reč. Skrátením alebo vypodložením len jednej pružiny sa zmena prejaví aj na druhej strane.
10:54:16
03.09.2012
03.09.2012

minno
-> Eidy: ale čo potom robiť so zadkom? Je to ako boj s veternými mlynmi. Napravím jednu stranu a rozhodí sa druhá strana.
10:53:49
03.09.2012
03.09.2012

Martin/125/
Tak na ty straně kde je auto vyšší tu pružinu malinko uřízni a je to...vubec nic neponáš na jizdnich vlastnostech na ničem...jen bude auto rovně.
10:53:09
03.09.2012
03.09.2012

Lubes - zrušená registrace
-> minno: ja som mal tiež auto po kúpe nakrivo ,len to som zistil až po rozobraní nápravy že bola ohnutá na jednej strane....ale ked ty máš všetko nové tak len maturuj 

10:50:13
03.09.2012
03.09.2012

Eidy
-> minno: Zadek neřešíš, ale nemůžeš srovnat jen předek a zadek, aby zůstal přece. Proto se ptám na zadní pružiny. Mají na to stejnej vliv jako přední.
10:34:52
03.09.2012
03.09.2012

minno
-> Eidy: O to sa pokúšam aj ja. Len nejako sa mi to nedarí. Keď už píšeš o tej LZ strane, tá je aj u mňa mierne nižšie, ale ako vravím, je to zanezbateľný rozdiel a preto to neriešim. Len ten predok. Odpojenie stabíku od kasne na to nemá vplyv.
Asi by to chcelo viac tunerských prvkov
Tvrdšie pružiny, tvrdší stabík, aby sa tie nerovnomerné váhy tak veľmi negatívne neprejavovali.
Asi by to chcelo viac tunerských prvkov

10:22:36
03.09.2012
03.09.2012

Eidy
-> minno: Já mám taky níž PP a LZ. Ale jak říkám, po úpravě stabilizace se to srovnalo a není to vidět. Teda když o tom nevíš.
09:48:35
03.09.2012
03.09.2012

minno
-> Eidy: Zadok je +/- rovno. Neriešim milimetre, podvozok je viac menej sériovka. Ale predok sa mi viditeľne stále tlačí viac k zemi pravá strana. Pri pôvodných starých nápravách bol aj predok približne rovno, čiže rovnako nakopnuté obidve strany
Ako to tu tak ale sledujem, tak snáď každý škodovku nemá v rovine, +/- 1 cm u každého.

Ako to tu tak ale sledujem, tak snáď každý škodovku nemá v rovine, +/- 1 cm u každého.
09:25:06
03.09.2012
03.09.2012

Eidy
A když máš nakřivo předek auta, je nakřivo i zadek? Jde mi o to, jak moc do vrtule kastle je. Moje kastle taky není úplně rovná, vyřešil jsem to stabilizátorem v šibalech, kdy si můžu stabík „vyvážit“ mezi L a P stranou. Díky křivosti kastle mi to tlačilo na jedno kolo víc než na druhý. Zkus teda odpojit stabík od kastle. Když ti to dělá co píšeš, co na to zadní pružiny? Porovnával jsi je? Musíš je vzít taky v potaz.
21:44:10
02.09.2012
02.09.2012

minno
-> Dušan: na tých našich cestách si idem vybiť zuby už aj s tým čo mám :/
21:39:26
02.09.2012
02.09.2012

Dušan
-> minno: neco v zasobe mam a je ravda, ze na tebe to je asi tvrdy
21:36:40
02.09.2012
02.09.2012

minno
-> Dušan: máš zvyšné? :) Tých sa obávam že by to bolo zas príliš tvrdé a potom by som musel meniť aj zadok.
-> peter l: Tak ten bol dobrý. Len mám obavy, či si to nemyslel vážne.
-> peter l: Tak ten bol dobrý. Len mám obavy, či si to nemyslel vážne.
21:33:31
02.09.2012
02.09.2012

Milan 136
-> peter l: ?

21:33:05
02.09.2012
02.09.2012

Dušan
-> minno: nechces tunerovi 220ky ? 

