
skoda.virt.cz
odkaz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Jak na výměnu pružin, bez vyndání nápravy
-> Tuner#2 29.05.09 21:59:57: Pokud vyrazi spodni excentr, tak nepotrebuje resit praskani kozliku a jejich utahovaci momenty. To te zajima jen utahovaci moment excentru pri zpetne montazi a z praxe vim, ze to je stejen tak nejak od oka + na zavlacku. On tam zas tak moc moznosti neni, kdyz ten cep ma v sobe jednu dirku skrz... Ale pokud ma nekd napravu v takovym stavu, ze mu praskaj kozliky, tak doporucuju vyndat nejen pruziny, ale celou napravu a cely to zgeneralkovat 

Tuner#2 29.05.09 21:59:57 napsal:
→ Labros: Takže informace o možném praskutém kozlíku,
o přesném dotažení jsou dle Tebe k ničemu? Hmm…
→ Gryzly: NJ, ale tím poškrábeš komaxit na pružině. Když
rozděláš rameno, tak se nic nepoškrábe
Tak jak na Vás tady koukám tak oni ty dotahovací momenty jsou asi jen pro parádu že.
A pak nemaj praskat......
→ Labros: Takže informace o možném praskutém kozlíku,
o přesném dotažení jsou dle Tebe k ničemu? Hmm…
→ Gryzly: NJ, ale tím poškrábeš komaxit na pružině. Když
rozděláš rameno, tak se nic nepoškrábe

Tak jak na Vás tady koukám tak oni ty dotahovací momenty jsou asi jen pro parádu že.
A pak nemaj praskat......

-> Nwkt: Taky si myslím kor s origo pružinou. Já tohle nepotřebuju ani vzadu, jen vyndám tlumič a pružina bez podvázání nápravy na mě vypadne 

-> Gryzly: Zadní, ale vepředu to neuděláš ne
-> Labros: Takže informace o možném praskutém kozlíku, o přesném dotažení jsou dle Tebe k ničemu? Hmm...
-> Gryzly: NJ, ale tím poškrábeš komaxit na pružině. Když rozděláš rameno, tak se nic nepoškrábe
-> Gryzly: NJ, ale tím poškrábeš komaxit na pružině. Když rozděláš rameno, tak se nic nepoškrábe

Já mám stahovák, vyndám tlumič, stáhnu pružinu, vyndám ji ven a nemusím ani rameno rozebírat. na stahovák vám stačí dvě pořádné pásoviny, závitová tyč, matky a ložisko. Na takovej jednoduchej, jinak já mám tento, a jeden šroub na předek a jeden na zadek.
Zadní nová a stáhnutá pružina.
Zadní nová a stáhnutá pružina.
To je úžasný, kolik různejch postupů se dá vymyslet na tak jednoduchou věc. V podstatě, kdyby téma končilo prvním Synyho příspěvkem, tak bychom o nic nepřišli.
To by mě zajímalo, kolik postupů by se tady objevilo, kdyby se měla měnit pružina třeba na McPhersonu.
Já bych tak nezavrhoval servisní literaturu. Mělo by stačit otevřít na příslušný kapitole, a člověk hned vidí optimální postup, kterej funguje a nehrozí zničení ničeho. Na fóru se kolikrát vymejšli vymyšlené.
Já bych na to šel jako Syny, s poznačením polohy excentru, není co řešit. A kdo má stahovák pružin, je na tom ještě líp a nemusí nic poznačovat.
To by mě zajímalo, kolik postupů by se tady objevilo, kdyby se měla měnit pružina třeba na McPhersonu.
Já bych tak nezavrhoval servisní literaturu. Mělo by stačit otevřít na příslušný kapitole, a člověk hned vidí optimální postup, kterej funguje a nehrozí zničení ničeho. Na fóru se kolikrát vymejšli vymyšlené.
Já bych na to šel jako Syny, s poznačením polohy excentru, není co řešit. A kdo má stahovák pružin, je na tom ještě líp a nemusí nic poznačovat.
-> Tuner#2: ono je možný, že mi na té levé straně ta pružina nesedla správně do misky... jako předtím, i když to bylo na šrot, tak to bylo jakžtakž v rovině a OK, každopádně dám ty new pružiny a bude 

-> Marcius: Pokud jsi ale neměl auto sedlé k jedné straně, tak Tě to problém jiného odklonu nevyřeší, jen to na jedné straně udělá Véčko a druhá bude kolo rovně. No uvidíš až to dáš na auto.
-> Tuner#2: no u mě je to konkrétně právě levá strana
jinak co je starýho na té nápravě jsou akorát šikmý ramena, jinak mám všechno nový... před chvílí jsem byl u nás v mototechně a kupodivu jsem za 870,- koupil obě pružiny na vlečku (měřil jsem délku a má skutečně 446mm a průměr drátu cca 12,5mm) takže jsem nakonec sehnal co jsem chtěl
dík za info 



-> Marcius: Ten samý problém tu měl Petuli a staví nakonec novou vlečku. Může to být čímkoliv, třeba i ohnutým (propadlým ve spoji) šikmým ramenem a to že pravá strana dělá větší Áčko je celkem běžné. Dělá to i mě i MATTESSovi a přitom je auto na obou stranách stejně vysoko.
-> Tuner#2: samozřejmě že nevadí, turbo bude snad už na hrocháči, ale problém je u mě zásadní, jedno kolo má větší áčko a druhý je skoro normál... nechci si sjet nový pneumatiky...
-> Marcius: Zmenšovat Áčka sice pružinou můžeš, ale tím pádem musí být delší a je to jen vytloukání klínu klínem.
Zda se dá dnes sehnat nevím, já jí před 4 rokama sehnal bez problému.
Zmenšit Áčka a zároveň nemít nakopnutý zadek a tím pádem nestabilní auto pomůže jen repase nápravy a případný posun úchytu šikmého na příčce výš. O všem se tady už psalo. Navíc Áčka zas tak na škodu nejsou, pokud to má být auto na svezení což předpokládám chceš, když plánuješ turbo ne?
Zda se dá dnes sehnat nevím, já jí před 4 rokama sehnal bez problému.
Zmenšit Áčka a zároveň nemít nakopnutý zadek a tím pádem nestabilní auto pomůže jen repase nápravy a případný posun úchytu šikmého na příčce výš. O všem se tady už psalo. Navíc Áčka zas tak na škodu nejsou, pokud to má být auto na svezení což předpokládám chceš, když plánuješ turbo ne?
-> Tuner#2: hlavně změnšit áčka... právě jsem se dočetl, že vlečková pružina má 436mm volnou délku. otázka tedy zní : jde ještě někde koupit takováto nová pružina?
-> Marcius: Tak buď řešíš jízdní vlastnosti a nebo ne. Nějak jsem nepobral odpověď.
Co se týče volné délky, tak ta je závislá na tuhosti pružiny. Takže můžeš mít kyvkovou 325mm a bude na natě stejně vysoko jako vlečková říznutá na 385mm (jen příklad ale daleko od pravdy nebude). Navíc co auto to oridinál a každý to chce mít vysoko jinak...
Co se týče volné délky, tak ta je závislá na tuhosti pružiny. Takže můžeš mít kyvkovou 325mm a bude na natě stejně vysoko jako vlečková říznutá na 385mm (jen příklad ale daleko od pravdy nebude). Navíc co auto to oridinál a každý to chce mít vysoko jinak...
-> Tuner#2: no mě teď nejde ani tak o tvrdost apod. jde mi o to, že potřebuju dát na svoji vlečku nový pružiny, který pravděpodobně asi nekoupím... potřebuju znát návrhy - jaká volná délka může být. přední zatím řešit nebudu, mám je o 1závit zkrácený a zatím mi to stačí, potřebuju jen srovnat ten zadek...
-> Marcius: Stačí číst, zorovna tu téma co na zadek na vlečku je hned v této sekci... a nebo si přečti moje téma jak nabízím výrobu trdších předních - tam najdeš veškeré info.
my sme s kámošem na jeho šáde to dělali tak, že jsme si auto zvedli za nápravnici, podepřeli, sundali př. kola,vyndali tlumiče, vyrazili čep horního ramene, vytočili si rejd tak, že nám bylo umožněno se dostat se spodním ramenem co nejníž a já pak za spodní rameno tlačil co nejvíc dolů a Rudy kladivem vybouchal pružinu ven... zkušeli jsme to i stahovat "svěrákem", ale neskončilo to nejlíp(i když se nic nestalo, ale mohlo ...
)
Jinak dotaz trochu mimo mísu... jaké pružiny můžu dát na zadní nápravu na rapida?? když jsem měl nápravu rozhozenou, pružiny měly volnou délku kolem půl metru, můžu tam dát i kratší? V katalogu dílů nejsou psaný délky a v obchodě mi nabízejí 113-350302 což jsou zadní pružiny Mko, ale ty byly o mrtě kratší, než co jsem měl na rapidu... poraďte mi někdo pls... potřebuju sehnat buď ty origo rapidový, nebo pokud můžou být i jiný... já prostě nevím... poraďte, kdo máte zkušenost
Díkec a sory za zasírání...