21:31:59
02.09.2012
02.09.2012

peter l
Moja verzia-odrezat pruziny o 2-2,5 zavity dat medzi zavyty po gumovu vlozku(tu co je spiralova co treba odrezat)a pritvrdit seriove tlmice s motorovym olejom a ak chces este tvrdsie tak s prevodovym olejom.a bude sediet ako pribyta
a je skoro zadarmo


21:23:41
02.09.2012
02.09.2012

minno
Už som si pripravil na skúšku sériové predné struny, zrezané o 1,5 závitu na voľnú dĺžku cca 255-260 mm, očistené a natreté penetrátorom, zajtra vrchná farba, ak by to náhodou bolo lepšie, aby som ich znova nemusel vyberať. V utorok ich tam nahodím, som zvedavý čo to povie.
Vie mi niekto aspoň subjektívne odhadnúť, koľko % sa pružine zrezaním pridá na jej tuhosti? Resp. spýtam sa ináč, je to len zanedbateľné pritvrdnutie, alebo je to aj reálne poznať?
Vie mi niekto aspoň subjektívne odhadnúť, koľko % sa pružine zrezaním pridá na jej tuhosti? Resp. spýtam sa ináč, je to len zanedbateľné pritvrdnutie, alebo je to aj reálne poznať?
21:16:11
02.09.2012
02.09.2012

minno
-> Ultim: Nie že sa nič nestane. Podložením pružiny sa to trochu zdvihne a zároveň sa tým trochu aj tá pružina stlačí. Je to ale také dosť individuálne, záleží od dĺžky pružiny, jej tuhosti a od veľkosti vypodloženia. Podľa toho čo písal T2, a tiež si to myslím aj ja, je to ale normálny jav, zvlášť u blatových pružín, kedy sa ten váhový nepomer auta ukáže v značnej miere. A tie moje predné pružiny podľa mňa blatové teda sú.
Testy ani merania robiť nebudem, k ničomu mi to nebude. Auto má už takto najazdené 100 tis. km, jazdí výborne, s ničím problém nie je, len sa s tým chcem v rámci možností ešte trochu pohrať a zlepšiť to, to je všetko.
Testy ani merania robiť nebudem, k ničomu mi to nebude. Auto má už takto najazdené 100 tis. km, jazdí výborne, s ničím problém nie je, len sa s tým chcem v rámci možností ešte trochu pohrať a zlepšiť to, to je všetko.
13:53:54
02.09.2012
02.09.2012

Ultim
-> minno: Rikas, ze i po podlozeni predni pruziny se nic nestalo, naopak byla vic zmacknuta. Navic mas ty predky hodme mekke.
Tak potom je to jasne. Karoserii mas po bouracce do vrtule. Tim, ze menis velikost na predku nic nezmuzes, protoze se pretlacis s pruzinou na uhlopricce tj. na zadni naprave kde je 60% vahy a k tomu adekvatni pruzinu, takze to nepretlacis ani kdybys do predu nastrkal nevim kolik podlozek.
Zkus nasledujici: podloz zadni pruzinu a uvidis, ze ti uhlopricne kolo pujde dolu
EDIT: ani vlastne nemusis nic podkladat, jenom to zkus vyheverovat za podelne o silu te podlozky.
Tak potom je to jasne. Karoserii mas po bouracce do vrtule. Tim, ze menis velikost na predku nic nezmuzes, protoze se pretlacis s pruzinou na uhlopricce tj. na zadni naprave kde je 60% vahy a k tomu adekvatni pruzinu, takze to nepretlacis ani kdybys do predu nastrkal nevim kolik podlozek.
Zkus nasledujici: podloz zadni pruzinu a uvidis, ze ti uhlopricne kolo pujde dolu

EDIT: ani vlastne nemusis nic podkladat, jenom to zkus vyheverovat za podelne o silu te podlozky.
11:12:19
02.09.2012
02.09.2012

minno
-> haso: Fíha, a je tu na Slovensku vôbec nejaká pružinárňa? Poznám len v ČR Invel v Plzni. Zatiaľ ale netreba, dík.
11:08:46
02.09.2012
02.09.2012

haso
-> minno: minnko, keby si moc chcel laborovat s pruzinami, som ochotny ti navrhnut pruzinu presne podla tvojich poziadaviek aj s vyrobnym vykresom do pruzinarne
11:06:50
02.09.2012
02.09.2012

minno
Však práve, je to hrozná veda vyladiť to, keď každá jedna pružina ovplyvní celé auto
A to váhové rozloženie hmotnosti - to je práve to, čo súvisí s tými mojími "divnými" pružinami. Stačí malá záťaž a ide to k zemi. Sú akési blatové tie pružiny.
Takže asi skúsim dať iné pružiny - lenže aké. Pre začiatok asi skúsim zrezané sériovky na tých cca 250 mm a uvidím čo to spraví s autom. Ak budú pružiny tvrdšie, teoreticky by sa malo aj menej prejaviť váhové zaťaženie auta a naklonenie do strany.

A to váhové rozloženie hmotnosti - to je práve to, čo súvisí s tými mojími "divnými" pružinami. Stačí malá záťaž a ide to k zemi. Sú akési blatové tie pružiny.
Takže asi skúsim dať iné pružiny - lenže aké. Pre začiatok asi skúsim zrezané sériovky na tých cca 250 mm a uvidím čo to spraví s autom. Ak budú pružiny tvrdšie, teoreticky by sa malo aj menej prejaviť váhové zaťaženie auta a naklonenie do strany.