Jinak dotaz trochu mimo mísu... jaké pružiny můžu dát na zadní nápravu na rapida?? když jsem měl nápravu rozhozenou, pružiny měly volnou délku kolem půl metru, můžu tam dát i kratší? V katalogu dílů nejsou psaný délky a v obchodě mi nabízejí 113-350302 což jsou zadní pružiny Mko, ale ty byly o mrtě kratší, než co jsem měl na rapidu... poraďte mi někdo pls... potřebuju sehnat buď ty origo rapidový, nebo pokud můžou být i jiný... já prostě nevím... poraďte, kdo máte zkušenost
Díkec a sory za zasírání...
ja uz predni pruziny taky "parkrat" mel venku a dycky jak pise T#2
packa 28.05.09 11:14:42 napsal:
→ Jozka: Tento postup se mi zdá asi
nejpřijatelnější.
Tak to tedy raději ne. Vzhledem k tomu, že jsem to nikdy nedělal. tak asi se přikloním k variantě synyho, tedy spodní čep a pak si nechat seřidit odklony a geom.
→ Jozka: Tento postup se mi zdá asi
nejpřijatelnější.
Tak to tedy raději ne. Vzhledem k tomu, že jsem to nikdy nedělal. tak asi se přikloním k variantě synyho, tedy spodní čep a pak si nechat seřidit odklony a geom.
-> Syny: JJ tlumiče, podložku jsem v postupu neřešil.
-> Jozka: Já měl doma jeden kozlík prasklej. Je to takový divný materiál a tam kde je to plné, to jde utáhnout na cit jako normální šroub, ale tam kde je to rozdělené a spojené jen takovým tím nálitkem, tak ten při utahování praskne (pokud je kozlík nový) a hlavně to utahování tam jde pořád tak nějak zlehka a nezkušený to velmi lehce přetáhne přes moment. Vím jak to teď měl bratránek, raději jsem mu ty kozlíky přešel momenťákem... Chápu že pro člověka, co to dělá 20 let to není problém, ale já měl přední nápravu taky x krát rozebranou a než to řešit s rizikem přes kozlíky, tak tohle je jeden spoj. Tak rozděláš 4 šrouby a ještě rozpěru v kasli 4 x matky.
-> Jozka: Já měl doma jeden kozlík prasklej. Je to takový divný materiál a tam kde je to plné, to jde utáhnout na cit jako normální šroub, ale tam kde je to rozdělené a spojené jen takovým tím nálitkem, tak ten při utahování praskne (pokud je kozlík nový) a hlavně to utahování tam jde pořád tak nějak zlehka a nezkušený to velmi lehce přetáhne přes moment. Vím jak to teď měl bratránek, raději jsem mu ty kozlíky přešel momenťákem... Chápu že pro člověka, co to dělá 20 let to není problém, ale já měl přední nápravu taky x krát rozebranou a než to řešit s rizikem přes kozlíky, tak tohle je jeden spoj. Tak rozděláš 4 šrouby a ještě rozpěru v kasli 4 x matky.
-> Tuner#2: To ať si každej vybere, jakej způsob se mu líbí víc.. A chrupne kulový, to se mi za celejch tak asi 20 let nikdy nestalo.. Ale příště si tedy na to vezmu momenťák
.

-> Tuner#2 28.05.09 13:27:58:
Presne takhle. Jen nezapomen sundat tlumice a stabilizator... Pokud naprava jezdila a je na aute, tak bych ty kozliky vubec nesundaval... Pokud pod tim budes mit hever, tak se neboj toho, ze by to neslo zpatky... A hlavne tam pak vratit tu podlozku co je u svislaku dole mezi nim a ramenem...

Jinak věřte, že pružiny jsem měl venku hodněkrát, když jsem podkládal, aby auto stálo rovně a mám už druhou várku pružin.
To co radí Jozka mě přijde jako blbost, neb musíš rozdělat i to rozepření co je čep ramene v kasli a hlavně ty kozlíky se mají dotahovat na předepsaný moment, jinak můžou chrupnout. Do to bych kor na ježděné nápravě nešahal vůbec.
Nejlepší způsob je prostě povolit dole excentr a ten má na své hlavě takovou drážku. To si omaluješ na rameno a pak tam ten excentr dáš prostě stejně. Je k tomu nejlepší přístup, pružinu tam dáváš krásně z venku a nic Tě nevadí. Podmínka je auto na špalkách za prahy a pak jednoduše strčíš hever pod rameno a začneš zvedat až se pružina stalčí a můžeš zpět nasunou excentrický šroub.
Když se povolí nahože, tak tam pak blbě překáží svislák, kotouč a celý to pak visí za řízení a má snahu se to stáčet - práce na ho*no.
Takže za mě určite sporní excentr, je to nejrychlejší a nejbezpečnější řešení.
Navíc se stejně pak musí na geometrii, nebo teda spíš mělo by se, neb odklony se snížením malinko změní.
Nejlepší způsob je prostě povolit dole excentr a ten má na své hlavě takovou drážku. To si omaluješ na rameno a pak tam ten excentr dáš prostě stejně. Je k tomu nejlepší přístup, pružinu tam dáváš krásně z venku a nic Tě nevadí. Podmínka je auto na špalkách za prahy a pak jednoduše strčíš hever pod rameno a začneš zvedat až se pružina stalčí a můžeš zpět nasunou excentrický šroub.
Když se povolí nahože, tak tam pak blbě překáží svislák, kotouč a celý to pak visí za řízení a má snahu se to stáčet - práce na ho*no.
Takže za mě určite sporní excentr, je to nejrychlejší a nejbezpečnější řešení.
Navíc se stejně pak musí na geometrii, nebo teda spíš mělo by se, neb odklony se snížením malinko změní.
-> aceboss: Jo, takhle. A nepootočí, resp. možná pootočí, ale mezi šroubem excentru (100/1000) případně excentrickým šroubem (105/120) a kovovým pouzdrem v rameni, kde se to pootáčí už z principu lichoběžníkový nápravy při propružení - navíc to není potřeba odtlačit o moc. Nikdy jsem s tím neměl problém.
-> Jozka: Tento postup se mi zdá asi nejpřijatelnější.
-> aceboss: To je ale dobrá otázka. Neví někdo?
-> aceboss: ne , já to tak dělám vždycky a vše je jak má být
-> Jozka: Takovej možna hloupej dotaz.Ty teda radíš povolit spodní rameno na kozlicích tedy4 šrouby+ matice které jsou na tom dhouhém čepu a jsou chyceny ke karoserii(u eRka k podlaze a na druhé straně k plechu co je pod nádrží) Povolené rameno vytočit jakoby směrem ven ke sviskálu vytáhnou pružinu dár novou a změt v opačném pořadí upevnit.Ted moje otázka je když to rameno vytočím abych ho odehl od nápravnnice a mohl vytáhnou pružinu nemůže se mi zárověn i nějak potočit excentr v tom smyslu že po zpětné montáži nebude v poloze jako předt tím?
-> packa: Na ten excentr se vykašli, tam to kvůli výměně pružiny vůbec není třeba rozdělávat. Povol šroubový spoje kozlíků -4 na každý straně, pružiny ti ramena odkloní dolů od nápravnice a když je pak odkloníš - stlačíš dolů ještě víc, jde pružina vyměnit docela luxusně. Při zpětný montáži se využije páka - vzdálenost excentu od pružiny je o hodně menší, než od excentru k čepu ramene, takže se dá pružina stlačit i rukou - no anebo heverem. Jo, tlumiče se vyndat pochopitelně musí..
-> FMsedan: Když naložíš kufr a omotáš pružiny vázacím drátem, vyndávaj se líp - jen je třeba to zadrátovat pořádně - jednou jsme je stlačovali VZV, kolega to omotal málo.. no byla to legrace, péro vylítlo 5-6m vysoko a přistálo na druhým konci dílny. Bohužel, místo dopadu se přesně krylo se zadním blatníkem mýho auta..
Ze sundaný nápravy jako na autě, akorát si nápravnici otočíš vzhůru nohama - ramena povolit v kozlících, při povolování raději stát na vodorovným čepu ramene, ono to nějakou sílu má. S novou pružinou zas přišlápnout a sešroubovat..
-> FMsedan: Když naložíš kufr a omotáš pružiny vázacím drátem, vyndávaj se líp - jen je třeba to zadrátovat pořádně - jednou jsme je stlačovali VZV, kolega to omotal málo.. no byla to legrace, péro vylítlo 5-6m vysoko a přistálo na druhým konci dílny. Bohužel, místo dopadu se přesně krylo se zadním blatníkem mýho auta..
Ze sundaný nápravy jako na autě, akorát si nápravnici otočíš vzhůru nohama - ramena povolit v kozlících, při povolování raději stát na vodorovným čepu ramene, ono to nějakou sílu má. S novou pružinou zas přišlápnout a sešroubovat..
-> Matthes, záškodník z TechWebu: jenže on má hlavu tak nízkou že ji člověk spíš ožvejká :-/
Peťa Klíč:
to asi ne leda někdo z pohřební služby.. já nevim ani jak je mam sundat ze sundanou nápravou mam strach že je tam pak do těch ramen ani nesevřu 


FMsedan 27.05.09 21:33:43 napsal:
já sem přemejšlel že bych ty pružiny stlačil a nějak je vyndal jen že
to je asi blbostpošleš pak fotky následků katastrofy?
já sem přemejšlel že bych ty pružiny stlačil a nějak je vyndal jen že
to je asi blbostpošleš pak fotky následků katastrofy?
-> Syny: Ja se s tim taky napekloval ale pak stacilo na druhy strane vzit prislusnej klic kvalitni a ten cep protocit a sel pekne vyklepnout 

-> Matthes, záškodník z TechWebu: Muze bejt. Staci ale oznacit polohu vuci ramenu a je to ok... Ale po vymene pruzin za krasti bych mozna ty odklony nechal udelat. Kazdopadne moje zkusenost je, ze spodni sli ven naprosto v pohode a horni nesli ani po pulhodinovym mlaceni kladivem. Povoll az druhej den a to po zkurveni ramene (nastesti nepotrebneho). U druhy napravy to samy - s tim, ze se nezkurvilo rameno, ale taky to byl boj neskutecnej...
já sem přemejšlel že bych ty pružiny stlačil a nějak je vyndal jen že to je asi blbost
-> Petrson: Na spodnim, pokud ho vyndaváš, já bych vyndal jenom horní jak píše -> Matthes, záškodník z TechWebu:
někde sem četl ,že na čepu se má ozančit poloha vůči ramenu co je na tom pravdy??
-> Syny: Neni lepci vyndat horni cep kuli stelovani odklonu? Ja to nikdy nemenil takhle na aute...
Vyrazsi cep na spodnim ramenu a svislaku, rameno te ustreli hlavu a bude pro problemu
Nee, vyheverujes auto, das hever prod rameno, vyrazis cep, spustis heverem rameno, vyndas pruzinu a opacne... Jo a musis samozrejme vyndat tlumic...

Nee, vyheverujes auto, das hever prod rameno, vyrazis cep, spustis heverem rameno, vyndas pruzinu a opacne... Jo a musis samozrejme vyndat tlumic...
Chci si vyměnit na 120L přední pružiny za snížené a nechci vyndávat nápravu z auta. Jak na to? Poraďte mi prosím. Já tuším, že se asi musí odklopit spodní rameno, ale nikdy jsem to nedělal.